Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

System76 brengt opensource mechanisch toetsenbord uit

Fabrikant System76 komt met een opensource mechanisch toetsenbord. Zowel de firmware als het ontwerp van het chassis van de System76 Launch Configurable Keyboard zijn opensource beschikbaar en inmiddels te vinden op Github.

System76 is bekend van zijn Linux-laptops en -desktops, maar had eerder al door laten schemeren zich ook op mechanische toetsenborden te willen richten. Op Github zijn nu details verschenen van de System76 Launch Configurable Keyboard.

Niet alleen de firmware is openbaar gemaakt, maar ook het ontwerp van het aluminium chassis van het toetsenbord is beschikbaar en te bekijken in FreeCAD. Verder kunnen gebruikers het toetsenbord naar eigen inzicht aanpassen en toetsen remappen.

Volgens System76 ondersteunt het toetsenbord verschillende switches, waaronder de Cherry MX- en Kailh BOX-switches. Deze kunnen eenvoudig verwisseld worden. Elke switch heeft een rgb-led die via de firmware kan worden ingesteld. Hiermee kunnen verschillende rgb-patronen gecreëerd worden.

Het is nog niet bekend wanneer het mechanische toetsenbord beschikbaar wordt of wat het gaat kosten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

12-02-2021 • 21:14

56 Linkedin

Submitter: himlims_

Reacties (56)

Wijzig sortering
Handigere opsomming (die je ook op de GitHub readme vindt):

- Layout: 75% / split space bar, maar met een ongebruikelijke layout. (KLE, case pdf)
- Keycaps: Dye-sub PBT met XDA profiel (+puller en extra keycaps)
- Hotswap: Cherry MX-stijl (+puller, North-facing, niet vermeld welke switches erbij komen)
- Firmware: QMK fork (+VIA-achtig iets in een Linux applicatie)
- Per-key RGB
- Geïntegreerd USB hub/dock!

Leuk concept, hopelijk wordt het iets. De 1.5u caps, 2u lshift, 1.5u backspace lijken wel voor keycap-set compatibility te zorgen, dus hopelijk is de standaard set goed.
Jammer dat ze gekozen hebben voor een north facing switch layout op de PCB. Dat betekent dat iedereen die Cherry profile keycaps wilt gebruiken, zal aanlopen tegen het probleem dat de keycaps tegen de switches komen en zo (eventueel onaangename) interferentie zal verzoorzaken in zowel geluid als gevoel.

Je kan zien dat de switches north-facing geplaatst moeten worden omdat de pin-sockets onder de center-pin zijn geplaatst, dus zal de LED aan de bovenkant van de switch zitten. Cherry-style switches zijn eigenlijk gemaakt om omgekeerd geplaatst te worden, met de LED aan de onderkant van de switch.
Het mooie is dat alles open source is, dus ga aan de slag met FreeCAD en maak de aanpassing die jij nodig hebt.
Dat is inderdaad een leuk idee, maar dan moet je alsnog een custom PCB bestellen. Lijkt mij niet meteen een kleine moeite. Maar zoals je zegt, leuk dat het kán als je zou willen.
Custom PCBs zijn niet zo duur meer gelukkig
Zonder Windows-toetsen en met een Home/End blok niet in laptop-stijl zou ik hem wel willen, maar dit zou voor mij het zoveelste niet standaard ding zijn.
Bedoel je 80%/TKL? Dus een 'normaal' toetsenbord zonder de numpad? Dat is een bestaand formaat.

Helaas zijn veel mechanische toetsenbord kits van het formaat 60/61/65% of 75%. Dit specifiek toetsenbord van System76 is dus 75%. Een zelfbouw toetsenbord van formaat TKL/80% vind je bijna niet. Full size (104/105 toetsen) al helemaal niet.

Als je toch op zoek bent naar een TKL/80% zonder windowstoetsen, KBDfans verkoopt een KBD8X mkII kit. Kost in totaal wel meer dan $300, maar da's nog best schappelijk voor een zelfbouw MK.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 13 februari 2021 21:14]

Dat is voor tentoonstelling-PC's waarschijnlijk. Numpad mag eraan zitten maar die gebruik ik nooit. Deze lijkt trouwens van de standaard af te wijken. Bij qwerty US/internationaal is de horizontale afstand tussen q en a kleiner dan tussen a en z. Ik denk niet dat ik er tegen kan als die hetzelfde zijn...

Hebben ze daarom die reclame-afbeelding zo schuin van de zijkant gedaan?

[Reactie gewijzigd door blorf op 14 februari 2021 01:18]

En ik mis een numeriek deel. No-go voor mij als die tekening klopt.
Ja, zowel numpad als enkele toetsen uit de middencluster ontbreken.

Je kan altijd opteren voor een mechanisch toetsenbord met TKL layout en dat combineren met een losse numpad. KBDFans KBD8X mk.II is zo'n mogelijkheid.
Wat voegt een split spacebar eigenlijk toe?
De meeste mensen gebruiken de duim van hun linkerhand om de spacebar in te drukken. Die knop is dan eigenlijk overbodig groot voor zo'n taak.

Met een split spacebar kan de andere helft gebruikt worden voor andere doeleinden door die te rebinden aan een andere functie bijvoorbeeld.

Bekende voorbeelden zijn een extra Enter, Backspace, of Shift. Wat je zelf handig vindt. Dat is het mooie.
Wat Gabriel zegt.

Ik wil niet anders meer. Een full size spacebar is een compleet onding. Kijk maar eens op je eigen spatiebalk, als die wat ouder is zie je waarschijnlijk een wat afgesleten plek op de plaats van alleen je rechter (of soms linker) duim). 80% van de ruimte die je spatiebalk inneemt is dus compleet nutteloos.

Zelf gebruik ik de linker 'spatie' als backspace, de backspace knop gebruik je best erg veel maar die zit standaard op een redelijk onbereikbare plek. En als je dan toch best bent dan kan je het ook zo maken dat een van de 'spatiebalken' een meta toets wordt. Als je hem induwt krijg je een spatie (of backspace) als je hem ingeduwd houdt dan kan je een 2e laag gebruiken op je toetsenbord. B.v. met asdw (of jkli of hjkl) je cursor bedienen zonder je vingers van de home row te halen. Of de mediatoetsen beter bereikbaar maken of zelfs je muis bedienen met je toetsenbord.
Hij is bewust zo groot omdat je inderdaad met beide duimen erbij moet kunnen.
Ik heb twee slijtplekken, een aanpassing zo als je voorstelt zou ik persoonlijk daarom niet zo snel doen.
Zo erger ik me ook dood aan kleine enter toetsen.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik denk me ook te herinneren dat de spatie en enter op een typemachine ook zwaarder ingedrukt moesten worden.
Op een ouderwetse typemachine was de spatie juist erg licht. De enter zat er niet op, geen idee hoe het ding heet, maar dat is een hendel die het typerende ping geluid maakt en zo'n fijn "roetjs" geluid :+

Edit: schijnbaar heet die hendel wagenterugloop of in het Engels carriage return, vandaar de cr in HTML :)

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 13 februari 2021 10:46]

Het was nog erger. De hendel deed twee dingen. Terugloop en het papier iets verder trekken. chr(13) & chr(10). De welbekende carriage return & line feed
Het was nog erger. De hendel deed twee dingen. Terugloop en het papier iets verder trekken. chr(13) & chr(10). De welbekende carriage return & line feed
Oftewel CR;LF

https://www.hanselman.com...ly-bite-you-some-git-tips
Komt voor in tekst codering, ASCII UTF8 etc. HTML niet daar heb je een <br> element voor line breaks. Omdat linebreaks in de tekst genegeerd worden (Buiten de pre tag).
ik heb leren typen op een mechanische T100 telex, daar heb je een cijfer letterwisseloets met in het midden de spatietoets (geen balk).
Als je gewend bent om met je linker of rechter duim de spatie te gebruiken dan zit die lange spatiebalk alleen maar in de weg van de andere duim.
Het is een beetje wennen maar dat ontwerp uit de jaren 50 is veel efficiënter dan die rare lange spatiebalk.
Dus je kunt nu kiezen voor linkerduim of rechterduim en de andere toets zou ik zelf uitschakelen om missers te voorkomen. Maar goed je kunt ze altijd combineren als je dat echt wilt.
De firmware is al jarenlang beschikbaar en niet van System76. QMK is het open source firmware project voor mechanische toetsenborden.
Grappig, inderdaad Quantum Mechanical Keyboards wordt voor verschillende toetsenborden gebruikt.
Het is een leuk projectje, maar waar halen ze het geld vandaan? Ze onderhouden ook al hun eigen Linux-distributie; is er zoveel winst te maken op Linux-laptops?
System76 heeft een aantal hele slimme mannen in dienst, het zijn kei harde old-school nerds. Ze hebben jongens werken aan hardware (meeste laptops zijn nog generieke OEM machines), firmware (Coreboot) en software (Pop!_OS, Pop!_OS Shell, etc..). Ze doen van alles, de jongens gaan een staan waar ze zelf denken nuttig te zijn. Met hun "hacker" mindset zitten ze op een lijn met de Linux- en vrijesoftwaregemeenschap, ze weten wat andere nerds willen.

Hun Linux distro lift lekker mee op Ubuntu waardoor het weinig onderhoud vraagt. Het enige dat zij moeten doen is zo nu en dan handmatig een specifiek softwarepakket updaten en zorgen dat hun gnome-shell extensies compatible blijven met de nieuwste versies van gnome-shell.

Het ontwikkelen van een toetsenbord valt ook enorm mee, er zijn mensen die componenten van Aliexpress kopen en dan in een dag een toetsenbord in elkaar zetten. System76 zal er wel iets meer moeite in hebben gestopt, een custom PCB en behuizing. Ik denk dat de firmware bij verre het meeste werk zal zijn geweest en zelfs dat zal meegelift zijn op bestaande projecten. System76 is ook al meer als een jaar bezig met de ontwikkeling van het toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Omega op 12 februari 2021 21:34]

Je bent zo stellig in het noemen van "mannen" en "jongens" dat ik het ben gaan opzoeken. Er werken zeker 5 vrouwen bij dit bedrijf en een er van is een teef.
Tenminste één. :+ J/k. Maar met die stelligheid viel het best mee toch? :)
Deels klopt het wel wat @Omega zegt. Die 4 vrouwen doen geen technisch werk, maar customer relations, inkoop, design en logistiek. Alle nerds zijn mannen/jongens.
Inderdaad, goed teken. In grote, en echt grote tegenstelling, met ons eigen land werken in noord amerika veel meer vrouwen in de ict als techneut. Bizar hoe in europa vrouwen worden geweerd, of hun neus ophalen voor een tech job.
Je bedoeld in Nederland. Andere landen zijn veel meer geëmancipeerd wat dat betreft. In Spanje en Finland studeren meer vrouwen natuurkunde als mannen bijvoorbeeld.
De hoeveelheid vrouwen die een bepaald vak studeren betekent een hogere mate van emancipatie...? Rare conclusie.
In Spanje en Finland studeren meer vrouwen natuurkunde als mannen bijvoorbeeld.
Vrouwen die natuurkunde studeren als man? Wat bedoel je daarmee? Is dat online-opleidingen of vermommen ze zich echt?
Ha, een goed voorbeeld van fout gebruik van als waar dan bedoeld wordt.
Zoals jij het hebt geschreven staat er dat die vrouwen zich voordoen / gedragen als mannen.
Jij bedoeld dat meer vrouwen dan mannen daar natuurkunde studeren. Toch?
zie ook de reactie van @84hannes
Je weet het heel leuk te verwoorden, maar ik moest even naar die pagina gaan om te beseffen dat "teef" ook daadwerkelijk voor een hond bedoeld was, en geen denigrerende term voor een vrouw.
Met een Ali-DiY hotswap bordje, switches en caps ben je in 15-min al up and running :)

Firmware zal wel VIA/QMK zijn, ze zijn iig gek als ze zelf gaan rommelen gezien de populariteit van de net genoemde firmwares :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 12 februari 2021 22:44]

Ze weten met deze mindset ook wel een sympathie te creëren. Ik vind het soms jammer dat ik absoluut geen behoefte heb aan hun laptops want ik zou ze graag steunen.
de firmware is grotendeels van qmk ;-)
Open Source Firmware
The Launch firmware is based on QMK, licensed GPLv2, and the latest version is linked in the firmware submodule.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 13 februari 2021 09:23]

Die Pop!_OS linux distro van ze is wat mij betreft de eerste die zich qua gebruiksplezier kan meten met een Apple. Mij krijg je niet meer terug op wat anders.
Dat is nou de kracht van het net he. Ook al is het maar een niche doelgroep, je kan toch de mensen bereiken.
heb je hun prijzen gezien? :P
Oh, valt er iets te winnen?
Wat zou je als nerd willen doen met de firmware? Ik kan me eigenlijk niks bedenken anders dan keys rebinden, dat eigenlijk geen sense maakt.
Sommige mensen vinden het een prettige, rustgevende gedachte om te weten dat ze kunnen kijken in de code die voor hun toetsaanslagen zorgt. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.

Verder kunnen ze naar hartenlust nu toetsenborden maken met afwijkende lay-out, afwijkende knoppen of hendels, gesplitste toetsenborden, toetsenborden met een scherm, etc. Je krijgt vrijheid om creatief ermee te zijn en leuke of nuttige oplossingen te maken. Bijvoorbeeld een oplossing voor iemand met een handicap aan zijn handen of iets dergelijks.

Als laatste zijn er sommige mensen die het vanuit ideologie doen. Zij zullen het vreemd/vervelend vinden dat je een stuk hardware koopt maar dat je vervolgens niet zelf mag inzien/bepalen wat voor software er op die hardware draait.
die firmware zou ik hoe dan ook willen uitbreiden met een asus screenpad/apple touchbar'-achtige extention door er een +/- 7inc toutchscreen in plaats van een numpad aan toe te voegen. en dan vervolgens de metalen case ook aan te passen.

probleem is dat er, voor zover mij bekend, geen openbare toolkit is/bestaat om dergelijke functies naar windows en/of linux te brengen.
Nou kan ik je natuurlijk wijzen op een streamdeck of zo’ schermpje wat gygabyte(?) had voor losse keyboards, maar zelf maken is natuurlijk veel beter ;) dus dat ga ik niet doen.
Zoals zoveel "Nerd" dingen

"Niet omdat het moet, maar omdat het kan".
Er zijn wel een aantal interessante dingen te bedenken hoor :)

Ik heb een 'mute' switch op mijn Redox (werkt ook met QMK). Op mijn Ubuntu Linux systeem heb ik een applet die de microfoon mute (system-wide). Hiervoor heb ik een shortkey ingesteld. De Koreaanse Hamja welteverstaan. Een toets die ik nooit zou gebruiken, en zich dus perfect leent voor dit soort dingen.

Daarnaast heb ik een aantal UTF-8 smileys onder een aantal toetsen zitten. Ik kan dus met één toets een UTF-8 smiley typen. (Toegegeven: dat is meer 'leuk' dan echt handig.)

En QMK heeft de mogelijkheid tot macro's. Dat gebruik ik wel eens, vooral voor basale editors die geen macro's ondersteunen.

En je kunt met QMK ook een muis emuleren. Dus met je toetsenbord je muis verplaatsen, klikken, of scrollen.

Kijk voor meer info maar eens op https://docs.qmk.fm/ onder 'software features'.
Ik heb recent een eigen toetsenbord gemaakt. QMK is echt ontzettend makkelijk om je eigen layout aan toe te voegen.
Het was de laatste stap en degene waar ik het meest tegenop zag, maar het is erg goed gedocumenteerd en flashen is nu letterlijk 1 make commando gevolgd door een toetsencombinatie om de processor in flashmode te zetten. 5 seconden is ruim geschat 😁
Ik ben zo aangenaam verrast geweest door de geweldige kwaliteit van de open source tools in dit project. Jammer dat ik maar 1 bug heb opgelost in Visicut, maar het _kon_ wel 🤩
Misschien een leuk project om eens mee aan de slag te gaan voor een draadloos mechanisch keyboardje.
Als je een projectje zoekt, dan kun je ook eens kijken naar de Redox Wireless.

De Github repository is hiero: https://github.com/mattdibi/redox-w-firmware
En als je wel handig bent met een soldeerbout, maar niet met het maken van cases of PCBs, dan kun je terecht bij Falba.Tech: https://falba.tech/

Ik heb zelf een Redox (bedrade variant) gebouwd, en heb de onderdelen gehaald bij Falba.Tech. Duurt even, maar dat komt omdat het "gewoon" twee enthousiaste jongens zijn, en niet een full-blown productiebedrijf. Kwaliteit, customer support, etc was allemaal dik in orde!
Whoops, verkeerde persoon. Zie reactie op @Qlusivenl

[Reactie gewijzigd door Gabriel_WB op 13 februari 2021 00:50]

De fijn dat meer producenten dit doen. Dan kan de tweaker zich weer lekker uitleven met het modden van deze dingen.
Mocht je een gesplitst toetsenbord onder handen willen nemen, dan kan je ook aan de slag met de Ultimate Hacking Keyboard. De hardware schema's en software staan ook op GitHub.
Of de "Let's split", de "Ergodox", de "Redox" of spin-offs. Als je ze niet zelf in elkaar wilt zetten dan kun je ze compleet gebouwd kopen op https://falba.tech/customize-your-keyboard/.

De Ultimate Hacking Keyboard wordt vooral heel interessant als de extra modules beschikbaar worden. Ik denk dat een mini touchpad bij je rechterduim wel héél handig kan zijn!
Ik werk toevallig aan een Python script dat 3D bestanden genereert voor een split keyboard. Mochten mensen interesse hebben: https://gitlab.com/Megaha...thon/-/tree/thumbpinkyfix

Is dus duidelijk nog niet af :P
Goed dat er bedrijven als System76 zijn. Ze moeten wel opletten dat ze 'relevant' blijven. Ik mis toch behoorlijk wat opties die met AMD worden geleverd. Verder zijn de laptops met goede grafische kaart meteen ook een desktop vervanger, en niet zo zeer draagbaar, eerder 'verplaatsbaar'. Ze gaan al snel richting de 3kg.
Als ik dan voor een nieuwe laptop ga, kies ik zelf eerder voor een tuxedo laptop.
Bepaald niet de eerste natuurlijk, de UHK is ook volledig open, en heeft wel een eigen software (UHK-agent). En de V2 heeft ook replacable switches, RGB backlighting en nog PBT key caps ook. Zelf kan ik goed leven zonder USB switch, maar goed, er is vast nog wel plek voor een andere open source keyboard.

Wel lijkt dit op een standaard 70% layout. Maar met net andere key groottes kan je het aanschaffen van andere caps wel vergeten. Hierdoor gaat het heel lage punten scoren bij de mech keyboard community. Je kiest of voor een echt custom layout of voor een standaard layout, niet iets er tussen in.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 14 februari 2021 12:05]