Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC: we zijn gestopt met innoveren bij hardware voor smartphones

HTC stopte met het innoveren op het gebied van hardware voor smartphones en dat is een belangrijke reden waarom de verkopen van toestellen van de Taiwanese fabrikant afgelopen jaren zijn teruggelopen. Dat claimt de nieuwe directeur van het bedrijf in een interview.

HTC verschoof de focus naar virtual reality en daarom kwam de vooruitgang op smartphonegebied bij het bedrijf tot stilstand, zegt HTC-directeur Yves Maitre, die vorige maand aantrad, in een interview op TechCrunch Disrupt. "Concurrenten als Apple, Samsung en meest recentelijk Huawei hebben veel geïnvesteerd in vernieuwingen op hardwaregebied. Dat hebben wij niet gedaan."

Het gaat vooral om een fout in timing, denkt Maitre. HTC focuste vanaf drie jaar geleden al volop op vr, maar die markt groeide lang niet zo hard als verwacht. "Iemand zei me ooit: 'het goed hebben op het verkeerde moment is hetzelfde als het fout hebben en het fout hebben op het goede moment is hetzelfde als het goed hebben'. Wij hadden het goed op het verkeerde moment."

HTC zal zich richten op duurdere smartphones om het tij te keren, aldus Maitre. Daarbij zei de directeur dat hij hoopt dat de fabrikant 'in de komende maanden' een verrassing heeft. "Mensen willen van HTC de beste hardware en de beste fotografie en dat is een vraag waaraan HTC in de komende maanden zal willen beantwoorden."

De meest recente high-end smartphone voor de mainstreammarkt was de U12+ van vorig voorjaar. Daarna kwam de fabrikant nog met de Exodus, een blockchainsmartphone. Dit jaar kwam er nog geen high-end smartphone uit van de Taiwanese fabrikant.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-10-2019 • 09:05

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Is er nog veel innovatie mogelijk bij smartphones? Het enige wat ik marginaal zie verbeteren is: resolutie scherm/camera/batterij. Als ik mijn oude Samsung Galaxy S2 vergelijk met mijn huidige Pocophone F1 zie ik niet veel innovatieve nieuwe features...
Marginaal verbeterd... ik heb de s2 ook ooit eens gehad.
De S2 heeft een 800x480 scherm vs een 3040x1440 (s10) daarnaast is het scherm zuiniger met hogere lichtopbrengst, HDR en rec2020. Van 62% naar 90%+ screen ratio. Finger printscanner onder het glas, gezichtsherkenning.
Camera van de S2 8mp aardappel f2.7, de s10 afgezien van de matige hogere mp kan zo goed als in het donker foto's nemen, herkent wat hij schiet en past de instellingen daar op aan. Heeft aanpasbaar diafragma naar f1.5, camera is goed genoeg om als vakantie camera te dienen. Heeft een wide angle en sommige modellen hebben 5x optische zoom (p30pro). 4k video, HDR opname, optische en digitale stabilizatie etc.
De s10 ondanks dat hij bijna volledig van glas is is net zo sterk als de eerste generatie plastic toestellen in de galaxy series. (zie hier)
Toestellen zijn water bestendig.
Ondanks dat de accu's niet verwijderbaar zijn doet mijn s7 edge het nog steeds prima met goede levens duur. Fast charging is een goed alternatief voor een verwisselbare accu en er zit draadloos laden in.

De toename in processor kracht is ook wel handig om te vermelden, vanaf de eerste quadcore cpu's (qualcomm 8xx series) was webpagina's eindelijk te lezen als volwaardige pagina en was browsen het zelfde als op een pc. Multicore ontwerp (big.little.x) 7nm inmiddels.
4/5G je kan gewoon overall fatsoenlijk internetten.

Onder de streep is alles aan een telefoon beter geworden, niet alleen beter ook echt bruikbaar. Omdat het ook een scherm, camera en processor heeft betekent nog niet dat er geen innovatie heeft plaats gevonden. Of zeg je dat ook over de pc, dat die sinds de ibm8088 behalve qua resolutie/geheugen/opslag eigenlijk ook niet veel innovativiteit heeft.
Je zou maar 15 jaar bij samsung gewerkt hebben als ingenieur en je leest dit... :+
Ik lees in je hele verhaal hoofdzakelijk evolutionaire verbeteringen, geen innovatie.
Verbetering van schermen, cpu power, batterij, unlocken, opladen e.d. zijn logische evoluties op een smartphone.
Innovatie is iets totaal anders. Innovatie staat gelijk aan ideeën die buiten de normale evolutie vallen. Ik zou bijv. Continuüm van Microsoft op de Lumia 950, Nokia Rich Recording, flexibele schermen, 3D touch op de iPhone en Augmented Reality scharen onder innovatie :)
Klopt. Als je ver genoeg uitzoomt gaan evolutie en revolutie hand in hand met elkaar. Er is eerst sprake van een ontwikkelingsperiode waarin de geïntroduceerde producten nog last hebben van kinderziektes en hoge kosten. Vervolgens wordt een techniek volwassen en springen veel bedrijven en kapitaal aan boord, waardoor je een overvloed aan vooruitgang kan bewerkstelligen en door schaalvergroting kunnen kosten gedrukt kunnen worden (revolutie). De laatste fase koelt de ontwikkeling van de techniek af omdat de rek eruit is en de markt verzadigt raakt.

Je kan naar mijn inziens twee grote revoluties op het gebied van mobiele telefonie waarnemen. Eind jaren 80, begin jaren negentig kwamen de eerste mobiele telefoons de markt op. Deze waren groot, onhandig en vooral wat zakenmensen zagen het nut ervan in. Vervolgens werden de telefoons kleiner, kregen een schermpje voor je adresboek en sms, en goedkoper. Dit was de tijd waarin mobiele telefonie massaal omarmt werd. Vervolgens had iedereen een mobieltje en nam de ontwikkeling af.

Je zag echter wel al langzaam aan nieuwe technieken aan de horizon verschijnen: Sommige mobieltjes kregen een mp3 functie, een basale internetbrowser etc. En begin 2000 werden ook de eerste smartphones geboren, met wifi, email, een toetsenbord, betere browser, een camera. Dit waren allemaal goede innovaties maar werden pas volwassen nadat de eerste Iphone gelanceerd werd in 2007. Nu, ruim 10 jaar later is de rek opnieuw de mobiele telefonie. Telefoons worden nog wel geavanceerder, maar er worden minder grote stappen genomen dan voorheen en bovendien neemt de prijs toe in plaats van af.
En dus is het naar mijn inziens wachten totdat de volgende grote break-through in functionaliteit tot we weer kunnen spreken van een revolutie.
En dus is het naar mijn inziens wachten totdat de volgende grote break-through in functionaliteit tot we weer kunnen spreken van een revolutie.
Ik denk dat die dichterbij is dan je denkt. Na het zien van het Surface event waar Microsoft zijn Surface Duo liet zien, zou je kunnen zeggen dat dit de volgende stap is in Mobiele Telefonie; foldables -of toestellen met twee schermen, die qua functionaliteit en processing power bijna niet meer onderdoen voor de gemiddelde laptop.

[Reactie gewijzigd door LCP op 7 oktober 2019 15:57]

Inderdaad, en naadloze aansluiting van mobiel op laptop/pc/tablet.
Maar dat is ook wel een vrij moeilijk criterium voor innovatie. Want het is heel subjectief of iets onder innovatie valt. Je zou kunnen zeggen dat flexibele schermen ook gewoon normale evolutie is.
Een bepaald bedrijf maakt natuurlijk ook heel veel gebruik van vaagheid om het woord innovatie en gooit het overal op. Dat laat al zien dat innovatie in techniek een vrij waardeloos woord is geworden.
Mja, het ligt er maar aan hoe je het definieert.
Voorheen beschouwde ik het als nikszeggende management onzin, en stak ik meer energie in die aanname bevestigd zien te krijgen, dan proberen te begrijpen wat ermee bedoeld wordt.
Maar nu ik het voor mezelf gedefinieerd heb (of die definitie onbewust heb opgepikt) als "iets creatiefs proberen", slaan zulke management verhaaltjes ook wat meer ergens op.

Als je als smartphonemaker elk jaar de SoC+RAM+NAND+scherm+accu+OS vervangt voor nieuwe, daar is niet veel creatiefs aan, dat is vooral werken met reeds bestaande concepten.
En het resultaat is dan: een apparaat ongeveer hetzelfde als de vorige, maar dan iets beter.

Daarbij zijn het eerder de fabrikanten van die (halffabrikaten van) onderdelen, die creatief zijn geweest om die te kunnen verbeteren, ipv de smartphone fabrikant zelf.

Jouw concurrenten doen precies dezelfde verbeteringen als jij (want hebben dezelfde leveranciers), maar verzinnen daarbovenop ook nog zelf hier en daar wat nieuws dat succes heeft bij (delen van) het publiek. Wat is dan jouw meerwaarde nog? Daar heeft die HTC gast het volgens mij over.

Vouwschermen zijn wel echt wat creatiefs, moet je als smartphone bouwer toch voor het eerst verzinnen/kiezen hoe dat scharnier mechanisme moet werken. Of ueberhaupt besluiten dat te gaan proberen.
Of destijds ook die afgeronde scherm zijkanten van Samsung; hoe zinloos/onhandig sommigen dat ook vinden, daar gaat t niet om, t is toch weer iets creatiefs dat niet eerder was geprobeerd en trekt sommige klanten. Of hoe Moto Mods werden geimplementeerd, de DAC van LG, Apple 3D Touch, en ja in zekere zin zelfs het weglaten van de jack etc.

Nouja zo zie ik het dan, works for me.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 7 oktober 2019 18:29]

Ik zou ook graag willen dat mensen het dik gedrukte lezen (dik gedrukt en nog lezen mensen iets wat ze zelf willen lezen), ik geef antwoord op marginaal verbeterd.
Het verschil tussen een s2 en s10 is verschrikkelijk groot, daar was dit het antwoord op.
Natuurlijk is dit evolutie, maar de s10 naast een s2 is revolutionair (als het de s3 was geweest, ook al is het maar een evolutie). Was mobiele telefonie een revolutie? of evolutie van vaste telefonie, de microchip ook evolutie geweest van de buizentransistors etc.
De revolutie in mijn ogen is de korte periode tussen een s2 en een s10 waarbij de ontwikkelingen zo snel gingen gedreven voor/door de markt.

Is de galaxy fold geen innovatie?
Continuüm van Microsoft innovatie? ooit gehoord van de Motorola Atrix? (2011) was echt iets eerder dan de continuum van MS.
Nokia rich recording, bestond niet in standalone units?
3d touch, ooit gehoord van de touchpad op een laptop of de leap motion. (bv in de lg g8)
Augmented Reality? was dat een innovatie van een smartphone? is augmented reality niet een evolutie van virtual reality geweest?
Maar een processor die van 10nm naar 7nm zijn gegaan dankzij EUVL is natuurlijk geen revolutie maar evolutie....

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 7 oktober 2019 14:08]

En toch denk ik dat veel zogenaamde innovatie slechts marketing is..

Bij de computer noem je een paar hele substantieele zaken op (geheugen, resolutie, opslag) waar je bij de telefoon toch heel veel zaken opnoemt die al jaren niet veel meer toevoegen in mijn ogen.
Ik wil gewoon minimaal een x720 schermpje met voldoende opslag en rekenkracht en dan houd het voor mij wel op met de eisen.
Batterijduur is nog wel een selling point voor mij maar echt niet iedereen kijkt naar de cameras, scanners en andere 'innovatie' die wat mij betrefd puur de breedte ingaan i.p.v vooruit.
s2 naar een s10 is dan ook 8 jaar..

maak de sprong iets kleiner en zeg vanaf S7 naar S10

Dan zijn 3 generaties al maar waar zitten de grote sprongen?
Scherm niet veel, batterij ook niet echt enorm op vooruit, camera heeft wel wat evolutionaire dingen mee gemaakt, zeker de opzet dat we er nu 3 hebben.. vingerafdruk scanner is alleen verplaatst achter het scherm...
dit is dus het tijdperk waar HTC het zo ongeveer overheeft...

Volgens mij moet HTC gewoon een design principe hanteren die een grote schare mooi vind en gewoon off the shelf spullen gaan pakken en voor zo'n laag mogelijk prijs (voor hun om nog wel wat mooi op te verdienen) in de markt zetten.
Definitie volgens Wikipedia: "Innovation in its modern meaning is "a new idea, creative thoughts, new imaginations in form of device or method".[1] Innovation is often also viewed as the application of better solutions that meet new requirements, unarticulated needs, or existing market needs."

Ik heb het even voor je dikgedrukt.
Ik heb het even opgezocht op wikipedia voor je

Bij een technologische innovatie kunnen uitvindingen leiden tot een nieuwe technologie.

Ik heb het even voor je dikgedrukt.

wachten tot 5G voor je innovatie kan roepen ;)
Je kunt er kinderachtig over doen, maar dat verandert niks aan hoe men het woord interpreteert. Ook al vind jij dat ze dat anders zouden moeten doen.
Waar staat het woord innovatie in mijn reactie? volgens mij zei ik iets over marginaal verbeterd.
Het gaat hier toch om hardware innovatie (niet om de features zoals jij later benoemd)? Bekijk je S2 naast de Pocophone F1 (wat dan ook nog niet echt een high-end toestel is) en er zijn echt wel veel veranderingen. Marginale verbeteringen kun je het echt niet noemen.

Kijk naar bouwkwaliteit, kwaliteit van het scherm, grootte van het scherm in combinate met het gebruikte oppervlak van het toestel. Opslag geheugen, verbindingsmogelijkheden (4G vs 3G, Bluetooth 3.0 vs 5.0, USB C ipv USB Micro B, nieuwe WiFi standaarden, NFC), snelladen, gigantische accu's.

Ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Alles van de S2 is outdated. Geen enkel stukje hardware wat in die telefoon zat is nu nog realistisch te vinden in een telefoon. Ik vind dat behoorlijke innovatie :)
Als ik op 'innovatie' zoek, kom ik vooral 'nieuw idee' tegen, dat is geen van die dingen. Het zijn vooral doorontwikkelingen. Als ik denk aan innovatie, dan denk ik aan doorzichtige panelen, notificatie LEDs geïntegreerd in de home knop (en anders aan/uit knop), geïntegreerde beamers, etcetera.

Als ik nu op de markt kijk, dan heeft Samsung een halfbakken poging gedaan met de Fold, gaat Xiaomi misschien een nieuwe mooie Mix tonen als het ze lukt, en verder zie ik vooral rechthoekige plankjes met een scherm, de een nét een milimeter minder schermloos oppervlak dan de ander.
Vinger afdruk scanner (ultrasoon, door het scherm heen), Iris scanner. AI foto verbetering. Geen zin om meer te typen maar er is genoeg.
Cpu verkleinen, meer cores, efficiënter met de snelheid omhoog gaan, meer en sneller geheugen, minder lagen in het scherm waardoor het helderder is, NFC, oled, glonass, baidu, toestellen die dunner zijn, meer wifi standaarden, meer mobiele internet standaarden en diens banden, daarvoor zijn extra antennes geplaatst, en toch kunnen toestellen of kleiner worden of gelijke grootte blijven en grotere accu capaciteiten bergen.. camera's met eigen microprocessor waardoor deze sneller en betere foto's kunnen maken. God wat is er veel veranderd als je kijkt naar de tijd van de Galaxy S2!
Er is veel verbeterd, maar dat is allemaal evolutie (beter, sneller, meer in stappen), maar niet nieuw (zoals Amoled, een vingerafdrukscanner, Irisscanner, een tweede (of derde of...) camera of een notificatieled ooit nieuw was).

Als je een S3 met een S9 of Iphone 5 met een XR vergelijkt zie je enorme verschillen, maar die zijn relatief klein van S4 naar S5.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 8 oktober 2019 11:39]

Dan toch maar niet ieder jaar 'de nieuwste' halen en gewoon wachten tot het nodig is om een telefoon te vervangen, in plaats van massa consumptie op elektronica :P
Mijn Mi6 6/128 krijgt binnenkort even andere accu en een plastic achterkant omdat ik een hekel heb aan glazen achterkant, maar verder kan hij wat mij betreft nog wel twee jaar mee. Volgend (Xiaomi) toestel zal dan vast veel megapixels hebben, waterdicht zijn, nog meer camera's en draadloos laden er bij hebben ;)
Helemaal eens. Helaas is mijn vorige telefoon gesneuveld, anders had ik er veel langer mee gedaan. Ik maak graag foto's met mijn telefoon, maar ik bewerk ze niet, ze blijven meestal op mijn telefoon en bij daglicht doen de meeste toestellen van rond de € 200,- het heel aardig. Dat is toch wanneer ik de meeste foto's maak. En anders heb ik een fototoestel ;).
Verder heb ik geen snelle telefoon nodig of ander gadgets. Als ik internet kan raadplegen, af en toe een serietje kan kijken (voor de keer dat ik in de trein zit) en de batterij ruim de dag doorkomt is het al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 8 oktober 2019 12:03]

Zelf denk ik er precies hetzelfde over. Mijn Oneplus 3T komt voor mijn gevoel ook nog prima mee. Al ligt het eraan hoe lang hij het vol blijft houden. (Microfoon, USB-C poort en de knoppen inmiddels al vervangen. Vanwege het moeten verwijderen van de accu ook deze maar vervangen) scherm heeft een klein barstje. Moet wel zeggen dat mijn werk niet bevorderlijk is voor de tel ;)
Innovatie is letterlijk vernieuwen. Je hebt innovaties die anders geschaald worden dan andere innovaties.

Het jaar op jaar vernieuwen van smartphones is dan een incrementele vernieuwing (incremental innovation) en geen disruptieve of radicale innovatie, maar het is innovatie. Door ontwikkelingen zijn ook ontwikkelingen, maar zijn van mindere impact.

Van geen Smartphone > Smartphone = erg disruptief, alle iteraties op de smartphone maken het gebruik van de smartphone beter, maar hebben niet dezelfde impact.

Het toevoegen van 2e schermen, pop-up camera's, high-refreshrate schermen, meerdere (geweldige) camera's, mobiel betalen etc. hebben de manier waarop wij smartphones gebruiken echt aangepast, maar desondanks is de impact op de samenleving kleiner dan de manier waarop de introductie van smartphones op de samenleving dit heeft gedaan.
Draadloos laden, zeker met de auto's van afgelopen jaren waar dat vaak standaard in zit. Fotokwaliteit bij slecht licht, meerdere camera's en vooral de optische zoom bij sommige camera's. Dan hebben we het nog niet over software gehad ;)

Alleen USB C vind ik echt een achteruit gang, hoewel micro USB ook kwetsbaar lijkt, heb ik daar nooit hinder ondervonden. Met USB C al zo vaak dat laden niet meer wil en dat waar de plug in zit gewoon gammel wordt. Ik gebruik de toestellen hetzelfde (meerdere toestellen). En dan was ik zo'n sukkel om nog net een phone uit te kiezen waar geen draadloos laden voor was. Mijn andere telefoon heeft dat gelukkig wel.
Het wil weleens helpen om de poort schoon te maken. Als er veel stof inzit vallen de stekkers er gewoon uit ;)
Ja dat is echt vaak het probleem. Wel gek, want bij micro usb deed ik dat nooit. Toch zijn dat ook maar kleine holletjes. Anyway, mijn volgende toestel wordt gewoon draadloos opladen. Dan ben ik van al het gedoe af.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je USB-C kabels.
Nee het ligt echt aan de toestellen (Samsung, Nokia en Sony). Bij 1 moet je gewoon elke 2 dagen het toestel uit zetten en met een omgebogen nietje de aansluiting leeg maken. Dan werkt het weer enkele dagen. Niks met de kabel dus.
Sorry maar dit riekt gewoon naar user abuse of brakke kabels. Als USB-C zulke brakke poorten zou hebben zou het niet zo gemeengoed aan het worden zijn. Fabrikanten willen geen hoge reparatie-ratio's. Ik ken ook niemand met een dergelijk defect (en ik ken aardig lompe mensen, waarbij ik niet wil impliceren dat jij lomp zou zijn).

Ook mijn daily drivers (Nokia 9 PureView en LG V40) hebben USB-C en de kabel gaat er minstens 1x per dag in en uit. De LG wil weleens mutsen dat 'ie niet snel kan laden, maar dan moet ik ff wat broekzakpluis uit de poort blazen :)
Dat vind jij wellicht, maar ik hoor heel veel mensen om me heen klagen. Op het werk hebben ze bij o.a. de helpdesk tegenwoordig om die reden overal van die wireless charges geplaatst.

Dat jij het niet hebt, wil niet zeggen dat het issue niet bestaat! Ik werk gewoon heel veel op veel soorten lokaties. Als een geenstijl reaguurder z'n telefoon alleen op tafel heeft liggen op z'n donker zolderkamertje, kan ik me voorstellen dat er niet zo veel gebeurt.

Als mijn gebruik echt abuse was geweest, dan had ik in mijn voorgaande 5 telefoons (werk+prive) ook wel een keer een micro USB afgebroken of wat dan ook. Nooit ellende ondervonden, zelfs niet met een Galaxy S welke ik bijna 4,5 jaar heb gebruikt!
Eens - wij laden 4 apparaten al jaren dagelijks op met USB-C en nooit problemen.
Tuurlijk weet ik ook dat een Pocophone nieuwere hardware heeft. Snellere CPU etc, etc. Alleen qua gebruikerservaring merk ik geen nieuwe innovatie. De software is nieuwer, zoals Windows 10 nieuwer is dan Windows 95. Maar naar mijn mening kan je niet meer doen met een telefoon voor de 'common user'.
Over Windows gesproken, hoeveel verschil zie jij nog tussen 7 en 8 en 10? Het is dat 10 gratis was, anders bleef ik wel bij 7.
Grootste voordeel is dat je voor 10 nog security updates krijgt. Lijkt me redelijk cruciaal.
Nee, dat is een reden om niet bij 7 te blijven, zoals SOTD zou doen als het niet gratis was...
Dat is dan vooral op detailniveau of binnen specifieke (systeem)programma's. Zoals het berichtencentrum, integratie met Bluetooth, handigheidjes zoals Nachtkleuren, concentratiehulp. Tools zoals het koppelen van je telefoon. Een frisser jasje wat beter schaalt op verschillende resoluties (tv, desktop, laptop). Onder de motorkap, nieuwere versies van DirectX, betere driver ondersteuning en comptabiliteit.

Stilstand is achteruitgang hè. Al verander je alleen het uiterlijk, of optimaliseer je de usability, voor het gros van de gebruikers komt het dan weer als "nieuw" over.

Het is daarom ook niet vreemd dat ze nu binnen "versie 10" blijven doorontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 7 oktober 2019 16:26]

Maar wat heb je werkelijk wat aan. De verbetering van de schermen merk ik drie keer per jaar. 4G is tegenwoordig standaard, maar zit ook op de budget modellen. USB-C, Snellere Wifi(dan je internetverbinding), NFC, is dat werkelijk mer functionaliteit dat je ook gebruikt?

End dan die grotere accu, die is alleen maar nodig om al deze extra hardware aan te sturen! Met een kleiner scherm met minder pixels was dat niet nodig geweest.
Nou, mijn batterij gaat 2 dagen mee, dat kon de s2 niet.
Alles van de S2 is outdated.Geen enkel stukje hardware wat in die telefoon zat is nu nog realistisch te vinden in een telefoon.
- OLED scherm
- Verder nog ondanks het dunne design: Vervangbare accu en als een van de laatste toestellen nog eenvoudig te repareren schroevendraaier.

Ik heb mijn S2 2 jaar geleden pas vervangen
Oled scherm:
* is de hoeveelheid pixels van 384.000 naar 4.377.600 = meer dan 11x zo veel. (s10)
* is de helderheid van 362 naar 820 cd/m2 gegaan = 2,27x zo veel (s10)
* Zijn de screen to body ratio's ontzettend toegenomen
* Is het mogelijk om deze schermen te buigen

Repareerbaarheid heeft vrij weinig met het formaat te maken maar vooral met:
* Glas en aluminium voor "premium" gevoel.
* IP68 certificaat
En wellicht dingen als:
* Draadloos opladen
* NFC
Hoewel je gelijk hebt met je specificaties, zie ik daar geen enorme innovatie.
De functionaliteiten van het apparaat zijn nauwelijks anders, alleen verbeterd.
Innovatie is simpelweg vernieuwing. Nieuwere onderdelen > Innovatie.

Ik zie IP68, draadloos opladen, gigantische screen-to-body ratio echt wel als innovatie. Dat functionaliteiten van het apparaat hetzelfde blijft, maakt het niet minder innovatie. Een TV's functie is nooit veranderd, maar om te zeggen dat er geen innovatie is op TV gebied vind ik een stretch.
Voor mij is dat wel de strekking. Van niet mobiel bereikbaar naar mobiel bereikbaar; dat was innovatie.
En daarna nog een slag eroverheen, waardoor we ineens mobiel het internet konden bezoeken.

Echte innovatie op de TV wereld is er nauwelijks geweest. Van CRT naar flatscreen valt er nog wel onder wat mij betreft. Maar alsnog is dat geen revolutionaire wijziging; het is alleen het bestaande concept wat platter maken.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 9 oktober 2019 10:55]

In mijn opinie undersell je dan de verbeteringen waar duizenden mensen zich dagelijks mee beter houden. Oled, 8K, flinterdun, rolbaar, transparant, er is genoeg innovatie. Dat het geen disruptieve innovatie is, prima, maar het is zeker innovatie.
Klopt, vooral de prijs is absurd.
Je hoeft niet de beste camera sensor te hebben,
Google heeft dit bewezen met de Google Pixel, die gebruikt geweldige software om de beste foto's te nemen zonder dure sensoren.

En ja telefoons hebben hun maximale potentieel bereikt.
Nu is de vraag waar gebruik je het ding allemaal voor, dus krijg je allemaal rare zooi zoals, folding /dual screen / 360 screens, ect.
Lol: "Zonder dure sensoren". De Nexus 6P en de opvolgende pixels maakten gebruik van een van de grootste mobiele sensoren, de 12MP Sony Exmor IMX378. Een van de weinige sensoren die 1.55 µm pixel size heeft. Dit heeft tot gevolg dat er significant minder ruis te zien is en was bij google-telefoons de afgelopen 5 jaar.

De camera van de Pixel is goed door de software, maar de hardware is ook beter dan gemiddeld. Deep fusion doet nu voor iPhones wat Google al 3 jaar softwarematig doet, maar de iPhones (e.d.) van de afgelopen jaren maakten geen verschrikkelijke foto's.
Heel mooi, maar de huidige smartphones zijn amper beter dan de Lumia 950 met photo's nemen. Behalve dat er een 'zoom' toegevoegd is. Maar de kwaliteit is amper beter (if any) en vaak een persoonlijke voorkeur.

Dus ook daar, is naar mijn idee de vooruitgang nihil.
Je moet niet overdrijven in je nostalgie: de Lumia 950 had een goede fotokwaliteit destijds, maar de beste smartphones doen het tegenwoordig toch wel een heel stuk beter, zeker bij moeilijkere lichtsituaties, en ze bieden veel meer mogelijkheden.
Ik heb hier een nokia 950xl liggen en een s10+, je kan je verhaal beter even wissen want je hebt geen idee waar je het over hebt. Het verschil is letterlijk dag en nacht.
Klopt, de sensor is wel goed, maar het is niet top of the line, highest end bling bling look at this(tm) sensor :+
Telefoons hebben nog lang niet hun volledige potential bereikt.

Cpu kracht kan nog steeds verbeterd worden, (en ook de zuinigheid daarvan)
Camera's kunnen nog geen dlsr vervangen.
De accu techiek moet nog flink verbeterd worden.

Hoe een telefoon in 2030 eruit komt te zien dat weet niemand. Maar sowieso niet zoals de telefoons van nu.

Er is altijd van alles te innoveren. Anders waren de telefoons uit 1950 wel prima.
Ik had het meer over wat een telefoon als telefoon doet.
Dit is natuurlijk bellen en berichten versturen.

Daar zijn geen betere cpus of andere technologie voor nodig.
Telefoons worden langzaam meer dan een telefoon.
Dat is niet slecht, maar we kunnen het straks beter een mobiele computer gaan noemen met bel functie. :)
Telefoons worden langzaam meer dan een telefoon.
Dat zijn ze toch al zo'n 20 jaar?
Nu al eigenlijk, tenminste, ik besteed meer tijd op mijn telefoon aan andere zaken dan bellen/berichten sturen.

Hoewel het wonder van de smartphone is wat mij betreft niet dat het een computer op zak formaat is maar de hoeveelheid sensoren die ze erin weten te proppen. Denk aan GPS, antennes, microfoon, touchscreen, cameras, gyroscoop, hittesensor, kompas, vingerafdruksensor, etc..

Een traditionele computer is eigenlijk nog steeds beter in het "computer" zijn, echter een smartphone is veel veelzijdiger dan een notebook/desktop.

Edit: Vergat het scherm. Waarschijnlijk het meest kenmerkende invoerelement van een smartphone.

[Reactie gewijzigd door Krankenhausen op 7 oktober 2019 15:08]

Straks? Ik zit toch op de pagina van 7-10-2019?
Het leuke is dat we geen glazen bol hebben. Mischien zit je er wel helemaal naast. Stel er komt een nieuwe batterij die 2x zo lang mee gaat en 4x zo snel oplaad? Dan ben je erg blij
Kortom, ik weet het niet, jij weet het niet, wij weten het niet. Laten we hopen dat jij het fout hebt, en er Nog veel geinnoveerd word.
Klopt, maar telefoons als telefoons gaan nooit beter worden om mee te telefoneren.
Pak een standaard accu en douw het in een oude nokia en dat ding blijft weken draaien zonder probleem :)

Alleen moderne telefoons worden langzaam meer dan een telefoon(is niet slecht), maar het begint een andere functie te krijgen dan 'telefoon', het is tegenwoordig een compacte computer.

De functie is dus veranderd. :+
En over camera's, als je echt foto's wilt gaan maken ben je beter af met een echte camera, dan een mobiel apparaat :)
Ik heb ook niks over cameras gezegd
Mischien moet je het anders zien, de manier van communicatie is wel degelijk veranderd. Websites, apps, zijn ook vormen van communicatie. Daar wordt ook nogsteeds aan gewerkt en de telefoon veranderd daar aan mee.
Klopt, maar de nieuwe technologiën die worden bedacht kan men de vraag stellen of het meeste ervan echt nuttig is of een leuke gimmik
Er valt nog genoeg te verbeteren aan telefonie. 20...20.000 Hz audiospectrum bijvoorbeeld, kleine luidsprekers die toch een vol geluid kunnen produceren, snellere call setup....
Als er kleine luidsprekers gemaakt kunnen worden met dezelfde kwaliteit van een goede audio setup met flinke boxen, dan eet ik mijn t-shirt op haha
Ik denk het wel:
  • Innovaties die zorgen voor een betere accuduur
  • Betere flexibele schermen
  • Microled-schermen
  • Fysiek uitklapbaar toetsenbord
  • (betere) projectiemogelijkheden
  • Een enkele camera die om te draaien is (dedicated/selfiecam)
  • Een passief scherm op de achterkant welke een achtergrond/informatie toont.
  • Snelle, betrouwbare vingerafdrukscanner achter het scherm
  • Selfiecamera achter het scherm, dus geen notch/hole.
Daarnaast zou er wel wat meer fantasie mogen zijn omtrent besturingssystemen. Apple is te duur en te gesloten, Android is privacyhongerig en advertentierijk, Sailfish is een goed alternatief op dat vlak, maar biedt te weinig native apps en actieve gebruikers op dat vlak.
Ik vind je vergelijking met de S2 een beetje scheef. Da's een phone van 2011 toen de smartphone markt nog in volle groei was. Echter als ik de S2 vervang door S7 vind ik dat je meer dan gelijk hebt. Of toch voor de zaken die mij belangrijk zijn (vb bezelless phone is niet verre van belangrijk voor mij). Op vlak van SoC en camera ed. zie ik toch weinig verschil. Daarnaast wil ik toch even opmerken dat weinig hardware innovatie niet betekent dat de prestaties niet worden opgeschroeft. Je kan een Nokia 3310 perfect slechts 1 uur standby geven met de juiste driver fuck-up.
Op het moment zijn de features die eruit springen foldable, snelle fingerprint onder scherm. Wat interesant kan zijn naar de toekomst toe is het onderzoek dat gedaan wordt naar camera onder het scherm.
“Gestopt met innoveren”?

Ik denk eerder dat “een opeenstapeling van domme beslissingen” de lading beter dekt!

HTC heeft het volledig aan zichzelf te danken dat zij in haar huidige positie zit. Terwijl heel de markt zich aan het richten was op betere camera’s, kwamen zij met de teleurstellende UltraPixel. Toen ze vervolgens in rap tempo marktaandeel aanneemt verliezen waren, deden ze ook nog eens niets aan het prijsstelling en waren ze simpelweg veel te duur voor hetgeen geboden werd. De rest is vervolgens een optelsom:
- matige schermen (lage helderheid en LCD)
- overbodige gimmicks (slecht uitgewerkte knijpfuncties)
- middelmatige camera’s
- waardeloos update beleid

En terwijl het marktaandeel wegebt blijven ze voor zeer middelmatige telefoons “Apple-prijzen” vragen...

“Eigen schuld, dikke bult!” is perfect op z’n plaats hier.
Je vergeet nog slechte kwaliteit. Over het algemeen in mijn omgeving en met eigen HTC's veel meer gedoe gehad dan elk ander merk. Op een gegeven moment gaat dat zich tegen je keren natuurlijk.
Die knijpfunctie vond ik fantastisch. Heel veel gebruikt.

Alleen het feit dat de U11 (en opvolgers) ongeveer 1 update/jaar kreeg zorgde er wel voor dat de opvolger geen HTC werd. Google brengt maandelijks een beveiligingsupdate uit, alleen HTC rolt die dus niet uit voor haar toestellen... Android 8 was vrij snel na release, maar Android 9 is pas een jaar na introductie ervan gekomen. Dat is schunnig traag voor een flagship phone.
Volledig mee eens. HTC maakte gewoon slechte keuzes. De SAAB onder de telefoons.
HTC had ooit een voorsprong, maar is die volledig kwijt. En dan die focus op VR-brillen, een gimmick...
Het belachelijke update beleid was voor mij de boosdoener. Ik heb de One S en One X gehad. Beide hadden een jaar lang updates en enkel men One X heeft 1 Android update gekregen en dan nog maanden na alle andere merken.
HTC moet terug naar de HD2 tijden. Toen ze wel koploper waren.
Ik heb het altijd jammer gevonden om HTC zo te zien dalen. Toch echt 10 jaar met plezier gebruik gemaakt van hun smartphones.
Het was in die tijden een stuk makkelijker om voorop te lopen. Onze eisen waren toen nog een stuk simpeler, naïever. Als je destijds sneller op de markt was dan je concurrenten dan had je al veel gewonnen. De processen en ontwerpen die HTC dus succesvol maakten zouden vandaag de dag niet meer werken, er is meer voor nodig om Samsung, Google, Huawei en Xiaomi te verslaan.
Desire HD _/-\o_

waardoor iedereen mij voor gek verklaarde omdat ik met zo een achterlijk grote telefoon liep..

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 7 oktober 2019 16:17]

Is dit niet te laat? High-end is tegenwoordig vrij duur, waardoor dat niet meer voor iedereen te koop is. Je hebt dus wel een bepaalde fanbase nodig van die-hard fans die het toestel willen afnemen. Doordat HTC de afgelopen jaren veel steken heeft laten vallen ben ik benieuwd of die fanbase er nog wel mee is. Daarbij moet gezegd zijn dat HTC met al zijn telefoons duurder is en (niet meer) meer geeft, wat ze klanten heeft gekost. Desondanks ben ik benieuwd; de M7 was toendertijd een absolute parel.
Bestaat high-end wel??

Je hebt de iphone en samsung s-serie waar mensen nog geld voor willen neerleggen,
maar iedereen is het er over eens dat die zwaar over-priced zijn.

Dan heb je een de klasse tussen €400-600 euro, en daar zit (extreem) goed spul tussen.


HTC in beide geen bestaansrecht. Bij de bovenste gaan ze niks verkopen, in de onderste regionen gaan ze geen winst maken, tussenin ga je het niet redden zonder een extreem groot marketing-budget, wat ze ook niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 7 oktober 2019 09:43]

De Google Pixel is een geweldige telefoon voor de prijs.
De beste Camara van alle telefoons.
Een goed scherm en het aller belangrijkste:
Geen nutteloze apps van Samsung / huawei etc.

Gewoon basis android zonder gezeur.
Plus altijd op to date, want je hoeft niet te wachten op de ODM voor een update, aangezien Google de telefoon en de software maakt :)
Jammer dat de 3 niet meer te koop is :(
Bij hij end end gaat het niet alleen om de hardware maar ook om de klant beleving, design, service, Exclusiviteit, een spijkerbroek van van pietkerkhof voor 35 euro is kwa materiaal niet slechter dan een Levi van 120 euro.
Het is waard wat de gek er voor geeft, High-end ligt tegenwoordig in prijs boven 800 E, in combinatie met het feit dat je voor die extra honderden euri niet veel meer telefoon krijgt, doet veel consumenten besluiten om te kiezen voor een midrange (de prijsklasse waar vroeger hight-end in lag) of budget telefoon (de vroegere mid-range prijsklasse). sommige geven het zelfs op voor de super-budget telefoons, gezien je de duurdere technisch langer kan gebruiken, maar iedere keer toch je telefoon na 2 a 3 jaar niet meer geupdate wordt en dan ineens onveilig is, ongeacht de prijsrange!
Het is waard wat de gek er voor geeft, High-end ligt tegenwoordig in prijs boven 800 E, in combinatie met het feit dat je voor die extra honderden euri niet veel meer telefoon krijgt, doet veel consumenten besluiten om te kiezen voor een midrange (de prijsklasse waar vroeger hight-end in lag) of budget telefoon (de vroegere mid-range prijsklasse). sommige geven het zelfs op voor de super-budget telefoons, gezien je de duurdere technisch langer kan gebruiken, maar iedere keer toch je telefoon na 2 a 3 jaar niet meer geupdate wordt en dan ineens onveilig is, ongeacht de prijsrange!
Voor mij is High-end de nieuwste en snelste CPU/GPU, met goede scherm, en Xiaomi maakt nog steeds High-end smartphones van rond de €400,- wat ongeveer net zo goed is als een Samsung smartphone van €800 a €1000.
Er is geen vaste fanbase nodig als je gewoon een goede telefoon voor een redelijke prijs maakt die goed uit de reviews komt en waar HTC geen steken bij heeft laten vallen.

Maar HTC heeft jaren achtereen de verkeerde keuzes gemaakt. De concurrentie deed het gewoon beter.
HTC had op de doorbraak van VR gegokt en verloren.

Weer een speler naar de achtergrond vanwege een VR hype. Op naar de volgende!

VR is dead; long live VR!
je doelt op VR in de mobiele scene?
Vr blijft voorlopig een niche markt. De techniek is gewoon nog niet ver genoeg voor een echt fatsoenlijke ervaring. Althans niet betaalbaar
En wat noem jij betaalbaar dan?
Vr is allang de niche status kwijt wat mij betreft.
En met de nieuwe betaalbare (draadloze) Vr headsets van de grote merken zie je dat dit grote stappen maakt
Inderdaad. En hoewel ik vermoed dat voor een bedrijf als HTC de VR markt nog te klein is om op te overleven, helpt het ook niet bepaald dat ze gewoon qua prijs/kwaliteit mijlenver achterlopen op Oculus. En gezien wat beslissingen van Oculus vind ik dat zelf heel erg jammer, en zou ik heel graag willen dat ik HTC als serieus alternatief kon zien. Echter nu weer de HTC Cosmos die veel duurder is dan een Rift S, en ondanks wat pluspunten, het op een hele hoop andere punten schijnbaar toch echt laat afweten.
De Oculus Quest schijnt toch echt hard te gaan.
Wat ze vooral fout hebben gedaan heeft meer met naamgeving te maken. De HTC Desire is en de 1e samsung Galaxy stonden op gelijke hoogte, en Samsung is gewoon lekker doorgegaan met uitbrengen van Galaxy's, wat goed is voor de mond-op-mond reclame. Terwijl HTC per se moeilijk moest doen met model titels en nummers zodat je daar volledig het overzicht kwijt was.
Ergens wel eens, maar kijk eens hoe OPPO dit aanpakt. Of nog erger, sommige fabrikanten van grafische kaarten. Gaat soms nergens over die namen, maar toch verkoopt het. Tuurlijk is een Galaxy wel echt een bekend iets maar de toestellen zijn ook gewoon goed. HTC heeft er toch een hoop gemaakt die niet zo degelijk waren. Dan kan je het nog zo'n mooie naam geven.
Verschil is dat de gemiddelde 'leek' nog nooit van OPPO of een grafische kaart heeft gehoord.
Dit zijn slechts voorbeelden natuurlijk. Of ben je van mening dat bijvoorbeeld televisies wel duidelijke namen hebben? Mag toch wel aannemen dat iedereen daarvan heeft gehoord, maar als er producten zijn met onduidelijke namen, dan is het dat wel.

Ik wil ermee zeggen dat hoe je een product noemt niet zozeer bepalend hoeft te zijn voor succes. Net als tv's heeft iedereen wel een smartphone. Als een product een vertrouwelijke gebruikerservaring heeft en het product heeft een hele onduidelijke naam zie ik niet in waarom dat de verkoop enorm zou belemmeren.

Neemt niet weg dat een goede of slimme naam juist wel weer mee kan werken in de verkoop. Google Pixel, of zoals eerder genoemd de Galaxy reeks. Dat zijn namen die blijven hangen.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 7 oktober 2019 09:57]

Ben benieuwd of het nog wat wordt. M8 was laatste fatsoenlijke toestel w.m.b.
Nou... ze hebben ansich wel degelijke telefoons uitgebracht, maar niet bijzonder genoeg om het te redden tegenover andere fabrikanten. Dat is eigenlijk ook wat ze in dit bericht zeggen; ze waren niet onderscheidend genoeg en daardoor is men de interesse verloren in HTC toestellen. Ze blonken nergens meer in uit maar vroegen wel dezelfde prijzen als andere fabrikanten (met name Samsung) die wel met gelikte nieuwe design kwamen etc.
Je hoeft je ook helemaal niet te vernieuwen op het gebied van hardware om nog een beetje succes te hebben. Kijk naar Nokia, die heeft nu hun bescheiden succes. Als HTC ook rond die tijd sterke upper midrange phones was gaan ontwikkelen was er niets aan de hand geweest nu. En dat is zo makkelijk. Koop wat 1080p paneeltjes in die de 500nit halen, gebruik een goede energiezuinige snapdragon 6xx soc. Headphone jack, sd kaart slot, hell, gooi er een sandstone achterkant op die verwisselbaar is, heb je ook meteen als enige op de markt de verwisselbare accu als USP. Zorg dat de camera's goed genoeg zijn. Misschien android one instappen, nog een selling point erbij. Dan maak je zonder innovatie degelijke smartphones, en kan je je voor de rest lekker focussen op VR.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 7 oktober 2019 09:15]

Android One, of HTC Sense, dat werkte destijds echt enorm goed. De intergratie van je facebook contacten met je telefoon-contacten voor de afbeeldingen, de goede agenda die in 1 app zowel email als facebook als gmail prima bundelde en op meerdere vlakken werkte het gewoon soepel. Als ze dat terug brengen met fatsoenlijke hoeveelheid updates, en inderdaad bijv. een grote (4000mAh+), verwisselbare batterij in een stevige behuizing en een goede camera...
Klopt, kijk maar naar de Google Pixel, die gebruikt niet de nieuwste hardware.
Het gebruikt juist geavanceerde software om het beste te maken van de hardware die het heeft, hierdoor heeft het de beste camera, zonder bakken met geld uit te geven voor een dure sensor.
Het probleem met jouw voorstel is dat het geen telefoon oplevert waar je geld mee kunt verdienen. HTC zal iets uniek moeten brengen, of ze verdwijnen volledig van de smartphone markt. Wat jij beschrijft kunnen ze ook in China doen, en een stuk goedkoper...
HMD maakt ook een bescheiden winst met Nokia. Beter dan verlies draaien op de mobile divisions, zoals sony, lg, htc, en meerdere doen. Als je in de westerse wereld de naam hebt van, niet gek maar wel goed, voor een schappelijke prijs (net als nokia's tussen de 200 en 400 euro), dan pak je je centen echt wel hoor. En dan vind ik zelf dat er bij Nokia's nog zat beter kan.

Iets unieks brengen is niet zo moeilijk, want een stevige no nonsense telefoon die gegarandeerd 3 jaar mee gaat voor een kleine 400 euro is al vrij uniek. Ja een pocophone geeft je nog meer voor minder geld, maar goed, die hebben niet de naamsbekendheid in het westen zoals nokia of htc.

Vergeet niet dat de best verkochte smartphone in west europa de galaxy A50 is. Met grote afstand. Er is gewoon veel vraag naar een goed midrange toestel. Ook al hadden ze daar quite mee gespeeld, hadden ze het beter gedaan dan nu, want nu draaien ze verlies.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 7 oktober 2019 10:59]

Je snapt mijn punt niet: wie een toestel zonder meerwaarde aanbiedt, zal op termijn uit de markt geduwd worden. Zo zie je dat Samsung nu al toestellen op de markt brengt die eigenlijk toestellen van andere fabrikanten zijn. De enige toegevoegde waarde die deze toestellen nog hebben is het labeltje “Samsung”, want zo kan je er wellicht 20€ meer voor vragen.
Overigens is HMD in tegenstelling tot wat jij beweert niet winstgevend: https://nokiamob.net/2019...189-million-loss-in-2018/

Om winst te maken op de markt van mobiele telefoons moet je ofwel gigantische hoeveelheden verkopen met filterdunne marges in de low-medium markten, of een goede positie hebben in de high en markt of iets onderscheidends brengen dat langer duurt dan de lancering van één model. In elk geval zal dat niet kunnen zonder frisse ideeën en “innovatie” onder de één of andere vorm. Dat laatste kan wellicht moeilijk zonder veel kapitaal want de smartphone is een matuur product geworden, dus innovatie wordt steeds duurder en moeilijker.
Ai, ook geen zwarte cijfers meer. Vorig jaar nog berichten gelezen dat ze wel zwarte cijfers schreven. 2018 was sowieso niet echt het jaar van Nokia. Die phone met 5 of 6 camera's achterop is gewoonweg zeer matig, en er werd veel geklaagd over de bouwkwaliteit van de goedkopere modellen. Hopelijk pakken ze de draad weer op met een paar sterke modellen, anders wordt het ook een beetje een downward spiral ben ik bang.
Ik hoef geen unieke telefoon, maar wil een telefoon die geen zwakheden kent. Of bedoel je dat met "uniek"?
Een telefoon moet een USP hebben, by default is dat de prijs... en dat is voor veel fabrikanten geen houdbare positie.
Gezien de prijzen bij HTC laten ze daar wat steken vallen... ;)
HTC verschoof de focus naar virtual reality en daarom kwam de vooruitgang op smartphonegebied bij het bedrijf tot stilstand, zegt HTC-directeur Yves Maitre.
Dat Google een groot deel van hun smartphone divisie kocht voor hun Pixel lijn lijkt mij ook niet geheel irrelevant.
Yep idd, wilde precies hetzelfde punt aanhalen. Geloof dat dit mid-2018 gedaan was. Dit waren zo'n 4000 werknemers, dus HTC heeft geeneens een telefoon hardware team.

Overigens de recente VR release van de HTC COSMOS headset is ook geplaagd met "hardware issues". Niet goed werkend te krijgen in de avond met mindere licht omstandigheden (meerdere review sites). En als de 2x batterij duur van de controler echt maar 2 uur is, erg pijnlijk, en slecht hardware design imho.

https://www.roadtovr.com/htc-vive-cosmos-review-postponed/
Nu Sony nog, die innoveren ook niet bij smartphones.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 7 oktober 2019 09:42]

Zijn nog wel de enige die high end specs in een compacte telefoon stoppen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True