Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlanders betalen bijna 200.000 Tikkies per dag

Nederlanders betalen per dag bijna tweehonderdduizend Tikkies, op piekmomenten worden er per minuut 350 Tikkies betaald. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf nu ruim vijf miljoen gebruikers. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen er ruim twee miljoen gebruikers waren.

Wanneer iemand een Tikkie-gebruiker is, beschrijft moederbedrijf ABN Amro in het persbericht niet. Wel meldt het bedrijf dat van die vijf miljoen gebruikers 57 procent binnen een uur een Tikkie betaalt. 88 procent betaalt binnen een dag een Tikkie. Het gemiddelde bedrag is dertig euro en de meeste betaalverzoeken worden voor cadeau's, etentjes en tickets verstuurd. Sinds de start van Tikkie is er voor ruim 2,2 miljard euro aan Tikkies betaald, aldus ABN Amro.

Het aantal zakelijke klanten is binnen een paar maanden verdubbeld, al gaat het hier wel om kleinere aantallen dan de hoeveelheid gebruikers. Tikkie heeft volgens de bank nu vierduizend zakelijke klanten, eind vorig jaar was dit nog tweeduizend. De zakelijke klanten variëren van goede doelen zoals de Hartstichting tot boekhoudpakketten van King Business Software waarin Tikkie is verwerkt. Ook de zelfscanners bij de Ako zijn volgens de bank voorzien van Tikkie.

Begin 2018 maakte Tikkie bekend twee miljoen unieke gebruikers te hebben. Wekelijks betaalden gebruikers destijds gemiddeld 440.000 betaalverzoeken. In augustus 2017 ging het nog om een miljoen gebruikers en gemiddeld 150.00 wekelijks verstuurde Tikkies. Daarbij gaat het dus bij dit cijfer specifiek over verstuurde Tikkies en niet over daadwerkelijke betaalde verzoeken. Het gemiddeld teruggevraagde bedrag was destijds 27,50 euro.

Of Tikkie inmiddels winstgevend is wil directeur Freek de Steenwinkel tegenover RTL Z niet zeggen, wel zegt hij dat het 'interessant begint te worden'. Ook heeft het bedrijf aldus De Steenwinkel besloten niet verder te gaan met een Duitse pilot, andere plannen voor een buitenlandse expansie zijn er volgens RTL Z niet. RTL Z heeft aan ING en Rabobank gevraagd naar de hoeveelheid gebruikers van hun betaalverzoekfuncties. Beide banken melden dat klanten vaker het systeem van de bank zelf gebruiken, dan dat van een derde partij als Tikkie.

Tikkie is een dochteronderneming van ABN Amro waarmee gebruikers betaalverzoeken kunnen sturen via WhatsApp, Messenger, sms en qr-codes. Op dit moment staan Tikkie-betaalverzoeken alleen direct op de rekening van de ontvanger als beide partijen bij ABN Amro bankieren. Met de komst van Instant Payments komt daar echter verandering in. Instant Payments is een systeem dat het afronden van overboekingen binnen vijf seconden mogelijk maakt en in de eerste helft van dit jaar breed wordt ingevoerd. Een woordvoerder van Tikkie zei eerder tegen RTL Z uit dat Tikkie ook met Instant Payments gaat werken.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

12-04-2019 • 10:24

130 Linkedin Google+

Reacties (130)

Wijzig sortering
Op dit moment staan Tikkie-betaalverzoeken alleen direct op de rekening van de ontvanger als beide partijen bij ABN Amro bankieren.
Dit is voor mij eigenlijk meteen een reden om het niet te gebruiken. Ik zit zelf bij de ING en die hebben 'betaalverzoeken'. Dat werkt op de achtergrond hetzelfde als een ideal betaling, waardoor je het geld meteen op de rekening hebt staan, van welke bank het ook afkomt. Daarnaast zie ik geen reden om een losse app te gebruiken voor iets wat mijn eigen bank ook al heeft.

Verder zie ik mijn omgeving ook steeds meer mensen wel 'stuur eens een tikkie' zeggen, maar vervolgens gebruiken ze gewoon hun eigen bank app om een betaalverzoek te maken. De naam blijft lekker hangen, maar ik denk dat het aantal gebruikers op gegeven moment toch echt gaat dalen.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 12 april 2019 10:31]

Klopt, heeft geen nut.

Maar Tikkie is de 'betaalverzoek' voor ABN Amro klanten, echter hebben zij het openbaar gemaakt voor ook niet klanten. Dit is een zeer slimme zet geweest in 2016. Zoals andere al hadden gereageerd is 'Tikkie' een term geworden voor zulke betaalverzoeken

Zit dus net iets anders in elkaar dan ING Betaalverzoeken.
Dat werkt op de achtergrond hetzelfde als een ideal betaling, waardoor je het geld meteen op de rekening hebt staan, van welke bank het ook afkomt.
Klopt, de gene wie de betaalverzoek ontvangt betaalt eigenlijk aan ING, en ING direct aan jou.
maar dat gaat ook helemaal niks meer uitmaken en Tikkie zal dus ook sneller gaan werken:
Met de komst van Instant Payments komt daar echter verandering in.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 12 april 2019 11:28]

Tikkie, kan niet meer zonder. Wat een top app is het!!!
Daarnaast zijn er ook banken (zoals triodos) die zelf geen betaalverzoek ondersteunen maar wel via tikkie.
Duurzaam beleggen via simpele portfolio's
Ik kan momenteel geen makkelijkste methode bedenken om een bepaald bedrag terug te vragen na bijvoorbeeld een etentje. Het overzicht in de tikkie app wie er allemaal al betaald hebben is onmisbaar, alternatief is op de bank app kijken en zelf speuren tussen de transacties wie er al betaald hebben.

Ook het gemak van een eenvoudige link delen in een whatsapp groep is toch vele malen beter dan je rekeningnummer moeten delen.

Nee ik denk zelf dat dit echt heel erg ingeburgerd en groot gaat worden.

Dat het bedrag een dagje later binnen kan komen, dat zal in de meeste gevallen toch niet uitmaken zeker?

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 12 april 2019 11:04]

Het overzicht in de tikkie app wie er allemaal al betaald hebben is onmisbaar, alternatief is op de bank app kijken en zelf speuren tussen de transacties wie er al betaald hebben.
In ieder geval bij de ING kun je onder het desbetreffende betaalverzoek gewoon zien wie er betaald heeft (en wie dus niet) en volgens mij is dat precies het overzicht waar je naar op zoek bent.
Dat het bedrag een dagje later binnen kan komen, dat zal in de meeste gevallen toch niet uitmaken zeker?
Tussen vrienden e.d. heb ik er inderdaad niet zo'n moeite mee. Wanneer het zakelijk is of bijv. voor een V&A (of marktplaats) aankoop is het wel erg fijn dat je het meteen op je rekening hebt staan. Paar weken geleden mijn PS4 verkocht en de koper ook via een betaalverzoek laten betalen. Hij blij, want hoefde niet te pinnen en ik blij, want had het geld meteen op mijn rekening.
Ook het gemak van een eenvoudige link delen in een whatsapp groep is toch vele malen beter dan je rekeningnummer moeten delen.
Ook een ING betaalverzoek kan je onmiddellijk in een WhatsApp groep droppen. Meermaals gedaan inmiddels, en het werkt net zo snel als een Tikkie :)
En hij rekent ook nog even gelijk uit hoeveel het is per persoon ;-)
Dát is ook echt handig als er even 217,58 met 8 man gedeeld moet worden, kun je dat gelijk vanuit de ING betaalverzoek doen... Je moet wel even op de regel klikken eerst geloof ik van de afschrijving, maar dan zie je daaronder 'betaalverzoek' staan!
Speuren tussen transacties? Hoeveel betaling krijgen je per dag wel niet binnen? 50? 100?

Ik open de ABN applicatie op m'n telefoon, voer een pincode in en ik zie welke betalingen zijn binnen gekomen. Duurt 12 seconden misschien?

Nou nou wat onmisbaar zeg.

[Reactie gewijzigd door Nopheros op 12 april 2019 12:16]

In banken apps heb je een aparte sectie "betaalverzoeken" en daaronder staat per verzoek wie al heeft betaald en wat het reeds ontvangen bedrag op dat moment is.
Dus speuren in je transacties is helemaal niet nodig.

Edit: oeps, onder verkeerde reactie geplaatst. Was reactie op bericht van Ocin32

[Reactie gewijzigd door angelina op 12 april 2019 15:40]

Ik deel ook gewoon een link via de app van SNS Bank, geen idee wat tikkie kan wat mijn bank niet kan, denk niks eigenlijk. In de app zie ik ook gewoon wie een verzoek al betaald heeft en wie niet.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 12 april 2019 11:11]

Elk voordeel wat je noemt van tikkie is zo goed als exact hetzelfde als met betaalverzoeken van ING of Rabobank.
Mogelijk ligt het aan mijn bank :). In de Abn AMRO app heb ik geloof ik nog niet eerder een betaalverzoek functie gezien. Mogelijk omdat tikkie van ABN is dat dit er ook nooit gaat komen... maar als ik de reacties zo lees werkt de betaalverzoek functionaliteit net zo gemakkelijk als een tikkie!
Alsnog is tikkie sneller dan bank -> bank overboeking in mijn beleving. Ze hebben 3-4x per dag een batch die ze uitzenden lijkt het op. Dus als iemand snel geld nodig heeft van me (vriendin...) stuur ik het via tikkie, is een stuk sneller dan een directe overboeking.
Tikkie gebruikt een tussenrekening, waardoor je dus bijvoorbeeld rabo -> tikkie (abn) -> ing hebt. Dan ben je dus van 3 banken afhankelijk qua vertraging.
Nu is het meestal zo dat tussen verschillende banken binnen bepaalde tijden direct gebeurt (de rabo bankieren app geeft dit ook aan bij een nieuwe opdracht). Overdag kan het dus vaak sneller zijn om het rechtstreeks te doen en niet via tikkie.
Die ervaring deel ik niet. Zowel met betaalverzoek als direct overmaken van dezelfde bank naar dezelfde bank is het echt seconden werk. Tevens heb ik begin deze week ook een overboeking van Rabobank -> ING gedaan en ook dat stond binnen enkele seconden op mijn rekening.

Maar het kan zijn dat niet elke bank even vlug zijn betalingen verwerkt.
dezelfde bank, is interne transactie, van ing > rabo is extern, daar zit wel degelijk een vertraging tussen, en dat gaat via de batches/cycles zoals @voxl_ dat beschrijft; 0900/1200/1500 u
Ik denk persoonlijk dat de Rabobank al klaar is met Instant Payments, waardoor ik het al meteen op mijn rekening had staan.
Dat klopt, sinds een tijdje werkt Rabobank al met Instant payments. Dit werkt tot een bedrag van 25 euro naar elke bank die in de nabije toekomst ook instant payments ondertsteunen. Ze zijn het langzaam aan het uitrollen, dus wellicht nog niet voor elke klant.
[...]
Dit is voor mij eigenlijk meteen een reden om het niet te gebruiken
Waarom niet? Je hebt immers wel de zekerheid dat het gedaan is, toch? Of heb je wel eens iemand gehad die zei betaald te hebben wat niet zo was? Als diegene niet wil betalen, dan kan hij dat met een normaal betaalverzoek of normale overschrijving ook niet doen. En daarnaast heb je een mooi overzichtje erbij.

Niet dat ik het nou zo handig en nodig vind, maar een hapklare brok link doorgeven met 1 druk op de knop is wel makkelijker dan zelf je rekeningnummer doorgeven zodat iedereen dat weer zelf moet invullen met het bedrag, en de tenaamstelling moet tegenwoordig ook echt kloppen, anders ketst het daar weer op af.

Wat ik nooit begrepen bij geld overmaken zijn bijvoorbeeld de autodealers. Dan kom je daar voor een nieuwe/2e hands auto en dan moet je het geld van tevoren overmaken (als je een andere bank hebt). Er zijn zo wel eens mensen de pineut geweest omdat de dealer de volgende dag failliet was gegaan en zei net de dag ervoor betaald hadden. Met iDeal maak je zo een betaalpagina voor een bedrijf, en dan kost het via Mollie of Sisow ofzo slechts 30 cent per transactie. Zo kan je instant geld overmaken want je hebt de garantie dat het na een paar seconden ook daadwerkelijk is overgemaakt. Dat werkt op zich beter dan een Tikkie, maar goed, dat is dus niet voor particulieren mogelijk. Je moet als je zelf iDealbetalingen wilt kunnen ontvangen een zakelijke bankrekening hebben en een KvK (althans, via Mollie of Sisow).
Waarom niet? Je hebt immers wel de zekerheid dat het gedaan is, toch? Of heb je wel eens iemand gehad die zei betaald te hebben wat niet zo was? Als diegene niet wil betalen, dan kan hij dat met een normaal betaalverzoek of normale overschrijving ook niet doen.
Zelf gelukkig geen ervaring mee. Maar gezien de hoeveelheid mensen die opgelicht worden met 'nep-tikkie' apps is het toch wel zo prettig om meteen het geld op de rekening te hebben, dan is pas alles zeker.
Van een vreemde zou ik zeker geen tikkie accepteren, en dan dus ook zeker niet van zijn.haar eigen app die op zijn/haar eigen telefoon staat. Maar dat kan ook helemaal niet, want degene die het tikkie uitgeeft, dat moet van zijn/haar telefoon, dus dan weet je dat het wel een goede app is en geen nep-app.

Maar dan blijft er gewoon niets over dan gewoon overmaken. En als je meteen het geld op je eigen rekening wilt hebben, dan blijft alleen je eigen bank over en daar moet die persoon dan ook bij zitten. Ik heb het wel eens zelf gehad, toen ik mijn auto verkocht. Die man zat ook bij de ING, thuis op de computer zelf naar de website van ING gegaan, hem laten inloggen en overmaken, en toen was het gedaan en over op mijn rekening. Maar als hij bij de ABN had gezeten, dan had dat dus al niet gelukt, want dan duurt het een dag. Had ook gekund, maar dan had ie een dag later moeten terugkomen voor de auto. :)
Maar dan blijft er gewoon niets over dan gewoon overmaken. En als je meteen het geld op je eigen rekening wilt hebben, dan blijft alleen je eigen bank over en daar moet die persoon dan ook bij zitten.
Vanaf dit jaar ondersteunen alle banken Instant Payments, waardoor overmaken sowieso 'instant' gebeurd. Daarnaast is 'betaalverzoek' nu juist zo handig, je hebt het geld wel meteen op de rekening en beide partijen kunnen op hun eigen apparaat de transactie voltooien. Voor alle partijen zekerheid en duidelijkheid.
Ja, dat Instant Payments zit eraan te komen. Ik heb er bij de Knab en ING zelf nog niets van gemerkt. Iemand van de Rabo maakte 10 april geld naar me over, maar het staat vandaag pas op mijn Knab rekening bijgeschreven. En van mijn ING maakte ik vrijdag nog voor 18:00 uur geld naar iemand over, maar die had het pas maandag na 13:20 uur ofzo op zijn rekening. Wel mooi dat je nu van de ING instant een notificatie kan krijgen van bij- en afschrijvingen. Erg handig, je hoeft nooit meer voor niets te checken dan. :)
Meerdere auto's gekocht in m'n leven en nog nooit heb ik van tevoren geld moeten overmaken. Betaalde ze vroeger cash bij afleveren en de laatste twee hebben we gepind op het moment van afleveren. Belletje naar de bank om pinnen ruimer te zetten en bij de dealer pinnen na ontvangst van de sleutels.
Eens, zo gebruik ik die van de Rabobank ook. De functionaliteit is precies hetzelfde, behalve dan het hippe GIFje na afronding van de betaling.
Idd en die gif is voor mij eerder een reden om tikkie niet te gebruiken dan wel.
Het betaalverzoek bij al de losse banken is pas een ding geworden nadat ABN tikkie openbaar had gemaakt, en er reclame voor maakte. Logisch dat 'tikkie' dan ingeburgerd raakt, net als iets googlen, welke zoekmachine je ook gebruikt.
Het betaalverzoek bij al de losse banken is pas een ding geworden nadat ABN tikkie openbaar had gemaakt, en er reclame voor maakte. Logisch dat 'tikkie' dan ingeburgerd raakt, net als iets googlen, welke zoekmachine je ook gebruikt.
Behalve dat er vóór Google ook al zoekmachines waren, de reden dat googlen die naam heeft is door de immense populariteit van Google, niet doordat het nog niet bestond.
Dat is hetzelfde als met luiers. Die waren er ook al voordat er pampers waren, maar toch noemen veel mensen het pampers. Zo werkt dat nu eenmaal.
Dat is hetzelfde als met luiers. Die waren er ook al voordat er pampers waren, maar toch noemen veel mensen het pampers. Zo werkt dat nu eenmaal.
Uiteraard, ik reageerde ook alleen op de redenering van Wouter. Zo zijn er nog veel meer producten die de naam hebben gekregen van het merk dat (eventueel lokaal) het meest populair is. Stanleymesje bijvoorbeeld, voor afbreekmesjes of wat in het Engels box cutter wordt genoemd.
Maar de ING kwam 1 jaar later met deze oplossing. Dus hebben nog veel mensen tikkie in hun hoofd
Het was geen jaar. ING betaalverzoek is uitgekomen op 30 augustus 2016 en Tikkie op 22 juni 2016.

Ze waren dus wel eerder, maar ik denk vooral dat de naam 'Tikkie' gewoon beter bekt dan 'Betaalverzoek'.
En tikkie kun je met alle banken gebruiken, ing betaalverzoek kun je alleen maken met een ing rekening.
Elke grote Nederlandse bank heeft toch gewoon een betaal verzoek optie.
Ooh het leek als 1 jaar later 😉. By the way ik best lang gewacht met de app. Dacht dat TAN code veiliger was. Maar ben nu helemaal om.
Terwijl bunq er mee begonnen is, met hun betaalverzoeken en bunq.me links.
Eigenlijk had Bunq het weer van PayPal die in 2015 met de PayPal.me links kwamen.

Wat mij altijd weerhouden heeft van Tikkie was juist dat het van ABN Amro is. Weliswaar los van de bank ontwikkeld, maar als je daar juist bewust weggegaan bent dan ga je geen product van hen gebruiken. Maar aan de andere kant, als het onafhankelijk van een grote bank gemaakt zou zijn dan was het ook nooit een succes geweest.

Dat ze stoppen in Duitsland en verder geen buitenland geeft echter wel weer aan dat het een tweede PIN en Ideal wordt, leuk voor NL maar uiteindelijk geen standaard.
Weer een goede reden dat deze ouderwetse banken eens moderne standaarden moeten gaan supporten, om instant (oftuwel, binnen een seconde of 5) transacties te kunnen verwerken. Dan zou er qua snelheid geen merkbaar verschil zijn als je een andere app gebruikt.
Ik zit bij een andere bank en gebruik toch tikkie omdat ik zo overzichtelijke betaalverzoeken kan krijgen voor events dat ik organiseer. Er zit veel meer functionaliteit in dan dat mijn bank dat bied
Ik kom vanuit België, en heb hiervan nooit eerder gehoord: dit is dus een elektronisch vervangmiddel voor bestaande valuta begrijp ik. Het lijkt wat op de Payconiq/Bancontact app die we in België nu veel gebruiken, of ben ik mis?
Je moet het eigenlijk zien als een betaalverzoek. Je maakt dus een link aan die je via bijv. Whatsapp (of via QR) kan delen. Wanneer mensen daarop klikken kunnen ze meteen het verschuldigde bedrag via ideal (of bankcontact in België) terug betalen.

Het is eigenlijk een super eenvoudige vervanger voor: Wil je 30 euro overmaken op rekeningnummer NLxxRABOxxxx ter name van: xxxx vanwege 'etentje bij henk'.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 12 april 2019 11:16]

Maar dit gaat dus ook met de Bankcontact (of zelfs je eigen bank-app) icm QR Code.
Dus na het etentje even meteen QR code maken met bedrag, laten scannen door persoon x met melding "etentje bij henk".....

Tenzei het puur over het sharen van de link gaat, wat dit lijkt me dan weer wel praktisch :)
Dan is dat inderdaad exact hetzelfde als de 'Betaalverzoeken'. Echter is Tikkie bank onafhankelijk en werkt het dus ook met banken die geen eigen 'betaalverzoek' platform hebben. Dat was bij de introductie in 2016 erg uniek, maar inmiddels hebben de meeste banken het ook.

Je kan met de betaalverzoeken / tikkies overigens ook QR codes maken, of dus een directe link.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 12 april 2019 10:47]

Hetzelfde dus als Bancontact app, want dat staat volledig los van banken. Je moet gewoon een "pinpas" hebben zoals jullie zeggen en je kan de app activeren. Met bancontact staat het geld trouwens instant op je rekening, ook als de andere persoon bij een andere bank zit.
Ideal is iets Nederlands, de Belgen gebruiken bancontant. Wat overigens verder wel hetzelfde werkt.
Met dat verschil dat onder de naam bancontact de meeste belgen nog altijd hun betaalkaart verstaan. Bancontact heeft ook een app uitgebracht waarmee je via de telefoon kunt betalen zowel online als op betaalterminals en de QR codes die daarvoor gebruikt worden, worden ondertussen ook door de meeste banken hun apps ondersteund waardoor we hier defacto in België 1 groot, breed gedragen platform hebben. En nadat Bancontact ook nog eens Payconic heeft overgenomen is de app onder die naam verdergegaan, maar blijft er hier nog slechts 1 grote naam over voor online betalingen en blijft de bancontact naam over voor kaartbetalingen hoewel de meeste mensen online nog altijd de bancontact naam blijven zien.
Het is dus inderdaad zeer vergelijkbaar met wat @Insectiside omschrijft. Je opent de bancontact app (of je bank app als je bij één van de grootbanken bent), geeft het bedrag en de mededeling in, die genereert een QR code die je laat scannen door de persoon die je geld verschuldigd is, die bevestigt nog even met een pincode/wachtwoord/vingerafdruk en de betaling is rond.
Bedankt voor de feedback, heb even een zinnetje aan het artikel toegevoegd. Hoop dat het zo duidelijker is :)
Wat is het verdienmodel hieraan?
Middels 'Tikkie voor bedrijven'. Oftewel: bedrijven die bijvoorbeeld de dienst implementeren in hun webshop zodat gebruikers er snel mee kunnen betalen, of als manier voor incassobetaling, enzovoort. De kosten per transactie voor bedrijven als volgt:

Tot en met 100 tikkies: €0,25
Van 100 t/m 500 tikkies: €0,20
Meer dan 500 tikkies: €0,15

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 12 april 2019 12:07]

Zijn dat de kosten gebaseerd op dat aantal tikkies per maand?

Best grappig. Een iDealbetaling kost normaal 0,25 p.st. bij de ING en via bijv. Mollie € 0.29.
Tikkie gaat ook via iDeal, en dat is voor consumenten gratis. Voor bedrijven is het dus ook goedkoper als ze de 100 of nog goedkoper 500 tikkies halen. Terwijl tikkie ook via iDeal gaat...
Crosssell en abn zou het geld dat op zijn rekening staat kunnen gebruiken voor rente of cashflow.
Ik ken zelf niemand die Tikkie gebruikt, en ik heb de app zelf ook niet. Is dit voornamelijk populair in het westen van het land?
Wellicht ken je dan gewoon weinig mensen met een ABN rekening, ik zelf ook meeste ING of Rabo bank die het zelfde kunnen.
Ik ga dus met mijn ING rekening geen Tikkie app gebruiken, kan in de app van mijn bank het zelfde doen met de betaalverzoek.
Dat kon eerder niet, en ook al kan ik het zelf ook met de rabo bankieren app, ik gebruik toch nog tikkie. De app werkt gewoon sneller (de rabo bankieren app is echt traag), en bied een heel mooi en duidelijk overzicht van wie al heeft betaald.
Oke ja ik ken de Rabobank app verder niet alleen de ING, en die werkt voor mij prima en snel.
Precies dit, en de bedank paginas zijn tof!
Uit eigen ervaring, nee

Bron : Kom zelf uit Rotterdam
Nee, ook hier in het noorden heel gebruikelijk. Al hoewel de Tikkie steeds minder wordt gebruikt, nu andere banken zelf ook soortgelijke diensten aanbieden.
Groninger hier. Met bijna iedereen in m'n directe omgeving heb ik wel eens betalingen via Tikkie binnengekregen en/of uitgestuurd. Het is maar net in welke bubbel je zit, vermoed ik.
Wij gebruiken voor de vrijdagmiddag lunch meestal een betaal verzoek.
Simpelweg omdat Rabobank > Rabobank direct is.
Een tikkie loopt toch langzamer via de ABN...
Betaalverzoeken zijn altijd direct, maakt niet uit van welke bank de ander komt. Dat maakt het zo ideaal.
Oh cool dit wist ik nog niet, met overmaken duurde het altijd een dag, of als je pech had na het weekend omdat de bank dat dan niet kan controleren 8)7
Oh cool dit wist ik nog niet, met overmaken duurde het altijd een dag, of als je pech had na het weekend omdat de bank dat dan niet kan controleren 8)7
Want computers hebben vrijaf tijdens het weekend :?
Als ik wat overmaak in het weekend duurt het toch echt altijd tot maandag hoor.
Nee, maar nadat het systeem wat de batches met elkaar verrekend klaar is, gaat het nog via een systeem wat dan die bij- en afschrijvingen doorgeeft aan de banken, en dit systeem draait niet in het weekend of 's avonds.
Klopt overmaken duurt langer, en ik weet ook niet waarom ze in het weekend niets doen. Ik gebruik betaalverzoeken voor alles, het is altijd direct op je rekening.
Want zonder die paar lunch euro's ben je blut? Ik snap niet dat snelheid een factor is bij dit soort kleine betalingen. Wat maakt het nou uit of het er gelijk op staat.

Niettemin zou ik ook dit 'tikkie' niet gebruiken. Als iemand geld wil hebben dan schrijf ik het gewoon over naar hun IBAN.
Als je gezamenlijk betaalt gaat het vaak niet om een paar lunch euro's. Bij ons zijn we vrijdags meestal ongeveer 50 euro kwijt, dan is het toch wel fijn als je dat gelijk weer hebt.
Dit is omdat we met 8 man toch wel 60 euro aan patat veroberen op een vrijdag, en dan nog pils eind vd dag...
Ik ben zelf druk bezig met het testen van een Tikkie implementatie in een Woocommerce Webshop. Echter, de plugin is echt nog wel in Beta Status. Niettemin, ben ik van mening dat ik samen met de developer grote sprongen maak en dat we op korte termijn Tikkie als betaalmiddel kunnen gaan gebruiken op onze shop en zie daar ook echt wel toekomst in.
Wat is het voordeel van Tikkie t.o.v. gewoon iDeal? Werkt iDeal zoveel ingewikkelder?
Het is een extra betaalmogelijkheid.

Het voordeel van de plugin, is dat je heel snel kunt bestellen.
Je zit in een product, klikt op tikkie... en je voert je telefoonnummer in, als je al niet ingelogd bent bij tikkie....
Je betaalt via je telefoon en tikkie koppelt jouw gegevens terug aan de webshop, zonder dat jij daar nog iets voor hoeft te doen. Het is dus heel veel sneller en minder interactie.

Daarnaast begint Tikkie, zoals in dit bericht duidelijk wordt, heel populair te worden. Ik vind het een mooie toevoeging op iDeal.
Okee, iemand hoeft dus niet meer in te loggen of zijn adres op te geven. Dat is wel makkelijk soms ja. Maar ik voorzie ook wel 2 problemen:
1. Als je meerdere artikelen wilt kopen (2x porto?)
2. Als je factuuradres anders is als je afleveradres (in Tikkie zit vast maar 1 adres). Soms laat ik bijvoorbeeld een pakje komen bij mijn ouders, of bij mijn vriendin als ik daar zal zijn de volgende dag. Tikkie koppelt dan mijn -op dat moment niet de juiste- gegevens eraan?
Meerdere artikelen kunnen vanuit de winkelmand snel gekocht worden.
Een ander verzend adres, dat is lastiger... maar dat kan altijd nog gewoon via iDeal :)
Ik snap niet waarom zoveel mensen dol zijn op Tikkie?

Zelf gebruik ik het betaalverzoek via mijn bank, werkt precies hetzelfde én is sneller dan een Tikkie.
Ik zie juist bijna nooit tikkies alleen maar betaalverzoek van ing, maar komt omdat de meeste die ik ken ING hebben.
Wat ook is Tikkie was eerder een paar maanden dan ING, en als je vaak eenmaal gebruikt en werkt prima blijf je hangen.

Als ik tikkie had gebruikt had ik als nog overgestapt, want waarom tikkie gebruiken als ing het zelfde doet.
Maar ja veel blijven hangen het werkt goed waarom iets anders gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 12 april 2019 13:34]

Beide banken melden dat klanten vaker het systeem van de bank zelf gebruiken, dan dat van een derde partij als Tikkie.
Dit dus. Aangezien de banken zelf inmiddels een systeem hebben en binnen een paar maanden bank-onafhankelijk meteen overschrijven naar de tegenpartij, denk ik niet dat Tikkie nog een lang leven te gaan heeft. Uiteindelijk is het gewoon een functie die je nu al hebt in je bank-app waarvoor je geen derde partij hoeft in te zetten, dus waarom zou je?
Sinds ING 'Betaalverzoek' heeft en het direct op mijn bankrekening staat, heb ik de Tikkie app van mijn telefoon gehaald. In combinatie met het verkrijgen van (Rente)punten voor elk betaalverzoek, en ik zie niet echt een reden meer om Tikkie te gebruiken.

Het is wel een ingeburgerd begrip geworden overigens, maar ik zie om mij heen eigenlijk steeds meer een 'betaalverzoek' vanuit de eigen bank app sturen, dan een tikkie.

En dynamische tikkies (waar je zelf een bedrag kan invullen) heeft een limiet van 30 man. Niet handig als je met het bedrijf een geschenk wilt kopen voor iemand.
Wanneer iemand een Tikkie-gebruiker is, beschrijft moederbedrijf ABN Amro in het persbericht niet.

Ik zou het heel typisch vinden als dit werkelijk gaat om app downloads. Dus niet 1-op-1 te relateren aan een (laat staan actieve) gebruiker. 5 miljoen is écht veel, als je 5 miljoen mensen in NL hebt die überhaupt betaalverzoekjes doen naar elkaar is het al veel!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.