Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

System76 kondigt twee Linux-laptops met coreboot en Intel Comet Lake-chips aan

System76 heeft twee Linux-laptops aangekondigd die zijn voorzien van het opensource bios-alternatief coreboot. Het bedrijf levert de Galago Pro en de Darter Pro vanaf eind oktober met Intel Comet Lake-processors.

Volgens System76 verloopt het booten met coreboot 29 procent sneller dan met de bios-versie die het bedrijf voorheen op zijn laptops leverde. Coreboot is een opensource alternatief voor de gesloten bios- en efi-firmwares en onder andere Chromebooks gebruiken het. Daarnaast gebruikt onder andere Purism het voor zijn Linux-laptops.

Daarnaast moeten de laptops volgens System76 veiliger zijn omdat 'onnodige functionaliteit uit de firmware is uitgeschakeld zoals de netwerkconnectiviteit en de execution environments'. Zo is de Intel Management Engine uitgeschakeld. Phoronix wijst erop dat de coreboot-firmware nog wel binary blobs van Intels Firmware Support Package kan bevatten.

De Galago Pro heeft een 14,1"-scherm en krijgt een startprijs van 949 dollar, omgerekend en met btw 1043 euro. De Darter Pro heeft een 15,6"-scherm en gaat vanaf 999 dollar, oftewel omgerekend en met btw 1097 euro geleverd worden.

Links de Dater Pro, rechts de Galaco Pro

Besturingssysteem Pop!_OS 19.10 (64-bit), Pop!_OS 18.04 LTS (64-bit), Ubuntu 18.04 LTS (64-bit)
Firmware System76 Open Firmware (Coreboot, EDK2, System76 Firmware Apps)
Processors Core i5-10210U: 1,6 - 4.2 GHz - 6MB Cache - 4 Cores - 8 Threads
Core i7-10510U: 1,8 - 4,9 GHz - 8MB Cache - 4 Cores - 8 Threads
Display Galago Pro: 14.1", 1920x1080, mat
Darter Pro: 15.6" 1920x1080, mat
Graphics Intel UHD Graphics
Geheugen Up to 32GB Dual Channel DDR4 @ 2666 MHz
Opslag Galago Pro: m2 ssd, 2,5", tot 6TB
Darter Pro: m2 sata of pci-e nvme ssd tot 2T
I/O Galago Pro: usb 3.1 type-c met Thunderbolt 3, 2 × usb 3.1 type-a, sd-kaartlezer
Darter Pro: usb 3.1 type-c met Thunderbolt 3, 2 × usb 3.0 type-a, 1 x usb 2.0,sd-kaartlezer
Invoer Multitouch touchpad, backlit toetsenbord
Netwerk gigabitethernet, Intel Wireless-AC, bluetooth 5
Videopoorten hdmi, mini-displayport
Audio Stereo-speakers, mic, headphone-jack, mic-jack, 5.1 (hdmi)
Camera 720p HD Webcam
Security Uitgeschakelde ME, Kensington Lock
Accu Galago Pro: Li-Ion - 35,3 Wh
Darter Pro: Li-Ion - 54,5 Wh
Lader 40 W, AC-in 100–240 V, 50–60 Hz
Afmetingen Galago Pro: 18 × 330 × 225mm)
Darter Pro: 19.8 × 360.4 × 244.6mm
Gewicht Galago Pro: 1,3 kg
Darter Pro: 1,6 kg

Afhankelijk van configuratie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-10-2019 • 19:11

41 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik kijk ook regelmatig naar System 76 laptops.
Verzenden naar Nederland kan maar komen aardig wat invoer kosten bij.
Ook voor garantie is het niet fijn.

Hoop dat ze ooit vanuit europa een distributie opzetten.
Het is een echte afrader. Ik bestelde enkele jaren geleden een System76-laptop (Lemur) en op zich was het okay, alleen kwam er wel even 200+ euro invoerrechten op. Ik had dus best die XPS 13 met Ubuntu kunnen kopen (die was dan zelfs nog iets duurder geweest, maar wel een stuk robuuster) Daarna ging de accu binnen no-time stuk en uiteindelijk was gewoon een accu bestellen via Ebay uit Duitsland goedkoper dan een vervangend exemplaar via de leverancer. Je bent als consument niet beschermd in de VS en je hebt nooit een poot om op te staan. Ik gun ze van harte omzet, maar uiteindelijk zijn het Clevo's (white-label laptops) waar je iemand in de VS een hoop dure spullen in laat zetten, zoals NVME-drives, duur geheugen, mooi scherm, etc. (op zich heb ik dus prachtige specs, is het ding heel snel met z'n i7, maar is het een soort van geüpgradede Trabant of zo).

Wat @Single Core elders in de thread zegt: koop gewoon een niet-rebranded clevo/bto voor minder in NL of binnen EU.

Ik ben dol op opensourceinitiatieven en een rebrand van een 'white label' merk vind ik ook oké, maar zolang er, zoals @Ryatzu ook zegt, geen EU-distributie is, niet doen. Misschien moeten we hier gewoon EU-lokaal eens iets opzetten voor opensourcelaptops ;) (overigens heb ik het verder niet over hun desktops/server-systemen, daar weet ik niks van)

@Nightscope Dat is dat je een laptop met een bepaald merk erop koopt, maar als je het stickertje op de achterkant weghaalt, dat er een andere naam achter vandaan komt. Weet niet precies hoe dat heet eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door letatcest op 11 oktober 2019 10:54]

Volgens mij is dit dan een goed alternatief:
https://laptopzelfsamenst.../?filter_linux=compatibel

Misschien elders al genoemd, maar dit is dichtst bij huis wat ik kon vinden.
Ik had een aantal jaar geleden ook een Lemur, maar het kostte mij maar zo'n 64 euro aan invoerrechten. Dus snap niet hoe jij aan die 200+ komt?

Daarbij heeft System76 ook een warenhuis in het VK specifiek voor onderdelen, dus geen idee waarom jouw vervangende accu dan uit de VS had moeten komen?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 oktober 2019 12:32]

Ik was in de war, het was 113 dollar shipping (!) + iets van 60 aan invoer of zo (toch bijna 200 bij elkaar). En blijkbaar eind 2016 was er nog geen distributie vanuit VK.

@TheVivaldi daar hebben ze niks over gezegd na mijn defectmelding van de accu. Het zou ruim 150 dollar gekost hebben of zo. Werd me wat te gek. (binnen EU had je voor een dergelijk defect binnen een redelijke termijn gewoon een nieuwe moeten krijgen, EU is soms best handig)

[Reactie gewijzigd door letatcest op 12 oktober 2019 12:42]

Ah, ik dacht al... ;)

Maar ze hadden wel degelijk toen al distributie in het VK, hoor.
Ik google even snel maar kan niet vinden wat rebranding van white label betekend. Kan jij dat mij uitleggen?
Bedrijf A maakt een laptop, en bedrijven B,C en D zetten hun naam erop. 1 ontwerp dat veelvuldig uitgegeven word door meerder bedrijven.
De invoer is slechts de inklaringkosten is niet zoveel: € 13,25
Voor de rest komt alleen de BTW erbij en die 21% zit er al bij in de prijzen in het nieuwsartikel.
Vergis je niet, verzenden vanuit de VS is een prijzige aangelegenheid. Voor een simpele aankoop via Amazon of Ebay ben je soms al snel enkele tientjes kwijt, dus een laptop van ca. 1000 euro verzekerd verzenden is niet goedkoop.

Daarnaast is het soms heel vervelend als je iets wil terugsturen, bijv. i.v.m. garantieclaims; soms gebeurt het dat de douane een zending tegen houdt, simpelweg omdat exportartikelen niet mogen worden terug geïmporteerd. Dat het dan een retourzending betreft doet dan voor hen soms niet ter zake.
Juist die simpele aankoop van Amazon heb je voor bijna niks in huis omdat het 2019 is en ecommerce gloooobal is. (met andere woorden is Amazon prima voorbereid op internationale logistiek en betaal je niet de jackpot voor transport). Een doorsnee Amerikaan die zijn pakje voor jou naar het postkantoor moet brengen zal wel wat meer moeten rekenen ja.

Sterker nog, soms betaal je bij Amazon.com aan verzending btw etc hetzelfde als postnl alleen al voor inklaren in rekening zou brengen als amazon dat inklaren niet 'zelf' zou doen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 11 oktober 2019 05:21]

Ik heb recentelijk nog wat boeken willen bestellen bij de Amerikaanse Amazon website (rechtstreeks, dus niet via een handelaar), maar voor de 70 dollar aan boeken moest ik bijna 40 dollar aan verzendkosten ophoesten, totaal dus $ 110 ~ € 98. Onder de streep was ik goedkoper uit bij de UK website. De boeken waren daar 70 pond, maar met 6 pond verstuurd (£ 76 ~ € 86).
We hadden het over een simpele koop en over de transport kosten (excl wat de fiscus meesnoept dus) maar je komt nu aanzetten met (boeken, goedkoop maar zwaar) bakstenen, dat kost inderdaad wat. Maar in die 40 dollar zaten wel meteen alle kosten, dat heb je niet als John doe je verkoper is, dan betaal je als het aankomt nog eens 30 euro erbij. Het betrof dus vast niet 40 dollar aan verzendkosten maar verzendkosten inklaring invoerheffingen en btw. En voor dat gedeelte van de kosten moet je toch echt bij de Nederlandse staat zijn.

Omdat het hier over laptops gaat:
Een dell XPS opsturen vraagt amazon.com 23 dollar voor.
Een 1TB Samsung SSD en een paar geheugen chips vragen ze 8 dollar voor. (simpele realistische bestelling met Black Friday)
Een GoPro Hero 7 + 2 Geheugenkaarten + Extra Accu 14 dollar
Alles bij elkaar in 1 bestelling 32 dollar

Als je daar over kan klagen dan heb je Chinese subsidie tarieven in je hoofd.

Engelstalige boeken koop je in Engeland dat is een nobrainer (tot evt brexit er voor zorgt dat je straks voor die zending ook heffingen moet betalen)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15 oktober 2019 14:32]

Krijg je dan EU garantie, of US garantie? 1 of 2 jaar terwijl Dell Latitude 3 jaar minimum is en ook Linux compatible...
Het voordeel dat System76 aanhaalt voelt ook als een beetje 'overtrokken'... Geen Intel Managament Engine, maar wel een op Ubuntu gebaseerde distro welke binary blobs e.d. bevat. Hier betaal je echter wel grof voor.

In de categorie laptops met Linux, kan ik Nova Custom aanbevelen:
https://configurelaptop.eu/

Klein Nederlands bedrijfje waar ik al meermalen goede ervaringen op heb gedaan via werkgevers. Alle 'Clevo' modellen zijn in principe geschikt voor Linux. Hiermee krijg je voor een schappelijke prijs een pc welke gelijk op kan met die van System76, en je hoeft niet twee weken te verwachten. Zal er ik de toekomst zeker weer bestellen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 10 oktober 2019 19:40]

Je kunt er parabola zelf op zetten (arch llinux zonder non foss componenten
Volgens mij heeft een meisje dat ik ken haar Linux laptop ook daar vandaan gehaald. Hebben ook geen branding op de laptop of iets. Gewoon mooi egaal. Geen lelijke logo's.
Uitgebreide en nette specs voor die prijs! Ik vind de Galago pro wel erg interessant. Ben benieuwd of er een fatsoenlijk toetsenbord met een pause/break toets aanwezig is, zodat ik geen keys hoef om te mappen. Als ik naar de foto's kijk op hun site zitten er in elk geval fatsoenlijke cursortoetsen op, dat is al een foed behin! En ethernet ingebouwd! Al lang niet meer gezien. Ik gebruik het niet vaak maar heb het altijd nodig als ik mn usb nic vergeet... Zoveel poorten, geen dongels nodig, perfecte laptop.

Dit lijkt een complete notebook voor een mooie prijs. Alleen jammer dat er geen 4k optie is. Ik hou hem in de gaten!

[Edit]
Jip, fatsoenlijk toetsenbord! Qua layout althans. Met fatsoenlijke full size cursortoetsen én een pause break toets. Onmisbaar voor mij. Dit zou wel eens een heel mooi alternatief voor mij kunnen worden :) die bezels zijn wel groot, maar daar stoor ik me niet aan als het scherm zelf ok is.

Toetsenbord lijkt als twee druppels.op dat wat in mij Asus 1201N zat destijds. Tiepte best aardig.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 10 oktober 2019 20:03]

Dit zijn verschikkelijk dure prijzen, zeker als je weet dat dit slechts clevo toestellen zijn die je elders voor veel minder geld kan kopen.

- https://laptopparts4less.frl/
- https://bto.eu/

Zo heb je er nog een hoop.

Koop er je ééntje op laptopparts4less, maak een bootable pop-os USB en installeer deze erop. Aangezien je intresse hebt in het gebruiken van linux ga ik er vanuit dat dit geen moeilijk taak is.
Dit is voor het eerst dat ik lees over coreboot als alternatief firmware voor bios / efi . Wellicht dat iemand weet of andere os-en behalve linux hier van kunnen booten? (

Dan moet je inderdaad wel een enorme hekel aan bios / efi hebben om zoveel geld neer te leggen voor een rebranded clevo laptop , waarbij clevo in den beginne nou niet echt een "merk" is waar ik mn geld aan uit zou willen geven. Heb clevo in het verleden in mn handen gehad (en eraan gewerkt) maar was matig onder de indruk van bouwkwaliteit. Was meer onder het motto: het zit weer in elkaar en er is niets kapotgebroken :( Dan toch liever een "gewone" lenovo, asus , toshiba oid. Lekker mainstream en ook in te toekomst nog veel spareparts voor te vinden.
Met Coreboot kan je vanalles booten, als je een "gewone" BIOS payload zoals SeaBIOS of UEFI zoals TianoCore erbij voegt. Want dan is het vanuit het OS gezien een gewone PC.
Heb je zo'n enorme hekel aan closed source firmware maar wil je goedkoper, dan kan je ook een Chromebook nemen, die hebben ook (vaak?) Coreboot en zijn een stuk goedkoper.
Of een tweedehands Ivy Bridge Elitebook/Thinkpad, daar kan je ook makkelijk reserve onderdelen voor vinden.
Maar Coreboot heeft wel meer mogelijkheden, dan alleen iets niet zijn.
Zie bijv hier voor n leuk project.
Coreboot is een open source / libre implementatie van een BIOS. Je kan voor een redelijk aantal moederbords en laptops een firmware vinden en flashen op je huidige machine (als dat een van de ondersteunde modellen is).
Nee ik gebruik geen linux op mn laptop, wel op mn servers overigens. Waar maak je dat uit op?
Maar inderdaad, die laptopparts4less lijkt dezelfde machine. Als ik het qua specs vergelijk met iets in dezelfde prijsklasse van Lenovo, HP of Dell, om van Apple nog maar te zwijgen, komt dit erg goed weg. Ik wil persé ren pause break toets, en page up en down bv ook. En dat hebben deze. Merci voor de tip, ik ga eens wat reviews zoeken van die Clevo (als ik de reacties hier lees niet veel goeds...)
He vraagje he, wat is je use case voor de pause/break toets precies? Ik mis zelf de insert-key en zit er over te denken deze te mappen naar pause/break.
Ik schrijf veel scripts en console applicaties. Zowel pauseren als breaken van scripts heb ik de hele dag door nodig.
Daarnaast is Windows-Pause een mooie sneltoets naar je system-properties :)

Maar ook page-up/down is tegenwoordig vaak achter een fn-key. Waardeloos als je ook weer veel script, maar ook in Word of Excel gebruikt toch iedereen dat de hele dag lijkt me?

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 12 oktober 2019 18:05]

De Galaco lijkt ook heel erg veel op een chinees model waar iedereen z'n eigen merk op plakt.
Precies wat ze zijn.
https://www.tuxedocomputers.com/ doet hetzelfde.
Hun 14" spreekt me aan maar mijn oude Latitude E6400 doet het nog steeds prima.
Mooie laptops met Pop! OS, maar vanaf prijs is best hoog.
Wat een enorme bezels heeft die 14,1" Galago zeg. Ziet er niet uit. Dat kan toch niet meer anno bijna 2020?

Wel, vreemd. Want 1,5" diagonaal verschil betekent in de breedte 3,32 cm verschil. En de 15,6" Darter is nog steeds 3,04 cm breder dan de 14,1" Galago volgens de specs. Dan blijft er slechts 0,28 cm verschil over voor beide bezels verschil van de 14,1" laptop. Heeft die 14,1" een effectief scherm van 12,6" ofzo? :)
System76 heeft bewezen dat ze erg mooie spul kunnen maken. Zo zijn de desktops qua uiterlijk volledig uniek en custom-made.

Als ze hetzelfde kunnen doen met de laptops en afstappen van alle Clevo meuk, zal ik sowieso een klant worden :).

Enige punten waar ik tegenop kijk zijn de batterijduur, matige Clevo touchpad/toetsenbord en de koeling...
Ik volg System76 al een tijdje, wellicht dat dit een van mijn volgende laptops gaat worden. Qua uitbreidingsmogelijkheden is het ook wel in orde. Geen rare fratsen met een businessmodel waarbij extra opslag ordinair duur is.

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 10 oktober 2019 20:07]

Screenshots zien er erg “plastic” uit ?! Ik hou enorm van Thinkpads uit de T reeks. Heeft iemand hier ervaring mee.
En waar worden ThinkPads van gemaakt? Ik typ dit op mijn ThinkPad L380 Yoga en die bestaat toch echt grotendeels uit plastic. Niks mis mee, dus.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 oktober 2019 12:38]

Ehhh, ja, L is weer een iets goedkopere serie dan T... :)
Best goedkoop nu op de Lenovo site overigens. Sommigen zijn goedkoper te configureren daar dan dat ze in de Tweakers Pricewatch staan.
t-series zijn gemaakt van een magnesiumlegering
Neemt niet weg dat mijn L-serie hartstikke robuust is ondanks het plastic, dus plastic alleen zegt niks over de kwaliteit. En qua prijs kostte deze me bijna evenveel als de goedkoopste System76 uit dit artikel...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 oktober 2019 17:21]

In zou sowieso voor een lenovo gaan als de prijs in de buurt ligt. Support is alles en die zit wel goed bij lenovo
Ik gebruik system47 ... Erg mooi als je het mij vraagt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.