Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Garmin brengt Forerunner 745-sporthorloge uit voor 500 euro

Garmin voegt een nieuw model toe aan zijn Forerunner-serie van gps-sporthorloges. De Forerunner 745 is gericht op hardlopers en triatleten en biedt volgens de fabrikant gedetailleerde trainingsstatistieken en work-outs op het toestel.

De nieuwe Garmin Forerunner 745 is wat functionaliteit en sensoren betreft grotendeels vergelijkbaar met de Forerunner 945. Dat eerder uitgebrachte topmodel heeft nog navigatiekaarten als extra toevoeging, die zijn niet beschikbaar op de 745. De nieuwe Forerunner 745 is met zijn horlogekast van 43,8mm ook iets kleiner dan het 47mm grote topmodel.

Garmin voorziet de Forerunner 745 van een aantal nieuwe functies, die nog niet beschikbaar zijn op andere Garmin-horloges. Zo geeft het horloge gedetailleerde informatie over benodigde hersteltijd, door ook slaap- en stressgegevens te gebruiken bij berekeningen. Ook geeft het sporthorloge dagelijkse suggesties voor work-outs, zowel voor hardlopen als voor fietsen.

Het horloge heeft een nieuwe Track Run-optie, voor hardlopen op een atletiekbaan. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld aangeven op een renbaan van vierhonderd meter te lopen, en daarbij aangeven in welke van acht banen ze lopen. Het horloge herkent dan automatisch de lengte, mits de renbaan aan de standaarden van atletiekbonden voldoet.

De Forerunner 745 heeft een transreflectief 1,2"-lcd met een resolutie van 240x240 pixels. Het horloge weegt 47 gram en heeft nfc en Garmin Pay-ondersteuning. Ook is er integratie met muziekstreamingdiensten als Spotify en ruimte om tot vijfhonderd mp3's lokaal op te slaan. De accu gaat volgens Garmin tot zeven dagen mee in de smartwatchmodus en tot zes uur bij het gelijktijdige gebruik van de gps- en muziekfunctie.

Samen met het horloge brengt Garmin een nieuwe hartslagband uit: de HRM Pro. Die kost 130 euro en is de opvolger van de HRM Tri. De hartslagband geeft gedetailleerde informatie over hardloopdynamiek, zoals grondcontacttijdbalans, staplengte en verticale ratio. De accu gaat volgens Garmin een jaar mee bij gebruik van één uur per dag. In de hartslagband kan 18 uur aan data lokaal opgeslagen worden, de band is daarmee ook te gebruiken zonder een horloge te dragen.

Garmin brengt de Forerunner 745 woensdag uit voor een adviesprijs van 500 euro. De nieuwe functies van de Forerunner 745 komen via software-updates ook naar de Forerunner 945, fēnix 6- en Solar-modellen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-09-2020 • 13:00

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
DCRainmaker heeft zoals gebruikelijk zijn recensie alweer klaar staan voor dit model: https://www.dcrainmaker.c...ner-745-depth-review.html
Wat bied deze aan extra functies dat je hier €70 meer aan zou uitgeven dan aan een Apple Watch series 6 ?
Ik heb al enige tijd een Fenix 6x. Zonder de Apple fans voor de schenen te willen trappen, Garmin maakt sport horloges. Hierbij worden stapsgewijs smartwatch gerelateerde zaken geïmplementeerd.

Nu is dit dan geënt op mijn Fenix ervaringen en niet op het horloge in het topic. Ik ben dan ook wat meer vooringenomen, ook omdat ik de ervaringen van directe familieleden met Apple watches ook ken. Denk hierbij aan gesneuvelde schermpjes.

Apple heeft een smartwatch gemaakt, en heeft daarbij zeg maar, sporthorloge gerelateerde zaken geïmplementeerd.

Garmin heeft een accu / batterij duur, die hoger ligt dan bijv. Apple. Daar staat uiteraard tegen over dat Apple meer exclusief is v.w.b. touchscreen, resolutie, etc.

Ik zelf heb bijvoorbeeld gekozen voor een sapphire uitvoering, omdat ik tijdens workouts, niet bang wil zijn voor krassen op mijn scherm. Garmin is in mijn optiek robuuster dan Apple. Daarnaast vindt ik het ook een stoerder horloge dan de Apple. Maar dat is vooral een kwestie van smaak, die verschilt gelukkig per individu.

Garmin heeft handige smartwatch functies in zijn sporthorloge. Apple heeft handige sportfuncties in zijn smartwatch.

[Reactie gewijzigd door tommy2005 op 16 september 2020 13:23]

Daar staat uiteraard tegen over dat Apple meer exclusief is v.w.b. touchscreen
Voor een sporthorloge zijn fysieke knoppen, naar mijn mening, veel handiger dan een touchscreen, o.a. door duidelijkere feedback, meer controle en omdat een touchscreen simpelweg niet fatsoenlijk werkt als je flink bezweet bent (bij mij tenminste). Dus voor deze usecase is het touchscreen van een smartwatch simpelweg een nadeel.
Je hebt dan ook Garmin's zonder touchscreen, maar bij mijn Vivoactive 3, kan het touchscreen uitschakeld worden en heb ik een fysieke knop om de watch te bedienen. Erg handig bij zwemmen, want dan raakt een touchscreen in de war van alle input.
Als dat al bij mijn "low-end" Garmin kan, dan verwacht ik dat dat bij deze ook zo is. Ga je veel zwemmen of triathlon oid, dan zou ik er één uitzoeken met meer dan één fysieke knop.

en wat @tommy2005 zegt is ook mijn ervaring.
Je bent nog 1 belangrijk punt vergeten. Het werkt met Android. Apple watch werkt voor zover ik weet enkel met iPhone.

Voor de rest is je uitleg spot-on
Volgens mij heb je nu al een hele boel reacties van mensen die er eentje hebben en aangeven wat er allemaal kan.

Het zit em vooral in het stukje sport specifieke hardware. Ant+ is een techniek om draadloos met sport accesoires zoals HR bands en dergelijke te babbelen. Tegenwoordig heb je die vaak ook met BT (omdat een AWatch dit wel heeft), maar het is wel handig als je al bestaande apparatuur hebt.

Voor de rest is er eigenlijk vrij weinig wat de Apple watch echt niet kan De grap is dat veel comments hieronder allemaal dingen noemen die ook gewoon kunnen met en Apple watch, heb die discussie ook al in het Apple watch launch artikel gevoerd.

Enige grote voordeel is accuduur, maar dat vind ik zelf het minst interessante.

voor wat achtergrond info over de statistieken die de verschillende garmin horloges kunnenv erzamelen: https://www.wareable.com/sport/every-garmin-metric-explained

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 september 2020 15:31]

Ik heb een apple watch gehad en draag nu een fenix 6 solar. Heb je wel eens je cadans bekeken tijdens het fietsen op je AW? Lukt niet. Tijdens het zwemmen je scherm zo in stellen dat je het aantal banen kan zien en je swolf en je baantijd? Kan niet op AW. Of een waarschuwing dat je x banen hebt gezwommen? Kan AW niet. Ergo AW kan vast heel veel maar als je even wat serieuzer wil trainen dan is een AW zeer zeer beperkt. Het is het allemaal net niet.
Mate, There's an app for that. Really

Cadans
Cyclemeter:
Je kunt meer dan 200 waarden bekijken op de Apple Watch, waaronder hartslag, cadans, snelheid en vermogen. Die gegevens kun je over meerdere schermen verdelen, zodat je heel veel informatie onder handbereik hebt.
SWOLF
MySwimPro
When swimming in a pool, the MySwimPro app on the Apple Watch will automatically measure your speed and distance per stroke, giving you a comprehensive look at your swimming performance.
En dit was even snel een paar google acties. Wel een aantal interessante artikelen hierover gevonden in de tussentijd:

https://theapplewatchtria...ol-swim-using-workout-app
https://www.yourswimlog.com/apple-watch-swimming-review/
Ergo AW kan vast heel veel maar als je even wat serieuzer wil trainen dan is een AW zeer zeer beperkt. Het is het allemaal net niet.
Als Ik uiteindelijk in zijn Garmin Connect data rondsnuffel staat daar exact dezelfde data in. Zit hem dus puur in de representatie van de app en daar moet je er even 1 vinden die het voor jou het goed neerzet.

Ik denk echt niet dat Garmin meer kan verzamelen dan de AW uit zichzelf, met externe accesoires op Ant+ wel. Maar zonder niet. Het lijstje wat ik net aanhaalde zit ook gewoon op de Apple Watch en is niet per se minder accuraat oid. Alleen altimeter vond ik zelf een beetje vage resultaten geven, maar dat hebben ze nu gefixed met een nieuwe die het in realtime weet te regelen.

Maar als een AW niets voor je is dan zij het zo, maakt mij niet zoveel uit, maar ik denk alleen niet dat er heel veel meer voordelen zijn voor Garmin anders dan de accu.

edit: Ook mbt accuracy valt er overigens weinig op de twee aan te merken.:
SWOLF tracking smartwatches
Ondersteuning nodig tijdens het zwemmen of golfen? Dan heb je bij uitstek een SWOLF tracking smartwatch nodig! Tegenwoordig heb je een ruim aanbod van sporthorloges met SWOLF tracking systeem. Echter, niet ieder model is even accuraat in het meten van sportprestaties.
  • Garmin Forerunner 935
  • Garmin Vivoactive 4
  • Polar V800
  • Samsung Gear Fit 2 Pro
  • Samsung Gear Sport
  • TomTom Spark 3
  • Apple Watch 5 (AW5 nike+)
De bovenstaande smartwatch modellen zijn allemaal in staat om het aantal slagen te meten en zijn bovendien waterdicht. Op basis van reeds uitgevoerd testen blijkt dat de Apple en Garmin SWOLF trackers het beste functioneren.
https://smartwatchlounge....ore-bijhouden-smartwatch/
IS GARMIN OR APPLE WATCH MORE ACCURATE?

The Garmin watches are known for their GPS and navigation ability, so when it comes to tracking those instances, the Garmin usually wins out over Apple Watches. But there are unique cases and complaints that frequent the web, showing that Garmin’s software can sometimes bug up. It happens to the best of us!

With fitness monitoring and health tracking, both Apple and Garmin fare about the same. Apple does well with general fitness metrics and Garmin does better with advanced performance measurements.

To say that either is any accurate than another is largely based upon model and use case, but for connectivity and general-purpose functionality, the Apple watch is much smarter; the Garmin is better with GPS and more advanced metrics.
https://runningbrina.com/apple-vs-garmin/

En dat laatste is dus ook nog kompleet afhankelijk van extra apps, dit is niet gebaseerd op tests, maar op een naam. En de grap is dus dat de accuracy alleen maar achteruit is gegaan in ruil voor meer batterij:
I upgraded from a fenix 5 to a 6 and my 6 now says I’m running about 5% further on identical courses. It’s quite frustrating to be honest. If I map the course on google maps it turns out my fenix 5 was more accurate. Not sure what to do, but I’m disappointed

[..]

Garmin changed the GPS chipset to one that uses less battery, but is less accurate. This helps the fenix and 945 get a battery life that's better for ultra runners and longer distance triathletes, at the expense of accuracy for those of us who won't push the battery life of the devices.
Even with the old chipset, back when I used a 910XT, accuracy started off poor. On the same device, accuracy improved over time (with software updates). I suspect Garmin got better at figuring out what data from the GPS chipset was good and what data could have some smoothing done to it. Now that it's a new GPS chipset they have to re-figure that out. I'm hoping the 245/945/fenix 6 get better accuracy with time/updates, like my 910XT did.
https://www.reddit.com/r/..._vs_apple_watch_series_5/

Beide doen het dus erg goed, maar ook niet foutloos.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 september 2020 21:22]

Je slaat de plank volledig mis. Wat moet je met een app als je gewoon even op je horloge wil kijken hoeveel banen je hebt gezwommen of wat je cadans is? Of wat moet je met een app als he graag elke 10banen zwemmen een alarm wil voor interval training?

Leuk dat je kan googlen maar ik bespeur weinig tot geen veld ervaring. Als je echt gaat trainen werkt een AW voor geen meter. AW is leuk voor een rondje lopen of fietsen.
Je slaat de plank volledig mis. Wat moet je met een app als je gewoon even op je horloge wil kijken hoeveel banen je hebt gezwommen of wat je cadans is? Of wat moet je met een app als he graag elke 10banen zwemmen een alarm wil voor interval training?
Que? Het zijn juist die apps die je die data op je AW tonen en het mogelijk maken dat je dergelijke training makkelijker kunt doen.
Leuk dat je kan googlen maar ik bespeur weinig tot geen veld ervaring.
Same, ik vraag me af hoelang je die AW hebt gehad? 2 minuten?
Jij zegt simpelweg dat het niet kan, ik zeg van wel, met daadwerkelijk een onderbouwing.
Iets quoten van een website betekend nog niet dat het kan. Ik heb er meerdere gehad en alles tot in detail geprobeerd. Het werkt gewoon niet.
Ik twijfel er niet over dat die gegevens gemeten en weergegeven kunnen worden. Waar ik meer mijn twijfels over heb is de praktische bruikbaarheid bij serieus sporten. Het begint al met swipen over een touchscreen tijdens hardlopen of mountainbiken. Dat werkt gewoon niet.
De hele bediening van een (niet VA of Venu) Garmin is gebaseerd op gebruik tijdens het sporten. De insteek van een AW is daarbij gewoon anders.
Zoek je een smartwatch die je stappen,
hartslag, afstand en snelheid weergeeft en achteraf analyseert, dan is een AW echt meer dan prima.
Ben je een serieuze sporter en doe je iets met de data tijdens het sporten, dan is een Garmin veel bruikbaarder.
Dan zou ik even een melding doen bij de ACM als ik jou was aangezien het dan misleiding is in reclame. Zij zeggen dat ze het direct op het scherm kunnen tonen.
De meeste garmin gebruikers kiezen voor garmin omdat (ze overtuigd zijn van het feit) dat deze horloge's WEL "realistische" GPS tracking / snelheid hebben. Daarnaast is de software ook erg sportspecifiek gericht. Dat je ook notificaties gaat lezen is bijzaak.

Alternatieve met garmin concurerende merken zijn o.a. suunto en polar, maar de apple en samsung watches kunnen niet meten qua kwaliteit van de opgenomen statistieken tijdens je sportprestatie.

Dat gezegd hebbende, ik zelf heb een fenix 5+ en gebruik alsnog een externe hartslagband (HRM-Run) en footpod (Stryd) omdat ik niet tevreden ben met de aanwezige sensoren. Dat ligt danwel aan de techniek. Hartslag op je borst is veel makkelijker dan met een lampje op je pols (dat is dan ook een oplossing voor de tatoo's) en gps-snelheid is gewoon niet accuraat tussen hele hoge bomen.
Je kan hiermee een triatlon tracken waarbij je dus zwemt, loopt en fietst bijvoorbeeld. Het is een horloge dat een heel specifieke groep gebruikers bedient waarbij de nieuwe Apple Watch niet zo specifiek op sport is gericht.
Apple Watch en een Garmin (in dit geval Forerunner, maar geldt voor bijna alle Garmins) zijn niet te vergelijken.
Het eerste is in de basis meer een horloge waarmee je activities kunt tracken, het tweede meer een activity tracker waar je ook de tijd op kunt zien. Heel verschillende benadering. De toegevoegde waarde van Garmin zit in de uitgebreidheid van statistieken.

Zelf ben ik overgestapt van een martwatch naar een Fitbit naar een Garmin en ik zou niet meer terug willen.
Compleet andere insteek zoals de andere hier ookal vermelden. Plus dat je hierbij niet vast zit aan iOS.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 16 september 2020 13:28]

Naast wat de rest al aangeeft. Accuduur. Ik doe met mijn 2 jaar oude Fenix 5s+ (het kleinste model) een dag of vijf, inclusief een uurtje of 4 GPS tracking. Draag hem 24x7. Een Apple watch moet je dagelijks opladen.

Heb je dikkere polsen, kan je ook gaan voor een non s of zelfs een x, welke beide nog een vele betere accuduur hebben.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 16 september 2020 13:42]

Beter
  • Veel betere accuduur (factor 7 of meer)
  • Betere bediening tijdens het sporten (knoppen ipv touchscreen)
  • Uitgebreidere sportanalyse functies
  • Meer ondersteunde sporten met eigen metrics
  • Robuuster horloge
  • Multiplatform
Gelijk
  • Precisie van sensoren
Minder
  • Scherm resolutie en helderheid buiten fel zonlicht
  • Geen microfoon
  • Geen volwaardige speaker
  • Langzamere CPU
  • Apps
  • Apps
  • Apps
Wat je vaak hoort: neem een Garmin als een volwaardig sporthorloge met een paar smartwatch functies. Neem een Apple Watch als volwaardige smartwatch met wat sportfuncties.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 17 september 2020 00:27]

Aangevuld met de juiste apps komt de AW heel dicht bij de Garmin.
Niet met het gemak van één platform waar alles samenkomt. Bij Garmin ga je naar Connect en daar zijn alle analyses en historie voor alle sporten te zien in hun onderlinge samenhang. Bij Apple moet je daarvoor voor een hoop sporten een of meer apps installeren om dezelfde functionaliteit te krijgen of daarbij in de buurt te komen. De vrijheid en flexibiliteit is daarmee zowel voor- als nadeel.
Het grootste nadeel blijft mijns inziens echter de accuduur. Ik ben een week op vakantie en heb mijn Fenix nog geen dag hoeven opladen en heb nog ruim 50% acculading. De manier waarop dit wordt behaald (type scherm en low-power processor) is ook meteen het nadeel bij gebruik als smartwatch. Ik zie dit onderscheid niet snel veranderen zonder significante vernieuwingen in accu-, processor- en/of schermtechnologie.
Bij Garmin ga je naar Connect en daar zijn alle analyses en historie voor alle sporten te zien in hun onderlinge samenhang.
Hallo HealthKit hier :Wave:

Je weet overigens dat Connect ook gewoon data uit HealthKit kan trekken en dat je dat platform dus ook gewoon kan gebruiken zonder Garmin horloge?

uiteindelijk heb je dan dus wel: het gemak van één platform waar alles samenkomt.
Bij Apple moet je daarvoor voor een hoop sporten een of meer apps installeren om dezelfde functionaliteit te krijgen of daarbij in de buurt te komen.
Ja dat klopt, maar daar kun je er toch gewoon een paar van hebben? Je hebt niet gelijk voor alle sporten die apps nodig toch?
Het mist gewoon het gemak en de zekerheid van Connect. Het is voor een hoop mensen echter een prima alternatief.
Zie ook DC Rainmaker

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 18 september 2020 10:40]

Hoe bedoel je “mist”?

Connect is gewoon beschikbaar op de iPhone. Ik heb het ook geïnstalleerd staan en het eerste wat mij opviel was de hoeveelheid extra apps die je moet installeren om alle functionaliteit te kunnen gebruiken inclusief koppelingen met accounts en dergelijke.

Sorry maar gemak is ver te zoeken. Dat doet HealthKit echt beter. Daar hoef je geen accounts te koppelen, maar alleen toegang te geven tot HealthKit Api.

De enorme hoeveelheid workouts die je naar je garmin horloge kunt sturen is wel een heel groot pluspunt, dat heb je straks met fitness+ ook, maar dan betaal je €120 per jaar. Das een behoorlijk verschil.
Als je een Garmin horloge gebruikt met Connect hoef je juist niks verder te regelen (behalve je Strava koppeling activeren als je dat belangrijk vindt). Alles is beschikbaar (tot aan routeplanning aan toe) in 1 app of website. Wat dat betreft een beetje wat mensen in Apple aantrekt.
Bij een AW moet je veel meer doen om alles te kunnen gebruiken en in te zien. Dan heb ik het nog niet over het betalen van al die losse apps.

Als voorbeeld: ik gebruik momenteel:
  • Hardlopen
  • Wandelen
  • Tourfietsen (met navigatie)
  • Racefietsen (met navigatie)
  • Mountainbiken (met navigatie)
  • Zwemmen
  • Golf
  • Klimmen
  • Skiën (met navigatie)
  • Cardio
Voor een hoop van deze dingen gebruik ik ook vaak gestructureerde custom workouts.
Ik heb hiervoor enkel Connect hoeven installeren.
Hoeveel (betaalde) apps met wisselvallige werking moet ik daarvoor op een AW installeren? Hoeveel van die apps worden over 2 jaar nog ondersteund? Hoeveel accuduur verbruiken die apps als ik ze moet combineren?

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 18 september 2020 14:22]

Ziet er mooi uit. Mijn vraag is dan ook, werken deze Garmins goed op tattoo's? Want de AW kan ik niet gebruiken daardoor omdat de sensor niet door de inkt heen kan prikken.

Want dan wordt deze een interessante optie.
Interessante opmerking, volgens de website van Garmin kan dit inderdaad problemen opleveren (https://support.garmin.co...0heart%20rate%20readings.). Ik gok dat dat voor deze horloges niet anders is.
Dan weet ik genoeg. Heb het op twee AW's geprobeerd toentertijd en dat was best waardeloos te noemen. Niet alleen hartslag was aardig van slag, ook andere toevoegingen konden niet meten wat ze moesten meten zoals slaapritme etc en uiteraard ECG functie.
Nooit geweten dat dat tattoos de werking van zo'n sensor beïnvloeden. En een maat van mij, die komt uit Kameroen. Heeft een heel donkere huid, zou zo'n horloge dat ook moeilijker vinden dan mijn blanke huidje dan? Kan mij voorstellen dat het makkelijker door mijn huid kan kijken dan door die van hem gezien het vele pigment, of praat ik nu onzin.
Bij een donkere huid zou zoiets wel werken omdat de sensor de weerkaatsing van de hartslag oppikt. Inkt zou dat juist tegenwerken. Hij pikt wel een 'hartslag' op bij mij, maar heel onregelmatig...dan weer 60bpm en dan ineens 180bpm. Er is geen regelmaat in te vinden.
Bij donkere huid werkt het ook niet goed, Zeker niet met het groene licht uit eerdere generaties. Dit doordat huidpigment heel goed groen opneemt. Daarom zal de maat van @Ruw ER ook meer zonlicht nodig hebben op een dag om de juiste hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen.

Deze keer moet ik @Ruw ER dan ook gelijk geven, Hart rate is minder betrouwbaar bij een donkere huid.
Hij slikt ook al jaren vitamine D bij ;) gozer was nog geen 2 jaar in Nederland en voelde zich nogal zwakjes en suf. Pilletjes erin en opgelost. Zal eens vragen of ie ooit een sporthorloge oid gebruikt heeft.
Ja donkere huid kan inderdaad een probleem opleveren.
Maar kou en tattoo's kunnen ook problemen geven.

Ook heb ik vaak last van cadence lock.
De OHR neemt dan de "hartslag" over van je cadans. Vooral te zien aan veel te hoge(of lage) contstante hartslag wat niet past bij de verwachting van de workout.
Staat ook in de FAQ:

Tattoos Can Affect Heart Rate Accuracy
Tattoos can impact heart rate sensor accuracy and performance. In some cases, the optical sensor may not even turn on. The ink, pattern, and saturation of some tattoos can block light from reaching the sensor, potentially making it difficult to get a reliable heart rate reading. Garmin recommends that the watch be worn in an area free of tattoos.

Skin Tone May Affect Heart Rate Accuracy
Skin tone can have an effect as the melanin in the skin absorbs some of the light. While Garmin designs our watches to work on all skin tones, the sensor may have to work harder to find a pulse that can require slightly more battery power.

Bron: https://support.garmin.co...topicTag=region_heartrate
Dat kan ook gewoon een euvel van de Garmin heart rate sensor zijn. Heb zelf 3 vivoactives versleten. 2 maal retour omdat de hartslag sensor ontzettend inaccuraat is tijdens inspanning.
Ik zweet nogal eens tijdens het roeien.
De hartslagmeter zat er soms 40-60 slagen naast door zowel zweten en oppakken van "getik/kadans" van de roeier. Idem bij krachttraining.

Uiteindelijk met Garmin opgelost door een gratis borstband te ontvangen.
Ja en nee. De sensors in de Apple Watch kunnen overweg met donkere huid, maar zeker de goedkopere sensors kunnen wel degelijk moeite hebben met de lichtweerkaatsing van donkere huid t.o.v. lichtere huid. Die hebben zelfs al moeite met extreem veel armhaar zoals ondergetekende.

Het tattoo probleem is weer iets heel anders. Dat is een laagje inkt op een laag in je huid, daardoor kan er helemaal niets gemeten worden. Ik denk ook niet dat daar ooit echt een oplossing voor mogelijk is met de sensors zoals deze er nu zijn. Die moeten immers dat lichtje op je huid kunnen schijnen en niet op een laagje inkt, zeg maar.
Net ook in een andere comment gepost:
Pilot Study Assessing the Influence of Skin Type on the Heart Rate Measurements Obtained by Photoplethysmography with the Apple Watch
https://link.springer.com/article/10.1007/s10916-019-1325-2

En uit de conclusie van https://link.springer.com...07/s10877-013-9436-7#Sec7
The level of skin in which melanin is found is the epidermal layer, where there is no blood supply. It relies solely on diffusion of oxygen from deeper vessels [4]. The target for a PPG device is sub-epidermal and thus should not modify the overall shape of the modulation waveforms [4].
En toch kom ik op verschillende fora tegen dat een tattoo en/of donkere huid problemen opleveren.
zoals ook in andere reactie:

dat probleem kun je omzeilen met een hartslagband, eentje die je als je echt serieus bent met je sport toch wil (betere registratie snelle/korte harstlag wisselingen, bij HITT enzo)
Klopt maar je wilt als serieuze sporter bijv ook je hartslag bij rust meten en je gaat niet heel de dag met een borstband rondlopen.
Je kunt altijd nog een borstband dragen, als je daar geen tattoo's hebt tenminste. En anders een stukje inkt weg laten laseren op de plaats van de sensor. Je horloge draag je toch altijd wel dus is het ook niet lelijk.

Wel bizar trouwens, ik heb geen tattoo's maar dit is wel het laatste waar je aan denkt wanneer je er eentje neemt.
Daar zit ik dus ook al vol. Ik heb een Japanese full body sleeve. Zou zonde zijn om een stuk ervan weg te laseren daar. Het verteld een verhaal.

Voorlopig voldoen de sensore in de handvaten van een loopband/crossfit apparaat nog prima :)

[Reactie gewijzigd door Yzord op 16 september 2020 13:33]

zon hartslag band werkt niet met lichtsensor, eerder zoals die handvaten dingen.. ik vermoed dat die ook prima werkt met tatoo (weer minder met borsthaar though)
Klopt inderdaad. Op je borst meten is ook preciezer.
Een elektrische borst hartslagband werkt voor mij gewoon met borsthaar. Ik maak wel de contactpunten op de band voor het sporten een beetje nat, en het is gewoon comfortabel, heb geen last van schuren zowel bij hardlopen als bij fietsen. Het is dus zeker niet zo dat je je borst hiervoor moet scheren. Voor mannen met echt zware borstbeharing vormt zo'n band misschien wel een probleem maar dat zou het eerste zijn dat ik er over hoor.
Met HRM-run heb ik geen probleem en is beetje water voldoende.

Daarvoor had ik een "runtastic branded" generieke borstband, vind hem verdacht veel op die van decathlon lijken ook (met 2 van die knopen) en die had meer moeite. Hoeft niet persee mijn borsthaar te zijn (want zoveel is dat niet) maar met vaseline en scheren kreeg ik het ding aan de praat. Kan ook toeval geweest zijn en toch aan verbinding / algehele kwaliteit van apparaat gelegen hebben.

Schuren heb ik wel wat last van, precies daar bij de sluiting en dan bij m'n echte long runs (30k's enzo). Maar ook daar helpt een kloddertje vaseline preventief tegen.

[Reactie gewijzigd door Giordino op 16 september 2020 15:47]

Daar zit ik dus ook al vol. Ik heb een Japanese full body sleeve. Zou zonde zijn om een stuk ervan weg te laseren daar. Het verteld een verhaal.
Hoewel ik dat volledige met je eens ben is het natuurlijk wel zo dat dat kleine rondje op je pols hoe dan ook niet zichtbaar is als je een horloge draagt.

Ondertussen heb ik door donkerverkleuring zelfs al een hele mooie plek op mijn pols die veeeeeel lichter is dan de rest van mijn arm. Dat verteld ondertussen ook al een verhaal ;)
Niks of niemand krijgt een betere plek dan het verhaal wat verteld wordt op mijn lichaam. Geen enkele smartwatch is me dat waard.

Daarbij draag ik mijn horloges los zoals dat in de jaren 80’hip was. Ik hou er niet van dat mijn horloges een vaste plek om mijn pols hebben want dat voelt verstikkend.

Ik heb de smartwatches opgegeven. Mijn tattoo is wat gezien mag worden.
Persoonlijke ervaring, maar de laatste Garmin Elevate hartslagsensor was voor mij in 1 woord ‘waardeloos’ (FR945 en Fenix6 gehad). Ik ga dus met een grote boog om de FR745 heen.
ik heb een sleeve en gebruik ene forerunner 245, moet zeggen dat ik weinig belemmering merkt. De hartslagsensor geen een prima accuraat beeld weer. De andere arm is (nog) blank, dus kan mooi fungeren als een nulmeting.
Het ligt ook aan de dikte van de inkt. Zoals gezegd, van mij is Japans en heeft een aardige dikte en dekking. Komt er gewoon niet accuraat doorheen.
Misschien precies een Apple Watch weglaseren ? :)
Nee geen enkel apparaat is het waard een gat te slaan in het verhaal wat verteld wordt. Zoals ik al zei, de sensoren in de handvatten van een loopband/crossfit apparaat werken perfect.
Ja snap ik, was een grapje.

Je kan ook een hartslag band kopen, daar loop ik altijd mee. Voor ~30 euro bij de decathlon, ant+ en Bluetooth
Tsja die sensoren zitten dan ook waarschijnlijk niet op een plek waar je tattoo zit (palm van je hand) en die werken ook nog eens met elektrische pulse metingen en niet licht.
Daarom, maar ze werken perfect op het moment dat ik ze nodig heb :)
2x zo duur als een 735XT en amper nieuwe features; hopelijk gaat de mijne nog lang mee.
De fr735 is zo goedkoop omdat hij 2 generaties oud was (opvolger was de 935 en de 945 is al een jaar uit)

Edit: ik heb eventjes gekeken, maar hier zit echt rete veel nieuwe functies in, alleen kaarten ontbreken ToV de fr945, en natuurlijk kortere batterijduur

[Reactie gewijzigd door dec0de op 16 september 2020 13:11]

En welke functies gebruik je nu daadwerkelijk? Voor 500 euro zou ik trouwens gewoon een Fenix 6 kopen.
Als fenix 5 plus en edge 530 gebruiker: bijna allemaal.
Je kan hier dan ook evenveel mee als met een Fenix (de niet-pro variant). Reden om een forerunner te kopen i.p.v. een fenix is het gewicht. De fenixen zijn redelijk zwaar door hun volledig metalen behuizing, daarom zijn er lopers die de lichtere forerunners verkiezen.
Vergelijken van adviesprijs geeft geen 2x zo duur: 350/500. Voor die 150 euro extra heb je behoorlijk veel functies. https://www.dcrainmaker.c...ds=60067%2C117382#results
  • Music
  • [Garmin pay/li]
  • Wifi
  • Crash detection
  • Betere zuurstofsensor
  • Barometer ipv GPS voor hogte
  • Support voor bluetooth sensors ipv alleen ANT
Prima als je tevreden bent met je 735XT, maar voor degene die dat niet zijn is dit een mooi alternatief voor een 945 als je geen gebruik maakt van maps/navigatie.
De introductieprijs van de 735XT was ook €449. Garmin's prijzen zijn in het algemeen wel wat hoger geworden, maar dus niet x2. De FR 945 was ook wat duurder dan de 935. Maar het zijn lang niet alleen sporthorloges meer zoals een FR 920XT dat was, dus je gebruikt ze ook veel meer, ik vind de hogere prijs dan niet zo gek.

Sowieso is de 735XT nu overal in de uitverkoop en zal die niet eindeloos beschikbaar blijven dus deze vergelijking kun je echt niet maken.
Interessante vraag. Misschien deels off-topic. Maar hebben huidskleur, dikke/dunne armen, veel arm haar, littekens etc. ook invloed op de metingen? Nooit iets over gelezen.
Pilot Study Assessing the Influence of Skin Type on the Heart Rate Measurements Obtained by Photoplethysmography with the Apple Watch
https://link.springer.com/article/10.1007/s10916-019-1325-2

Armhaar is niet zo'n probleem (persoonlijke ervaring :+ )

[Reactie gewijzigd door nacho_supreme op 16 september 2020 13:27]

Wat een toeval! Gisteren nog gezocht naar de opvolger van de 735 en vandaag wordt die gepresenteerd...

Heb zelf de 945 als vervanger van een AW3 en omdat ik op zoek was naar uitgebreidere sportmogelijkheden. Nou, dat lukt aardig met de 945!
Zijn horloges tegenwoordig duurder dan de gemiddelde telefoon?
dit zijn de high/higher end modellen die ook nog eens op heel specifieke groepen consumenten zijn gericht ;) Je kunt het dus niet vergelijken met een gemiddelde smartphone daardoor.
Forerunner... hmmm ik heb die naam eerder van gehoord....
Hebben ze naam Forerunner uit Halo game gekozen?
nvm

[Reactie gewijzigd door mrwolf op 16 september 2020 14:09]

Forerunner is gewoon een bestaand woord. Garmin heeft al sinds 2003 een Forerunner serie, trademark geregistreerd in 2001. Dat zit nu wel heel kort bij de release van Halo CE, maar ik denk dat het toeval is, omdat het een heel toepasselijke woordspeling is voor de doelgroep, voornamelijk hardlopers.
Iemand ervaring met het meten van de stress met dergelijke horloges? Voor mij toch één van de belangrijkste gezondheidsfuncties op een horloge.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.