Gerucht: Huawei P40 Pro heeft camera met telelens met '10x zoom'

De Huawei P40 Pro heeft volgens analist Ming-Chi Kuo van TF Securities een camera met periscopische telelens die 10x zoom mogelijk maakt ten opzichte van de primaire camera. De huidige P30 Pro heeft een telelens met '5x zoom'.

De 8-megapixelcamera heeft een lens met een brandpunt in 35mm-equivalent van rond 260mm, zo blijkt uit een rapport dat MacRumors heeft ingezien. Die maakt rond 10x zoom mogelijk ten opzichte van de primaire camera, die in smartphones een brandpunt heeft tussen 24 en 28mm in 35mm-equivalent.

Het gaat om een camera met f/4.0-diafragma, zo blijkt uit de informatie van Kuo die op Sina is verschenen. Daarmee is de lensopening relatief klein: de primaire camera van smartphones zit veelal rond f/1.7, de tweede en derde camera vaak rond f/2.4. Bovendien maakt de info duidelijk dat een van de lenselementen van glas zal zijn, waar dat in de regel van kunststof is bij smartphones. Het gaat om een camera met periscopische lens; daarbij buigt een spiegel het binnenkomende licht af in een hoek van negentig graden. Daardoor kan het brandpunt langer zijn, omdat de dikte van de telefoon niet langer een beperking is.

De P40 Pro krijgt de periscopische camera met 10x zoom, maar goedkopere modellen krijgen volgens Kuo de camera met 5x zoom die nu op de P30 Pro zit. Huawei presenteert de P-modellen over het algemeen in maart. Zoals het er nu voor staat, staan er geen Google-diensten op de nieuwe smartphones. Vanwege het handelsverbod van de overheid van de VS voor Amerikaanse bedrijven om te handelen met Huawei, mag Google de Chinese fabrikant niet voorzien van goedkeuring en Google-diensten voor nieuwe smartphones.

Kuo staat bekend om zijn juiste voorspellingen over Apple-hardware. Hij heeft nog weinig voorspellingen gedaan over telefoons van andere fabrikanten die in de openbaarheid zijn gekomen. Veel van zijn informatie over Apple-producten bleek achteraf te kloppen. Er kwamen onlangs al renders van de P40 Pro naar buiten.

Huawei P40 renders

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-12-2019 • 10:44

61

Reacties (61)

Sorteer op:

Weergave:

Is het dan niet handiger om gewoon een redelijke compactcamera te kopen, als je graag iets wil hebben dat point and shoot?
De software is voortaan ontzettend goed en de sensoren zijn van high end smartphones bij met compact camera's. Door die goede software is het point and click plaatje van een smartphone vaak beter dan die van een compact camera van onder de ~€300.
Enkel in de situaties waar je de zoom nodig hebt, is de compact camera beter.
Als je het geld wat een compact camera kost in een duurdere telefoon stopt, kom je dus een heel eind. (ware het niet dat een camera veel langer mee gaat, maar veel mensen denken kortzichtig)
De software is voortaan ontzettend goed en de sensoren zijn van high end smartphones bij met compact camera's. Door die goede software is het point and click plaatje van een smartphone vaak beter dan die van een compact camera van onder de ~€300.
Dat is echt rechtstreeks nagepraat uit de marketing afdeling van de smartphone fabrikanten. Zelfs onder de 200 euro zijn er tientallen compactcamera's te koop van merken als Sony, Nikon, Canon en Panasonic. Bijna allemaal met echte optische zoomlenzen, rond de 20 Megapixel en als je dat wil vaak helemaal aan te passen aan jouw favoriete stijl van fotograferen. Deze kamera's maken die smartphone kamera's echt met boter en suiker in.

Tenzij je zo'n kamera op dezelfde manier wil gebruiken als je smartphone, verrassender wijze blijkt dan zelfs de beste compact camera gehanteerd als smartphone kamera niet beter dan een smartphone kamera gehanteerd als smartphone kamera...
Compactcamera of smartphone. Deze discussie wordt inmiddels al vele jaren gevoerd. Wat mensen onvoldoende onderkennen is:

Een smartphone is een compactcamera

De smarphone is een uitermate draagbare pocket camera. Mensen blijven in een vast stramien denken waarin ze "smart-phone" blijven zien als een telefoon met uitgebreide mogelijkheden. Maar in praktijk is de smartphone voor veel mensen eerder een camera met uitgebreide mogelijkheden.

Dat kan je bijvoorbeeld goed zien aan de kerstwensen. Vroeger kreeg je van mensen een persoonlijke tekst. Daarna werd die opgeleukt met plaatjes. Tegenwoordig krijg je plaatjes en videos toegestuurd, met een standaardtekst eronder. Geleidelijk is het steeds meer om de grafische content gaan draaien. Mensen hebben elkaar minder te vertellen, maar meer te laten zien. Niet voor niets zijn diensten als Instagram zo megapopulair.

De smartphone is voor veel mensen een compact camera (pocket camera) met uitgebreide mogelijkheden. Waar hij de traditionele compact camera's veruit in verslaat is:
- Draagbaarheid, hij lekker dun en kan comfortabel worden gedragen
- mogelijkheden om foto's en videos direct met anderen te delen
- mogelijkheden om foto's en video's snel bij te werken, op te leuken
- een zeer gebruikersvriendelijk bedieningspaneel, met preview
- allerlei extra toepassingen geven aan foto's (bijv. vertaling, herkenning)

Met de nieuwe camera is fotograferen een volkssport geworden, waar iedereen zich aan overgeeft. Daarvoor was fotograferen meer een hobby en sociale taak binnen de familie. Als er een familiefeestje of uitje was, dan was de vraag: Wie maakt de foto's? Er was dan meestal een persoon die daar wel schik in had, dit op zich nam, en kopieen maakte voor de rest.

De draagbaarheid en de mogelijkheid tot direct uitwisselen zijn daarbij de doorslaggevende succesfactoren van de smarthone pocket-camera geworden. fotokwaliteit speelt nauwelijk een rol. De kiekjes die mensen zelf maakten, waren vaak van lage kwaliteit. Neem alleen al die polaroid camera's, vreselijke kwaliteit maar mensen vonden het leuk meteen het resultaat te kunnen zien en delen.

Hoewel hier op Tweakers vergelijkingstests worden gehouden van de fotokwaliteit, zal het de massa aan zijn reet roesten. Voor mij persoonlijk is camerakwaliteit al jaren veel hoger dan ik nodig heb. Mijn middenklassetelefoon maakt verbazend mooie plaatjes. Maar van mijn vorige telefoons vond ik dat ook al. De eisen die je aan een kiekje stelt zijn nu eenmaal niet zo groot. Kiekjes zijn wegwerpproducten. Het zijn vaak niet meer dan simpele visuele boodschappen. "Ik was daar en dit is wat ik zag." of "Ik was daar met die en die" of "Dit is wat wij deden". Voor sociaal aansluiting zoekende persoon is het "Kijk eens wat een leuk leven ik heb", voor de ijdele is het "Kijk mij eens".

De individualistische mens is door de deze nieuwe compactcamera meer en meer gaan gedragen als een mediabekendheid. Dat wil zeggen, hij is zich sterk bewust gaan worden van zijn imago, en probeert met behulp van beelden een imago van hem zelf te scheppen (beeldvorming) om zichzelf te definieeren en ook om in de smaak te vallen bij anderen. Daar komt het verschijnsel Ikkie's (selfies) uit voort. Want nieuwe generaties vinden het steeds belangrijker zichzelf op de foto te zetten. Een individualisering die in vroeg stadium onderkend werd door Steve Jobs, die zijn producten heel slim de IK-houder, de IK-telefoon, en de IK-plaat noemde.

Daarin zie je bijvoorbeeld nog een verschil met culturen die meer sociaal zijn. Zo heet het meest populaire chat-programma in China: niet IK-klets maar WIJ-Klets. Dat programma is socialer dan zijn westerse tegenhanger. Waar in WhatsAp (Heb je nog wat) direct zichtbaar wordt dat iemand jouw boodschap heeft gelezen, en zo gedwongen wordt om direct een antwoord te geven, is dat in WIJ-klets bewust weggelaten.

De smartphone is ook onze persoonlijke documentalist en biograaf geworden, die in beeld vastlegt wat wij allemaal meemaken en doen, want we vinden onszelf en ons levensverhaal heel belangrijk. Vroeger waren mensen meer verhalenvertellers. Nu vertelt de mens zijn verhaal met beelden.

En leuke beelden zijn ook een soort van wisselgeld geworden. Mensen sturen leuke plaatjes, video's en die kan je dan weer hergebruiken en doorsturen aan anderen. Want er ontstaat sociale druk om anderen ook leuke beelden aanleveren. Dat is overigens in traditionele culturen een oud sociaal gebruik. In traditionele gemeenschappen in Japan geeft men elkaar mooie cadeaus die binnen de gemeenschap steeds aan elkaar worden doorgegeven en zo rouleren.

Door al deze veranderingen heeft de klassieke compact camera zijn relevantie verloren. Een klassieke "pocketcamera" kan je nog wel in een jaszak kwijt, maar comfortabel is het niet. De mogelijkheden eromheen zijn te beperkt en daarmee heeft hij afgedaan. Betere Kwaliteit is totaal niet belangrijk, die is voor kiekjes al hoger dan nodig.

Nu kun je afvragen is 10x zoom dan nog wel relevant? Sommigen vinden 5x zoom al totaal irrelevant. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De kwaliteit van foto's mag dan van ondergeschikt belang zijn, wat wel van belang is, is dat je iets goed herkenbaar in beeld kan brengen. Ja het is belangrijk dat je dat ook bij slechte lichtomstandigheden kan. En zo gebeurt het ook regelmatig dat je naar iets kijkt dat te ver weg is om goed te fotograferen, terwijl je het toch graag in beeld wil brengen en delen. Want mensen willen alles wat ze meemaken delen.

Samenvattend: De Smartphone is de ideale compactcamera

[Reactie gewijzigd door Elefant op 23 juli 2024 02:33]

Voor sociaal aansluiting zoekende persoon is het "Kijk eens wat een leuk leven ik heb", voor de ijdele is het "Kijk mij eens".
Ik snap niet dat men je reactie zo hoog inschaalt, totaal niet. Niet iedereen valt onder jouw beschrijving, het kan mij aan mijn achterste roesten, ik maak foto's met mijn telefoon voor mijzelf, niet voor anderen.

En nee, voor mij is mijn huidige smartphone niet een ideale compactcamera, sterker nog mijn oude Lumia 1020 is een betere 'compactcamera' dan mijn veel nieuwere Nexus 6. Die Lumia was helaas traag met sluitertijd, maar maakt nog steeds de kwalitatief beste foto's die ik met een smartphone heb kunnen maken.
Enfin, je gehele relaas gaat over kudde dieren. Gelukkig zijn er ook nog individuen die niet geobsedeerd zijn met wat anderen over hun denken.
Bij een goede camera ben ik geïnteresseerd in een ultra wide lens, wat de gevoeligheid bij minder licht en wat de resolutie is (3MP is voor mij iets te laag). Opvolgend krijg je de discussie of je een rugzak met camera wil meenemen. Ja-aren geleden (2012?) nam ik de Canon G-15 nog mee, maar vier jaar geleden voldeed de iPhone S6plus prima en tegenwoordig de Samsung S10+. Bij die laatste had ik niet verwacht dat ik die Ultra Wide lens zo zou waarderen. Fantastisch bij natuurfoto's, maar ook om een groep op de foto te zetten en/of voor technische situaties. En dan hebben we het nog niet eens over de Pixel 4 die (naar het schijnt) met een statief een sterrenhemel kan schieten. De komende jaren zien we een doorontwikkeling op camera gebied. Daar gaat een Canon en Nikon het heel lastig mee krijgen. Die kunnen zich richten op het hogere segment en moeten oppassen dat hun lagere segmenten niet worden ingehaald door de nieuwe technieken.
Ik denk dat je gelijk hebt qua ontwikkeling, maar het tijdsbestek zal langer zijn naar gelang men meer waarde hecht aan 'goede' optiek en minder aan 'goede' softwarematige correcties.
Hij zegt ook 'point anc click' plaatje. En op dat vlak heeft hij wel gelijk.

Het potentieel van een compactcamera is veel groter, maar je moet manueel elke foto gaan aanpassen om tot een goed of gewenst resultaat te komen. Bij smartphonecamera's gebeurt dit automatisch en de software is hier inmiddelds zo goed in geworden dat de foto's (op een klein scherm) beter uitzien dan de 'out of the box' shots van een compactcamera.

Is al uitvoerig aan bod gekomen: klik
je hebt toch niet een compact camera in jd broekzak? je smartphone heb je altijd bij je
[...]


Dat is echt rechtstreeks nagepraat uit de marketing afdeling van de smartphone fabrikanten. Zelfs onder de 200 euro zijn er tientallen compactcamera's te koop van merken als Sony, Nikon, Canon en Panasonic. Bijna allemaal met echte optische zoomlenzen, rond de 20 Megapixel en als je dat wil vaak helemaal aan te passen aan jouw favoriete stijl van fotograferen. Deze kamera's maken die smartphone kamera's echt met boter en suiker in.

Tenzij je zo'n kamera op dezelfde manier wil gebruiken als je smartphone, verrassender wijze blijkt dan zelfs de beste compact camera gehanteerd als smartphone kamera niet beter dan een smartphone kamera gehanteerd als smartphone kamera...
De echte selling point is natuurlijk dat je telefoon altijd in je broekzak heb en een camera niet
Ben het wel met Eldunari eens. Point en click is de smartphone mooier. Maar deze foto komt er al bewerkt uitgerold.en daarbij is er natuurlijk best wat techniek wat in de telefoon zit. Ga je nabewerken met je foto uit de compact camera, dan zul je de grenzen wat verder kunnen leggen dan de foto uit de smartphone.

PS: dan is nog de vraag wat een ieder individu mooier vind natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Valerossi0 op 23 juli 2024 02:33]

Nee want die heb je niet altijd bij je.
Ja als je op vakantie gaat is een goede compact een goede optie. Maar voor dagelijks gebruik niet je neemt zo iets niet iedere dag mee.

Daarnaast zijn de camera's van high end telefoons zo goed dat ze die compacts overbodig maken. Alleen compacts die ver kunnen zoomen hebben nog een voordeel. Maar de P30 Pro gaat daar de concurrentie ook al mee aan. En deze P40 Pro komt nog weer verder.

En die heb je altijd bij je als je vervolgens iets ziet waar je graag een goede foto van wilt maken.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 23 juli 2024 02:33]

Voor de massa is het idd voldoende.
Ik maak niet veel fotos maar wanneer ik ze moet maken is het fijn als ze mooi uitkomen.
Ook het gemak waarmee je de fotos kan delen kan de compact camera niet tegenop
Voor de semi amateur of professional is een aparte camera gewoonweg veel beter.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 juli 2024 02:33]

Zelfs de nieuwste camera's met de meeste pixels... ( blergh ) in je telefoons hebben een meestal kleinere sensor die minder lichtgevoelig is, en de optiek van ook zo'n P40 / 30 kan simpelweg niet gelijk zijn in kwaliteit.

Dat jij blij bent met de software die je foto's automatisch 'verbeterd' / 'lens fouten corrigeerd' prima, ik heb liever een camera die in raw plaatjes schiet. Ja, telefoons kunnen dit ook soms, maar dan wordt over het algemeen wel duidelijk dat signaal/ruis verhouding met smartphone sensors gewoon nog steeds niet 'goed' is.
Een compact camera is daar niet veel beter en in een vergelijking met de beste telefoons zelfs slechter.

Alleen een dslr met een veel grotere sensor bied dan echte voordelen. Maar die zijn helemaal onhandig om dagelijks mee te nemen.
De 'beste' telefoons passen juist zelf veel softwarematige correctie toe, dat moet ook wel gezien de optiek. Het resultaat is dan wel 'mooi' subjectief maar dat is mijn argument niet. Compacts zijn niet altijd beter in het schieten van subjectief mooie plaatjes, maar heeft veel meer potentie als welke camera in een telefoon dan ook, alweer door de optiek.

edit: voor de duidelijkheid, een top telefoon kan voor een gebruiker mooiere plaatjes schieten, dit betekent niet dat de foto's 'beter' zijn. Mooi is subjectief, eigenlijk net als 'beter'.

een top compact met vergelijkbare zoom als een P40 pro oid zal altijd het voordeel van betere optiek hebben.

[Reactie gewijzigd door VA-Martian op 23 juli 2024 02:33]

Dat blijft natuurlijk een eeuwenoude discussie, of je hebt 1 device met beide of je moet 2 devices mee zeulen.
Vreselijk ja. Soms zit je al bijna op 200 gram voor een compactcamera.
Het gaat niet om het gewicht, meer om waar je dat ding laat als je hem net zoals je telefoon altijd bij wil hebben.
Ik heb altijd mijn rugtas om, en dat is een vrij compacte rugtas (dus geen gesjouw). Daar is voldoende ruimte om nog een camera'tje in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 02:33]

Voor jouw use case perfect, voor mij totaal nutteloos. Ik wil juist snel een foto kunnen maken als de kleine iets doet of ergens is wat ik vast wil leggen. Als ik dan eerst een tas van mn rug moet halen is het moment al lang weg.

Maar hé, gelukkig zijn we allemaal anders en kunnen we allemaal vrij kiezen wat we fijn vinden :)
Als ik een snelle foto wil maken zoals in jouw voorbeeld, dan pak ik wel gewoon mijn smartphone. Maar voor zulke snelle foto's heb ik geen fancy smartphonecamera nodig.
Precies dit inderdaad. De camera staat bij mij al aan voordat ik 'm uit m'n broekzak heb. Dat is wel een groot voordeel. _/-\o_

Mijn voorkeur gaat uit naar de echte camera maar om die nou steeds om mijn nek te houden... :|
Precies dat, ja. Ik snap best dat je niet overal een spiegelreflex met een paar kilo aan lenzen mee wil nemen, maar die compactcameraatjes passen echt overal.
Dan moet ik dus een (rug)tas mee gaan nemen om eens een keer een foto ergens te kunnen schieten?

Ik snap dat als je altijd met een rugtas loopt dat het een kleine moeite is een extra apparaat mee te nemen, maar voor de 99% van Nederland die dat niet doet is het niet meer dan logisch dat ze daar helemaal geen zin in hebben.

Daarnaast kunnen die budget compact camera niet eens op tegen een smartphonecamera, maar je moet naast het altijd mee sjouwen ook nog (extra) voor betalen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 02:33]

"Sjouwen" is echt een non-argument. Hoeveel mensen zie ik niet compleet onnodig met een 1L waterfles in hun tas tijdens hun dagelijkse commute naar kantoor. Dat is al +1kg aan echt complete nutteloosheid. Laat staan hoeveel meer onnodige dingen men wel niet bij zich heeft.

"extra voor betalen" hangt er ook vanaf natuurlijk. *DE* defineerende factor van is een smartphone pittig duur (700+) of niet (buiten dat er Apple op staat) is natuurlijk de camera (en bij extensie;camera software). Ik heb maanden over nagedacht om eens NIET +/- 800 euro voor een high-end android uit te geven, maar gewoon max 400 voor een mid-ranger. Waar je anno 2019 prima SOC's mee geleverd krijgt. Dan heb ik nog 400 van mijn voorgaande high-end smartphone budget om te steken in een goede compacte camera. Een 2e handse Fuji XE-2 voor 2a 250 en een pancake lens van 179 (27/2.8) -en zo heb ik best of both worlds. Een smartphone; en een uitstekende camera waarmee ik op artestiek nivaeu wat meer mee kan.
Altijd? Dat lijkt mij niet lekker slapen.. Maar daarnaast zullen er dus ook genoeg plekken zijn waar je normaal misschien een foto wil maken en de meeste mensen iig geen rugzak bij zich hebben.
Nee. Want die zit niet standaard in mijn zak. Is het voor jou niet handiger om gewoon een oude nokia 3210 te kopen als je alleen wilt bellen? Waarschijnlijk ook niet omdat die niet doet wat jij van een telefoon verwacht. Ik wil een multifunctioneel apparaat waardoor ik slechts één pocket-sized device bij me hoef te hebben om in alle dagelijkse digitale behoeften te voorzien. En met mij de grote massa's der mensheid.

Natuurlijk hou je altijd wat uitzonderingen over in mensen die wat anders willen, die zullen verder op zoek moeten of zelf wat moeten ontwikkelen.
"The best camera is the one you carry with you"
Helemaal waar. En 'the best guitar in the world is the one on your lap' _/-\o_ 8-)
Zou liever een smartphone met een simpele thermal camera willen hebben. Ze bestaan al maar dan is de rest van de smartphone toch een stuk minder. Erg handig in en rond je huis tbv isolatie bijv.
Het zal wel een reden hebben dat het er weinig is, kosten denk ik. Met die reden is een FLIR camera ook duur voor die enkele keer dat je het gebruikt.
Dat vraag ik mij af. Ik heb het idee dat ze vooral duur zijn doordat het nu nog een niche product is.
Yup, coole functie, maar hoe vaak heb je het echt nodig.
Het biedt meer meerwaarde dan 5 verschillende focus lengtes op je smartphone proppen waarvan je er maar 2-3 echt gebruikt.
De overige camera's en lensen worden vaak altijd bij elke foto benut, voor sensorinformatie die helpt bij scherpstellen of lichtgevoeligheid.

Neemt niet weg dat maar weinig mensen daadwerkelijk 50 tot 100x in gaan zoomen om een musje te fotograferen :+ :)
Thermal cameras mogen niet overal worden verkocht, sommige landen (volgens mij ook nl) zien dit als een militaire wapen. Daarom is de resolutie wat je kan kopen laag en is de latency hoog.

[Reactie gewijzigd door Fermion op 23 juli 2024 02:33]

Ik dacht die brakke resolutie kwam door de gebruikte techniek. Weer wat geleerd
Hmm Thermal zou vet zijn maar heb zelf liever een camera onder het scherm. Er zijn trouwens addons voor thermal cameras. Volgens mij is er ergens ook een smartphone met een thermal camera.https://www.catphones.com/en-dk/features/integrated-thermal-imaging/
Thermal camera heeft denk ik wel mogelijk implicaties qua privacy, nee?

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 23 juli 2024 02:33]

Wat ik jammer vind is dat ik geen top tier telefoon kan kopen zonder een goed camera. Want ik maak nooit foto’s. Het lijkt erop alsof ik meer en meer betaal en dat de fabriekanten zich voornamelijk met cameras bezig houden als upgrades, wat mij niet boeit.
Beetje vreemd verhaal want een top-tier telefoon met een slechte camera is geen top-tier telefoon meer.

Ook geloof ik mensen niet die zeggen dat ze nooit foto's maken. Je maakt altijd weleens een foto al is het maar om te onthouden waar je staat geparkeerd op de luchthaven bijv. of een foto van een wifi wachtwoord, serienummer, bonnetje oid.
Je kan heel goed gewoon een telefoon hebben met top specs behalve de camera. Zo'n ASUS gamephone is gewoon een top-tier mobiel met prut camera.
Voor die dingen die jij noemt heb je natuurlijk geen goede camera nodig, dat kon de eerste iPhone nog
Maar de massa van de mensen wilt juist steeds een betere camera. En gezien dat één van de weinige merkbare punten zijn op een toestel is de keuze van de fabrikanten om hier op te spelen logisch. Wat ik nog als enige grote verbeter punt kan opnoemen is de accuduur. De rest is allemaal dik in orde.
Sorry maar alles wordt aan een telefoon geüpgraded. Dus ja ook de camera lensen en hardware maar denk ook aan de chip,scherm videokaart etc. Dus je stelling klopt niet helemaal...
Dat is nou precies waarom er een Xiaomi, Honor en Oneplus bestaat. Die zijn over het algemeen ook geen hoogvliegers als het op de camera aankomt, al komen ze een eind, maar komen wel met een beperkte set aan high end specs, Zoals SoC, snelle opslag en scherm.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 02:33]

Xiaomi heeft letterlijk de hoogste score op dxomark.. En ja je kan twijfelen aan of dxomark de ultieme autoriteit is, maar je kan iig niet meer zeggen dat het een slechte camera is. https://www.dxomark.com/x...um-edition-camera-review/
En laat dat nou net geen high end telefoon zijn (snapdragon 7xx). De Mi 9T pro heeft wel high-end specs en een veel mindere camera.
Precies. Je kunt dus kiezen voor een midranger met een goede camera of een high-end met een relatief slechte camera. Precies wat de vraag was.

Wat ook zo is is dat de Xiaomi camera's vaak goed zijn in één truukje waar ze mee scoren en verder steken laten vallen.
Xiaomi is een van de betere qua camera. De red mi note serie heeft een verrassend goede camera en die zitten on het 170-260 euro segment.
Huidige smartphones zijn er bijna volledig uit dooruitwikkeld. Een snelle midrange van nu is even snel als een top toestel van 2-3 jaar geleden. Een toptoestel van nu, doe je 3-4 jaar mee zonder problemen, als er niets stuk gaat.
Ja, dan moeten fabrikanten zich wel onderscheiden door 4-5 cameralenzen of een 10x optische zoom met een lachwekkend F4.0 diafragma, in de hoop dat kopers zien dat zij "maar" 2 lenzen hebben en dús die nieuwe met 4 lenzen wel moéten kopen ;)
OnePlus maakt OLED top telefoons met prutcamera's (spreek ik uit ervaring, hij poept olieverftroep uit).
Dan koop je toch een realme x2 pro of een Asus rog phone?
Groot fan van de Huawei smartphones op het gebied van cameras. Ze streven echt vooruit met diversiteit van verschillende lenzen en de kwaliteit is ook hoog. Jammer dat de P40 waarschijnlijk weer geen Google Services gaat ondersteunen.

Ook wil ik wel een smartohone met stereo speakers, iets wat de P30 en Mate 30 missen. Mijn huidige P20 Pro is een perfect toestel maar helaas geen wife angle lens.

[Reactie gewijzigd door DanielC. op 23 juli 2024 02:33]

Weet je zeker dat Huawei geen Google-services ondersteunt? Is het niet gewoon zo dat 't er niet op staat bij aankoop? Wat let je om het zelf te installeren?
Hopelijk heeft deze geen RYYB sensor als de P30 Pro... Wat een drama is dat zeg met gele foto's ;( Met zo'n sensor is het gewoon te moeilijk de juiste kleuren te fotograferen, vooral door de warm gekleurde lampen in huis of op straat..
Ik weet er zo ook een: smartphone met ingebouwde projector. Ze zijn er wel maar omdat ik waarschijnlijk de enige ben met deze behoefte heeft is dit geen massa product
Dus omdat usa Huawei boycott.....is de product slecht?

Of dat google zo goed is?
Droom lekker verder!!!


Hoop echt dat Huawei een goede (soort)play store krijgt.
Tenminste concurrentie!
Niet de USA. Ik vind dat wij onszelf een beetje moeten verdedigen tegen de oneerlijke handelspraktijken van de Chinese overheid. En onze eigen grote spelers (Nokia, Ericsson) daar tegen moeten beschermen.

Let op, de komende 10 jaar zal Europa enorm onderuit gaan als we er niet heel hard onze schouders onder gaan zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.