Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG introduceert soundbars die werken met zowel Google Assistent als Apple Siri

LG kondigt vijf nieuwe soundbars aan, waarvan er drie ondersteuning krijgen voor zowel Google Assistent, Amazon Alexa, Apple Siri en AirPlay 2. Alle soundbars kunnen daarnaast overweg met AI Sound Pro van LG-tv's, dat het geluidsprofiel aanpast op basis van het beeld.

De AI Sound Pro-functie werkt alleen als zowel tv en soundbar deze ondersteunen en geeft volgens LG een betere audioweergave. Deze modus kan ook het geluidsprofiel van de soundbar zelf aanpassen, om bijvoorbeeld de muziekmodus te selecteren als er muziek wordt afgespeeld. De nieuwe soundbars hebben daarom dezelfde geluidsprofielen als de LG-televisies en de profielen van de soundbar kunnen met de tv-afstandsbediening worden aangepast.

De vijf soundbars ondersteunen daarnaast Dolby Atmos en DTS:X, in het geval van de SP7Y is de DTS:X virtueel. Dit model is ook de enige soundbar die geen eARC of 4K-pass-through met Dolby Vision-ondersteuning ondersteunt. De SP7Y ondersteunt wel ARC. Drie van de vijf modellen ondersteunen tevens AI Room Calibration, waarbij de soundbar zelf de speakers kan kalibreren.

LG heeft voor de soundbars samengewerkt met Meridian Audio en introduceert een nieuwe Meridian Horizon-functie. Deze functie kan stereogeluid omzetten naar multichannelgeluid. LG start de verkoop van de nieuwe soundbars deze maand, prijzen noemt het bedrijf nog niet.

Functie SP11RA SP9YA SP8YA SP7Y SPD7Y
Vermogen 770W 520W 440W 440W 380W
Kanalen 7.1.4 5.1.2 3.1.2 5.1 3.1.2
Achterspeakers Meegeleverd Optioneel Optioneel Optioneel Optioneel
AI Room Calibration Ja Ja Ja Nee Nee
Meerdere spraakassistenten Ja Ja Ja Nee Nee

In het midden de SP8YA, rechts de SP7Y.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

06-04-2021 • 15:07

57 Linkedin

Reacties (57)

Wijzig sortering
Ja, leuk dat hun soundbars wel DTS:X ondersteunen, maar hun tv's van de laatste 2 jaar dat niet meer doen. Logisch toch? En dat alleen om dat de interne apps het niet leveren en ze een paar cent willen bezuinigen op die paar HT-fanaten die nog met dat oude format werken (fysieke discs en natuurlijk illegale content, dus je mag niet klagen)
Aan de ene kant is dat wel logisch (vanuit LG). Zij willen dat je naast een LG TV ook een LG soundbar aanschaft. Dus codecs uit de TV's slopen en je soundbars voorzien van de nieuwste audio codecs. Dan denken ze: waarom zouden onze TV's die audio codecs ondersteunen, als we daar onze soundbars al voor hebben. Niet consumer friendly, maar wel 'logisch' vanuit LG.

Ik ben zelf meer voorstander om een degelijk apparaat aan te schaffen waar het echt voor is bedoeld (om er meer uit te halen). Een TV met de nieuwste TV technieken (HDMI 2.1, 120hz, HDR, hogte nits), een receiver/soundbar met de nieuwste audio codecs en aansluitingen en een mediaplayer die alles kan afspelen en dezelfde aansluitingen als de soundbar en TV. Een TV die dit allemaal doet, zal 2/3 zaken maar gemiddeld (of slechter) doen en waarschijnlijk door het ontbreken van software updates al snel achter lopen.

Het liefst koop ik een monitor met de nieuwste beeldtechnieken en aansluitingen (dus geen OS). Maar veel keus heb je helaas niet. Wil je betaalbaar een 65" OLED TV, dan zit je al snel vast aan een TV (smart).

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 6 april 2021 16:46]

Maar als de TV er geen ondersteuning voor heeft, wordt het dan überhaupt wel doorgezet over eARC? Ik denk dat smart TV apps het dan helemaal niet herkennen en het gewoon niet doorgeven of is dat niet correct?
Als je een dedicated soundbar of receiver gebruikt, zou ik persoonlijk ook wegblijven van de media support en apps van TV'S. Lekker rechtstreeks je mediaplayer of console aansluiten op je audio apparaat. TV gebruiken waar het goed in is: weergeven van beeld.
Ja ik ook, maar heb dan ook een HT receiver. Met soundbars heb je vaak maar 1 input en iedere keer wisselen vind ik ook weer zo’n gedoe.

Voor lipsync is het vaak overigens wel beter om audio via de tv te laten lopen (en dan desnoods via optical weer naar receiver) aangezien de audiodelay dan gelijk loopt met de beeldprocessing.
Apple Siri suggereert dat je bijvoorbeeld geen HomePod (mini) in huis hoeft te hebben. Is dit echt het geval? Ik vermoed van niet. Maar zou wel mooi zijn. Indien dit niet het geval is, betreft het gewoon een Airplay 2 speaker en kan de opmerking m.b.t. Apple Siri achterwege gelaten worden.
Ben ook wel benieuwd. Het zou volgens mij de eerste niet-apple speaker met Siri zijn als het wel zo is?

Edit: In de handleiding staat alleen maar een vermelding van Airplay: https://www.lg.com/ca_en/support/product/lg-SP8YA

[Reactie gewijzigd door Mikey NL op 6 april 2021 15:45]

Dat is dus wat ik eigenlijk dacht. Ach, die Mini's gaan toch als warme broodjes over de toonbank. ;) Ik heb er twee in huis. Heerlijk om tegen Siri te zeggen om radiostation X af te spelen op de 'receiver' (Airport Express gekoppeld aan de receiver en zodoende dus een Airplay2 speaker geworden is).
Doe je dat in het Engels of Nederlands? In mijn ervaring is het verschil enorm (op iOS), waarbij engels veel beter is.

[Reactie gewijzigd door n3z op 6 april 2021 16:12]

HomePods doen alleen nog maar Engels toch?

Ik zou ze graag willen, maar om in m’n eigen huis nu Engels te moeten gaan praten...
Praat je nu nooit Engels dan? Als ik een Engelstalig programma kijk, dan reageer ik ook in het Engels richting de tv, dus een opdracht geven in het Engels is voor mij zo gek niet :P
Al mijn apparaten, scenes en kamers hebben Nederlandse namen in Homekit.
Als ik met mijn steenkolen Engels dan tegen Siri zeg: "Hey Siri, put the radiator in de woonkamer on 21 degrees" of "Set the lights in the Overkapping on 60% percent" dan wordt ik uitgelachen door mijn vrouw en mensen die bij mij op bezoek zijn.

We zijn nu bijna 4 jaar verder na de release van de eerste Homepod, en nog steeds geen Nederlands.
Ik snap niet waarom Apple er zo lang over doet. Op de Mac, Watch, iPhone en iPad werkt het toch ook? |:(
A, op die fiets. Ja, dan snap ik wel dat je niet in het Engels wilt praten tegen Siri.
Zal dat niet te maken hebben met een lage vraag of gewoon geen interesse vanuit Apple om het nu uit te breiden. Weet je wel niet hoelang we hebben moeten wachten op Nederlandse suggesties bij het toetsenbord.
Praat jij tegen je tv?

Je weet dat ze je niet kunnen horen hé? :+
alexa pause the livingroom tv

ik ook dus
Ik was bereid Engels te praten tegen Siri tót het in NL taal kwam. Probeer eens een Nederlandse reactie te versturen via imessage als je siri op Engels staat... Het is ook rete gebruiksonvriendelijk als je het ene moment NL praat tegen je AirPods, Watch, MacBook, Ipad, iPhone, Siri remote voor Apple TV en vervolgens alleen engels tegen je Homepod mini. Ik wacht wel tot die gewoon NL ondersteunt, wellicht dat ik er dan een koop. Vooralsnog kan de Homepod mij niet bekommeren aangezien ik al draadloze audio in huis heb en Siri basic gebruik en dat al op tig apparaten kan doen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 7 april 2021 08:14]

Kan Siri dan niet 2 talen tegelijk aan? Ik kan zowel Engels als Nederlands praten tegen Google Assistent op Android TV.
Het kàn, maar het werkt niet lekker; moeite om binnen 1 zin het engels en Nederlands te onderscheiden.
Speel afspeellijst The Midnight, is bv al problematisch doordat je NL begint en Engels eindigt.
Vreemd. Dan heeft Google daar blijkbaar een streepje voor, want het gaat daar veel beter in mijn ervaring.
Ik heb dat eerder gehoord inderdaad en ik verwacht dat dát de reden is dat ze het apparaat met voice only interface nog niet uitbrengen in de landen waar juist dát nog niet foutloos werkt. Ter voorkoming frustratie.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen en vind ik ook een logische en gegronde reden.
Vraag blijft uiteraard; welke focus ligt er op doorontwikkeling Homepod en waar op de lijst staat vervolgens Nederland? Kan nog jaren duren.
Oh dat wist ik niet. Had verwacht dat ze ook Nederlands ondersteunen net als op iOS en MacOS
Nee dus. Daarom zijn ze officieel ook helemaal niet te koop in nederland. En aan de andere kant zorgt het niet verkopen hier er ook voor dat het niet nodig is. Is dus een bewuste keuze vanuit Apple om NL over te slaan. Raar, want ik zou er best een paar willen hebben.
Ze slaan NL niet over, maar rollen NL pas later uit.
Uhu. “Later”. De homepod is ondertussen al weer uitgefaseerd. Dus daarmee worden we iig overgeslagen.

Voor zover ik weet is er nog niks bekend over of en wanneer de mini naar nederland komt.
Nee, maar in de basis kwam Siri ook later naar NL. Menig product is geografisch gefaseerd geïntroduceerd door Apple.
Waarom zouden ze NL later uitrollen naar een apparaat dat niet meer gemaakt wordt (Homepod) en apparaat dat hier niet eens te koop is (Mini)?
Omdat ze net als elke fabrikant zoveel mogelijk willen verkopen. Siri NL kwam bv ook later naar Nederland. Net als de watch, net als Apple Pay, net als de iPhone. Niets nieuw. De eerste Homepod was blijkbaar niet de pmc waarmee ze groot succes verwachten, de mini wel. Pas als het een succes is gaan ze de kleinere talen toevoegen. Immer so gewesen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 7 april 2021 11:47]

Zelfde probleem met amazon alexa helaas.. geen ondersteuning voor nederlands.
Zoals @yorroy al aangeeft, begrijpt Siri op de HomePod nog steeds geen NL. Destijds met de grote HomePod heb ik ooit gezegd dat als er een Mini variant van komt (en ook een wat lagere prijs dan de grote versie) EN Siri begrijpt NL op de HomePod, dat ik dan een Mini zou kopen. Uiteindelijk toch maar eerder overstag gegaan. ;) In de tussentijd wel een Nest mini in huis gehad, maar ik zit redelijk in het Apple eco systeem en vind het domotica ontwerp van Apple beter dan die van Google of Alexa. Bij deze laatste gaat er van alles via het internet naar buiten. Bij HomeKit/Siri is dat niet het geval. Als het internet er bijvoorbeeld uit ligt, kan ik nog steeds middels voice de Hue lampen bedienen. Dan maar accepteren dat Siri wat minder slim. En natuurlijk als je aan Siri vraagt wie de minister president van NL is, dan ontkom je niet aan internet.
Met bovenstaande wil ik geen Apple vs Google discussie gaan opstarten, maar geef alleen mijn beweegredenen aan.
op hun tvs werkt het met alexa zo dat je voor bediening van de tv juist een echo nodig hebt. alleen kan de tv ook als echo werken. maar natuurlijk alleen als die aanstaat, is bij een soundbar on wel een ding. dus kan me voorstellen dat je voor voice control gewoon een homepod nodig hebt, al is het maar om hem aan te zetten 😉
Ik denk dat ik het dan verkeer geïnterpreteerd heb. Bij het noemen van Google en Alexa dacht ik gelijk aan dat er een microfoon ingebouwd zit, zoals Sonos het ook gedaan heeft met de One en Beam. Ze krijgen gewoon ondersteuning voor, en dus inderdaad een Nest Mini, Echo of HomePod om via stem te bedienen.
even afwachten op meer info, als ze echte smart speaker features erin stoppen met een always listening microphone zou dat wel erg fijn zijn. bij de tvs zit de mic in de rc en die reageert alleen als de boel al aan staat en als je een button indrukt.

als deze een echte echo/homepod/nest kunnen vervangen ga ik er ook 1 bestellen
Het staat echt in de perskit maar ik twijfel ook al had apple Siri open gemaakt voor andere speaker fabrikanten hadden ze dat wel groter aangekondigd denk ik.
Misschien is het zoals met een bluetooth speaker, koptelefoon of auto dat als je een knopje lang genoeg indruk dat siri activeer op je mobiel en dan doorstuur naar de speaker maar dat lijkt me ook wel een lompe implementatie eerlijk gezegd voor een soundbar.
Hoop dat het native support is want zou super gaaf zijn voor lg tvs.
Met de Siri integratie wordt bedoeld dat via Shortcuts ("Opdrachten") de soundbar bediend kan worden, wanneer de bijbehorende IOS app geinstalleerd is. Siri beperkt zicht dus tot iphone/ipad/watch. Helaas geen HomePod of HomePod-like functionaliteit.
Ja en nee. Voor Siri integratie moet de speaker toegevoegd worden aan Apple HomeKit. Hiervoor zorgt de Airplay2 functionaliteit. Doordat de speaker is gekoppeld in HomeKit, kun je deze bedienen middels Siri en scenes/automations in HomeKit. Bijvoorbeeld: speel muziek af op speaker wanneer ik thuis kom. Niet dat ik zoiets ingeregeld heb. ;)
Maar hoho. Dat is niet wat er geïnsinueerd wordt. Homekit support betekent dat em op je iPhone netjes aan kunt sturen, dus volume en input regelen enzo. Dat kan met airplay 2 only in principe ook al, maar dan alleen als je zelf wat afspeelt vanaf dat toestel. Daarmee kan siri vanaf je telefoon ook nummers starten naar die speaker

Siri integratie betekent dat de unit ook een mic heeft en dat siri ook reageert als je daar tegenaan praat en je telefoon bijvoorbeeld boven ligt oid. Dat zijn twee verschillende functionaliteiten.
De SP7Y ziet er mooi uit met het gestoffeerde uiterlijk. Benieuwd of ze ook goed klinken. Dan kan het zomaar mijn nieuwe soundbar worden.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 6 april 2021 17:24]

“ LG introduceert soundbars die werken met zowel Google Assistent als Apple Siri.”
Heel fijn natuurlijk maar wanneer komt LG nu eens met een update voor de LG OLED TV’s waarbij Google Assistant in het Nederlands gaat werken?
Dit is beloofd maar we wachten hier al jaren op.
Hmm had ik beter naar het geluid geluisterd van mijn soundbar de SKY10 plus de rear speakers achter dan had ik liever een Sonos set gekocht. Ik twijfel hier opnieuw aan de sound eerlijk gezegd. Goedkoop was het toen niet alles bij elkaar geteld..
Zulke speakertjes is natuurlijk wel een verbetering tov wat er uit de tv komt, maar voor fatsoenlijke geluidskwaliteit kan je beter hifi speakers met receiver kopen. Je zal versteld staan van het verschil.
In de autowereld hoor je wel eens "There's no replacement for displacement" (er is geen alternatief voor een grote cilinderinhoud) en dat gaat ook wel op voor speakers. Op een gegeven moment heb je gewoon een grotere speaker nodig om een frequentie goed weer te geven.
Dat is toch wat een dooddoener vind ik, er zijn best muzikale soundbars, denk aan die van Dali bijvoorbeeld. En niet in elke woning is plek voor een receiver met (zuil)luidsprekers, zeker niet als er kleinere kinderen in het spel zijn, die knikkers of blokjes kaas gaan zitten stoppen in de opening van een baspoort.
“Muzikaal”. Bleh. Om even John Darko te quoten:
“I like my coffee drinkable”

Als je bedoelt met dat woord wat ik denk dat je bedoelt dan ben ik het met je eens, maar is de woordkeuze echt geen goeie.
Hier hetzelfde. Daarnaast loopt Dolby Atmos geluid niet gelijk met het beeld op de Xbox Series X. Dat zou komen omdat de SK10Y geen eARC heeft, dus mogelijk dat de nieuwe (behalve de 7Y dan) dat probleem niet meer hebben.
Kun je niet een delay instellen om het beeld en geluid te syncen?
Nee dat werkt helaas niet bij Atmos.
De optionele rear speakers zijn de LG SPK8 aldus de press release. Deze zijn al sinds 2018 in de Pricewatch dus er is geen nieuw model uitgebracht.
pricewatch: LG SPK8 (Zwart)

Ik ben wel benieuwd naar de SP11RA en de combinatie met de meegeleverde rear speakers.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 6 april 2021 15:28]

Op Black Friday een LG DSN8YG gekocht. Eens te meer werd duidelijk dat een EISA Award geen donder voorstelt. Leuk uiterlijk, best aardig voor een avondje Netflix maar je moet er niet mee proberen om naar het 8 uur journaal te kijken. Wat een waardeloos blikkerig geluid kwam er uit. Binnen een dag retour.
Dom van me dat ik niet eerst in een winkel ben gaan luisteren. O ja, dat kon niet...
In een winkel luisteren schiet ook niet echt op hoor. Ruimteakoestiek is dan totaal anders.

Dit zijn producten waar de 14 dagen bedenktermijn erg goed voor werkt. Eerst thuis rustig luisteren.
Afgelopen jaren stelden de lg bars allemaal teleur, deze lijken niet heel veel anders te gaan doen..
Past deze überhaupt wel onder een cx standaard...
in het geval van de SP7Y is de DTS:X virtueel
Och ja, want de Dolby Atmos komt uit de 11 speakers die fysiek om je hoofd vliegen.

Wat wordt hier nou weer mee bedoeld (tov de Atmos, wat uiteindelijk ook virtueel gepresenteerd wordt aangezien er geen echte hoogte speakers zijn)?

[Reactie gewijzigd door B-Bandit op 7 april 2021 00:00]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.