System76 brengt Bonobo WS-laptop met Comet Lake-chips en RTX 2080-gpu uit

System76 komt met een nieuwe laptop in de Bonobo-lijn. De Bonobo WS draait op Linux, en heeft een Comet Lake-cpu van Intel en maximaal een GeForce RTX 2080-videokaart en 128GB ram. Het apparaat kost minimaal 2400 euro.

De Bonobo WS is de nieuwste Bonobo-laptop van System76. Het gaat om een barebone van Clevo, die het bedrijf vaker gebruikt. De laptop wordt geleverd met een i5-, i7- of i9-processor van Intels Comet Lake-generatie. Daarnaast is er een GeForce RTX 2060, 2070 Super of RTX 2080 Super aanwezig als grafische kaart. De laptop ondersteunt maximaal 128GB quadchannel ddr4-geheugen. Qua opslag heeft de laptop vier m2-aansluitingen waaronder een pci-e- en een sata-aansluiting en twee pci-e/sata-aansluitingen waardoor er maximaal 26 terabyte aan opslag op de laptop past.

Het scherm van de Bonobo WS is 17,3 inch en heeft ofwel een full-hd-resolutie met 144Hz of een 4k-resolutie. Qua aansluitingen zitten er drie usb 3.2-poorten op en een usb-c-poort met usb 3.2 gen 2x2 of Thunderbolt 3. Ook is er een gigabitethernetpoort aanwezig, en ondersteunt de laptop wifi 6.

De accu van de Bonobo is 97Wh, maar System76 zegt niet hoe lang de batterij mee gaat. De laptop draait op System76's zelfontworpen Linux-distro Pop!_OS 20.4 LTS, maar het is ook mogelijk Ubuntu 20.04 LTS als besturingssysteem te nemen. Ook heeft de Bonobo ondersteuning voor Coreboot en System76's eigen opensource Embedded Controller-firmware.

De laptop is 4,3x39,9x31,9cm groot en weegt 3,8 kilo. De prijs begint bij 2399 dollar, omgerekend en inclusief btw zo'n 2400 euro. Dat is wel voor de goedkoopste configuratie: de prijs kan oplopen tot meer dan 11.000 dollar in de duurste configuratie.

System76BonoboWS

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-08-2020 • 18:48

44

Submitter: TheVivaldi

Reacties (44)

44
41
28
6
0
8
Wijzig sortering
Misschien een gekke vraag, maar hoe is dit nieuwswaarde? En dan bedoel ik specifiek, is er iets dat dit ding bijzonder maakt? Er zijn namelijk ontelbaar OEM modellen te vinden met allen een ander stikkertje maar dezelfde hardware.

Nieuwswaardig vind ik persoonlijk bijvoorbeeld unieke laptops, de razer blade, etc. Niet random OEM laptops. :P

En om ook even echt on topic te gaan. 2400 vanaf prijs voor een laptop van 3.8KG?!

Dat doet me denken aan mijn oude XPS M1710 uit 2008 :P en die was nog lichter ook.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 26 juli 2024 04:17]

Er zijn namelijk ontelbaar OEM modellen te vinden met allen een ander stikkertje maar dezelfde hardware.
Maar die worden vermoedelijk met een ander besturingssysteem geleverd. System76, en enkele andere bedrijven zoals Tuxedo Computer zijn een minderheid die laptops en desktops maken waar gegarandeerd Linux op draait, inclusief ondersteuning vanuit de fabrikant. Als Dell een systeem met Ubuntu uitbrengt wordt dat ook regelmatig op Tweakers vermeld.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 26 juli 2024 04:17]

Dank voor de opheldering. Ik wist niet dat dat nog zoiets unieks was. :)
Helaas wel, ik heb zelfs contact gehad met Dell over wanneer ze een Ryzen 9 (4900H) laptop gaan uitbrengen met Ubuntu.(komt er waarschijnlijk nooit) :( Waarom maken hardware fabrikanten niet gewoon wat ik wil !!!!

[Reactie gewijzigd door Immutable op 26 juli 2024 04:17]

Een CoreBoot laptop met dergelijke specs is eigenlijk best bijzonder. Dat workstations dit wegen is overigens niet bijzonder. Het is juist fijn dat de thermals goed kunnen blijven. Dit is best een bijzondere laptop juist door het open karakter én de high end specs in combinatie. Let wel dat zowel de Intel CPU's best heet worden, als dat dit een RTX2080 is. Dit is een laptop waarvan je blij kan zijn als hij de hitte die die dingen genereert af kan voeren. De doelgroep is gaat je denk ik wat voorbij. Dit is een machine learning monster, wat niet thermal throttled, desktop performance bied, en toch draagbaar is. Daarnaast is alles van dit ding servicebaar, tot de firmware aan toe. CoreBoot is géén closed source UEFI, namelijk, maar een echt 100% open firmware.
Ik wilde er nog wat context bij geven maar eigenlijk hebben alle andere tweakers die hierop reageerden dat al gedaan. Wat zij zeggen zijn inderdaad goede redenen het te brengen. Bovendien is System76 ook best wel een 'tweaker-merk'.
Blijkbaar ben je onbekend met System76. Alleen daarom heeft het nieuwswaarde, je zult vast niet de enige zijn. Het is een echt tweaker merk met een grote fan base.

Anthony van Linus Tech Tips op YT heeft er onlangs ook een heel item aan gewijd.
De System76 Oryx Pro als de complete tegenpool van een MacBook. Het kijken waard.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 26 juli 2024 04:17]

Ik had wel eerder van het merk gehoord maar zie afgezien van Linux nog steeds geen voordeel t.o.v. andere OEM merken.

Verder lijkt die Oryx Pro me ook geen tegenpool van de MacBook. Duidelijk minder bouwkwaliteit, geen unibody, kleinere trackpad, geen high end look & feel.

Lijkt me dat de Razer Blade 15 eerder een tegenpool is van de MacBook Pro.

Maar het is een goede vooruitgang als game en workstation laptops die richting op gaan qua design.
Ze vergelijken niet met de Pro maar met de gewone MacBook.

Zo'n gekke vergelijking is het ook niet als je kijkt naar de doelgroep van ontwikkelaars en de prijs. https://www.slant.co/vers...book_vs_system76-oryx-pro
3.8kg voor een gamelaptop is opzich niet erg. Het betekend waarschijnlijk dat er een beest van koeling opzit. Wat je vaak bij grote merken minder ziet omdat het dun en strak moet. Zo heb ik een clevo met een desktop 9600k. Deze heeft ook een lomp en zwaar design. Echter throttled deze cpu niet op full load met boost aan.
System76 is misschien wel de grootste / meest populaire systeembouwer die uitsluitend Linux machines verkoopt. En wat dit ding bijzonder / nieuwswaardig maakt is de ondersteuning voor coreboot in een high-end mobile workstation.
voor mij nieuwswaardig om het feit voor coreboot ondersteuning
Komt met hun eigen OS, Pop! OS. Een Linux distro gebaseerd op Ubuntu 20.04. Maar alleen 64 bit. Goede laptops, maar wel tegen een hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 26 juli 2024 04:17]

Die laptop had een Geforce GO 7950 GTX

Kon nog geen eens Crysis op 1024x768 spelen met medium settings boven de 30fps :)

Dus veel geld voor niks!
Mwa 11.000 dollar voor de duurste is wel nieuwswaardig ook.
De 15 is anders niet vergelijkbaar met deze i.v.m. de schermgrootte. Vergelijkbaarder zou zijn de Blade 17 en die is met 2.8kg nou ook niet bepaald licht.
Intel CPU en Nvidia GPU... 2 bedrijven die je niet in een Linux laptop wil. AMD doet het altijd stukken beter qua support.
System76 kiest voor Intel voor de Coreboot support. System76 heeft een aantal Ryzen laptops sinds kort maar die hebben geen Coreboot. System76 heeft een van hun engineers op een project zitten om Coreboot werkend te krijgen op Ryzen. Coreboot is wel de killer-feature van deze laptops, dus als je nu System76 koopt ga voor een Intel. Je kan ook een AMD kopen en hopen dat System76 later Coreboot beschikbaar maakt voor deze laptops, System76 heeft zeer goede post-launch support.

Intel heeft zeer goede Linux support. Zowel voor CPU als graphics. Intel is een van de grootste contributors aan de Linux kernel. Dus het klopt niet dat u zegt dat Intel niet gewild is op Linux. Als Intel nieuwe hardware released werkt het vrijwel perfect in de volgende kernel release.

Nvidia is wel inderdaad ongewild. Zij contributen vrijwel niks aan Linux en de Nouveau drivers. Hun GPU drivers op Linux zijn proprietary en closed-sources. Documentatie stellen ze ook niet beschikbaar waardoor het zeer intensief werk is voor anderen om drivers voor hun hardware te ontwikkelen. En Nvidia Optimus hardware is vaak problematisch en moet het worden uitgeschakeld totdat de proprietary drivers zijn installed.

AMD is vrij actief open source development aan het supporten door middel van code, documentatie en open standaarden. AMD heeft weinig developers vergeleken met Intel en Nvidia, ze hebben maar een klein team dat actief aan Linux development doet. Nieuwe hardware mist vaak functionaliteit tot jaren na release en GPU drivers zijn nog maanden of jaren onstabiel.

Volgens mij heeft Valve een groter team werkend aan AMD graphics drivers voor Linux dan AMD dat zelf heeft. Als AMD nieuwe hardware released heeft Valve Linux drivers released voordat AMD dat zelf heeft.

[Reactie gewijzigd door Omega op 26 juli 2024 04:17]

True, maar ik heb in al die jaren wel nog nooit problemen gehad met Nvidia drivers onder Linux. Met ATI drivers vroeger was het wel wat anders. Heb wel nooit de laatste nieuwe Nvidia kaart gebruikt onder Linux. En dit was op een hele resem van distros.
Ik kan je verzekeren, dat ik en een vriend van mij al redelijk veel geprobeerd hebben om Nvidia op Linux goed te kunnen laten functioneren. We krijgen het wel werkend, maar omdat Nvidia drivers brak zijn, is de performance in vergelijking met Windows, totaal bagger.
Ik kan je verzekeren, dat ik en een vriend van mij al redelijk veel geprobeerd hebben om Nvidia op Linux goed te kunnen laten functioneren. We krijgen het wel werkend, maar omdat Nvidia drivers brak zijn, is de performance in vergelijking met Windows, totaal bagger.
Nooit last van gehad eigenlijk. De Nvidia driver en de windows driver lijken op veel gebieden aardig het zelfde te presteren, en de gerenderde resultaten zijn (helemaal als je iets met wine/proton draait) eigenlijk identiek. Bij de AMD drivers heb je relatief veel ellende naar mijn ervaring. games/programma's die het gewoon niet doen terwijl ze op mn Nvidia kaart prima werken, of die gewoon effecten of zelfs hele objecten niet renderen.
Om me heen hoor ik ook altijd "AMD is beter, want het is open source" maar open source drivers betekent nog lang niet altijd dat de drivers beter zijn.
Ik houd er van om mn hardware een beetje te spreiden, dus ik heb een AMD en een Intel systeem, en wil eigenlijk ook een AMD en Nvidia kaart hebben, dus onlangs de 650Ti in een van mn machines vervangen door een RX 5700XT. (De andere machine heeft een GTX 1060) Die 650Ti is er toendertijd gekomen nadat AMD flink teleurstelde met de (iirc) HD6850 omdat het voor geen meter werkte.
Onlangs die 650Ti dus vervangen, en met de RX 5700XT was het weer knudde in vergelijking met de Nvidia drivers. Er waren uiteraard dingen die goed gingen, maar een deel van mn games die op de 650Ti prima draaiden deden het daar dus niet meer op.
Een tijdje mee gerommeld, maar uiteindelijk is er maar een GTX 1660S gekomen om van het gezeur af te zijn.
Ik hoop dat AMD zijn zaken op orde krijgt, maar waar om me heen heel veel mensen AMD als helden zien voor het ondersteunen van een open source driver voelt het bij mij gewoon als "hey, nu hoeven wij niet voor de ontwikkeling van de niet zo populaire linux driver te betalen, maar de zetten het neer alsof we open source zo belangrijk vinden, en dan valt de community wel over elkaar heen om ons geweldig te vinden"
Ik zou ook het liefste een goede open driver voor zowel Nvidia als AMD zien, maar voor nu geeft in mijn use case de Nvidia kaart toch nog altijd de betere resultaten.
Behalve misschien screen tearing? Heb je daar last van: Force enable pipe lining en tick off Allow flipping in NVidia settings ;)
Behalve op het gebied van coreboot. En dat is precies waarom System76 kiest voor Intel. En betreft de keuze voor Nvidia zal het waarschijnlijk gaan om de rekenkracht ( Cuda-cores ) die voor een workstation als dit erg wenselijk zijn. Het verbaast me nog enigszins dat er geen Quadro op het menu staat.
AMD heeft gewoon niets concurrerends op deze vlakken.

Overigens schijnt System76 wel zelf te werken aan CoreBoot voor AMD.
(edit: spelling + link coreboot)

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 26 juli 2024 04:17]

Volgens mij is System76 dusdanig klein dat ze relatief weinig invloed op de supply chain hebben. Als ik me niet vergis is Intel en NVidia nu eenmaal wat er verkrijgbaar is voor Laptops. Ze zijn ook bezig met Ryzen maar op een of andere manier is daar minder aanbod in (of dat door minder vraag vanuit klanten komt of door minder aanbod vanuit toeleveranciers weet volgens mij niemand).
Het komt eerder omdat Coreboot nog niet op Ryzen werkt.
Dat heb ik inmiddels hierboven ook meerdere keren gelezen. Het zou kunnen, ik weet weinig van Coreboot maar het klinkt goed.
Een laptop met een RTX2080 en dan Linux erop? Mis ik iets? Want RTX2080 is een gaming-graded GPU en Windows is daar het meest gebruikt voor.
Inderdaad. Deze hardware lijkt mij specifiek voor de zwaarste games.
Zijn er überhaupt wel games voor Linux uitgekomen die gebruik kunnen maken van deze hardware? (Serieuze vraag, geen afgeven op Linux)
Deze laptops worden veel ingezet voor softwareontwikkeling met bijvoorbeeld CUDA of het draaien van 3D software voor bijvoorbeeld CAD/CAM. Er zullen ook heus wel spellen uitgekomen zijn die gebruik kunnen maken van deze hardware, maar waarschijnlijk niet zoveel als voor Windows.
Weet jij met welke CAD/CAM pakketten er in de praktijk op Linux wordt gewerkt? Ik ben oprecht benieuwd.

Ik kan me voorstellen dat Blender en Shotcut lekker werken op deze laptop, maar die zijn niet gemaakt om te CAD-ten ;)

[Reactie gewijzigd door turbojet80s op 26 juli 2024 04:17]

dmv wine/proton kunnen ook veel windows games gewoon gespeeld worden op linux. Je ziet steeds vaker dat nieuwe games zelfs al vanaf dag 1 prima draaien.
Helaas nog niet alles, maar sinds valve flink op proton inzet gaat het imho behoorlijk hard. Voor online games blijft anti-cheat wel vaak een probleem.
Inderdaad een vreemde keuze, Nvidia drivers worden mondjes matig ondersteund op Linux. Ik ben al jaren aan het vechten met Linux, Nvidia en cuda ondersteuning.
Precies. En dan de prijs die ze ervoor vragen. En Linux is niet echt bepaald vriendjes met nVidia.
Nog nooit problemen gehad met Nvidia kaarten op Linux, moet er wel bij zeggen dat ik nooit de laatste nieuwe kaart heb gebruikt als die net uitkwam. En ik gebruik al Linux sinds ‘97. Met ATI had ik vroeger wel wat problemen, maar Nvidia nog nooit gehad en heb door de jaren heen Redhat, gentoo, Fedora Core, Suse, Ubuntu, Debian en nu Linux mint draaien gehad.

Ik kan me wel inbeelden dat als een nieuwe kaart vandaag uitkomt dat je dan misschien problemen kan hebben, maar voor een niet zo recente kaart, geen problemen. Ik hé. Zelfs vroeger competitie Return to castle Wolfenstein gespeeld onder Linux en hardcore Wow raider in een top guild met behulp van playonlinux. Best wel grappig dat de Windows versie van rtcw onder wine meer fps leverde dan de native Linux versie. Dit was wel een opengl game.

En dat Nvidia alleen closed source drivers doet is hun recht. Het staa vrij om ze te gebruiken of niet te gebruiken. Zou ik liever zien dat dit open source is, zeker. Ga ik er van wakker liggen, helemaal niet. Ik kan alleen maar zeggen, nooit problemen gehad met ASUS Nvidia videokaarten gedurende al die jaren
Same here.. En als je op Protondb kijkt zie je bij Nvidia reports een 30% platinum rating, en bij AMD 24%
Nu is dat geen exact iets omdat het per report en niet per game gaat, maar het geeft wel een beetje de trend aan, net als dat ruim 57000 reports van Nvidia users zijn, en 26000 van AMD users.
Je zou verwachten dat als Nvidia echt zo slecht zou werken onder linux de AMD users toch wel de overhand zouden hebben, of op zn minst op gelijke hoogte zouden zitten qua activiteit met reports. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo'n groot deel van de community ondanks de grote voorkeur die er is voor "open" drivers toch voor Nvidia blijft kiezen als het zo brak werkt.
Eerder andersom. NVidia is geen goede vrienden met Linux ;)
Heeft AMD dan een mobiele 5700XT?
Je hebt helemaal gelijk! Gaming-graded gpu's worden alleen gebruikt voor games... oh wacht. Luister, dit soort gpu's wordt ook gebruikt voor bijv. Cuda of CAD. En zelfs met gamen kun je met Proton ook zware Windows-games spelen.
Mmmm Linux machine met nVidia...
Laat nu nVidia's drivers op Linux totaal brak te zijn...
Dan had ik liever een high-end AMD videokaart gezien.
Komt meer door NVidia dan door Linux.
System76 is toevallig ook de maker van pop! Os.
wat eigenlijk een spin off van Ubuntu is met betere Nvidia support, ik run het zelf ook in dual boot, en gek genoeg krijg ik in csgo hogere framerates in pop dan windows

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.