Duitsers werken aan crossplatform-mogelijkheid corona-apps verschillende landen

De makers van de Duitse corona-app en Deutsche Telekom maken in opdracht van de Europese Commissie een softwareplatform dat het mogelijk maakt voor corona-apps van verschillende landen om met elkaar te communiceren. Zo gaat de functie van de apps verder dan de grenzen.

De extra functionaliteit is van waarde wanneer burgers op reis gaan naar een ander land, zodat ook daar zowel de toerist als de inwoner van het land van bestemming beter beschermd worden. Een pilot van dit platform kan in drie tot vier weken online zijn, zegt een woordvoerder van de Europese Commissie.

Het zal naar verwachting voor de negen EU-landen die de standaarden van Apple en Google gebruiken makkelijk zijn om deze te koppelen aan dit nieuwe platform. Nog eens negen andere landen hebben corona-apps op basis van de Apple- en Google-standaarden in de maak, schrijft Reuters. De Franse en Hongaarse apps gebruiken de technologie van Google en Apple echter niet, wat het uitdagender zal maken om die te koppelen aan het platform.

De Nederlandse en Belgische corona-apps zijn in de maak en maken ook gebruik van de standaarden van de twee techgiganten. De Nederlandse app moet vanaf 17 augustus publiekelijk beschikbaar zijn en de Belgen mikken op 1 september.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

01-08-2020 • 13:34

81

Reacties (81)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb die corona app geprobeerd, maar waarom moet ie zowel bluetooth als locatie hebben. Dit zou juist niet locatiegericht moeten zijn toch. Ik wil locatie altijd uit hebben staan behalve bij navigeren. Dus app er weer af gegooid.
Belangrijk om te weten is dat het enkel op Android is dat er gevraagd wordt naar locatie. Bij iOS is dat niet het geval. Da's eigenlijk een beetje het gevolg van hoe Android met permissies omgaat - en eigenlijk erger, de manier waarop Android een beschrijving bij het permissieverzoek weergeeft. Dit zorgt voor verwarring bij de gebruikers maar heeft een belangrijk effect op het idee wat de app doet voor de eindgebruiker. De gebruiker denkt: "Deze app gebruikt mijn locatie? Het is dus toch een locatietracker!" en weigert de app verder te gebruiken, gezien de grote controverse die door de pers wordt aangewakkerd en de publieke opinie beïnvloedt. Vooral bij de minder tech-personen kan dit echt verkeerd overkomen.

Analoog aan deze permissie, zijn er nog tal van andere voorbeelden. Wil je een device UUID, dan krijgt de gebruiker de permissie "Deze app wil je oproepen beheren en bekijken". Terwijl dat to-taal niet het geval is... We gaan helemaal geen oproepen doen, we moeten gewoon een identifier hebben. Als dev een jammerlijke kwestie waar we niets aan kunnen doen.

Triest dat Google dit zelfs niet op orde heeft, ze beheren immers de SDK en maken eentje speciaal voor coronatracking. Privacy is van in het begin een concern geweest op grote schaal en dan slaan ze nog de bal mis door bij gebruikers verwarring en controverse te veroorzaken. Typerend voor de "Google UX"
Wat ik regelmatig zie is dat apps van tevoren aangeven dat ze om bepaalde toestemmingen gaan vragen en waarom ze dat doen. Dat zou hier ook makkelijk kunnen.
Klopt, de permissies zijn op Android niet granulair genoeg naar mijn idee. Voorheen moest ik in een app gebruik maken van de externe opslag om custom notificatiegeluiden te kunnen gebruiken, maar als je toegang tot de externe opslag vroeg om die sound files in te lezen gaf Android de melding dat de app toegang wilde tot o.a. je foto’s ...
Dat is een vereiste van Android zelf, omdat Bluetooth alleen al voldoende kan zijn om iemands locatie te bepalen. Daarom vereist Android dat locatie aanstaat om Bluetooth te gebruiken.

De app zelf mág zelfs geen locatiedata gebruiken, anders wordt die niet door Apple/google goedgekeurd. https://www.technologyrev...for-contact-tracing-apps/
Met Wifi kan ook de locatie bepaald worden, maar om Wifi aan te zetten hoeft locatie weer niet aan te staan.

Toch onhandig dat dit niet meteen gerepareerd is samen met het uitbrengen van de API. Nu moet je met de hand al je applicaties langsgaan om ze de toegang tot lokatie-gegevens te ontzeggen.
Als bluetooth aanstaat kan het wel de locatie van de andere gebruiken. Officieel gebruiken ze de jouwe dus niet, maar die van een ander die je tegenkomt. Juridisch dichtgetimmerd.
Nee, dat is niet waar. De apps die gebruik maken van de ExposureNotification-API kunnen geen locatiebepaling doen. Zodra je de locatiepermissie toevoegt in de manifest van je app, wordt ie geweigerd. Wat echter wél het geval is, is dat ándere apps die eerder jouw toestemming hebben gekregen, wél locatiebepaling kunnen gaan doen als je je locatieservices in moet schakelen.
Van de Duitse app (https://www.coronawarn.app/de/faq/)
Beim Einschalten der Risiko-Ermittlung bzw. von Bluetooth bekomme ich Meldungen zur Aktivierung der Standortverwendung. Muss ich das aktivieren?
Die Corona-Warn-App fragt Ihren Standort nicht ab und hat auch keine Berechtigung zur Standortabfrage. Die Meldung geht auf eine Besonderheit von Android zurück: Bluetooth-Geräte in Ihrer Nähe können grundsätzlich nur gefunden werden, wenn die Standortverwendung allgemein auf Ihrem Gerät aktiviert ist

Oftewel: onderlinge positiebepaling is ook een positiebepaling...
Ja vreemd, want Apple heeft zelf gezegd dat ze apps die toch gebruik maken van lokatiegegevens, zouden weigeren.
Bovenstaande opmerking gaat over de Android app, niet over de iOS app. Het zou me erg verbazen dat Apple dit ook zou doen.
Omdat bluetooth (en ook wifi) MAC-adressen als een covert channel kunnen worden gebruikt om stiekem de locatie te bepalen vereist toegang tot deze ook toegang tot de locatie zodat men zich daarvan bewust is.
They aren't requesting the location permission. They request permission to use Google Play's contact tracing API. Google Play needs Location access in order to use Bluetooth in a way that can be used to track location. Play Services implements a privacy preserving API for the app, but Play Services needs access to sensitive Bluetooth data revealing location information.
https://github.com/corona...19#issuecomment-644658717

Maakt het zeer zeker onduidelijk voor de gebruiker ja.
Ik snap niet waarom juist dit, een corona app, niet op Europees niveau wordt gedaan.
Elk land moet nu toch zijn eigen app maken, dat is toch zonde?!
Dezelfde reden waarom de aanpak in elk EU land anders is. Gezondheidszorg is geen bevoegdheid van de Europese Unie. In het beste geval kan de EU een coördinerende rol opnemen tussen lidstaten die daarom verzoeken.

Duitsland heeft het voortouw genomen en je ziet nu dat onder andere België gewoon die Duitse app gaat nemen, vertalen en er een eigen back-end voor gaat opzetten.
> Duitsland heeft het voortouw genomen en je ziet nu dat onder andere België gewoon die Duitse app gaat nemen, vertalen en er een eigen back-end voor gaat opzetten.

Euh. Dat klopt niet. Het voorstel van 1 aanbieder had dit inderdaad, maar wou geen aanpassingen doen aan de applicatie ( het voorstel ging Proximus als backend gebruiken dacht ik).

Een ander bedrijf heeft de bieding gewonnen :)

https://www.tijd.be/polit...-app-bouwen/10240104.html

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 25 juli 2024 21:03]

Het is zeer waarschijnlijk dat dit per land regelen er toe leidt dat apps veel sneller kunnen helpen met de bestrijding, en dat dit tot veel meer transparantie had geleid. Je merkt dat het democratisch proces rond deze app in Nederland grotendeels netjes is geregeld, en dat er duidelijk bestaande instanties verantwoordelijkheid hebben genomen. Ik denk dat dit met de enorme hoeveelheid stakeholders in Europa veel langer had geduurd en veel minder transparant was geweest. Hoewel je nu een significante blinde vlek hebt bij grensoverschrijdend verkeer, is dat beter dan een blinde vlek in zijn algemeenheid.

Dat gezegd hebbende: het een sluit het ander niet uit. Een Europees verband tussen toch al technisch compatible apps kan er voor zorgen dat ook die laatste blinde vlek van grensoverschrijdend verkeer gereduceerd kan worden.
Juist, dat had gedaan moeten worden, 1 app voor heel de EU, maar ook eigenlijk dezelfde maatregelen voor de hele EU. Maargoed, kijk naar het gesteggel van de afgelopen weken bij vergaderingen over coronafonds, en je ziet dat ze er niet fatsoenlijk uitkomen, teveel zelfzuchtigheid. Ik zeg het al vaker, wordt tijd om het landensysteem op te doeken.
Er zijn te weinig zaken op EU niveau geregeld. Nog niet zolang geleden was het zo'n beetje politieke zelfmoord als je voor meer bevoegdheden en mogelijkheden voor de EU pleitte. En nu moet het opeens wel. Het wachten is nog op het moment dat Wilders en Baudet roepen dat de EU meer moet doen :)
Het wachten is nog op het moment dat Wilders en Baudet roepen dat de EU meer moet doen :)
Volgens hen is de EU tegelijkertijd te machtig en machteloos. Daar ga je niet veel aan hebben. ;)
1 van de 14 elementen van fascisme die Umberto Eco onderscheidt:

8. The enemy is both weak and strong. “[…] the followers must be convinced that they can overwhelm the enemies. Thus, by a continuous shifting of rhetorical focus, the enemies are at the same time too strong and too weak.”
Hoewel ik niet automatisch nee zou zeggen tegen meer bevoegdheden voor de EU, moet je daar heel voorzichtig mee omspringen. Er zijn grote verschillen in hoe de gezondheidszorg geregeld wordt tussen lidstaten. Die verschillen moet je dan gaan wegwerken. En ik weet niet of de landen met de beste gezondheidszorg zomaar mee willen stappen in een project waarbij zij hun gezondheidszorg mogelijks achteruit zien gaan.
Wat voor verschillen zijn dat dan die invloed zouden hebben op deze track and trace corona app(s)?

Het doel is in ieder land toch gelijk voor dit specifieke onderwerp?
Baudet is eerlijk is eerlijk consistent en heeft nooit in corona geloofd.

Wilders heeft in het begin geschreeuwd om een totale lockdown en is inmiddels populistisch gedraaid.
Sinds wanneer is Corona een 'geloof'? :+
Vrijwel alles waar we heel de dag mee bezig zijn is een geloof toch? Landsgrenzen, geld, economie, Peugeot als merk, etc.

Maar je hebt gelijk. Juist corona is een van de dingen die je wel feitelijk aan kan tonen ;)

Alleen "de beste corona aanpak" is dan toch weer een geloof.
Maar kan achteraf toch meer feitelijk aangetoond worden.
Je kunt toch geloven in dingen die wel of niet bestaan. Dat heet 'het fout hebben' of zelfs 'dom zijn' maar dat mag toch? En dat zijn toch ook termen die verstandinge mensen wel associeren met meneer Baudet?
Ik heb niets met zijn partij maar Baudet heeft in het begin wel om een lockdown gevraagd c.q. grenscontroles. Zie https://www.fvd.nl/corona
De EU heeft genoeg macht alleen op de verkeerde zaken helaas.
Inderdaad, een EU app was zoveel handiger en goedkoper geweest.
Met een EU budget moet je toch een fraaie app kunnen bouwen.
In feite had er al een app jaren moeten bestaan dus voordat Corona uitbrak.
Dit op voorbereiding van een komend virus of dit nu Corona is of niet doet er weinig toe.
Mwah liever niet. De EU heeft al veel teveel macht, hoeft echt niet nog meer macht naartoe :) Ook niet tijdelijk want dat krijg je nooit meer terug. En het is prima geregeld zo, ook niet alles hoeft maar opgeschreven en verdeeld te worden.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 juli 2024 21:03]

Precies, dat begrijp ik ook niet.
Waarom zou je allerlei verschillende apps maken en ze daarna aan elkaar proberen te koppelen, als je ook één app met meerdere vertalingen kunt uitbrengen?
Omdat één Europa niet bestaat.. Samenwerken wat is dat? Over de meest simpele vraagstukken zijn we het niet eens met elkaar.
Deutsche Telekom / T-Systems zijn ook in NL in een relatief vroeg stadium naar de overheid gestapt maar zijn toen weggestuurd. En dat terwijl ze al ver waren met de app, alle code openbaar in te zien was/is, en het werd gemaakt in opdracht van het strengste land in de EU qua privacy... inderdaad niet te begrijpen.

Maar ben het eens met je - ze hadden die app gewoon op Europees niveau moeten maken zodat het over de landsgrenzen heen kan communiceren. Als de app volgens de Duitse privacy wetgeving in de haak is dan is die ook, vanuit een privacywetgevingsperspectief, waarschijnlijk ook in de haak in de andere landen.
In elk land is de procedure na besmetting anders. Het deel dat de contacten registreert is al gemaakt door Apple en Google, dat wat over blijft is specifiek voor de GGD's en hun buitenlandse varianten. Dat kunnen er binnen één land zelfs meerdere zijn (België een Vlaamse en een Waalse, Duitsland per deelstaat). Per land moet er dus toch een aparte versie worden gemaakt. Dat gaat ook verder dan alleen de app vertalen. De Duitse app is voor de Nederlandse situatie nodeloos complex. De Nederlandse app is voor België onbruikbaar omdat die niet de mogelijkheid biedt om in meerdere talen (Nederlands, Frans, Duits) te kunnen werken.

Het maken van een app per land is dus niet heel veel duurder, maar heeft wel het voordeel dat elk land de app zelf onder controle heeft en wijzigingen in het beleid snel zelf kan doorvoeren middels een update van de eigen app.
EU app was wel mooi geweest, daar zou ik ook veel meer vertrouwen in hebben dan een Nederlandse (overheids) implementatie.

Misschien zouden ze dit alsnog kunnen ontwikkelen voor toekomstige virus uitbraken.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 25 juli 2024 21:03]

Wat heb je aan een EU app die je meer vertrouwd, als je (toch) overgeleverd bent aan je lokale overheid?
Ik zou het juist voor geen meter vertrouwen als ‘t bij de EU vandaan komt hehe. Maar de NLse app is opensource he, mocht je de bron willen naspitten. :)
Apple en Google hebben gister aangekondigd dit onderdeel te maken van de API.

https://blog.google/insid...e-exposure-notifications/
Is er een reden dat ze niet gewoon de Ierse app gebruiken? Deze is al compatible met de Noord-Ierse en dus hebben ze al ervaring met apps die buiten de landgrenzen werkt. De Noord-Ierse is trouwens door dezelfde developer gemaakt (NearForm). Ook bouwen ze die van Schotland en Pennsylvania. Bovendien is hij open source (ondersteunt door de Linux Foundation, https://www.siliconrepubl...ource-code-glinux-project). De app werd geroemd om hoe goed hij alle privacyaspecten voor elkaar had en een zeer goede participatiegraad van de bevolking Mis ik dan iets waarom er nu alweer een app moet komen?

Doet me een beetje denken aan de XKCD mbt standaarden https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

[Reactie gewijzigd door Rav op 25 juli 2024 21:03]

Omdat er al een Duitse app is? :P Die XKCD comic blijft leuk
Ik vind dat er zeer slechte evoluties zichtbaar worden in dit verhaal.

Ten eerste de manier waarop Google en Apple bepalen wat kan en wat niet kan mbt. tracering. Zelfs in tijden van de pandemie. De EU blijkt toch vaak een tandenloze tijger te zijn.

De grote techbedrijven en spelers in de telecomsector kunnen op basis van de reeds beschikbare data waarschijnlijk vandaag al vrij goed voorspellen wie ziek is, wie niet, en met wie deze personen contact hebben gehad. Waarom doet iedereen of die data niet bestaat?

En nu wil men persé mensen traceren met apps, alhoewel de voor de hand liggende maatregelen niet eens behoorlijk gehandhaafd worden (die tweede golf was een evidentie, zo slecht dat mensen omgingen met mondmaskers en social distancing). Daarvoor worden dan eerst tientallen apps ontwikkeled ipv 1 goeie die men dan achteraf weer moet gaan linken met mekaar. Duur, omslachtig, vaak ten koste van de gebruikelijke aanbestedingsprocedures en vooral: dat sleept allemaal veel te lang aan, we zijn al 2 golven voorbij voor er iets zinvol kan gebeuren met die apps.

Opt-in is daarbij grotendeels theorie en ik wil het in praktijk nog wel eens zien. Als je straks geen winkel of publiek gebouw meer binnen mag zonder die app te hebben (alhoewel je de andere maatregelen correct volgt), dan is dit geen vrije keuze. Bovendien kan dit op basis van vrije keuze gewoon niet werken, je haalt nooit voldoende kritische massa.
Dit is nu een keer een slim plan. Zeker voor België en Nederland waar je niet perse echt op reis bent als je de grens oversteekt. Onze landsgrenzen zijn zo dichtbij dat velen regelmatig in het buitenland uitgaan, shoppen, werken, etc.
Dus áls die app data straks waardevol is, is het slim dit meteen ook op Europees vlak te meten en gebruiken.
Bluetooth calibration values for hundreds of devices have been updated to improve the detection of nearby devices.
Hoe zouden ze aan de gegevens komen om deze finetuning the doen?

Edit: had 't op een cynische manier geformuleerd, ok. Maar ik vraag me serieus af in hoeverre de privacy gewaarborgd wordt door Google zélf, ook al heeft het de privacy van de apps zélf t.o.v. overheden goed voor elkaar. Wordt onder het mom van calibratie nu al die relatieve locatiedata alsnog gedumpt bij hen? Net zoals Street Maps en het heimelijk verzamelen van alle SSID's vraag ik me af wat hier dan uit kan komen rollen.

[Reactie gewijzigd door guillaume op 25 juli 2024 21:03]

Ligt het aan mij of is het verloop rond de ontwikkeling van deze apps erg omslachtig? Hadden we niet eerder kunnen bedenken dat COVID-19 niet eerst het GBA informeert voordat het iemand besmet?
Hoe oplossen werkt bij besturende organen:
1. *grmpf....pfieeuw*,
2. Alarm1, *grmpf....pfieeuw*,
3. Alarm2, *grmpf....pfieeuw*,
4. Constatering: "Héé, er is (echt) een probleem",
5. Onderzoek,
6. Symptoombestrijding,
7. Heroverweging en bijsturing, drastischere/radicalere aanpak,
8. Nog meer symptoombestrijding.

Ofwel, gaat niet bijdragen aan een oplossing, oplossing komt niet via die weg of er komt zelfs nooit een oplossing. Neem een willekeurig probleem/onderwerp en kijk of dit toepassing is, dat zijn er wel/niet verrassend veel.
Eerst moeten er maanden / getest gediscussieerd worden over allerlei privacy zaken. En dan komt er een koppeling aan mogelijk allerlei andere landen waar geen/weinig inzicht in is?
Nee dank je, die app komt niet op mijn telefoon als er een koppeling met dat Europese systeem is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.