Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: volgend jaar brengt Apple Mac-desktops met ARM-processors uit

Apple zou volgend jaar desktops met ARM-processors willen uitbrengen, zo claimt de doorgaans goed ingevoerde analist Ming-Chi Kuo. Daarnaast moeten er volgend jaar diverse Apple-laptops met ARM-processors komen.

De stap zou als gevolg hebben dat Apple minder hoeft uit te geven aan processors voor die apparaten, schrijft MacRumors op basis van een rapport van Kuo. Bovendien zou Apple niet langer afhankelijk zijn van de roadmap van Intel bij het uitbrengen van nieuwe modellen van zijn desktops en laptops.

Apple gebruikt al tien jaar zelf ontworpen socs in iPhones en iPads. Er gaan al een paar jaar geruchten dat Apple ARM-processors ook in zijn Mac-computers zou willen gaan gebruiken. Tot nu toe gingen die geruchten vaak over laptops; de ARM-architectuur staat bekend als zuiniger dan de x86-architectuur van onder meer Intel- en AMD-processors en dat zou de accuduur van laptops kunnen verlengen.

De overstap van de huidige Intel x86-processors naar ARM betekent dat ontwikkelaars hun macOS-software moeten aanpassen. Misschien geeft Apple daarom al eerder informatie aan ontwikkelaars over de komst van Macs met ARM-hardware. Toen Apple overstapte van PowerPC naar Intel, gaf het bedrijf ontwikkelaars daar een half jaar van tevoren informatie over. Omdat Apple zijn eerste Mac met ARM-processor eind dit jaar of begin volgend jaar zou willen uitbrengen, lijkt de online versie van WWDC in juni een geschikt moment.

Apple heeft zelf niets gezegd over een eventuele overstap naar ARM voor zijn Mac-producten. Het past wel bij de strategie van de fabrikant om steeds meer onderdelen van zijn apparaten zelf te ontwikkelen. Zo hebben Macs van de afgelopen jaren een chip die beveiligingsfuncties regelt, de T2.

Apple iMac 2019

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-03-2020 • 08:15

148 Linkedin

Reacties (148)

Wijzig sortering
Ik blijf me afvragen hoe ze dit gaan doen met bootcamp/development op een mac voor x86 processoren. Hopelijk wordt de ARM chip een secundaire chip.

edit: Ik lees net op MacRumors dat het hele verhaal mogelijk verkeerd geïnterpreteerd (vertaald) is. In het rapport wordt schijnbaar gesproken over de afname van bepaalde chipsets bij ASMedia maar dat is mogelijk voor héél andere doeleinden dan om een ARM chipset in de macs te zetten: https://forums.macrumors....022.2228208/post-28313947

offtopic:

Dit is nu al de derde keer in net iets meer dan een maand tijd dat Kuo dit naar buiten brengt of de derde keer hetzelfde nieuwtje dat gerapporteerd wordt:

nieuws: Analist: Apple brengt volgend jaar Macs uit met ARM-processors
nieuws: Analist Kuo: MacBook met ARM-cpu van Apple komt eind 2020 of begin 20...
nieuws: Kuo: volgend jaar brengt Apple Mac-desktops met ARM-processors uit

[Reactie gewijzigd door Earry op 27 maart 2020 08:57]

Hoe hebben ze het met PowerPC gedaan dan? Daar was de PowerPC ook niet tijdelijk een secundaire cpu.
Klopt maar one can hope ;-) Met PowerPC hadden ze overigens Rosetta. Een emulator om de programma's toch te kunnen laten draaien (alhoewel dit best traag was) en daarnaast was een Mac in het PowerPC tijdperk nog een redelijke niche (4,4% marketshare) waarop veel grafisch designers werkten, een enkele thuisgebruiker maar relatief weinig gebruik in het reguliere bedrijfsleven. Adobe was vrij snel met het releasen van een x86-based versie van hun software waardoor users relatief weinig impact ondervonden.

Als ik nu om me heen kijk (nou ja, niet nu door de huidige omstandigheden), dan zie ik veel managers, developers (niet voor OSX overigens), hobbyisten etc op een Macbook werken. De marketshare is inmiddels ook 14,64%. Veel van deze gebruikers maken daarbij ook nog gebruik van Windows op de Macbook omdat ze de overstap niet willen maken of een programma - zoals MS Visio - gebruiken dat niet op OSX draait. Dit zijn dan ook de gebruikers die je achterlaat.

Full-disclosure: ik ben één van die mensen die vanaf het moment dat de eerste MBP met intel chipset uitkwam, over is gestapt richting een Mac. Ik kon vanaf dat moment namelijk alles doen op die machine en hij zag er ook nog eens goed uit ;-) Inmiddels gebruik ik vrijwel enkel OSX tenzij ik fullblown Visual Studio en/of Visio een keertje nodig heb.

[Reactie gewijzigd door Earry op 27 maart 2020 09:34]

Klopt maar one can hope ;-) Met PowerPC hadden ze overigens Rosetta. Een emulator om de programma's toch te kunnen laten draaien (alhoewel dit best traag was)
Heb je hier ervaring mee? Had jij een Mac destijds?

Ik wel!

Mijn ervaring: voor programma's zoals MS Office (de PPC versie) merkte je geen enkel verschil. Bij het bewerken van video merkte je performance verlies.

Ik denk dat je in de war bent met Virtual PC. Daarmee kon je x86 programma's op een PPC Mac draaien. Dat was traag.
Jazeker heb ik daar ervaring mee. Overigens óók op de PowerPC-based Mac daarvoor die ik 1-2 dagen in de week verplicht gebruike. Het waren juist de office programma's waar ik problemen mee had en ik was niet de enige die hier last van had:

https://www.macworld.com/article/1053814/rosetta.html
https://www.geekbench.com...ta-performance-revisited/
Ik werk(te) nooit veel met Office maar Microsoft had toch meteen een native versie voor Intel Mac, als vast softwarehuis voor Mac, mag ik hopen?

Dus kocht je een nieuwe Mac, met Intel, dan was er toch ook meteen ‘Intel Mac Office’ bij te krijgen?

En op je PPC Mac bleef uiteraard de PPC versie van Office gewoon werken.

In de praktijk was het allemaal niet zo’n probleem. Enige jammere er aan was dat veel software uit de jaren negentig, bepaalde spellen met name, nooit ge-port is naar ‘Intel Mac’, dus toen Rosetta niet meer ondersteund werd, kon je daar niets meer mee.
Helaas niet dus. Office 2004 was destijds de gangbare versie. Die werkte enkel via Rosetta. Pas in 2008 kwam Office 2008 uit. Dat was dus 2 jaar nadat de eerste intel-based Macs uitkwamen. Spellen speelde ik in die tijd niet op een Mac, dus daar kan ik weer niet over oordelen :-)
OK, dat is wel onhandig. Volgens Wikipedia werd Rosetta ondersteund tot Mac OS 10.7 en die kwam uit in 2011. De eerste Intel Macs kwamen een half jaar na de 2005 WWDC, dus begin 2006. Dus je had een periode van 2006 tot 2008 waarin je op Rosetta was aangewezen als je met je nieuwe Mac met Office wilde werken.

In de praktijk stappen veel bedrijven niet graag meteen bij verschijning over op een nieuw OS of nieuwe versie van software zoals Office, omdat ze liever eerst de kat uit de boom kijken: Vaak zijn er kinderziektes die grote problemen kunnen geven als je er met het hele bedrijf last van hebt.

Dus het zal er wel op uitgedraaid zijn dat veel bedrijven, die sowieso minstens één versie van Mac OS 'achterlopen', nog een half jaar of zo gewacht hebben tot Office net als de andere software voor Intel beschikbaar was, voor ze nieuwe Intel Macs kochten.


Wat betreft spellen: Ik ben geen fanaat, maar er waren wel een paar leuke op het PPC Mac platform, zoals PegLeg, :) die ik nu niet meer kan spelen. Waarschijnlijk wel met een emulator.
:D lachen! Bedankt

Ik moet zeggen, in Safari start hij wel. Het werkt redelijk.

Het bijzondere van PegLeg is dat het op een monitor met een hogere resolutie, ook echt een groter speelveld krijgt(!) en dat lukt hier niet. Maar ik heb nog een PowerTower Pro op zolder staan die nog gewoon opstart, na meer dan twintig jaar :*)
Grappig zo op de vrijdagmiddag :), native draaien is natuurlijk het leukst.
Heel soms start ik nog wel eens wat van mij oude hardware op (een verloren zondagmiddag).
Mijn C64 doet het nogsteeds alhoewel helaas aardig wat floppy's verloren zijn gegaan.
Ik ging van een 1GHz Powerbook G4 naar de eerste Intel MacBook Pro. Rosetta rende rondjes om die Powerbook.
Herkenbaar. Ik ruilde mijn Powermac G5 (2,3Ghz) in voor een Mac Pro (2 keer dualcore 2,6Ghz Xeon) en het verschil was onwaarschijnlijk groot. Zelfs met PPC software via Rosetta rende de nieuwe machines rondjes om die oude. Ik vond het een flinke vooruitgang. En overstappen naar x86 software was helemaal waanzinnig mooi.
Mijn ervaring: voor programma's zoals MS Office (de PPC versie) merkte je geen enkel verschil. Bij het bewerken van video merkte je performance verlies.
De reden dat Rosetta werkte was dat rond de tijd dat Apple de switch maakte de PowerPC qua performance al mijlenver achterliep tov de x86 chips. Ook al is een ARM chip nu gelijkwaardig aan x86, zo veel sneller zijn zo ook nog niet.

Het zal voor lichtere toepassingen sowieso geen probleem zijn, daarvoor is al jaren rekencapaciteit genoeg.
Ik had destijds ook een kersverse Intel Mac en Office for Mac 2004 was wel degelijk aanzienlijk trager op een Intel dan het was op een echte PowerPC Mac. Dat merkte je misschien niet in gewoon typen of opstarten, maar wel als je met tabellen en graphics ging werken in bijvoorbeeld Word. Photoshop was al helemaal een drama.

Ik kan me niet vinden in jouw ervaring.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 27 maart 2020 13:12]

Apple heeft nu iets van een 7% geen verschil dus.

https://en.wikipedia.org/...personal_computer_vendors

Dit zal waarschijnlijk een "goedkope" (lees nog steeds duur tov alterantieve) ios desktop gaan worden.
Ik wou antwoorden dat ze nu ook een emulator hebben, maar dat is er een om arm code op een intel machine uit te voeren en net het omgekeerde.
Ik dacht dat er ooit een windows versie voor arm was. Is die een stille dood gestorven of bestaat die nog? (anderzijds, apple apple zijnde zal een window versie voor arm architectuur waarschijnlijk niet zonder boe of ba werken op apple's implementatie van arm).
Heel herkenbaar verhaal, voor visio ben ik uiteindelijk overgestapt op Lucidchart. is geheel compatible met visio inclusief stencils en icons en noem maar op. zowel import als export.

Daarnaast kun je er ook nog tegenaan automatiseren en heeft t opties om samen te werken of tekeningen online al dan niet met wachtwoord te delen.

Ik weet niet precies wat je afhankelijkheden zijn met Visual Studio, Maar Visio kun je afschrijven :)
Je kijkt enkel naar een stuk software, niet het ecosysteem. Alles vanuit Office staat automatisch ook in Teams/SharePoint als je met collega's werkt. Alles lokaal moeten opslaan om het vervolgens daarheen te uploaden, te downloaden om weer te bewerken, etc. etc. werkt toch niet echt lekker.
Ah zo, nou ze integreren sowieso met gsuite en Office 355

Lucidchart is overigens volledig web based.

Maar je maakt absoluut een goed punt. Integratie is een must, al vind ik dat visio wel altijd een raar beestje is gebleven in de Office suite. T enige wat nu kan is direct opslaan in je online omgeving. Maar dat deden we vroeger ook al met een webdav share of een netwerk-schijf.
He heb je misschien een betrouwbare bron van die 14 procent marktaandeel van de MacBook?
Ik had 'm hieronder ook al gepost maar moet zeggen dat ik niet precies weet hoe betrouwbaar dit is. Overigens bedoelde ik OSX met het marktaandeel, niet specifiek de MacBook :)

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide
tnks voor het reageren, ik nog niet naar beneden gescrold, sorry,
Ik keek in eerste instantie inderdaad verkeerd maar als ik hier kijk: https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide zie ik zelfs nog een hoger marktaandeel?
Apple heeft dit ooit eerder gedaan. Van de PowerPC naar x86 architectuur.
Men zal daar vast iets in petto hebben om de vertaalslag te maken of daar iets slims mee te doen.

Of ze hebben er compleet poep aan, drukken het gewoon door en forceren ontwikkelaars voor ARM te schrijven.
Wees gerust, het laatste. Apple heeft het al twee keer gedaan (68k -> PowerPC -> Intel x86) met soft emulatie en de problemen met performance/compatibiliteit die dit met zich mee bracht. De eerste keer ook rustig met 68k MacOS code in emulatie draaiende op PowerPC en het daarna pas native te gaan herschrijven.
Het grote verschil is echter dat je bij de overgang van powerpc naar intel verplicht werd van compiler te veranderen (typisch van codewarrior naar xcode/gcc) terwijl xcode nu al naar zowel intel als arm compileert. De overgang zou dus in principe behoorlijk soepel kunnen verlopen.
Als ik de post op Macrumors bekijk dan lijkt het inderdaad een AMD-gerelateerd bericht te zijn. Dat komt dan ook weer overeen met eerdere berichten dat Apple steeds meer drivers voor AMD-processoren in macOS verstopt. Zie bijvoorbeeld: nieuws: Bèta van macOS bevat verwijzingen naar AMD-processors

Nu ga ik misschien wat kort door de bocht, maar het lijkt me aannemelijker dat Apple eerst nog een poging waagt met AMD. Apple is ongetwijfeld bezig met het bouwen van de Mac op ARM, maar dat gaat nog niet zonder slag of stoot. Apple wil eerst alle legacy uit macOS hebben, voordat ze die overstap maken. Dan is het voor ontwikkelaars een stuk makkelijker om dat ook te doen. Sterker nog, als ontwikkelaars de laatste APIs gebruiken dan zou een simpele recompile voldoende moeten zijn straks. Apple probeert de laatste jaren in rap tempo legacy eruit te gooien, om dat voor iedereen mogelijk te maken. Er zijn slechts enkele ontwikkelaars die daar moeite mee gaan hebben (denk vooral aan Adobe).
Of gaat dr Mac over op een variant als op de iPad.

Je ziet nu al dat de software van de iPad meer los word geweekt van de iOS.

Voor hetzelfde geldt verdwijnt Macos in zijn geheel zoals wij die kennen en komt er met de komst van de ARM Mac een nieuwe OS uit.
iOS ís en was altijd al een variant van en gebaseerd op macOS volgens Apple.

De verschillen zitten hem vooral in aanpassingen van de interface. Dus nee, er komt geen compleet nieuw OS want waarom zou Apple het wiel opnieuw uitvinden? Ze schaven constant al aan het OS.

Dat de CPU op een andere instructieset draait verandert niets aan de behoeftes van gebruikers en dergelijke.
Mogelijk dat eerst de macbook aan bod komt om met ARM uitgerust te worden. Wanneer het gaat gebeuren is de vraag en het valt te verwachten.

De vraag is of de desktop iMac en MacPro ook mee gaan in deze nieuwe vorm. Er zal mogelijk gebruik worden gemaakt van Rosetta 2.0 om intel en ARM gelijktijdig te kunnen bedienen.

De voorbereidingen om software en app’s van INTEL en AMD op ARM architectuur uit te brengen is al in volle gang.

Apple deinst niet terug voor radicale veranderingen.
Ik blijf me afvragen hoe ze dit gaan doen met bootcamp/development op een mac voor x86 processoren. Hopelijk wordt de ARM chip een secundaire chip.
‘Vorige keer’, dus toen ze van PPC naar Intel overgingen, had je per sé een Intel Mac nodig om voor Intel te kunnen programmeren.

Apple had zelfs een kleine oplage Intel PowerMac desktops, speciaal hiervoor, die ze uitleenden aan de belangrijkste softwareleveranciers, vlak voordat de Intel Macs officieel gelanceerd werden.
Apple is toch meer in control dan vroeger. Update maar. Hups.
Bovendien is tegenwoordig alles gecompileerd. Dus porten naar een nieuwe CPU (die men al kent van de tablets) is ook een eitje.
Het is voor apple niet de eerste cpu overstap: van de 68k naar de 601 PPC, daana G3,G4,G5, intel.
In de jaren 90 had apple zijn os9 op intel in de labs (die build stond bekend als 'enterprise'). Met de PPC 601 draaiden ze mee op het PREP platform samen met IBM en micro$oft. Op PREP compliant machines kon je OSX, AIX, Solaris en windows NT draaien middels een microkernel die de hardware voor de laag daarboven universeel maakte. Door kinnesinne is de samenwerking mislukt ondanks dat er leuke spin-offs waren (een dec alpha die windows nt 4 kon draaien, microsoft RT (realtime OS dat in het lab gebleven is)). De motorola powerstack en de ibm 43P kon vrij veel OS'en draaien.
Ik meen te herinneren dat de PREP laag tussen de 5 en 15% overhead had (vmware zo'n 5 tot 10%). Het mooiste was de dec alpha preprocessor:de eerste keer dat een programma werd uitgevoerd draaide het geemuleerd. een tweede keer was de code omgezet en draaide het pakket native.
De rosetta overhead is evenzo te verwaarlozen. Het probleem toen en nog een beetje nu is dat de acceleratie van videokaarten niet tot zijn recht komt. Samen met de bijna nu complete 64 bits migratie zal de ARM migratie bijna een herhaling van eerdere zetten zijn. Als je leest over 80+ core ARM CPU's met zuinige energie footprint is en lagere kosten dan intel is het scenario compleet.
Als consument hoop ik dat ze ook low, low budget systeempjes gaan maken. Een systeem op basis van bijv. een RK3399 zou een mooi instapsysteem zijn, een ThunderX3 alike voor de numbercrunchers ...
Er zijn drie factoren die Arm-chips vanaf laat 2020 en begin 2021 een stuk interessanter maken:

Als eerste is de ARMv9 instructieset: In 2013 shokkeerde Apple de chipindustrie met de eerste ARMv8 chip voor mobiele apparaten, de Apple A7. Alle concurrentie gebruikte nog de ARMv7 instructieset en was van plan dat ook nog wel een aantal jaar te moeten gebruiken.
Nu komt ARMv9 er aan. Naar alle waarschijnlijkheid is Hercules de laatste high-performance ARMv8 kern en wordt Matterhorn in 2021 de eerste high-performance ARMv9 kern van Arm zelf. Apple ontwikkeld echter zijn eigen CPU-kernen en hoeven dus niet te wachten tot Matterhorn beschikbaar is. Huawei sprak in oktober 2019 ook al over de nabije komst van ARMv9.

De tweede zijn SVE2 vector extensies: SIMD-instructies, die meerdere kleine getallen per instructie kunnen verwerken (bijvoorbeeld vier 16-bits getallen in een 64-bits instructie), zijn al gemeengoed op x86, waaronder SSE2, SSSE3, AVX2 en nu AVX-512. Arm kent echter enkel NEON, een 128-bits brede vector instructieset die veel gebruikt wordt maar niet mee kan met het 256-bits brede AVX2 of zelfs 512-bits brede AVX-512. Arm heeft de opvolger echter al aangekondigd, Scalable Vector Extension 2 (SVE2). Zoals de naam impliceert is dit een schaalbare extensie met geen vaste breedte. SVE2 kan vectoren van 128-bits tot 2048-bits schalen, in 128-bits blokjes. Een smartwatch zou dus de simpelste 128-bits implementatie kunnen krijgen, een smartphone 256-bits, je laptop 512-bits, een krachtige dekstop 1024-bits en een server 2048-bits, terwijl deze allemaal op dezelfde code draaien (!).

De derde is TSMC's 5nm proces: We zullen het dit jaar al gaan zien in mobiele chips, maar in 2021 zullen de yields ook hoog genoeg zijn voor grotere laptop- en desktopchips. Er passen 85% meer transistors op TSMC N5 dan op N7 per vierkante millimeter, waarmee Apple genoeg speelruimte krijgt om krachtige ARMv9 cores met brede SVE2 vectorimplementaties te bouwen en er vervolgens ook nog eens veel op één chip te plaatsen. Het zou me niet verbazen als de krachtigste variant voor laptops 16 cores krijgt, eventueel in een mix van krachtige en efficiënte CPU-kernen.

Deze 3 factoren gaan ARM-chips vanaf 2021 veel competitiever maken, of Apple ze nu gebruikt of niet.

[Reactie gewijzigd door Balance op 27 maart 2020 09:31]

SVE(2) is inderdaad een hele goede kandidaat voor een Apple chip in een Macbook of desktop, mede omdat het automatisch schaalt. Ook RISC-V gaat de vector-kant op in plaats van fixed SIMD instructies.
Daarnaast zou een extension als TME een goede keus zijn om vanaf dag 1 in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Icelus op 27 maart 2020 16:07]

De eerste twee factoren helpen inderdaad een hoop.

De derde factor is echter niet ARM gerelateerd, AMD profiteert daar (meestal een paar maanden) ook zeer zeker van!
Zou het kunnen dat de surface pro x, hier ook gebruik van kan maken, de ARMv9 256 en 512-bits.dan kan adobe flash of premier gepoort worden naar het ARM platform van windows.misschien is dit idd het laatste zetje voor x86/64-software om ARM te gebruiken, naast Intel.
Ik kwam een paar dagen geleden nog op YouTube risk-v VS ARM tegen, was best interessant om te zien en te horen.hrt filmpje weet ik zo niet meer maar hier heb je als nog een link, wel interessant want risk-v opensource https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Verder hoop ik dat bij voorbeeld het team van engineers die de Xbox series x heeft ontwikkeld, ook gaat samen werken met qualcom, en het serieus een eigen ontwikkelde qualcom chip kan bouwen met eigen patenten, dan kan het zo meer een serieuze concurrent gaan worden van Intel en de Apple in hardware.ik denk dat bijvoorbeeld aan een Xbox laptop met een Qualcom ontwikkelde ARM in samenwerking met het team engineers van het Xbox team, dan kunnen ze universal Windows platform gebruiken om games te bouwen.met ARMv9 256 en 513-bits ben ik heel erg benieuwd naar, een Xbox powerd qualcom laptop.ik heb interesse in een Qualcom Xbox laptop 5G, uwp games.de software is er al in de vorm van het universal Windows platform, ik ben wel benieuwd hoe games er op zullen presteren, zo niet zal het toch cloud gaming worden voor Microsoft.

Dan scheit Intel corp drie kleuren poep, ik ben heel erg benieuwd waar dit allemaal heen gaat in de toekomst!

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 28 maart 2020 11:59]

Lijkt mij heel slim om een reden die ik niet in het artikel lees.

De nieuwe iPad pro heeft een standaard, toetsenbord en TouchPad alsof het een laptop is. Alleen missen er nog veel professionele apps op.

Wanneer de Mac desktop / laptops alleen nog ARM zijn, moeten alle grote content creating programma's (photoshop, final cut pro, logic pro, etc) omgezet worden naar ARM. Dit betekent dat deze apps met weinig aanpassingen straks ook draaien op de iPad.

Daarmee zal eindelijk de samensmelting van Mac OS, en iOS (of iPad OS) tot een voltooing komen. Iets wat al ten geruchten kwam na het uitbrengen van de eerste ipad's in 2010.

Ik ben heel benieuwd. Want daarmee hebben ze straks 1 systeem dat werkt met touch en toch ook toetsenbord en muis/TouchPad. Iets wat ze dan stapje voor stapje (jaar voor jaar) hebben ontwikkeld volgens een evolutionary design methodiek, ipv microsoft die met Windows 8 de stap in 1 keer wilde maken en daarmee onderuit ging.

Chapeau
Het is zoals te zien in het artikel overigens niet voor het eerst dat Apple een overstap van architectuur toepast. Ik kan me nog de tijd herinneren dat we van PowerPC processoren naar Intel gingen. Dat ging redelijk geruisloos en was echt een aanwinst. PowerPC was een beetje een uitgeblust product

Een mogelijk vertrek van x86 zie ik met meer zorgen tegemoet. Ik geloof nog steeds niet in de kracht van ARM voor workstation/power user gebruik. Daar blijft x86 heer en meester wat mij betreft. Ik hoop echter dat ik ongelijk krijg want concurrentie is altijd goed.

[Reactie gewijzigd door thatanas op 27 maart 2020 08:26]

Ja, maar dit betekent ook direct dat Windows 10(x86_64) er ook niet op werkt!

Of ja ik weet wel dat er een ARM versie van bestaat, maar die draait vooralsnog niet alle software van x86. Nog afgezien van de performance hit als die moet emuleren.

Maar aan de andere kant Microsoft is ook bezig om ARM te ondersteunen, zodat sommige x86 software ook op ARM kan draaien.

Wie weet, misschien dat Microsoft en Apple samenwerking aangaan zodat ARM versie van Windows beter kan worden.
Apple heeft niet veel incentive om Windows ondersteuning te handhaven of als factor mee te nemen in een dergelijke overstap, ik denk niet dat Apple daar tijd aan gaat besteden.

Apple heeft met een eigen architectuur vooral meer controle over hun eigen ecosysteem, het forceert klanten nog meer (zo niet volledig) naar de App Store voor het verkrijgen van applicaties die werken op hun systemen en met volledige controle over de hardware kunnen ze verder gaan in het beperken van toegang tot het hardware platform door third parties.
x86 zorgde ervoor dat hackintosh mogelijk was en dat was apple een doorn in het oog. Niet dat dit een belangrijke rol speelt in de keuze die ze nu maken, maar het is een leuk extra'tje, want zoals nu al met veel onderdelen van hun hardware (met als beruchtste voorbeeld de T2) zijn ze amper of niet te krijgen. Als ze nu hun eigen ARM maken, dan locken ze zowat iedereen buiten
Zeker en absoluut waar! Het gaat dus inderdaad over controle op hun ecosysteem first and foremost.
Apple heeft zeker wel veel incentive om Windows ondersteuning te handhaven.

Apple weet echt wel dat zij zakelijk nog steeds voor een heel groot gedeelte afhankelijk is van bootcamp/emulatie software als Parallels / VMWare etc. waarin de business-software gemaakt voor windows draait...

Zouden ze die link verbreken dan gaat de Mac gewoon weer terug naar niemandsland.
Oftewel als ze al een ARM-pc zouden bouwen dan zouden ze er gelijk een emulatie laag voor x86 bij laten bouwen...

Zakelijke software is nog steeds voor het merendeel windows-only...
Absoluut niet waar, het antwoord daarop is namelijk, gebruik maar Remote Desktop.

X86_64 emulatie op ARM is nu niet echt een levensvatbare oplossing en zou alsnog inhouden dat Apple licenties moet afnemen bij Intel (direct of indirect).

[Reactie gewijzigd door e_balk op 27 maart 2020 09:21]

Absoluut niet waar, het antwoord daarop is namelijk, gebruik maar Remote Desktop.
Waardoor dus de zakelijke pc een x86 is en de Apple is een luxe erbij.

Ik denk niet dat veel bedrijven hun medewerkers gaan voorzien van een duurdere mac + een extra pc om op te gaan remote desktoppen... Dat is net ietwat meer kosten dan enkel een duurdere mac (zoals het nu is)
Ik begrijp niet helemaal hoe je tot de conclusie komt dat Remote Desktop betekend dat er een tweede (zakelijke PC) noodzakelijk is.

Er zijn tal van oplossingen die al jaren ingezet worden om desktops onafhankelijk te maken van werkplekken, het uitrollen van een RDS of VDI omgeving is tegenwoordig niet heel bijzonder meer in zakelijke omgevingen en daarbij is het ook mogelijk om workstation class werkplekken te virtualiseren. Dit werkt voor een eindgebruiker niet wezenlijk anders dan het opstarten van een VMWare Fusion of Parallels sessie, maar bied wel voordelen ten opzichte van die producten, aangezien de (virtuele) machines niet overal mee naartoe gaan met de gebruiker, die blijven immers op de servers van het bedrijf staan.
Ben je wel bekend in het bedrijfs leven ? een RDS / VDI omgeving kost geld. Je kan niet voor al je medewerkers even een oomgeving inrichten. Een macbook + VM met W10 erop kan nog net.
Ik geloof dat je reactie enigszins uit context is, het gaat hier over het feit dat Apple helemaal geen reden heeft om zich daar druk over te maken. Apple wil zijn platform afsluiten voor die mogelijkheden en zal eerder voor mijn eerder genoemde argumenten gaan dan de argumentatie dat een MacBook met een VM goedkoper is (dat is immers helemaal niet de markt die Apple wil verdienen als Premium brand)

Ik ben niet voor een overstap naar ARM voor deze producten van Apple, vooral vanwege het gesloten karakter van die beweging, maar dat is niet de manier waarop Apple hiernaar kijkt. Zij kijken naar maximalisatie van de winst en minimalisatie van afhankelijkheid van derden. Een samenwerking met Microsoft past simpelweg niet in dat plaatje en Apple heeft ook geen enkele reden om een dergelijke samenwerking aan te gaan, omdat de alternatieven al beschikbaar zijn.
Apple wil zijn platform afsluiten voor die mogelijkheden en zal eerder voor mijn eerder genoemde argumenten gaan dan de argumentatie dat een MacBook met een VM goedkoper is (dat is immers helemaal niet de markt die Apple wil verdienen als Premium brand)
Dan hoop ik maar dat Apple dit goed onderzocht heeft, want het meerendeel Apple gebruikers die ik ken, heeft op de een of andere manier een Windows partitie op zijn systeem staan.

Windows omdat sommige toepassingen/omgevingen nu eenmaal niet voor Apple beschikbaar zijn, en je niet zonder kunt, maar toch voor de overige werkzaamheden op een Mac willen werken vanwege de hardware en de gebruikersbeleving van MacOS.

En daar wordt graag meer geld voor betaald. Sterker nog, als je dan toch een Mac hebt, dan maar meteen wat verdere aankopen erbij om beter van het ecosysteem gebruik te kunnen maken, zoals een iPad en/of iPhone. Volgende stap zijn de meer persoonlijke accessoires zoals AirPods en de Apple Watch.

Dus als dat Windows straks niet meer gaat, dan vraag ik me af of dit wel voordelig voor Apple zou uitpakken.
Ik deel die hoop met je, maar Apple zou Apple niet zijn als zij niet arrogant genoeg zouden zijn om te zeggen dat zij beter weten wat de klant wil dan de klant zelf.

Ik geloof er ook niet in dat een dergelijke stap goed zou zijn voor Apple als ecosysteem, maar ik moet zeggen dat vanuit mijn perspectief de laatste jaren toch al een beweging ingezet is, waarbij een deel van de klanten uit het systeem geduwd worden. Ik ben iemand die redelijk in het ecosysteem zit (MacBook, iPhone, Watch), maar voor mij was de iPhone 8 die ik nu heb de laatste iPhone (ik wil geen telefoon met alleen gezichtsherkenning om te ontgrendelen, maar geen keuze, of terug naar de pincode) en ik wil ook geen MacBook die enkel ARM architectuur heeft.

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat ze de onderkant van hun Mac producten (MacBook Air en Mac Mini) gaan omzetten naar een ARM architectuur en de Pro producten laten voor wat het nu is, maar zelfs dat zie ik niet direct als een goed teken voor de toekomst, dus we moeten gewoon afwachten wat ze daadwerkelijk gaan doen.
En dan heb je het niet eens gehad over het feit dat je met een RDS/VDI omgeving een (fatsoenlijke) internetverbinding nodig hebt. Wanneer je lokaal draait kun je ook verder zonder verbinding.
In hoeverre is dat iets dat Apple als een probleem zou zien, hun producten zijn zo geweldig, dat je altijd de beschikking hebt over een geweldige verbinding met het internet, gewoon je iPhone hotspot aanzetten en gebruiken (en toegegeven, heb dit meer dan eens gebruikt voor een dergelijke setup, het werkt prima).

Ook is het zo dat in de meeste bedrijven ondertussen een netwerkverbinding voor in ieder geval een deel van de applicaties noodzakelijk is, dus als de verbinding er niet is, dan kunnen die mensen hun werk ook al niet goed meer doen.
Een macbook + VM met W10 erop kan nog net.
Inderdaad, dat gaat prima, en is echt het beste van twee werelden (voor mij althans). En Mac's zijn nu eenmaal geen corporate machines. Die dingen (en alle randapparatuur eromheen) zijn veel individueler, en daar is het hele ecosysteem ook op ingericht. Kijk maar eens naar iCloud, waarmee je niets kunt sharen naar personen buiten je gezin. Dan moet je weer op andere tools terugvallen om dat naar teamleden, collega's of klanten te doen.

Dus als ze x86_64 laten vallen, dan gaan er veel Macjes uitgefaseerd worden als ze end-of-life bereiken.
Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe verknocht ik ook ben aan het Apple ecosysteem, zodra ik geen windows meer kan draaien met VMWare Fusion, heeft een Macbook voor mij minder waarde.

En dan kan ik de betreffende windows instance wel naar de cloud verhuizen, desalniettemin zou het een afbreuk aan het huidige gemak zijn.

Het is juist de combinatie van beide besturingssystemen die het zo interessant maakt om op een Mac te kunnen werken.
Als je zakelijk wil: Office is er voor de Mac, en als je echt 'volledig' Windows wil draaien neem je toch een Windows laptop en ga je niet lopen klunzen met een 'tweede keus' besturingssysteem op een Mac?

Vermoedelijk gaat emulatie voor lichte applicaties prima werken (en als Apple het niet bouwt doen derde partijen dat wel).
Ik draai toch een vrij zwaar integratieplatform op mijn Macbook Pro onder Windows middels VMWare fusion. Zonder problemen. Het voelt niet als 'klunzen' hoor. Integendeel.

Die 'vermoedelijk' natuurlijk omdat je er geen hands-on ervaring mee hebt?

'tweede keus' wil ik Windows niet noemen. Het is tegenwoordig een prima os, met wellicht een wat mindere gebruikerservaring. Maar dat kan ook persoonlijk zijn.

En inderdaad, op die Mac draai ik ook MS Office, niet onder Windows maar onder MacOS. :)
Natuurlijk draait het wel, maar vind de meerwaarde van een Mac vooral zitten in de samenwerking tussen hardware+software, dus Mac+macOS (en iCloud/iOS).

Als je Windows via Bootcamp op een Mac installeert mis je die meerwaarde en maak je gebruik van een optie die Apple waarschijnlijk alleen aanbiedt omdat het relatief weinig moeite kost, maar niet echt deel uitmaakt van de Mac "experience".

VMWare is best aardig, maar draait trager dan native Windows op dezelfde hardware.

IMO ben je -als je windows spul wil draaien- vrijwel altijd beter af met een stukje op Windows geoptimaliseerde hardware. Zeker in de Apple prijsklasse kan je zeer nette devices vinden.
VMWare is best aardig, maar draait trager dan native Windows op dezelfde hardware.
Tuurlijk daarom is ook de halve wereld aan het virtualiseren... Het verschil is miniem en er zijn zelfs stukken waar het gevirtualiseerd sneller draait dan op ijzer...
IMO ben je -als je windows spul wil draaien- vrijwel altijd beter af met een stukje op Windows geoptimaliseerde hardware. Zeker in de Apple prijsklasse kan je zeer nette devices vinden.
Het punt is alleen dat een heleboel mensen niet echt windows spul willen draaien, alleen in een bedrijf etc is er dan meestal net 1 erp-pakket of andere verplichte zakelijke applicatie die net onder windows moet draaien...

Om wat documenten te maken maakt het OS niets uit, om wat te browsen maakt het OS niets uit, om wat te emailen maakt het OS niets uit, om een agenda bij te houden maakt het OS niets uit.
Alleen om verkooporder of een offerte te maken of om die speciale machine aan te sturen, tja dan kom je in de gebieden waar Windows gewoon de standaard is.
VMWare is best aardig, maar draait trager dan native Windows op dezelfde hardware.
In 2003 had ik je gelijk gegeven, maar we zitten inmiddels in 2020. VMWare (en ook de andere hypervisors) werken TOP!
maar vind de meerwaarde van een Mac vooral zitten in de samenwerking tussen hardware+software, dus Mac+macOS (en iCloud/iOS).
Mee eens, dat is ook de reden waarom ik (zo veel mogelijk) van Windows ben afgestapt.

En kun je nagaan hoe mooi het dan is als je dan alsnog een Windows onder je vingertoppen hebt zitten op diezelfde Mac. En dan ook weer het gekke: Met die superieure Apple trackpad werkt scrolling in Windows lekkerder dan op een moderne 'PC' laptop. Hoe bizar!
Is dat niet juist de bedoeling, Backwards compatibility breken? Op dit moment kun je als gebruiker van een Mac prima software installeren buiten de App Store om, en dat kost Apple 30% omzet. Door een streep te trekken door x86 en alle software die daarbij hoort, kan Apple meteen afdwingen dat Mac OS ARM alleen nog maar software van de App Store accepteert. Net als bij de iPhone.

Er is inderdaad een Windows ARM versie, maar die doet deed precies het zelfde: Alles vendor-locken aan zijn eigen software center. Ik zie daar nog wel een conflict in, zowel Apple als Microsoft willen een walled-garden bouwen met ARM, dus ik vermoed niet dat er een Duel Boot optie komt op de Mac OS ARM tak.

Ook niet vergeten, het gros van iemands video game bibliotheek is eenmaal uitgebracht en zal kort na uitgave nooit meer updates krijgen. Hiermee is Mac OS ARM ook meteen vrij van videogames.

Edit: Mijn kennis loopt achter. Blijkt dat Microsoft een stap terug heeft gedaan in hun walled garden.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 27 maart 2020 11:48]

Wat je aangeeft over Windows ARM is onjuist. Ik heb een Surface Pro X (Windows 10 on ARM) en kan gewoon applicaties van buiten de Store installeren (32-bit applicaties d.m.v. emulatie of native ARM64 applicaties .exe). Denk dat je in de war bent met Windows 10 S Mode, daarbij kun je in principe alleen apps vanuit de Store installeren, maar ook dit is uit te schakelen door te upgraden naar Windows 10 Pro zover ik weet.
Ik zou dat anders wel zien zitten, zo'n 'Duel Boot'. Benieuwd wie er wint, iOS of Windows. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door ajolla op 27 maart 2020 09:06]

iOS wint, maar wel leuk een Apple Macbook met Android ;)

Windows 10 bestond al bij introductie voor ARM, ze hebben er zelfs een heel leger aan mobiele devices voor uitgebracht, maar niemand wilde ze hebben, toen hebben ze maar een gigantische naam in de mobiele telefoonmarkt gekocht (Nokia) en nog steeds wilde niemand ze hebben, zo erg niet zelfs dat nu niemand meer weet wie Nokia ook alweer was ;)
Nokia? Was dat niet de grondlegger van het op Linux gebaseerde Sailfish OS dat door Jolla verder is uitontwikkeld en momenteel tot volle tevredenheid op m'n Sony Xperia draait?
MS kocht Nokia om één reden: hun Linux-gebaseerd OS de nek omdraaien voor het de markt zou veroveren.
MeeGo stond niet echt op het punt van de markt veroveren op dat moment dus dat lijkt me niet heel waarschijnlijk. MeeGo is voor zover ik weet alleen standaard meegeleverd op een paar Netbooks, met name vanuit Intel en had ondersteuning voor een paar Nokia telefoontoestellen die er voor zover ik weet niet eens standaard mee geleverd werden (volgens mij draaiden die allemaal standaard op Symbian).

Het kan zijn dat het een mooie bijkomstigheid was, maar het was zeker niet de enige reden voor die overname.
Het enige wat ze afdwingen als ze een streep trekken door x86 is dat alle ontwikkelaars over moeten naar ARM. Dit heeft niets met het afdwingen van de Appstore te maken. ARM applicaties kun je net zo goed buiten de Appstore om installeren, tenzij Apple dit ook tegen zou houden. Dat zal alleen gebeuren als ze uitgeklede versies van hun apparaten aan gaan bieden.
Zo'n Appstore lockdown zou een slechte zaak zijn, tenzij Apple apps toelaat als bijv. Virtual Box en 3rd party firewalls en web ontwikkeling apps (bijv. Apache / PHP / MySQL). Die zijn in iOS allemaal niet beschikbaar.
Vandaar dat ik ook denk dat het alleen om uitgeklede apparaten gaat, net zoals Windows 10 voor ARM.
Marktaandeel van apple is stukken kleiner waardoor ze dit eenvoudiger kunnen doen.

In het geval van windows, ja die kijken naar arm hebben er een versie van maar er zijn zo veel windows pc's zo veel software dat dat alles omzetten naar arm niet te doen is.
Daarnaast MS heeft met windows een zo groot manktraandeel dan vendor lock afsluiten niet eens zou kunnen er zal meteen worden ingegrepen.
Groter verschil is dat Apple zowel soft als hardware doet, MS richt zich meer of software en de hardware die ze maken is ondergeschikt daaraan.
Ik snap nooit de mensen die dit willen? Als je Windows wilt draaien dan kun je veel beter een Windows PC kopen, dat is veel goedkoper. Als je echt die ene windows app nodig hebt moet je tijd steken in het vervangen van die windows app niet een dood dier proberen te reanimeren. Zoek gewoon een vervangende webapp, ben je voor altijd van de ellende af.
Je kan met Apple bootcamp zowel Windows als macOS op je macje draaien. Ik vind dat persoonlijk heel fijn. Bepaalde software is gewoon niet beschikbaar op macOS en andersom. En er is in mijn vak ook zeker geen webapp vervanging. Het niet meer ondersteunen van win maakt voor een selectie groep (pro) gebruikers wel degelijk verschil.
Kun je een voorbeeld geven van zulke software?
Ik ben showdesigner en wij gebruiken "artnet" om dmx (het lichtsturing protocol) over ethernet te versturen. Er is onder MacOS geen goede artnet monitor beschikbaar. Daarnaast is de meest populaire lichtsturing software Grand Ma2 ook niet beschikbaar onder MacOS.
Ik ontwikkel op XPA en XPI van magicsoftware.com. de Studio hiervan is er alleen voor Windows, deployen kan ik overal. En ik werk nu eenmaal graag op een Mac. Dus Windows 10 onder VMware Fusion.
Het zou je verbazen hoeveel jonge, hippe, bedrijven standaard hun werknemers een 13 inch Mac geven... En ze dan vragen om in .NET te programmeren of Office Notes te gebruiken.
Haha, ja dat is herkenbaar. Maar natuurlijk ook gewoon snel te fixen.
Ow, de ergernis.

Heb al eens eerder een werkgever gehad die best 3000.- euro wilde uitgeven aan een Mac Book Pro, maar mijn enige twee wensen: ANSI Toetsenbord en 15 inch, waren allebei te ingewikkeld. O, en het was het eerste model met die hopeloze butterfly-keys en vier USB-C poorten, dus niet alle monitors wilde er lekker op aan sluiten. Puntje bij paaltje had ik drie dongels nodig om mijn randapparatuur te kunnen aansluiten.

Nu werk ik op een zwaar uitgeruste Clevo 15.6 inch en daar ben ik super tevreden mee.
Omdat ze wel een Macbook/iMac/Mac willen, en waar nodig toch nog Windows kunnen gebruiken.
Ik ben er ook zo één. Ik gebruik met veel plezier een Macbook, maar ik heb ook nog bepaalde Windows software wat ik nodig heb. Ik ga dan niet mijn tijd verdoen aan het zoeken van een vervangende app die niet bestaat, maar installeer gewoon Windows naast Mac OS. Dat is in een half uurtje geïnstalleerd (of iets langer als je de image nog moet downloaden), Bootcamp handelt alles voor je af. Zo kan ik zonder problemen die software gebruiken, en voor de rest gewoon in Mac OS werken.
Inderdaad, ik heb ook een Macbook Pro en daarin een VM met Windows 10 die ik vooral voor mijn werk gebruik (diverse Windows specifieke VPNs naar klanten en apps) zodat ik tegelijk zowel macOS als W10 kan gebruiken. En die VM image kan ik zo backuppen naar een externe HD. En als er een Windows update fout gaat, kan ik zo terug, hetzij met snapshot, hetzij een VM backup terugzetten.
Ik gebruik Parallels om Windows te draaien op m'n Macbook, hopelijk dat ze daar wel een oplossing voor vinden dan voor de beperkte keren dat ik Windows nodig heb...
Hoewel een instructieset invloed heeft op de performantie, hoeft de overschakeling echt niet zo nefast te zijn als je vreest. Het enige wat je niet mag verwachten is een computer die de prestatie benaderd van een i9 met het stroomverbruik van een smartphone. De performantie per watt van huidige x86 processoren zit niet zo ver meer af van ARM processoren en er is geen enkele reden waarom een ARM niet kan opschalen naar meer performantie met betere koeling en stroomtoevoer.
als de performance per watt van x86 niet ver van arm zit waarom zou je dat naar arm willen gaan ?
Enige reden voor apple is misschien nog meer controle over de hardware.
In het geval van Apple zijn ze dus al jaren bezig om zoveel mogelijk binnen in huis te ontwikkelen zodat ze meer controle hebben over de hardware alsook de richting dat die in ontwikkeld wordt. Aan de andere kant wordt je minder afhankelijk van externe fabrikanten. Microsoft heeft enkele jaren terug de zet al gemaakt om naar ARM op te schuiven als middel om minder afhankelijk te zijn van Intel. Op de ARM markt leeft al jaren een gezondere competitie dan op de x86_64 markt. Al zien we daar wel dat AMD gelukkig weer kan meespelen ondertussen.
Klopt maar MS werkt op dat gebied weer samen met qualcomm en niet met alles arm fabrikanten. Ondanks dat er dus meer keuze in ARM cpu's is kiest MS toch specifiek voor 1 om echt mee samen tewerken.
Maar Windows is niet exclusief voor Qualcomm SoCs geschreven. Andere fabrikanten kunnen samenwerken met MS om hun systemen ook te laten ondersteunen door Windows. Dat was reeds zo met de Windows telefoons. Ook daar had MS zelf de implementatie met Qualcomm gedaan en konden andere fabrikanten de benodigde drivers ontwikkellen om hun SoC compatibel te maken.
Ze zullen denk ik ook wel beginnen met de ‘instapmacs’ en zeker niet beginnen met een. ARM variant van de Mac Pro. De huidige A12Z en A13 processoren komen aardig mee vergeleken met basic desktopprocessoren, de vraag is natuurlijk hoe ver ze de prestaties kunnen opschalen met meer cores en dergelijke.
Maar daarmee splits je wel effectief je ecosysteem in tweeën. Nu is dat natuurlijk wel deels zo (laptop/desktop versus telefoon en tablet), maar ik vraag me af of je dit wil vragen van ontwikkelaars die geen apps maken maar macsoftware.

[Reactie gewijzigd door thatanas op 27 maart 2020 08:30]

Sowieso ga je gedurende enkele jaren beide platformen moeten ondersteunen. Apple gaat niet van de ene dag op de andere zeggen: we veranderen heel onze line-up, x86 is niet meer te koop en we stoppen met updates voor alle voorgaande mac OS versies.

Apple heeft dit in het verleden al eens gedaan en ze weten dus dat het mogelijk is. Daarnaast neem ik aan dat Apple opnieuw een Rosetta project zal starten, net zoals Microsoft doet, om huidige applicaties op ARM te kunnen draaien zodat software developers hun oude versie niet moeten omzetten terwijl ze een volgende release wel naar het nieuwe platform kunnen brengen.
Dat kan ik me enerzijds niet voorstellen, want dan hou je 2 systemen gelijktijdig in de lucht en maak je onderscheid is verschillende desktops.
Kan een ARM überhaupt mee met de Xeons uit de Pro’s? Dat lijkt mij toch haast niet.

Zou het een optie zijn om bijvoorbeeld een Mac Pro uit te rusten met X86 én een ARM?

Apple heeft natuurlijk wel de eerste voorbereidingen getroffen om iPads geschikt te maken voor muizen en trackpads, dit lijkt wel het begin van een nieuwe strategie voor Apple
Van PPC naar X86 zijn ze juist met de powermac naar Mac Pro begonnen.

Ik verwacht dat ze dit echt niet gaan doen, het word zowat de dood voor Apple.
Ik geloof nog steeds niet in de kracht van ARM voor workstation/power user gebruik.
Ken je de NXP LX2160A? Dat is een 16x Cortex-A72.

Ik heb pas een https://www.solid-run.com...ly/honeycomb-workstation/ aangeschaft met 32GB DDR4 ECC geheugen en een 375GB Intel Optane M.2 drive.
Wat is je workload op dit systeem? Klinkt interessant namelijk! Heb ook wel eens zitten kijken naar zo'n Nvidia Jetson/Xavier bordje als desktop maar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Deze gaat m'n huidige thuisserver (op basis van Xeon) vervangen. Daarop draait nixos met postfix, dovecot, caddy, ssh, matrix, irc, dns, minecraft, backup, en ik gebruik 'm voor development.

Ik ben groot fan van ARM en heb al een behoorlijk aantal bordjes 'versleten'. Dit is de eerste die serieus genoeg is in alle opzichten om meer dan goed mee te kunnen komen.

Houd overigens ook Huawei Hi1620 en Ampere Emag in de gaten als je dit soort ontwikkelingen interessant vindt.
Ok, cool! Maar nog geen ARM op je desktop/laptop dus?
Helaas niet, er is nog geen ARM laptop die wat specs betreft in de buurt komt van m'n P70. Maar alle software die nu op m'n laptop werkt, werkt ook op ARM want Linux. Eventuele closed source software die alleen voor x86 beschikbaar is kan ook nog met qemu uitgevoerd worden.

Eind dit jaar krijg ik (als het goed is) wel de Librem 5, wat feitelijk een ARM mini-pc op telefoonformaat is.
Dat is op dit moment eigenlijk ook het enige wat er nog aan ontbreekt en dat neem ik Qualcomm ook kwalijk. Maar Qualcomm is sowieso niet zo vriendelijk naar de FOSS gemeenschap toe, dus het viel ook wel te verwachten. De Snapdragon 8cx zou uitstekend zijn voor laptops die niet vastzitten aan Windows, maar dat zit er voorlopig dus niet in.

Het is ook niet zo dat ontwikkelaars er niet voor zouden willen betalen, want dat doen ze nu voor x86 laptops ook al. Dus ik hoop dat we volgend jaar meer laptops zullen zien met krachtige chips van bedrijven (zoals Rockchip en Allwinner) die wel op een of andere manier ondersteuning bieden voor Linux en BSD.
Denk dat de overstap van powerpc naar x86 redelijk eenvoudig was. Veel gebruikte software bestond grotendeels al in x86 code op Windows, en behoefde alleen aanpassingen naar een ander OS. Nu zetten ze de software makers toch flink onder druk. Alle software zal volledig opnieuw geschreven moeten worden in arm code.
En of deze makers blij zullen zijn met de vendor lock die Apple hiermee ws afdwingt?

(Oftewel bv: Adobe, zet per direct al je software in arm voor mac os en lever daarna maar 30% van je inkomsten in...)

Vind t gedurft van Apple. Zijn juist veel designers,dtp-ers en producers onder de Apple "desktops" gebruikers. Met software die gebaat is bij veel rekenkracht. Iets wat powerpc was, x86 is, en arm nog lang niet is.
Je hoeft alleen maar opnieuw te compilen natuurlijk.
PowerPC was destijds wel een beetje aan het einde. Maar dat is de huidige cpu toch niet?
Ik ben wel bang voor wat dit met het platform gaat doen. macOS is de laatste jaren voor enkele ontwikkelaars (Infinity) goed geweest maar je merkt in de andere scene dat veel (indy/hobby)ontwikkelaars het platform links laten liggen. Je ziet het bijvoorbeeld ook met Safari. Addons zijn eigenlijk geen ding meer omdat de eisen veel te streng werden. Hoe zal dat met arm zijn?
Apple zou volgend jaar desktops met ARM-processors willen uitbrengen, zo claimt de doorgaans goed ingevoerde analist Ming-Chi Kuo. Daarnaast moeten er volgend jaar diverse Apple-laptops met ARM-processors komen.
Dus er komen zowel desktops als notebooks uit met ARM processoren. Beiden wel even significant, lijkt mij. Hopelijk kickstart dit het aanbod aan ARM notebooks in het algemeen. :)
Bovendien zou Apple niet langer afhankelijk zijn van de roadmap van Apple bij het uitbrengen van nieuwe modellen van zijn desktops en laptops.
Que?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 maart 2020 08:19]

Hopelijk kickstart dit het aanbod aan ARM notebooks in het algemeen.
Ik hoop het ook maar ik ga er zeker niet vanuit. De meeste laptops draaien immers op Windows en de ARM ondersteuning heeft meerdere pogingen gehad maar is altijd gefaald. Ik zie niet hoe dit anders is als Apple hiermee begint.

Apple heeft hier een enorme voorsprong maar 3rd-party software moet ook snel over gaan. De overstap van PowerPC naar x86 is destijds ook heel traag verlopen met Adobe software (zo heb ik gehoord) en dat heeft veel mensen ook een slechte smaak gegeven.

Als ze dit timen met het vrijgeven van de IOS appstore binnen MacOS kunnen ze er echter wel een een grote push mee maken. IOS heeft fantastische concurrenten voor bijvoorbeeld photoshop geïntroduceerd. Met veel IOS apps op MacOS gaan we mogelijk veel meer Mac's zien.

[Reactie gewijzigd door dycell op 27 maart 2020 08:43]

Het fijne en snelle werk blijft je toch helaas Adobe en desktop apps afhankelijk! iOS fotobewerking is er genivelleerd.
Tablets waren ook continu een flop, tot de iPad uit kwam. Smartphones waren een niche product, tot de iPhone uit kwam.

Apple heeft de potentie tot het dwingen van adoptie door de markt.
De roadmap van Intel wordt bedoeld.
Klopt, artikel is al gewijzigd.
betekent dit dan ook dat windows 10 straks niet meer native te draaien is op een Mac vanwege de ARM cpu ?
Er is een ARM build voor Windows 10 (voor op de Surface Pro X) dus onmogelijk lijkt het me niet.
Maar als Apple boot camp laat vallen....
Maar de windows applicaties moeten dan ook in arm versie bestaan natuurlijk
Keten integratie heeft voordelen en nadelen. Ik denk dat dit op de korte termijn een voordeel kan opleveren maar op langer termijn ook problemen.

Zeker wanneer er bij Intel en AMD ontwikkelingen plaatsvinden die Apple niet kan bijbenen. De ontwikkelingen op gebied van CPU, IGP en dGPU integratie bij AMD is erg interessant. Apple heeft vooralsnog niks op dit gebied zelf wat in de buurt kan komen.
Ik denk dat Apple zijn mobiele cpu's en gpu's vrij competent kunnen zijn om de huidige hardware in de macbooks te vervangen. Maar ben vooral benieuwd hoe ARM hardware een desktop waardige ervaring moeten gaan bieden. Al is het wel zo dat iMac's en mac mini ook mobiele hardware (?) gebruiken.
Dus als je nu de nieuwe Mac's koopt die deze week zijn uitgebracht, heb je in 1 klap verouderde hardware? Natuurlijk verouderd hardware ieder jaar, maar als ik een beetje kijkt naar de geschiedenis van iOS producten, dan zit er een behoorlijk verschil in levensduur van oudere apparaten.

Zo kreeg de eerste iPad minder lange support dan de rest, door verouderde hardwaren. Zo kregen 32bit apparaten minder lange support dan de rest doordat 64bit kwam, etc.
Inderdaad, kijk maar naar de berichten van de Power Mac G5 naar de Mac Pro.
Het zou Apple vast wel lukken om een ARM laptop + desktop uit te brengen.

Bij de overgang van powerpc naar intel had Apple wel een intersante strategie met binary files zowel powerpc als x64 code bevatten. Afhankelijk van het platform waarop je deze files draaide werd de juiste code uitgevoerd. Dat was vrij gebruikersvriendelijk voor de gebruiker.

Maar dit zou dan wel alleen gelden voor nieuw, of opnieuw uitgebrachte applicaties. Die transitie zal wel weer een tijdje pijn gaan doen.

Ik kan me wel voorstellen dat dit soort machines een meerwaarde hebben voor iPad en iPhone ontwikkelaars. Aangezien ze dan de code native kunnen draaien op hun werk station omdat het allemaal ARM is. Dit zou nog wel eens de primaire doelgroep voor dit soort machines kunnen zijn.
Ik ben als programmeur benieuwd hoe lang het gaat duren voordat alle tools zijn omgezet.

Ik verwacht dat dit vrij snel gaat, en voor het programmeren van mobiele apps lijkt het me juist een groot voordeel als de architectuur van werkstation en mobile device hetzelfde is. Dan heb je vrijwel geen verschillen meer tussen de Android emulator / iOS simulator en de echte devices.

Windows draaien (in een VM)wordt wel een ding, dus even een website in IE of Edge testen zit er dan niet meer in. Maar hopelijk is IE er tegen die tijd helemaal uit en gebruiken zoveel mensen de nieuwe Chrome based Edge dat je die gewoon onder macOS kunt testen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True