Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft laat Xbox One-games vanaf de consoles streamen naar iPhones en iPads

Microsoft heeft de nieuwe versie van de Xbox-app officieel uitgebracht in de App Store. Daarmee kunnen iPhone- en iPad-gebruikers hun games voortaan vanaf de Xbox One-consoles streamen naar Apple-apparaten. Voor Android-gebruikers was deze optie er al.

In de App Store staat in de versiegeschiedenis van de Xbox-app dat er sinds maandag een optie is toegevoegd om op afstand te spelen vanaf de console. Het was al duidelijk dat deze remote play-functie zou worden geïntroduceerd voor iOS en iPadOS, nadat Apple in september al bezig was om de iOS-versie van de Xbox-app te keuren. Naast de gamestreamingfunctie is de app te gebruiken als afstandsbediening voor de Xbox One, om toegang tot de console te krijgen en er is een chatfunctie aanwezig.

Deze functionaliteiten zijn gelijk aan de Xbox-app voor Android. Deze app is nu officieel uitgebracht en was eerder als bèta te downloaden, waarbij Apples Testflight-platform voor de gesloten bèta werd gebruikt. Voor Android kwam de remote play-functie een maand geleden al voor iedereen beschikbaar.

De Xbox remote play-functie als onderdeel van de vernieuwde Xbox-app kwam in de plaats van Xbox Console Streaming in de previewfase. Hiermee is het mogelijk om games die op een Xbox One staan te streamen over een lokaal netwerk. Het gaat hierbij om het streamen van games vanaf de console; het betreft dus niet de cloudgamingfunctie die onderdeel is van het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement, wat voorheen bekendstond onder de naam Project xCloud.

Bij xCloud gaat het om streamen vanaf externe servers van Microsoft. Dat is tegen de regels van Apple rond de App Store. Dat zou Microsoft er tot nu toe van weerhouden een xCloud-app voor iPhones en iPads uit te brengen. Voor Apple moeten de games draaien op apparaten van de gebruiker. Microsoft zou wel werken aan een webversie van de xCloud-gamestreamingdienst voor iPhones en iPads, waarmee het streamen van de games via de browser toch mogelijk zou zijn, omdat de App Store er dan niet aan te pas komt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-10-2020 • 16:17

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
Voor Apple moeten de games draaien op apparaten van de gebruiker.
Dit standpunt is toch wat achterhaald, dat is niet meer van deze tijd. Net als muziek en films zijn games ook content aan het worden die niet altijd in bezit dan wel op het apparaat van de gebruiker moeten staan, om hier toch gebruik van te kunnen maken.
Je kunt je ook afvragen in hoeverre er bij het streamen van een game sprake is van een 'remote desktop client'. Ik snap de beveiligingsoverweging maar maar daar zal bij Microsoft xCloud geen toepassing voor zijn lijkt me.
Ik gok dat er voornamelijk een financiële drijfveer achter zit. Om games lokaal op de iphone te moeten downloaden zullen die uit de Appstore moeten komen. Daarmee kan apple er dus geld voor vragen, inclusief eventuele in app aankopen (kijk naar het hele fortnite verhaal).

Met streaming is dat natuurlijk minder. 1 (gratis) app waarop je honderden games kan streamen is niet echt goed voor business.
Maar dan moeten ze toch ook korte metten maken met Apple Music, Spotify, Netflix, etc.? Want hun content draait ook niet lokaal op de apparaten en door al die dingen via de app store te kopen kunnen ze er geld voor vragen (jouw argument).
Niet helemaal. Apple verkoopt in de appstore geen losse muziek. Itunes (althans het los kopen van nummers) is uitgefaseerd.

Wat apple wel verkoopt, zijn losse games. Als die straks allemaal gestreamed kunnen worden vanuit 1 app van een ontwikkelaar, dan zijn ze veel geld kwijt.
Ik bedoelde meer dat Apple dan weer losse muziek zou moeten gaan verkopen als het ze alleen maar om het geld van losse aankopen te doen is, zoals je hierboven stelde.
Klopt. Maar muziekstreamen is nu de standaard, losse verkoop is ingestort.

Gamestreaming is nu nog een niche. Misschien is dat in de toekomst anders. Dan kan het ook zijn dat Apple zijn strategie verandert. Op dit moment is het nog om de portemonnee te beschermen.
Ik denk niet dat het om de financiële drijfveer van de AppStore gaat, maar meer om platform ecosysteem. Als er niet meer direct voor je platform wordt ontwikkeld, dan verlies je je onderscheidend vermogen. De tweede orde schade is dat de waarde van een iPhone minder wordt.

Apple en eigenlijk ieder platform is er bij gebaat, dat men de native API's en SDKs gebruikt. Microsoft wist dit ook maar al te goed en als er populaire software kwam wat een gevaar was voor Windows of Office, dan had Microsoft de strategie van Embrace, Extend, Extinguish.
Kan d’r niet een link met xcloud gemaakt worden via een pc of Xbox hierdoor streamt de iPhone/iPad iets van een eigen device
Dit standpunt is toch wat achterhaald, dat is niet meer van deze tijd.
Dat zou je denken, maar menig software boer flikt nog steeds hetzelfde. Hoe vaak we geen rare constructies hebben gemaakt omdat software licenties dergelijke restricties stelden of nieuwe (opnieuw te betalen) licenties aan moesten schaffen die dat wel konden. Heck, ik heb zelfs voorbij zien komen dat een standaard (oude) licentie niet in een VM mocht draaien. Het heeft allemaal uiteindelijk te maken met 'the bottomline' aka. geld!
Hoop dat de PS5 dit ook gaat ondersteunen, dit is wel een dikke pre voor de Xbox. Soms wil je even gamen zonder de "woonkamer tv" daarvoor te gebruiken. Net zoals met de Nintendo Switch kan.
De PS4 kan dit al en de app van Sony is van de week geupdate, waardoor je nu ook de PS5 kan kiezen om vanaf te streamen.
Ah top! Weer wat geleerd :D
Ik heb het wel eens getest op een Mac en dat draaide prima. Ook met een Mi Box S en een Shield TV werkt het top met een Android TV app. De enige beperking bij een standaard PS4 is dat streaming met 720P werkt en bij de PS4 Pro is het 1080p.
Ik zou liever zien dat ze ook de Apple TV gaan ondersteunen, zowel Xbox als PlayStation kunnen dit momenteel nog niet terwijl er wel ondersteuning voor de controllers zijn
De PS4 heeft dat al een tijdje. PS5 misschien ook wel.
Ik weet dat het persoonlijk is maar in dat geval stop ik gewoon met gamen. Ik vind het op een minischermpje gewoon niet te doen. Zonde van het spel zeg maar.

Nu heb ik wel de luxe dat ik met niemand te maken heb dus ik hoef nooit weg bij de tv.
Genoeg games waar je on the fly je simpele dailys/proffesions kan doen. En dat is prima. Daarna gewoon het echte werk in je echte omgeving doen.
Dan is het waarschijnlijk dat ik dat soort spellen niet speel.
Aangezien de PS4 dit al 7 jaar ondersteunt, gok ik dat het met de PS5 ook wel goed zal zitten ;). De mobiele apps bestaan ook inmiddels een paar jaar. Echt een pre is dit niet voor Xbox dus.
Ik moet hiervoor dus een Xbox hebben?
Hoe kan ik cloud gaming doen zonder console dan?
Op Android. Helaas niet op de iPhone zoals in het artikel staat, omdat Apple dit niet toelaat.
dat kan wel als je hem laat streamen over een vpn, want apple staat weer niet toe dat je over het internet streamt, dat mag alleen in eigen LAN.
Eh....je hebt dat geprobeerd dan? Dat werkt hier namelijk gewoon. Via de Xbox App (over 4G) de Xbox console streamen.
Dat kon met Stadia (Google). Helaas weert Apple gamestreamingdiensten van de App Store en heeft deze onlangs ook de app verwijdert waarmee Stadia op apple apparaten te spelen was (https://www.onemorething....one-apple-verwijdert-app/
Geen idee, voor Android is dat er geloof ik wel, dit gaat echter om het streamen van Xbox One games.
hoe zit dat met input delay? wanneer ik nu een ps4 controller (bluetooth) aan de iphone hang, om bijv. cod-mobile te spelen. Dan zit er een merkbare input lag in (imho onspeelbaar). Ligt dat aan de cod-game implementatie vna gamepad? of is dat ios eigen?
Bluetooth is sowieso wat latency gevoelig, althans de vroegere versies.

In het geval van streamen werkt dat op zich prima maar je gaat het met name merken bij wat snellere games zoals shooters. Latency is dan immers een gegeven waar je natuurkundig moeilijk omheen kunt. Je zal immers het signaal over een afstand moeten vervoeren en dat kost tijd.

Van Xbox naar telefoon --> van telefoon weer naar Xbox (input) dat gaat je gewoon een paar tientallen ms kosten minimaal.
Heb het een half uurtje geprobeerd vanmiddag maar het geluid was niet om aan te horen, valt continue weg en klinkt heel rasperig. Xbox hangt bedraad aan het netwerk en telefoon zit op de 5Ghz band. Voor de rest werkt het wel goed, op Reddit las ik dat meerdere mensen hetzelfde probleem ondervonden mbt geluid, hopen dat er snel een oplossing voor komt.
Heb hetzelfde voor, het geluid fade soms weg. Merkwaardig want met de Xbox Game Streaming preview app had ik geen last van dit probleem.
Leuk voor type games zoals Ori en Hollow Knight!

[Reactie gewijzigd door Michael_1980 op 20 oktober 2020 16:38]

Dus geen app voor iphone? zoals bij android? jammer.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ze dit ook naar AppleTV zouden brengen, is onder water ook een iOS smaak dus zou gewoon moeten kunnen...
Nu ik het plaatje zie vraag ik me af of iemand weet welke houder voor de telefoon dit is? Of heeft er iemand wellicht ervaringen met een houder waarvan hij ook zeker is dat deze zal passen op de nieuwe Xbox controllers? :).
Deze: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Gebruik hem zelf in combinatie met mijn Samsung S10e en dat werkt perfect. De houder is verstelbaar en klemt het toestel met rubber om krassen te voorkomen. De arm heeft twee los verstelbare scharnieren zodat je de telefoon precies kan stellen zoals jij dat wilt. Pluspunt is dat hij de 3.5mm, usb poort en paddles (Elite Controller) niet blokkeert :)

Foto's:
https://tweakers.net/i/e3...QrqXBoM3.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/Yq...OcNYIltl.jpg?f=user_large

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 oktober 2020 16:57]

Perfect, thanks! Ik ga hem direct bestellen :). Ziet er uit als een degelijk ding dat goed past en geen krassen veroorzaakt en dat is precies wat ik zoek!
Volgens mij is het de PowerA MOGA

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 20 oktober 2020 16:54]

Best interessant. Alleen.. er zijn maar weinig games die zich hiervoor lenen als je veel tekst hebt die op een TV al klein is, laat staan op een iPad of iPhoneschermpje.
Een iPad of iPhone heeft een betere resolutie dan HDTV's. Ik kan makkelijker lappen tekst lezen van een iPad dan van een TV of monitor, domweg omdat je het in 1 keer kunt overzien.
Ja ok maar als je teksten in menuutjes van RPG's hebt die op een 4K TV al niet heel groot zijn...... dan wordt het op een iPad bést wel klein.
eeh je kijkt toch ook een film met ondertiteling vanaf je iPhone of iPad?
Je moet je telefoon niet naast je televisie neerzetten

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 20 oktober 2020 16:36]

Het blijft lastig he, eventjes nadenken ;)

Die ondertitels zijn leesbaar omdat de clients die renderen op een gepaste grootte. Een gestreamde game die bedoeld is voor 4K schermen of 1080p schermen van 37" of groter comprimeren naar iets bruikbaars op het formaat van een iPhone is wel iets anders. Of wil je zeggen dat je bijv. Kerbal Space Program goed bruikbaar krijgt op een iPhone-scherm waarbij je alle statistiekjes e.d. nog prima leesbaar vindt?

Kijk, voor Rocket League en zo zal het prima werken. Weinig UI. Maar probeer eens scrolls te lezen in, zeg, Skyrim.
Ik speel RDR2 via Stadia op mijn Android telefoon en dat gaat prima hoor. Zal niet anders zijn voor Xbox op iPhone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True