Oud-topman HTC krijgt acht jaar cel wegens bedrijfsspionage

Een rechtbank in Taiwan heeft een oud-topman van HTC acht jaar en een maand celstraf gegeven wegens bedrijfsspionage. In de hoogtijdagen van het bedrijf speelde hij informatie over komende ontwerpen van HTC's Android-skin door aan Chinese bedrijven.

HTC One
HTC One M7 met Sense 5

De topman leidde HTC's ontwerpafdeling voor software in Taiwan en liet zich betalen om vertrouwelijke informatie door te spelen aan Chinese bedrijven, meldt Taipei Times. Zo liet hij onder meer vroegtijdig het ontwerp zien van HTC's Sense 6.0-interface aan Chinese bedrijven. Hij richtte ook een bedrijf op in Taiwan om die Chinese bedrijven te ondersteunen in productontwikkeling.

De rechtbank heeft hem opgedragen een bedrag van omgerekend ongeveer 200.000 euro die hij kreeg voor het doorspelen van de bedrijfsgeheimen terug te betalen.

De topontwerper werkte samen met vijf andere HTC-medewerkers. Zij werden opgepakt in augustus 2013. Toen luidde de aanklacht ook dat zij het ontwerp van de metalen unibody-behuizing van de One M7 hadden doorverkocht aan concurrenten. Bij zijn arrestatie trof de politie in zijn huis en sportauto in totaal omgerekend 300.000 euro aan contant geld aan. De topman kan in beroep tegen de veroordeling, omdat het een zaak betreft bij een lagere rechtbank. Of hij dat doet, is nog niet bekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-04-2019 • 07:31

56

Reacties (56)

56
48
34
7
0
3
Wijzig sortering
Chinesen die zelfs intellectueel eigendom stelen van Taiwanesen. Uiteindelijk is dit de stelende personen aan te rekenen, en niet de staat maar de made "Made IN China 2025" lijkt qua economische agressie bijna geen enkele grenzen te kennen.

Sancties bij de bedrijven die geprofiteerd hebben van het IP van HTC zullen er ook wel niet geweest zijn.

Om een eerlijk internationaal speelveld te hebben moet intellectueel eigendom beschermt zijn. Je zou eigenlijk de OESO ook Chinese fabrikanten die geprofiteerd hebben van spionage moeten laten uitsluiten van toegang tot de internationale markt.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 04:17]

Ik ben het met je eens.
Zie ook het recente gebeuren met ASML, en vele andere.

Onze morele waarden worden nog eens onze ondergang.
China en zijn buitengebieden spelen vals tijdens het spel. En in plaats van zeggen; dan speel je dus niet meer mee, komen wij niet verder dan; "niet meer doen", en "blijven praten".

We bieden zelfs grondgebied aan voor hun nieuwe Alibaba warenhuis; een manier om nog meer geld van Europa naar China te krijgen. Zodat ze daar nog meer staatssteun kunnen geven, om ons nog harder oneerlijk te beconcurreren. En wij staan in de rij...

Het is een soort van modern kolonialisme wat China doet.
Met kennis in plaats van grondgebied. En goedkope spullen in plaats van spiegels-en-kraaltjes.
En over 200 jaar, als wij "hun kleren in elkaar zitten te naaien" in Europa, zullen ze langskomen, en officieel excuses aanbieden voor hun "zwarte" verleden. En dat is dan dat.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 23 juli 2024 04:17]

Ja, en wij zijn heilig...

We zijn misschien niet zo 'voortvarend' als de Chinezen, maar we nét zulke sneaky bastards. Wij doen het op andere manieren. Ook hier wordt vrolijk met (al dan niet verkapte) staatssteun gestrooid. Elk land doet dergelijke dingen. Hoe groter het land (en de ambities), hoe groter de acties.

Ik wist wel dat het ASML verhaal erbij gesleurd zou worden, maar ik ben er allerminst van overtuigd dat het een actie is van de Chinese overheid. Het betreft namelijk een zaak die een jaar geleden speelde, waarbij een paar medewerkers geheimen stalen en er een bedrijf mee startten. Die zijn helemaal naar de verdommenis geprocedeerd en uiteindelijk failliet. Zulke dingen gebeuren. Ook hier, en nu zijn het (toevallig?) Chinezen, maar dat wil niet zeggen dat het overheidsspionnen waren.
Waar Nederland (onze regering) naar op zoek is, is een smoes om aan de riem van Amerika mee te lopen en Huawei buitenspel te zetten. De VS is al jaren heel opzichtig bezig om Cisco te beschermen, die als de dood is voor Huawei, omdat die gewoon betere spullen maken. En we weten dat de Amerikanen alleen maar van concurrentie houden als zijn de overhand hebben. Dus proberen ze op allerlei manieren concurrentie buiten de deur te houden.
Steeds wordt er weer geroepen dat Huawei apparatuur spionagemogelijkheden bevat, maar niemand heeft daarvoor nog maar één draadje bewijs getoond. Terwijl dat bij Cisco wél het geval is. En onze ministers praten de VS gewoon na, zonder bewijs. Belachelijk.

Let op! Ik zeg niet dat de Chinezen niet spioneren via Huawei (ik kan dat niet onderzoeken), maar ik zeg dat er geen bewijs voor is. Alleen maar uitspraken, die toevallig (weer) begonnen toen Huawei haar activiteiten in de VS wilde intensiveren. Ik werkte indertijd voor een belangrijke Europese partner van Huawei en zag het gebeuren. Hele goede timing. Huawei blies toen de plannen maar af.

Dus iedereen die het zo zeker lijkt te weten: kijk eens verder dan je neus lang is. Denk je dat de VS ook niet graag bij ASML snuffelt? Of Rusland? Ook de Russen worden steeds gedemoniseerd, terwijl ik wed dat de Yankees exact dezelfde grappen uithalen hier. Geopolitiek sucks! Don't believe the hype en check the facts.
Het is een feit dat China in technologie groot zijn geworden door te stelen en te kopiëren van westerse technologie. En nu dus ook van Taiwan, NB ook Chinezen. Het is makkelijk praten aan de zijlijn, als je constateert dat jouw Product of design wordt bestolen of gekopieerd en deze bv terug ziet op AliExpress en consorten zul je anders reageren. Je staat machteloos en de Chinese overheid doet helemaal niets.
NB: Er wordt wel heftig gelobby hier in Tweakers door de praktijken van Chinese bedrijven goed te praten. Blijkbaar toch veel Chinese trollen of aandeelhouders...

[Reactie gewijzigd door invic op 23 juli 2024 04:17]

Gelukkig ben ik noch aandeelhouder, noch een troll. Ik bekijk dingen verder dan het reguliere nieuws. Voorlopig is het feit dat er nog geen één draadje bewijs is gevonden dat Huawei spioneert. Daar heb je geen troll voor nodig, want het is gewoon zo.
Verder is wel heel erg toevallig dat die verhalen steeds vanuit de VS komen, het land dat zelf de hele wereld afluisterd en koeioneert. Ook daar heb je geen troll voor nodig.

Ja, de Chinezen zijn oa groot geworden door kopiëren. Maar óók door eerst het slaafje van het Westen te spelen die ze gebruikten om lekker goedkoop spulletjes te maken. Maar de Chinezen zijn niet gek, en zijn al een hele poos bezig met een plan. En iedereen (nou ja, bijna iedereen) doet daaraan mee. Omdat zij allemaal geloven in een groot en sterk land. Wij in het Westen zijn voornamelijk met onszelf bezig en hebben ons de afgelopen 10-15 jaar in slaap laten sussen met die lulkoek dat ze ALLEEN maar kopieren. Want ze hebben ook zelf genoeg slimme mensen. Chinezen zijn niet achterlijk, ook al lijken we dat hier te denken. Die quantumsatelliet hebben ze echt niet van iemand anders gekopieerd, want niemand heeft 'm. Om maar een voorbeeld te noemen.

Voorlopig is er gewoon een flinke hetze aan de gang tegen China (en Rusland en Iran). Toevallig allemaal voorgezeten door de VS. Het is niet heel erg moeilijk de reden aan te wijzen voor deze hetze. Ja, je kunt heel simpel het verhaaltje dat de VS opdist kritiekloos opnemen, net zoals het WMD verhaal van Irak, maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat we dat beter niet kunnen doen. De VS heeft een agenda en die is best doorzichtig.

Dus je kunt me een troll noemen, of een belanghebbende (was ik het maar, maar ik heb niet eens een Huawei telefoon en ik werk inmiddels voor de overheid), maar als je ietsje verder kijkt dan je neus lang is, zie je andere mogelijkheden, die misschien niet automatisch de waarheid zijn (die heb ik nl ook niet in pacht), maar die je wel een andere blik op de zaak geeft.
Vergelijk geen appelen met citroenen. De schaal en de impact van intellectuele diefstal door China is flink hoger dan in de omringende landen, vanwege een compleet gemis aan rechtsgang. Bedrijven die gevestigd zijn en/of goederen produceren voor westerse landen kunnen geschillen door middel van rechtbanken en octrooiwetten uitvechten en gelijk halen waar nodig. Dat sluit uiteraard geen diefstal uit, maar het risico om betrapt en effectief beboet te worden heeft aanzienlijke impact en zal dit soort praktijken automatisch temperen. De Chinese interne markt is tot vandaag sterk gesloten, met een klantenbestand van een klein miljard Chinezen hoef je niet meteen wakker te liggen over verkoopcijfers in het buitenland. Bovendien, onderzoek en intellectuele cultus blijven slecht verenigbaar met het de cultus van het regime. Het stelen van onderzoeksresultaten en intellectuele eigendom op grote schaal is daarom uitgerekend in China een regelrecht business-model geworden en ondervindt veel minder risico en negatieve impact dan zijn omringende concurrenten.

[Reactie gewijzigd door blackbaby op 23 juli 2024 04:17]

Jouw post is verplicht leesvoer 😄
Gelukkig beginnen meer mensen zich te realiseren dat "En over 200 jaar, als wij "hun kleren in elkaar zitten te naaien" in Europa, zullen ze langskomen, en officieel excuses aanbieden voor hun "zwarte" verleden. En dat is dan dat." echt zou kunnen gaan gebeuren.

Nu kunnen we er nog wat tegen doen. Laten we dus niet achterover blijven zitten.
Als bekende bij ASML; ASML betaalt alles behalve slecht. Weinig bedrijven die primair en secundair zo goed voor hun mensen zorgen.
Dit is wel heel kortzichtig.
Als bekende bij ASML; ASML selecteert op skills, niet op afkomst.
Maar ze betalen naar afkomst.
Je moet eens kijken naar de transport wereld ASML is niet de enige. Je ziet alleen maar polen Bulgaren Estland litauwen Turken op vrachtwagens rond rijden want die hebben de zelfde skills en zijn ook lekker goedkoop .

[Reactie gewijzigd door j1b2c3 op 23 juli 2024 04:17]

Zodra de morele waarden van een samenleving ondergeschikt worden aan het economisch belang eindigt het recht van bestaan van die beschaving. Ook wel ondergang.
Anoniem: 162126 @3x312 april 2019 08:40
"zelfs intellectueel eigendom stelen van Taiwanesen" ? Taiwan is een afvallige provincie volgens China. Dus dat zijn geen vriendjes van elkaar hoor. Verder wel een interessante link naar Made IN China 2025.

Deels heb je gelijk. Maar het blijft natuurlijk ook deels onze eigen schuld. We laten het al jaren toe dat ze in China de IP en mensenrechten met de voet schenden zonder sancties. We hebben het zo ver laten komen om maar te kunnen blijven consumeren.
Het is niet alleen mensen rechten , maar internationale handels verdragen lappen ze aan de laars China heeft protectionisme voor hun eigen economie , maar doet er alles aan on internationaal de rest van de wereld de economie kapot te maken . Goed voorbeeld is de zonnepanelen die werden met subsidies geproduceerd en voor dump prijzen op de Europese markt gegooid om zo Europese producenten kapot te maken .... hier door kunnen ze dan alleen heerstet worden op de markt . Ze zijn in rap tempo ook alle grondstoffen op aan het kopen op de wereld .... we kunnen beter maar eens een blok vormen met ze alle tegen China . Trump heeft soms echt wel gelijk China speelt hele vieze spelletjes ....
Net of wij in europa niet het zelfde doen, subsidies voor boeren in Europa is zo hoog dat Afrika niet kan concurreren met europa en dat graan uit Europa goed koper is in Afrika dan van lokaal, iedereen doet hier aan mee, moet je maar eens opzoek hoeveel subsidie High tech bedrijven krijgen in europa.
Een hoop europese en amerikaanse bedrijven profiteren ook van bedrijfsspionage hoor, het is echt niet alleen de chinese bedrijven..
Tja ergens is dit ook de reden van afgrond bij HTC.
Hun waren inderdaad met de One M7 toch wel de beste telefoon voor 2 jaar. Je merkte bij het 3de toestel al dat het minder werd. Maar de 2 jaar daarvoor waren echt top / hardware als in software.

HTC Sense is toch wel een van de betere launchers van alle Android smartphones. Misschien nu niet meer.

Maar als je die technieken doorverkoopt? 200.000 is echt wel weinig en die 8 jaar ? wat krijgt die er voor terug? Als die zich netjes gedraagd is die binnen 2-3 jaar mmisschien al vrij.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 04:17]

De one M7 was inderdaad een goed toestel met prima scherm, goed geluid en bovenal 1 van de weinige toestellen naast de iPhone die van een duurzaam materiaal gemaakt was.

Waar HTC echter de plank volledig heeft misgeslagen en direct heeft bijgedragen aan hun uiteindelijke ondergang was de ondermaatse camera. Juist toen de camera misschien wel het belangrijkste component voor de meeste consumenten werd, schoot HTC te kort.
Ik vond die UltraPixel camera juist geweldig. Dat ding presteerde waanzinnig goed in het donker/snel wisselende situaties. Overdag waren de foto’s ook van meer dan prima kwaliteit voor op een smartphone scherm. Pas als je ging inzoomen merkte je een gebrek aan detail vergeleken met andere merken als Samsung. Ook de microfoon (al bleek die later illegaal van Nokia gejat te zijn :P) was bizar goed, naast de speakers/vlak voor de drums bij een concert staan? Geen probleem, kraakhelder geluid ipv het idee dat iemand in de microfoon aan het ruften was.

Nee ik vond dat echt juist een bijzonder goed ontwerp, snapte de haat op die camera toen niet en nu nog niet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 04:17]

Ehm goed in het donker? Ik kan me herinneren dat de camera nauwelijks beter presteerde vergeleken met de andere top-toestellen. Zeker wanneer je de flinke reductie in resolutie in beschouwing nam...
Ja, zeer goed in het donker zelfs - zeker in lichtcondities als bij concerten, samen met uitmuntend geluid, was waar dit ding echt excelleerde. Was er zeer tevreden over.

De reductie viel ook wel mee imho. HTC had gewoon nooit aan die onzinnige UltraPixel marketing moeten doen gezien mensen zich doodstaarden op de MP-waarde.
Ik heb 'm hier die van mij nog liggen. Het was voor mij dé meester van smartphones destijds.. Behalve die 'mega' pixel camera. En de bolle achterkant waardoor je 'm niet zonder hoesje kon bedienen op een tafel.

Ik heb nu een schone rom erop gezet i.v.m. 'hobby'. De camera is nu zelfs daarna nog meer achteruit gegaan (paarse vlekken) en de batterij is in no-time leeg. Het is nu m'n 'back-up' mobiel/mini pc mocht ik m'n mobiel/desktop niet hebben maar verder is het helaas erg downhil gegaan na de m7. Bij de m8 begon het geneuzel al dat er een opeens veel ruimte gemaakt moest worden door dat logo aan de voorzijde.

[Reactie gewijzigd door Settler11 op 23 juli 2024 04:17]

Ik heb zelf de One M7 ook gehad, prachtig toestel. Stereo geluid, ik heb daarna nooit meer een toestel gehad waarbij het geluid daar aan kon tippen. Daarna ging het bergafwaarts met HTC. Jammer!
Anoniem: 181786 @BlasterXL12 april 2019 08:39
Erg jammer idd. Zelf zit ik nog steeds wel te wachten op een nieuwe telefoon zoals de One M7. Stevige metalen behuizing, niet te groot of te klein, plat, goede speakers.
de M-7,8,9 heb ik al jaren in bezit doen dienst als telefoon voor de kids. Bijna on verwoest baar maar heb er nu een aantal die nu echt wel op zijn vervangen.
Naast htc heeft ook Sony als 1 van de weinige ook al jaren prima stereo geluid op de top modellen .
Het ging niet berg afwaards met htc de rest werd gewoon beter verkocht . De marketing machine van Samsung is gigantisch vergis je daar niet in , hierdoor heeft Samsung bergen bagger toestellen kunnen verkopen onder de naam galaxy , dat doet andere fabrikanten veel al de das om. Ok kun je in elke bel toko een Samsung of iPhone kopen andere merken dat wordt altijd een stuk lastiger. Thuis had ik enkel htc Sony en iPhone ( ik shop voor 6 kids en mijn vrouw) laatst 2x m7 en 1 x m9 vervangen voor 2 x oppo omdat er hier geen Sony of htc verkocht wordt. De m8 is vervangen door een Sony Z5 premium ik was toevallig in Nederland in er was een goede deal in V&A .
En vervanger voor mijn Samsung tab A10 verschrikkelijke bagger tablet is een iPad 2018.
Ik had hierna de Moto X Style. Die deed het ook heel aardig! Maar da's inmiddels ook antiek haha.
Dit laat iig geval zien dat onze Tweede Kamer goede redenen heeft om argwanend te zijn tegenover Huawei. Nee, niet hetzelde bedrijf als HTC, maar wel dezelfde Chinese overheid. Chinezen worden gewoon te vaak betrapt met hun vingers in the cookie-jar.
Hier zonder argumenten komen is net zoiets als zeggen dat alle wielrenners doping gebruiken.
Wil je nou echt dat ik een opsomming ga maken van al die keren dat China betrapt is op spionage, het stelen van plannen/technologie, etc? Lees eens een krant, zou ik zeggen.
En daar gaan we weer.

Dit gebeurt wereldwijd en ja China is 1 van de grootste markten op de wereld dus ook logisch dat bedrijfspionage onderdeel ervan is.

Ik werk zelf voor een chinees bedrijf en wij hebben het omgekeerd gehad ( wester bedrijf) dat met onze producten aan de haal ging. Dan hoor je mij ook niet zeggen ja alle westerse landen zullen dan wel schuldig zijn en wij doen geen zaken meer met westerse landen aangezien er een rotte appel tussen zat. Het betekent gewoon dat we de producten nog beter beveiligingen net zoals bijv ASML gedaan heeft.

Je hebt het over 1 van de grootste economieen in de wereld en ook in dit geval blijkt het 1 persoon te zijn die aan zelfverrijking doet hetzelfde geldt voor ASML alhoewel het meer dan 1 persoon was.

Wij krijgen deze vraag met regelmaat terwijl onze producten FIPS certified zijn ( strenge certificatie van de amerikaanse overheid) en gebruikt worden door de grooste tech bedrijven op de wereld en die hebben ook hun due dilligence gedaan, toch heb je nog mensen die zeggen : het is chinees dus het moet wel een backdoor bevatten.

PS : De reden waarom niet alles zo streng gecertificeerd word heeft trouwens 0.0 te maken met mogelijke backdoors maar heeft te maken met de tijd die het duurt om iets te laten certificeren ( kan zo 2 jaar duren en kosten kunnen ook 10-200k zijn afhankelijk van welke certificatie).

Ik heb het ook met een klant uit australie erover gehad. Die had de overheid ingelicht van een lek... overheid besloot er niks aan te doen.... kwam op het nieuws .... overheid gaf de schuld aan China.... wat bleek chinezen hadden er 0.0 mee te maken maar het waren mensen uit Iran.

Het blijkt tegenwoordig de go to move te zijn : Als je gehackt word -> Geef de chinezen of de russen de schuld... bewijs hoef je toch niet te leveren want niemand vraagt ernaar.

Update betrefende hoelang het duurt om certificatie te krijgen

Betreffende FIPS:
The FIPS validation process can take as long as 16 months from start to certificate issuance. The validation phases are.

16 maanden in de tech wereld is een eeuwigheid.

Betreffende CC:
We find that certification projects typically take about 9 – 12 months to complete

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 23 juli 2024 04:17]

Weer een typische voorbeeld van hoe mensen niet met informatie kunnen omgaan en hoe ze belangrijke zaken niet kunnen relativeren .

Je ziet iets vaak in een bepaalde context en dus is de context het kwaad. Met een manke statistische onderbouwing verwerp je een volledig land...
Weer een typische voorbeeld van hoe mensen overduidelijke feiten maar blijven relativeren. Dan komen de gebruikelijke argumenten weer naar boven 'Alle landen doen wel wat fout', 'Er zit toevallig 1 rotte appel tussen,' etc. Feit blijft dat China zich simpelweg enorm vijandig opstelt qua spionage, en dat komt telkens weer naar boven.

Zo is er dus gisteren gedebateerd, in de Tweede Kamer, over het inzetten van Huwei bij de opzet van g5 netwerken. Dan kun je niet aankomen met 'Waar zijn je bewijzen dan?', maar moet je eerder denken in termen van liability, van risico dus -- en dat risico is bij Chinese bedrijven nou eenmaal groot.
Je komt zelf met het voorbeeld Huawei. Ben benieuwd of je daar bewijs voor kan opsommen...
Dat is dus het hele probleem. Men heeft geen bewijs, slechts een vermoeden dat niet kan worden aangetoond. En net zo kan Huawei niet aantonen dat ze het niet doen. Zo blijf je in een cirkel en is het altijd maar roepen tegen elkaar.
Welke krant? De Westerse of de Chinese? Want er zullen ook in de kranten twee waarheden te vinden zijn...
En hoe vaak is de VS al niet betrapt op spionage? het gaat hier om personen die informatie doorgeven aan andere bedrijven, toevallig dit keer chinese bedrijven. Maar het gebeurd ook heel vaak bij amerikaanse en europese bedrijven.
Hoe vaak is Huawei betrapt op spionage en gebruik van de gegevens ervan?

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 23 juli 2024 04:17]

Dat doen ook alle toppers. De race is alleen om niet betrapt te worden.
Laat me raden. Dan denk je zeker ook dat alleen wielrenners het doen?
Nee hoor, het zit in de natuur van de mens om vals te spelen. Daarom mogen we China ook best wantrouwen.
Dus alleen Chinezen hebben die 'natuur' en Amerikanen (Cisco) bijvoorbeeld niet?
Het is bewezen dat het Amerikaanse Cisco backdoors heeft in zijn software. Van Huawei is nog helemaal niks bewezen.
En dan is de reactie dat het logisch is om China te wantrouwen maar de VS niet?

Denk dat je zelf even beter moet inlezen in dit verhaal.

https://www.tomshardware....ounts-software,37480.html

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 23 juli 2024 04:17]

Je zit er weer compleet naast. Je mag wel eens langs de specsavers. Onder andere mpilipp en bellash hadden het in hun posts ook al over Cisco. Maar lekker belangrijk of iemand het er al over heeft gehad of niet. Punt is dat het de waarheid is, maar dat wil je niet onder ogen zien blijkbaar. Lees anders de post van mpilipp nog eens aandachtig.
Jouw reactie van 09:50 op mij is jouw eerste reactie op mij en in deze thread. Dat is waar ik op reageer. Het zal nog wel vroeg zijn voor je, maar als je het allemaal eens terugleest snap je misschien waar je de mist in gaat.
Misschien is het omdat je reactie van 09:50 een moderatie - 1 heeft gekregen dat je het even kwijt bent ;)
Het bedrijf Cisco gaf ik als voorbeeld, omdat dat bedrijf werkelijk niet te vertrouwen is. Daarvan is breed bekend dat hun apparatuur al jarenlang met backdoors is besmet. Cisco en Huawei maken een goede vergelijking, omdat het dezelfde soort bedrijven zijn. Alleen is de ene Amerikaans en de ander Chinees. En met het grote verschil dat van de een bewezen is dat er dus met hun software gesjoemeld is en bij de ander niet. Daarvan worden het alleen beweerd. Dat is een werkelijk verschil.

Volgens jou mag een eerlijke vergelijking dus niet worden getrokken? Nogmaals, Cisco is als voorbeeld genomen, dat staat ook in mijn post. Er staat; bijvoorbeeld.
Cisco maakt zich bewezen schuldig aan een zelfde feit als waarvan Huawei wordt beschuldigd. Alleen hoor je niks over het boycotten van Cisco en wel over Huawei. Dat is vreemd, vind je niet?

Hier nogmaals een link als voorbeeld. Er zijn er nog tientallen te vinden.
https://www.tomshardware....ounts-software,37480.html

Mijn inziens niks minder dan een gezonde discussie met een prima argument. Als er wordt gezegd; 'China is met Huawei niet te vertrouwen.' Dan is 'Oke, waarom de VS met Cisco wel?' een prima inhoudelijke vraag met kennis van de informatie die ik je net gaf.
Als je het dan nu nog niet snapt begrijp je het principe van een discussie met argumenten en tegenargumenten, bewijs en daarbij duidelijke voorbeelden klaarblijkelijk niet.
Haha, wauw. Je bent een ster in reflectie.
Leg me die eens uit. Waar zie jij in "China is met Huawei niet te vertrouwen" de woorden "De VS met Cisco is te vertrouwen"? Ik zie daar letterlijk enkel en alleen iets over China. Er wordt met geen woord gerept of zelfs maar geïnsinueerd over andere landen of bedrijven.
Dat heb ik al uitgelegd, inclusief argument. Het is niet aan te tonen dat Huawei niet te vertrouwen is, want er is simpelweg geen bewijs voor. Net als dat er geen bewijs is om het te weerleggen. Zo blijf je dus in die cirkel. En zo zijn er ook bedrijven, zoals BIJVOORBEELD Cisco waarvan bewezen is dat ze wel de boel bedonderen. Maar daar hoor je niemand over. Dat wordt weggemoffeld. Terwijl Huawei steeds in verband wordt gebracht voor dingen waar andere bedrijven zich werkelijk bewezen schuldig aan maken. Dat is naar mijn mening een slechte zaak.

Tot slot, ik denk dat ik het hier bij ga laten. Je leest mijn reacties duidelijk niet of je begrijpt ze niet. Daarbij blijf je aanvallen op een punt wat ik meermaals duidelijk heb omschreven, dus ik denk dat het daarom helaas weinig zin heeft om op deze voet verder te gaan.
Man man man. Lees nog eens de post waarop ik inhaak en waar deze discussie dus begon. Jouw eerste reactie in deze thread is direct met een niet-inhoudelijke post en bovendien meteen op de man. Dat is onbeschoft, getuigt niet van fatsoen en hoort niet op Tweakers thuis.

De post waar op wordt ingehaakt;
Dit laat iig geval zien dat onze Tweede Kamer goede redenen heeft om argwanend te zijn tegenover Huawei. Nee, niet hetzelde bedrijf als HTC, maar wel dezelfde Chinese overheid. Chinezen worden gewoon te vaak betrapt met hun vingers in the cookie-jar.
Deze hele thread gaat dus wel over Huawei en China.

De posts in diezelfde thread direct daaronder, die daar dus direct op reageren, van onder andere albatross, Zyphlan, Clemens123 en Finger gaan allen over Huawei, China, spionage, westerse bedrijven (daar valt Cisco dus bijvoorbeeld onder) en bewijs. Die woorden vind je zelfs gewoon letterlijk terug in al deze posts. Deze thread gaat over deze onderwerpen, of je het er nu mee eens bent of niet. Het feit dat jij ontkent dat dat zo is, zegt feitelijk al genoeg. Dat is net zoiets als ontkennen dat een auto wielen heeft.
Ook. Maar dat is vaak het enige tegen argument.. Maar de Amerikanen doen het ook.

[Reactie gewijzigd door Finger op 23 juli 2024 04:17]

Omdat deze spionageactie er nu uitgelicht wordt, wil niet zeggen dat het bij westerse bedrijven niet voorkomt. Ook die spioneren van elkaar. Kijk maar naar de affaire tussen Waymo en Uber. Dit komt overal voor dus als bedrijf zijnde moet je gewoon op je hoede zijn en je IP beschermen tegen wie dan ook en niet alleen de Chinezen de schuld geven van alles. Als je niet voor Huawei kiest, is je keuze beperkt tot Cisco waarvan al bewezen is dat ze backdoors hebben. Dat is ook de reden waarom Trump en companen roepen dat we massaal geen Huawei moeten gebruiken; kan de Amerikaanse overheid ons niet meer bespioneren. Is Amerikaanse spionage minder erg dan?
Een, zo niet de belangrijkste reden waarom HTC is afgegleden van de top van Android naar de afgrond. Eeuwige zonde, op hun piek waren ze Samsung's en Apple's grootste rivaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.