PostNL laat gebruikers locatie van bezorger zien in app

PostNL geeft gebruikers de mogelijkheid om in de app te zien waar een pakketbezorger zich bevindt. Vooralsnog werkt dit alleen bij leveringen in de avond. Voor de functie wordt gebruikgemaakt van de route van de chauffeur; er komt geen gps aan te pas.

De functie werd ontdekt door een lezer van DroidApp. Na een update van de applicatie is niet alleen te zien op welke locatie een bezorger zich bevindt, maar ook hoeveel leveringen er nog resteren voordat hij aan de deur van de ontvanger staat. PostNL bevestigt dat het de functie definitief heeft toegevoegd aan de app, maar dat dat alleen nog geldt voor avondleveringen. "We blijven bijhouden hoe dat werkt en hoe we de functie in de toekomst kunnen uitbreiden", zegt een woordvoerder tegen Tweakers. Het is volgens haar mogelijk dat de functie uiteindelijk ook voor bezorgingen overdag beschikbaar komt.

De functie werkt niet met gps, benadrukt het bedrijf. PostNL had eerder al een soortgelijke functie. Daar stopte het bedrijf echter mee, omdat die niet accuraat genoeg leek te zijn. Het bedrijf zei in 2014 tegen Ecommerce News dat het niet van plan was om gps-tracking te introduceren, vanwege de privacy van de chauffeurs. Ook de veiligheid van de bezorgers die dagelijks met busjes vol dure spullen rondrijden, was een punt van zorg. De huidige functie werkt daarom op basis van de voorgestelde route voor de chauffeur, en de bestellingen die hij langs die route al heeft gedaan en nog moet doen. "Als een bezorger dus afwijkt van de route, bijvoorbeeld omdat er ergens een file staat, dan klopt de kaart in de app ook niet meer. Die verdwijnt op dat moment uit beeld", zegt de woordvoerder.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-11-2019 • 15:10

293

Submitter: Steeffoon

Reacties (293)

293
282
119
7
0
120
Wijzig sortering
Mag ik vragen wat voor toegevoegde waarde dit heeft voor de klant? Een bezorger is er wel of is er niet. Wat maakt het uit of je ziet waar hij is? Er wordt altijd een tijd of een tijdsblok aangegeven. Het feit dat je ziet waar de bezorger is laat het pakketje niet sneller komen.
Een tijdsvak van enkele uren ja, dat ook niet altijd wordt nageleefd. Het kan per bezorger/adres heel erg veel schelen. Waar ik voorheen woonde kon je de klok zowat gelijk zetten op de bezorger; tussen 13.50 en 14.15u was hij er, bij een tijdvak van 12.30 tot 15.30u. Hele aardige man ook, eigenlijk altijd dezelfde tenzij hij vakantie had of ziek was.

Nu op mijn nieuwe adres: tijdvak is hetzelfde (12.30-15.30u) en in 60% van de gevallen hebben we dezelfde bezorger; alle overige gevallen zijn het 5+ anderen die elkaar afwisselen. De ene keer komt de bezorger rond 13.00u, soms ook al voor 12.00u, soms pas na 16.00u, soms ben je de hele dag thuis en komen ze helemaal niet aan, kan je het pakket direct weer in de stad gaan halen (heb je al een thuiswerkdag ingepland, komen ze nog niet aan de deur).

Ik vind deze uitwerking van PostNL ook niet geweldig en zie ook mogelijk grote bezwaren v.w.b. de privacy, maar ik kan ook de toegevoegde waarde wel zien. Daarbij moet het privacy gedeelte ook niet overtrokken worden, mensen die meteen roepen "dan weten ze altijd waar je bent". Nou, als jij ergens op kantoor werkt of in een winkel, kan ook iedereen* weten waar je bent tussen 8 en 5. *Iedereen zijnde iedereen die kennis heeft van jouw werk, bij de pakketbezorger is dat dus alleen wanneer er voor jou die dag een pakketje onderweg is. Maar goed, als ik (zonder die app) door de wijk fiets en de bezorger daar tegenkom, dan weet ik toch precies hetzelfde?

Het toegevoegde voordeel, alhoewel het speculatief is, is dat je wellicht kunt inschatten "is hij al in de buurt, of kan ik nog snel even naar de supermarkt?". En ja, dit heb ik op mijn huidige adres ook wel eens gehad... moest nog even naar de winkel, dus ik ging wat eerder (einde van de ochtend, met tijdvak 12.30-15.30), was rond 12.05u weer thuis... maar schijnbaar was ie al langs geweest. Gelukkig lag toen het pakketje bij de buren, maar dat doen ze volgens mij tegenwoordig al niet meer, dus dan had ik de dag erna (wanneer ik dus geen thuiswerkdag/vrije dag had) langs een winkel in de stad.
Om dit allemaal voor te zijn, laat ik - wanneer mogelijk - meteen bezorgen bij een afhaalpunt. Als ik dan even weg ben met de honden of net even Donald Trump aan het nakleien ben op het toilet, dan mis ik het pakketje niet. Een supermarkt als afhaalpunt vind ik altijd ideaal: hele ruime openingstijden en ook op zondag geopend.
Dit. Zo doe ik het ook altijd. Ligt er natuurlijk een beetje aan in welke stad je woont, maar ik woon letterlijk 3min fietsen van de Poiesz die dus ook een postNL punt heeft. Ook na het werk er gewoon even langs wippen met de auto gaat prima, ideaal. Het vreemde is dat sommige websites de optie niet geven om het af te geven bij zo'n postNL locatie.
Een supermarkt is toch al snel in de buurt en de meeste zijn wel PostNL service punt. AH is altijd/vaak bol.com afhaalpunt.

Maar inderdaad vreemd dat niet alle webwinkels je die optie aanbieden :(
Tegen scammers, een echt adres opgegeven durven de meeste mensen niet met een 'gehackte' account.
Wat let de winkel om gewoon nog steeds een huisadres te vragen? Net zoals je een factuuradres kunt hebben en een bezorgadres. Alsof het niet aanbieden van een bezorgpunt een scammer gaat tegenhouden.
Maar inderdaad vreemd dat niet alle webwinkels je die optie aanbieden :(
Omdat het niet zo simpel is als een knopje omzetten. Ik heb zelf voor het bedrijf waar ik werk de integratie gemaakt voor afhaalpunten, maar dat was toch best wel even wat werk (ook deels omdat ik met een al deels verouderde codebase werk en het voor zowel de oude als de nieuwe code werkend moest krijgen, wat vast voor meer winkels het geval is).

Als je de tijd die het kost voor een developer om het te maken omrekend, kost het toch al gauw een paar honderd euro. En dat is als je in house een developer hebt zitten. Als je een externe partij daarvoor moet vragen, dan gaat het in de duizenden lopen.
Inderdaad, altijd afleverpunt en na werk met de auto er langs om af te halen.
Over je laatste punt: Dat is wel jammer ja, maar ook daar is een oplossing voor :)
Meestal laat ik het dan gewoon naar mijn huisadres sturen. Direct wanneer de Track&Trace bekend is voer ik deze in in de PostNL app en 's avonds of heel 's ochtens vroeg kan ik het direct wijzigen naar het PostNL-punt :) Ideaal!
Bij DHL kwamen ze twee keer langs- overdag. Daarna brachten ze het naar een winkel die tot 5 uur open is |:( Liever dat ze gewoon de boel bij de supermarkt bezorgen die is to 10 uur open.
Of DHZ zaken zoals Praxis en Karwei of benzine stations..

Alles beter dan sigrarenwinkeltjes of speelgoedwinkels welke alleen open zijn als ik aan het werk ben.

Het zou ook prettig zijn dat je op je PostNL account kunt aangeven dat pakketjes ALTIJD naar een bepaald afhaalpunt moeten worden gebracht, ook als jouw woonadres als primair adres op het label staat..
Het toegevoegde voordeel, alhoewel het speculatief is, is dat je wellicht kunt inschatten "is hij al in de buurt, of kan ik nog snel even naar de supermarkt?".
Eens, soms zijn ze eerder en soms later. De tijdblokken zijn bij sommige bezorgdiensten ook heel ruim genomen. Soms is het 8-12, 12-16, 16-20 maar er zijn er ook die 12-18 of 12-19 aangeven. Dat is handig als het bezorgadrs een zakelijk adres is waar maar tot 17h iemand is.
Gelukkig lag toen het pakketje bij de buren, maar dat doen ze volgens mij tegenwoordig al niet meer, dus dan had ik de dag erna (wanneer ik dus geen thuiswerkdag/vrije dag had) langs een winkel in de stad.
Het verschilt een beetje per bezorgdienst (dit gaat nu over PostNL). Ons laatste pakket is ook bij de buren bezorgd toen ze tussen 14:30-18:00 zouden komen maar al geweest waren als we 13:50 thuis kwamen. Dat was prima, maar als ze nu net bezorgen bij buren waar je ruzie mee hebt, niet geweldig.

Mijn ervaring echter is dat als ze het bij een postagentschap brengen, dat altijd is bij die ene die om 17:3h sluit terwijl twee andere tot 20:00h open zijn.

En ja blijkbaar weer alleen zichtbaar in de app, niet op hun track&trace site, maar de 64Gb van mijn telefoon zit al overvol. Ik kan niet eens meer apps installeren.
Nouja dat vind ik een gemis dat ze het naar het dichtbijgelegen postnl punt brengen..... Hoe moeilijk zou het zijn als je toch al een account hebt om daar te kunnen aangeven van ik heb het liever bij postnl lokatie X ipv Y.. Want x is langer open, beter bereikbaar etc...

En dat gewoon standaard voor alle zendingen die ze naar 't punt moeten brengen..

Hier krijg ik ze midden in de winkelstraat.. Mag je met de auto niet komen.. En vanaf de parkeerplaats kan je dus nog 750m lopen... En dus 750 terug. Das leuk met een zwaar pakket...
Als de bezorger hem na een mislukte poging zelf naar een pakketpunt brengt is dat logischerwijs altijd diegene die al in zijn route zit. Vaak zijn dat inderdaad de kleinere shops, omdat die minder volume krijgen en dus mee kunnen met een reguliere bezorgrit.

De punten die tot laat open zijn, vaak supermarkten en bouwmarkten, verwerken dusdanige volumes dat dat aparte routes zijn. Een bezorger rijdt daar speciaal heen, vaak tweemaal daags.

Uiteraard kun je in de app wel zelf je bestelling wijzigen naar je favoriete punt.

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 22 juli 2024 13:30]

Ja wijzigen kan ik op 10% van de pakketten... dus dat vind ik geen echte optie.. 9/10 gaan dus gewoon naar het de dichtsbijzijnde. en die is voor hun ook NIET praktisch om even in de route mee te nemen.. winkelstraat is tussen 9 en 18 (op koopavond 21u) gewoon autovrij..
Oh, vreemd. Bij mij werkt in 90% van de gevallen de avond van tevoren in de app wijzigen gewoon.
In de overige gevallen wijzig ik hem na de eerste bezorgpoging. Dat werkt altijd.
Kwamen ze laatst niet met de mededeling dat ze maar 1 poging gingen doen?
winkelstraat is tussen 9 en 18 (op koopavond 21u) gewoon autovrij..
Daar komen ze dan meestal via de achteringang waar bezorgverkeer wel in mag, en je als winkelpubliek niet wilt komen (lange kale muren zonder ramen, enkel vrachtwagendokken of garagedeuren, onverlicht en donker, en soms vol grafitti (al komen die er tegenwoordig vaak ook niet meer omdat de hype over is en er overal camerabewaking is ... waar je als potentieel aanrandings- of verkrachtingsslachtoffer niets aan hebt, want dan is het al gebeurd)
Uiteraard kun je in de app wel zelf je bestelling wijzigen naar je favoriete punt.
Dat hangt af van de service die de verzender heeft geselecteerd. Bij het kpn-pakketje dat ik vorige maand via de buren bezorgd kreeg, kon het niet aangepast worden. Ook de boekenpakketten die door mijn zoons gefuseerde school besteld waren, werden op ongelukkige dagen en tijdstippen bezorgd wat niet aangepast kon worden.
Die opmerking had betrekking op wijzigen na de eerste mislukte poging. Dat moet altijd kunnen.

In 90% van de gevallen kan het de avond voor de eerste keer wel. Vaak lukt dat alleen niet als er een handtekening voor gezet moet worden. Zowel KPN als de genoemde school zullen het dus aangetekend verstuurd hebben.
Bij afhalen op een agentschap moet je ook tekenen, zelfs als het niet aangetekend is.
Nouja dat vind ik een gemis dat ze het naar het dichtbijgelegen postnl punt brengen.....
In mijn geval dus niet. Dat tabak en tijdschriften-zaakje (sluit 17:30h) waar ze in zo'n geval mijn pakketje naar toe brengen zit verder weg (snelste 2,2km, kortste 1,9km) als de Jumbo (1,4km) waar die kortste weg langs loopt en de andere Jumbo, die ook op 1,4km zit heeft dus een Post Pakketpunt en is dus open tot 20:00h).

De Gamma zit dus maar op 1,0 km (en sluit om 21:00h). Sterker nog op 750m zit een verfzaak maar die sluit om 18:00h.
ow hier is het dan bij toeval de dichtst bijzijnde... maar goed heb t ook al eens bij PostNL aangekaart.. maar die zeggen er weinig mee te kunnen.. maar goed wie weet voor de toekomst :-)
De privacy is niet erg relevant. Ze volgen geen GPS maar gaan uit van de geplande route.
Ik ken het van Picnic die, ik denk, ongeveer hetzelfde systeem heeft. De eerste keer dacht ik: laat ik maar even naar buiten lopen, blijkbaar kan ze het niet vinden. Want het autotje stond volgens de app al een tijdje voor de deur. Uiteindelijk kwam die na 10 minuten alsnog de straat in rijden. Het is slechts een "ongeveer".

Daarnaast is het al heel gebruikelijk om wél exact gemonitord te worden. Elk bouwvakkersbusje van een grote aannemer heeft al een black box. Servicemonteurs, transportbedrijven, taxi's etc etc. Waarom een bezorger niet?
Gps vind ik toch gevaarlijk je zal als chauffeur maar opgewacht worden en overvallen worden.
Dit kan ook gewoon zonder GPS. In elke wijk rijdt er wel een PostNL-busje rond, dus het is zaak van die opwachten en elke dag even overvallen, àls je dat echt wil.
Mwa, je kunt de bezorger zelf gewoon al naar een adres van jouw keuze sturen (door er een pakketje naar toe te sturen), dus ik weet niet of gps voor de veiligheid veel invloed heeft.
Maar goed, het lijkt me niet nodig dat als de bezorger ergens even iets langer blijft hangen dat elke klant op zijn route dat maar gelijk moet zien. Dat is ook het verschil met die voorbeelden hierboven, die gps data is er misschien wel maar over het algemeen alleen inzichtelijk voor de werkgever.
Dynalogic heeft dit trace systeem al jaren, die kan je eenvoudig volgen (let op: wel met circa 15 minuten vertraging), hier zal ook wel iets van een vertraging in zitten :)

Het grootste voordeel hieraan vind ik dat wij (althans, goddank nu niet meer, maar tot circa 2 maanden geleden) dan mooi bij het afhaalpunt konden gaan wachten. Dit doordat de bezorger vertikte om maanden lang bij ons / buren / wijk te komen en alles rechtstreeks naar het afhaalpunt bracht..
Per toeval dat ik 's avonds laat tijdens het lopen met de hond 2 kleine kindjes allemaal niet thuis briefjes in bussen zag doen.. Hun even aangesproken (helaas spraken ze maar gebrekkig Nederlands), maar dit moesten ze van Papa.

Klacht ingediend en de bezorger (andere uiteraard) komt weer netjes langs, ging om ''meerdere'' klachten die ze op onze postcode al gekregen hadden :D

Met dit trace systeem had ik natuurlijk veel eerder een officiële klacht kunnen indienen: kijk maar; hij gaat van het distributiecentrum rechtstreeks naar het ophaal/afhaalpunt :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 13:30]

Dan hebben buschauffers een groot probleem, want zowel via OVInfo as de officiële Connexxion-app kun je exact zien waar een bus op dat moment is...
Maar in een ov bus zitten veel mensen en weinig waarde. In zo'n witte postnl busje kan duizenden euro's aan waarde in zitten.
Gelukkig rijden ze al zelden op tijd... :P
Jammer dat ik je geen +2 kan geven, had ik graag gedaan. Bedankt voor de heldere uitleg!
Als je de route niet weet is 'hij is al in de buurt' niet echt veelzeggend. Het aantal pakketjes voor je zegt dan meer, maar dan hoeft de locatie dus eigenlijk niet doorgegeven worden.

Picnic bijvoorbeeld laat ook de locatie zien (wel live) van die karretjes, maar daar geldt hetzelfde: geen flauw idee welke route de beste man/vrouw gaat rijden, dus het brengt niets extras t.o.v. geplande tijd (die daar wel in kleinere blokken is aangegeven overigens)
de privacy is bij postnl toch 0,0
ik kan al maanden zien welke post mijn buren en hun buren krijgen. Meerdere keren doorgegeven, ze doen er niets aan

Dit zou handig kunnen zijn als die info wel klopt. Want aan de tijdvakken zoals tussen 10 en 15 uur heb je niet zo veel
Daarbij moet het privacy gedeelte ook niet overtrokken worden, mensen die meteen roepen "dan weten ze altijd waar je bent". Nou, als jij ergens op kantoor werkt of in een winkel, kan ook iedereen* weten waar je bent tussen 8 en 5. *Iedereen zijnde iedereen die kennis heeft van jouw werk, bij de pakketbezorger is dat dus alleen wanneer er voor jou die dag een pakketje onderweg is.
Nouja, nee eigenlijk. Mensen kunnen schatten waar jij als pakketbezorger bent net zoals ze kunnen schatten dat ik tussen 9 en 5 op werk ben. Maar dat betekend niet dat ze kunnen weten dat ik er ben. De bezorger heeft vrijheid te gaan en staan waar hij wil en ik kan mij ook elders bevinden dan op werk, dat is de vrijheid die ik nog altijd heb, zolang ik of bezorger niet gps-tracked worden..
(heb je al een thuiswerkdag ingepland, komen ze nog niet aan de deur).
Betrouwbare buren, ze zijn goud waard. :Y)
Bij mij is het geval dat er in de avond niet gelevered wordt, al betaal je daar extra voor, omdat ze dan gewoon geen zin in hebben en krassen zij het label door. doen ze trouwens ook op de zondag waar je dan ook extra voor betaalt.

Vandaag precies hetzelfde gehad maar dan overdag, bezorger zou tussen 11:30 en 14:15 komen, om 14:00 veranderen ze dood leuk de status naar "we hebben uw gemist" wat grappig is want ik heb 2 camera's voor waarmee je bijde kanten van de straat kan zien, en nooit is er een roestig busje van postnl voorbij gekomen

Bagger bedrijf, hoop dat ze binnekort failliet gaan
Privacy is zeker een ding. Op kantoren is er in veel gevallen een receptie - die ervoor zorgt dat bezoekers niet rechtstreeks naar iemand desk kan lopen. Een bezorger heeft dit niet. Als iemand zijn locatie heeft, kun je er op wachten dat mensen het gaan proberen op het pakketje eerder te krijgen... of wie weet een pakketje eist dat niet van hem is (jaja hier zijn wel dingen op te verzinnen). Ook zet de locatie ook niet altijd alles ;). Geduld is een schone zaak, is dit er niet, dan kan een pakketje altijd bij een punt opgehaald worden.
En daarom geen GPS, waardoor je zo'n busje dus niet kan "vangen" als ie van adres naar adres rijdt, je weet namelijk niet wat het volgende adres is en dus weet je de route ook niet. Daarnaast, als je ècht wil, heb je natuurlijk geen GPS nodig, maar ga je gewoon ergens in een wijk staan rond het middaguur, totdat er een PostNL-busje langskomt.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 22 juli 2024 13:30]

Nadeel dat ik zie is dat mensen die denken dat ze haast hebben (haast is in 90% van de gevallen het gevolg van een slechte planning dus zelf inflited) alvast langs gaan bij de bezorger om hun pakje op te halen, of hem nog even inhalen als ze hem gemist hebben.
Het lijkt mij zeer sterk dat dit systeem accuraat genoeg is voor een intercept.
Mag ik vragen wat voor toegevoegde waarde dit heeft voor de klant? Een bezorger is er wel of is er niet. Wat maakt het uit of je ziet waar hij is? Er wordt altijd een tijd of een tijdsblok aangegeven. Het feit dat je ziet waar de bezorger is laat het pakketje niet sneller komen.
Het tijdsblok is bij mij in de regel tussen 11:00 en 13:00, waarna de postbezorger 's avonds om 19:00 aanbelt. Of het is juist tussen 17:00 en 19:00 waarbij de postbezorger om 13:00 voor de deur staat. Of de derde situatie: de postbezorger komt tussen 9:00 en 21:00 8)7 Dus dat tijdsvak heb je echt werkelijk helemaal niets aan. In mijn wijk niet in ieder geval.

DHL (dacht ik?) heeft dit al - je kunt de bezorger door de wijk zijn rijden via de website. Hoeft van mij niet, maar een ietwat gerichte tijdsindicatie zou wel prettig zijn. Bij voorkeur op +- 30 minuten nauwkeurig, en live bijgewerkt, zodat vertragingen op de route ook zichtbaar zijn.
Voor mij heeft het zeker toegevoegde waarde.
Als de bezorger in de buurt is blijf ik thuis. Als de bezorger nog ver weg is ga ik boodschappen doen ofzo.
Het tijdsblok is vaak erg ruim.
Dat hij in de buurt is wil nog niet zeggen dat hij ook snel bij je zal zijn. Zoals het artikel al zegt kan hij van zijn route afwijken, waardoor die hele voorspelling dus ook in het water valt.
Laatst op de tracking site gekeken. Die gaf niet alleen locatie, maar ook het aantal pakketjes voordat hij/zij bij jou is. Dan kan je een aardige inschatting maken of het nog uren duurt of dat het met een uurtje gedaan is.
Zou het dan niet handig zijn als de app dat voor jou doet, het uitrekenen? Maak het de klant nog makkelijker door de app een inschatting te maken van de lengte (bijv. door een aftelling te laten zien, werd ook in de comment chain gesuggereerd) op basis van de routelengte, verkeersdrukte en het aantal pakketjes.
Probeer Nederlanders maar eens duidelijk te maken dat het gaat om een inschatting, en de bezorger daar dus van kan afwijken. Genoeg mensen die zien staan "Geschatte levertijd: 14:15", en dan om 14:16 gaan bellen naar PostNL waar hun pakketje is. Als je het niet gelooft, praat maar eens met iemand die direct met mensen (klanten) werkt. Dan pas merk je wat een verschrikkelijk volk er rondloopt.
afwijken kan ik mee leven. Maar enkele uren over de geschatten tijd is gewoon slecht. Verder niet komen opdagen of het meteen bij de buren afleveren wordt ik niet blij van.
Red je Pakketje doet dit best handig: die laat een verschuivend tijdsvenster van 30 minuten zien als geschatte bezorgtijd (niet afgerond!), die live geupdate wordt op basis van de locatie en snelheid van de bezorger - en na een bezorging of twee heb je wel door dat de daadwerkelijke bezorgtijd altijd met ~1 minuut afwijking in het midden van het venster valt.

Vaag genoeg om mensen niet te moeilijk laten doen (dat verwacht ik althans), maar exact genoeg dat een beetje oplettend persoon er een exacte bezorgtijd uit kan halen.

(Lezen jullie mee, PostNL? Zo kan het dus ook!)

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 22 juli 2024 13:30]

Dat zou zeker handig zijn. Echter Als ik zoiets zou moeten ontwikkelen zou ik het stapje voor stapje doen. Tussen de stapjes door lekker data vergaren. Met die data kan je dan je ontwikkeling testen.
Ik ga er dan ook vanuit dat er in de toekomst zeker aan een voorspellingsfeature wordt gewerkt
Net als bij mij net.
Zou tussen half 9 en half 10 komen.
Kijk je in de app staat ie nog 20km hier vandaan en nog 36 pakketjes voor mij.
Kwart over 10 was hij er maar staat nog steeds 20 km ver in de app en 36 pakketjes voor mij.
Dus als hij al 37 pakketjes niet scant dan heb je er nog niet veel aan.
Ah, en klopte dat in de praktijk ook een beetje met de werkelijke situatie, of week het toch nog wel af?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 13:30]

Dat is waar het artikel nou juist over gaat ;P
Weet ik niet, volgens de site reed de bezorger aan de andere kant van het eiland met nog meer dan 10 stops voordat hij bij mij zou zijn. Ik heb er toen voor gekozen om boodschappen te doen en niet achter de bezorger aan te rijden om te kijken of de gegevens van postnl kloppen.
Dat is helemaal juist, maar de kans is natuurlijk wel (veel) groter dat hij of zij niet van de route afwijkt.
Heb ik al meerdere keren meegemaakt, de bezorger was in de buurt maar kwam pas bij mij langs op de terugweg, 80 km en ruim 2 uur later. Er moeten dus ook pijltjes bij de route staan welke volgorde er gereden wordt. En als de chauffeur 2 uur luncht is dat ook wel fijn om te weten.
Een bezorger kan nu ook al van de route afwijken, dus met die redenatie zou een tijdsvak ook al nutteloos zijn.
Dichtbij + weinig stops lijkt me wel een reden om thuis te blijven...
De route is misschien een handig hulpmiddel, maar een echte oplossing zou nog steeds gewoon een nauwkeuriger tijdslot zijn wat op 5/10 minuten nauwkeurig is.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 22 juli 2024 13:30]

Dat is erg moeilijk denk ik. Een bezorger is bv afhankelijk van het verkeer, hoe snel geadresseerden de deur open enzo
Dan update je de verwachte tijd elke 15 minuten :P
Zodat je je kapot ergert aan dat de tijd elke keer aanpast? Wat ik wel graag zou zien is dat die langzaam accurater wordt. Dus de bezorger vertrekt om 12 uur, dan is het tijdvak 16-18 bijvoorbeeld, en naarmate die dichterbij komt past de aan naar 15:30 - 16:30 omdat die snel kon rijden.
Je ergert je inderdaad dan wel, maar dat is alsnog beter dan niks weten. (dan erger je je ook)

IMO is de manier dat Picnic hun bezoringen doet erg fijn, van te voren je eigen tijdvak kiezen, vervolgens op de dag zelf een definitieve bevestiging, dan door de dag heen een verkleinend tijd vak wat op een moment nog maar 20 min breed is, en dan ook nog de mogelijkheid om vanaf een bepaald moment de bezorger in zijn busje te volgen qua route.

Voor de klant; ideaal,
Alleen voor de veiligheid als bezorger misschien helaas niet
Het probleem daarmee is wel dat PostNL iets meer bezorg adressen heeft en per pakket iets minder marge. Het is leuk, maar niet reëel.
Verkeer is inderdaad een factor
Maar als de initiele bezorging aangeeft "08-22" kan de vermelding in de app naar "08-12" of "12-16" en 16-22" gewijzigd worden, naar gelang waar hij zich bevind.

Met historische data ( eerdere afleveringen in die wijk ) kan men steeds nauwkeuriger te werk gaan, waar er op een bepaald moment een tijdslot van 1 á 2 uur komt rollen.

Dan kan je als ontvanger daar op rekenen.
Ik vind het minder erg om van 13-15 thuis te moeten wachten, dan dat ik tot 15u thuis was, en mijn kinderen van school oppik, en de bezorger nét in dat kwartiertje langs gekomen was
Dan had ik ook kunnen gaan werken tot 14u
Picnic kan het anders prima. De dag van te voren 1 uur tijdsvak. En redelijk vroeg in de ochtend. Is dat 20 minuten met ongeveer 30 minuten voor aanvang krijg je een notificatie op je telefoon hoelang het nog duurt. Werkt prima. En zij staan langer aan mijn deur als de gemiddelde bezorger.
Picnic bezorgt (bij ons) met elektrische karretjes die als bromfiets tellen en grote delen niet over de weg hoeven maar fietspaden mogen gebruiken. Hebben daardoor, en omdat ze alleen relatief dichtbij distributie centra bezorgen, veel minder last van files.
Die picnic autos mogen niet over het fietspad hoor. Daar gaan ze te hard voor. En ja ze hebben geen last van files. Maar de meeste bezorgers zullen ook niet zo snel wegen pakken waar regelmatig files staan. Alleen om een stad in te komen. Dan blijven ze meestal op lokale binnen wegen. Omdat ze dan naar een andere dorpje in de buurt moeten zijn.
Dan moeten ze bij lijnbussen de dienstregeling ook maar afschaffen want die hebben hetzelfde probleem ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 13:30]

Inderdaad. Soms heb je een tijdslot van "tussen 08:00 en 22:00".... kijk, ik wil best zorgen dat ik thuis ben door bijvoorbeeld eerder van mijn werk te gaan. Maar met zo'n tijdslot wordt dat een beetje erg lastig. En dit soort tijdstloten komen steeds vaker voor heb ik het idee.

Of dit dan de oplossing is weet ik ook weer niet. Hangt er ook vanaf hoevaak er van de route zal worden afgeweken. Als dat sporadisch is, kan dit wel nuttig zijn, maar als ze dagelijks afwijken vrees ik dat het weinig toegevoegde waarde gaat hebben.
Mag je een bezorger dan ook nog aan z'n kraag trekken als je hem hebt gemist maar je wel kan zien waar hij zo meteen waarschijnlijk zal zijn?
Nou bij mij bijvoorbeeld vanavond: mijn pakketje komt tussen 17.30 en 22:00.

Dat is nogal een tijdsblok, en ik heb dan ook nog wel andere dingen te doen. Nu kan ik in de app even kijken of hij überhaupt in de buurt is, en zo niet dan ga ik nog even naar de winkel tussendoor.

Het is geen revolutie, maar wel handig.
Dat tijdblok valt nog wel mee, vaak zie je ook een tijdblok van "tussen 08:00 en 22:00". Ja, daar heb je niet zo heel veel aan.

Dan kan dit wel een toegevoegde waarde zijn. Echter, als hij van zijn route afwijkt, heb je er alsnog niets aan. Is bekend hoe trouw deze routes worden gevolgd in de praktijk, of is het vaak puur een inschatting van de bezorger die van dag tot dag afwijkt van de op voorhand geplande route?
Ik kreeg laatst ook zo een pagina van een andere vervoerder. Denk DPD? Of zo? Daar stond op de Track&Trace gewoon: nog 4 levering voor u. En dan 3 en dan 2. En je zag ongeveer waar de auto was op een kaartje, met wat vertraging.

Dus ik had een idee waar die op dit moment was, en aangezien er nog 4 mensen voor mij waren toen ik keek dacht ik nog wel even tijd te hebben om naar de winkel te gaan.

Het kan natuurlijk dat de chauffeur een andere route pakt, maar aangezien hij de snelste route voor zich heeft zou ik niet weten waarom je dat zou doen. Maar goed, een postbode kan net zo goed nu al van zijn route afwijken tóch om 16:00 aanbellen als er bij mij tussen 17:30 en 22:00 staat. Dus lijkt me ook hier nauwelijks van toepassing.
Bij DPD inderdaad ook al gehad dat de bezorger te "tracken" was. Maar volgens mij plaatsen ze de bezorger bij benadering op de kaart waar die ongeveer op de route is. Die paar keer dat ik het volgde kwam hij wel heel toevallig langs dezelfde adressen/locaties zonder enige variatie
Precies, de amazon prime app doet hetzelfde. Erg makkelijk je kan veel beter inschatten wanneer de bezorger er ongeveer is.
"Het kan natuurlijk dat de chauffeur een andere route pakt, maar aangezien hij de snelste route voor zich heeft zou ik niet weten waarom je dat zou doen."

Hier in de straat zijn renovatiewerkzaamheden aan woningen waardoor de straat overdag is afgesloten, maar geen enkele kaart toont die afsluiting. Dus ja, dan moet 'ie afwijken zodra 'ie constateert dat 'ie er niet door kan.
De laatste twee bezorgingen met DPD waren goed te volgen tijdvenster van een uur en ze kwamen aardig in het midden en te zien hoeveel bezorgingen er nog voor zijn. Als ik bij 1 richting de voordeur ga dan hoeven ze niet aan te bellen en schrikt de kat niet. Post.nl had meer dagdelen de laatste tijd.
Ik kreeg laatst ook zo een pagina van een andere vervoerder. Denk DPD? Of zo?
Dynalogic ;)

Wij hebben overigens wél goede ervaringen met deze vervoerder :)
Nee, maar laat je wel je tijd beter indelen. Hoewel ik me afvraag of je iets aan de route hebt.
DPD bijvoorbeeld heeft wel een GPS tracker. Je krijgt ook een sms als het nog 15 minuten duurt. Op die manier kun je in het timeframe bijvoorbeeld nog ff snel naar de supermarkt. Krijg je een sms dan heb je nog 15 minuten de tijd om terug naar huis te komen.
Dat klinkt ook als een mooie feature, nog wel mooier misschien dan deze feature. Gewoon een berichtje als de bezorger bijna komt zodat je niet onnodig op de bank wacht.

Heb dat geloof ik ook wel eens gehad met sommige monteurs die netjes van te voren belde dat ze bij hun klus klaar waren en onderweg naar mij gingen.
Lijkt me ook. Deze feature is natuurlijk een soort poging om de klant tegemoet te komen. Maar voegt niets toe. Geef dan wat meer geld uit, en doe het goed!
Picnic is ook een voorbeeld van het goede doen. Een tijdslot van 2 uur. Een uurtje ervoor krijg je een tijdslot van 20 minuten en je kan dan live in de app de bezorger volgen.
>Een bezorger is er wel of is er niet.

De bezorger kan er zelfs zijn geweest als hij er helemaal niet was. Magische wezens.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 juli 2024 13:30]

Mja als het aan de hand van de route gebeurt hoeft het nog steeds niet te kloppen.
Wat ik daarmee bedoel is dat het weten van de locatie de bezorger niet magisch sneller voor je deur laat staan. Een betere tijdsindicatie? Super! Locatie? Nergens voor nodig.
Nee dat is zo, maar je ziet wel of het nog een uur gaat duren of 10 minuten. Dus blijf ik nog zitten wachten of ga ik nog even naar de winkel. Of ga ik naar huis of heeft dat toch geen zin meer na het werk.

En soms komt hij 1 of 2 uur na het tijdvak.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 22 juli 2024 13:30]

Dat kan dus prima zonder dat iedereen zijn/haar locatie kan zien. Verbeteren van verwachte tijd is dan ook prima, de locatie steeds laten zien vind ik twijfelachtig.
Dit dus. Ik begrijp dat een verbetering van de tijdsaanduiding gewenst is, maar is daar een locatie voor nodig?
Kun je inschatten of je nog andere activiteiten kunt doen voordat er aangebeld wordt. Bijv. douchen, of een bruine trui breien. :+
Anoniem: 457607 @Atomsk26 november 2019 17:11
Dat laatste is de echte use case. Ik zit niet lekker als er nog een pakketje komt.
Een tijdsblok van 16:00 - 20:30 heb ik niks aan. Zoals Picnic het doet is geweldig, Kan je een beetje plannen of je nog net even snel naar buiten kan of niet. PostNL loopt gewoon hopeloos achter en proberen nu weer beetje bij te komen, prima vind ik.
Klopt dat PostNL achter loopt. Zelf laat ik mijn pakketjes altijd bij een collectiepunt bezorgen, zoals een Supermarkt. Weet ik zeker dat het aankomt en kan ik het oppikken wanneer ik het wil.

@iedereen, bedankt voor alle reacties! Ik begrijp dat het gunstig kan zijn als je zit te wachten op een pakket. Nog steeds vraag ik mij af of de locatie van een bezorger daarvoor nodig is, maar de wens ervoor is wel te begrijpen.
Het is in die zin interessant dat het een betere inschatting geeft hoe laat een bezorger er ongeveer is, zeker omdat de tijdvakken nogal eens omvangrijk willen zijn én het kan gebeuren dat men alsnog op een tijd voor het tijdvak uitkomt. Op zich vind ik de locatie niet zo interessant, maar een accuratere voorspelling van de bezorgtijd is zeker welkom.
Het is in die zin interessant dat het een betere inschatting geeft hoe laat een bezorger er ongeveer is, zeker omdat de tijdvakken nogal eens omvangrijk willen zijn én het kan gebeuren dat men alsnog op een tijd voor het tijdvak uitkomt. Op zich vind ik de locatie niet zo interessant, maar een accuratere voorspelling van de bezorgtijd is zeker welkom.
Precies dit, als dit kan voorspellen wanneer je pakketje komt is dat wel fijn, nu wijken de bezorgtijden heel erg af. Wat interesseert de locatie van de bezorger? Voor hetzelfde geldt heeft hij in jouw straat 10 pakketjes te leveren.... dan is ie alsnog misschien wel eventjes bezig voordat ie aan je deur staat.

Even een korte reactie over de onvrede van het leveren van pakketjes, je kan dan beter het laten bezorgen bij een afhaalpunt. Dat doe ik zelf ook en ik weet dan ook dat het gegarandeerd na 15:00 daar ligt. Bij andere bezorgers is dit veel dramatischer.
Ja, echter is het bezorgen op een PostNL-afhaalpunt helaas niet altijd een optie. Hangt af van de webwinkel/verzender en vaak ook de betaalmethode.

Ik kies er best vaak voor als ik toch al weet dat het lastig gaat worden die dag. Pakketjes van Bol laat ik best vaak bij de Appie bezorgen, aangezien ik het dan meteen kan combineren met een boodschap.
Ja, echter is het bezorgen op een PostNL-afhaalpunt helaas niet altijd een optie. Hangt af van de webwinkel/verzender en vaak ook de betaalmethode.

Ik kies er best vaak voor als ik toch al weet dat het lastig gaat worden die dag. Pakketjes van Bol laat ik best vaak bij de Appie bezorgen, aangezien ik het dan meteen kan combineren met een boodschap.
Dat klopt, eigenlijk moet PostNL standaard die optie hebben dat je voor een bepaalde tijd altijd en te nimmer in de applicatie kan aangeven of het bij een afhaalpunt bezorgd moet worden, het liefst natuurlijk voorafgaand in de webshop tijdens het bestellen. Dit scheelt gewoon een onnodige bezorgpoging (gelukkig doen ze dit nu na een eerste bezorgpoging tegenwoordig al).
Ja, ik laat het sinds kort ook steeds bezorgen bij een PostNL-punt gezien de huidige bezorger pakketjes in de hal zet of soms zelfs buiten op straat. Totaal onveilig, dus. Dan haal ik het liever zelf op bij een punt.
Goddomme ja XD "Beste meneer, uw pakketje wordt tussen 08:00 en 22:00 geleverd"
Hoevaak ik die niet gehad heb XD
Dat soort meldingen is inderdaad functioneel nutteloos. Dat is feitelijk gewoon 'ergens vandaag'. Allicht is het fijn te weten dat je niet voor achten hoeft op te staan.

Wellicht nog vervelender vind ik het wanneer ik uitga van een bezorging tussen 14:30 en 16:30, om vervolgens al om 13:30 te zien de bezorger is nu onderweg en om 13:50 we hebben je gemist. Dan heb ik mijn best gedaan om te regelen dat ik op tijd thuis ben, ben ik alsnog te laat.

Daarnaast is het ook wel fijn om te weten of ik iets over een kwartiertje of over twee uur kan verwachten, bijvoorbeeld of ik tijd heb om even naar de super te lopen.

Al met al zou een iets accuratere inschatting vermoedelijk ook kunnen leiden tot minder tweede bezorgpogingen.
Nog leuker - gewoon de melding krijgen "we hebben je gemist" (een uur na het geplande tijdvak) terwijl het adres een bedrijf is dat 24/7 open is. En een tweede poging doen ze niet meer - het gaat linea recta naar de drop-off in plaats van morgen gewoon nog een keer proberen.

Nee, lekker bedrijf, dat PostNL.
En dan nog leuker: wachten op een pakje, bezorgmoment wordt tot 2x toe aangepast. Tot: "het lukt vandaag helaas niet meer om de zending te bezorgen (oid.)".
Maar alsnog een bezorger aan de deur gehad diezelfde avond. 8)7

M.a.w.: prima zo'n app, maar als ze de basis al niet in orde hebben mogen ze het wat mij betreft liever 'vaag' houden.
Hoop slechte ervaringen met dit bedrijf, maar deze was dan weer in mijn voordeel (eerst hard zitten vloeken dat je bestelling niet bezorgd wordt diezelfde dag, terwijl hij alsnog kwam).
Omdat mensen ontzettend gevoelig zijn, als het aankomt op dingen die ze willen/krijgen. Ook heel veel volwassenen worden gespannen van dingen zoals dit. Veel volwassenen waarvan je het niet zo verwachten.

Dat dit is wat ik denk, kan er ook naast zitten.
Nouja, wel handig zodat ik weet als bezorgmoment tussen 19:00 - 21:00 is en ik zie dat de bezorger er bijna is. Ik nog niet even boodschappen ga doen ofzo. Maar dat ik nog eventjes kan wachten.
Kan handig zijn als je aan tijd gebonden ben. Stel je verwacht een pakketje om 17:00, heb een afspraak staan om 17:15 en ziet dat de bezorger om 16:55 verder uit de buurt is dan verwacht. Kan je even door geven dat je wat later ben en je pakketje als nog aan nemen..
Het tijdsblok is vaak nogal breed, dit geeft een klant wat meer gemak om even uit de deur te gaan voor boodschappen in het tijdslot, zonder dat ze het pakket hoeven mis te lopen.
Dat er bij mij altijd word aangegeven dat de bezorger tussen 16:00 en 18:00 langskomt, je dan om 12:00 uur boodschappen gaat doen, en om 12:30 uur een berichtje krijgt dat de bezorger je gemist heeft.
We maken het zelf regelmatig mee dat de bezorger beweerd aan de deur te zijn geweest, PostNL weigerd de klachten te bevestigen. Nu kunnen we eindelijk eens wat gaan bewijzen.
De locatie hoef ik in principe niet te weten, maar een soort "aftelbalkje" zou wel fijn zijn. Nu staat er inderdaad een tijdsblok aangegeven, maar heb je nog geen idee of je aan het begin of het eind van dat tijdsvak een bezoek krijgt. Als je nog boodschappen wil doen of in de tuin wil werken (bijvoorbeeld) is dat handige informatie die voorkomt dat je de bezorger mist.
Dat is ook wel mooi gedaan bij Thuisbezorgd, daarbij kan je via de app op de minuut kijken wanneer je eten er is. Heb je verder geen locatie voor nodig!
Nee, aan zoiets dacht ik dus ook. Bovendien: locatie zegt niet alles, als je de route niet weet.
De toegevoegde waarde zou een betere indicatie van de tijd moeten zijn. Echter werkt het niet is mijn ervaring (dit is namelijk al wat ouder 'nieuws' en niet iets van vandaag): je kan zien hoeveel adressen en er nog voor je zijn en waar de wagen is, maar dat geeft je geen flauw idee over hoe lang het nog gaat duren: soms zit er een grote afstand tussen de adressen, soms is de postbode daar lang bezig en andere keren juist het tegenovergestelde...
Denk eens aan je zit net op de pot te kakken en de bel gaat, of je wilt even de tuinschuur deur dichtdoen, en vast wel meer van die kleine zaken, tuurlijk je kan bij de deur gaan zitten tot hij is geweest.
Natuurlijk heeft het toegevoegde waarde, wat heb je aan een tijdsblok van 10:00 tot 17:00 ? Dat is wat postnl vaak doet bij mij.
DPD heeft een goed systeem, daar zie je waar de bezorger is, én hoeveel adresses er nog voor jou zijn, is zeker handig.
DPD is alleen niet heel relaxed als je niet thuis bent. Ik heb al meerdere malen gehad dat pakketjes niet naar een pickup point in de buurt gaan omdat ze niet via één of andere specifike service zijn verstuurd (kwamen uit buitenland) en dan mag je dus naar een depot ergens op een industrieterrein in sintjuttumus om je pakketje te halen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 13:30]

Met postnl moet je je pakketje ook bij een ophaalpunt halen als je niet thuis bent, dat is toch hetzelfde?
Voor mij is het dpd ophaalpunt zelfs dichterbij.
Ophaalpunt is wat anders dan het depot.
Hier hebben we meerdere ophaalpunten van ze.
Er wordt altijd een tijd of een tijdsblok aangegeven
Heb je ook niet echt veel aan als het "tussen 9 en 18" is. Gebeurt wel minder met PostNL dan de rest, mar toch.

[Reactie gewijzigd door Aerkhanite op 22 juli 2024 13:30]

Dan weet ik tenminste meer precies wanneer ze bij me aan de deur zijn en kan de bezorger heel waarschijnlijk toch veel moeilijker vertellen dat hij je gemist heeft terwijl je wel thuis was.
Haha tijdsblok, ja 9:00 tot 21:00 is een tijdsblok in die zin heb je gelijk, maar nuttig? Zeker niet! Het verschilt wel vaak wat er als tijdsblok aangegeven staat (vaak klopt het wel), maar soms krijg je tijdsblok wat groter is dan een normale werkdag...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:30]

Dat zijn tijdsblokken verplicht huisarrest voor volwassenen. :+
Heel simpel: Als ik een pakketje verwacht kan ik op basis van deze info besluiten nog even thuis te blijven of juist nu even uurtje boodschappen of wat dan ook te doen.
Ik heb regelmatig gehad dat er geleverd wordt buiten het tijdvak dat werd opgegeven, dan is het onmogelijk om daar op te anticiperen of je moet het leuk vinden om hele dag thuis te blijven.
(een andere oplossing die ik nu ook wel gebruik is het afleveren bij een postnl locatie)
Ik zie de toegevoegde waarde ook niet. Volgens mij is het meer een gimmick, zeker gezien het maar een geplande route betreft.

Wat mij betreft maken ze de tijdvakken flexibel en worden die geupdate gebaseerd op waar de bezorger zich bevindt. Wellicht zelfs twee tijdvakken, een globaal tijdvak (13.00 - 16.00) en een geschat kleiner tijdvak (14.20 - 14.50).
Ehm, zie de vele online klachten van mensen die wel in de app zien dat een bezorger is langs geweest maar niemand thuis was terwijl er wel degelijk iemand thuis was.Pakket bezorgers maken er een zooitje van en ik denk dat een dergelijk middel niet een mooie toevoeging voor de klant is maar ook een soort van drukmiddel voor de bezorger.
tijdblok tussen 10 en 2 jah... zit je dan te wachten tot je mail krijgt dat het nu tussen 2 en 6 word... hele dag ver.... mooi dat nu zo kan 👍
Dat tijdsblok is een hele losse indicator die tevens verre van altijd nageleefd wordt.
Verder, een beetje een abstractie hebben van waar die bus ongeveer rijdt lijkt me redelijk handig om te bepalen of ik wel of niet nog even naar de supermarkt kan zonder die bezorger te missen.

Ik heb al meerdere malen gehad dat ze eerst tussen 10 en 2 ofzo komen en dat tegen het eind van dat tijdsblok doodleuk door geschopt wordt naar een later eveneens ruim tijdsblok. Ben je dus de hele dag kwijt aan wachten op zo'n pakketje, en als op een verkeerd moment gaat kakken mis je hem gewoon.

Ik heb liever een oplossing waarbij alles wat naar je adres gestuurd wordt automatisch naar een afhaalpunt gaat, ik snap niet waarom dat niet kan, maar bij gebrek daaraan is dit wel een handige patch.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 13:30]

De toegevoegde waarde is n verbeterde afstemming van verwachtingen.
"Kan ik nog even op en neer naar de bakker?"
Kijk in je app en zie dat je bezorger op n half uur rijden van je vandaan is.

De mensen voor wie het niet uitmaakt, die zullen hier ook niet naar kijken.
Ik had laatst een pakket dat werd bezorgd door DPD. Die geven precies aan hoeveel drops er nog zijn voordat de bezorger bij jou is binnen een tijdvak van maar 1 uur. Op de kaart zie je waar de bus is EN je ziet waar de bezorgadressen zijn voordat ze bij jou zijn Voor mij was dit toch wel erg handig want zo kun je gewoon doorgaan met jouw ding en weet je bijna op de minuut nauwkeurig hoe laat je bij de deur moet zijn. Klopte precies en scheelde een heleboel tijd dat ik anders in de buurt van de bel moest zijn om deze te horen maar nu gewoon buiten gehoorafstand van de bel kon doorwerken thuis. Dus JA... erg handig !
PostNL heeft nu nog een tijdspanne van enkele uren maar de DPD manier is veel nauwkeuriger.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 22 juli 2024 13:30]

DPD heeft dit al een hele tijd. Kan je zien hoeveel stops er nog zijn voor de bezorger bij jou is. Dat kan wel handig zijn als je ziet bijvoorbeeld, nog 25 stops te gaan. Dan kan je nog rustig naar de winkel gaan bijvoorbeeld. Een mail met bezorging tussen 8u en 22u zegt ook niks ... Het kan wel handig zijn. Of als je niet ver van je werk woont. Effe over en weer bijvoorbeeld.
Het leek me wel fijn, maar in de praktijk tot nu toe is het bij mij redelijk waardeloos gebleken: het aantal te bezoeken adressen veranderende ook rustig OMHOOG. Dus 14,13,12,14. Ja lekker nuttig dan...
dat tijdblok kan heel erg scheef zijn. heb al een keer 5/7 uur op een pakketje gewacht. blijkbaar deed die chauffeur normaal een andere route zat ik dus de hele dag voor niks thuis met de hele tijd de verwachte tijd verder zien springen.
Dat maakt voor mij zeker wel uit.. Dan weet ik wel zo ongeveer wanneer ik hem aan de deur kan verwachten. I.p.v de hele dag op hem gaan wachten en uiteindelijk mis je hem dan nog omdat hij al blijkbaar al aan je deur heeft gestaan op een slecht moment.
Dan kan je het dus volgen hoe lang het ongeveer duurt voordat hij arriveerd.

Ze hebben het systeem volgens mij afgekeken van DPD want die gebruikte het eerder ook al.
En het bevalt mij erg goed.. Als er al zo`n tracking op het pakket zat, heb ik daardoor eigenlijk nooit de chauffeur gemist.

Betreft je tijdsblok, dat is vaak een hele grove indicatie, en vroeger kwam het vaker voor dat zelfs dat niet eens gehaald werd..Zeggen ze bijvoorbeeld van 10.00 - 14.00 en dan komen ze nog om 16.00 uur of later aanzetten..

Het enige wat je ziet is in welke straat hij op dat moment staat, en niet het huisnummer aan de deur.. En dat is voor mij dan ook voldoende om te zien hoe lang ik er nog erop moet wachten.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 22 juli 2024 13:30]

Mijn vrouw krijgt voor haar werk leveringen via PostNL thuis bezorgd. Die worden niet bij de buren afgegeven, dat mag niet, en vaak zijn het leveringen van meerdere flinke dozen. Niet ideaal om die bij de Bruna op de gaan halen in een autoluw winkelcentrum.

Dus ja, soms wil je graag even weten of je nog buiten kunt spelen met de kleintjes na school, een boodschap doen, even in de achtertuin werken waardoor je geheid te laat bij de voordeur bent voor de bezorger zonder geduld, noem maar op. 3 uur op de bank zitten wachten op een pakketje is geen optie.
Ik denk dat het hetzelfde werkt als bijvoorbeeld Uber eats, wat ik echt heel handig vind. Dat is op de minuut nauwkeurig en je ziet precies waar diegene rijdt/fietst en de geschatte aankomsttijd. Een tijdsvak van 2 uur is voor mij juist heel irritant. Dan zit je er telkens rekening mee te houden en uit het raam te kijken, terwijl hij soms niet eens komt. En echt weg gaan kun je dan ook niet.
Als je eens mijn verdere comments zou lezen, vind ik het idee van het verbeteren van de tijdsindicatie een goed idee. Daarvoor heb je NIET de locatie nodig van een bezorger. Maar goed, nu heb ik het twee keer voorgekauwd voor jou.
erg fijn voor de bezorger (not)

Toen ik zelf nog werkte als postbode bij PostNL (geen pakketbezorger) werd ik vaak aangesproken of men alvast de post van nummer x van twee straten verderop mocht hebben.
(wat ik overigens weigerde)

Maar met zo'n app zullen deze interacties in ieder geval niet afnemen..
DPD doet dit al een tijdje. Het meest prettige is dat je wat nauwkeuriger kunt inschatten of je nog even boodschappen kunt halen of niet. Bij andere vervoerders wordt aangegeven dat ze ergens in de ochtend komen. "ergens"...
Bij PostNL is dat ook behoorlijk goed in orde. DHL en UPS (standaard express) zijn ‘t irritantst. Die laatste zeggen zelfs tussen 8:00 en 22:00. Ja daaag.
En de eerste gooit alleen een briefje in de bus, belt niet eens aan. DHL is echt reden om niet te bestellen bij een webshop voor mij. Ik vind het een verschrikking als een third party seller bij bol weer eens bij deze partij gebruik maakt. Kan direct als shop ook op een negatieve recensie van mij rekenen, want het is altijd weer raak.
Het grootste probleem is dat de bezorgers de geadresseerden niet zien als klant. Zodra het es een keer tot de botte hersens doordringt dat de geadresseerde bijna altijd de bezorgkosten betaalt, snappen ze misschien een keer dat ze ook ná het aanpakken van de paketten bij de verzender, nog goeie service moeten leveren.
Apart, die ervaring heb ik juist met DPD. Zelden dat een pakket juist wordt afgeleverd, vaak wordt er niet eens een poging gedaan maar dumpen ze het direct bij een afleverpunt met de melding 'niemand thuis' terwijl er toch echt iemand aanwezig was (en natuurlijk geen briefje te vinden is).

Maar waarschijnlijk ligt het aan de regio. Met PostNL en vooral DHL heb ik bv goede ervaringen, ook mbt wijzigen aflever moment en locatie.
En hier het juist precies andersom. DPD is hier echt geweldig, DHL gemiddeld en PostNL bagger (70% van wat ik bestel wordt bij PostNL vertraagd. Vraag je hoe dat kan, krijg je kortaf te horen dat het er bij hoort...).
Eens, DHL is rampzalig. Ik denk er net zo over als jij. Kan het alleen via DHL? Nou laat dan maar...
Lijkt me ook absoluut niet fijn als gevoel dat de gebruiker weet hoeveel pakketten er nog resteren. Zullen best mensen met verkeerde bedoelingen zijn die hun slag slaan op de route als er nog veel pakketten over zijn.
Als je dat soort bedoelingen hebt ga je sowieso wel gewoon pakketbusjes onderscheppen. Dat is gewoon een kwestie van 'sochtens overvallen dan is die bus nog gewoon vol. Bij krachte van logica toepassen weet je dat. Ik zie niet welke afbreuk weten de hoeveelste in de "wachtrij" je bent daar nog op pleegt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 13:30]

Mijn pakketbezorger die kende mij en die kwam er zelf alvast mee als ik langs liep: ik heb een pakket voor je, en dan kreeg ik hem vanuit de bus mee.
Erg fijn voor de klant.

Maar eerlijk gezegd lijkt het me als bezorger wel 'een dingetje', en ik kan me voorstellen dat je je gecontroleerd gaat voelen. Als je ergens achteraan de route zit is het wellicht voor mensen met duistere gedachten wel interessant om te zien waar een wagen allemaal nog naar toe gaat. Aan de andere kant: als dat een issue is kan het misbruik ook plaats vinden door een busje vanaf de omgeving van het distributiecentrum te volgen en de criminele actie op een willekeurig moment uit te voeren.
M.a.w.: of het nu echt gevaarlijker wordt vraag ik me af.
Toen ik zelf nog werkte als postbode bij PostNL (geen pakketbezorger) werd ik vaak aangesproken of men alvast de post van nummer x van twee straten verderop mocht hebben.
Waarom zou ik echter in mijn overzicht als klant nog zien waar de bezorger ná mij nog naar toe moet?
Waarom zou ik echter in mijn overzicht als klant nog zien waar de bezorger ná mij nog naar toe moet?
Als hij zich niet wist te gedragen, dan weet je of hij haast had, of dat het gewoon een lul is. Niet dat dat uit mag maken, maar dan weet je iig hoe je de klacht moet formuleren.
Waarom alleen met een App?

DPD heeft dit gewoon op hun website (fijne bezorg dienst trouwens).
Blijkt toch weer dat het ligt aan de lokale bezorgers. 4x achter elkaar dpd gebruikt, 1x beschadigde verpakking, 1x zwaar beschadigd, 2x beschadigd en geopend waar er dingen in miste.
Blijkt toch weer dat het ligt aan de lokale bezorgers.
Eens, hier ook alleen maar ellende met DPD, en zelden problemen met DHL of PostNL.
Ag post NL, kan er een boek overschrijven. Pakketjes die elke dag opnieuw weer vertraagd worden, bezorgers die claimen dat je niet thuis was terwijl er op de beveiliging camera's geen bezorger te zien is. Word hier zo moe van.

En je kan het de bezorgers ook niet kwalijk nemen, deze worden uitgebuit.

Vandaag weer een pakketje vertraagd, gister besteld voor 50% extra om er zeker van te zijn dat ik vandaag aan de slag kon, helaas...
Grappig he? Ik ben super blij met PostNL. Zeker nu je een pakketje dat overdag niet afgeleverd kan worden direct dezelfde dag bij de locatie afgehaald kan worden (in plaats van de volgende dag).
Ik kan een trilogie langer dan the Lord of the Rings schrijven over bedrijven als UPS en DHL. Vooral die laatste lijkt haar corebusiness (pakketten bezorgen) vooral heel erg links te laten liggen.

En ja, die bezorgers worden "uitgeknepen" omdat wij allemaal geen verzendkosten willen betalen.

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 13:30]

UPS ben ik juist weer erg positief over, al een jaar lang de zelfde bezorger.
Probeert netjes even het bedrijfspand achter het huis waar eigenlijk altijd wel iemand is.
Ipv de concurrenten die alleen het woonhuis proberen waar op dat moment niemand is, kun je ze uitleggen dat ze achter moeten zijn maarja volgende week is er weer een andere bezorger.

Zal ook wel schelen per situatie en locatie
Ik heb inderdaad eigenlijk ook alleen maar positieve berichten over PostNL. De vertraging zo nu en dan kan ik best mee leven. DHL, UPS en die andere daarentegen... drama.
Tsja, alle postbedrijven knijpen hun bezorgers uit, alleen de ene doet lachend z'n werk en de ander kan het niet snel genoeg gaan. Hier in de wijk rijdt een DHL bezorger die ontzettend plezier in zijn werk heeft bijvoorbeeld, terwijl ik op andere plaatsen een stel plorken ben tegengekomen waar je eng van wordt.

In mijn wijk is nu de PostNL bezorger zo'n persoon die het allemaal geen moer kan schelen. Het is maar irritant dat we uberhaupt pakketjes laten bezorgen zo lijkt het.

DPD is hier wel OK, maar die zie ik niet vaak, UPS eigenlijk nooit.
Ja misschien zijn we te verwend, de optie om het pakket dezelfde dag nog af te halen bij een depot of afhaal locatie in de buurt heb ik helaas nog nooit gekregen. Ik denk dat dat hier niet mogelijk is.
Voor 12u besteld , vanaf 17u op te halen, kost je 5€
https://www.bol.com/nl/m/vandaag-ophalen/
Oke dat is een mooie oplossing! Helaas alleen voor producten die je bij bol.com besteld begrijp ik?
Geen idee, ik googelde op "vandaag besteld , vandaag geleverd "
Had er al eens iets van opgevangen, misschien andere bedrijven ook?
ik moet zeggen dat ik hier zelden problemen heb met Post NL. Pakketjes altijd op tijd, gewoon netjes vervoerd zonder schade. En 99% van de tijd gewoon de juiste dag bezorgd. Zelf heb ik meer moeite met DPD die gewoon een pakketje dumpen in de kliko of achter de kliko, pakketjes met waarde van paar honderd euro waar handtekening voor nodig is.

Ik heb 1x een bezorger van Post NL gehad die ook pakketje achter de kliko neer had gezet. Melding van gemaakt en daarna nooit meer voorgekomen.
Het is denk ik ook wel regio gebonden. Ik woon achteraf en ik heb het idee dat als er weinig bezorgd op een dag in de buurt de pakketjes voor de buurt door de bezorger zelf worden opgespaard worden tot het de moeite waard is om de rit te maken.

Verder wordt er ook voor mijn pakketjes door anderen getekent, soms al een dag eerder als dat ze ook bij mij aankomen.

Aangetekende pakketjes worden in de brievenbus aan de weg gedrukt.

Pakketjes die zoek raken in het sorteercentrum, en post NL vervolgens claimt dat de verzender het moet oplossen.
volgens mij worden die gasten van DPD ook per pakketje geleverd betaald, dus ja dan is het wel te begrijpen.
Ik ben zelf overigens altijd blij als ze het pakketje gewoon bij me dumpen. Geen gedoe met zelf ophalen en de volgende dag er weer rekening mee houden.
Vandaag weer een pakketje vertraagd, gister besteld voor 50% extra om er zeker van te zijn dat ik vandaag aan de slag kon, helaas...
Ik vraag me af, als je iets écht snel wenst, je dat dan niet zelf gaat halen?
Daar heb je ook gelijk in, als het uitkomt doe ik dat ook liever.
Vandaag weer een pakketje vertraagd, gister besteld voor 50% extra om er zeker van te zijn dat ik vandaag aan de slag kon, helaas...
Contact opnemen met de webshop. De kans is groot dat ook zij meer betalen (maar dat wordt dan wel weer aan jou verhaald natuurlijk) en zij zullen ook zeker niet blij zijn als hun klanten ontevreden zijn door de bezorgdienst. De webshops kunnen ook net wat meer druk uitoefenen op de bezorgers dan de mensen waar het bezorgd wordt (maar ja, de meesten doen dat natuurlijk niet). Als je een beetje klantvriendelijke webshop hebt, gaan ze die kosten wel weer vergoeden (en waarschijnlijk verhalen op PostNL als dat mogelijk is).
Het bedrijf zei in 2014 tegen Ecommerce News dat het niet van plan was om gps-tracking te introduceren, vanwege de privacy van de chauffeurs. Ook de veiligheid van de bezorgers die dagelijks met busjes vol dure spullen rondrijden was een punt van zorg.
Maar omdat ze nu een iets minder betrouwbare manier hebben gevonden om hetzelfde te bereiken is het geen privacy- of veiligheidsprobleem? Beetje rare redenatie vind ik.
Het is goed mogelijk dat ze nu jouw adres gebruiken als indicatie. Tenslotte weten ze meteen als je pakketje bezorgd is en dan weten ze ook waar de bezorger is.

Dus van de schending van de privacy van de bezorger is het nu de schending van de privacy van de klant geworden (aangenomen dat het zo werkt).
Welk aspect van het ontvangen van een pakketje is een zorg voor privacy?
Als je niet de hele threat gelezen hebt is dat inderdaad lastig te begrijpen.
Als jouw locatie gebruikt wordt voor het vaststellen waar een bezorger is, dan kan iemand dus afleiden dat er ook bij jou een pakket bezorgd is. Maar het natuurlijk speculeren hoe het gedaan zal worden.
Hoe wordt jouw (klant) locatie dan vastgelegd? Locatie van mijn huis wellicht, maar die staat ook op google maps en tal van andere kaarten.
Het zegt niets over waar ik op dat moment ben.
Als er een pakketje op jouw locatie (misschien is het je wel eens opgevallen dat je een postcode en een huisnummer hebt) wordt bezorgd, dan wordt deze afgemeld bij PostNL (kun je ook zien als je de app geïnstalleerd hebt). Op dat moment weet PostNL dus ook waar de pakketbezorger is want jouw postcode en huisnummer zijn op miraculeuze wijze verbonden aan een zekere locatie.
Als de ontvanger van het volgende pakketje dan ziet waar het laatste pakketje bezorgd is, dan was dat dus jouw locatie. Een beetje afhankelijk van de details waarin dat dan wordt weergegeven en ook van de hoeveelheid buren die je hebt, kun je dan zien wie de vorige klant was. In stedelijke gebieden zal niet snel te achterhalen zijn op welk adres precies, maar als de eerstvolgende buren (platteland) op een kilometer of verder wonen, dan is het ineens anders.

Het gaat er dus niet om of iemand weet op welke locatie een huis staat (dat kun je makkelijker vinden in het BAG register), het gaat er om dat je weet op welke locatie een pakketje bezorgd is.

Maar nogmaals, het is speculeren omdat we niet weten hoe ze het gaan doen.
Er zijn trouwens al koeriersdiensten die met zoiets werken, maar dan hebben ze vaak wel een vertraging ingebouwd i.v.m. veiligheid.
Het afleveren van een pakket op een bepaald adres zegt niets over de locatie van een persoon. Het kan een andere bewoner zijn die het pakket heeft aangenomen, of misschien heeft de bezorger het pakket voor de deur gezet of in een pakket brievenbus.
Dit kan dus nooit voor mij (als zijnde ontvanger) een privacy issue zijn, dat is mijn punt.

Dus van de schending van de privacy van de bezorger is het nu de schending van de privacy van de klant geworden

Dit statement probeer ik dus te begrijpen, maar tot nog toe lukt dat niet
Ik heb voldoende uitleg gegeven. Je kunt het ook gewoon niet willen begrijpen.
Wat heb je daar als gebruiker aan, je bent toch alleen geïnteresseerd wanneer hij gaat aanbellen? Stop dat er dan in..
Wat heb je daar als gebruiker aan, je bent toch alleen geïnteresseerd wanneer hij gaat aanbellen? Stop dat er dan in..
oa Live-tracking van DPD is best handig. je ziet precies hoeveel adressen voor je zijn, en kun je nog even boodschappen doen. de tijdsvoorspelling is ook best nauwkeurig, vaak binnen 15 min. vanaf de 1e tijd hier.
Dus als het nodig is dat je thuis bent, - moet tekenen -, haast hebt met de levering, is het een goede service.
Ik zie veel mensen zeggen dat dit overbodig is? Begrijp ik niks van, ik heb heel vaak dat ik tussendoor snel naar de winkel moet, maar dan ben ik wel bang dat ik het pakje misloop. Nu kan je makkelijk zien of je nog even moet wachten of niet.

Natuurlijk is dit niet origineel, ik geloof dat dit het zelfde is als wat DPD heeft met hun live tracking.
Dit dus. Al is het alleen maar om even naar het toilet te kunnen, douchen, etc. Op de één of andere manier weten ze altijd op die momenten voor de deur te staan.
Wel mooi vroeg mijzelf pas nog af waarom dit er nog niet is.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 22 juli 2024 13:30]

Ik zie niet helemaal hoe dit nou het probleem oplost dat word aangekaart. Je weet nog steeds waar hij gaat moeten zijn, en je kunt er ook als nog op gokken dat hij de voorgestelde route rijd.

En dan ga je het ook nog introduceren bij avondleveringen zo dat het lekker donker is...
PostNL is hierin niet de eerste. DHL heeft dit in real time voor enkele bezorgservices ook.
De reden is waarom? Je krijgt bericht tussen wanneer-wanneer bezorging gaat plaatsvinden. Moet dit de klant soms vertrouwen geven, zodat zij kunnen zien of de pakketbezorger zich niet aan afspraken houdt of 'we' kunnen dat deze door iets/iemand wordt opgehouden?
Naast privacy ook een veiligheidsprobleem.

En wat is next....zien waar je pizzakoerier is, of het kamermeisje in het hotel, de dienstdoende arts of verpleger (in het verzorgingstehuis) inclusief wachttijd totdat oma een plasje kan doen?

Dit noem is nu valse vorm van service. Want je pakketje komt er niet eerder/op tijd door aan. Hoogstens een meer gefrustreerd (rijdende) koerier omdat hij weet dat hij letterlijk op z'n bolletje wordt gekeken.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 22 juli 2024 13:30]

Als je bezorgers als UPS hebt waarbij je aan het einde van de route zit kan het wel handig zijn. Als deze na 8 uur werken nog niet bij je zijn keren ze om (hun goed recht). Maar de dag erna begint de route weer aan het begin. Zo heb ik ooit eens twee weken op mijn pakketje moeten wachten nadat het bij de bezorger in de bus lag.
zien waar je pizzakoerier is
Dat kan al met Uber Eats, al jaren.
je pizzakoerier heeft(afhankelijk van je geprefereerde pizzatent) al een tracker... ooit op domino's besteld? je kan ze zien rijden inclusief Google maps kaartje en tijdsvoorspelling. in de thuiszorg word vaak de verpleeg(st)er/verzorg(st)er getimed zodat het bedrijf kan zien hoe snel ze oma haar plasje kan laten doen. ik ben me niet bewust van een plek waar je het kamermeisje in het hotel kan volgen, maar dat komt ongetwijfeld in deze eeuw nog wel n keer langs.

[Reactie gewijzigd door cheezhead op 22 juli 2024 13:30]

Volgens mij kan ik dat bij heel Thuisbezorgd al lang zien, naast inderdaad de pizzatracker van domino's zelf. Niks nieuws onder de zon dus.
Ik vind het bijzonder dat er iets wordt genoemd over de privacy van de bezorger, tuurlijk dat was en probleem (en is het naar mijn idee ook nog steeds)

Maar wat ik mij ook afvraag hoe zit het met de privacy van de klanten waar de pakketjes bezorgd gaan worden? Ik bedoel als ik kan zien wat de voorgestelde route is, kan ik dat ook niet uitmaken waar de pakketjes worden bezorgd? Wellicht is dit privacy technisch geen probleem, maar ik vind het toch bijzonder...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.