Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Render toont mogelijk Huawei P40

Er is een render verschenen die het ontwerp zou tonen van de Huawei P40-smartphone. De render laat zien dat de telefoon in tegenstelling tot zijn voorganger geen inkeping heeft, maar een gat in het scherm voor de dubbele frontcamera.

Het is onbekend wat de tweede frontcamera zal doen; Huawei heeft tot nu toe geen telefoons met dubbele frontcamera's uitgebracht. Aan de achterkant zitten drie camera's, zo toont de afbeelding van 91Mobiles. De render toont ook de tekst onder de camera's, die bij Huawei specs weergeeft. Daaruit blijkt dat het gaat om een reguliere camera, eentje met ultragroothoeklens met 17mm-lens in 35mm-equivalent en een telelens met 80mm-lens. Dat zou ongeveer 3x zoom betekenen ten opzichte van de primaire camera, iets dat de P30 nu ook heeft.

Aan de onderkant is bij de render bovendien geen 3,5mm-jack te zien. De P30 heeft die wel en die zit op de onderkant. Het is mogelijk dat Huawei hem heeft verplaatst naar de bovenkant en dat is iets dat de render niet toont.

De telefoon zou beschikken over een HiSilicon Kirin 990-soc van Huawei zelf met 5g-modem, maar verdere specs zijn onbekend. Zoals het er nu naar uitziet, zullen de P40-telefoons vanwege het Amerikaanse handelsverbod uitkomen zonder Google-diensten. De Chinese fabrikant presenteert zijn P-toestellen veelal in maart in Parijs; dat gebeurde afgelopen jaren in elk geval. Behalve de P40 zou er ook een Pro-variant komen, met ander ontwerp, ander scherm en andere camera's.

Bron: 91Mobiles. De rechterafbeelding is lichter gemaakt om de schermranden en frontcamera's beter te laten zien

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-01-2020 • 20:55

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Jammer dat fabrikanten voor een gat blijven gaan in het scherm terwijl er al alternatieven zijn die het gat achterwege laten.
Na een week zie je zon gat of Notch niet meer
Sorry hoor, maar zo'n gat (of notch) in je scherm is en blijft (ja, ook na meer dan een week...) gewoon duidelijk en irritant aanwezig bij het kijken van films/foto's op full screen.

Ik sta hierin ook duidelijk niet alleen, dit is voor velen namelijk 1 van de top 3 redenen (naast de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding) om voor de Mi 9T (Pro) te kiezen.
Sorry, ff nuanceren: Als je het ‘gat’ ziet op een16:9 film of foto dan mis je per definitie ook beeld boven en onder omdat je dan dingen weg ‘clipt’ bij die aspect ratio.

Bij gewoon app-gebruik merk je daar niet zoveel van en dan volg ik @meestertje dat je het na een week vergeet.

De enige afweging die echt telt is:’ wat krijg ik er voor in de plaats.’Bij iOS staat uw uur, en batterijniveau hoger zodat er meer plaats is voor de browser en je kan inloggen met Face-id want de sensoren zitten in dat ‘gat’.

Bij smartphone zonder Face-id is dit mogelijk overbodig en is een mechanische pop-up camera een optie maar zelf dan kan je u afvragen of een kleine notch nu het einde van de wereld is want mechaniek is ook gevoelig voor zand en stof.

Een bezel is ook mogelijk maar dan stel ik voor dat een softwarematige bezel komt voor eenieder die zich stoort aan dat ‘gat’. Dan schuift de data die je in de hoeken kwijt kon iets naar omlaag. Iedereen blij 😀
Klopt, uitgaande van 16:9 content.
Maar... Smartphone schermen zijn geen 16:9 meer, tegenwoordig zitten we tussen de 19:9 en 21:9 (steeds verder van 19 af richting 21), en de content past zich daarop aan. Bijvoorbeeld, YouTube kanaal Linus Tech Tips is naar 18:9 (2:1) overgestapt en dus bijna schermvullend.

En je hoeft zeker niet 'te wachten op nieuwe content', juist niet zelfs! 'Bioscoop films' (meestal 2,35/2,39:1 oftewel 21,15/21,51:9) zijn bijna schermvullend op moderne smartphones.

Verder is die 'notch/gat trend' ontstaan door de redenatie dat velen regelmatig gebruik maken van de selfie-cam, velen gebruiken de selfie-cam echter bijna nooit en dan zit zo'n gat/notch alleen maar in de weg. En als je die selfie-cam bijna nooit gebruikt is die pop-up camera dus precies de juiste oplossing.

Apple/iOS/Face ID is een andere discussie want blijkbaar vraagt Face ID samen met de selfie-cam en de andere sensoren niet om een kleine notch of een gat maar om een 'bijna bezel'. Dat gaat vast niet heel lang zo blijven is mijn verwachting en ik ben dan ook benieuwd naar toekomstige iPhone's.

Bezels zijn over, 'all screen' (zonder welke onderbreking dan ook dus) is duidelijk waar het al jaren naartoe gaat.
Ik heb al tijden een iPhone en nooit heb ik last gehad van de notch. Dit is erg persoonlijk. Je kan het niet neerzetten als een feit. Bovendien krijg je er bij de iPhone een FaceID voor terug.

[Reactie gewijzigd door af_softeng op 16 januari 2020 08:38]

Ach ja, en als een toekomstige iPhone wel full screen is ten koste van Face ID dan is dat ineens weer fantastisch...
Kijk nog even terug naar deze discussie wanneer het zover is. ;)
Doordat het scherm langer is zie je hem niet in video's. Je hebt aan beide kanten een zwarte balk. Tenzij je gaat zoomen.
Doordat het scherm langer is zie je hem niet in video's. Je hebt aan beide kanten een zwarte balk. Tenzij je gaat zoomen.
Was ik hierboven niet duidelijk genoeg?
Nogmaals, niet als je een film aan het kijken bent.
Voorbeeld (film screenshot) link:

https://highdefdiscnews.c...12/the_matrix_4k_53-1.png

Voorbeeld met notch en gat link:
https://pbs.twimg.com/med...Tbu?format=jpg&name=large

Als je films full screen (niet gezoomd dus) kijkt op een moderne smartphone zie je dus duidelijk het gat of de notch wanneer aanwezig.

edit:
Ik zie net dat je een Mi 9T hebt dus heb je (net als ik met mijn Mi 9T Pro) zelf ook een scherm zonder gat of notch.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 16 januari 2020 22:55]

Doel je op bluetooth ?
Ik vind het juist een gemis....

Ik kan mijn telefoon nu niet makkelijk op mn versterker aansluiten
oeps, ik had scherm gemist... lezen is ook een vak.
Ik wist niet eens dat er smartphones bestonden zonder bluetooth.
Is de trend inderdaad helaas. Xiaomi, Oppo, Oneplus beginnen er ook al mee. Ik vind de popup camera en andere alternatieven prima, zo lang het maar een volledig scherm is. Ik blijf gatenkaas boycotten, zo lelijk vind ik het.

nieuws: Foto's tonen mogelijk Xiaomi Mi 10 met cameragat

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 16 januari 2020 00:45]

Nog meer schermverlies. Geen googlediensten. Geen 3,5mm. Niet langer de beste camera met samsung's move op de camera markt? Ik zie niet hoe deze telefoon hier uitgebracht gaat worden en dat is jammer, want meer concurrentie is gewoon goed voor ons consumenten.

Als dat geklooi met USA vs China nou eens zou kappen en we samen een mooie globale samenwerking aan konden gaan, dan konden we weer eens genieten van alles zonder te hoeven twijfelen of er 1 of andere overheidsorganisatie uit is op protectionisme en spionage. Bah, dat gekut van die politici is echt compleet loos. Ik had meer gehoopt van "Mutually assured destruction".
Ik heb een samsung s10, hiervoor had ik een mate20pro en de mate had een veel betere camera, hoe kom je erbij dat samsung betere camera's heeft?
De 108MP sensor die eraan komt wordt hier denk ik op gedoeld.
De camera's die aangekondigd / gelekt zijn op de s20u. 108mp, 10x telelens... Ik zie ze geen move maken om dat te beaten op korte termijn.
Gaat om de s20 camera
Edit: heb even terug gekeken naar de genoemde kanalen door mij en ik had het verkeerd onthouden.
Bij mkbhd hadden Samsung Camera's gewonnen maar die werd bepaald door het publiek en bij mrwhosetheboss had de mate 30 pro gewonnen. Achteraf had de Huawei bij mkbhd ook moeten winnen maar niet iedereen weet waar je naar moet kijken om te bepalen wat een foto goed maakt.

[Reactie gewijzigd door Drannoying op 15 januari 2020 22:47]

"niet iedereen weet waar je naar moet kijken om te bepalen wat een foto goed maakt."

Tsja wat is een goede foto? Als het merendeel van de respondenten andere foto's het mooist vond dan zijn de criteria die de 'professionals' gebruiken om te beoordelen wat de mooiste foto is misschien niet juist. Of althans wordt aan de verkeer criteria veel gewicht toegekend.

Een camera kan nog zo lichtsterk zijn en de sensor kan nog zo natuurgetrouw kleuren vastleggen, maar als de consument vooral foto's maakt bij daglicht en een voorkeur heeft voor overgesatureerde kleuren, dan maakt de technisch inferieure camera wellicht de 'beste foto'. Over smaakt valt niet te twisten en beauty is in the eye of the beholder.
Ja het is heel simpel, ik heb zowel huawei als samsung veel fotos gemaakt en krijg een stuk minder vette fotos uit mijn samsung. Veel korrelig, slechtbij weinig licht, weinig detail op afstand, slechte zoom.
Verdrag is toch getekend !!!
Ik vind dit qua vormgeving een mooi toestel. Zwart, strak en geen afgerond scherm.

'k Ga dit jaar waarschijnlijk geen nieuw toestel halen maar als bijvoorbeeld Pico GApps er makkelijk op te flashen is dan vind ik um interessant.
De vraag met Google of zonder?
Dat staat ook in het artikel:

"Zoals het er nu naar uitziet, zullen de P40-telefoons vanwege het Amerikaanse handelsverbod uitkomen zonder Google-diensten."
Maar zonder Google zal die telefoon veel slechter verkopen. Hoop dat ze de bootloader openen.
In het westen inderdaad, maar hun grootste afzet market is nog steeds China, en daar kopen juist steeds meer mensen een Huawei na de Trump ban.
In het westen waren ze echter ook flink groeiende, ze zijn de 2de grootste afzetter van smartphones voor Android. Nu zal het niet heel lang duren voordat ze ingehaald worden door Xiaomi lijkt het.
Ik heb al melding gekregen van HMS, Huawei Mobile Services.

Op dit moment richt deze vooral op persoonlijke advertenties. Ook wordt er gesproken over "een verzameling diensten die essentiële functies op uw Huawei apparaat ondersteunen."

"Huawei mobile services core (HMS Core) biedt basisdiensten zoals, kaart-, locatie-, en beveiligingsfuncties, voor apps op uw apparaat."

[Reactie gewijzigd door yoyoloveyoyo200 op 15 januari 2020 21:59]

Ik zou hier toch wel echt de 3,5mm jack missen, mocht die er dus niet komen. Ik gebruik op dit moment voornamelijk bluetooth, maar ik wil niet afhankelijk ervan zijn bij de aanschaf van randapparatuur.
Ik kan niet wachten tot allle 3,5 mm jacks zijn verdwenen. Bij elk gerucht, render, preview en review gaat het onevenredig veel over het al dan niet aanwezig zijn van een 3.5mm jack, zowel in de artikelen zelf als in de reacties.
Wat is onevenredig als zowel de mensen die het lezen als de schrijver van het artikel dit een belangrijk detail vinden?

Onevenredig zou zijn als de schrijver het alleen maar heeft over de kleur en de lezers alleen maar over de knopjes. Dan is dat onevenredig aan elkaar.

[Reactie gewijzigd door Risce op 17 januari 2020 09:30]

Het gaat in mijn ogen onevenredig veel over 3.5mm jacks, dat wil zeggen: te veel daarover en te weinig over belangrijke zaken zoals camera's, design, bouwkwaliteit etc etc.

Als jij het woord onevenredig een nieuwe betekenis wilt geven vind ik dat overigens prima hoor.

https://www.vandale.nl/gr.../onevenredig#.XiFz0WQo-yU

[Reactie gewijzigd door dikkechaap op 17 januari 2020 09:44]

Ja lekker ben je. Jij bepaalt waar we dit mee mogen vergelijken? Ik vergelijk aandacht in artikel met aandacht van lezers. Jij vergelijkt aandacht in artikel met jouw persoonlijke interesse. Dat klopt niet helemaal eh.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.