PostNL geeft 250.000 rolcontainers bluetooth-trackers om pakjes beter te volgen

PostNL gaat een kwart miljoen rolcontainers van bluetoothbeacons voorzien om de containers te kunnen volgen. In de toekomst moeten alle containers deze trackers krijgen. Webshops kunnen straks bijvoorbeeld retourbestellingen beter volgen en klanten beter inlichten.

De data van de bluetooth-trackers wordt samengebracht in een iot-platform. Hier kan PostNL bijvoorbeeld zien waar een container staat en hoe de leveringsketen verbeterd kan worden. Webwinkels moeten ook inzicht krijgen in de data. Bedrijven die via PostNL bestellingen leveren aan consumenten, kunnen dan het ophalen van pakketjes, emballage en retourstromen beter volgen en plannen. Webwinkels kunnen deze informatie ook doorgeven aan hun klanten. Op die manier moet een consument straks bijvoorbeeld beter weten waar een product is als deze is teruggestuurd naar de webwinkel.

Met de beacons zegt PostNL dat ritten tussen depots en van en naar klanten efficiënter ingepland kunnen worden. Dat is kostentechnisch beter, maar moet ook milieuwinst opleveren. PostNL verwacht namelijk dat vrachtwagens minder loze ruimte zullen vervoeren. Het bedrijf verwacht het hele jaar nodig te hebben om de 250.000 rolcontainers van beacons te voorzien. De dashboards om de trackers te kunnen volgen zijn daarnaast ook nog niet af. PostNL start het project in het sorteercentrum in Zaltbommel.

Door Hayte Hugo

Redacteur

11-03-2021 • 18:48

139

Submitter: daanlucas

Reacties (139)

139
134
61
7
0
48
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd welke trackingtechnologie ze dan gebruiken. Is daar meer over bekend? Het zou om Bluetooth Direction Finding kunnen gaan: https://www.nordicsemi.co...20of%20departure%20(AoD).
Waarschijnlijk geen actieve tracking, maar hebben ze op verschillende punten in de keten beacons hangen.
Dat lijkt mij te onnauwkeurig. Ik zie niet hoe je daarmee rolcontainers kan tracken, als je alleen maar RSSI metingen beschikbaar hebt.
Lijkt mij er meer om gaan waar de karren als laatst gesignaleerd waren. Dat maakt het zoeken in een dc veel makkelijker.

Als je dit combineert met scans op alle uitgangen vang je iig alle onbewuste foutjes beter af.
Ja, maar dat moet dan wel ultra lokaal zijn wil je niet dat meerdere ontvangers dezelfde kar detecteren. Maar ik heb geen idee hoe zo'n distributie centrum in elkaar steekt dus misschien werkt het wel heel goed.
Bluetooth? Was LoRaWan niet meer logisch geweest?
Ze hebben in het verleden een proef gedaan met LoraWan trackers, via het bedrijf twtg.io
Zie artikel : https://www.rtlnieuws.nl/...loos-200000-rolcontainers
Maar of deze een succes zijn geworden dat laat het artikel niet weten.
Op zich was dat icm het Lora netwerk van KPN toch wel een goede case, nu is men toch meer afhankelijk van bt beschikbaarheid.
Artikel wat je noemt heeft het over iBeacons, oftewel ook BLE.
LoRa zou zinvol zijn als ze containers door heel NL zouden willen volgen met een nauwkeurigheid van +- 100m. Handig om te weten in welk distributiecentrum / vrachtwagen je containers zijn, maar heb je voor preciezere locatie in een DC weinig aan.
Heb je voor bluetooth geen voeding nodig?
Is de Bluetooth Low Energy; dit gaat 1 à 2 jaar mee op een eenvoudige knoopcel.
Ik vermoed dat je met een klein zonnepaneeltje (denk rekenmachine) en een grote condensator ook al erg veel "verbruik" van de batterij kan wegnemen...
Ben benieuwd. Ik heb het idee dat PostNL als enige bedrijf nog zijn best doet. Hoewel het met de winter en corona even mis ging, is er geen duidelijkere en betrouwbaardere bezorger.
Als je naar DHL kijkt, die nog steeds niet op tijd kan leveren, enorme tijdvakken heeft en andere bezorgers die allen historische gegevens kunnen tonen maar nooit wanneer je pakket nu echt komt, begrijp ik niet dat zij nog kunnen bestaan.
Ik annuleer tegenwoordig soms een bestelling als ik er (te laat) achter kom dat ze geen PostNL gebruiken.
Ik ben ook geen fan van DHL, maar wat ze naar mijn mening wel aardig hebben gedaan het afgelopen jaar (ten koste van de kwaliteit?) is het opschalen van de operatie. Ik zie veel meer bezorgers (zonder uniform) en busjes rond rijden (soms gehuurd).
Dat opschalen hebben alle pakketdiensten gedaan, PostNL zat aan 1,7 miljoen pakjes per dag op het hoogtepunt dacht ik, DHL richting de 1,2 miljoen, DPD en UPS weet ik even niet, maar volgens mij ging het om al snel 4 a 5 miljoen pakjes per dag rond de feestdagen afgelopen jaar. 17 miljoen inwoners in dit land.... en bijna 1/3e die elke dag een pakje bezorgd krijgt. Gekkenwerk en niet heel vreemd dat je veel bezorgers in neutrale busjes / neutrale kleding ziet rijden / voorbijkomen.

Ik werk zelf als postbezorger en ook ik heb sinds het begin van de corona periode de pakketjes die ik bezorg de pan uit zien rijzen. Voor corona was het 1 tasje per dag, ik heb nu dagen dat ik er 10 a 12 tassen vol pakjes bij heb, en dat moet ik dan maar op het fietsje wegbrengen :P Het gemiddelde ligt op 3 a 4 tassen per dag, dus ja de pakket markt is behoorlijk geëxplodeerd.
DHL en DPD waren naar mijn ervaring vele malen sneller en beter dan PostNL. Ook de tracking info klopte beter. PostNL gaf me telkens 2 uur nadat mijn pakketje bezorgd zou moeten worden de "sorry, je pakketje wordt morgen pas geleverd" wat toch wel dramatisch is.
Mijn ervaring met DHL komt niet echt overeen met die van jouw. Bij mij geeft DHL geen groter tijdsvak aan dan PostNL (kleiner echter ook niet) en eigenlijk komen de bezorgers altijd prima op tijd. Maar misschien dat dat ook per regio verschilt?
Gelukkig geen UPS "Before end of day" zo van ja, dat mag ik hopen.
Oh, dat zal vast.
DHL geeft doorgaans 9.00 tot 14.00 aan maar haalt dat echt nooit, behalve als je wel een keer weg bent. PostNL is steevast op tijd in mijn 11.00 tot 13.00 vak.
Het lijkt er bij mij op dat dhl ook niets wil verbeteren, terwijl PostNL dat dus nog steeds wel wil.
Ik krijg bijna altijd tijdsvakken van 2 uur bij DHL. Ik heb weleens erg ruime tijdsvakken gekregen van DHL, maar dat is volgens mij altijd van DHL Express en niet DHL Parcel. DHL Express is voornamelijk internationale zendingen en die heb ik niet zo veel haha. DHL Parcel is vooral binnenlands en komen met o.a. die elektrische wagens en fietsen enzo. Die geven eigenlijk altijd wel een prima tijdsvak.

Als we dan toch diensten vergelijken haha: DPD doet er t.o.v. PostNL wel nog echt een schepje bovenop. Die geven niet alleen een tijdsvak aan, maar zelfs een kaart waar je op de bezorgdag zelf live de bezorger kunt volgen, kunt zien hoeveel stops er nog voor jouw adres zitten (en zelfs waar die stops zijn; wat ik persoonlijk best wel apart vind).
Die stops op de kaart van DPD zijn bij benadering, dat staat in kleine lettertjes ook onder die kaart.
Ja, dat verschil in die dhl’s. Sorry maar daar begrijp ik ook niets van!
;)
Ooit wel eens de klantenservice van Postnl nodig gehad?
Ik toevallig laatst wel, en als ik eraan denk dat mijn klanten zo'n zelfde ervaring zouden kunnen hebben, wordt ik echt bang. Absoluut de slechtste ervaring ooit met een klantenservice.

Gaat alles goed, dan is het de beste/snelste transporteur, maar zodra je hulp nodig hebt is Postnl beslist de allerslechtste.
Mijn ervaring is anders, werd laatst voor het eerst zelfs via hun chatbot goed geholpen! Stelt goeie vragen en kwam ook nog eens met iets zinnigs terug.
mwah hier vaker pakketje voor de deur geflikkerd en reden ze weg voordat ik open deed. Eerder ook een aangetekende post bezorgd, Ik was niet thuis en het brief pakket was half door de brievenbus gedauwd. Er zat een smartphone in..

vind het maar niks al dat gehaaste gedoe. Nog even en we zitten op het niveau van de US waar alles maar voor je deur geflikkerd wordt
Ik kreeg ook zo'n aangetekend pakje voor de deur. Het was voor iemand een straat verder. Naar de straatnaam kijken ze blijkbaar niet.
Ik merk dat het heel erg verschilt per regio. Onlangs verhuist van Hilversum naar Rotterdam.
In Hilversum altijd drama met PostNL en DHL, eindeloos wachten, uiteindelijk zonder bezorgpoging naar een afhaalpunt gestuurd.
Nu aan de rand van Rotterdam vrijwel altijd binnen het tijdvak bezorgd.

DPD en UPS daarentegen veracht ik. Als ik merk dat mijn bestelling daarmee word verzonden, annuleer ik direct. Word zonder reden naar een afhaalpunt 20 min verderop gebracht, of blijft dagenlang ergens in een DC liggen.
Ik prefereer juist DHL. In een jaar tijd is PostNL al 3 zendingen die voor mij bestemd waren "kwijt geraakt".
De laatste was mijn bestelde S21 Ultra die jammerlijk in hun distributiecentrum is gestolen/ verdwenen.
Ben benieuwd. Ik heb het idee dat PostNL als enige bedrijf nog zijn best doet. Hoewel het met de winter en corona even mis ging, is er geen duidelijkere en betrouwbaardere bezorger.
Als je naar DHL kijkt, die nog steeds niet op tijd kan leveren, enorme tijdvakken heeft en andere bezorgers die allen historische gegevens kunnen tonen maar nooit wanneer je pakket nu echt komt, begrijp ik niet dat zij nog kunnen bestaan.
Ik annuleer tegenwoordig soms een bestelling als ik er (te laat) achter kom dat ze geen PostNL gebruiken.
Dhl is inderdaad een bedrijf apart, vaak gehad dat ik naderhand een avond levering had ingesteld (optijd) kwamen ze nog aan wanneer ik niet thuis was.. Een keer gehad wanneer ik wel thuis was, Dhl koerier was een aardige gast (levert hier niet meer) en vertelde dat het van zijn chef beter maar nu moest bezorgend want beter voor de kosten. Ook vaak gehad dat de dhl bezorger op de stoep stond en ik een dag later of niet track en trace kreeg..
Persoonlijk vind ik qua retour en verzending postnl toch gemakkelijk dan Dhl

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 23:08]

Heb hier geen problemen met DHL, ligt gewoon aan de bezorger zelf, die zijn iedere keer anders. Daarnaast zijn we gewoon verwend dat we iets bestellen en het direct al in huis willen hebben. Zeker nu met corona maakt het toch niet uit als je een keer een pakketje begin van de middag krijgt ipv eind van de middag. De meeste mensen zijn toch thuis en als je het mist dan gaat het naar je buren of naar een pakketpunt in de buurt.
Het verschilt gigantisch per regio, hier verschilt het per dag helaas... Ene PostNL pakketbezorger is een vriendelijke man terwijl de ander er duidelijk de kantjes van af loopt...
Elke keer als die tweede aanbelt probeert hij een steekwagentje met >20 pakketjes voor de hele wijk achter te laten, de ene keer vraagt hij het, de andere keer laat hij het gewoon voor je deur achter voordat je open hebt gedaan zo van 'nu is het jouw probleem'...

Er is iig nog heel wat te verbeteren bij PostNL/DHL/GLS/... Zeker als ik het vergelijk met Fedex die het nu al vijf keer op rij voor elkaar krijgt om van Texas naar mijn voordeur te gaan in ~18 uur terwijl PostNL die dag niet langs kwam, is lastig te verklaren waarom Fedex intercontinentaal sneller is dan PostNL binnenlands :+
Ja verschilt per bezorger, maarja wat wil je met al die flexcontracten, te veel locaties in te weinig tijd. Vroeger had je gewoon jarenlang de zelfde postbode met een fatsoenlijk salaris en normale werkdruk, nu worden ze betaald per aflevering.

Daarnaast blijf ik er bij dat het voor mij niet uitmaakt of ik mn pakket vandaag binnen heb of over 2 dagen, vrijwel alles wat ik online bestel zijn dingen die geen eerste levensbehoefte zijn, dus een dag meer of minder maakt voor mij in iedergeval weinig uit.
Welke DHL...? Er zijn er zeker een stuk of vijf, wellicht zelfs meer, die allemaal los van elkaar werken. Bij het bedrijf waar ik werk komen er op een goede dag al drie verschillende langs die niets met elkaar te maken hebben, behalve de gele kleur van de vrachtauto of busje en het rode DHL logo...

Ik denk dat DHL zich beter kan focussen op B2B vervoer en wellicht hun internationale Express dienst en dat binnenlandse (webshop) gedoe beter aan anderen, zoals inderdaad PostNL, overlaten...
Ja, dit dus. Dat vind ik ook zo raar. Voor mij als consument (in België) is het helemaal niet duidelijk wat al die DHL's zijn. Aan de overkant van de straat is een DHL-punt. Sommige pakketten kan ik daar niet afgeven, die moeten naar het postkantoor van bpost want dat is een "DHL partner". Een ander pakket van DHL kan ik wel afgeven in het DHL-punt. Dan heb ik zelf eens wat verstuurd naar Polen met DHL, kwam na een maand terug (was in Polen geweest zelfs volgens de track&trace), want zendingen naar Polen mochten niet in het DHL punt maar moesten dan weer via bpost en zo naar DHL. De enige DHL die hier netjes werkt is een DHL die dingen uit de UK levert. Om 21:00 besteld in de UK, de volgende middag geleverd (inclusief alle douaneformaliteiten).
Toen PostNL de mist is ging. Was DHL juist de gene die overeind bleef in onze buurt. Maar moet ik zeggen dat ik bijna nooit problemen hebt met een van de bezorg diensten die actief zijn in NL
Hier hetzelfde, ik bestel alleen bij sites waar PostNL kan leveren. De bezorgers zijn in mijn dorp ook veel professioneler dan de concurrent die pakketjes over de schutting gooien en amper Nederlands kunnen. En de afhaal punten van PostNL zijn veel praktischer, en ze zijn betrouwbaar, elke dag ongv rond dezelfde tijdd het geleverd. Laatst nog een compliment naar PostNL gestuurd voor een bezorger, de bezorger vertelde tijdens de volgende bezorging hoe hij in t zonnetje was gezet door het bedrijf. Super tof!
Je doet net alsof PostNL en DHL de enige opties zijn in Nederland. Het zijn voornamelijk de goedkoopste opties en wat dat betreft staat de prijs redelijk in verhouding met de kwaliteit.

Bezorgers van bijvoorbeeld Fedex en UPS gaan naar mijn ervaring veel netter om met de pakketten, zijn stipter, en de tracking is vele malen preciezer. En hey, als je de klantenservice belt hoef je geen uren te wachten en wordt je netjes geholpen.
Ehm, DHL, DPD zijn afgelopen jaar echt heel veel beter gaan doen. Soms beter dan Postnl! En dit baseer ik niet op privé pakketjes, maar zakelijk als webshop. Veel minder klachten, sneller afhandelen, betere tijdsindicatie. Postnl is ook beter gaan doen, maar tracking is mega drama. Zoveel ellende hiermee dat ik er 1 persoon fulltime op heb moeten zetten van klanten die vragen waarom pakketje niet geleverd is dezelfde dag of waarom de trackentrace pagina iets anders aangeeft dan wat er gebeurt. Overgestapt op DHL en voor een andere shop op DPD en dat gaat vele malen beter.
Wellicht voor de verkopende kant, dat weet ik niet.
Tracering bij PostNL vind ik een drama. Je kunt je pakje er helemaal niet mee volgen, je ziet alleen maar of PostNL het heeft ontvangen en wanneer de bezorger komt. Nationaal is dat nog niet het grootste probleem, internationaal is het veel vervelender, juist omdat post soms wat langer duurt en de ontvanger wil zien of er nog beweging is. Daarbij moet je voor tracering direct aantekenen, wat gevolg heeft dat je bijvoorbeeld voor een brievenbuspakje naar Duitsland bij PostNL €12,55 kwijt bent, terwijl bijvoorbeeld DPD het voor €7 doet. Daarbij is het gewicht bij DPD ook nog eens onbeperkt en de ontvanger kan het pakje wél nauwgezet volgen, voor de laatste kilometers zelfs precies zien waar de bezorger is.

PostNL loopt op dit punt dan ook hopeloos achter en betere tracering is wat mij betreft gisteren nog welkom.
Anoniem: 390145 @dmantione11 maart 2021 19:54
Maar je geeft het al aan, nationaal is geen probleem en dat is natuurlijk het belangrijkste voor postnl. Als ze een zending naar het buitenland sturen gaat dit ook gewoon met derde partijen mee waardoor postnl beperkt zicht heeft op de zending. Een dpd heeft een europees netwerk waar ze in de grotere landen alles in eigen beheer uitleveren, dat zorgt ervoor dat je bepaalde zaken beter op orde kunt hebben. DPD loopt daarin ook voorop, DHL doet dit een stuk slechter en UPS zegt vaak met standaard zendingen dat ze voor het einde van de dag een keer er zijn.

Ik zou zelf als ik internationaal iets verstuur ook altijd een europese/globale vervoerder gebruiken en geen nationale. Internationaal zal voor PostNL geen prio hebben en zal waarschijnlijk nog geen procent van de zendingen betreffen die ze doen en om ze daarop dan af te rekenen vind ik apart. Ik heb de fout gemaakt een keer PostNL te gebruiken voor een zending naar Ierland, kon ik contact op gaan nemen met een lokale Ierse bezorgdienst of iets was afgeleverd.
Maar je geeft het al aan, nationaal is geen probleem en dat is natuurlijk het belangrijkste voor postnl.
Onwaar. Hoe vaak de schatting van het tijdstip waarop een pakket bezorgd wordt verkeerd is (dat werkt beide kanten op: te vroeg of te laat), of dat het pakket toch wordt doorgeschoven naar de volgende dag...

En nee, dan praat ik niet enkel over tijdens de pandemie. |:(

Zonder pandemie haal ik het liever bij een Pakjegemak punt af. Ik hoor wel wanneer het klaar ligt, en kan het dan tot 's avonds laat ophalen. Geen reden om de hele dag op één locatie te zijn voor iets waarvan je nooit zeker weet of en wanneer het komt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:08]

Heel vervelend, maar ik heb het idee dat je al een tijd niet thuis heb laten bezorgen.
Er is een reden dat PostNL prijzen wint met de app namelijk. Deels omdat de app erg goed is.
PostNL is druk bezig met vernieuwen. Helaas zijn niet alle systemen daar geweldig voor geschikt. Ook al word daar druk aan gewerkt en systemen verbeterd, is het geen dag werk. Toen ik op het depot werkte, moesten we nog een heel A4 per dag invullen voor onze uren. Met mijn ontslag was dat gewoon 1 overzicht voor iedereen. Zelfs dat gaat niet zo 1-2-3, vanwege wetgeving van overheid aan PostNL (postwet oa).
Inmiddels is de situatie zo; PostNL pakt alle data van jouw omgeving. Op basis daarvan word een schatting gemaakt; een tijdvak van 4 uur. Is de data erg precies, en de bezorger bv altijd tussen 15-16 in jouw straat, word het tijdvak kleiner; nog maar 2 uur. Stel dat de bezorger altijd om 15:03 in jouw straat is, word het tijdvak zelfs maar een uur. Ook worden bij sommige leveringen, iig de avondleveringen, al standaard in de app weergeven hoeveel adressen er nog voor zijn en waar de bezorger is. Dit gaat ook naar de bezorgingen overdag komen. Verder kun je op de PostNL site zien hoelaat de bezorger in jouw wijk / straat is.
Het werkt vaak goed, maar ook vaak niet. Eer zijn een aantal veelvoorkomende manieren waarop het hiermee mis kan gaan.

(1) De bezorger hoort je pakketje bij zich te hebben, maar heeft het niet. Er staat de hele dag op Mijn PostNL dat het pakketje gaat komen, maar de bezorger komt en gaat je huis voorbij. Als het tijdvak gemist is biedt de website excuses aan en wekt de indruk dat het later die dag nog komt. Pas laat in de avond registreert het systeem dat en verplaatst het tijdvak naar volgende dag. Had natuurlijk direct kunnen gebeuren op het moment dat het pakketje niet ingeladen wordt.

(2) De bezorger heeft het druk en besluit je pakketje mee terug te nemen. Wederom krijg je pas laat in de avond feedback dat dit gebeurd is. Een simpele melding aan het systeem dat de bezorger zijn ronde afbreekt zou dit kunnen verbeteren.

(3) Er lijkt een mogelijkheid te bestaan dat pakketbezorgers pakjes richting postbodes afserveren, voornamelijk bij spul uit China. In dat geval staat er wederom dat je pakje komt, gaat de bezorger aan je huis voorbij en staat er dat het te laat is. In veel gevallen vervalt vanaf dat punt alle tracering, je pakje komt volgens tracering nooit aan. De postbode bezorgt het evenwel de volgende dag. Een melding in de tracering dat het aan de postbode is overgedragen zou prettig zijn.

(4) De bezorger heeft een keer een aparte dag en rijdt zijn ronde die dag 's avonds. Je denkt dat je pakketje niet gekomen is, maar om 9 uur 's avonds gaat de deurbel. Allemaal prima, maar ook dit zou met een simpele melding aan het systeem geregeld kunnen worden.
Mee eens, er gaat nog veel mis. Er lopen inmiddels veel testen om dingen te verbeteren. Helaas zijn er veel constructies die gewoon wachten op een fout, zoals bv de subcontractors. Om je punten beetje toe te lichten:
(1) Klopt, in je laatste zin geef je al aan wat er gebeurd; pakketten die na de scanner op de sorteerband vast lopen of naast de band vallen, gaan niet mee in de bus. Deze blijft open staan in de scanner van de bezorger, en bij terugkomst op het depot geeft de depotmedewerker een status. Vaak is dit de status 'vermist', wat in houd dat bezorger noch depotmedewerker kan vertellen waar nu het pakket precies is. Zodra deze dan bv weer over de band gaat, krijgt het pakket automatisch een nieuwe scan en is het vermiste opgelost. Ander scenario is dat het pakket op duikt in de bus. In principe zou dit betekenen dat de bezorger terug moet, maar goed, hoef denk ik niet uit te leggen hoe vaak je dat voor elkaar krijgt. Hier zijn 2 statussen voor; status 'uitstel naar morgen, fout chauffeur' en status 'uitstel naar morgen, fout depot'. Er vinden audits plaats op het aantal van deze beide statussen en bv aantal per subco.
(2) Mee eens, en dit gebeurd helaas nog wel eens. Zoals eerder gezegd, dan volgt de status 'uitstel naar morgen, fout chauffeur'. Soms gebeurd dit express (bv geen zin), soms is het een nieuwe bezorger en werken ze van 08 (begin van hun shift) tot 22 (max bezorgtijd), maar lukt het toch niet. Beide is balen. Het nadeel is dat hier een lastige situatie gebeurd, waardoor simpelweg automatisch status geven niet kan. Zo heb ik een bezorger gehad, die terug kwam met bus vol. Reden was (die overigens ook word gecheckt): vanwege het vrouwen WK in Utrecht, zou hij elk pakket moeten openen en laten doorzoeken door agenten. Al die pakketten krijgen een status 'uitstel ivm gesloten bezorggebied', aangezien dat overmacht is. Helaas ziet de ontvanger alleen maar de verplaatsing naar volgende dag, op het punt dat de status word gegeven. Door de subco-constructie lukt dat helaas niet altijd, want meegemaakt dat bezorgers pas 2 uur na laatste bezorging terug kwamen... Bovendien zijn er zoals gezegd dus ook andere opties; het pakket kan kwijt zijn, kapot (in de zin dat barcode onleesbaar is, alleen op het depot is dan de mogelijkheid toch te achterhalen hoe of wat), of noem wat. Hoewel voor de ontvanger dan auto een aanpassing kan komen, zou er dan ook op het depot een goede scan moeten zijn. Uitstel en kwijt zijn namelijk 2 verschillende processen.
(3) Niet helemaal juist. Uit mijn hoofd in 2016/2017 is PostNL een nieuwe samenwerking aangegaan met AliExpress. Een groot deel van de pakketjes uit China zijn namelijk vrij klein. Voor de afzender was het erg omslachtig versturen (en duur), maar de kans was ook groot dat pakketten kwijt raakte. Bv pakketten kleiner dan een bankpas gezien. Daarom is met de nieuwe samenwerking afgesproken dat alle pakketten die onder bepaalde maat en gewicht vallen, door de post worden afgeleverd. Zover ik weet gaan aangetekende brieven nog steeds mee met de pakketten, maar hebben postbezorgers nu de optie om bepaalde pakketten te scannen en als afgeleverd te zetten. Hoe het precies bij de post nu daarmee gaat, durf ik geen antwoord op te geven. Hier ligt de fout niet bij pakketten, maar bij post gok ik.
(4) Okay, dit is dus een hele bijzondere situatie, waar ik veel te doen mee had. Er bestaan 2 soorten routes; dag en avond. Een dagroute begint tussen 5 en 8, en moet om 21:30 stoppen met bezorgen. Een avondroute moet het eerste pakket afleveren om 18:00 en stoppen om 22:00. Onder avondroutes vallen oa; same day, avondbezorging en food. Beide soorten routes worden op het depot gevolgd. De dag gebeurd meestal door zogenoemde procesmanagers. Die kijken of bezorgers bv wel doorwerken, zijn aanspreekpunt bij problemen tijdens bezorgen, en of er geen gekke dingen gebeuren. De avondroutes werden meestal gewoon door de afhandeling gevolgd, en evt gebeld bij bijzonderheden. Dagroutes ook wel. Beide in overleg met procesmanagers. Helaas is de subco-constructie een groot probleem. PostNL kan nml een heel bedrijf ontslaan (zelden), of een bepaalde chauffeur de toegang tot het pand ontzeggen. Dat laatste was de enige manier om bepaalde chauffeurs te weren, als een subco-ondernemer door bleef gaan met een chauffeur. De subco heeft namelijk vaak verplichtingen over het afleveren van x aantal routes op dag x. Soms gebeurde het dat een chauffeur uit viel, weigerde te werken, of totaal niet opschoot. Ik ken een aantal subco-ondernemers die daar erg goed mee om gingen en dat snel oploste. Een deel ook niet.
Wat als gevolg had, dat een route die om 7 uur moest vertrekken van depot, pas om 14:00 geladen werd, 14:45 weg reed, en 15:15 eerste levering deed. De subco-ondernemer krijgt daar wel gezeur over, maar goed, niet altijd had dat veel effect. Heb periode meegemaakt, dat er 8 routes bleven staan per dag door gezeur met chauffeurs die niet kwamen opdagen of weigerde te werken. Subco-ondernemer had niet meer bezorgers of bussen om in te zetten, dus ging het door naar de volgende dag, waardoor van die dag ook weer bleef staan, en ga zo maar door. Wat ook gebeurde was dat routes werden gesplitst, waar het systeem ook moeilijk mee om kon gaan. Het nieuwe bezorgsysteem wel, maar het oude niet, dus daardoor werkte dat eigenlijk niet heel geweldig. Ben met je eens; dat is een groot technisch gebrek in het systeem.
Dank voor uitleg, wat mij betreft een +3, maar die kan ik je niet geven!
Ik doe mijn best. Ondanks dat er genoeg mis gaat bij PostNL, vind ik artikelen en de reacties vaak onzijdig. Iets met verveling en corona, dus doe ik even mijn best duidelijk te maken hoe of wat :)
Het lastige van deze discussie is dat het kritiek op één slechts aspect is, niet op heel PostNL, maar om de kritiek te onderbouwen je wel de situaties erbij moet halen dat het niet goed gaat. Wellicht dat het beeld ontstaat dat er voortdurend van alles mis gaat, maar dat is in ieder geval niet de ervaring. Over het algemeen is PostNL best prima als bezorgdienst en geen enkel bedrijf zal op alle onderwerpen een 10 scoren.
Ik weet niet welke PostNL jij gebruikt, maar ik herken me meer in het beeld van @The Zep Man. Als PostNL een tijdvak doorstuurt dan roepen wij al gekscherend “dan hoeven we dan niet thuis te zijn, het is toch of ervoor of erna”.

Overigens met je opmerking richting de app; daar ben ik dan wel heel verbaasd over. Deze week nog een pakketje ontvangen waarbij het tijdstip gepland stond tussen 12-15u, later kreeg ik een e-mail dat het was gewijzigd naar 14-16u, maar de app bleef melden dat het tussen 12-15u zou komen. Uiteindelijk stond hij nét na 16u voor de deur }>

Geef mij maar DHL of DPD, accurater, sneller en goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 23 juli 2024 23:08]

Ik denk dat dit erg afhankelijk is van de bezorger. Heb voor mijn werk een tijd met DHL samengewerkt en dit was echt vaak een drama. Bezorgers die een adres te ver vinden en dus maar retour sturen, pakketten die kwijtraakte en bezorgers die niet erg sociaal overkwamen op ontvangers.

Ik zeg niet dat alles goed gaat bij PostNL, maar wel dat er altijd een deel mensenwerk blijft, en dat het dus ook sterk afhangt van de bezorger die je treft. Bij mij is de PostNL bezorger altijd op tijd en die van DHL vaak weer niet.
Zoals ik net hierboven ook reageer; het is helaas niet altijd geweldig. Er gaat veel mis. Had vaak contact met klachtenafdeling. Toen ons depot nog maar 150 bezorgers had, hadden we toch soms 5 man op de klachtenafdeling om het nog een beetje bij te kunnen houden... Persoonlijk wijd ik veel problemen aan de subco's. De bezorgers van PostNL hebben hun dingen vaak echt goed voor elkaar. Een deel van de subco's ook. Bijvoorbeeld die bij mij aan de deur komt is echt geweldig. Helaas zijn er ook veel die eigenlijk net te vaak problemen hebben. Er is een vrij grote, waarvan wij vaak grapte dat de ondernemer gewoon naar een AZC reed, vroeg wie een rijbewijs had, en die lieten rijden in een bus (als het soms nog een bus te noemen was). Elke bezorger moet een examen doen voordat hij of zij echt bezorger is. De grap is dat de subco-ondernemer hierbij mag helpen, zelfs in de zin van antwoorden aanwijzen. PostNL kan alleen hele subco ontslaan, of een bepaalde bezorger de toegang tot het depot ontzeggen. Heb meegemaakt dat het laatste gebeurde, waardoor de bezorger bij een ander depot een route kreeg.
Over die situatie met de app kan ik niks zeggen. Heb niet in de ontwikkeling gezeten, dus kan ik te weinig over zeggen. Eerlijk gezegd hier ook nooit echt gehad dat tijdvak werd verplaatst.

Tja, elke wijk een andere mening. Letterlijk. Hier is DHL vreselijk (5 keer pakket van dezelfde afzender retour omdat adres niet zou bestaan. Woon er al 16 jaar en bestaat al meer dan 50 jaar uit mijn hoofd...).
Ken veel situaties waarin mensen liever DHL of DPD hebben, een veel waarin mensen liever PostNL hebben, Mijn voorkeur heeft PostNL, omdat het hier daarmee beter gaat en ik de app / site een stuk fijner in gebruik vind. Een ander mag een andere mening hebben. Ik probeer alleen een beetje de situatie bij PostNL duidelijk te maken, omdat mensen vaak geen besef hebben hoe dingen er aan die kant aan toe gaan. Zoals bv dat toen een nieuw postbedrijf in NL werd gestart, PostNL werd gedwongen door de rechter pakketten goedkoop voor ze te bezorgen in plekken waar het nieuwe bedrijf nog geen bezorgers had.
Heel vervelend, maar ik heb het idee dat je al een tijd niet thuis heb laten bezorgen.
Ik ontvang regelmatig pakketten. Ondanks de 'innovaties' is een correcte bezorging op tijd (waarbij de bezorger mij de kans geeft om de deur open te doen en het pakket aan te nemen) zeldzaam.
Verder kun je op de PostNL site zien hoelaat de bezorger in jouw wijk / straat is.
Dat is slechts 1 of 2 op de 10 keer accuraat...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:08]

Om eerlijk te zijn heb ik sowieso het idee dat het op de ene plek beter werkt dan de andere. Deels vanwege data in het systeem, deels ook vanwege subco / bezorger. Hier klopt het bv altijd, en weet ik eigenlijk altijd hoe laat de bezorger komt.
Er is 1 groot probleem waardoor het soms allemaal net niet werkt; de bezorger. Zelf vind ik de subco's best okay, hoeft niks mis mee te zijn. Alleen het levert in de huidige situatie teveel problemen op. PostNL kan vrij weinig zeggen over bepaalde chauffeurs, alleen over subco's. Helaas reden 9 van de 10 bezorgers van een subco vaak goed, en was nummer 10 het probleem. Dan ga je niet een hele subco ontslaan.

Wat ik wel als advies kan geven; dien klachten in. Vermoedelijk al wel eens gedaan, en / of zie je het nut er niet van, maar het werkt. Niet meteen, dat geef ik toe. Het klachtenproces is best een draak namelijk door de subco's. De ingediende klacht gaat van klachtenafdeling algemeen naar de afdeling van een depot, naar de subco-ondernemer, die vervolgens de bezorger raad pleegt. Soms over 1 van de 250 stops die dag, soms over het algemeen. Vaak zijn er al paar dagen voorbij voordat bezorger vraag krijgt hoe of wat, dus is kennis niet altijd paraat. Bezorger geeft antwoord aan subco-ondernemer, die naar klachtenafdeling op depot. Daar word een beoordeling gemaakt; of er word meer info of betere reactie gevraagd aan subco/bezorger, of het word teruggekoppeld naar de algemene klachtenafdeling, die beoordeeld of de zaak zo goed genoeg is afgedaan. Al met al kan dit proces rustig een maand duren. Een enkele klacht is vaak ook niet meteen genoeg, maar zeker als er meer van dat soort klachten komen, heeft het wel effect. Er kan dan namelijk ook harder worden opgetreden door PostNL. PostNL word ook beoordeeld op aantal klachten bv. Vooral dus klachten blijven indienen en mensen in je buurt ook, want het heeft echt effect.
Ligt ook aan waar je woont . In utrecht rijden er veel jonge bezorgers (zzp) rond in hun afgetrapte busje en hebben 0 gevoel voor klanttevredenheid. Zo snel mogelijk alles bezorgen. daarbij ook alles bij het eerste adres achterlaten en dan krijg je een bericht dat je niet thuis was en dat je het bij de buren kan zoeken.
Dit kan in andere steden natuurlijk heel anders zijn.
Oeh, dat vind ik jammer om te horen. Woon zelf bij Utrecht in de buurt en hier gaat het echt goed. Utrecht werd lange tijd door mijn depot bezorgd, en de meeste bezorgers die echt Utrecht reden waren fantastisch. Heerlijke mensen, altijd vriendelijk, leuke verhalen.
Kleine noot; er werken praktisch geen ZZP'ers bij PostNL. Vermoedelijk werken ze voor een subcontractor. Dit is een ondernemer in dienst van PostNL (en andere pakketbedrijven) die zorgt voor de leveringen als onderaannemer zeg maar. Bezorgers met de oranje stickers op de bus zijn echt PostNL. Witte bussen met alleen het PostNL logo of zelfs niks, of de rode Alphabet bussen, zijn allemaal bezorgers van subco's.
Mijn ervaring kan dit onderschrijven. Mijn PostNL pakjesbezorger is bijna altijd in het zelfde tijdvak hier aanwezig.
Ben benieuwd of dit net zo goed wordt ingezet als de mogelijkheid om online/via de app je bezorging te volgen: dikwijls is er zogenaamd een bezorgpoging gedaan 'niemand thuis', terwijl je wel de hele dag thuis was. Geen 'niet thuis briefje' id brievenbus. Gebeurde ook wel eens dat je rond middernacht zo'n melding kreeg.

Nu doet postnl zelfs een proef met het 'niet thuis briefje' door het niet fysiek id brievenbus te doen. Je ziet de bezorgers al als een malle klikken zonder langs te zijn geweest.
Nog een leuke is de bel horen, 5 seconden later bij de deur zijn, en de bus al zien wegrijden.

Soms staat je pakketje voor de deur in deze situatie, soms niet...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:08]

Dan bel je PostNL op en dien je een klacht in. De bezorger wordt hierop aangesproken. Wanneer dit te vaak gebeurt heeft dat impact op zijn route die in uiterst geval naar iemand anders kan gaan.
Dan bel je PostNL op en dien je een klacht in. De bezorger wordt hierop aangesproken.
Been there, done that. Sowieso komen hier regelmatig andere bezorgers, maar de problemen verdwijnen niet.

Ik heb een modus operandi die werkt. Er is gelukkig een Pakjegemak afhaalpunt op redelijke afstand. Als nu ook meer webwinkels daar ondersteuning voor hadden...
Dat is niet handig met wisselende bezorgers.
Dit heb ik te vaak. Ik moet 2 trappen af voordat ik beneden ben, meeste bezorgers zijn dan al pleite, kan het wel begrijpen, ik laat het dan ook meestal afleveren op een afhaalpunt
Wij hebben de afspraak dat de bezorger het pakketje altijd voor de deur neerzet. Werkt best prima

We hebben dan wel de luxe dat dit ook kan als we niet thuis zijn zonder bang te zijn dat het pakketje ineens weg is
Mijn ervaring is dat als zo'n status rond middernacht komt, dat een chauffeur dan pas terug komt op het depot en zegt er wel te zijn geweest, maar scanner deed het niet. Als dit vaak gebeurde namen we direct actie. Soms waren er ook dagen / weken dat we dat express bij allemaal deden. Was het een bezorger die normaal nooit problemen had, maakte we een aantekening bij het dagrapport naar management. Daar volgde dan evt nog stappen op. Het allerbelangrijkste, wat ik elders net ook aangaf;
Wat ik wel als advies kan geven; dien klachten in. Vermoedelijk al wel eens gedaan, en / of zie je het nut er niet van, maar het werkt. Niet meteen, dat geef ik toe. Het klachtenproces is best een draak namelijk door de subco's. De ingediende klacht gaat van klachtenafdeling algemeen naar de afdeling van een depot, naar de subco-ondernemer, die vervolgens de bezorger raad pleegt. Soms over 1 van de 250 stops die dag, soms over het algemeen. Vaak zijn er al paar dagen voorbij voordat bezorger vraag krijgt hoe of wat, dus is kennis niet altijd paraat. Bezorger geeft antwoord aan subco-ondernemer, die naar klachtenafdeling op depot. Daar word een beoordeling gemaakt; of er word meer info of betere reactie gevraagd aan subco/bezorger, of het word teruggekoppeld naar de algemene klachtenafdeling, die beoordeeld of de zaak zo goed genoeg is afgedaan. Al met al kan dit proces rustig een maand duren. Een enkele klacht is vaak ook niet meteen genoeg, maar zeker als er meer van dat soort klachten komen, heeft het wel effect. Er kan dan namelijk ook harder worden opgetreden door PostNL. PostNL word ook beoordeeld op aantal klachten bv. Vooral dus klachten blijven indienen en mensen in je buurt ook, want het heeft echt effect.
Zelf gelukkig nog nooit echt een probleem gehad met nationale zendingen van postnl. Alles komt op dezelfde tijd aan. We hebben een vaste bezorger die altijd op hetzelfde tijdstip bij ons is wat ook in lijn ligt met de informatie op de app. Maar iedereen zijn ervaring is anders.

Maar ben zelf ook voorstander om veel meer gebruik te maken van goede ophaalpunten. Bij ons is dat een supermarkt dus tot laat open. Makkelijker voor de bezorgdienst, voor mij net zo makkelijk om daar even naartoe te gaan.
Ik heb het idee dat het heel erg afhangt van je lokale bezorger... Ik heb nu al jaren dezelfde en door hem is Postnl nu absoluut mijn favoriet. Voordat hij het deed liet ik dingen meestal op het werk afleveren omdat er vaker dingen niet aankwamen (gestolen door de bezorger ben ik 99% zeker van). Het tijdvak bij Postnl is tegenwoordig voor mij ook nauwkeurig.

Alleen redjepakketje vind ik duidelijk beter, daar krijg je 10 minuten van tevoren een sms en kun je live de positie van de bezorger zien (wel denk ik nu puur alleen als klant, als bezorger lijkt het me niet fijn). DHL is tegenwoordig beter met een tijdvak en komen meestal in de avond wat ik fijn vind, maar als je ze mist dan moet je weet ik waar naar toe om je pakket te halen. UPS is het ergste, die komen gewoon ergens op die dag, als je geluk hebt (en als je ze mist net als DHL maar zien waar je het moet halen). Duidelijk niet op consumenten gericht dat bedrijf.
Jouw bezorgroute is dan eerder uitzondering dan norm. Tenzij er extreme drukte is hoor ik bijna niemand in mijn omgeving klagen dat PostNL veel te laat bezorgt of veel te vroeg.

Maarja, daarvoor is pakjegemak voor als het niet uitkomt om te wachten dus probleem opgelost.

Ik denk dat ik van de tientallen pakketjes die ik laatste jaren heb laten bezorg het op 1 hand kan tellen waar het pakketje iets later was of doorgeschoven naar de volgende dag(wat vaak een webshop fuck-up is als het niet druk is)

DHL en DPD zijn in mijn regio dan vele malen slechter. Praktisch altijd heeft DHL een timeframe van 6 of 8 uur terwijl anderen hier totaal geen issues mee hebben.
Inderdaad, internationale zendingen draagt PostNL over aan die waar ze in het land can de ontvanger een contract mee hebben. Dit zijn niet de beste partijen, die nagenoeg allemaal geen T&T kunnen bieden. Wil je internationaal iets versturen pak zoals gezegd een aanbieder die een eigen netwerk heeft, je hebt dan over het algemeen volledige inzage in de T&T
Dat ben ik niet met je eens, de posterijen van de meeste Europese landen hebben een traceringssysteem dat uitgebreider is dan dat van PostNL en ik neem aan dat die informatie ook voor PostNL beschikbaar is, want PostNL toont dan weer wel redelijk real-time het tijdstip wanneer je pakje in bijv. Duitsland geleverd is, dus er is een koppeling.

Als je ontvangt uit het buitenland levert de tracker van een buitenlands postbedrijf je soms meer informatie over de gang van een pakketje in Nederland dan de tracker van PostNL (er is dus wel degelijk meer informatie, ze tonen je deze niet). Dit is bijvoorbeeld het geval bij de trackers van USPS en Poste Italiane (we hebben het hier dus over gebeurtenissen binnen Nederland).

[Reactie gewijzigd door dmantione op 23 juli 2024 23:08]

Nee hoor, meeste Europese landen hebben geen systeem dat uitgebreider is dan PostNL. Sterker nog; PostNL heeft een extreem geweldig uitgebreid systeem. Helaas is dat alleen intern te gebruiken.
(Nog naar gekeken, want had dat systeem graag op PC thuis gehad toen ik weg ging bij PostNL :P)

Het probleem is dat veel consumenten ingewikkelde systemen niet snappen. Bv DHL is soms erg onduidelijk voor mensen als mijn ouders. PostNL is simpel en duidelijk; aangemeld, gesorteerd, onderweg, bezorgd. Heel fijn voor mensen die niet technisch zijn of er weinig van snappen, maar voor mensen met meer kennis vaak te simpel.

Ga het trouwens nog boeiender maken: PostNL is niet alleen groot in NL, maar ook buitenland. Ze zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de pakket leveringen in Belgie, Luxenburg, Duitsland, Italie en het Verenigd Koninkrijk...
nationaal is geen probleem
Niet geen probleem, maar minder een probleem, dus wel degelijk een nadeel t.o.v. de concurrentie.
Ook dit lijkt meer op weer iets anders gebruiken dan aantonen hoe dit dan wel een oplossing is. Net als bij de barcodes en andere herkenning heb je er weinig aan als ze op verkeerde momenten blijft inzetten. Dan kan je het zelfs real time inzicht gaan noemen maar daarmee is dat het nog niet. Dus wie gaat er wanneer bij postnl echt voldoende scannen is eerder de vraag die ze beter kunnen beantwoorden dan weer iets nieuws toepassen zonder daar antwoord op te hebben.
Eens en oneens, in Nederland ja, maar als je ze met heel veel nationale post diensten gaat vergelijken in tig andere landen (niet eens arme landen) valt het best mee. Wij worden steeds veel eisender, op het uur nauwkeurig moet het bekend zijn.

In Noorwegen bestel ik regelmatig en dan zie je wel waneer het er is. Kan een dag of 3 duren, tijdstip? Neehoor. Oftewel, totaal anders. Tuurlijk kan je er ook weer bepaalde landen/gebieden erbij pakken die het beter doen. Maar uieindelijk kreeg ik ‘ruim’ 90% van de PostNL pakketten in Nederland optijd, jaren lang. Je moet het natuurlijk ook soms wel treffen met de bezorger in jou wijk.

Maar al met al, het is relatief.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 23:08]

Wel leuk hoe ze dit brengen. De webwinkels hebben namelijk andere informatie ontvangen. Dit systeem is namelijk gemaakt om beter na te gaan waar de rolcontainers van PostNL zijn gebleven. Hier hebben ze nogal wat problemen mee, er zijn veel rolcontainers kwijt en bij sommige webwinkels staan er honderden ongebruikt op het terrein of worden ze in het magazijn gebruikt als mobiele opslagplaats.

Er is totaal onbekend welke pakketjes in welke containers zitten dus qua tracking van individuele pakketten gaat dit helemaal niets doen.
Bij DPD laten ze je ook precies zien hoeveel stops de bezorger nog heeft voor die bij jou is, dan kan je het een beetje inschatten wanneer die er is, super handig, ik kies altijd DPD als de mogelijkheid er is, bizar dat Postnl niet zo'n systeem kan installeren.
Dit is soms wel mogelijk bij PostNL. Laatst bij een pakket met bezorging op zondag zag ik ineens in de app staan dat de bezorger nog 10 adressen moest, naast de reguliere tijdsindicatie.
Dat is verre van realtime. Dus je kan er helemaal niets mee. Je zag dan ook op een plattegrond waar de bus zich bevond. Kan me indenken dat een pakketbezorger niet zit te wachten op controle van zijn beweging door anderen dan enkel zijn baas.
Realtime... dat heeft bij PostNL ook deels te maken met de postbezorgers zoals mij. Ik kan te allen tijde weigeren mijn GPS locatie door te geven, ik kan alle pakketjes al scannen die ik mee krijg op het depot (duur woord voor garagebox). Als ik een brievenbuspakje scan krijgt de ontvanger en de verzender een mailtje (mits het mail adres bekend is) dat het stuk is afgeleverd ongeveer 15 minuten later. Doe ik dat op het depot en ben ik pas 2 uur later op het juiste adres dan heeft men dus al een melding gekregen het lig in je brievenbus terwijl ik nog onderweg ben,.... Kan zeker beter, maar echt realtime... dat lijkt me lastig.

Ik krijg weleens wat via DPD geleverd, dikke prima, ziet er goed uit maar als ik dan zie nog 2 adressen en ze doen er een uur over dan vraag ik me af hoe "realtime" dat is.
Dat komt hier ook nog wel geregeld voor. Moet er een pakket komen, krijg je ineens halverwege de dag een melding dat het is afgeleverd op jouw huis adres. Gek, ik ben thuis en ik heb geen deurbel gehoord. Om vervolgens de dag daarna aan te bellen en het pakket te geven. Als je dan vraagt hoe dat kan, zitten ze je schaapachtig aan te kijken.
Dit heeft 1 keer tot discussie met Bol.com geleidt. Die hadden ook doorgekregen dat het pakket bezorgd was, terwijl ik niks gekregen had. Gaat dat dan maar eens bewijzen.
Voor zover ik begrepen heb, heeft dit te maken met zowel de privacy als de veiligheid. Het zou natuurlijk heel makkelijk zijn om een bezorger te beroven, gewoon wachten tot ie op een rustig weggetje rijdt en even de bus leeg halen (of zoals in mijn geval als postbezorger, m'n posttassen).
Ah, bedankt, dat wist ik niet, hoop dat het een standaard wordt, zo handig, ook voor de bezorger.
Ik denk dat het postnl niets uitmaakt omdat hun klanten het niets uitmaakt. Bol is de grootste klant verwacht ik en die zullen geen cent meer betalen voor live tracking dus voor postnl heeft het geen meerwaarde. Het gaat allemaal om business, ik denk dat er weinig bedrijven zijn die door zo’n additionele service voor postnl kiezen in plaats van een andere vervoerder. DPD vist natuurlijk in een grotere europese vijver dus die moeten zich meer onderscheiden tegen een UPS en DHL dus voor hun is het wel van belang om te investeren in additionele trackingmogelijkheden.
Internationale post is een ramp. Er is zoveel post naar mij 'verloren' gegaan.

En het afgelopen jaar is dat nog erger dan ervoor.
Ik kan je wel vertellen hoe dit komt, Postnl legt geen prioriteit bij alle pakjes die uit het buitenland komen.

Daarnaast is Postnl technisch gezien zeker instaat om je alle informatie te geven waar je pakjes voor het laatst is geweest. En als ik het even goed begreep is dat binnen kort ook mogelijk wanneer ze naar een nieuw systeem immigreren voor het klanten systeem. (dus de Track and trace pagina)

Het kan allemaal allang, alleen de interne organisatie staat het niet toe dat deze veranderingen snel gebeuren. Meer kan ik er helaas niet over zeggen vanwege geheimhoudingsplicht.
Tracering kan beter ja. Leg net in comment hier onder uit hoe PostNL daar mee bezig is en het voor de consument al beter word.
Toen ik bij PostNL werkte, hadden wij als depotmedewerker een mooi track-and-trace systeem. Helaas is dit toen onderdeel van Salesforce geworden, waardoor alleen klachtenafdeling er nog echt in kon. Zelf mis ik dus regelmatig wat informatie als ik op pakket wacht, maar dat is als kenner. In principe vind ik het wel duidelijk:
0 oranje bolletjes: pakket nog niet ontvangen door PostNL
1 oranje bolletje: pakket is ontvangen door PostNL
2 oranje bolletjes: pakket is gesorteerd door PostNL
3 oranje bolletjes: pakket is onderweg voor levering
4 oranje bolletjes: pakket is bezorgd.
Dit systeem is echt gericht op de consument. Heb wel eens begrepen dat bv MyParcel wel meer tracering bied voor bedrijven. Heb het eigenlijk nooit getest voor PostNL, maar voor andere vervoerders gebruik ik 'Deliveries'. Mogelijk kan je daar ook van PostNL meer statussen in zien.
Wat maakt het jou uit dat het pakket van magazijn a naar magazijn b wordt verplaatst? De 4 stappen die PostNL heeft staan in de app zijn de enige die van belang zijn naar mijn idee voor zowel verkoper als koper.

Heeft PostNL het pakket ontvangen?
Wanneer gaan ze het bezorgen?
Is het daadwerkelijk bezorgd?
De informatie wanneer ze het gaan bezorgen is enkel een verwachting, op het moment dat het pakket in Mijn PostNL verschijnt staat er dat het morgen bezorgd wordt, maar kan het nog tot 5 dagen duren. Een gedetailleerdere tracering zou veel meer van waarde hebben voor wanneer je je pakket kunt verwachten dan de verwachting die je nu ziet. Dit is als het goed gaat.

Als het niet goed gaat, betekent de onnauwkeurige tracering dat je lang geduldig gaat wachten en daardoor later gaat handelen (voor zowel koper als verkoper). Bijvoorbeeld ik heb een keer bij DHL gehad dat een pakket wel bij het buurtpunt werd afgehaald, maar het sorteercentrum niet bereikte. Ik kon direct na 2 dagen bellen met de klantendienst en een onderzoek laten starten. Het pakje ging naar Zweden. Had ik met PostNL verstuurd, dan had ik minimaal 2 á 3 weken moeten wachten, voordat ik kon kan bellen, omdat dat normale tijden zijn en al die tijd niets in de tracering ziet.
Maar dat voorbeeld heb je bij PostNL ook. Ze hebben ontvangen, gesorteerd, onderweg en bezorgd.
Als het niet gesorteerd is na 2 dagen, weet je dat het pakket gewoon pleite is.
Er is bij PostNL een lange periode dat het pakket niet volgbaar is en je in die periode dus geen feedback krijgt of er iets misloopt.
Dan heb je het over internationale zendingen? Bij mij is het enige punt dat een pakket niet te het moment tussen dat jij het afgeeft en dat postNL het inscant in z'n sorteercentrum. Dat kan een dag duren.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 23 juli 2024 23:08]

Als PostNL slecht is, wat zeg je dan van BPost (belgie). Gebeurt heel geregeld dat je kort na de bestelling in een webshop een melding krijgt van bpost "uw pakje werd aangemeld door .......", en dan niets meer. Het eerstvolgende is de postman die enkele dagen later aan de deur aanbelt. Nul info tussendoor (soms wel, maar niet consequent). Daarna krijg je een mail dat het pakje werd afgeleverd. PostNL, die hier ook levert, is dan een pak beter in communicatie, en hier is hun tijdslot redelijk accuraat.
Wel grappig dat je PostNL hopeloos noemt en dan DPD aanhaalt, wat mij betreft is DPD namelijk op UPS na de meest nutteloze tracking die er is. Krijg je een tijdvak van 5 uur, al vrij ruim maar goed, en dan komen ze 3 uur te laat. Nee tracking bij PostNL is voor de consument prima, DPD zou ik mijn 7 euro niet geven als mijn leven er van af hangt
Dat is niet mijn ervaring, je kunt live de bezorger op de kaart door de wijk zien rijden en hoeveel stops hij nog heeft. Ideale informatie of je nog even een boodschap kunt gaan doen of even thuisblijven om het pakket te ontvangen. Geen idee waar jij op doelt, maar het klinkt als een ervaring uit vervlogen tijden.
Nou als gisteren valt onder vervlogen tijden wel inderdaad. Dan is het denk ik iets wat DPD test of alleen voor een extra bedrag aanbiedt, wat natuurlijk best zou kunnen.

In ieder geval nationaal gezien kan er in mijn ogen geen enkele grote partij tippen aan PostNL (en grote is belangrijk daarin, met 3 pakketjes kan ik ook live tracking invoeren zonder zorgen over privacy, veiligheid en weet ik veel waar mensen boos om worden). Wellicht dat DPD niet de slechtste is, zeker met een UPS die zeggen 'we komen vandaag, en als je er niet bent kun je zelf 10km door de stad rijden, fijne dag', maar verder heb ik zeker geen goede ervaringen met grote partijen.
Als jij op de website van DPD een verzendetiket koopt, dan kan de ontvanger de ontvangst live op de kaart volgen, of die ontvanger zich nu in Nederland of in het buitenland bevindt. De enig mogelijke verklaring zou dan zijn dat DPD in zijn zakelijke diensten ook soberdere bezorgdiensten aanbiedt, daar heb ik geen zicht op, al zie ik niet in waarom ze dat zouden doen: Het is immers zowel in het belang van de ontvanger als DPD zelf.
Anoniem: 377816 @dmantione12 maart 2021 10:50
PostNL is dan ook vooral een nationale bezorger. DPD, DHL, etc. zijn wel internationaal ingericht.
DPD is ultiem, voor een normaal pakketje kan je de bezorger ongeveer op de kaart zien en zie je hoe lang het ongeveer duurt voordat hij komt en ze zijn nog vrij accuraat ook. PostNL is troep met een merknaam.
DHL en GLS zijn bedrijven die beduidend slechter scoren wat service en snelheid betreft.
https://www.kwaliteitstes...teit-tarieven-en-service/
Het onderzoek waar jij naar refereert is van augustus 2016. Ondertussen zijn we 4½ jaar verder en heb ik de ervaring dat DPD niet meer is wat ze in 2016 beweren. Ik verstuur praktisch dagelijks pakketjes. Voor DPD moet je naar een DPD pakketpunt. Die zijn niet allemaal op maandag open, dus op maandag moet ik naar een ander stadsdeel. In het pakketpunt komt de koerier wanneer het zo uitkomt. Dat kan om 11 uur zijn, maar ook om 15 uur. Hoe vaak ik wel niet een zending om 12 uur (met geprinte DPD zegel, dus al betaald) naar het nabijgelegen DPD pakketpunt heb gebracht om er dan achter te komen dat het niet meer mee gaat die dag... En hoe vaak ik DPD track & trace niet op 2-3 dagen idle heb gezien, waarbij het pakket rustig op het depot blijft liggen...
Onze klanten verwachten bij veel een 1-2 werkdagen bezorging. Om die reden kiezen we steeds vaker voor PostNL. Die zijn inderdaad wat duurder, maar de service is vele malen beter. Ik kan elke dag van 8 tot 18:30 uur terecht bij een zakelijk pakketpunt, waarbij vaak de deur nog wel een kwartier langer openstaat. En praktisch alles is de volgende werkdag bezorgd. En netjes. Alle retouren i.v.m. een beschadigde verpakking (en soms zelfs zoekgeraakt artikel!) zijn bij DPD geweest. 1x is een PostNL brievenbus zending niet aangekomen (beweert de klant, kan goed wel bezorgd zijn).
Nee, Ik rij voor PostNL. Er is nu een test met een aantal karren. Deze hebben een GPS tracker. Dit word gedaan omdat karren zoek (lees: gestolen) raken. Er ontstaat elke keer een tekort aan karren. Als er geen karren zijn kan er natuurlijk niks vervoerd worden. En de karren kosten redelijk veel geld om te laten maken. Het is in eigen belang dat de post dit doet. Wel vreemd dat ze het zo brengen alsof ze het voor klanten doen.
Dat klinkt toch als betere marketing dan zeggen dat ze het voor zichzelf doen. Of dat men gaat denken van dat er veel simpele / goedkopere manieren zijn om dit bij te houden zoals gewoon de aantal containers bijhouden die naar de klanten gaan of dat de klanten maar een borg moet betalen voor elke geleverde kar.
Sowieso heb ik het idee dat zij hun tracking het beste op orde hebben. Via de App kan je zelfs brievenbus post volgen. Krijg je ook meteen een foto van de ingescande brief erbij.
Enkele jaren terug had ik een pakketje moeten ontvangen t.w.v. 2000euro. Volgens de tracking afgeleverd bij de buren. Bij de buren niks te bekennen, geen kaartje, helemaal niks. Wel kon je online bij de tracking zien dat er een standaard 'ik heb haast' krabbeltje geplaatst was. De verzendende partij onderzoek laten doen, niks kunnen achterhalen want volgens het postbedrijf is het pakket gewoon afgeleverd aldus hun data. 2 jaar later stond het pakket ineens bij mij op de stoep 8)7

Het ergste van dit alles is nog dat je niks kan beginnen tegen dit soort zaken.

[Reactie gewijzigd door AOC op 23 juli 2024 23:08]

Heb toch wel wat vraagtekens bij PostNL als bedrijf. Paar jaar geleden ging het dramatisch en was er sprake van massa ontslagen en mogelijk faillissement of noodgedwongen fuseren. Nu maken ze megawinsten dankzij de corona. Medewerkers werken zich kapot en maken allemaal overuren. Dat vind ik toch wel een beetje wrang.
Hoezo? Het is hun markt qua werking. Crematoriums draaien ook meer dan voorheen. Guur maar waar. Zo was normaal zomers een gouden tijd voor horeca zolang ze maar een terras hebben.
Mega winsten is sterk overdreven. Postnl is al jaren bezig met een transitie als post bezorgen naar pakjes bezorgen. Het aantal verstuurde brieven neemt al jaren lang met 8 tot 10% per jaar af en het is nog nauwelijks winstgevend te noemen (Dat is ook de reden waarom men de postzegel prijs elk jaar sterk verhoogd)
De kleine distributiecentra's zijn veelal gesloten en ze gaan nu meer vanuit grote logistieke mega distributiecentra's werken. (meer zoals een UPS / DHL dus)
Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat veel mensen verplicht thuis zitten en dus ook veel meer vanuit huis kopen en al die internet aankopen moeten wel bezorgd worden. Postnl heeft een uitstekend jaar gedraaid dankzij Corona. Maar ik verwacht ook dat het een kwestie van tijd is dat het niet langer postnl maar pakketNL (of iets dergelijks) gaat heten. Overigens hebben ze net aangekondigd dat ze weer dividend kunnen uitkeren> Ook dat was afgelopen 2 jaar niet mogelijk.
Het uitbaten van medewerkers is een beetje zwart wit gesteld. Ze maken veel gebruik van onderaanemers (die met witte busjes alles afleveren) en ja die krijgen nog minder betaald. Ook zijn het vaak uitzendkrachten die ingehuurd worden met een 0 uren contract. Betaling gaat via dat soort uitzendorganisaties.
Maar iets verder kijken dan het sensatie getalletje wat Nu er van maakt is natuurlijk wel wenselijk. Procentueel zegt namelijk niet zo veel als je niet naar de absolute getallen kijkt, en dan zie je dat de winst in 2019 gewoon heel laag was mede door investeringen. En een laag getal wat hoger wordt gaat procentueel heel snel, maar dat 219 miljoen winst voor een bedrijf dat de de-facto pakketbezorger in een land is vind ik niet bizar (en zo te zien vind ook alleen nu.nl het nodig om het 5000! procent te noemen, de views zullen wel wat omhoog moeten :))
Haha, hoeveel bedrijven hebben deze containers in de garage als handig vervoersmiddel O-)

Dat wordt even lastiger :+
Maar op dat punt is dat toch ook niet relevant? Als het een container met een bluetooth tracker is dan staat er dat die niet meer op het sorteercentrum is, en pas als die weer terug is dan wordt het signaal opgepikt. Mogelijk dat ze vrachtwagens ook laten controleren op welke containers aanwezig zijn, zodat je (in theorie) in batches kan bijhouden wat waar is, mits het pakketpunt een pakket in de juiste container registreert.

Lijkt me in ieder geval dat hier heel veel mee mogelijk is (mits de processen goed ingericht zijn) en de paar kleine edge cases niet zo heel erg zijn
Lijkt me voor laden/controleren ook extra handig. Als de auto vertrelt welke rolco's hij binnen heeft.
De tracking van de wagen koppelen en je zou je pakje overal kunnen volgen. Zou kunnen...
Ja precies, ik kan me voorstellen dat dat de processen bij PostNL zelfs een stuk sneller zou kunnen maken als ze nog niet op die manier dingen registreren. Zou toch super zijn als ieder karretje bijhoudt wat hij bij zich draagt, en dan de bus bijhoudt welke batches erin zitten? Dan zou je voor al die pakketjes in theorie realtime kunnen koppelen aan de locatie van de bus, en kunnen ze het je ook laten weten als ze twee uur te vroeg je pakket komen brengen omdat ze voor lopen op schema.

Ik neem aan dat ze overigens al een vorm hiervan gebruiken, alleen dan dus blijkbaar nog niet op containerniveau
Realtime lijkt me niet handig, dan zou je wat dure spullen kunnen bestellen en het busje makkelijk overvallen.
Realtime koppelen doen ze toch al, alleen het tonen van die gegevens is niet realtime.

Ik weet niet of PostNL het al doet bij avondzendingen, maar er zijn genoeg bezorgdiensten die realtime gegevens beschikbaar hebben, en deze met een minuut of 10 vertraging aan je laten zien op de trackingpagina.
Zit er geen statiegeld op? Statiegeld dekt vaak de kosten van vervanging.
In de wandelgangen gehoord dat ze binnenkort statiegeld er voor gaan vragen. icm met deze trackers 😁
Net als met euro-pallets...
Beter gewoon een boete als je er zoeen thuis hebt. ;)
Asset tracking om je lekstroom aan rolcontainers te verminderen is dan ook één van de voordelen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.