Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei: Mate 30 komt uit zonder Google-apps en -diensten

Huawei gaat de Mate 30-serie telefoons uitbrengen zonder Google-apps en -diensten. De telefoons draaien wel Android en de fabrikant gaat volgens een topman van het bedrijf op zoek naar alternatieven.

Zo kan de Mate 30 een navigatieapp van een derde partij in de firmware hebben, zegt Huawei-topman Wang Chenglu in interview met Ausdroid. Op die manier is het mogelijk om veel van de Google-apps te vervangen, maar er is op Android geen alternatief voor Google Play Services, waar veel apps gebruik van maken om verbinding te maken met Google-api's als locatiediensten. Hoe Huawei dat gaat ondervangen, is onbekend. Huawei kondigt de Mate 30 volgende week donderdag aan.

Een paar weken geleden zei Google al dat het niet mogelijk zou zijn voor Huawei om Google-diensten op de Mate 30 te zetten. De overheid van de VS heeft Amerikaanse bedrijven in mei een handelsverbod met Huawei opgelegd vanwege de verdenking van spionage. Daarvoor is tot november uitstel, maar dat is alleen om lopende zaken af te handelen, niet voor de release van bijvoorbeeld nieuwe smartphones. Het gaat volgens de Japanse zakenkrant Nikkei niet alleen om de Mate 30, maar ook de vouwbare Mate X. Die moet binnen anderhalve maand uitkomen.

Huawei gaat wel dertig bestaande telefoons upgraden naar Emui 10, vermoedelijk op basis van Android 10. De upgrades beginnen met de P30 en P30 Pro in november, waarna in december onder meer de Mate 20-serie en Honor 20-telefoons volgen. De P30 Lite en P20-telefoons krijgen de upgrade in maart volgend jaar, schrijft AndroidPit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-09-2019 • 10:45

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
MicroG gebruiken ipv. Google Play Services.
Daarnaast een andere appstore gebruiken, dat kan een optie voor Huawei zijn.

Verder kan /e/ interessant als vervanging van de ASOP Android.

[Reactie gewijzigd door ezra070 op 9 september 2019 11:25]

Waarom zou Huawei dan een andere Android rom moeten gebruiken? /e/ is ook gewoon een Android rom gebaseerd op Lineage os.
Ik zeg, dit kan interessant zijn.
Wat deze rom is/doet, staat op hun site. /e/ maakt iig. geen gebruik van Google diensten en is opensource.

In mijn 1e alinea schrijf ik overigens dat MicroG gebruikt kan worden ipv. Google Play Services.
Daar hoeft geen andere rom gebruikt voor te worden.
op lineage installeer ik gewoon mindthegaps en dan kan je gewoon alles van de store downloaden wat je wil, andere "diensten" heb ik niet nodig
Goede ontwikkeling, hoe minder Amerikaanse diensten in Eurazië beschikbaar worden, hoe meer mogelijkheden de inwoners van Eurazië kunnen krijgen om alternatieven neer te zetten.

In de EU zijn al diverse app stores beschikbaar zoals F-Droid en aan de andere kant van het continent hebben de Aziaten ook diverse app stores. Begreep dat de gemiddelde Chinees 3 tot 5 app stores geïnstalleerd heeft.

Mijn volgende telefoon wordt er ook een zonder google play store. Ik betaal liever met geld dan mijn data voor diensten zoals mail, cloud en sync (contacts/calender).

Ik kan iedereen aanraden te lezen wat MicroG is.


Edit:
Is het voor Tweakers.net niet interessant om een groepje Tweakers een half jaartje te "monitoren" (lees: vragenlijstje oid) hoe zij het dagelijks leven ervaren nadat ze geswitched zijn naar Android build zonder Google play Diensten?

[Reactie gewijzigd door N97 op 9 september 2019 14:14]

Best interessant, maar vraag me af wat er dan blijft werken. Losse apk installaties (of flinke blocker zoals adguard) houd nu al behoorlijk wat apps tegen qua uberhaubt werken.

Misschien geeft het een opening om dit eens goed tegen het licht te houden, apps zijn niet 'android' afhankelijk, maar dus ook gewoon 'google' afhankelijk. Mijn autoradio draait bijna volledig zonder android services, daar heb ik precies genoeg apps die wel werken, maar op een telefoon lijkt me de uitdaging stuk groter.
De enige Google apps die ik gebruik zijn YouTube en de playstore. Voor beiden zijn alternatieven te vinden maar het is inderdaad bizar hoe afhankelijk third-party apps zijn van Google haar diensten/services. Hopelijk lukt het Huawei om de afhankelijk, binnen third-party apps, van Google te verminderen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 9 september 2019 11:19]

De standaard Youtube app is toch klote. Als je YouTube Vanced er op hebt wil je niet meer anders.
De standaard Youtube app is toch klote. Als je YouTube Vanced er op hebt wil je niet meer anders.
helemaal mee eens
Playstore / Youtube / is niet het grootste probleem: Je kan vrij gemakkelijk F-Droid installeren ipv Playstore, en MusicPipe / NewPipe om Youtube te kijken.

Een van de twee heeft ook de mogelijkheid muziek te downloaden van Youtube zonder de video te kijken, maar dat is natuurlijk tegen de voorwaarden van Youtube - dus gaan u en ik niet doen.

'Maps' is een veel groter probleem: Heb zelf lang "Here" gebruikt (Van Nokia - en nu van de Duitse autobouwers), maar deze gebruik Google Play Services.

In een 'expirimenteel proza-blog' had ik al eens beschreven hoe Google in twee maanden tijd 43 000 keer mijn locatie opvroeg*, dus nee, dat wil ik liever niet.

Uiteindelijk gebruik ik regelmatig OSMAnd, hier kan je ook makkelijk OpenStreetmaps-kaarten voor downloaden.

Hoe cynisch, Huawei wordt verdacht van spionage, maar Google vraagt 30x per uur mijn locatie op, leest mijn SMS'en, MMS'en die ik niet eens heb - maar dat is geen spionage... Dus bijeffect van de anti-spionage maatregelen van de VS, is dat het grootste Amerikaanse spionage-bedrijf nu minder goed Chinezen kan bespioneren...

[Reactie gewijzigd door kidde op 9 september 2019 11:59]

Er zullen vast wel alternatieven zijn maar zullen mensen deze echt willen gebruiken? Mensen kopen Huawei niet omdat ze zo graag dat merk willen maar omdat het goedkoop is. Mensen willen vaak een Apple of een Samsung. Mensen kopen Huawei omdat het bekend staat als goed en goedkoop niet als een hip merk.
Straks sta je als klant in de winkel en je wil deze telefoon kopen en vervolgens hoor je van de medewerker: helaas werkt YouTube niet maar je kan newpipe gebruiken. Mijn eerste reactie zou zijn wat is dat? En: de Google Playstore staat er niet op maar je kan altijd F-droid installeren. Mijn eerste reactie zou zijn maar dat is allemaal moeite. Gmail werkt niet maar dan installeer je een andere email cliënt en stel je Gmail in. Google maps werkt niet maar je kan altijd een andere app downloaden. Google photos werkt niet (wat echt veel mensen gebruiken tegenwoordig) Etc etc etc.
Voor veel klanten klinkt dit verschrikkelijk want je koopt dus eerst een telefoon (wat voor veel mensen al een dure grap is) en vervolgens moet je allemaal dingen installeren en instellen om hem bruikbaar te maken. Veel klanten zullen gewoon gaan voor het Xiaomi, Samsung of LG toestel dat er naast ligt voor ongeveer dezelfde prijs waarbij je niks hoeft installeren waar je wel YouTube, Google maps enz kan gebruiken. Mijn opa bijvoorbeeld vond het instel proces van zijn telefoon al lastig (wifi wachtwoord instellen, inloggen met Google account etc) laat staan dat hij allemaal dingen moet gaan installeren terwijl bij het Samsung toestel ernaast je helemaal niks extra's hoeft te doen. Mischien dat het voor een handvol Tweakers het leuk is om voor alles alternatieven te zoeken. Maar voor oudere mensen? Voor kinderen onder de 18 die niet van YouTube af te slaan zijn? voor mensen die gewoon een telefoon willen hebben die werkt? voor mensen die niet zoveel verstand hebben van smartphones en al blij zijn dat ze kunnen appen? Voor al deze mensen is dit toestel niet geschikt. Ik denk ook dat de meeste mensen in de MediaMarkt gewoon voor het toestel ernaast kopen die wel alles 'gewoon' heeft.
Volgens mij @kidde, ben je in de war met ironisch (jouw noot, beginnend met "Hoe cynisch..."
Inderdaad voor die " mensen" maakt het niet uit.
Mensen kopen Huawei niet omdat ze zo graag dat merk willen maar omdat het goedkoop is. Mensen willen vaak een Apple of een Samsung. Mensen kopen Huawei omdat het bekend staat als goed en goedkoop niet als een hip merk.
Straks sta je als klant in de winkel en je wil deze telefoon kopen en vervolgens hoor je van de medewerker: helaas werkt YouTube niet maar je kan newpipe gebruiken. Mijn eerste reactie zou zijn wat is dat?
....Ik denk ook dat de meeste mensen in de MediaMarkt gewoon voor het toestel ernaast kopen die wel alles 'gewoon' heeft.
Er zijn heel veel mensen en ieder mens heeft zijn eigen overweging. Ik ben ook een mens en ik koop inderdaad Huawei omdat het goedkoop is maar voor weinig wil ik ook Apple en en Samsung kopen. Apple kan ik al afstrepen daar kan ik geen match vinden aangezien ze niet voor weinig worden aangeboden. Vorig jaar een S9 gekocht en de enige reden was dat die goedkoop was met de 100 euro cash back van Samsung anders zou ik ook nooit een Samsung kopen.
Playstore en Playservices kun je zelf wel apk installeren dan is ook opgelost. De enige killer app vind ik Youtube Vance + MicroG. Als die niet beschikbaar is dan ben ik weg.
Allemaal workarounds om iets te doen dan zeker niet zo goed draait en functioneel is als het origineel en dat op een 1000+ euro toestel !

De waanzin ten top !
,

[Reactie gewijzigd door Zonie op 11 september 2019 03:21]

YouTube werkt prima in de browser en voor de playstore zijn zat alternatieve stores te vinden.
Mij bevalt het iig prima zonder Google services op mijn telefoon.

@kidde Here werkt gewoon prima zonder Google services op mijn telefoon, GPS fix is vlot genoeg om prima mee te navigeren. Waze doet het zelfs ook, maar dan heb je uiteraard nog steeds contact met Google. Wanneer je deze app killed of voorkomt dat deze automagisch start heb je slechts contact wanneer je de app gebruikt en niet ongemerkt op de achtergrond. Je accu zal je dankbaar zijn zonder al dat gefluister naar Google de hele dag door, je batterij gaat opeens veel langer mee.
OSMAnd vond ik toch minder prettig in gebruik dan Here of Waze.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 9 september 2019 14:03]

Leuk joh ... YouTube via een browser ..
Ja het kan maar als het niet via de reguliere app kan dan wilt vrijwel niemand dat en dat is begrijpelijk.
Op die manier moet je je vragen waarom je überhaupt zo'n telefoon wilt kopen want alles wat je op die manier ermee gaat doen kan ook op een toestel dat slechts 25% van de M30Pro gaat kosten.
Er zijn ook vervangende apps die ongeveer hetzelfde doen als de Youtube app, maar ik geef toe die halen het niet bij de originele app qua gebruikservaring. Dat is dan de prijs die je betaalt met je data ;)
Ik zou ook niet de volle mep betalen voor een ervaring die het niet haalt bij een doorsnee Nokia waarop wel alles werkt zoals men het gewend is.
Ik heb mijn toestel specifiek uitgezocht op de mogelijkheid om custom software te draaien, de gemiddelde gebruiker wil echter gewoon een telefoon met alles wat hij gewend is maar dan net even wat beter, mooier en sneller dan zijn vorige toestel.
Dat gaat dus niet werken zonder Google services en daarom zal de gewone Android gebruiker deze telefoon, hoe goed de hardware ook is, waarschijnlijk gewoon overslaan.

Het enige waar ik tegenaan liep toen ik Google loos ging op mijn Android was dat een app als die van RTV Noord Holland weigert te installeren, nu.nl doet het bijvoorbeeld wel gewoon, en de Android world app geeft bij opening een melding dat deze Google services nodig heeft maar werkt vervolgens wel al heb ik soms een random force close.
Valt best mee te leven op deze manier.
WA, FB Snapchat e.d. gebruik ik niet maar denk dat deze ook wel eens problematisch zouden kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 9 september 2019 14:08]

Ik heb niks om me druk over te maken dus de data boeit me niks.
8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:(
Ik ken anders zat mensen die deze apps niet installeren omdat ze ook een berg aan geheugen vreten. Idem voor Facebook, daar zie ik ook steeds meer mensen die alleen via de browser gebruiken omdat de meerwaarde van de app gering is ten opzichte van de nadelen.
Ja dat geloof ik op toestellen waar ze tegen de grenzen aan lopen maar dit is de Mate 30 Pro. Wellicht de meest geavanceerde smartphone van dit moment, en dat soort toestellen hebben geen geheugen beperkingen en dergelijke mbt apps.

Beetje hetzelfde als een Audi RS6 kopen en de airco eruit laten halen, electrische ramen en de stoelverwarming omdat je ook zonder kan rijden en daarmee gewicht bespaard.
,

[Reactie gewijzigd door Zonie op 11 september 2019 03:21]

Snelheid is heden ten dage slap gelul in de flagship categorie. Zijn allemaal snel en we doen vrij weinig met die power.
Wat we nodig hebben is niet meer power maar betere software.
YouTube werkt prima in de browser en voor de playstore zijn zat alternatieve stores te vinden.
Mij bevalt het iig prima zonder Google services op mijn telefoon.
De store is ook niet direct het gemis, maar de play services waar heel veel apps van afhankelijk zijn.
[...]


De store is ook niet direct het gemis, maar de play services waar heel veel apps van afhankelijk zijn.
je kunt toch ook zelf play services installeren?
Ja langzamerhand is Google best wel eng.

Aan de andere kant, een Google vrij toestel heeft ook wel weer iets.
Inderdaad dit is toch slecht nieuws voor Google denk ik, die zijn juist gebaad bij zoveel mogelijk Google apps installaties.

Misschien kondigt dit wel de start aan voor telefoons zonder Google-ware, zou niet eens verkeerd zijn. Het zou zo maar positief uit kunnen pakken.
Ja, wat zijn ze eng. Een besturingssysteem dat door Google wordt uitgeven en waar ze hun eigen diensten mee aanbieden. Waar moet het heen met deze wereld.

Dit toestel is ten dode opgeschreven. Leuk dat Tweakers zonder Google-apps kunnen, maar de rest van de wereld laat je gelijk links liggen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 september 2019 11:41]

Google wordt censuur verweten, in ieder geval op het gebied van alternatieve gezondheidszorg.

Het raakt mij direct omdat de reguliere gezondheidszorg mij niet kan helpen, en google nu enkel zoekresultaten laat zien van gevestigde / mainstream gezondheidszorg. Informatie over alternatieve zorg is veel lastiger te vinden. Ik ben dus per direct over naar duck duck go. De statistieken liegen er niet om, een aantal van de door mij veelgebruikte sites komen amper nog naar boven als ik google en dwarsbomen direct mijn zoektocht naar gezondheid. Dus ja, het is eng dat google zoveel macht heeft.

Bron:
https://selfhacked.com/bl...ip-and-those-crushing-it/

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 9 september 2019 13:17]

Ik zelf heb het niet zo op met alternatieve geneeswijzen maar begrijp je punt. En ja, dat moet niet mogen.
Degene die de dikste portemonnee heeft bepaald zijn positie in de zoekresultaten.
"Een besturingssysteem dat door Google wordt uitgeven en waar ze hun eigen diensten mee aanbieden. Waar moet het heen met deze wereld."

Als je niet begrijpt dat dit een enorm probleem is en waarom dat zo is, dan ben je gewoon heel erg slecht op de hoogte.
Je kunt ze best zelf installeren als je daar behoefte aan hebt.
Android is niet van Google idd maar het Android zoals wij dat kennen wel.
Zonder al die diensten en apps is het een karig gebeuren en absoluut NIET geschikt voor de gemiddelde consument.
Dat is jouw mening, dat gaat natuurlijk niet op voor iedereen.
Dat zeg ik ook duidelijk, de GEMIDDELDE consument.
En dat is de grootste groep kopers.
Het groepje Tweakers en geeks die workarounds verzinnen zijn voor sales verwaarloosbaar !
Tamelijk bizar hoe zich dit heeft ontwikkeld. Voorheen had geen enkele autoradio android services nodig om goed te kunnen werken.
En jij hebt ook niets te verbergen.
Spreek voor je zelf. Mijn mail, berichten, contacten e.d. gaat niemand wat aan. Zo ook niet waar ik overal uithang.
Journalisten amigo, die in repressieve landen wonen. Die hebben heel wat te verbergen, om maar een voorbeeld te noemen....
Ja, dus ... Er zijn 1 miljoen keuzes om daar wat mee te doen.
Ik denk dat het dan wel goed gaat, het zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met hoe Xiaomi dat deed, het wordt gewoon geïnstalleerd als systeemapp.
Xiaomi had dit ook in het begin meen ik mijzelf te herinneren. Zij hadden toen in hun eigen app market een Google Play/Service installer. Ben benieuwd of ze dan ook die route gaan bewandelen.
Mocht/mag dat wel volgens de eisen en regels van Google?
Welke regels? Google beslist niet over Android, dat doet OHA. Google heeft wel grote invloed op de ontwikkeling van Android, maar de regels van Google gelden zover ik weet alleen als een fabrikant een Android toestel levert met de G-Apps voorgeïnstalleerd. Hoe het dan met de licenties zit als je de G-apps sideload durf ik niet te zeggen, tot nu toe laat Google het in ieder geval toe.
Laatste nieuws was dat Google's regels hier totaal anders over dachten dan 'onze' wetgevende macht van de EU. De Europese rechter moet nog wel in hoger beroep een uitspraak doen.

https://www.theverge.com/...android-eu-fine-antitrust

Aangezien Google een boete heeft gehad van 5 miljard (meer dan Microsoft en Intel samen!), denk ik dat Google niet zo heel hard zal schreeuwen en trappen, als Huawei in Europa telefoons met geforkte Android gaat verkopen, en daarbij (links naar?) sommige G-Apps gaat verspreiden zonder de Google verplichte 'koppelverkoop' met Chrome browser / Google zoekbalk.
Zover ik het kan beoordelen staat dat los van het sideloaden van de G-apps en de regels daaromtrent, die boete heeft vooral te maken met hun dominantie en dat ze anderen meer moeten toelaten op hun ecosysteem... net zoals Microsoft een tijd lang het browser-keuze-scherm heeft moeten weergeven vanwege de dominantie van IE.

Plus dat het uitkomen van dit toestel sowieso is voortgekomen uit de handelsembargo die Huawei is opgelegd waardoor Google geen zaken meer met ze mag doen.
Dat staat zeker niet los van het 'sideloaden'. Het hele idee van sideloaden is dat de klant zelf kan kiezen wat hij wel en niet van Google wil. Een van de bezwaren die de EU had was het alles of niets principe van Google, de gratis koppel verkoop:

OEMs mogen van Google bijv alleen Google maps en Play Store installeren, als ze ook Google Play Services, Youtube, Gmail, Google Assistent, Chrome en de Google Zoekbalk installeren.

Door de economische machtspositie kan Google zo allerlei inferieure producten door de strot van de consument duwen, net als IE en Silverlight vroeger in Windows.

Als Google morgen een Google weer-applicatie, TODO en reis-applicatie aan het verplichte lijstje toevoegt, kan bijv. Accuweather, Wunderlist (als t zelfstandig wordt) of Trivago niet meer op gelijk niveau concurreren, zoals zowel Chrome en Edge dat momenteel ook weer met Firefox doen. Straks weer terug bij IE6 met ActiveX...

NB: Had Firefox als standaardbrowser op Win10. na Windows update stond zonder mijn toestemming Edge standaard. Toen ik terug wilde wisselen werd mij gevraagd om toch Edge te gebruiken, als je dan hersenloos op ja klikt heb je weer Edge. De meeste collega's gaan of niet handmatig switchen na de update of trappen in deze valkuil, Microsoft en Google maken grof misbruik van dat gedrag.

Uitleg oa hier: https://www.cnbc.com/2018...-response-to-eu-fine.html

[Reactie gewijzigd door kidde op 10 september 2019 08:28]

Wat jij bedoelt betreft de regels/afspraken mbt de licenties van het gebruik van de gapps richting fabrikanten en gaat voornamelijk om een eerlijke plaats/kan voor alternatieve apps zoals browsers.

Het sideloaden wat hier ter sprake is in dit discussie-draadje betreft telefoons geleverd met Android zonder Gapps die je dan vervolgens sideload als je ze wil gebruiken... dat zijn twee verschillende discussies.
Niet helemaal, vroeger mocht een OEM dus niet sideloaden zonder Chrome en Google Zoekbalk te installeren. Nu wel, maar alleen na betaling van alle 11 Apps samen.

Maar inderdaad, voor consumenten wordt die eis kennelijk niet afgedwongen.
als Huawei het zelf doet mag het niet, maar als een "ex medewerker" de installer vrijgeeft voor Huawei toestellen, mag het wel,
omdat het niet is gedaan door een bedrijf,
maar een indivueel, die een manier "heeft" gevonden om het te instaleren op de Mate 30 zonder verval van garantie.
De gemiddelde consument begrijpt daar niks van.

Die ziet dat als een defect of moeilijk te gebruiken toestel, dus dat gaat niet verkopen.
Dus als je een auto koopt en de dealer zegt dat hij hem niet volgetankt af mag leveren, en hij je verwijst naar de pomp aan de overkant, dan is de auto defect, moeilijk te gebruiken en snap je van dat hele pomp verhaal dat je uitgelegd is niets?
Je kan natuurlijk idiote vergelijkingen maken maar als jij na al die jaren nog steeds niet begrijpt dat computers + gemiddelde consument = "ikke niet begrijp" dan heb je onder een steen geleefd neem ik aan.
Dus de gemiddelde consument is gewoon dom volk en verdient niet beter.
Uhhmmm, de gemiddelde consument(gebruiker) bestaat niet. Omdat jij nu hier iets meer verstand van denkt te hebben is de rest van de mensheid klote en verdient het ook zeg je.
Ik denk nu wel te weten waarom je bij die andere gemiddelde hoort, en dat is ook niet positief bedoeld.
Ik denk nu wel te weten waarom je bij die andere gemiddelde hoort, en dat is ook niet positief bedoeld.
Gosh, nu is mijn hele dag verziekt.
Die vergelijking gaat uiteraard helemaal scheef... zoals jij het stelt is het niet anders dan een telefoon leveren met een lege accu en uitleg geven hoe je een oplader aansluit... oftewel niet erg ingewikkeld.

Het wordt wel wat lastiger voor vele mensen als je ze een auto verkoopt maar dat men dan zelf de 'tools' om het te kunnen gebruiken ergens anders moet halen en installeren... dus je levert een auto zonder stuur en versnellingspook, geen radio etc.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 september 2019 09:49]

Helemaal waar.
Providers gaan een dergelijk toestel ook niet opnemen in het assortiment dus het is eindelijk over en uit voor dergelijke toestellen hier.
Die paar geeks die zoiets importeren en middels workarounds weekend maken zijn verwaarloosbaar op het geheel.

Okay, dan maar wachten op de S11+ .....
Maar dat komt omdat Google verbannen is in China. Xiaomi verkocht zelf ook geen toestellen buiten China, en dus zat er geen playstore op. De toestellen werden door derden buiten China aangeboden.
Is het mogelijk om dit te doen met Gapps? Of is kirin niet te rooten?
Het is niet zozeer nodig om te rooten, maar wel om een unlocked bootloader te hebben om dat pakket te flashen. En dat kan dus niet meer bij Huawei. Het schijnt dat ze wel de mogelijkheid bieden om alsnog Google Play Services e.d. te installeren.
Ja, dat ja... :( Bootloader code wordt niet vrijgeven, en telefoon na 1 jaar gebruik geen google security patches meer... Iets met clinisch dode telefoon.

[Reactie gewijzigd door Fiero op 9 september 2019 12:47]

De duurdere telefoons van Huawei (P/Mate series) zijn toch wel beter ondersteund qua updates. Sowieso zijn ze verplicht om minimaal 2 jaar security updates te leveren, en in het eerste jaar minimaal 4 security updates. Het zal dan wel minder snel en vaak gebeuren na verloop van tijd, maar de ondersteuning is er wel. Upgrades is dan een ander verhaal, maar toch, ik heb zelf de Mate 20 Lite, die met Android 8 begon, een update naar Android 9 kreeg, en straks ook naar 10.
Die eis om minimaal twee jaar beveiligingsupdates te leveren geldt alleen voor Android toestellen die geleverd worden met diensten van Google (onderdeel van certificering). Aangezien Huawei dat niet meer mag is die verplichting er ook niet meer.

Een complicerende factor voor Huawei is ook dat ze geen vroege toegang mee krijgen tot beta's en beveiligingsupdates van Android omdat Google geen zaken met hun mag doen. Daarmee lopen ze ten opzichte van concurrerende OEMS achter de feiten aan wat updates betreft. Ik vraag mij af óf en hoe ze dit op gaan lossen want tot op heden heeft Huawei op gebied van updates en beveiliging niet een al te beste indruk op mij gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 9 september 2019 14:10]

Het is een reactie op dat een telefoon na 1 jaar geen updates meer krijgt. Dat is soms nog zo in het geval van de budget modellen (al vind ik 250 euro een hoge prijs voor een budget model).

Wat betreft beta's, volgens mij zijn die images en de sourcecode ook gewoon te verkrijgen, dat staat dacht ik los van de Google licentie.
Ik had een Moto G5 Plus, ook een telefoon in die prijsklasse. Van die telefoon is ook de support (inclusief security updates) afgelopen maart gestaakt, exact 2 jaar na lancering van de telefoon. De pricewatch geeft aan dat de G5 Plus tot zeker halverwege 2018 actief is verkocht; de laatst bekende prijs is zelfs nog van dit jaar. Voor een zeer groot deel van de kopers is de support dus effectief krap een jaar geweest.

Overigens heb ik de G5 Plus opgedoekt voor een Huawei P30 Pro, vanwege de camera, waar de concurrentie IMO gewoon niet aan kan tippen. Vooralsnog wordt deze strakker geupdate dan welke andere telefoon die ik tot dusver gehad heb. Hoe de toekomst er op dat vlak uit zal zien ga ik wel merken, maar tot dusver ben ik helemaal content...
Beveiligingsupdates worden pas later vrijgegeven voor aosp en zonder licentie krijgt Huawei ook geen vroege toegang nieuwe beta's (zie bijvoorbeeld https://www.xda-developer...-android-ban-blacklist/). Huawei moet dus wachten tot updates van nieuwe Android versies publiekelijk vrijgegeven worden waardoor ze weken of zelfs maanden achterlopen op andere OEM's. Misschien nog niet zo'n ramp voor upgrades naar nieuwe versies van Android aangezien ze met EMUI de boel stevig aanpassen maar beveiligingsupdates wil je het liefst zo snel mogelijk krijgen.
Ze willen toch met eventuele Europese partners een nieuw besturingssysteem ontwikkelen.
Ik ben gewoon teleurgesteld dat mijn goedwerkende telefoon van € 250,- van een jaar (en een beetje) oud niet meer ondersteund wordt vanuit Huawei blijkbaar. En Huawei vervolgens ook zegt dat ik niet zelf achter patches aan mag gaan door de bootloader code niet af te geven.

Voor mij geen Huawei meer.
Zo gaat het bij andere merken net zo. Budget modellen krijgen minder lang updates, ookal is dat dacht ik gewoon verplicht door Google (maar ik weet niet hoe lang dat al zo is).
Lijkt mij persoonlijk stug dat een toestel na een jaar al niks meer krijgt tegenwoordig. Al was het maar om de 3 maanden ofzo. Was die telefoon al langer dan een jaar uit ?
Telefoon is in 2017 uitgekomen. Dus het is inderdaad logisch dat ik geen update krijg naar android 9. Hier heb ik dan ook geen problemen mee. Wat ik wel kwalijk vind is dat ik 1 maart de laatste beveiligingsupdate heb gehad.
Ach , Samsung heeft de A3 2017 amper geüpdatet. De laatste patch is van december 2018. Updates kwamen pas om de 6 maanden binnen.
De S serie wordt wel netjes maandelijks geüpdate, zojuist voor de S9 ,binnen 10 dagen alweer een nieuwe veigheids update binnen.
Hoeft perse geen root te hebben om gms te installeren.
Tja, aan de ene kant jammer, ik gebruik aardig wat Google apps dus het hangt echt volledig van de alternatieven en 'oplossingen' van Huawei af of ik het toestel nog wel ga kopen.

Het wordt qua specificaties volgens mij echt een top toestel, dus het zou jammer zijn als vanwege dit conflict de telefoon gewoon minder bruikbaar is.

We gaan het zien :)
Soms moet je even een stap terug doen om er twee vooruit te zetten. Vroeger dacht ik ook nooit helemaal van Windows los te komen omdat ik erg afhankelijk was van software die alleen op Windows draaide. Ik heb mezelf de alternatieve software onder Linux aangeleerd, en ik zou niet anders meer willen. Sterker nog: onder Windows installeer ik dezelfde programma's als ik ook onder Linux gebruik (waar voorhanden). Er is nog geen levende ziel geweest, ook niet op professioneel vlak, die ooit gemerkt heeft dat ik "alternatieve" software gebruik.

Het kan dus wel (ja, echt!), maar het is maar net in welke mate je onafhankelijk wilt zijn van wat de kudde geboden wordt. Dat geldt zowel op de desktop als op je lulijzer. ;)

Het helpt wel dat ik erg principieel ingesteld ben. Als ik ergens tegen ben, ga ik het ook niet gebruiken. Al ben ik de enige in de wereld die het nog niet gebruikt. Groepsdruk ten spijt... :*)
Het kan maar voor 95% waaronder ik zelf is Windows 1000x makkelijk en gebruik je die gewoon......
kun je geen Google play store niet op installeren via een apk? of word je toestel gedetecteerd als huawei toestel en alsnog geblokkeerd?
Geen idee of het geblokkeerd wordt door Huawei maar ja je kan gewoon de APK downloaden.

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/google-play-store/

Bovenstaande link heb ik geen rommel in kunnen vinden, maar kijk wel uit waar je de APK download. Er zijn namelijk ook APK's in omloop met een ongewild extratje.
Ben benieuwd of dat in de prijs terug komt.
Ik meen mij te herinneren dat het geen extra geld kost om de services er op te zetten.
Ik denk dat hij bedoelt dat ze de telefoons wellicht goedkoper maken omdat deze zonder de Google-apps en -diensten komt. Persoonlijk verwacht ik dit niet, onder andere om wat jij aangeeft; de kosten voor de telefoon gaan niet omlaag voor Huawei, maar ook omdat het een premium toestel is met bijpassende prijs.
Het zou idd wel kunnen dat de prijs omlaag gaat omdat je, in ieder geval voor de westerse markt, een minder toestel levert. Was me even ontgaan.

Als je deze zou kunnen flashen met Gapps heb je wars wel een mooi toestel voor een zachter prijsje.
Dat is wellicht ook nog een optie ja, gewoon zelf de Google-apps toevoegen. Ik denk dat daar vast wel het een en ander voor gemaakt gaat worden qua tutorials etc.
Alleen: als men Google-apps gaat toevoegen, dan maak je jezelf wederom afhankelijk van Google. Zou ik zelf nooit doen. Kun je net zo goed een regulier toestel kopen.

Het is dat ik wacht op de Librem 5 lulijzer, maar anders was ik wel geïnteresseerd geweest in deze Google-loze foon.
Het zit sowieso al niet in de prijs dacht ik.
Nee, hij gaat gewoon in eerste instantie een 1000-1100 dollar kosten.
Let op mijn woorden !

En hier kan je er makkelijk euro van maken eer je hem hier hebt.
Tijd voor open source dus.
Misschien is de beslissing van Trump wel de ondergang voor Google diensten, de toekomst zal het leren.
De ondergang ... Omdat een handje vol geeks persee Android kaal moet gaan draaien want men wilt persee de M30pro hebben en laten zien dat het wel kan ??

Nee hoor, Azië is nooit afhankelijk geweest en de westerse wereld laat Google en zijn diensten nooit los !

Zat alternatieven en over 2 maand praat niemand meer over dit toestel en als het zo blijft met de ban praat niemand meer over Huawei in Nederland.

Zo simpel is het.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 9 september 2019 15:57]

Ik denk dat alles met een sisser af zal lopen. Er zal veel druk op Trump uitgeoefend worden door de tech bedrijven
Voor Huawei hoop ik dat het snel gebeurd want een naam is zo besmet en we hebben 3 maanden geleden al gezien wat het dreigement deed met de zoekacties en verkoop van Huawei toestellen in NL.
Maar dat komt omdat Google verbannen is in China. Xiaomi verkocht zelf ook geen toestellen buiten China, en dus zat er geen playstore op. De toestellen werden door derden buiten China aangeboden.
Ik zoek al een tijdje een P30 of Honor 20 voor weinig maar die zijn er niet voor weinig. Ik geloof er helemaal niks van. Als ze echt voor weinig te koop zijn dan gaan we in onze huize alle 4 switchen naar Huawei
De markt in Azië verandert niet ... De mensen die nu al een P30 hadden die hebben en houden hun Google support. Alleen geen Android 10 update meer.

Geloof het niet, vind het prima maar ik zal je helpen herinneren over 3 maanden.
Hier in het westen is Huawei klaar, tenminste zolang deze ban staande blijft.
Nieuws vanochtend dat Google door de Amerikaanse justitie wordt onderzocht is wel bijzonder..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.