Apple laat ontwikkelaarsconferentie WWDC alleen online doorgaan

Apple houdt zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC dit jaar enkel online. Het bedrijf zegt dat het 'een compleet nieuwe online ervaring' biedt, met naast keynotes ook ontwikkelaarssessies. Het publiek moet wegblijven vanwege het coronavirus.

Het jaarlijkse ontwikkelaarsevenement vindt normaal plaats in Cupertino. Dat zou in juni moeten gebeuren, maar Apple schrijft nu dat het evenement alleen nog online plaats zal vinden. Het bedrijf haalt het pandemie rondom coronavirus SARS-CoV-2 niet letterlijk aan als reden, maar zegt dat het de beslissing heeft genomen 'vanwege de huidige gezondheidssituatie'. Het bedrijf zegt dat het evenement 'een compleet nieuw online format' zal krijgen. Wat dat precies inhoudt schrijft het bedrijf niet. In de komende maanden krijgen ontwikkelaars bericht over de veranderingen. Die komen via e-mail, de Apple Developer-app, en WWDC-website. Apple zegt dat het online evenement zowel keynotes zal bevatten als sessies voor ontwikkelaars zelf.

Apples jaarlijkse World Wide Developer Conference is niet het enige technologie-evenement dat inmiddels is afgelast. Eerder vandaag lastte Microsoft zijn Build-conferentie af en zei dat het naar een 'nieuw virtueel format' gaat. Ook Facebook en Google hebben respectievelijk ontwikkelaarsconferenties F8 en I/O opgeschort en houden die alleen nog online.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

13-03-2020 • 20:14

72

Submitter: monojack

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Jammer dat niet vermeld wordt dat Apple één miljoen dollar in een fonds doneert om de ondernemers te ondersteunen voor het wegvallen van bezoekers.

“In recent years, the event has been held in San Jose. Apple will donate $1 million to San Jose organizations to make up for the fact that such a large event won’t be taking place this year.“

Bron: TheVerge

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 23 juli 2024 13:36]

Je brengt het wat bitter en verbind een paar ongerelateerde zaken met elkaar, maar ik ben het wel met je uitgangspunt eens. Tuurlijk, Apple had ook niets kunnen doen om de schade te dekken vanwege de wegvallende inkomsten door het wegblijven van bezoekers. Maar één miljoen dollar is dan wel weer heel summier en inderdaad meer een marketingstuntje dan dat het daadwerkelijk zoden aan de dijk zet.

Het WWDC zou bezocht worden door 6.000 mensen. 6.000 Mensen waarvan het grootste deel hotelruimte voor de 4 nachten die het evenement duurt nodig zou hebben, eten voor moet worden geregeld, vluchten, taxiritten, en noem maar op. In zo'n weekje wordt eenvoudig $1300 per bezoeker omgezet. Dan is die 1 miljoen dollar die Apple ervoor uittrekt (terwijl de kaarten voor het WWDC zelf $1600 per stuk kosten) slechts een pleister op de wonde.

Daarbij laat ik ook nog achterwege dat er waarschijnlijk een hoop bedrijven reeds kosten hebben moeten maken in aanloop naar het evenement. Apple bespreekt verlaagde hoteltarieven met hotels in de buurt, met voor het hotel als voordeel voor het hotel dat er een bepaalde aanloop wordt gegarandeerd. Daarvoor zal het hotel het personeel, de schoonmaakkosten, en andere zaken in dat tijdsvak moeten opkrikken, kosten die mogelijk reeds gemaakt zijn en nu niet worden opgevangen.

Tot slot is nog helemaal niet duidelijk hoe deze $1 miljoen wordt verdeeld. De toeristische sector (hotels, restaurants, enz.) is het meest voor de hand liggend, maar het is niet alleen deze sector die geraakt wordt door de annulering van het evenement. Apple zal ook bedrijven in hebben geschakeld om het WWDC op te bouwen en technisch mogelijk te maken. Daarmee wordt die $1 miljoen nog verder verdeeld waardoor het compensatiebedrag nog minder substantieel wordt.

Het is wel tof van Apple dat het $1 miljoen uittrekt om mogelijke schade te dekken, maar met $1 miljoen is lang niet alle geleden schade gedekt.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 23 juli 2024 13:36]

Wat een rare reactie. Ze hadden dit niet hoeven doen en het geeft wel aan dat ze betrokken zijn bij de regio waar ze het hielden. Er is altijd wel ergens iemand die het erger heeft, dat doet niets af aan dit gebaar toch?
Ik denk dat ze daar in San Jose anders over denken. Daar zullen ze het waarschijnlijk waarderen. Maargoed, blijkbaar bepaald de verhouding tussen de rijkdom en de gift van een bedrijf de oprechtheid volgens sommigen. Het aloude spreekwoord, een gegeven paard niet in zijn bek kijken, wordt steeds vaker vergeten.

[Reactie gewijzigd door Teknix1982 op 23 juli 2024 13:36]

Inderdaad. En laten we wel wezen: ze doneren in ieder geval hun eigen geld. Je hebt ook mensen en bedrijven die stinkend rijk zijn en vervolgens alleen maar campagnes opzetten om mensen te laten doneren, maar zelf doneren ze niks. Apple doneert tenminste wél zelf :)
ben benieuwd wat ze gaan doen met het nooit aangekondigde maart event. Wacht al een tijdje op de iphone 9 / SE2.
waarschijnlijk wordt dit via persberichten aangekondigd over ongeveer 2 weken.
Natuurlijk alleen als ze de iPhone en andere apparaten kunnen produceren in hun fabrieken.
In het beste geval moet je nog 2 weken wachten.
iPhone 9/ SE is tot nader orde gecanceld. Kan nog maanden duren voordat ie uitkomt. Lijkt wel waarschijnlijk dat wat andere zaken online worden toegevoegd aan de Apple site zoals de nieuwe iPads de komende weken.

bron:Front Page Tech (die het altijd juist hebben mbt Apple vanwege de vele insider bronnen die ze hebben)
Link naar (voorlopige) cancellation van iPhone 9:
https://www.youtube.com/watch?v=XlFZeLcLhps&t=755s
Thanks voor de link. Jammer van de telefoon.
Verstandige en enige juiste beslissing. Twee weken geleden zei ik dat ook al over andere evenement die werden afgelast. Toen werd er cynisch gereageerd. Het is maar een griepje. Zie hier waar we nu staan... lege schappen en volle IC’s in ziekenhuizen.
Het is ook niet zo zeer de mensen die er wel tegen kunnen maar de grote hoeveelheid mensen die niet tegen dit soort combi's kunnen waar niet iedereen van af weet. Zal ook vooral zijn om dat er maar weinig momenten zijn waarop je in een groep mensen tegen komt dat iemand een leuke anekdote te vertellen heeft over hun kwetsbaarheid voor longontsteking enzo :P

Aan de ene kant is het een griepje, aan de andere kant is het snel en zijn er meerdere extra symptomen die als combinatie voor een stuk meer mensen problematisch is dan je zou denken. Iedereen heeft wel iets waar ze extra vatbaar voor zijn maar niemand gaat al z'n vrienden en collega's langs om er achter te komen welke extra defecten ze hebben. Zou wel eens interessant zijn :+
Het is geen griepje want het is geen griepvirus....
Eerlijk gezegd zie ik corona nog steeds als een zwaar griepje (tuurlijk: het is niet echt vergelijkbaar, maar toch). Ofwel: ik maak me niet heel erg druk over het virus. Als ik, mijn vriendin of onze dochter corona zou krijgen, is de kans heel groot dat we de ziekte wel te boven komen. Onze dochter is 3 jaar en voor zover ik heb gezien zijn er nog steeds geen kinderen onder 9 jaar bezweken aan het virus. Ik en mijn vriendin zijn onder de 40 jaar en ook voor ons geldt dat het risico op overlijden heel klein is (0,2% wellicht?). Ik vermoed dat de mensen die overlijden in onze leeftijdsgroep, dat die vaak verzwakt zullen zijn door een andere ziekte. Wellicht kanker of diabetes oid. Wij hebben gelukkig geen ziektes op dit moment.

Ik denk wel dat met name oudere mensen, vanaf 50+ moeten oppassen. Of mensen die al met een ziekte als kanker te maken hebben.

Ik ben eigenlijk angstiger voor de slechte lucht in de regio waar we wonen (dorpje in provincie Chiang Mai, Thailand). Met name voor mij en mijn dochter. Luchtkwaliteit is erg slecht de laatste weken. In onze regio komt veel asthma, longkanker en chronische obstructieve longziekte voor. Dus wij zijn even een maandje naar Pattaya vertrokken om aan de kust was frisse lucht te krijgen. Je ziet hier veel toeristen maar ook Thais zonder mondkapje trouwens.

Overigens: officieel zijn er slechts iets van 60 mensen in Thailand besmet met corona, maar ik vermoed dat de cijfers in werkelijkheid veel hoger liggen. Maar ik denk ook dat het vermoeden van wetenschappers correct is dat de meeste mensen mogelijk slechts in beperkte mate ziek worden van corona en daarom niet de huisarts bezoeken of naar het ziekenhuis gaan. Wellicht denken mensen vaak dat ze gewoon een griepje hebben en genezen ze vanzelf. En wellicht klopt de aanname dat de hitte het besmettingsgevaar verminderd.
Nee, een nuchtere realist, das wat anders.
Het is wel iets dodelijker dan de gemiddelde griep (volgens mij iets van 0.4% vs 3.5%) en verspreidt sneller om dat er minder standaard bescherming tegen is, grootste probleem is het gevarieerde aanbod van symptomen waar meer mensen last van hebben dan 'gewone' griep. Maar we zullen pas aan het eind van de rit een echte duidelijke analyse hebben van WHO/RIVM/CDC, blijft lastig gezien echt onderzoek en denkwerk gewoon tijd kost en je het niet kan versnellen.

Maar net als met 'gewoon' griep is het niet onverstandig om grote events gewoon te verplaatsen of online-only te doen, het is voor sommige soorten events wat minder leuk, maar het is net zo zinvol en zelfs om een griepje tegen te gaan een prima reactie. Sowieso is iets als een WWDC groot genoeg om sneller last te hebben van dit soort dingen, zelfs iets kleins als een potentiële bacterie in een bepaalde batch eten is voor zo'n event reden om flink te reageren om dat er zo veel mensen zo dicht bij elkaar dezelfde dingen doen/eten/aanraken.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 13:36]

Het sterftecijfer van 3,5% is niet absoluut te noemen tegen die van griep wel omdat 80% van de mensen geen klachten ervaart. Je zou dus kunnen stellen dat het aantal besmettingen 5x hoger zou moeten liggen en dus het sterftecijfer 5x lager. Neem je 3,5/5=0,7% das dus ongeveer 2x hoger dan de griep. En dat alleen maar omdat de griepprik bestaat anders lag het sterftecijfer van griep veel hoger. Kortom de griep is gevaarlijker dan Corona.
Dat het percentage doden in werkelijkheid wat lager ligt is fijn, maar de situatie blijft hetzelfde. Er is geen immuniteit tegen het virus in de bevolking. Het aantal besmettingen in absolute aantallen kan enorm oplopen, en een Klien percentage daarvan sterft. Een iets groter percentage heeft high end zorg nodig op de Intensive care. We hebben gewoon niet genoeg plekken om iedereen die zorg te bieden op een intensive care. In Italië wordt nu gekozen wie er behandeld wordt en wie er gaat sterven zonder behandeling. De situatie is enorm schrijnend. De impact van Corona is echt extreem veel groter dan de griep.

Reken de absolute aantallen maar eens uit met jouw percentages. De impact op de gezondheidszorg is ongekend.
Het aantal besmettingen in absolute aantallen kan enorm oplopen
Ligt ook voor de hand aangezien het veel besmettelijker is dan een gewone griep.

Er zijn ook meldingen dat COVID-19 permanente schade kan veroorzaken aan organen (longen).
Er zijn 1100 ic bedden. Even meegaan met je volstrekt lage schatting hierboven betekent dat we max 38000 gevallen kunnen hebben. Verder kan er dan NIEMAND anders op de IC worden opgenomen. We hebben 1100 bedden met een reden. De grote problemen op de IC's gaan dan al ontstaan bij veel minder patiënten omdat we mensen met hartaanval ook een IC bedje willen geven. Jouw volstrekt lage schatting is al een enorm probleem voor de gezondheidszorg.

Edit inderdaad 2200, waarvan een groot deel ook gebruikt wordt voor andere spoedeisende zorg. De 1100 kwam van de NOS.

[Reactie gewijzigd door HEY_DUDE op 23 juli 2024 13:36]

2200
Van die 2200 bedden is doorgaans 70% tot 80% bezet.

We kunnen dus maar 660 tot 440 zieken opnemen.
Daar heb je een punt, die had ik niet meegenomen in mijn snelle calculatie.
Je kunt het heel simpel bekijken, vergeet even alle getallen. En kijk hoe snel een goed ontwikkeld gebied als Noord-Italië de ziekenhuizen in slechts een paar dagen tijd zag overstromen. Iets wat de griep al 100 jaar niet meer is gelukt.
Van mij mag jij zeggen dat het hysterie is, maar je gaat je wel aan de adviezen en de wet houden. Mensen die dat niet doen (zoals Patient 31 in Zuid-Korea) gun ik de boete plus brommen plus strafblad.
Coronavirus zit op 0,8%.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 23 juli 2024 13:36]

Hmm, ik dacht op een GIS en Tableau dashboard recent een hoger percentage te zien, maar dat kan ook puur Italië geweest zijn (waar de leeftijd wat hoger lag en long-gerelateerde zaken sneller problematisch zijn als ik het me goed herinner).

Dat is natuurlijk het hele probleem: ik (en zo'n beetje alle andere lezers) hebben niet alle ervaring en kennis om het goed te analyseren, dus zelfs als iets goed omschreven en berekend lijkt te zijn weet je het nog niet helemaal zeker.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 13:36]

Het probleem met het virus nu is dat er heel veel gevallen zijn die niet gemerkt of gemeld worden waardoor het percentage hoger uitvalt. Het enige enigszins gecontroleerde experiment dat we hebben is het cruiseschip the Diamond Princess waarbij iedereen getest is en niemand erop of eraf mocht. Hier was het percentage 0,8%. In the wild is het zeer lastig te meten in dit stadium tenzij je iedereen test.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 23 juli 2024 13:36]

De IC's zijn voor niks vol aan het raken met mensen aan de beademing? :/
Ga lekker op Facebook trollen.
115 mensen zijn 10% van de IC capaciteit in Nederland. En op die IC liggen ook nog gewoon de reguliere patienten. Dan vind ik het best wel veel.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 23 juli 2024 13:36]

5%
Heb jij familie die in het risicoprofiel past? Ik wel, en ik hoop dat die blijven leven.
Jazeker, genoeg.
In Italië zijn er gisteren 250 mensen aan overleden, de dag daarvoor ook meer dan 100.

Dat noem ik geen “griepje”.

Dit gaat om duizenden mensenlevens.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 13:36]

Het zullen er zelfs nog veel meer zijn want bij veel ouderen die sterven aan de griep (longontsteking, hartfalen, ...) wordt dat niet als doodsoorzaak geregistreerd.

Echter, bij de griep zijn er miljoenen mensen gevaccineerd, hier niemand. Corona is potentieel veel dodelijker, Ken zich makkelijker verspreiden en kan nog muteren. Er is ook weinig basis momenteel voor een vaccin en geneesmiddel (antistoffen). Niemand heeft ook natuurlijke antistoffen in zich.
Allesin perspectief??? Doe dat dan ook.

Italie herbergt ongeveer 0,8% van de wereldbevolking. Dus dan zou dat op zo’n 4000 italiaanse sterfgevallen per jaar neerkomen.

250 op een dag zou op 91250 sterfgevallen per jaar neerkomen. Nee hoor is precies hetzelfde he? (Het exponentiele karakter van een virusuitbraak zelfs nog achterwege gelaten) Natuurlijk 😖

Ik vind het niet meer dan logisch dat samenscholingen van groepen mensen worden voorkomen om zodoende de mensheid te helpen dit vervelende virus te vertragen en de medische wereld de kans en vooral meer tijd en ruimte te geven om hiertegen te strijden.

[Reactie gewijzigd door Nullifiel op 23 juli 2024 13:36]

In Italië? In een dag?

Voor de griep delen we overigens ook griepprikken uit en vind nauwe monitoring plaats.

Je kan wel willen dat het niks is. maar zonder mitigatie is dit virus zeer ernstig, met name als je ouder bent (60+) en/of onderliggende aandoening hebt.

Om het nog niet te hebben over de gevolgen van overbelaste ziekenhuizen.

Niemand heeft op dit moment weerstand, het virus verspreidt zich dus zeer egalitair. Dit geeft een piek, waardoor we het hebben over potentieel duizenden doden, in Nederland

Dat is geen griepje.

Gelukkig zijn er nu maatregelen.Als we ons er aan houden, maken we kans ons met beperkte kleerscheuren er doorheen te slaan.

@Verwijderd
Dit virus heeft het potentieel op 51.000 slachtoffers in Nederland alleen al, zonder maatregelen. Dat is bij een zeer conservatieve infectie van 50% en 0,6% sterfte. (Dus zonder ziekenhuiscomplicaties).
Voor de EU gaat het om 1,3 miljoen! (455 milj * 50% * 0,6%).
Reken daar nog de andere continenten bij en het komt niet eens in de buurt!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 13:36]

"In Italië? In een dag?"

Nee, wereldwijd per jaar.
Als griep ieder jaar voor een vergelijkbare druk op de IC zou zorgen zou de IC wel groter zijn, denk je niet?
Nee hoor, daarom sterven er zoveel aan elk jaar.
Een groter probleem van dit virus is de mogelijke tot 30% verlies van longfunctie na het herstel. Word de volgende stap waar je over gaat horen. Het is geen onschuldig virus en het is dom om er zo tegenover te staan, dat vormt een groter gevaar. Dat is 1 voordeel wat ze in azie hebben: discipline.
[Sarcasme]
Precies! Laten we geen beheersmaatregelen nemen en elkaar lekker besmetten. Opa en Oma zijn toch al oud en die zieken zijn toch al ziek. Dus laat ze maar gewoon sterven. Wat een lariekoek allemaal!
[/Sarcasme]

Elke dode bij wat voor ziekte of infectie ook is er één teveel, vriend! Of het nu Corona is of de seizoensgriep! Persoonlijk leed is niet in cijfers uit te drukken. Het is makkelijk rekenen en beslissen wanneer het jezelf of je naasten niet raakt.

Dergelijke domme opmerkingen getuigen van extreem weinig inlevingsvermogen, kennis, kunde en verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat je in de toekomst wijzer wordt, vooral voor ons.

Apple is in ieder geval wijzer dan jij bent. Die snappen dat je besmettingen moet voorkomen en het risico niet moet nemen. Die doen geen bierviltjesberekening zoals jij dat doet, die nemen hun verantwoordelijkheid.

Dat mensen hysterisch reageren is waar en niet meer dan een logisch gevolg van de situatie. Ik hoop bij God dat onze zorgverleners niet aan triage hoeven te gaan doen, zoals dat nu in Italië gebeurt. Het zal je of je naaste maar gebeuren dat ze worden opgegeven.

Ik wens je een fijne avond.
Succes komende weken onder je dekentje.
Dank je! Ik zal wel moeten, want ik ben chronisch ziek.
En dan komt de vraag of ze genoeg voorraad hebben
De start van de WWDC wordt met een live stream video gestart, dat zal wel doorgaan, maar waarschijnlijk zonder publiek.

Voor die kijkers is het waarschijnlijk hetzelfde maar zonder publiek.
Zou Apple dan een lach-en-klap audio track gebruiken om het gemis aan klapvee te compenseren? :X

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 23 juli 2024 13:36]

Ik zat net te denken aan een lege zaal waar wel mensen op het podium staan te presenteren. En dan per ongeluk uit macht der gewoonte die track met gejoel en applaus aan laten staan. Dat lijkt me heerlijk man.
gaat de nieuwe iPhone uitkomen in november of december. Wie weet?
wtf heeft dit met marketing of discord te maken; dit is gewoon een WHO/CDC respons die alle bedrijven opvolgen op nagenoeg dezelfde manier
Apple heeft een miljoen gedoneerd voor onderzoek tegen dit virus dus wat is nu het probleem
Een miljoen? Dan is er geen probleem.
Wat voor 'verantwoordelijkheid' en nog steeds: wat heeft Discord er mee te maken?
Het is gewoon een commercieel bedrijf dat een event had gepland wat nu aangepast wordt. Precies hetzelfde als AWS, Google en MS bijvoorbeeld doen.
Volgens mij was jij het die een stukje tekst schreef over marketing en discord, twee dingen die niks met het artikel te maken hebben en niks met de WWDC. Ik zal het voor de zekerheid even quoten zodat we allebei weten waar we het over hebben:
Wat fijn dat Apple een oplossing voor hun marketing probleem heeft gevonden in deze moeilijke tijden. Nee, dan Discord: zeer/wel sympathiek!
Niemand van Apple zal dat ooit claimen. Slecht Apple-haters hebben dit soort rare gedachtenkronkels.

En de i voor een nieuw product doen ze al jaren niet meer. Dus verdiep je eerst in de materie voordat je lollig probeert te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.