LG overweegt om te stoppen met het maken van smartphones

LG overweegt om te stoppen met het maken van smartphones. Dat liet ceo Kwon Bong-Seok in een interne memo weten aan het personeel van het bedrijf. De smartphonedivisie van het bedrijf draait al enkele jaren verlies.

The Korea Herald publiceerde als eerste over het interne memo, dat hintte op LG's vertrek uit de smartphonesector. Het bedrijf meldt in een officiële verklaring tegenover die krant dat 'de concurrentie in de wereldwijde markt voor mobiele apparaten steeds heviger wordt'. "Het is tijd voor LG om een oordeel te vellen en de beste keuze te maken", zo stelt het bedrijf.

LG zou 'alle mogelijke opties' overwegen, waaronder de verkoop van zijn smartphonedivisie of een volledige terugtrekking uit deze sector. Ook het verkleinen van zijn mobiele tak wordt genoemd als optie. Het bedrijf gaf eind vorig jaar al aan dat steeds meer van zijn toekomstige telefoons ontwikkeld zullen worden door derde partijen; LG zou zich zelf enkel nog focussen op high-end smartphones.

Het bedrijf heeft tegenover The Verge bevestigd dat het interne memo klopt, hoewel een woordvoerder van het bedrijf daarbij meldt dat er nog geen officiële beslissing is gemaakt. "Het management van LG Electronics is vastbesloten om elke beslissing te nemen die nodig is om zakelijke uitdagingen omtrent mobile in 2021 op te lossen", aldus de woordvoerder van het Zuid-Koreaanse bedrijf.

Er gaan al langer geruchten rond dat LG zou stoppen met zijn smartphonedivisie. TheElec publiceerde eenzelfde bericht op 15 januari, hoewel dat verhaal inmiddels is verwijderd. LG ontkrachtte dit gerucht stellig tegenover Android Police. Het bedrijf bevestigde tijdens de CES dat zijn Rollable-smartphone dit jaar op de markt komt. Die telefoon krijgt een oprolbaar scherm, zoals de naam doet vermoeden.

LG Rollable tease
LG brengt later dit jaar nog zijn Rollable-smartphone op de markt

Door Daan van Monsjou

Redacteur

20-01-2021 • 18:37

165 Linkedin

Submitter: LSThimo

Reacties (165)

165
162
47
2
0
108
Wijzig sortering
Ik koop eigenlijk altijd LG smartphones. Qua kwaliteit horen ze absoluut tot de beste maar telkens weer worden ze in een hoekje geduwd door talloze reviews want Samsung is zo veel beter ... Ik heb ooit een Samsung gehad en was er absoluut niet tevreden over. De schil zat me niet lekker en bovendien was hij ook enorm fragiel.
LG heeft in mijn ogen slechts één groot minpunt en dat is hun updatebleid. Ze zijn enorm traag op dat vlak. Verder valt er werkelijk heel weinig negatief over te zeggen.
Zopas zelfs een Q60 gekocht voor de dochter. Fijn toestel in zijn prijsklasse.
Zelf werk ik nog steeds met de LG G7.
Het zou dus werkelijk enorm jammer zijn mocht LG afscheid nemen van de smartphonemarkt.
Het was ook een van de weinige fabrikanten die niet maar de rest volgt. Ze hebben ook nog steeds een 3.5mm poort met een uitstekende DAC en een sd card slot. Heel jammer, dan moet ik weer een ander merk zoeken dat features gewoon behoudt, want ik gebruik die gewoon.
wel jammer. want ik vond de v series wel fijn voor geluid. Zeker als je nog wired wilde luisteren naar muziek dan was dit een merk dat je nog veel kon bieden.
Juist daarom heb ik LG,de V30 voor muziek en de G8s voor de rest. Welk merk word het straks.
Samsung valt af heb ik ooit gehad net als Apple
Dat snap ik wel. Er valt ook nog weinig aan te verdienen. Mensen doen langer met de smartphone als vroeger, er is ook weinig noodzaak om te upgraden eerlijk gezegd.
Er valt gigantisch aan te verdienen. Maar niet op de manier waarop LG het aanpakt.
Diegene die er het meest mee verdienen zijn de fabrikanten die ook het platform ontwikkelen. Die krijgen enorm veel geld vanuit de app stores. Met alleen de hardware valt nog weinig te verdienen.
LG heeft na de Optymus een enorme fout gemaakt.
Ze zaten in de lift als smartphone merk.
Ze.bieden echter vooral toestellen en vergeten dat ze daarmee aan klantenbinding moeten doen.
Dat hebben ze verzaakt. Toptoestellen zonder updates en upgraden maakt dat ze zelf de klanten richting Chinese merken jaagt, het bedrijf uit hun eigen land (Samsung) of Apple.
Qua service en updates waren ze altijd al om te janken.

De hardware was altijd top, als de software beter was geweest hadden ze een van de marktleiders kunnen zijn.
LG's hardware was helemaal niet altijd top:

nieuws: Eigenaren LG G7 melden bootloops na update
nieuws: LG start onderzoek naar bootloop-problemen G7 ThinQ-smartphone
nieuws: LG biedt Amerikaanse klanten met bootloops op smartphones geld of kor...
nieuws: LG verschijnt in VS mogelijk voor rechtbank vanwege bootloops Nexus 5...
nieuws: LG geeft bootloop-probleem met G4 toe en gaat toestellen repareren

Zelf ook een G4 had, op zich een prachtig toestel in die tijd (was hun flagship), maar helaas kreeg ik ook het bootloop probleem.
De oorzaak bleek te liggen aan de solderingen in de printplaat: alleen door de telefoon loei warm te maken (bijv. met een föhn) werkte hij weer enige tijd (heb toen snel de foto's eraf kunnen halen).
Dit plus het feit dat ze maar 1 major update hebben uitgebracht betekende voor mij: nooit meer een LG smartphone.
Daarmee doelde ik op de specs, jij hebt het over de bouwkwaliteit.
Tot op zekerhoogte zijn specs niet relevant. Je toestel moet het het doen. Je kan de beste hardware gebruiken maar als je bouwkwaliteit, wat hand in hand gaat met de specificaties, schammel is dan koopt niemand je toestel.

Daarnaast is een fout op de printplaat onderdeel van "De Specs" als deze Top zijn dan zou je geen hardware fouten moeten zien, en die waren er wel degelijk. Daarnaast geef je aan dat ze marktleiders hadden kunnen zijn en dat is zeker niet het geval, als ze structureel het zelfde probleem hebben met hun G-Toestellen dan kan je wel stellen dat dit geen "Marktleider" kwaliteit is. Even voorstellen wat er gebeurt zou zijn wanneer Samsung na de Note 7 nog steeds kampte met exploderende accu's? Dan was Samsung heel snel van hun positie af getrapt en in genomen door een ander bedrijf, Mogelijk zelfs ene onderzoek gezien het een levens gevaarlijk probleem is.

Goede hardware in een doosje stoppen met een mooi scherm er op geplakt met software die "Goed genoeg" is, is wel makkelijk denken en dat is het beeld dat ik had bij LG Smartphones, of dat terect was of niet. In telefoon verkopen is "Gevoel" belangrijker dan specificaties. De Smartphones van LG vond ik niet geweldig, terwijl hun TV's bijvoorbeeld een ander gevoel gaf, LG zie ik écht als een marktleider daar in en zou eerder neigen een LG te kopen dan een Samsung TV of een van Sony bijvoorbeeld.
Je had het over de hardware die altijd top was, maar dat was gewoon niet het geval. De specs kunnen wel top zijn, maar als de hardware gewoon niet goed is heb je daar niet zoveel aan.
Geen problemen gehad met de G7, die nu naast me ligt, qua bootloops. Wel met de G4. De G7 heeft 2 updates gehad, van de G4 was ook jammer.

Ik ga wel weer eens met de G4 kloten o de laatste gegevens eraf te krijgen
Dan kun je haast elke product daarop aan gaan spreken, keek eens rond hoeveel klachten er zijn over bijvoorbeeld Nokia toestellen laatste jaren.
Absoluut.
Ik was ooit enorm blij met mijn G2 en G4. Vooral de infrarood van de G4 was toch iets anders.
Maar na oneindige belofte voor updates en upgraden maar overgestapt naar een S8 en nu een S10.

Daar kreeg ik wel ondersteuning van Samsung. Tot nu toe dan.
Htc one m8 had ook infra rood, en Samsung van die tijd ook.
Zo speciaal was dat dus niet, het was wel leuk tv’s in winkels ofzo uitzetten 😂.
vooral bij de buren als de gordijnen nog open waren.

Inderdaad. Zo leuk om te doen.
Ik heb de telefoon nog en af en toe in een lollige bui neem ik hem mee. Kies het merk in heb wat domme lol... :) 8)7
Ik heb zelf de Xiaomi MI4 gehad, die had dat ook, altijd leuk om te klieren in de kantine. Helaas werkte dit niet als Windows 10 geïnstalleerd was.
Maar dat was wel redelijk speciaal, er waren niet veel toestellen die dat hadden (wel grappig dat het vóór de smartphones 1 van de manieren was om bestanden uit te wisselen).

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 januari 2021 08:50]

Ja vroeger was infrarood de manier om bestanden uit te wisselen, telefoons bij elkaar houden op tafel ofzo haha.

Maar hoezo zou het niet werken als er win10 op stond, een tv is een tv die reageert gewoon op zijn afstands bediening signaal ?.
Anders was het geen televisie maar een gewone monitor, die hebben die techniek natuurlijk meestal niet.
Windows 10 had voor zover ik weet geen app beschikbaar voor de infrarood zender. Ik had Windows 10 Mobile geïnstalleerd op die telefoon (officiele ondersteuning), maar daar was geen afstandsbediening app voor te vinden.
Ah op die manier wist niet dat je win10 mobile op je mobiel had gezet.
Ik heb toevallig net een G6 vers in gebruik genomen, en was blij verrast dat er een OTA-update klaarstond voor Android 9.0. Die is dan wel weer pas een jaar na de release van Android 9.0 uitgekomen. Is dat dan het probleem met LG-updates, dat ze laat komen? Of zijn er andere problemen?
Voor zover ik weet staan LG's erom bekend snel kapot te gaan. Was in ieder geval vroeger zo.
Ben het eens over de klantbinding. Ze bieden uberhaupt geen service. Slechtste klantenservice waarmee ik ooit te maken heb gehad. Stiekem ben ik wel blij met dit bericht.
Blij met nog minder concurrentie? Lijkt me nooit een goed iets.
Aan concurrentie is opzich geen gemis.
Er zijn zo ontiegelijk veel smartphone producenten tegenwoordig...
Er zijn zo ontiegelijk veel smartphone producenten tegenwoordig...
Ik krijg niet de indruk dat de 'variatie' in de markt toeneemt, maar eerder het tegenovergesteld.
Dit is uiteraard wel een feit, Samsung en Apple houden samen samen een groot aandeel in de markt, maar afgelopen jaren is dit op wereldniveau wel aan het veranderen
Naja, zoals dat overzicht laat zien handhaaft Samsung en groeit zelfs tov recente jaren.
Apple heeft iets ingeleverd, maar heeft de luxe dat ze achterlijke marges kunnen pakken op hun doelgroep.

Huawei staat er nog bij, maar is door de US gewoon gehandicapt gemaakt. Het zou mij niet verbazen als hun marktaandeel verder zakt en wellicht wordt opgepikt door Xiaomi, wat eigenlijk de grootste groei laat zien.

Maar de grootste verandering bij uitstek is de 13% kleiner wordende 'other' categorie.

Ik weet niet hoe ik dit overzicht anders moet interpreteren dan -> smartphone markt = minder divers.
Het is niet omdat Apple iets heeft ingeleverd dat de smartphone markt niet compleet wordt gedomineerd door een klein aantal spelers.
Er zijn zo ontiegelijk veel smartphone producenten tegenwoordig...
De meesten bieden baggerkwaliteit, andere zijn onbetaalbaar duur, of zelfs beide (mening).
Onbetaalbaar duur: Apple
Beide: Samsung
baggerkwaliteit: teveel om allemaal op te noemen, maar o.a. Asus, Acer, Archos, Wileyfox, Wiko, Alcatel, en in zekere zin tegenwoordig ook HTC, Sony, Huawei, en een heleboel merken die alleen crappy budgettoestellen uitbrengen.
Ik heb zelf al 2 telefoons op rij een Xiaomi/Poco flagship telefoon in handen.
Geweldige apparaten.
Maar denk hiernaast aan Oppo, Realme, Huawei, Google, OnePlus, Asus heeft met zijn Zenfone 7 Pro ook een erg goed apparaat neer gezet en Motorola/Lenovo kwamen relatief recent nog met de Edge+ die er ook goed uitziet als een competitor.

En het blijft een feit dat men afgelopen jaren steeds minder geld is gaan uitgeven aan smartphones en de "midrange" modellen nog steeds de meest verkochte smartphones zijn.

Maar aan goede competitie voor de flagship modellen van Samsung etc is wat dat betreft geen gebrek
Ik heb zelf al 2 telefoons op rij een Xiaomi/Poco flagship telefoon in handen.
Geweldige apparaten.
Maar denk hiernaast aan Oppo, Realme, Huawei, Google, OnePlus, Asus heeft met zijn Zenfone 7 Pro ook een erg goed apparaat neer gezet en Motorola/Lenovo kwamen relatief recent nog met de Edge+ die er ook goed uitziet als een competitor.
Ik ga even niet in op concrete individuele modellen (daar kunnen hele goede tussen zitten), ik geef alleen de algemene trend weer:
Xiaomi is nog niet zo lang hier officieel verkrijgbaar. Oppo, Realme, OnePlus zijn nieuwkomers zonder trackrecord. Google zwalkt van flagship-klasse naar low-midrange en maakt rare keuzes, qua positionering van hun toestellen. Motorola gaf goede support, langdurige updates totdat het door Lenovo werd overgenomen, nu moet je zoeken naar hun steeds zelfzamere Android-One-modellen wil je een fatsoenlijke updatetermijn hebben. En Asus heeft ook al heel schimmige toestellen uitgebracht.
Kortom, als je zeker wilt zijn van een goed toestel moet je ofwel
1 jezelf er behoorlijk in verdiepen
2 blind afgaan op wat een verkoper je vertelt, maar in dergelijke winkels zijn toestellen altijd duurder
3 gaan voor Apple/Samsung
En het blijft een feit dat men afgelopen jaren steeds minder geld is gaan uitgeven aan smartphones en de "midrange" modellen nog steeds de meest verkochte smartphones zijn.
Dat maakt de zoektocht naar een fatsoenlijk toestel - dus voor steeds minder geld - juist steeds moeilijker.
Persoonlijk maak ik de omgekeerde trend, de toestellen die ik gehad heb zijn (uitgezonderd de Siemens S55, dat was een uitschieter naar boven) in de loop der jaren steeds duurder geworden omdat ik steeds onvoldoende bouwkwaliteit, slechte software of een tekort aan werkgeheugen, opslag e.d. ervoer.
Maar aan goede competitie voor de flagship modellen van Samsung etc is wat dat betreft geen gebrek
Als je budget tussen de €1200-2000 per jaar is niet nee.
Wel als een bedrijf zo ver is afgezakt. Minder slachtoffers is altijd beter.
Daarnaast is er nog voldoende keus op de markt.
Wat wel jammer is, is dat we nog maar zo weinig operating systems hebben op de mobiel.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 21 januari 2021 10:31]

Wat wel jammer is, is dat we nog maar zo weinig operating systems hebben op de mobiel.
Daar heeft LG geen invloed op, tenzij ze een eigen OS zouden ontwikkelen.
Ik heb al jaren LG ik voel me echt geen slachtoffer. Als je de reviews leest weet je waar je aan toe bent.
Daarnaast vind ik de V60 voor mij persoonlijk meer voordelen hebben tov de andere merken dan nadelen. Heb hem voor een nette prijs kunnen kopen en ben super blij met het non edge scherm en de 3,5" jack. En tov de V40 heb ik nu wel een lekker grote accu en dual speakers.

Het dual screen accessoire is met bepaalde dingen ook verassend handig.

Ik vind het erg jammer als dit merk uit de GSM markt zou verdwijnen. Ja ze konden veel dingen beter doen maar deden ook veel dingen goed.
Ik heb nergens gezegd dat hun telefoons zelf niet degelijk zijn. Maar op het moment dat je contact moet opnemen met de klantenservice begint de nare ervaring. Laat dat nou net een onderdeel zijn waar een fabrikant zich in kan onderscheiden.
Daarnaast is het typisch voor LG een telefoon aan te kondigen met veel hype en vervolgens geen releasedatum te geven. Vervolgens komt de telefoon onverwachts 5 maanden later uit.
Jarenlang werd er meerdere keren aangekondigd dat ze het roer zouden omgooien aangaande de updates maar dat bleek elke keer weer gewoon een roep om aandacht te zijn.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 21 januari 2021 14:37]

Ik heb die ervaringen zelf niet. Met de G4 is dat toen netjes afgehandeld.
Samsung daar in tegen.... Dan krijg je bij een gloednieuw toestel waar de tactile feedback niet werkt te horen dat je 250 euro mag betalen voor de reparatie. Die Galaxy Note 4 was toen net 4 weken oud. Was een mooi Samsung BAD experience store. Maar andere zullen mogelijk wel weer goede ervaringen met Samsung support hebben.
Je garantie is vermoedelijk via de klantenservice van de winkel verlopen. Ik heb het over de LG Klantenservice zelf. Probeer daar maar eens contact mee op te nemen.
Samsung heeft in tegenstelling to LG wel stappen gezet qua service. Mijn s10 kon ik net als bij Apple bijv gewoon via de site aanmelden, werd netjes opgehaald en 4 dagen later had ik hem gerepareerd alweer terug.
Nee ik heb LG zelf gebeld en die hebben het toen netjes geregeld
Yup. Spijker op z'n kop dit. Ik had een LG G4. Meest trieste softwarebeleid ooit.
Met hardware én software valt er wel degelijk wat te verdienen, zonder de inkomsten uit de stores.

Ik denk dat de strategie van LG gewoon niet goed genoeg is geweest voor de markt.
Precies, waarom kon Huawei voor de handels oorlog opeens wel zo snel groot groeien? Het is wel degelijk mogelijk. Je moet wel jezelf op de voorgrond tonen en niet zoals lg de laatste jaren waar je eigenlijk na release niet superveel hoort.
door goede telefoons te maken en een flunke staatssteun
Goedkoop aanbieden, maar daardoor is de marge ook heel laag. Om er dus geld aan te verdienen moet je er veel naast doen. Het kan een strategie zijn, zoals Samsung vroeger toen het nog geen populair merk was. Je inkopen door producten enorm laag aan te bieden. De kwaliteit was niet heel best vroeger. Maar toen ze genoeg marktaandeel hadden gingen ze over naar betere kwaliteit en duurdere producten. Die strategie was Huawei ook aan het uitvoeren.
Huawei heeft denk ik twee dingen heel goed gedaan. Toestel niet te duur maken in het begin om de onderkant van de markt over te nemen. Daarna zijn ze steeds beter geworden op camera gebied. Dat laatste zorgt er nu ook voor dat mensen die eerder de wat duurdere merken kozen, nu ook eens naar Huawei kijken.

Maar wat we ook niet moeten vergeten is dat de fabrikanten die nu de markt in handen hebben ook allerlei electronica eromheen verkopen: Smartwatches en Earbuds. Dat blijkt een goede strategie te zijn.
Ik kan uit dit artikel niet halen dat Samsung enorm veel geld aan smartphones verdiend.
Samsung heeft volgens mij nooit de cijfers van zijn mobiele divisie gedeeld, omdat het onder een grotere divisie valt. Uit onderzoek, en dat is waar dit artikel over gaat, blijkt dat Samsung een steeds groter deel van de winst uit de mobiele markt voor zich neemt.

En aangezien de divisie waar Mobile onder valt flink winst aan het maken is, dan kun je wel zeggen dat ze behoorlijk wat verdienen.
Precies dit, de marges op de hardware zijn steeds kleiner aan het worden. Zeker met maar een klein percentage van de markt kan je dat niet goedmaken door beperkt volume. De enige optie om voldoende uit mobile platmormen te halen voor LG zou naar mijn mening zijn, als ze het door hun in eigendom zijnde WebOS er op zetten met eigen diensten en store enz.
De enige optie om voldoende uit mobile platmormen te halen voor LG zou naar mijn mening zijn, als ze het door hun in eigendom zijnde WebOS er op zetten met eigen diensten en store enz.
De meerderheid boeit het niet, maar veel mensen zouden het wel zien zitten om vrij te zijn van Google, maar vinden Apple te duur.
Zelfs als LG of wie dan ook minus Samsung/Apple het perfect aanpakt, op de Android smartphone markt is Samsung gewoon te groot geworden om ertegen op te boksen, tenzij je een Chinees bedrijf bent maar zelfs dan kom je eventueel in de buurt van Samsung en niet meer dan dat (zoals Huawei voordat dat hele ellende met de VS was gebeurd)

Om maar over te zwijgen dat Samsung überhaupt als bedrijf erg groot is, zelfs als hun smartphone divisie enorm zou floppen, hebben ze nog genoeg andere bedrijfsonderdelen waar ze genoeg aan verdienen.

Alleen meeste mensen beginnen over hun update beleid (die is vooral traag, maar je krijgt ze over het algemeen wel) of "lelijke software" skin (mijn partner heeft een Samsung, ook die heeft een lelijke skin naar mijn mening en niemand die daarover klaagt, het is dat ik ermee kan leven ondanks dat het op meeste telefoons lelijk is, waaronder LG en Samsung maar wat mij betreft mag alles lekker vanilla en dan optioneel een gebruiker aanbieden of diegene meer daarbovenop wil)

Of nog beter, men roept dat LG niet of nooit innovatief is geweest (voor diegenen raad ik aan om even op google te kijken)

Het maakt niet uit wat LG doet, goed of slecht, perfect of niet men heeft een bepaalde vaak onterechte (op sommige fronten als update beleid wel terechte) mening dat LG slecht is.

Ik kan er wel verder over gaan, LG heeft bepaalde fouten gemaakt en dat men daar terecht een slechte mening over heeft is logisch, maar om daardoor permanent blijven zeggen "LG is slecht" terwijl de concurrentie zelf ook geen vlekkeloos imago heeft, is vrij kort door de bocht.

en nu verwacht ik iemand die mij tegenspreekt zonder inhoudelijk na te denken wat ik zei, of überhaupt gelezen te hebben wat hier staat.

Dus voor diegenen nogmaals LG heeft meerdere hele stomme fouten gemaakt in het verleden en ze zijn een underdog geworden waar slechts een niche om geeft, echter in mijn ogen worden ze te veel op afgestraft, namelijk elk bedrijf maakt fouten en sommige van deze bedrijven kwamen er meerdere keren er vrolijk mee weg.


Maar LG hun verhaal terzijde of ze wel of niet smartphones blijven maken, Samsung blijft helaas nog meer groeien en ik vind dat ze te ongezond groot zijn op de Android markt, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 20 januari 2021 19:11]

Om maar over te zwijgen dat Samsung überhaupt als bedrijf erg groot is, zelfs als hun smartphone divisie enorm zou floppen, hebben ze nog genoeg andere bedrijfsonderdelen waar ze genoeg aan verdienen.
Als je naar Zuid Korea gaat, dan zie je dat LG ook niet klein is. Het verschil is een schamele $ 6 mrd. Samsung doet $59 mrd en LG $ 53 mrd aan omzet. LG is in Azië bijvoorbeeld ook actief met het maken van rioleringsbuizen en putdeksels. Vrijwel alle Koreaanse bedrijven die wij kennen zitten in bedrijfstakken waarvan je denkt “Wat????”.

Samsung maakt bijvoorbeeld auto’s en kleding.
Hyundai maakt ziekenhuisapparatuur en liften. Heeft zelfs een eigen warenhuis met kleding en snoep.
Lotte, bekend van Lotteria (hamburgers) tot een soort Disneyland en alles wat er tussen zit.
Ach ja... op mijn lagere school hadden we Philips WC-brillen, geen grap
Klopt, maar dat kwam meer omdat ze wat productiecapaciteit over hadden bij hun kunststof productie.
Maar zo had ook Philips een winkel voor personeel die we nu op ieder winkelcentrum in Nederland tegenkomen, namelijk de Etos.
Alleen bij Philips hebben ze al eerder besloten alle niet/minder rendabele takken af te stoten.
Met als uitendelijk gevolg dat er veel synergie en dus rendement verloren is gegaan en de rest ongeacht rendement ook afgestoten is geworden of nog gaat worden. De Samsungaanpak werkt prima, maar het bestuur van het bedrijf moet het snappen.

Iets verder on topic: Philips verkocht zowel de LCD- als de CRT-activiteiten aan LG. In plaats van synergie te maken werd de CRT-afdeling een sterfhuis en de LCD-afdeling een mooie aanvulling op de patentenportefeuille waar LGD verder op kon bouwen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 januari 2021 03:06]

Alleen bij Philips hebben ze al eerder besloten alle niet/minder rendabele takken af te stoten.
Philips heeft dertig jaar lang operationele verliezen gecompenseerd door bedrijfsonderdelen te verkopen, zodat ze voor de buhne nog wel winst maakten.
Nog in aanvulling op mijn reactie hierboven: dat gebeurde mijnsinziens ongeacht het rendement van het betreffende bedrijfsonderdeel. Ik schat bijvoorbeeld in dat het redelijk toeval was dat Lighting verzelfstandigd werd en niet Medical Systems. Allebei prima winstgevend.
Medical systems heeft volgens mij gewoon de hoogste winstmarge dus is het logisch dat ze dat houden en op focussen. Toen Asahi Optical zichzelf in 2002 hernoemde naar Pentax en in 2006 zichzelf verkocht aan Hoya was Hoya eigenlijk ook alleen geïnteresseerd in de medische tak, ook al zijn ze eigenaars van de merken Kenko en Tokina. Hoya heeft de cameratak dan ook slechts drijvend gehouden om deze weer door te kunnen verkopen, wat in 2011 gebeurde aan Ricoh.

Olympus zit trouwens ook in de medische tak en heeft in 2020 zijn cameratak afgestoten en verkocht aan investeringsmaatschappij Japan Industrial Partners Inc. (JIP).
Once the deal is complete, Olympus will focus on its Medical and Scientific Solutions with a mission to ‘making people’s lives healthier, safer and more fulfilling.

Van Lighting zag je toen dat het heel goed draaide, maar er overal concurrenten opsprongen. Dan kan je de concurrentie aangaan, of je kan zeggen, we zijn nu nog beter en kunnen dus duurder, verkopen, maar zodra die concurrentie inhaalt verdampt de winst die we nu nog maken, dus het moet weg nu het nog wat oplevert.
Samsung maakt ook best veel zeeschepen en graafmachines: https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Heavy_Industries
LG chemicals is ook erg groot.
Pvc /behang / vloerbedekkingen je kan het zo gek niet bedenken of LG maakt het.
Behang van LG kende ik niet maar het verbaast me absoluut niet.
Hier in Nederland zie je meer LG airco units dan telefoons. Moet je maar eens op letten.
Het probleem is niet dat LG fouten heeft gemaakt. Het probleem is dat LG de problemen nooit heeft opgelost.
Ik weet niet of Samsung nou 'ongezond' groot is als je bedenkt dat sommige chinese merken hetzelfde moederbedrijf delen (bijv: "BBK Electronics Corporation markets smartphones under the Oppo,[4] Vivo,[5][6] OnePlus,[7] Realme and iQOO(a sub-brand of Vivo)[8] brands." , bron: https://en.wikipedia.org/wiki/BBK_Electronics). Samsung is wat dat betreft een van de laatste grote niet-Chinese Android merken, op Nokia HMD en Sony na geloof ik (waarbij HMD niet echt in de highend segment zit).
LG was het gewoon altijd net niet in vergelijking met de concurrentie. Toen LG de G6 uitbracht en Samsung de S8 zag je dit contrast enorm. Waren beiden 1 van de eerste small bezel toestellen maar Samsung kwam met een mooi Oled scherm en LG met een IPS scherm. Het Samsung toestel kon je draadloos laden, de LG alleen in sommige markten. De LG had dan ook ngo eens een verouderde soc er in zitten. Deze verschillen zag je elke keer terug komen. LG probeerde het dan wel met uitbreidings modules etc maar het meeste daarvan was gewoon een gimmick. Wat zij wel hebben gebracht is de ultrawide camera.
Ik heb verschillende LG's gehad waarvan ik de G4 als fijnste toestel ooit beschouw. Ik mis de knoppen achterop nog steeds.
Samsung vind ik een omhoog gevallen B merk en wilde ik nooit kopen.
Heb nu toch een samsung omdat dat merk de enigste was die mijn eisenlijstje compleet afvinkte.
Maar als er een LG met knoppen achterop zou komen en mijn eisenlijstje zou invullen koop ik hem blind.
Als iemand dat gewerkt heeft voor een onderdeel van LG, hoe is Samsung een omhoog gevallen B merk. Technologisch zitten de flagships van Samsung gewoon beter in elkaar. Samsung stond ook eerder internationaal op de kaart dan LG wat vroeger nog door het leven ging als Lucky Goldstar en daarna Goldstar. Een echt B merk in de jaren 90 en 00s.
Samsung maakte oudere modellen CD-spelers van Sony in licentie. Goldstar maakte de zwartwit-monitortjes voor de Atari ST.
Ze zijn beide van ver gekomen.
Ik mis die knoppen achterop ook! De G7 ontgrendel ik nu ook met de vingerafdrukscanner achterop, omdat dat zo intuitief voelt
LG en Samsung zijn qua geschiedenis en ontwikkeling van de bouwkwaliteit volkomen gelijkwaardig in hun status als omhooggevallen B-merk. Dat neemt niet weg dat ze goed kunnen meekomen tussen de andere A-merken tegenwoordig.
Toen LG de G6 uitbracht en Samsung de S8 zag je dit contrast enorm. Waren beiden 1 van de eerste small bezel toestellen maar Samsung kwam met een mooi Oled scherm en LG met een IPS scherm.
Zelf heb ik een LG G6 en ik heb toch echt een Oled scherm. Ja het is niet zo mooi als dat van de Lumia 950XL, LG gebruikt voor hun Oled toch een andere techniek als Samsung.
Het Samsung toestel kon je draadloos laden, de LG alleen in sommige markten.
Klopt, draadloos laden alleen in Noord-Amerika, en in sommige markten (Korea) had die meer geheugen. dat is wel een teleurstelling. Samsung doet dat trouwens ook, door in Noord-Amerika Snapdragons te gebruiken en in Europa hun eigen Exynos-soc. Dat is echter niet dé reden dat ik nooit geen Samsung meer koop (ik heb een naast twee telefoons een HDD, camera en koelkast van Samsung gehad)
De LG had dan ook ngo eens een verouderde soc er in zitten.
Dat was omdat die soc's alleen in de foundries van Samsung gemaakt werden en zij een tijdje alles daarvan voor zichzelf hielden.
LG probeerde het dan wel met uitbreidings modules etc maar het meeste daarvan was gewoon een gimmick.
Dat licht eraan wat je eisen zijn. Voor sommigen was de grotere accu dat niet, en voor anderen de camera niet. Echter als die modules alleen op dat toestel bruikbaar zijn en niet op een volgend model - laat staan een ander merk - dan kopen veel mensen het niet, en veel van die modules waren binnen een half jaar al niet meer verkrijgbaar - zodra het volgende toestel was aangekondigd.
Wat zij wel hebben gebracht is de ultrawide camera.
Ja ze bedenken genoeg vernieuwingen, maar nu krijgen alle andere merken ook een uw-camera. Dat geeft dus slechts één generatie een unique selling point.

Wat ze niet goed doen is inderdaad klantenbinding.
Zelf heb ik een LG G6 en ik heb toch echt een Oled scherm. Ja het is niet zo mooi als dat van de Lumia 950XL, LG gebruikt voor hun Oled toch een andere techniek als Samsung.
De LG G6 heeft geen Oled scherm. https://www.gsmarena.com/lg_g6-8466.php

LG Gebruikt voor hun Oled panelen in telefoons een soortgelijke techniek als Samsung. In hun TV's gebruiken ze wel een andere variant.
Klopt, draadloos laden alleen in Noord-Amerika, en in sommige markten (Korea) had die meer geheugen. dat is wel een teleurstelling. Samsung doet dat trouwens ook, door in Noord-Amerika Snapdragons te gebruiken en in Europa hun eigen Exynos-soc. Dat is echter niet dé reden dat ik nooit geen Samsung meer koop (ik heb een naast twee telefoons een HDD, camera en koelkast van Samsung gehad)
Dat heeft met de modems te maken bij Samsung. Maar los van dat zijn de specs vrijwel gelijk. Sowieso functioneel. Je kan niet zeggen nu dat de LG G6 in Europa functioneel hetzelfde is als die in Europa.
Dat was omdat die soc's alleen in de foundries van Samsung gemaakt werden en zij een tijdje alles daarvan voor zichzelf hielden.
2 foundries maakten de snapdragons in die periode en de non samsung varianten waren zelfs een tikkeltje beter. Uiteindelijk hadden vrijwel alle concurerende toestellen wel de laatste snapdragon varianten, LG niet.
Dat licht eraan wat je eisen zijn. Voor sommigen was de grotere accu dat niet, en voor anderen de camera niet. Echter als die modules alleen op dat toestel bruikbaar zijn en niet op een volgend model - laat staan een ander merk - dan kopen veel mensen het niet, en veel van die modules waren binnen een half jaar al niet meer verkrijgbaar - zodra het volgende toestel was aangekondigd.
Zorgde er ook voor dat het toestel minder duurzaam was en ook niet waterdicht was.

Kwalitatief waren de toestellen het gewoon net niet. Vaak ook gewoon door de net wat mindere specs. Wat jammer is want het betekent ook minder concurrentie. Maar ik zou Samsung als merk echt niet minder inschatten dan LG. Technologisch gezien qua semi conductor spul lopen zij voor.
De LG G6 heeft geen Oled scherm. https://www.gsmarena.com/lg_g6-8466.php
I stand corrected. Wel vertoont dit scherm eigenschappen die andere LCD's dus niet hebben, zoals het tonen van de tijd met het scherm uit. Misschien dat ze dat doen door alleen daar de achtergrondverlichting aan te zetten.
LG Gebruikt voor hun Oled panelen in telefoons een soortgelijke techniek als Samsung. In hun TV's gebruiken ze wel een andere variant.
Ik dacht dat ze dezelfde schermtechniek in de telefoons gebruikten als in de TV's, weet wat geleerd.
Volgende telefoon wordt waarschijnlijk een Fairphone (model 4?), een "Nokia" (HMD) of een LG (Knock on is toch wel handig) met oled, maar ik heb liever een oled in mijn camerazoeker.
Dat heeft met de modems te maken bij Samsung. Maar los van dat zijn de specs vrijwel gelijk.
Hier slechte ervaringen met niet-Qualcom modems (diverse types Mediatek, in diverse merken telefoon: Acer, Wilefox en Wiko, nooit meer Mediatek voor mij) dus ik ben voorzichtig. Daarbij was volgens de benchmarks de Exynos fractioneel trager dan de Snapdragon maar werd die vooral veel warmer (ik weet niet meer welke telefoon dat was, S9 of S8 denk ik)
Sowieso functioneel. Je kan niet zeggen nu dat de LG G6 in Europa functioneel hetzelfde is als die in Europa.
Klopt, dat is, naar mijn mening het enige minpunt van de LG, na aanschaf las ik dat het draadloos laden ondersteunde ... en dan is dus bijna nergens te vinden dat dat op de EU-versie niet is omdat alle reviews enzo uitgaan van de US-variant.
De geringere opslag is jammer maar niet bezwaarlijk, ben ik tot nu toe mee uit de voeten gekunnen.
Accu niet kunnen verwisselen is ook jammer, maar behalve bij Fairphone en echte budget-modellen vrijwel uitgestorven (en dan heb je ook weer µ-USB), ik ben juist naar een hogere klasse gegaan omwille van USB-c en slechte ervaringen met budget-toestellen.
2 foundries maakten de snapdragons in die periode en de non samsung varianten waren zelfs een tikkeltje beter.
Het eerste half jaar was het volgens mij enkel Samsung/
Uiteindelijk hadden vrijwel alle concurerende toestellen wel de laatste snapdragon varianten, LG niet.
Tja, de andere merken hadden geaccepteerd dat Samsung eerst was en kwamen wat later met hun modellen op de markt, LG wilde niet wachten en kwam met wat wel gelijk beschikbaar was.

Ik herinner me nog de mopperende reacties van tweakers die steeds een toestel met de top-Qualcomm-chip kochten, dat het toestel van LG dus geen high-end meer was omdat die niet de nieuwste chip had.
Blijkbaar is dat voor die kopers belangrijk, echter als LG ook gewacht had, dan hadden al die kopers dus toch al die Samsung gekocht want die kopers wilden ook niet wachten tot toestellen van de andere merken beschikbaar kwamen met die chip.
Zorgde er ook voor dat het toestel minder duurzaam was en ook niet waterdicht was.
De combinatie is natuurlijk wat kwetsbaarder. Wel bied het de mogelijkheid features te bieden die niet in de behuizing passen, of de klant een keus te geven tussen een echt betere camera, betere DAC, grotere accu. Maar als je die dan niet meer kan kopen als je het toestel een half jaar later koopt, of als je die niet meer kan gebruiken op een volgend toestel, dan hoeft het voor mij ook niet.
Maar ik zou Samsung als merk echt niet minder inschatten dan LG.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Qua oled-schermen zitten ze aan de top, en zo zijn er meer componenten. Ook hardwarematig zijn de top-toestellen niet slecht, maar een gigantisch trackrecord met bloatware, en veel te duur. Maar de Samsungs die ik had waren het ook zeker niet. Dagelijks ergeren aan het te krappe werkgeheugen.
Huawei was er al over heen en heel kortstondig zelfs de nummer 1 voor die hele handelsoorlog.
Verkoop aantallen ja, inkomsten niet. Apple verdiend het meest binnen de smartphone markt terwijl zij helemaal niet het meest verkopen. Marges zijn gewoon groter. Samsung stond op 2 (geen cijfers bekend van 2020 nog). Huawei verkoopt veel (vooral in Azie) maar het grootste gedeelte zijn dan ook low cost telefoontjes.Daar moesten zij er 3 a 4 van verkopen voor diezelfde omzet, en dat zegt nog niks over de marges.
en nu verwacht ik iemand die mij tegenspreekt zonder inhoudelijk na te denken wat ik zei, of überhaupt gelezen te hebben wat hier staat.
Van mij geen tegenspraak. Ik heb mijn G6 vervangen door een G8s. De G6 had soms een probleem met de DAC als ik werd gebeld, dus ik had best wel recht van klagen. Maar de G6 was de eerste goed verkrijgbare telefoon met een notch en daardoor veel scherm. Bovendien was het scherm erg goed, en de audio echt super. Om die redenen een G8 gekocht en dit is de eerste telefoon die ik beter vind dan mijn HTC One M7 toentertijd.

Ik vind het heel jammer dat ze stoppen (want dat gaat absoluut gebeuren)
Ik denk dat je je telefoons door de war haalt. De G6 H870 (die in Nederland te koop was) had geen DAC en ook geen notch.

De G7 ThinQ had dat wel.
Elke telefoon heeft een DAC. Zonder DAC heb je geen geluid. Verder heb je wel gelijk, de G7 had wel een notch, de G6 niet.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 januari 2021 09:13]

Hi-Fi Quad DAC Audio*
Ah, dan snap ik 'm. De G6 was volgens mij het eerste model met die Quad DAC.
Zoals mjz2cool al aangaf had hij een DAC :)

Maar je hebt gelijk wbt de notch - ik doelde op dat die gare dikke zwarte balken boven en onder waren geminimaliseerd. Daar liepen ze mee voor.
Ik kan me niet herinneren dat de G6 een notch heeft, alleen dat het een van de eerste is met een langer scherm.
Geen idee of de G6 Quad DAC had, maar de G7 had pas een notch.

In ieder geval daarom zei ik ook dat LG ook weleens fouten heeft gemaakt, alleen ze zijn er meer op afgestraft.

Zo had ik met de LG G3 issues met ruis als je bedraad koptelefoon ging gebruiken, en voor iemand die veel naar muziek luisterde was dat irritant (er was een trukje waarbij de ruis weg was als je hoofdtelefoon gedetecteerd werd als line-in)

Dan de G8S, niks te klagen erover behalve dat accesoires ervoor vinden een ramp is en dat de updates traag zijn.

Maar ik heb ook andere merken gehad die ook weleens fouten maken, maar die men makkelijk is vergeten in tegenstelling tot LG.

Mijn iPhone 4 had issues met bellen (because I "was holding it wrong"...), Nexus 4 was een fijne toestel en tegelijk een ramp qua accu en bereik en de Moto G5S Plus die ik had issues met vingerafdruk scanner (je vinger moest haast perfect erop) en ondanks clean android had dat ding regelmatig performance issues.

Telefoons die geen issues hadden noem ik niet omdat vooral vanwege de lage prijs ik misschien te positieve mening over had, om nu nog objectief een eerlijk mening over te hebben.
Helemaal mee eens. Vaak zit tussen de aankondiging en release bijna 4 a 5 maanden. Lg V60 is een mooie telefoon alleen echt te duur. LG Wing leuke gadget maar te duur en voor die prijs een 'slechte processor'. Lg maakt echt geen slechte telefoons maar de prijzen zijn te hoog , echt zonde.
In een volwassen commodity markt verdienen alleen de top3 leveranciers iets.
LG krijgt altijd veel kritiek op zijn software etc ... ik gebruik al een goeie 8 jaar LG smartphones en heb, met uitzondering van het update beleid, het probleem nooit echt begrepen ...

Gebruik momenteel nog altijd een V30 waar ik zeer tevreden van ben, zie geen reden om te upgraden.
Er valt ook nog weinig aan te verdienen.
Tim Apple is het niet eens met je..
er is ook weinig noodzaak om te upgraden eerlijk gezegd.
Miljarden mensen kopen eens per vier jaar denk ik toch wel minimaal één nieuwe smartphone.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 20 januari 2021 18:45]

Dat snap ik, die hebben ook ios in handen en verdienen enorm aan de app store.
Ik heb geen cijfers.. Maar ik denk dat ze enorm veel aan de iPhone verdienen puur op verkoop.

Dus alleen de hardware.

Ik ken teveel mensen die om de paar jaar een nieuwe kopen van zo'n €1k ondertussen.

Wat eerst nog max €600 ofzo was.
Het feit blijft natuurlijk wel dat iPhones in een ander segment zitten. Tevens is Apple ook een vak apart. LG zal nooit de status van Apple krijgen. Maar vergelijk het eens met de Android fabrikanten, veel worstelen met de vraag of ze nog wel telefoons moeten maken (Sony, LG etc). Je kan nog weinig onderscheidend zijn. De gevestigde merken zijn er (Samsung en Apple) en die hebben een dergelijk marktaandeel waardoor andere fabrikanten er weinig tegenin kunnen brengen. Veel hebben het geprobeerd en ook gefaald (Microsoft/Nokia etc). Maar het is alleen nog een vervangingsmarkt geworden. Meeste mensen kiezen hetzelfde merk (gewenning). De markt is verzadigd en niet meer wat het is geweest.
Veel hebben het geprobeerd en ook gefaald (Microsoft/Nokia etc).
Die laatste is een geval apart.
Maar het is alleen nog een vervangingsmarkt geworden. Meeste mensen kiezen hetzelfde merk (gewenning).
Ik denk dat er een hoop mensen zijn die niet hetzelfde merk kiezen, maar uit teleurstelling over de kwaliteit van hun vorige toestellen de zekerheid opzoeken bij Apple en Samsung.
Zelf heb ik (na een Sony CMD-C5) twee keer een Siemens gehad en toen stopte dat merk. Daarna een Samsung, en het was leuk dat daar spelletjes op stonden, maar ik vond die minder dan de Siemens (nog steeds geen smartphone). De Galaxy Gio was daarna de eerste Android-telefoon die onder de €500 dook en dus betaalbaar was (ik heb er destijds €200 voor betaald, en toen die na de tweede accu de geest gaf werd dat kreng nog steeds verkocht, maar dan voor €99) maar was ook zwaar teleurstellend vanwege weinig opslag en veel te weinig werkgeheugen.

Daarna had ik een Acer, Wileyfox (slechtste ooit) en LG. Eigenlijk is die LG de eerste na de Siemens S55 die me niet teleur stelt.
met een abbo ja..zijn er weinig die zo effe 1/1,5 k neer tikken
Ik ben het wel met je eens, althans in een bepaald segment van smartphones.
In het top segment is er wel nog te verdienen gok ik, maar in het lager segment kan ik niet anders dan geloven dat de marges ontzettend klein zijn. De concurrentie is moordend en het aanbod is niet uniek meer. De budget laptop en tv markt is al in die fase. Welke fabrikant in het budget segment maakt nog zijn eigen tv's en gaat niet gewoon naar een of andere OEM productie en plakt er zijn logo op?
Bij laptops hetzelfde verhaal, daar moet een producent als Dell of HP het hebben van de extra diensten (extra garantie of kopen op krediet) hebben en worden ze ook letterlijk in je strot geduwd (hetzelfde lot voor de vele elektrozaken die maar al te graag verzekeringen erbij willen verkopen).

Daar waar Samsung, Nokia, LG enz eigenlijk met de verkoop van hun toestellen inkomsten aan het voorzien zijn voor Google is Apple wel een speciaal geval. Een klant met een iPhone is meteen een indirecte klant voor al hun andere Apple diensten, waarom denk je immers dat je al een iPhone kan vinden voor €489?
Samsung heeft dit goed begrepen en is hun populariteit ook aan het proberen verzilveren. Hun eigen betaaldiensten, hun grote samenwerking met Microsoft,... ze maken hun eigen diensten naast die van Google en zullen waarschijnlijk een pak meer indirecte inkomsten hebben als een Nokia die relatief "kale" smartphone uitbrengt.
Inderdaad, LG wordt de markt uitgedrukt door de Chinese staatsbedrijven door onder de prijs kunnen gaan door de enorme subsidies.
Ik zou het jammer vinden als ze ermee stoppen qua geluid behoren ze tot de beste, zou dan ook niet weten naar welk merk ik zou moeten overstappen als mijn G8s ermee ophoud 😭😭
Ik ben voorzichting naar de G8X aan het kijken (dualscreen) maar een dergelijke memo houd mij wel weg van een aankoop tot ik weet dat er support voor blijft.
Precies dit is waardoor het uitlekken van zo'n memo een self fulfilling prophecy wordt. Dikke kans dat als je nu nog wat koopt, de support minimaal wordt. Tenzij je gaat (kunnen) spelen met custom roms.
Denk aan het burning platform van Elop ten tijde van Nokia... Reclame maak je er niet mee, en de mensen en media zullen je ook niet meer serieus nemen. Je graaft met zo'n lek zowat je eigen graf.
De LG G8s heeft een unlocked bootloader, dé reden waarom ik deze telefoon heb gekocht. Op dit moment is er nog niet veel gaande, maar de mogelijkheden zijn er. Je kan in ieder geval rooten waardoor je potentieel nog iets meer jus uit je telefoon kan halen.

Het zou jammer zijn als ze hiermee stoppen :(
Sony

Dat is wat ik zelf ga doen, en anders haal ik wel een losse (premium) MP3 speler zoals ik dat 12 jaar geleden nog deed.

G8S is een leuk toestel, heb deze zelf ook

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 20 januari 2021 18:56]

Ik heb ook een G8s.
Sony Xperia 1 II kan een alternatief zijn.
Een losse DAC kan ook, maar is nogal onpraktisch.
Tegenwoordig zijn er dacs die het formaat hebben van een USB stick die zo goed zijn dat je ze zelfs met goed geluid op een versterker kan aansluiten. Je hebt hier wel een klein tussenstukje voor nodig, maar dan ga je er qua sound zeker op vooruit bij elk toestel.

Het enige dat het onpraktisch maakt, Dat tussenstukje moet aangesloten worden op de aansluiting voor het opladen. Dan kan je er dus geen externe lader of powerbank meer op kwijt als je muziek luistert en dan loopt je telefoon redelijk snel leeg.

Met deze manier van luisteren heb je een mooie kleine opstelling, telefoon, tussenstukje, klein dacje, met zeer goed geluid, de batterij gaat wat snel leeglopen, je kan je telefoon rustig een uurtje zo gebruiken tijdens het sporten.

[Reactie gewijzigd door aljooge op 20 januari 2021 22:29]

Het enige dat het onpraktisch maakt, Dat tussenstukje moet aangesloten worden op de aansluiting voor het opladen. Dan kan je er dus geen externe lader of powerbank meer op kwijt als je muziek luistert en dan loopt je telefoon redelijk snel leeg.
Daar heb je van die splitters voor toch? Of is dat een iPhone only dingetje?
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben, ik heb een iPhone en daar werkt alleen een lightning to USB cam tussenstukje op, zonder splitter uiteraard. Weet het hier even niet hoe het bij Android zit.
Nee, die heb je ook voor Android-telefoons in verschillende vormen.
Misschien heel onpraktisch maar een powerbank met draadloze oplaad mogelijkheid. Het is misschien niet het efficients en je moet ervoor kunnen zorgen dat je je telefoon er goed op kan houden maar daar moet wel wat voor te verzinnen zijn.

Al zou ik best wat extra stroom verbruik er voor over hebben ik red met 8 uur lang muziek spelen via bluetooth nog op 60% sinds iets van 08:00 dus de telefoons kunnen het wel.
Ik heb een LG Velvet met dual screencase.
Ik wil niks anders!
Bang for bucks.

Niet opgeven LG, niet doen!
Was dat met de introductie actie, of heb je de screencase apart gekocht? Prijs komt nu vermoedelijk op hetzelfde neer, maar het leek mij ook een leuke gimmick.
Hier ook een Velvet, de screen is erg leuk, maar batterij gaat te snel leeg voor dagelijks gebruik.
En de themes en andere customization , is erg schraal in vergelijking met een Sammy.
Je zou evt kunnen kijken naar een toestel dat qua OS en andere zaken aan je voorkeuren voldoet, en de interne dac (en android downsampling) van je toestel kunnen omzeilen door een minimalistisch USB-C dac-je te gebruiken zoals de Ztella, maar er zijn legio alternatieven.

Ik zie amper dat mijn IEM’s nog in een usb-c eindigen ipv jack plug, kabel is gewoon iets langer (en geluid uiteraard beter). Check ook een review natuurlijk. Helaas heb ik de dac van de LG nooit gehoord, dus ik kan niet vergelijken, maar ik meen dat daar ook een ESS Sabre DAC inzit. Lijkt wel zo als ik het even snel google.

[Reactie gewijzigd door john milton op 20 januari 2021 21:34]

Zelf net overgestapt van de LG g8s naar de Xiaomi mi10 en moet zeggen dat het geluid hiervan zeer goed is. Telefoon bevalt sowieso erg goed, zeer soepel en snel en veel tweaks mogelijk in de MiUI launcher.

Check ook eens:
https://www.dxomark.com/x...ellent%20tonal%20fidelity.
Realme telefoons hebben een goede DAC, wereld van verschil toen ik na 3 Xiaomi's overging naar mijn Realme X, mijn oordopjes en koptelefoons klonken in eens allemaal beter.
Misschien vind je dit een interessante lijst:

https://www.dxomark.com/rankings/#smartphones

als je op audio klikt zie je de ranking van de beste audio.
Ik had voorheen altijd telefoons van Sony en LG. Heerlijke apparaten en lang niet zo duur als Samsung en Apple toen waren.
Ik zat te kijken naar de V60 als opvolger van de G7, maar helaas daalde die maar niet in prijs :(. Nu maar een Samsung gekocht, maar de volgende wordt weer LG denk ik. Vind de skin gwn heel erg prettig werken. De softwaresupport is alleen iets minder en ze lijken toestellen ineens te droppen, hopelijk wordt dit wel nog beter (ze gaan de goede kant op). Ik gebruik de G7 nog steeds als daily ondanks mijn volle opslag en gebarsten achterkant, en het wordt iig een fijn reservetoestel (maar wordt toch wel eens tijd om over te stappen naar de nieuwe). Wel stom dat de G-serie gedropt is, want deze was goedkoper dan de V-serie en je leverde niets in. De velvet heb ik overgeslagen vanwege de slechtere wide angle en het gebogen scherm.

Ik hoop echt dat ze hun toestellen weer goed op de kaart weten te zetten
Jammer dat het toestel niet meer te koop is. Scheelde inderdaad zo'n 200 euro t.o.v s10 (+)
Misschien eerst eens proberen een andere richting op te gaan dan telefoons met lelijke software, korte ondersteuning, en weinig boeiende specs. Selling point van de Velvet was de camera's die van groot naar klein onder elkaar stonden. Nou dan weet je dat het voor de rest weinig voorstelt.

Het 2nd screen is daarnaast een enorme niche wat super tof is voor de paar geeks die er op zitten te wachten, maar dat zijn er maar een paar. Ga je de oorlog niet mee winnen.

Ik ben nog steeds van mening dat goedgebouwde relatief scherp geprijsde android one telefoons zullen verkopen. Desnoods met verwisselbare accu en plastic achterkant. Beetje wat Nokia doet, alleen is Nokia koning in het kiezen van zeer verouderde socs, 720p schermen waar dat niet de bedoeling is, en de bouwkwaliteit schijnt niet denderend te zijn.
Zit nog steeds te wachten op een goede, betaalbare linux telefoon.
Ik ook! De ontwikkeling van de software lijkt hard te gaan. Ik hoop dan ook dat over een jaartje of 2, wanneer mijn huidige telefoon waarschijnlijk aan vervanging toe is, er meer opties zijn voor de telefoon zelf (Of meer smartphones waar je zelf Linux op kan flashen).
Kunst is natuurlijk wel om ook nog een gezonde winstmarge op een goede gebouwde scherpgeprijsde Android one telefoon te kunnen halen...

Als het zo simpel was deed iedereen het wel
Ik had het niet beter kunnen zeggen... Er is een groot aantal mensen die op hun LG G7 nog steeds geen Android 10 hebben. Ik heb die ondertussen wel maar de navigatie bijvoorbeeld glitcht verassend vaak. De hardware (scherm en algemene bouwkwaliteit) daarentegen is waar voor het geld geweest.
Nokia (HMD) bouwkwaliteit is prima naar mijn ervaring (als in 5.x, 6.x, 7.x en 8.x series en de rest negeren). 720p zitten alleen op hun goedkoopste modellen, die kun je negeren. Verouderde socs klopt wel ja maar praktisch maakt het ook nauwlijks uit en anders lukt het ze denk ik niet icm een goede update support (kost geld) en kaal os (is minder inkomsten aan bloatware etc).
Tenzij ze met een game changer komen begrijp ik het wel als ze zouden stoppen. Ze hebben een vrij slechte naam en daar kom je niet zomaar weer van af.
Tja, vrij slechte naam, ik zou zonder dit artikel eerder zeggen "geen naam". Ik was totaal vergeten dat LG überhaupt telefoons maakte.

Ze waren nauwelijks zichtbaar op de markt, brachten toptoestellen uit die altijd wel iets hadden, en een graflelijke schil om Android heen.
Gaan een beetje HTC achterna eigenlijk.
De LG V20 was een geweldig fijne telefoon.
De beste die ik gehad heb.

[Reactie gewijzigd door toonp op 20 januari 2021 19:38]

Wel jammer; vond dat ze vaak interessante ideeën hadden, bijvoorbeeld de LG G5 en de LG Wing.

Maakt LG eigenlijk ook onderdelen voor Smartphones?
Zoals bijvoorbeeld Sony vaak camera-sensors levert voor andere merken smartphones.
POLED is van LG zover ik weet. Dus schermen.
Niet alleen OLED maar ook LCD schermen. Aan Apple bijvoorbeeld.
Ik hoop het niet de LG G8s en de V60 waren echt parade paardjes. Maar ze moeten meer reclame maken en hun update beleid aanpakken. Veel meer en sneller hun telefoons voorzien van updates. Want ze doen echt niet onder t.o.v samsung
Kale Android meeleveren en 3 jaar updates.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee