Bang & Olufsen komt met 48"-oled-tv met ingebouwde soundbar voor 5599 euro

Bang & Olufsen komt met de Beovision Contour, een oledtelevisie met een beelddiagonaal van 48". Deze televisie bevat zoals meer oled-tv's van de fabrikant een ingebouwde soundbar. De HDMI 2.1-standaard wordt ondersteund en de tv gaat minimaal 5599 euro kosten.

De Beovision Contour lijkt te zijn gebaseerd op de LG CX, een oled-tv die de Zuid-Koreaanse fabrikant dit jaar uitbracht. Net als deze televisie van LG heeft de Beovision Contour de beschikking over de A9 gen 3-processor, worden HDMI 2.1 en Dolby Vision IQ ondersteund en is het besturingssysteem versie 5.0 van webOS. De nieuwe televisie heeft in totaal vier HDMI 2.1-aansluitingen.

De 48"-televisie beschikt over een geïntegreerde soundbar met twee stereokanalen, een middenkanaal en ondersteuning voor Dolby Atmos, ook al ontbreken omhoog gericht speakers. Verder worden AirPlay 2, Chromecast, Beolink en bluetooth ondersteund.

Bang & Olufsens 48"-oled-tv is op een voet geplaatst waarvan het frame in drie verschillende kleurentinten verkrijgbaar is: zilver en aluminium, goud en aluminium, en zwart en aluminium. Ook zijn er meerdere covers voor de speakers beschikbaar. Het is mogelijk de voet 180 graden te roteren naar elke kant, maar deze is ook te verwijderen voor een plaatsing tegen de muur. De televisie kost minimaal 5599 euro en gaat vanaf februari in de verkoop.

B&O Beovision ContourB&O Beovision Contour

Door Joris Jansen

Redacteur

19-11-2020 • 16:37

162

Reacties (162)

162
150
58
12
3
56
Wijzig sortering
3 keer melden wat een tv kost word hij niet goedkoper van. of was de schrijver er zelf ook een beetje ondersteboven van?
Je kan altijd hopen natuurlijk hè, volgende keer ga ik 4 keer proberen :P Maar on a more serious note: nee, ben niet ondersteboven of beduusd, want dit soort prijzen zijn niet vreemd voor oled-tv's van B&O. Maar als je iets in een titel meldt, behoort dat in principe ook in de vetgedrukte lead terug te komen. Dus zit je al op 2. En regelmatig wordt de prijs ook (nogmaals) helemaal onderaan in combinatie met releasedatum enzo genoemd. Die derde keer had nu strikt genomen niet per se gehoeven, maar het voordeel is nu wel dat je de prijs van dit ding niet snel meer zal vergeten :P
maar het voordeel is nu wel dat je de prijs van dit ding niet snel meer zal vergeten
Oh geloof me, een prijs hoger dan de 77 inch LG CX met de Sonos Arc Surround set (soundbar, subwoofer en 2 satellites) die ik afgelopen maand gekocht heb vergeet ik niet snel.
@Koekiemonsterr Nu ben ik wel benieuwd wie dat bepaald heeft. Ik geloof er niets van dat dit iets wettelijks is, dus is het iets dat door (hoofd)redactie, hogerhand of "de branche" zelf bedacht is.

[Reactie gewijzigd door magician2000 op 22 juli 2024 13:37]

Wel inconsistent dat in de titel staat dat hij 5599 gaat kosten en in dit ‘redactioneel stuk’ MINIMAAL 5599. We wachten in spanning af hoeveel het gaat worden }:O
Dat is in zoverre niet inconsistent, omdat niet altijd alle nuances in de titel passen. Daar gelden een beperkt maximaal aantal tekens. Dus moet je soms keuzes maken. 'Minimaal' paste nu niet in de titel. En je zal wel vaker berichten zien waarin iets uit de titel net even uitgebreider of een tikkie afwijkend wordt uiteengezet in de lead of het bericht zelf.
Misschien had je het merk af moeten korten als B&O ;) scheelt weer 11 karakters. Had je weer “minimaal” van kunnen schrijven :P.

Maar verder is het wel een beetje 🐜 zoeken om te jeweetwel.
Dat was dan weer niet de afspraak met b en o
We waren ook gewoon een beetje flauw aan het doen. No worries :o
En dan ben ik nog wel van de flauwe grappen.... :)
Wist je al dat hij minimaal 5599 euro ging kosten. Geheimpje: Ik heb niet alleen de titel gelezen ;)
Bij B&O is de prijs niet enkel gebaseerd op de functionaliteit, dat is een andere doelgroep, maar een unieker product met een eigen(tijds) ontwerp.

Veel vallen over de prijs, maar dat is bij B&O niet echt een factor voor hunzelf of klant (uiteraard wel ergens, maar ze richten zich niet op prijsvechter zijn).

En hier mag je uiteraard iets van vinden, maar we geven allemaal wel eens meer geld uit aan zaken waar andere niks van begrijpen (zoals casemods, gaming muizen, etc.)
De markt wordt wel steeds kleiner.

nieuws: Televisiefabrikant Loewe is gered na verkoop

nieuws: Bang & Olufsen staat open voor overnamegesprekken na slechte omzetcij...

De massafabrikanten worden sneller beter in design dan B&O in service and integration.
De markt wordt wel steeds kleiner.

nieuws: Televisiefabrikant Loewe is gered na verkoop

nieuws: Bang & Olufsen staat open voor overnamegesprekken na slechte omzetcij...

De massafabrikanten worden sneller beter in design dan B&O in service and integration.
In jouw link staat een hele interessante reactie van een voormalig b&o dealer:
Ik heb een hele lange tijd als B&O expert / installateur gewerkt bij een shop-in-shop dealer met plezier. Begreep erg goed waarom mensen het product in huis wilde nemen.

Het is altijd een vorm van kunst geweest. Een pronkstuk. Zowel audio als video. De vroegere beeldbuizen (BeoVision Avant) waren altijd heel exclusief, in vergelijking met andere beeldbuizen in die tijd. Luidsprekers die uit de zijkant kwamen bij het aanzetten, de TV die draaide naar de juiste kijkstand bij het aanzetten, etc. Het waren ondingen om te tillen, maar eenmaal op de plek was het een stukje kunst in de woonkamer.

Zo ook het audio van B&O. Ongeëvenaard goed geluid, met (toen al) de mogelijkheid om verschillende ruimtes aan elkaar te koppelen. Dit ging met behulp van PL en ML bekabeling. ( B&O eigen systeem. ) Vele eigenaren wilden dit vaak bij een verbouwing al mooi door de muren hebben lopen, zodat hier niets te zien van was. Vaak ook in combinatie met een Domotica systeem, dat kon samenwerken met B&O.

De optie om met één afstandsbediening het hele huis te kunnen bedienen was ook ver vooruit in de tijd. Het was uiteraard een aardige klus om een dergelijk systeem in huis te hebben, en men kon hier rustig (nu euro's) zo'n 25.000 euro tot een ton voor neertellen.

Later kwamen de platte televisies. Vrij laat eigenlijk. En ik merkte toen al op dat B&O achter de feiten aan ging lopen. De eerste FULL-HD schermen kwamen pas een paar jaar later, terwijl Philips en Sony bijvoorbeeld al ver vooruit waren. En dat heeft B&O nooit meer ingehaald.

B&O moest het toen al hebben van enkel de design en geluid.

Maar het heeft ook een minder leuke kant. De nieuwe reeksen gingen net zo lang mee als een goedkopere TV, al dan niet eerder kapot. Het was ontzettend storingsgevoelig. Vooral de linksystemen waren vaak ontregeld, en als er bepaalde onderdelen defect gingen, wat vaak gebeurde, had dat ook nog een flinke prijskaart. Daarbij meegenomen dat B&O vaak onderdelen gebruikte van de goedkopere merken. Zo werd bijvoorbeeld een Samsung HD scherm gebruikt, maar als dit scherm kapot ging, werd er een B&O prijskaart aangehangen.

Voor de dealer was het ook niet leuk. B&O werd steeds strenger. Wilde niet hebben dat andere merken prominent in beeld kwam en eiste alle spotlight. De communicatie tussen de dealer en B&O zelf werd steeds grilliger, en zelfs hun eigen reparatie afdelingen waren het vaak met elkaar oneens. Hier hadden we als dealer ontzettend last van. Daarbij liep bij ons ook de verkoopcijfers terug. En de marges waren ook niet meer om over naar huis te schrijven.

En het was op een gegeven moment ook logisch waarom. We merkten dat steeds meer mensen kozen voor het 'verstoppen' van hun apparatuur, in plaats van het een prominente plek te geven. Men koos nu voor een super plat UHD scherm, die aan een liftje werd gehangen in een custom TV meubel.

Door HDMI CEC, werd de bediening ook eenvoudiger. Maar één afstandsbediening óf smartphone nodig om meerdere apparaten te bedienen.

Alleen qua geluid heeft B&O nog steeds een streepje voor. Maar met (vele male) goedkopere systemen, die óók superdegelijk geluid hebben, en de optie hebben om meerdere ruimtes aan te sturen (Bose, Sonos) valt het prijskaartje van B&O gewoon niet meer te vergelijken. Mensen nemen daarvoor best een stapje terug. En voor de audiofielen, was B&O sowieso niet het geschikte merk. Die kozen voor een custom versterker, speakers en bedrading. En dat bestaat ook nog steeds. B&O klanten waren klanten die alles simpel wilden hebben, maar wel met de beste kwaliteit. Het moest er ook mooi uitzien.

Nu is alles mooi weggestopt, werken hun multiroom speakers draadloos via hun smartphone, en genieten ze van de beste beeldkwaliteit. En dat voor een fractie van de prijs van B&O.

B&O hoeft ook niet duur te zijn, maar dat is meer het kleine segment. Portable speakers, hoofdtelefoons, etc. Maar ook dat is wel iets duurder dan de concurrent. Daar moeten ze het tegenwoordig van hebben, denk ik.

Wij waren als dealer uiteindelijk overstag gegaan om zonder B&O verder te gaan, en we hebben onze partnerschap opgezegd. Onze vaste B&O klanten hadden hier zelfs geen problemen mee, en zijn grotendeels overgeschakeld met het nieuwe aanbod.

B&O heeft een mooie geschiedenis, maar helaas is de formule uitgewerkt. Ik voorspel dan ook dat ze niet heel erg lang meer mee zullen draaien, tot ze een 360 graden draai hebben gemaakt. Maar daar zijn ze gewoon te trots voor. En dat zal ook hun ondergang worden. Jammer, maar het zijt zo. De markt is hard, en je moet meegaan met de markt. Zeker anno 2019.

B&O is een beetje vergelijkbaar met Apple. Beiden dure producten, vaak gebruikt om mee te pronken. Ging niet zo snel kapot, was simpel in gebruik en was gemaakt van de beste onderdelen. Het had een eigen vormgeving. En naarmate de markt verder ging, bleef de vormgeving wel, maar de kwaliteit ging achteruit, het ging vaak kapot en het werd steeds duurder om het te hebben. En beide hebben ook een behoorlijke koppige cultuur. En met beide gaat het niet zo erg denderend. M

Misschien toch wat minder koppig zijn, en de prijzen afstellen op het product in plaats van bezig te zijn met het merk zelf.
Klinkt als Nokia, waar ik in mijn Philipstijd veel kwam omdat wij de schermpjes leverden. In 2000-2002 hebben wij een lijst van 150 features aan hun laten zien, waarvan wij voorspelden dat ze in een telefoon kwamen. Op de mobiele projector na, zijn 149 features tegenwoordig in telefoons te vinden. In Espoo vond men dat toentertijd niet nodig.....mer hoef ik niet te zeggen...ook kapot door arrogantie.
Ik heb zelf wat audioapparatuur staan, Beovox 3500, Beocenter 9500, Beolab 6000. Ik vind het nog steeds mooi spul, klinkt super en gaat toch al 20-30 jaar mee. Ik kan me helaas wel vinden in wat deze man verteld. Jammer, ik vind dat ze nog steeds mooie spullen maken, maar de markt is helaas gekrompen...
Bij de "audio met ongeevenaar goed geluid" ben ik gestopt met lezen.
Jammer dat je daar gestopt bent want daarna zegt hij eigenlijk hetzelfde als wat jij zegt een dat is dat ze goedkope componenten gebruiken maar als deze vervangen moesten worden ze hier b&o prijzen voor berekenden.
Tja dan spreekt het artikel een beetje zichzelf tegen, ook niet fijn. Ongeëvenaard en goedkoopste onderdelen rijmen niet lekker bij mij.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 22 juli 2024 13:37]

Ik heb een Beovision9 en Beolab 5 (de R2D2's noemen we ze) en het geluid is top. En de man kraamt geen onzin uit. Stereo materiaal klinkt geweldig en aardig is om eens te kijken naar een expert op dat gebied
B&O is gewoon gemiddelde apparatuur met gemiddelde componenten met een te hoge prijs.
Waarom in al die jaren er nog steeds mensen zijn die dit kopen en niet nadenken is niet te bevatten.

Een oled scherm komt bij LG vandaan. .punt.

Koop dan tenminste nog een Panasonic toestel, dan weet je dat het goed is en betaalbaar.
Logisch, alleen waarom moet het ontwerp dan zo weinig toevoegen?

Als je een premium product in de markt wil zetten onder het B&O label, dan verwacht ik bijvoorbeeld geen WebOS. En die "onderscheidende" bak onder de televisie, ziet er ook nog eens niet uit.

Gevalletje: vinden mensen het mooi omdat het duur is, of is het duur omdat het mooi is.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 22 juli 2024 13:37]

Logisch, alleen waarom moet het ontwerp dan zo weinig toevoegen?

Als je een premium product in de markt wil zetten onder het B&O label, dan verwacht ik bijvoorbeeld geen WebOS. En die "onderscheidende" bak onder de televisie, ziet er ook nog eens niet uit.

Gevalletje: vinden mensen het mooi omdat het duur is, of is het duur omdat het mooi is.
Sterker nog...voor deze prijs verwacht ik een zelf ontworpen beeldbuis die er uit springt qua kwaliteit... maar dat kan in het geval van oled natuurlijk niet omdat lg daar de rechten op heeft. Deze tv voegt in mijn ogen niks toe. Ik vraag me af hoeveel bestaansrecht een bang en olufsen tegenwoordig nog heeft.
Vroeger vond ik ze qua ontwerp er wel uit springen, wie herinnert zich niet de oude Cd spelers met paneel die zijdelings uitschoof en die je aan de muur kon hangen.

Edit:;ik snap niet waarom ik Gemind wordt. Wat ik wil aangeven is dat het steeds moeilijker wordt onderscheidend te zijn. Vroeger waren bijna alle merken tv's spuuglelijk op de matchlines, loewes, bang en olufsen en wellicht enkele sony's na. Tegenwoordig hebben alle merken een prachtig uiterlijk... Ieder jaar dunnere schermranden en het geheel wordt ook steeds dunner.. waar moet je je dan als b &o dan nog op onderscheiden?

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 13:37]

Heel simpel: Ecosysteem en service en high end-audio. Mensen die hier geld aan uitgeven kiezen vaak ook voor de B&O wireless speakers die naadloos aansluiten op deze TV. Incl multiroom. En tegelijk haal je wel een uniek stuk in huis en geen typische TV.

1. Je koopt dit via een verdeler (en niet op Coolblue) en die komt dat ook netjes installeren. Geen verpakking dat je naar het containerpark moet voeren etc.
2. Je hebt waarschijnlijk nog High-end speakers van B&O en die sluiten hier naadloos op aan. Ingesteld door de verdeler. (Beolab speakers starten vanaf €3500/stuk een gaan tot €60.000/stuk) Om maar aan te duiden in welk segment ze hier spelen.
3. Je krijgt een App om alles makkelijk in te stellen en de afstandsbediening is ook wel een ander niveau van de plastieken doos die je bij een gewone TV bijkrijgt.
4. Design. Ik ben alvast helemaal verkocht en je hebt veel afwerkingsmogelijkheden zodat het mooi past in elk interieur.

Mensen die dit kopen willen hiervoor een paar duizend euro extra betalen puur voor het gemak, high-end sound, mooi ecosysteem met hun andere B&O producten en natuurlijk kwaliteit en langdurige ondersteuning.

Ook het de interieur blend-in is belangrijk. Een LG koop je in 1 kleurr en gedaan. Ik denk dat die er al uren kunnen over doen om de juiste kleur te kiezen met slaaltjes etc. Dat is een heel andere aankoopbeleving.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 13:37]

Kun je aangeven hoe de speakers naadloos aansluiten op de tv? De tv gebruikt webos van lg. Waarom zouden de b&o speakers dan alleen naadloos werken met een b&o tv en niet met bv een lg? Werkt dat niet allemaal gewoon via HDMI ARC of optisch?
Edit; of heeft beolink hier mee te maken?
Edit2: https://www.smarthomemaga...eolink-smarthome-systeem/
Als ik dit lees idd beolink 😉

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 13:37]

High-end audio? B&O is geen high-end audio. Over smaak valt niet te twisten, maar in geen enkele ranglijst wordt het als high-end gezien.
Je weet dat high-end ook voor duur staat? B&O is al sinds voor de oorlog een gerespecteerd HiFi merk. https://www.whathifi.com/...brands-still-around-today
high end is altijd duur, duur is niet altijd high end
Of dat wel of niet geldt voor B&O kan ik niet beoordelen.
Als je het high end hifi hebt gaat het al tientallen jaren over kwaliteit en niet over prijs. Er zijn allerlei merken die duur zijn maar die zijn onder audioliefhebbers nooit onder de high end geschaard vanwege de hoge prijs.
Het klopt wat je zegt, alleen moet je je ook realiseren dat zelfs de speakers van Ikea naadloos aan te sturen zijn let een app, of Bose, Sonos, HEOS van Denon enzoverder. Wil je audiophile grade speakers, dan voorzie je daar de bekabeling voor tijdens het verbouwen en werk je alles weg. Dit kan met eender welk merk...

Een mooie afstandsbediening krijg je bij de higher end modellen van een mainstream merk ook, of je kan een 3rd party afstandsbediening halen die met je domotica werkt zoals een Harmony.

De systemen die B&O had waren heel interessant en exclusief alvorens open standaarden of vaak gebruikte standaarden als WiFi, Bluetooth, Airplay, Google Cast goed genoeg of beter werden. Alles is digitaal tegenwoordig, hoe je de nulletjes en eentjes tot je speakers krijgt liggen niet veel mensen meer van wakker, zolang de kwaliteit, stabiliteit en latency in orde is.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 22 juli 2024 13:37]

2. Je hebt waarschijnlijk nog High-end speakers van B&O en die sluiten hier naadloos op aan. Ingesteld door de verdeler. (Beolab speakers starten vanaf €3500/stuk een gaan tot €60.000/stuk) Om maar aan te duiden in welk segment ze hier spelen.
Je loopt achter. Op hun site staat een speaker van 75000 euro :D
https://www.bang-olufsen....nt=beolab-90-silver-black
Die verticale CD spelers met glazen schuifdeurtjes zagen er inderdaad destijds ook gewoon futuristisch uit, dat was echt totaal anders dan alles wat tot dat moment op de markt was..

Vroeger kwam de behuizing van B&O ook in de plaats van de behuizing van reguliere merken...
Als je niet de lelijke lompe kasten van andere producen wilde, kon je kiezen voor B&O..
Tegenwoordig heeft B&O het "probleem" dat er bij (bijv. OLED) TV's vrijwel letterlijk geen "design" meer nodig is bij alle reguliere merken... er ís simpelweg gewoon geen behuizing meer waar iets onderscheidends mee gedaan kan worden, aangezien alle merken TV's hebben met randen van een paar mm dik...
Je kunt zeggen dat de OLED TV's van reguliere merken dus al extreem minimalistisch zijn, puur functies, zonder opsmuk en onnodige zaken.. Het TV paneel, en alleen dat.. niets meer.

Wat doet B&O dan nu: ze pakken zo'n minimalistisch paneel (wat elke OLED TV fabrikant heeft), en bouwen er een grote onnodige behuizing omheen... een veel te dikke rand, een in verhouding bizar groot paneel aan de onderkant met wat speakers... en ja, daarmee zijn ze onderscheidend van de rest... maar wie wil nu dat soort onnodige opsmuk nog hebben? (met dergelijke vraagprijs dan wel!) (met muurbeugel is de TV 13cm diep !!!)

Interessant is dan wel hoe ze die TV beschrijven op hun eigen site:
"A timeless design, minimalist TV"
"minimalistic design identity. It’s stripped of everything non-essential,"
"Designed with flexibility and placement in mind"
:o :+
Dan heb je volgens mij toch niet helemaal begrepen wat het concept "minimalistisch" inhoud :D

[Reactie gewijzigd door BrainCrash op 22 juli 2024 13:37]

Die verticale CD spelers met glazen schuifdeurtjes zagen er inderdaad destijds ook gewoon futuristisch uit, dat was echt totaal anders dan alles wat tot dat moment op de markt was..
En daar zaten ook wat gadget features in die de prijs hoger maken.
Als je de labels van de CD er netjes horizontaal in deed, en je stopt de CD dan kwam het label ook weer op dezelfde positie te staan.
Iets dat een normale CD speler niet hoefde te doen en het ding vast duurder maakte.

Verder was is B&O altijd al off-the-shelf spul geweest met een leuk B&O kastje er omheen.
Daarom moet B&O ook altijd apart in de winkel opgesteld worden in een B&O hoekje en mag het niet naast high-end apparatuur met vergelijkbare prijzen staan, want dan vallen ze door de mand.
Je zult bij een hifi winkel nooit B&O speakers in de luisterruimte naast andere speakers zien. Dat mogen ze namelijk niet van B&O.
en ja, daarmee zijn ze onderscheidend van de rest..
Inderdaad ja. Nog nooit zo'n lelijke TV gezien.
Hoewel een TV in het openluchtmuseam uit de jaren 70 wel in de buurt kwam... :)
Een zelf ontworpen scherm met B&O oplagen kan simpelweg niet, tenzij een simpele tv 100.000 euro mag kosten maar dat is ook niet realistisch.

B&O heeft bestaansrecht omdat het iets unieks geeft, een tv is doorgaans niet bepaald mooi, in dit geval vind ik de TV ook mooier dan wat er momenteel op de markt is.
En als het niet uitmaakt of je voor iets 500 of 5000 euro uitgeeft omdat dat geen verschil voor je is, waarom dan niet.

Of ik zelf deze meerprijs er voor over heb, nee dat niet.
Klopt, dat waren wel de b&o hoogtijdagen. Deze tv is wel onderscheidend natuurlijk, maar ja...
Mijn ouders hadden een Beovision LX2802 en dat was echt een hele goede televisie: Philips beeldbuis, betere voeding en elektronica, hele goede 2-weg luidsprekers, perfecte afwerking en een zware, metalen afstandsbediening. Die was wel duur, maar in verhouding niet zo duur als deze televisie t.o.v. een LG OLED. Ik denk dat die 20-50% duurder was dan een Philips Matchline in die tijd, i.p.v. 4x zo duur.
Die paar B en O apparaten, audio/video die ik had gerepareerd in de vorige eeuw
waren allemaal inkoop bij Philips.
Zat dus alleen een andere kast omheen.
Blijkbaar hebben ze succesvol hun roer om weten te gooien.
Nja Philips is gestopt met produceren van zo'n beetje alle consumenten zaken die ze in de vorige eeuw hadden. Als B&O het roer niet niet omgegooid had dan waren ze allang ten onder gegaan, nu dobberen ze nog met een laatste zuchtje wind in de zeilen op de TV markt.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 juli 2024 13:37]

Ik werkte destijds bij een bedrijf die de productie van elektronen kanonnen heeft geautomatiseerd bij Philips Display Division in Eindhoven. Nadat de assemblage van het kanon klaar was werden alle kanonnen getest en gesorteerd in kwaliteitsklassen. De allerbeste gingen naar B&O, die klasse er onder waren voor Philips Matchline TV's en de klassen daaronder naar resp. mainstream Philips TV's en Aziatische merken.

Ik neem aan dat B&O ook met LG een afspraak heeft dat de kwalitatief beste panelen worden geleverd aan B&O. Ja de kosten van het ontwerp, gebruikte materialen e.d. overstijgt alle andere fabrikanten waardoor er een andere prijsstelling is aan B&O producten. Neem van mij aan dat de marges op het eindproduct niet veel anders zijn dan bijv. LG zelf. De divisie die de OLED TV assembleert loopt ook de panelen in bij een andere divisie van LG en alhoewel het broekzak/vestzak verhaal is moet die divisie op zichzelf rendabel zijn.

De doelgroep van B&O is dan ook niet de gemiddelde consument, maar de meer gefortuneerde mensen die graag een mooi design willen.
Ook het nieuwe toestel is een plaatje met naar ik hoop net zo als bij de Beovision 9 een gemotoriseerde voet alhoewel dat niet wordt vermeld..
We de b&o website en jaarcijfers checkt ziet een steeds dalende omzet.
Er zijn dus steeds minder mensen bereid om een forse meerprijs voor het B&O design te betalen.
Probleem lijkt echter dat B&O blijft vasthouden aan een achterhaald model en dus steeds minder verkoopt.
Marketen veranderen en cijfers spreken dan voor zich.
Het lijkt me eerder de vraag wanneer B&O gekocht gaat worden door een groot merk dat de naam gebruikt.
Idd. Vond B&O vroeger geweldig. Zelf ook wat beosystems e.d gehad (2e hands).
De integratie was gewoon super. Gaat de telefoon kon je gewoon daar het geluid van je versterker zachter zetten. Of geluid van beneden boven op je TV afspelen.

Ze waren toen hun tijd (ver) vooruit. En dan nog een mooi design ook (persoonlijke mening).
Snap echt wel dat mensen daar extra ("te veel") geld aan uitgeven.

Inmiddels zijn ze achterhaald. Men streamt nu muziek. Heeft HEOS, SONOS of ander soort smart speakers staan om overal gemakkelijk muziek te luisteren.
En ze zijn steeds minder onderscheidend. En denk idd ook nog veel te duur.
Mijn gevoel is idd dat de prijzen onevenredig gestegen zijn. (geen idee. gewoon gevoel).
Maar ze verkeren in een moeilijke tijd en moeten denk ik ook over stappen op een ander business model.
Als een merk naar de klote gaat wordt dat gekocht om het daarna op van alles te plakken in de hoop er zo net iets meer voor te kunnen vangen.
Je geeft zelf het antwoord. Waar moet B&O zich op onderscheiden. Juist, op design. En niet op de dunne randen eenheidsworst. En dat is precies wat ze hier doen.
De vraag is alleen hoeveel mensen dat mooi vinden.. ik denk als ik hier de reacties lees niet veel. En ik vraag me ook af of de traditionele b&o kopers dit prefereren boven een oled van lg, Sony etc.
Vergeet niet dat dunnere randen ook een betere kijkervaring bieden doordat het scherm lijkt over te lopen in de achtergrond. De b&o tv is hierin een achteruitgang.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 13:37]

Nogmaals vind ik, vind ik, vind ik. Het tweakers publiek is allerbehalve de markt die ze aanspreken. Elke tv lijkt tegenwoordig hetzelfde. Je kop boven het maaiveld uitsteken wordt niet meer gewaardeerd. Ik hoop van harte dat B&O nog lang mag blijven bestaan. Uniek zijn is letterlijk uniek vandaag de dag. Niet iedereen is op zoek naar een tv met minimale randen. De Samsung Frame modellen zijn verkoophits. Die volgen in kleine mate dezelfde principes als deze B&O tv's. Uniek willen zien.
Ik heb me nooit zo verdiept in B&O producten dus ik weet niet of het echt zo is, maar mijn idee was dat het vroeger wel echt wat meer maatwerk high-end producten waren.
Dit is echter gewoon een LG TV met een andere frame en een soundbar eronder als ik het zo zie. Dan lijkt me een markup van 300% niet helemaal fair.
nee, ook vroeger was B&O gewoon philips van binnen met een leuk design aan de buitenkant.
high-end was het nooit. (behalve prijs)

Maar wat ik me kan herinneren was het design toen wel aantrekkelijk.
De producten waren wel mooier en wat dat betreft zou je ze wel willen hebben. Maar de prijs was daarvoor veel te hoog.

Nu zijn ze duurder en lelijker. Dat lijkt me geen houdbaar business model :):)
Net als dat een Audi een VW van binnen is. Hoor je altijd van mensen die het niet kunnen betalen ;)
Een eigen OS klinkt op papier mooi, maar moet je als consument en fabrikant eigenlijk niet willen. WebOS is een prima systeem waarop vrijwel alle apps werken. Als een kleine partij als B&O iets gaat ontwikkelen is het maar de vraag wat eruit komt. Loewe heeft bijvoorbeeld wel een eigen OS en voor zover ik weet zit daar niet eens een Netflix-app op.

Dan kun je beter ergens iets van de plank halen, zeker als het al in de TV zit waar dit model op is gebaseerd :)
> alleen waarom moet het ontwerp dan zo weinig toevoegen?

Design, je moet er oog voor hebben om het op waarde te kunnen schatten.
Tja, we kunnen een gouden rand om een TV inderdaad design noemen.

Ik kies liever voor "gaudy".
Je bevestigd zijn punt.
Wansmaak is ook smaak :P
Welk OS zou je dan willen?

Web OS is m.i. het beste / fijnste dat er is in TV-land.
B&O richt zich al vele jaren op het hogere prijssegment, met veel aandacht voor design en over het algemeen ook de kwaliteit. In de kwaliteit laten ze wel eens een steekje vallen. Hoe de kwaliteit hier is, is niet te zeggen, maar dit keer hebben ze naar mijn smaak wel een flinke steek laten vallen bij het design.
Wow super lelijk . Ik vindt de philips 903 serie met speakers veel mooier, maar denk ook dat het er zo moet uitzien voor een bepaald groep die iets duurs willen kopen.
En dit is precies waarom de prijs verantwoord is, de reden dat jij iets superlelijk vind wil vaak zeggen dat andere mensen het supermooi vinden.
klopt dat valt op en iedereen weet dat het een prijskaartje heeft.
Dit zou standaard als disclaimer moeten worden opgenomen bij B&O nieuwsartikelen op Tweakers.
Dat klopt, daar heb ik heb dat gedaan haha
Wat een hele grote meerwaarde van B&O was, was de service van de winkel. Zeker toen het nog een hele klus was om zenders goed af te stemmen, was een servicegerichte dealer erg belangrijk. Dat had B&O vaak goed voor elkaar.
het ging bij mij om de prijs vermelding in meervoud niet om de hoeveelheid.

wie een beetje houd van elektronica zoekt wel uit waarom iets laag of hoger geprijsd is
Ik vind het ontwerp meer passen in een jaren '60 interieur...
Het design doet me inderdaad denken aan wat men vroeger dacht hoe de toekomst er uit zou zien.
Het design doet me inderdaad denken aan wat men vroeger dacht hoe de toekomst er uit zou zien.
Klopt en dat doet het op dit moment waanzinnig goed bij de klanten die ze willen bereiken. B&O producten lokken op de een of andere manier altijd een hoop venijn uit bij tweakers maar de problemen die ze gehad hebben waren veroorzaakt door dingen die niet veel te maken hebben met de producten. Ze openen nog altijd hun eigen winkels (een per week in Azie) en ze vinden hun klanten.

Dat zijn geen tweakers. Maar dat zijn mensen die verwachten dat ze mensen die de apparatuur komt aanleggen alle CD's meenemen en een week later een harddisk komen instaleren met alle muziek perfect geindexed (en met klassiek is dat waanzinnig moeilijk) en waar B&O een schilder weet te organiseren om de ingefreesde kabels onzichtbaar te maken.

Een paar weken geleden heb een dergelijk systeeem gezien en beluisterd. Geen idee wat de kosten waren maar het was muziek in het hele huis (9 speaker sets), met drie 'kanalen' (dus het was niet dezelfde muziek door het hele huis maar apart voor woonkamer, kantoor en slaapkamer). Een server met werkelijk perfect geindexeerde muziek gemaakt van 660 CD's. Dus geen links naar verzamel CD's etc. Duidelijk handmatig bewerkt. Per.... fect.... Tidal integratie zoals ik nog niet had gezien, werkelijk volledig onzichtbaar, totaal transparant in de hele collectie. Google Home integratie zoals ik nog nooit had gezien. En elke maand komt er iemand langs voor updates en om de lijst met muziek die de eigenaar wil horen te updaten.

Er is geen enkele andere firma die dat kan leveren.
Vraag me wel af of dat dan de B&O service is, of de service van die specifieke verkoper?
Allebei. De kracht van B&O zit zeker ook bij het dealernetwerk.
Je voorbeeld klopt denk ik wel maar gaat niet over B&O maar over welke keuzes een installateur maakt. Ik heb eenzelfde systeem gezien met thuisbioscoop toe in het tuinhuis aan toe.

Maar dan van Yamaha
[...]
Een paar weken geleden heb een dergelijk systeeem gezien en beluisterd. Geen idee wat de kosten waren maar het was muziek in het hele huis (9 speaker sets), met drie 'kanalen' (dus het was niet dezelfde muziek door het hele huis maar apart voor woonkamer, kantoor en slaapkamer). Een server met werkelijk perfect geindexeerde muziek gemaakt van 660 CD's. Dus geen links naar verzamel CD's etc. Duidelijk handmatig bewerkt. Per.... fect.... Tidal integratie zoals ik nog niet had gezien, werkelijk volledig onzichtbaar, totaal transparant in de hele collectie. Google Home integratie zoals ik nog nooit had gezien.
Draaide dat muziek platform op Roon toevallig?
Ben ik nu een jaartje aan het proberen en (los van de prijs) voor de muziekliefhebber die om kwaliteit geeft wel echt te gek! https://www.youtube.com/watch?v=X-jPWrGUjEs&t=840
Had goed gestaan in de film "Doctor no" ....maar dat was 38 58 jaar geleden ;)

[Reactie gewijzigd door massareal op 22 juli 2024 13:37]

Ehm... ik snap dat in deze tijden alles f'd up is kwa tijd (zaken gaan traag en supersnel tegelijkertijd) maar Doctor No is uit 1962, en volgens mijn berekeningen toch echt 58 jaar geleden, zelfs gecompenseerd voor Corona tijd. :)
idd klopt helemaal.
haha, zit in het buitenland....hier gaat alles veeeel trager :)
Ontgetwijfeld had "the Man with the golden gun" deze tv graag in zijn woonkamer gehad :D
Je wilt [waarschijnlijk] niet wéten hoe populair een jaren '60 of '70 interieur tegenwoordig is!
Goed design uit die tijd is goud waard, op dit moment.
gelukkig, binnenkort dus het interieur van mijn schoonouders op marktplaats catawiki.
Lach er maar om. Maar menig bejaarde heeft pareltjes in huis gaan die bij gebrek aan kennis naar de stort gaan. Laatst nog een set Borge Mogensen ergens opgehaald voor paar honderd euro. In werkelijkheid duizenden euros waard. Mensen hadden geen idee.
Ik lach er zeker niet om. De stoelen van mijn schoonouders staan letterlijk in het Deens Design museum. Een aanrader overigens.
Zeker een aanrader. De stoelenhal is zo tof. Hoogtepunt van Kopenhagen geweest. 🥰
Wat is er niet chic?
Dit: "Laatst nog een set Borge Mogensen ergens opgehaald voor paar honderd euro. In werkelijkheid duizenden euros waard. Mensen hadden geen idee."
Deze mensen wilde er graag vanaf. Hadden een vaste prijs op Marktplaats staan. Beetje onderzoek aan hun kant had een betere prijs opgeleverd. Voor de een is het prul, voor de ander is het goud waard. Maar zij waren blij met het bedrag en ik ook. Dus snap je punt niet zo. Had jij er duizend euro bijgelegd dan?

[Reactie gewijzigd door aschja op 22 juli 2024 13:37]

Lastig, ik zou er geen heel fijn gevoel bij gehad hebben. Ik ben ook geen doorgewinterde handelaar.
Ik ook niet hoor. 😂 Meer gewoon toeval en geluk.
Heb je denk ik ook gelijk in, dat maakt het juist wel mooi denk ik.
Het zijn ook meestal de oudere babyboomers met veel geld die dit soort tv's kopen bij de lokale TV boer :-)
De lijst lijkt op een plint en de gril op de gril van m'n airconditioning unit alleen dan in het goud. Over het algemeen vind ik kitsch niet echt luxe uit stralen.
Helemaal mee eens, het lijkt op een oude transistorradio alleen dan met een joekelsscherm.

Het is naar mijn bescheiden mening een hoop geld voor een superlelijk product. Daarnaast een combinatie die hier de deur niet binnenkomt van een scherm met soundbar.
Display Type
4K OLED
Perfect black & Wide viewing angle

Display Resolution (H x V, Pixels)
3840 x 2160
Over 8M pixels

HDR
HDR 10
HDR 10 Pro
HLG
Dolby Vision IQ

Codecs compatibility
HEVC
VP9
AV1

Picture Master Processor
α9 Gen3 AI Processor 4K

Smart TV
webOS 5.0


Voor die prijs had ik minimaal 8k resolutie verwacht. Ik vind em ook niet echt mooi ofzo...oef...

[Reactie gewijzigd door Cerius op 22 juli 2024 13:37]

8k resolutie, waarvoor?
Omdat dat op 48" het verschil gaat maken... :+
Nice to have?

Plus als je 5k+ moet neerleggen voor een tv mag het toch wel meer zijn dan enkel 4k.
Ik vind de verhouding van het scherm op deze manier erg lomp worden. Had zelf de tweeters liever aan de zijkanten gehad waarschijk...
Bart ® Moderator Spielerij 19 november 2020 16:41
Voor dat geld koop ik wel een Oled van LG plus een ontzettend dikke geluidsinstallatie...
prijs gericht natuurlijk niet voor de normale tweaker.
Uiterlijk is ook niet voor de normale tweaker.

Alleen hecht B&O daar geen waarde aan. Hun hebben hun klantenbase en weten wat ze kunnen verwachten. Dat je voor minder geld betere kan krijgen is ook niet echt een probleem voor dit soort merken.

Ik persoonlijk behoor dus niet in dat rijtje. Heb er geen geld voor en qua design niet echt mijn smaak.
Hun hebben hun klantenbase en weten wat ze kunnen
correctie: ze hadden hun klantenbase
Het is qua tech niet speciaal maar als mensen het mooi vinden laat ze lekker.

Er komen hier ook genoeg cases en dingen met rgb lichtjes langs mij totaal niet aanspreken en die ik veel te duur vind, maar hee blijkbaar is er een markt voor. Zo ook voor de spullen van B&O. Waarom zoveel mensen moeten melden dat ze het te duur vinden snap ik dan ook niet.
Tsja B&O. Sorry me altijd een beetje denken aan lundia. Modulaire hoge kwaliteit kasten die decennia meegingen.

Totdat de IKEA voor een fractie van de prijs hetzelfde deed. Dat de kwaliteit minder is maakt niks uit want je blijft er tegenwoordig toch geen tien jaar tegenaan kijken. Duur en exclusief past gewoon niet meer in deze tijd voor dit soort dingen. De toegevoegde waarde is te klein en we willen helemaal geen tien jaar meer hetzelfde design. Nog los dat het bij een tv gewoon niet kan omdat de techniek in no time achterhaald is.

Ik wacht al heel lang op een modulaire tv. Gewoon dom scherm met vervangbare hardware...
Iedereen koopt nu ikea, je hebt helemaal gelijk! /s
In vergelijking met lundia wel ja. Net zoals B&O praktisch failliet is en Samsung main stream. Mijn punt is dat die lagere prijzen en lagere kwaliteit veel meer variatie geeft een mensen dat gewoon fijner vinden dan een meubelstuk dat dertig jaar meegaat.
Lijkt uiteindelijk een combi van LG 48" CX en de al bestaande Beosound Stage.
Beosound Stage heeft exact dezelfde specs qua speakers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.