Renders tonen ontwerp van Huawei P40 en P40 Pro-smartphone

Er zijn renders verschenen van de komende P40- en P40 Pro-smartphone van de Chinese fabrikant Huawei. Op basis van de renders krijgen de toestellen een rechthoekig camera-eiland dat iets uitsteekt ten opzichte van het frame.

De renders zijn gepubliceerd door de website 91mobiles en zijn aangeleverd door OnLeaks. Laatstgenoemde staat bekend om het maken van renders op basis van cad-bestanden. De rechthoekige cameramodule op de achterkant van de reguliere P40 krijgt vier sensoren; hoeveel camera's de P40 Pro krijgt is nog niet bekend, al meldt 91mobiles dat er geruchten zijn over vijf camera's. Het lijkt erop dat beide toestellen voorzien worden van een glazen achterkant.

De Huawei P40 heeft een plat scherm met een diagonaal die 6,1 of 6,2" meet, terwijl de P40 Pro waarschijnlijk een groter scherm met een diagonaal van 6,5 tot 6,7" krijgt, dat aan alle vier de zijden gebogen is en zich dus net als veel schermen van Samsung-telefoons als het ware in de behuizing vouwt. Volgens OnLeaks heeft het frame bij de hoeken een afwijkend ontwerp.

Beide versies krijgen een usb-c-aansluiting, speakers aan de onderkant en de volume- en power-knoppen zitten aan de rechterkant. Een 3,5mm-koptelefoonaansluiting ontbreekt bij zowel de P40 als bij de P40 Pro. Het is nog onduidelijk hoe de frontcamera in beide toestellen is geïntegreerd.

De Franse website Frandroid meldde onlangs dat Richard Yu van Huawei heeft gezegd dat de P40 tegen het einde van maart in Parijs wordt aangekondigd, maar officiële informatie over specificaties ontbreekt vooralsnog.

91mobiles stelt op basis van eerdere gerichten dat de P40 Pro een grote accu met een capaciteit van 5500mAh zou kunnen krijgen, inclusief ondersteuning voor opladen met 50W. Verder zou het toestel een Kirin 990-soc krijgen met geïntegreerde 5g-modem. Yu gaf al wel aan dat de P40 Pro uitkomt met Android 10, maar zonder Google-apps.

Huawei P40 renders
Huawei P40 rendersHuawei P40 renders

Door Joris Jansen

Redacteur

18-12-2019 • 20:49

62

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

Echt zo jammer dat Google Services Huawei is ontnomen. Vorig jaar een Mate 20 Pro gebruikt en moet zeggen was er erg blij mee.

Hoop dat ze in de toekomst een comeback maken!

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 23 juli 2024 14:48]

Ik had me eigenlijk voorgenomen om mij S9 in te ruilen voor een P40 Pro voornamelijk vanwege de camera's (en het dramatische battery life van de S9). Echter zonder google services kan je net zo goed geen telefoon nemen. Jammer.
Mijn telefoon werkt prima zonder google play services. Ja, er zijn apps die om de meest absurde redenen die diensten vereisen. Die apps vliegen er dan ook direct weer af. Er is een alternatief voor die play services, microG, maar ik neem niet eens de moeite om dat te installeren.

Het is gewoon gemakzucht van de auteurs. En het geeft maar aan hoe sterk de greep van Google nog is op het platform. Het wordt tijd dat dat eens doorbroken wordt.
Microsoft is al bezig. ;)
Serieuze vraag: hoe? Heeft Microsoft veel services die concurreren met google op android?
Dat hebben ze zeker, ongeveer het enige wat ze niet hebben is een App store voor Android, en een alternatief voor Youtube.
Helemaal eens maarja als jij bank apps hebt ofzo die vereisen dat meestal wel. Toch lastig als je die niet meer kunt gebruiken.

Als ze nou de optie nog gaven om Google apps te sideloaden.
De bank-app van de Volksbank had inderdaad die vereiste, voor het scannen van QR-code - de rest van de app werkte wel gewoon. Maar het heeft blijkbaar geholpen om bij elke release met die vereiste daarover te zeuren, want sinds enige tijd werkt ook dat gewoon zonder play services.
Bank apps die Google Play Services vereisen????
Dat bank apps meestel niet te sideloaden zijn maar alleen vanuit de Google Play Store komen is logisch, maar dat ze Google Play Services gebruiken lijkt met sterk
Tenzij je die S9 buitenproportioneel veel gebruikt is er iets mis mee, ik ken tientallen mensen die het ding gebruiken (vooral bedrijfsmatig maar ook privé) en niemand klaagt over de batterij. (ook al is het geen kampioen als het op batterijduur aankomt)
Ik heb het probleem bij de S9+ gehad, moederbord en batterij laten vervangen en nogsteeds maar 3 uur screentime. Nu heb ik de S10+ gekocht, overal las ik 8 uur screentime benchmarks etc. Ik haal met moeite 4 uur. Er is iets goed mis met de software geloof ik.
Ik heb een S10+, maar een 8 uur screentime lijkt mij wat aan de ruime kant.
'k heb een S9+ en "k haal toch 6 tot 8 uur. Maar ik let er wel goed op welke apps actief zijn en welke niet.
Veel apps waar je het niet van weet zijn bijna altijd actief.

[Reactie gewijzigd door Kennyasche op 23 juli 2024 14:48]

Heb je mogelijk slecht bereik? Bij slecht bereik is je mobiel constant aan het zoeken waardoor je batterij snel(ler) leeg loopt.
Nee klopt, als ik dit heb haal ik de 3 uur niet eens, moet altijd mn mobiele netwerk uitschakelen.
En plaats je elke keer een backup terug erop? Oftewel; zit er een fout in de backup?
Nee zonder backup, clean install. Wel dezelfde apps reinstalled. Misschien is t een van mn apps..
Moederbord is vervangen, helpt niks. Ik hoor het van meer mensen overigens.
Zeker, maar hopelijk zorgt dit ervoor dat third-party apps minder afhankelijk van de Google services worden.
Denk toch dat in de toekomst toch veel meer apps afhankelijk gaan worden van Google Services.
Denk toch dat in de toekomst toch veel meer apps afhankelijk gaan worden van Google Services.
Zijn er nu apps die niet afhankelijk zijn van Google Services dan? Ik kan er niet veel noemen, behalve een heel klein handje vol uit F-Droid.
Handje vol apps die werkzaam zijn zonder Google services:

9292, NOS, ABN AMRO bankieren (op het QR gedeelte na), Google maps (Alleen op GPS), DigiD, Dumpert, Fast scanner, FastHub, Fing, Firefox, Flitsmeister, Instagram, JuiceSSH, K-9 Mail, LinkedIn, Moovit, Marktplaats, MEGA cloud, Newpipe (youtube), Netflix, NS, Outlook, Protonmail, Reddit, Snapseed, Slack, Slice (Reddit), Skype, Spotify, Telegram, Tikkie, Waze, Vivino, Google Translate, Tutamail


Nog geen oplossing:
1. Uber, tot nu toe altijd vrienden gehad die er eentje bestelden. Maar toch onhandig.
2. Beun apps van de lokale Franse busmaatschappij. Moovit lijkt een aardige vervanger te zijn, moet ik nog testen...
Handje vol apps die werkzaam zijn zonder Google services:

9292, NOS, ABN AMRO bankieren (op het QR gedeelte na), Google maps (Alleen op GPS), DigiD, Dumpert, Fast scanner, FastHub, Fing, Firefox, Flitsmeister, Instagram, JuiceSSH, K-9 Mail, LinkedIn, Moovit, Marktplaats, MEGA cloud, Newpipe (youtube), Netflix, NS, Outlook, Protonmail, Reddit, Snapseed, Slack, Slice (Reddit), Skype, Spotify, Telegram, Tikkie, Waze, Vivino, Google Translate, Tutamail


Nog geen oplossing:
1. Uber, tot nu toe altijd vrienden gehad die er eentje bestelden. Maar toch onhandig.
2. Beun apps van de lokale Franse busmaatschappij. Moovit lijkt een aardige vervanger te zijn, moet ik nog testen...
Als Huawei zijn bootloader unlockt, kan je middels Gapps gewoon gebruik maken van alle Google services met bijbehorende apps op elk Huawei toestel. (en andere merken)

Het is niet dat het toestel compleet onbruikbaar is. Het is alleen verre van ideaal voor de normale gebruikers die hier geen donder van snappen.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 23 juli 2024 14:48]

Noem mij er 10 die wel écht afhankelijk is, en nier door google zelf gemaakt is. De meeste apps die de melding “werk niet zonder play services” geven, werken helemaal prima zonder, maar je kunt dan niet inloggen met google.
De meeste apps werken gewoon zonder Google Services: Whatsapp, Facebook, Instagram, Youtube (alleen geen login, maar er zijn wel alternatieven), meerdere bankieren apps, en zo nog veel meer.
Denk nu inderdaad vrij weinig ja 😀
Ja om dan afhankelijk zijn van CPC apps zeker.
Zover ik gelezen heb is het vrij gemakkelijk om de google services te installeren.
Helemaal mee eens. Zie de Mate 30 een mooi toestel maar zonder die Google services is het gewoon erg onhandig en minder makkelijkbruikbaar. Voor een Leek dusdanig dat je hem links moet laten liggen.
Dat zal bij de P40(PRO) niet anders zijn :'(.
Same here, keek al tijden uit naar de mate30pro, en nu de p40 pro.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @beezjeh18 december 2019 23:05
Nu al vervangen? Waardoor/waarom?

Ik heb ook een Mate 20 Pro. Geweldig apparaat.
Afgelopen januari geruild tegen een Note 9 via hier en was er echt blij mij.

Maar in het begin van de ban was er toch te veel onduidelijkheid waarna ik een ruil mogelijkheid had bij een plaatselijke handelaar met 400 bijbetaling voor een S10+.

Stiekem hoopte ik dat het allemaal wel opgelost zou zijn met de Mate 30 Pro maar helaas.

Nu bij af een Note 10+ in gebruik maar mis toch wel een Huawei toestel maar afwachten dus :)
Heb zelf de P30; enorm fijne telefoon idd; vooral de accuduur is echt geweldig, naast de camera's.
Hopelijk dat het opgelost wordt ooit.
Camera eiland 🤪 wat is de volgende stap? Camera continent 🤭
Ik heb het idee dat zo'n "eiland" uiteindelijk erg kwetsbaar gaat worden. Wat mij betreft is een kleine camera met een opstaand randje goed genoeg voor snaps: voor echte foto's zijn echte camera's uitgevonden ;-).
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Xirt18 december 2019 23:07
Klopt, dat wás ooit zo. De beste camera is degene die jij op dat moment bij je hebt. Vaak is dat je telefoon. Ik heb een prachtige Panasonic Lumix edelcompact, maar gebruik mijn telefoon veel vaker. De Pana gaat alleen mee naar speciale uitstapjes/gelegenheden, de smartphone altijd.
Dat is zo'n dooddoener aan het worden }:O ... In mijn ogen gaat dat op voor foto's waarop je je niet voor kan bereiden (ik noem ze meestal "snaps"): incidentele foto's die je zo nu en dan wilt maken. Voor degelijke foto's zou een robuust formaat camera (bijv. telefoon) ideaal zijn om altijd mee te nemen; een kwetsbaar eiland is dat in mijn ogen niet omdat je dan om binnen de kortste keren geen camera mee mee hebt.

Voor momenten waarop je je kan voorbereiden (bijv. vakantie, tripjes, etc.) is de beste camera in mijn ogen de camera die je plant om mee te nemen: als je een andere camera meeneemt is het simpelweg een kwestie van een gemiste kans en kan je beter meer tijd spenderen om het moment in HQ te bewaren in de grijze massa ;-).
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Xirt19 december 2019 00:34
Klopt, maar de geplande momenten zijn er altijd minder dan de ongeplande.
In zulke gevallen doet een Sony RX compactcamera in de jas- of rugzak dienst.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @sjun19 december 2019 07:19
Daar heb ik dus mijn Lumix voor
Mh... to notch or not to notch?

Lijkt me interessant toestel als het geen notch heeft (druppel, gat, whatever, gewoon full-screen please).
Wat ik dan jammer vind; door zo'n 'island' wordt de telefoon toch dikker. Maak 'm dan overall dikker en druk er een dikkere accu in.
Er zit een 5500 mAh accu in, hoeveel groter moet hij worden? Groter is ook zwaarder
Ik vraag me echt af waarom deze veelvuldige "renders" zo nieuwswaardig zijn.
Het lijken voor mij allemaal miniscule variaties op het zelfde ontwerp.
De interne tech specs zijn een ietwat ander verhaal, natuurlijk...
Lijkt gewoon op een Samsung S10 I.M.O
Of Galaxy S11, als we de renders daarvan mogen geloven.

Ik vind het wel opvallend dat alle fabrikanten (van Apple met zíjn 11-series tot Google Pixel, Huawei en Samsung) met een zelfde soort camera eiland. Het begint wel érg op elkaar te lijken!
Of Galaxy S11, als we de renders daarvan mogen geloven.

Ik vind het wel opvallend dat alle fabrikanten (van Apple met zíjn 11-series tot Google Pixel, Huawei en Samsung) met een zelfde soort camera eiland. Het begint wel érg op elkaar te lijken!
Helemaal mee eens nou is het best moeilijk want alles is al eens gedaan maar goed ...

" Dont judge a book by its cover"
Maar ze hebben nu ineens allemaal zo'n groot vierkant met de camera's linksboven. Eerder was het nog een verticale of horizontale lijn.

Persoonlijk vind ik de nexus 6p 1 van de mooiste telefoons ooit. De bouwkwaliteit was niet heel best, maar qua design. Toppertje.
Dit wordt een heeel mooi toestel denk ik.
Ik zie geen verschil...
Er moet een reden zijn dat alle telefoons ineens een pixel4/iphone11 camera eiland krijgen. Is dat makkelijk in de behuizing te verwerken ofzo? Ik vind het iig erg lelijk.. kon de mates qua back design altijd wel waarderen maar dit is vrij meh in mijn ogen.
De reden is, hullie doen het ook.
Er moet een reden zijn dat alle telefoons ineens een pixel4/iphone11 camera eiland krijgen. Is dat makkelijk in de behuizing te verwerken ofzo? Ik vind het iig erg lelijk.. kon de mates qua back design altijd wel waarderen maar dit is vrij meh in mijn ogen.
Ik vroeg me exact hetzelfde af.... heeft het te maken met de samenstelling of zo? Ik vond bij de Mate 30 juist de achterkant weer onderscheidend. Juist nu telefoons van de voorkant op elkaar lijken moet de achterkant onderscheidend blijven.

Betreft Google Services, het zou niet zozeer een ramp zijn als een aantal apps die ik zeer veel gebruik hieraan verbonden zouden zitten en ik er niet zomaar vanaf kan stappen. Hoop dat Huawei de consument meer kan overtuigen dat een telefoon ook goed bruikbaar is zonder diepe Google integratie.

Ik was heel erg fan van de P10 Plus, die ik ook dik twee jaar hebt gebruikt, echter besloot ik deze zomer niet de gok te wagen en ben ik overgestapt naar OnePlus 7 Pro. Zou graag weer overstappen naar Huawei als dit weer goed mogelijk is (en alle benodigde apps ook werken).
Ik (Gelukkige gebruiker van een Mate 20X) hoor na de Mate 20X helemaal niets meer van een 30X of 40X ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.