Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MIT stopt samenwerking met ZTE en Huawei

De Amerikaanse technische universiteit MIT stopt met de projecten die zij in samenwerking met de Chinese techgiganten Huawei en ZTE uitvoert. Aanleiding zijn de Amerikaanse onderzoeken die lopen wegens vermeende overtredingen van handelsrestricties.

Het gaat om de handelsrestricties die de VS heeft opgelegd aan Iran en Noord-Korea. Omdat Huawei en ZTE goederen van Amerikaanse origine naar deze twee landen zouden hebben verscheept, schort MIT de samenwerkingen op. ZTE heeft in verband hiermee in 2018 al een boete van een miljard dollar moeten betalen en Huawei wordt nog verdacht.

Volgens een alumnus, investeerder en donateur van de universiteit die met de Financial Times sprak, is er sprake van druk vanuit de Amerikaanse defensie. "MIT is een erg open minded universiteit, maar krijgt zoveel subsidie van de Amerikaanse overheid, dat de druk om deze banden te stoppen enorm was. Het moest deze opofferen."

MIT schrijft verder dat alle samenwerkingen met China, Rusland en Saoedi-Arabië extra onder de loep worden genomen om soortgelijke problemen te identificeren. De universiteit zegt echter wel open te staan voor hernieuwde samenwerkingen in de toekomst, 'als de omstandigheden veranderen'.

Ook in Nederland zijn er bedenkingen als het gaat om samenwerking met China en Rusland. Het hoofd van de AIVD stelde onlangs nog dat Nederland niet te afhankelijk moet worden van Chinese apparatuur om zich niet te kwetsbaar op te stellen voor spionage of it-aanvallen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

04-04-2019 • 10:36

117 Linkedin Google+

Reacties (117)

Wijzig sortering
Heeft ook maar iemand al iets van bewijs gezien hierover?
Nee, er is bijna geen bewijs geleverd. Maar aan de andere kant. Waarom zou het westen toegang moeten verlenen met alle risico's van dien, terwijl organisaties / bedrijven tegengewerkt/aan extra strenge regels moeten voldoen in landen zoals China?
Het is geen gelijk speelveld.
De discussie is wat eenzijdig. Het gaat vooral over hoe we China buiten de deur moeten houden. Maar dit lijkt vooral symptoom bestrijding.

Wat China erg goed doet (zoals ook besproken in de laatste aflevering - https://www.google.com/po...WUFJPXzE1MzIwMzM5fi5odG1s - Future Shock), is dat ze heel effectief zijn in het ontginnen technische kennis, weliswaar volgens de regels maar natuurlijk puur uit eigen belang. Zo leveren ze "gratis" PHD studenten (die weer opgeleid terugkeren naar de staatsbedrijven), bieden ze buitenlands talent interessante aanbiedingen en investeren in strategisch onderzoek. En dan hebben we t nog niet eens of hoe ze deze relaties in buitenland pro-actief blijven benaderen/interesseren.

Onze bedrijven/overheid zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen en hier miss iets minder "naïef" / organisch mee om moeten gaan. Het alternatief is dus dat zij dit een stuk strategischer insteken, met wereldwijde focus (pockets of knowledge) en als "directe" investering in de eigen economie benaderen.

Opportunistischer dus (als een vd oplossingen).

[Reactie gewijzigd door dhsaddink op 4 april 2019 20:54]

Deden de Japanners dat niet ooit ook? Japan is groot geworden in elektronica omdat ze heel veel knutselaars in Tokyo hadden met allemaal een specifieke expertise. Toevallig gingen die ook goed samen met de productie van elektronica. Dankzij de Japanners is de markt voor consumenten elektronica ontstaan.

Japanners deden toen vaak bezoekjes in Amerika en maakten van alles wat ze tegen kwamen nauwkeurige aantekeningen. Amerika had de Japanners onderschat en dacht dat ze wel veilig zaten met hun patenten op zak.

Zelfde verhaal speelt zich nu weer af, echter de Chinezen zal patenten een zorg wezen.
Maar het gaat natuurlijk om de spionage hacks, de troefkaart van Amerika. Het is oké dat Amerika de boel afluistert, maar als anderen dat doen, nou dat is dan echt slecht. Schijnheilig gedoe allemaal.

IT is de nieuwe bom geworden zo schijnt...
Ze halen de kennis ook op minder nette manieren. Net zoals ook de VS, China en vele andere landen doen.
https://www.zdnet.com/art...-for-military-technology/

Ook het bedrijfsleven is uiteraard onderhevig aan dit soort aanvallen alsook expats die werken in bedrijven en kennis en data kunnen vergaren. Legaal én illegaal. Je kunt mij niet wijsmaken dat van het legertje Russen dat inmiddels in de IT in Nederland werkzaam is er geen zijn die een duo-baan voor het Kremlin hebben. Verder is er een heel IT leger aan Indiers hier. Dat zijn wel de twee grootste groepen in de nederlandse IT denk ik.

Een oud gezegde: Je moet de kat niet op het spek binden
Ik probeerde niet de suggereren dat China alleen volgens de regels speelt.

Het ging mij meer om hoe wij er als Nederland (en miss het westen in bredere zin) met dit probleem om moeten gaan. En dat we bovendien wellicht wat van China kunnen leren op dat gebied.

Het zou toch een mooie situatie zijn "if we can beat them on their own game" :)
- Uiteraard zonder al onze normen en waarden op te geven.
Nee, ik wist dat je dat niet suggereerde
Ik wide eigenlijk alleen aangeven dat er naast techniek in principe ook personele problemen spelen op het gebied van veiligheid. Daar hoor je bijna nooit iets over.
Ach we zijn hier al veel te laat mee. China heeft op sommige gebieden al lang een voorsprong op ons. Daar waar ze nog een achterstand hebben zullen ze dit vrij snel gaan inlopen.
Ach laat dan maar lopen. Niks meer aan te doen!
Dat zeg ik niet. Enige dat aanpakken doet is het misschien iets vertragen maar echt effect zal het niet veel hebben.
Als het alleen maar vertraagt, laat maar doen dan!
Ten eerste is het bewijs van dit nieuwsbericht de verklaring MIT zelf. Dus die is simpel,

Maar als je net als zo vele niet begrijpt wat het probleem is in China, en bewijs zoekt dat deze bedrijven misbruik maken/ deuren open zetten dan snap je niet waar het over gaat.

ELK bedrijf in de wereld kan deuren open zetten of misbruik maken, maar de wetgeving van het betreffende land waar bedrijven gevestigd zijn voorkomt dat, of bestraft dat.

Ik merk dat ik steeds bozer word op dit soort onnozele reacties. Ga je eens verdiepen in hoe China werkt, en hoe de wetgeving in elkaar zit.

Het feit dat China controle heeft over alles in China op een zeer indringende en opeisende manier moet de haren op je rug overeind zetten als het over Core Infra gaat.

Daarnaast is er keihard bewijs dat dit soort bedrijven handelsverdragen schenden. En niet de minste.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 4 april 2019 11:46]

Je mist het punt.

The US met zijn backdoor bestraffende wetgeving is JUIST betrapt op het inzetten van backdoors en zelfs afluisteren van geallieerde landen. Daar is KEIHARD bewijs voor.

China zonder hun wetgeving is nog niet betrapt.

Het kan een preventieve maatregel zijn, maar als dit een NL uni was die aangeraden wordt om met US bedrijven relaties te onderhouden maar niet met Chinese bedrijven dan is dat bijzonder slecht in mijn ogen.
Volgens mij gaat het in deze om handelsverdragen die zijn geschonden. ZTE heeft al eens een grote borg moeten betalen daarvoor. Dit hebben ze ook gedaan waarmee ze schuld bekennen.

Daarnaast heb je het spionage verhaal, wat helemaal niks met Huawei of ZTE specifiek te maken heeft, maar met de Chinese wetgeving. Dat Huawei en ZTE core infra hardware verkopen is maar toeval, maar daardoor liggen exact die bedrijven onder de loep.

Je hoort vaker mensen roepen "wijs dan een backdoor aan", maar dat is niet waar het over gaat.

Dat er daarnaast ook nog eens bewijs gevonden is voor afluisteren is weer iets helemaal anders.

Het zijn 3 onderwerpen, en niet 1.
1 de samenwerking wordt stopgezet vanwege het overtreden van sancties. Dat kan ik begrijpen, behalve dat Huawei daar nog alleen vna verdacht wordt. Dus nog niet schuldig is bevonden.

2 Spionage verhaal heeft niks met wetgeving te maken. Gezien de VS wetgeving de VS er niet van weerhouden heeft is denken dat wetswijzingen de situatie voor China zou veranderen bijzonder naief.

3 Het gaat wel voer de backdoors. 1 land met wetten ertegen is wel betrapt, maar die laten we hun gang gaan. Ander land zonder de wetten is niet betrapt maar daar meoten we voor oppassen. Dat is hypocrite ten top.
Het mogelijke toch wel duidelijk zijn dat China een vrij 'aggresieve' houding heeft tegenover het westen.. intellectueel eigendom kennen ze niet, de plannen die XI tijd terug bekend maakte hadden weinig met 'samenwerken' te maken en zo gaat het lijstje verder.

Vandaar dat er ook een iets andere houding word aangenomen tegenover China.

En nee dat zegt niet dat Amerika of Belgie heilig is. Maar ik snap wel waarom het ene land wel ergens mee wegkomt en het andere niet.. Deze zaken van China niet noemen vind ik ook wel wat hypocriet
Die zaken met China zijn niet nieuw. Als dat voorheen blijkbaar geen problem was, waarom nu opens wel? Toevallig wanneer de VS en China flink aan t onderhandelen zijn over import tarieven
China was toen (10 jaar terug) ook veel minder een grootmacht zoals het nu is, met een president die een heel andere houding heeft dan die van 10 jaar terug. M.A.W. tijden veranderen, net als je vijanden en vrienden (en landen die geen deuk in een pakje boter kunnen slaan globaal). Zo doende word de houding tegenover die landen ook anders.

Over 30 jaar is Rusland misschien de beste vriend van US en Israel het grootste (economische) gevaar. Tijden veranderen, kijk alleen eens naar die '9 dash' lijn taktiek van China.. Dan begin je toch wel even 2x na te denken (of het terecht is daar buiten gelaten)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 4 april 2019 15:30]

Waarschijnlijk heb je gelijk (9dash line tactic nog nooit van gehoord)
Maar vindt t behoorlijk toevallig dat t nu naar boven komt
Het is maar hoe je het bekijkt ook.. het is enigszins ook een compliment voor China dat Amerika blijkbaar dusdanig bang word, dat ze China proberen in te dammen (zo komt de taktiek van Trump /Amerika) op mij over althans..

Dus dat China in een kwaad daglicht gezet word is natuurlijk ook beetje propaganda van het westen (denk ik)
met een president die een heel andere houding heeft dan die van 10 jaar terug. M.A.W. tijden veranderen, net als je vijanden en vrienden
Je bedoelt zoals Trump Boeing verdedigd? Niets mis mee...…..want Amerikaans.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 april 2019 18:17]

#SocialCooling

Ps: Snel lezen deze reactie - ze raakt aan politiek en gaat dus spoedig #SocialCooling
Tweakers staat deze (beperkt effectieve) bescherming slechts 24 uren toe; vandaar > spoed. En als ze toch blijft staan dan was ik te laat hè :+

[Reactie gewijzigd door BStorm op 4 april 2019 23:58]

Mee eens, maar het word opeens volgebouwd met militaire eilandjes, dat vind ik ook wel weer wat anders dan 'de westerse lijn negeren'..

Het westen doet precies het zelfde dus punt is ook meer persoonlijk, dat het wel logisch is dat de andere kant van de tafel dan weer tegengas geeft. Zo zien we nu het feestje ontplooien tussen het oosten en het westen, wat toch wel zonde is vind ik
Een wettelijk verplichte borg betalen is echt geen schuld bekennen hoor, als je het geld hebt liggen kan je het waarachijnlijk gewoon als uitgaven declareren en bij wanbetaling stijgt het bedrag en dat loopt natuurlijk snel op bij deze sommen
Uhm, denk dat JIJ je eens moet verdiepen in deze stof dan. Het is in de VS ook niet anders dan bv in China.
Er is totaal nog GEEN bewijs geleverd dat Huawei ook maar enige backdoors in hun hardware heeft gebouwd waar de chinese overheid gebruik van kan maken. Van amerikaanse fabrikanten is er wel al veel bewijs dat ze backdoors hebben ingebouwd zodat de amerikaanse overheid kan spioneren.
Enuh, ook genoeg bewijzen geweest dat grote amerikaanse bedrijven net zo hard handelsverdragen schenden. Maar leveren van goederen aan een bepaald land omdat de VS vind dat je dat niet mag noem ik nou nog niet zo'n probleem.
Bewijs vind ik niet zo belangrijk. Als ik geen goed gevoel heb bij een bepaald product, neem ik het niet. Ik kan me goed voorstellen dat de regering graag controle houdt over bedrijven die kritieke infrastructuur faciliteren. Al helemaal als de alternatieven uit China en Rusland onder een bewind staan van moordende dictators die ongelooflijk veel spioneren. Whataboutisme doet daar niks aan af.

[Reactie gewijzigd door Eesti op 4 april 2019 12:16]

Bewijs vind ik niet zo belangrijk.Dat hebben we all gemerkt :
nieuws: NSA en GCHQ werkten samen voor toegang tot Juniper-apparatuur
nieuws: Cisco-ceo: overheidssurveillance moet aan banden

Hier was genoeg bewijs.
Bij huawei niet maar dat is niet belangrijk!
Ik weet niet of je mijn punt begrijpt. Amerika gebruikt liever Amerikaanse bedrijven, zodat Amerika controle kan houden over kritiek infrastructuur. Dat is voor Amerika een stuk veiliger dan wanneer ze afhankelijk moeten zijn van Russische of Chinese bedrijven, die uiteindelijk geen enkele vrijheid genieten als hun dictators iets anders willen.

Bewijs is daarbij subjectief. Het is niet aan Amerika om te bewijzen of Huawei of ZTE geschikt is. Het is aan deze bedrijven zelf om te bewijzen dat ze geschikt zijn. Als ze de menigte daarvan niet kunnen overtuigen, om welke reden dan ook, mag een ieder daar conclusies aan vastbinden.

[Reactie gewijzigd door Eesti op 4 april 2019 16:51]

Dus als ik jou wereldwijd aan de schandpaal nagel dan moet jij maar bewijzen dat het niet zo is????
En als je dat niet goed genoeg lukt voor iedereen, waar mijn rook is fikt het vast flink bij jou, dan moet je maar leren leven met vals beschuldigd en besmet zijn. 8)7 8)7
wilde precies hetzelfde posten; zoals vaker, wordt er een boel geroepen en met vingertje naar rusland of china gewezen (apple/bloomberg/amazon) maar realistisch gezien lijkt concreet bewijs hiervoor nergens gevoerd te worden ...
Je kunt het wel proberen om verhaal te halen, maar je krijgt niks.
Uiteraard zou het mogelijk kunnen zijn dat bijvoorbeeld Huawei een (open) achterdeurtje ergens in plaatst, maar als dat bekend wordt, en dat gaat dan ooit gebeuren, heb je dikke poppenkast, dus dat gaan ze echt niet doen. Bewijs is op dit moment 0
Het meest hilarische vind ik dat veel Amerikaanse elektronica ook gemaakt wordt in China. Als China, of een ander land wil afluisteren zijn er tal van andere mogelijkheden. Dit is puur om China een hak te zetten in de handelsoorlog die al een tijdje aan de gang is. De bedenkingen zijn misschien terecht maar liggen vooral erg voor de hand. :z
Het is een kwestie van tijd dat niet de VS maar China bepaalt hoe het in de wereld loopt. Niet dat we daar blij mee moeten zijn.
Waarom eigenlijk niet? Ik vraag me altijd af waar we dan precies bang voor moeten zijn?
China is een communistisch land waar mensenrechten geschonden worden. De militaire macht van China neemt toe. China is niet bepaald een lieverdje voor de omliggende landen. China spioneert en steelt westerse innovaties en neemt het niet zo nou met patenten.

Er zijn voldoende redenen om Chinezen te wantrouwen.

http://europesebeweging.n...ijk-de-naiviteit-voorbij/
Is Europa eindelijk de geopolitieke naïviteit inzake China voorbij? In elk geval begint men zich eindelijk te realiseren dat Beijings eenzijdige interpretatie van de handelsrelatie – wel alle ruimte voor Chinese bedrijven in het Westen, niet voor westerse bedrijven in China – niet een kwestie van toevallige traagheid of onhandigheid of wat dan ook is, maar van systeem. Beijing speelt het spel volgens de eigen regels, en dat betekent dat het thuis altijd de regie in handen houdt. Van een gelijkwaardige uitruil is geen sprake – niet vandaag en niet in de toekomst.
.....
Want het besef dat het laat is, mag intussen hopelijk ook tot de krochten van het Binnenhof zijn doorgedrongen. Als gevolg van eenzijdig commerciële oogkleppen is een riskante situatie ontstaan, waar het de wereldwijde invloed van China betreft. Met de Zijderoute, waarvoor Beijing afzonderlijke lidstaten met gunstjes weet te paaien, dringt het al tot in het hart van Europa door. Piraeus is intussen een soort omgekeerd Hong-Kong, en binnenkort volgt mogelijk ook Triëst. De daarmee beoogde geopolitieke effecten worden al zichtbaar. Als gevolg van de Griekse afhankelijkheid van Chinese welwillendheid, is Brussel niet meer in staat om tot een unanieme koers te komen, waar het Beijing betreft. Zo werd niet zo lang geleden nog een poging tot gezamenlijke veroordeling van de steeds belabberder mensenrechtensituatie in China door een Grieks veto geblokkeerd.
De Chinese invloed is niet meer Verweggistan. China dringt momenteel in Europa door.
Dat mensenrechten geschonden worden is natuurlijk niet goed. Maar als je dat gegeven negeert (in mijn optiek een andere discussie) doet China toch niets anders dan wat de VS (of veel andere landen) doet? Het probeert zijn geopolitieke invloed uit te breiden. Ik vraag me oprecht af waarom dat dan China specifiek een groter gevaar maakt dan bijvoorbeeld de VS. Of ben je bang dat China de wereld zal veroveren ofzo?

[Reactie gewijzigd door Dwarlorf op 4 april 2019 13:06]

Dat mensenrechten geschonden worden is natuurlijk niet goed. Maar als je dat gegeven negeert (in mijn optiek een andere discussie) doet China toch niets anders dan wat de VS (of veel andere landen) doet?
Whataboutism praat niets goed. Jouw negering negerend worden ook mensenrechten geschonden worden door de VS (martelen, kinderen scheiden van ouders zonder registratie, etc.), maar ook dat praat niets goed.
Met alle respect maar met de term whataboutisme wordt ook maar te pas en te onpas gestrooid. Ik probeerde gewoon een vergelijking te trekken zonder daarmee iets goed te praten. Ik zeg nergens de VS doet het dus dan mag China het ook of iets in die strekking.

Ik heb namelijk nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag wat het gevaar van een grotere invloed van China is.

[Reactie gewijzigd door Dwarlorf op 4 april 2019 13:29]

Ik heb namelijk nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag wat het gevaar van een grotere invloed van China is.
Om dat te beantwoorden: voor de VS is het gevaar dat China groter wordt dat het op een dag de VS overstijgt op (nog meer dan dat ze nu al doen) verschillende gebieden.

Voor Europa is meer invloed en afhankelijkheid vanuit zowel China als vanuit de VS slecht.
En wat zijn daarvan dan de implicaties denk je? Verwacht je bijvoorbeeld dat china landen gaat bezetten, oorlogen gaat beginnen? Ik zit tussen de bedrijven door al wat informatie te vergaren op google maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet gevonden.

Hier staan wel wat implicaties in zo te zien:

PDF over gevolgen van china's geopolitieke macht

Ik zal het thuis eens doornemen

[Reactie gewijzigd door Dwarlorf op 4 april 2019 14:00]

Ik zou je eens inlezen over de Zuid-Chinese zee en militarisering daarvan.

De systematische en complete onderdrukking van de oeiergoeren, massasurveilance, die zelfs voor Chinese begrippen verstikkend is, en 'opvoedingskampen' waarbij honderdduizenden zonder goede redenen worden vastgezet.

Tibet en de hardhandige assimilatie van Tibetanen en het 'uitfaseren' van de Tibetaanse cultuur en taal samen met het masaal importeren van Han Chinezen om dit homeopathisch te verdunnen, op termijn zal China een 'coup' plegen op de Dalai Lama als religieus leider en gaat de communistische partij een goedgekeurde reïncarnatie aanwijzen als onderdeel van het langetermijnplan om Tibet te verchinezen en de rest eenvoudigweg te beheersen en onder controle te stellen van de communistische partij.

Politieke gedoogsteun en economische steun aan de brute militaire dictatuur Noord-Korea.

Het kapitalistische neo-imperialisme in Africa, waarbij de Afrikanen vaak aan het kortste eind trekken.

De steeds meer verstikkende greep over Hong Kong en Macau. Oorlogstaal richting Taiwan en dreigingen die heel erg lijken op die van Russen richting Oekraïne en andere Oost-Europese landen. Taiwan ondermijnen door steun af te kopen van armere landen met prestige projecten.

Een surveillancesstaat die de VS ver voorbij gaat in zijn extremiteiten. Het sociale krediet systeem waarin nationalisten en communistische partij die goede dingen zeggen en propaganda delen door burgers daarvoor beloond worden, want de meest effectieve censuur is zelfcensuur en self-policing tussen burgers. 'The great golden wall', m.a.w. 's werelds grootste cencuurinternet en een firewall die als enige doel heeft om te zorgen dat Chinezen in een perfect gemodereerd overheidsgoedgekeurd bubbeltje blijven.

Inmenging in de politiek in naburige landen zoals Vietnam, Cambodja. Maar ook het westen met China trollenfabrieken die alle negative informatie over China proberen wit te wassen of twijfel over te zaaien wat ondertussen al zich voordoet op een schaal minstens vergelijkbaar met wat de Russen doen.

Om maar niet te beginnen over inmenging in onze verkiezingen. Een sterk verenigd Europa is namelijk een natuurlijk tegenwicht tegen de groeiende Aziatische invloed die ze liever niet hebben in wat ze zelf zien als the 'Chinese Century', waarbij Beijing de dominante wereldmacht is.

Iedereen die zegt, 'hoe erg kan het nou zijn' heeft zich duidelijk niet verdiept in het probleem.

Het is heel duidelijk dat China zich wil profileren als een illiberaal alternatief voor het Westen, waarna andere landen ook kunnen kijken als een alternatief en voor inspiratie.

Edit: Linkjes, uitbreidingen en leesbaarheid

[Reactie gewijzigd door Ashaene op 4 april 2019 18:00]

... en dat is eng, inderdaad. Dank voor het overzicht!
Bedankt voor je reactie. Ik was oppervlakkig wel her en der op de hoogte maar wat meer diepgang is wel prettig.
China is een communistisch land waar mensenrechten geschonden worden.
China is geen communistisch land. Tevens is het geen republiek. Het is een one-party state.
De laatste keer dat ik keek was China een land. Het land wordt bestuurd door 1 partij en dat is de Communistische Partij.
Dus concludeer ik dat China een communistisch land is.

Op sommige vlakken zoals ondernemen is China iets vrijer geworden. Maar daar gebeurt niets zonder goedkeuring van de staat. En er worden ook nog steeds mensenrechten geschonden.
De laatste keer dat ik keek was China een land. Het land wordt bestuurd door 1 partij en dat is de Communistische Partij.
Het China waar wij over spreken heet formeel People's Republic of China. Heeft niets met een republiek (van de mensen) te maken. Net als dat de partij die zich "de Communische Partij" noemt niets met communisme te maken heeft.

De definitie op Wikipedia ligt dichter bij wat China daadwerkelijk is.
Op sommige vlakken zoals ondernemen is China iets vrijer geworden.
Niet voor buitenlanders.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 april 2019 16:27]

beetje vreemd eigenlijk, waarom niet eerst de uitkomsten van de onderzoeken afwachten, al zegt dat in de VS niet heel veel kijk maar naar het onderzoek waar Trumps banden met Rusland onderzocht werden...blijkt ook weer positiever gemaakt dan het rapport weergaf....in dit geval zullen ze de samenvatting aandikken en zo toch een negatief advies geven ook al vinden ze niets.

het is een raar land sinds President Trump aan de macht is.
Neehoor, het is geen raar land sind Trump aan de macht is, Trump benoemt juist problemen die opgezet zijn door zijn voorgangers.

En wat zeggen de uitkomsten van de onderzoeken precies? Hebben we met de onderzoeken van het VK of onze AIVD niet voldoende zorgen om de samenwerking met China op bepaalde vlekken juist te stoppen of nog eens tegen het licht te houden? China is oa uit op kennis en bedrijfsgeheimen om de eigen bedrijven voordeel mee te geven op het wereldtoneel tegenover andere gevestigde bedrijven. Zodra dit voordeel er is hanteert met dumpprijzen om de concurrentie uit de markt te werken om zo de markt over te nemen. Waarom zou je deze chinese bedrijven nog voorzien van kennis? Daarbij houdt china de eigen markt zeer gesloten, waarom zou je china dan vrije toegang tot je eigen markt geven? Gelijke voorwaarden is wel zo netjes.

En china weet dat er allerlei onderzoeken lopen, dat is al langer aan de gang, dus china zal er alles aan doen om eventuele zaken die niet in het daglicht mogen komen ook uit het daglicht te houden. Je kan china niet vertrouwen, wantrouwen is op z'n plaats.
de studie in het VK geeft aan dat ze niet genoeg stappen maken met de beveiliging...niet dat er gemanipuleerd kan worden of dat alles wordt doorgespeeld aan China!

het onderzoek van de AIVD is niet volledig geopenbaard bij mijn weten...dus wie weet wat daar in staat!

ik weet wel dat de AIVD behoorlijk onder de duim zit van de CIA..derhalve kan ik onderzoeken die op dit vlak door hun zijn uitgevoerd en waar de resultaten niet van gepubliceerd zijn niet als feiten bestempelen.

en dan nog...in de VS worden zeker weten backdoors geinstalleerd (weten we dankzij Snowden) dus die aparaten zijn ook niet ok...Ericsson en Nokia tja waar worden die apparaten ook alweer gemaakt? juist China. ;)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 4 april 2019 12:04]

Als de beveiliging niet op orde is kan er toch gemanipuleerd worden?
nieuws: VK: Huawei heeft 'geen vooruitgang geboekt' met veiligheidsproblemen
Als een cyberaanvaller kennis heeft van deze kwetsbaarheden en over voldoende toegang beschikt om hier misbruik van te maken, kan deze aanvaller de werking van het Britse telecomnetwerk beïnvloeden.
En dit zegt voldoende uit het rapport:
Een van de problemen heeft te maken met de onderliggende software van de producten. Zo zitten er gebreken in het ontwikkelproces van Huawei-software. Daardoor is het mogelijk dat de software die het Hcsec te zien krijgt, anders is dan de software die in de uiteindelijke apparaten komt. De toezichthouder vindt het moeilijk om aan te geven of producten veilig zijn en geen grote veiligheidsrisico's bevatten.
Maar vooral:
Het nieuwe rapport is echter wat genuanceerder en heeft het over een beperkte beheersbaarheid. Ook staat in het rapport dat Huawei in de praktijk niks heeft gedaan met de opmerkingen uit het eerdere rapport.
We zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van telecommunicatie en een bedrijf met deze grote problemen die onder vermeende invloed van een overheid staat die bekend staat om te spioneren en hacken voor staats- en bedrijfsgeheimen je telecommunicatieinfrastructuur te laten leveren is niet verstandig, zeker gezien er alternatieven zijn.
Ericsson en Nokia tja waar worden die apparaten ook alweer gemaakt? juist China. ;)
Kijken bij europese fabrikanten is de beste oplossing ja. En we kunnen bepaalde produkten ook gewoon in eigen huis laten produceren, men moet alleen bereidt zijn duurdere kosten te accepteren, goedkoop en de veiligheid opgeven is wel de slechtste optie.
Zo laat de amerikaanse overheid bepaalde apparatuur ook gewoon op eigen bodem produceren en neit meer in china.
ook uit jouw tekst blijkt niet dat er backdoor zijn ingebouwd..en eigenlijk alle routers en modems zijn kwetsbaar zodra een hacker weet van eventuele zwakheden.

er is simpelweg niet duidelijk of China bewust backdoors inbouwt en/of misbruikt, wat wel zeker is; dat de VS dat wel doet. Trump wil met zijn hetze dat proberen weg te drukken uit de media.

en dat MIT nu stopt is gewoon onder druk van de regering...nogal zwak eigenlijk van zo'n bekend en grote Universiteit dat men blijkbaar niet zonder inmenging van de regering aldaar kan functioneren.
ook uit jouw tekst blijkt niet dat er backdoor zijn ingebouwd..en eigenlijk alle routers en modems zijn kwetsbaar zodra een hacker weet van eventuele zwakheden.
Als er een backdoor in zou zitten dan lijkt het mij niet handig om die software ter controle op te geven, of denk jij van wel? :)

Het klopt dat elke apparatuur kwetsbaar is als je afweet van eventueel zaken, maar lees anders het artikel nog eens, of ik quote een klein belangrijk stukje voor je:
Het gaat dan bijvoorbeeld om onbeveiligde stacks in publiekelijk toegankelijke protocollen, cryptografische tekortkomingen, standaard wachtwoorden en 'vele andere basisveiligheidsrisico's'.

Als conclusie geeft Hcsec aan dat er ernstige en systematische fouten zitten in de softwareontwikkeling en beveiliging.
Dit gaat wel wat verder dan je opmerking "alle routers en modems zijn kwetsbaar zodra een hacker weet van eventuele zwakheden" , dit komt meer over als onbekwaamheid en zou niet moeten kunnen op dit soort cruciale infrastructuur. En ja, voordat je ermee komt, tuurlijk zullen er bij andere fabrikanten ook wel fouten in de software zitten.
in software (alle software) zitten bugs en stomme fouten..soms zelfs in hardware.

maar dan nog steeds is er bewijs voor incompetentie door huawei...maar geen enkel bewijs voor de beschuldigingen die zijn gedaan.
in software (alle software) zitten bugs en stomme fouten..soms zelfs in hardware.
Dat is natuurlijk de slechste reden om appratuur aan te schaffen waarvan bevonden is dat:
Het gaat dan bijvoorbeeld om onbeveiligde stacks in publiekelijk toegankelijke protocollen, cryptografische tekortkomingen, standaard wachtwoorden en 'vele andere basisveiligheidsrisico's'.
en tevens een cruciaal onderdeel van de samenleving moet gaan vormen. En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke invloed van de overheid, china, op dit bedrijf en diens spionage en hacking van de westerse wereld ten behoeven van de eigen industrie.

We blijven gewoon van menig verschillen :) .
Je vergeet te quoten uit je linkje;

Vorige maand zeiden twee anonieme bronnen tegen de Financial Times dat het risico van 5g-apparatuur van Huawei volgens de Britse inlichtingendienst NCSC 'beheersbaar' is.
Dat was op basis van een destijds nog niet gepubliceerd rapport. Mogelijk gaat het hier om hetzelfde rapport, daar het NCSC vanuit de Britse overheid het aanspreekpunt is voor het Hcsec.


Of kwam dat niet uit in je betoog? ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 april 2019 18:44]

Als je quote, lees dan ook door, het gaat dan precies om het zinnetje wat volgt na je eigen quote :) :
Vorige maand zeiden twee anonieme bronnen tegen de Financial Times dat het risico van 5g-apparatuur van Huawei volgens de Britse inlichtingendienst NCSC 'beheersbaar' is. Dat was op basis van een destijds nog niet gepubliceerd rapport. Mogelijk gaat het hier om hetzelfde rapport, daar het NCSC vanuit de Britse overheid het aanspreekpunt is voor het Hcsec. Het nieuwe rapport is echter wat genuanceerder en heeft het over een beperkte beheersbaarheid. Ook staat in het rapport dat Huawei in de praktijk niks heeft gedaan met de opmerkingen uit het eerdere rapport.
het is een raar land sinds President Trump aan de macht is.
Trump is aan de macht gekomen doordat hij is gekozen. Trek je conclusie. ;)
Vraag me af of Trump zich nog gaat houden aan zijn belofte om het kiescollege af te schaffen in de VS. Denk het niet, want zonder dat college was hij geen president geweest.
En zo geeft de overheid sturing aan een vrije (?) universiteit.
"MIT is een erg open minded universiteit, maar krijgt zoveel subsidie van de Amerikaanse overheid, dat de druk om deze banden te stoppen enorm was. Het moest deze opofferen."
Een schoolvoorbeeld van wie betaalt, bepaalt.
Overheid is natuurlijk een hartstikke mooie drogreden,
is er sprake van druk vanuit de Amerikaanse defensie
.

Dit is een particuliere aangelegenheid waarbij de grootste leveranciers oa boeing, lockheed, Raytheon,
https://lgo.mit.edu/partnercompanies/raytheon/


Dat zijn partijen die een mondiale technologische voorsprong hebben,
en ze willen geen chinese alternatieven.
De universiteit is vrij een eigen keuze te maken, ze kiezen er zelf voor overheidsgeld boven samenwerkingsvrijheid te verkiezen.
De vraag is natuurlijk wat het alternatief is. Ik geloof best dat zowel China als Rusland door hun overheid verplichte backdoors in hun hard- en software zouden kunnen hebben, maar is er een alternatief waarbij we mogen aannemen dat dit niet zo zou zijn? Van Amerika weten we tamelijk zeker dat die backdoors er zijn (met dank aan Snowden).

Welke landen hebben nog meer een grote techindustrie waar we deze hardware vandaan zouden kunnen halen?
Nokia (Finland) en Ericsson (Zweden) bijvoorbeeld.
Microsoft had alleen de mobiele afdeling van Nokia in handen. ;) En inmiddels maakt HMD onder de Nokia merknaam weer smartphones en zijn ze terug in Finland.
Het netwerkgedeelte is (voor zover ik weet) nooit overgenomen, alleen de telefonie-tak.
Heb je onder een steen geleefd?
Nokia is nooit overgenomen, alleen telefoon divisie!
Maar nu heeft HMD Global rechten voor Nokia telefoon divisie!
Daarmee stimuleer je tevens de Europese techindustrie, waardoor er ook meer concurrentie is op de wereldmarkt voor zowel consumenten als het bedrijfsleven.

Ondanks alle histerie rondom backdoors en afluisteren in buitenlandse apparatuur, gaat het natuurlijk ook om meer gebruik van nationaal geproduceerde producten. Iets waarop Trump momenteel erg op stuurt. Zowel in eigen land als in het buitenland. Globalisering is een tof concept, maar balans en concurrentie moet er nog wel zijn.
De Europese industrie steun je het best met zo snel mogelijk 5G toepassingen te ontwikkelen. Hoe eerder we hier een goed netwerk voor hebben hoe beter. Maakt verder niet uit met wie dit netwerk opgezet wordt.
maar waar worden hun prodcten gemaakt? volgens mij nl in china..dus wederom niet zeker over de invloed van de Chinese overheid.

maar laten we nog steeds voorop stellen dat er tot nu toe geen enkel bewijs is voor de beschuldigingen van de VS richting Huawei.

ps. en wederom bij een kritisch bericht een -1 score krijgen die eigenlijk alleen voor non-topic gegeven hoort te worden....dat de redactie van tweakers daar ondanks alle klachten nog niets aan gedaan heeft betekent eigenlijk dat ze het misbruik van het ratingsysteem goedkeuren.

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 4 april 2019 12:36]

Niet zeker over de invloed van china inderdaad, maar nog altijd beter dan het hart van je infrastructuur compleet laten beheren door een Chinees staatsbedrijf waarvan je zeker weet dat ze direct contact hebben met mensen uit de hoogste familie daar. Zeker als je ziet wat voor toekomstplannen er voor 5G klaarliggen en hoe belangerijk dit voor de communicatie systemen van een land lijkt te gaan worden. In Europa produceren zou natuurlijk nog beter zijn.
De VS is bang dat China economisch groter wordt en de financiële markten overneemt. Alles voor het eigen gewin van de VS
Ik vraag me af of dit vooral door Trump komt, of dat onder een Obama ook dit soort beslissingen was genomen.
Het lijkt me eerder een mix van reële risico's, lobbywerk van de concurrentie en protectionisme. Onder Obama had het denk ik ook kunnen gebeuren aangezien de discussie in Europa ook gevoerd wordt en Amerikaanse politiek momenteel niet als leidraad wordt gezien.
Waar het de grootkapitalisten om gaat is China te dwingen zijn bedrijven te grabbel te gooien zoals wij dat hier in Europa gedaan hebben. Nationale bedrijven worden dan opgekocht door het groot-kapitaal en de volkeren worden uitgebuit to the max. In China wil men vooralnog geen meerderheidsbelang toestaan van buitenlandse bedrijven. En groot gelijk hebben ze.

Wij zijn zelf het afschrikkende voorbeeld wat er dan gebeurd. Nog maar 5% van de bedrijven op de Nederlandse beurs in Nederlandse handen. Nationale bedrijven worden grootschalig opgekocht door multinationale die geen belasting betalen en werkgelegenheid afbreken. Er worden steeds maar buitenlanders binnengehaald om te voorkomen dat er een krappe arbeidsmarkt komt wat leidt tot loonstijgingen. De Inkomens staan al tien jaar stil maar als het op vemogensongelijkheid en schulden bij gezinnen komt zijn wij koplopers in de wereld geworden.

Je ziet hier hetzelfde verschijnsel als de VS dat het grootkapitaal de politiek overneemt. Zo zijn de landen in de EU via achterkamertjes een neoliberaal maatschappivisiej opgedrongen waar geen burger achterstaat maar die de elite dient. Het old-boys-netwerk van links tot rechts verdedigt zijn eigen belangen omdat ze er van profiteren. Partijen die niet meedoen worden tot populisten en extremisten uitgemaakt, terwijl ze zelf agressieve gebrainwashte activisten de straat op sturen om iedereen aan te vallen die voor het eigen volk opkomt.

Demcratie is macht aan het volk. Dat kan alleen maar bestaan door volksvertegenwoordigers. Maar wij hebben een partticratie met belangenvertegenwoordigers die het woord "volk" en daarmee stiekem ook democratie minachten. De eltie beschouwt zichzelf al duizenden jaren als een beter mens. Ze zijn inderdaad intelligenter en gewetenlozer als de gewone man die vooral welvaart voor zijn gezin, familie, gemeenschap wil scheppen.

De elite daarentegen stooit met hoogdravende ideologien die mensheid moeten redden. Onze leunstoelfilosofen in Brussel menen dat zij de beschaving vertegenwoordigen. Zij waarderen de goede wijn het betere eten, citeren de grote intellectuelen. Nadat ze alle productiemiddelen hebben gemonopoliseerd en het de gewone man onmogelijk hebben gemaakt de eigen kost te verdienen, zien ze zichzelf als de grote werkverschaffers. Wij zorgen voor werk. Bijt de hand niet die je voedt.

De eiltie houdt de gewone werkmens zijn eigen hard verdiende welvaart voor als de vruchten van de vrijheid, maar laat ze er steeds minder in meedelen. Wij zijn zogenaamd politiek vrij maar economisch geknecht. Ook in de rijkste landen zijn miljoenen mensen met handen en voeten gebonden aan kredieten, hoge schuldenlasten, forse verzekeringen, klokken werkdagen van tien uur en komen nauwelijks of niet aan sparen toe. De media en politiek spelen mooi weer. Jullie zijn vrij, jullie mogen op ons stemmen. Alleen verandert wel niets wezenlijks, maar het is toch keus? Nee, we gaan niet samenwerken met nationalisten die het systeem willen veranderen. Het moet wel hetzelfde blijven. We zijn nu druk bezig om het abonnementensysteem uit te rollen om ook jullie kleine bezittingen weg te nemen.

Ze kunnen China wel steeds neerzetten als een dictatuur maar feitelijk is het een getrapte democratie. En waar je maar één partij hebt, kan die uiteindelijk alleen breed volksbelang nastreven. Want ontevreden groepen brengen de staat in gevaar.

En particratie is veel stabieler, want je maakt mensen wijs dat de gevoerde politiek steeds hun eigen keuze is geweest. Jullie kiezen toch de partijen? Jullie hebben ons toch gekozen. Dat is jullie vrije keus geweest. Dat die partijen de dag na de verkiezingen hun beloften al weer vergeten, om de belangen van hun elitaire partijleden te dienen, dat ze de lasten steeds zwaarder maken voor de burger, dat ze voor de verkiezingen weer wat kadootjes uitdelen en een goed nieuws show houden, dat is ons systeem dat "democratisch" wordt genoemd. Is volksverlakkerijk democratie? Is deze demagogie democratie? Zij draaien het doodleuk om.

De brutaliteit om de feitelijke macht van de burger voortdurend in te perken (referenda afschaffen) en dat democratie te noemen. De belangrijkste macht is economische macht, zeker in een systeem waarin alles om geld draait. Hoe armer de mensen worden hoe minder ze te vertellen hebben. Dat is hoe je een volk tot slaaf maakt.

Het is niet voor niets dat ze vakken voor persoonlijke vorming uit het onderwijs hebben gesloopt en van maatschappijleer een politiek correcte religie gemaakt hebben waarin slechts één visie wordt opgediend. Pas op het Nieuws: Een maatschappijleraar zegt tegen kinderen. Er wordt beweerd wat kinderen geindoctrineerd worden. Weten jullie kinderen wat dat is? Als ik tegen jullie zou zeggen: Als je niet op Groen Links stemt dan krijg je een lager punt. Wat leugenpraat. Kinderen op een eenzijdig dieet zetten van Groen Links (= PvdA) denken zetten, dat is indoctrinatie. Precies wat deze gast doet. Maar omdat hij zelf zwaar geindoctrineerd is heeft hij dat niet door. Ik vertel toch gewoon hoe het is?

De vraag is hoelang mensen dit genadebrood willen blijven eten dat elite ze aanbiedt, terwijl ze steeds maar verder verarmd worden. Het volk produceert dingen, het is haar harde werken, de opbrengen horen haar toe. Als er een goede maatschappij orde is produceert ze voor eigen behoeften. Maar als buitenlandse elite de macht overneemt, werkt het volk voor hen, en laat ze produceren voor het buitenland als zij daar meer op kunnen verdienen. Hun toegevoegde waarde is dan geen inkomen meer maar kosten in het schema van de elite.

Van vrije mensen worden ze tot een onderdeel in de machine gemaakt (een functie). Als het onderdeel versleten is, gebreken vertoond, te duur wordt, wordt het afgedankt en vervangen door nieuwe, goedkopere onderdelen. Dat is immers de economische logica als je je tot kostenfactor laat reduceren door een elite, die zijn minachting nauwelijks kan verbergen als ze over het volk spreekt.

Ze kunnen roepen wat ze willen over China, maar die zogenaamde dictatuur heeft hun burgers uit de totale armoede getrokken en ze weer welvaart gegeven. Onze old-boys-club heeft in dezelfde periode precies het tegenovergestelde weten te bewerken. Dus ja dat zijn wel natuurlijke vijanden van elkaar. De volksdemocratie die de belangen van zijn volk vooropstelt tegen over particratieen die de belangen van de elite voorop stellen.

Het beleid is ongeveer tegengesteld. In China willen ze geen migranten en ook al trouw je met een chinees je krijgt geen burgerschap. Je mag investeren in hun bedrijven en er flink op meeverdienen maar je krijgt geen meerderheidsbelang zodat je hele boel kan opkopen.

En maar klagen over die Chinezen, maar de technologieontwikkeling in de VS drijft helemaal op Chinezen en Indiers omdat het eigen onderwijs de mensen verdomt. Dat past weer in het straatje van goedkope arbeidskrachten binnenhalen want dat gebeurd op alle niveaus, behalve de hoogste. Daar beschouwt men zich als stervoetballers, alleen zijn stervoetballers geliefd en zijn de CEO's die werkgelegenheid en werkplezier lopen afbreken gehaat. Zijn ze dan zo geweldig? Welnee de elite speelt elkaar de baantjes toe.

Hebben jullie al bedacht waarom Rutte zich wel druk maakt om de werkgelegenheid bij Shell en KLM of KPN of NS? Nou niet voor de piloten en andere werknemers hoor, want die verdienen hier minder dan elders. Nee, dit zijn van oudsher bedrijven waar de Nederlandse elite elkaar in baantjes schuift. Kan je voorstellen hoe boos ze worden als Shell zijn hoofdkantoor naar Engeland brengt. Dan gaat de Engsle old-boys-club haar "vrinden" er inschuiven. Dus zegt Rutte: Hier staat werkgelegenheid op het spel! We moeten Shell overhalen om haar hoofdkantoor in Nederland te houden. Wat kunnen we nog meer voor de wolven gooien dat we niet al hebben gedaan? Dividendaftrek! Maar in Engeland wilden ze dat natuurlijk helemaal niet.

Wat worden we toch voorgelogen. Ook over de Brexit. Met Engeland gaat het zo slecht sinds de Brexit. Dat krijg je als je van de EU afwil. Maar nu even de harde cijfers:

Engeland zit niet in de Eurozone en maakt geen deel uit van de opengrenzenzone Schengen. De economische groei sinds de economische crisis in 2007 is 19% tegen eurozone 13%. De werkeloosheid is met 4% lager dan de 8,4% van de eurozone. Ondanks de brexit groeide de Engelse economie in het laatste kwartaal met 1,3% tegen Duisland 0,9% en Frankrijk 0,6%. Het is razend populair internationaal en trekt de beste mensen aan. Het heeft de beste universiteiten. Of te wel een hele succesvolle natiestaat. Daar kunnen de vazalstaten in de Eurozone niet aan tippen.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 4 april 2019 14:18]

Ik denk dat laatste. Sancties waren er namelijk al (weet niet of al sinds Bush of sinds Obama, iig niet door Trump ingesteld) en politici waren er helemaal niet blij mee dat Trump een deal sloot met ZTE (paar miljard boete en wat andere toezeggingen) nadat die sancties hadden ontweken en daardoor op hun lazer kregen met oa importverboden. Dat overheidsinstanties druk blijven zetten vanwege deze overtredingen en andere problemen is dan niet zo gek.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 april 2019 14:37]

Inderdaad, zelfs de republikeinen in het congress stemmen vaak tegen wat de president wil op dat vlak. Hij wilde minder sancties tegen Rusland bijvoorbeeld, maar het huis en de senaat deden daar absoluut niet aan mee, het werden meer sancties.
De vraag is niet of , maar eerder wanneer de economie van China (en Azië) groter is dan de USA.

[Reactie gewijzigd door BramV op 4 april 2019 10:53]

Is ook logisch. In Azie wonen ruim 4 miljard mensen. In Noord amerika zo'n 600 miljoen.

Als elke bewoner in Azie 1/4e van elke bewoner in Noord amerika te besteden heeft dan nog is de Aziatisch economie (veel) groter.
Het aantal mensen is natuurlijk niet recht evenredig met de economie. Ik denk dat in Noord Amerika het bruto nationaal produkt nog steeds veel hoger ligt dan heel Azie.

In Noord Amerika wonen denk ik geen 600 miljoen mensen. USA heeft er iets van 326 miljoen en Canada 35 miljoen. Veel meer grote landen zitten daar niet.

Maar wie weet met hoeveel geld de Chinezen en Indiers gooien over een jaar of 20. Dat kan hard gaan.
Mexico hoort ook bij Noord-Amerika.. de evenaar ligt altijd een stuk lager dan je denkt ;)
Ja die loopt ergens door Brazilie of zo. Maar ik dacht meer dat Mexico etc. onder Centraal/Midden Amerika viel. Nou ja, allemaal aannames en definitie kwesties :)

Als je in Mexico de drugshandel meeneemt in de cijfers, dan is het GDP zo hoog, dat geen enkel ander werelddeel daar ooit aan kan tippen.
Dan neem je natuurlijk ook alle (drugs)criminelen ter wereld mee in jouw berekeningen......… ;)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noord-Amerika

In 2016 579 miljoen mensen.

Edit GDP cijfers 2017 in USD;
GDP India: 2,6 biljoen
GDP China: 12,2 biljoen
GDP Japan: 4,9 biljoen
GDP VS: 19,4 biljoen
GDP EU: 19,1 biljoen (2019)

GDP Noord Amerika: 23,5 biljoen
GDP Azië: 30,2 biljoen
GDP Europa: 21,8 biljoen

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 4 april 2019 12:15]

Nou nou, “Apenlandjes” is wel érg denigrerend. Geschiedenis leert dat als er één of twee landen in een regio of op een continent rijk zijn, de omringende landen altijd het onderspit delven. Immers, jong talent en vermogen vertrekt al gauw naar het meest succesvol land in die specifieke regio.
Dat is natuurlijk zo, maar zijn landen zoals bv China zoveel anders of misschien niet nog erger?

Zo kom je als buitenlands bedrijf in China nergens als je niet samen werkt met een Chinees (staats) bedrijf en daarmee ook meteen al je tech en know how aan China overhandigd die daar, aangezien China weinig doet aan het beschermen van IP van buitenlandse bedrijven, meteen dankbaar gebruik van maken.

En dat is wat ieder slim land doet.
Die stomme VS ook dat ze uit eigenbelang handelen. Dat zouden Chinezen nooit doen!

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk moeten wij China van ons af houden. Cultureel past China totaal niet bij ons. China is momenteel Europa aan het infiltreren, en dat doen ze echt niet omdat ze ons lief vinden.
De V.S verklaarde pas in oorlog te zijn met Duitsland na enorme druk van o.a Churchill (Europe first), Roosevelt zijn eigen (her)verkiezing had veilig gesteld en Pearl Harbor was aangevallen.
Voor die tijd waren ze vooral met zichzelf bezig..
Duitsland verklaarde de VS op 11 december de oorlog, niet andersom.
Correct.

Maar voor die tijd verleenden ze al massale steun aan het VK met materieel. 1 van de redenen van Hitler om de VS de oorlog te verklaren was dat Duitsland nu ook "legaal" de Amerikaanse schepen kon torpederen in de Atlantische oceaan
Ik heb er geen probleem mee dat bedrijven als Nokia en Ericsson hierdoor ten koste gaan groeien, wat Europese grootmachten erbij kunnen geen kwaad (ze zijn natuurlijk al groot op netwerk gebied).

Wat ik wel kwalijk vind is dat Huawei enorm negatief in het nieuws komt, terwijl er nog helemaal geen bewijs is dat ze spioneren, laat ze dat maar eens een keer publiekelijk maken. Laat ze eens met feiten komen dan alleen met aannames strooien (dat we weten dat Chinezen spioneren klopt, maar dat doet een Rusland of een Europa ook).
Het schijnt lastig te bewijzen te zijn. Maar laten we wel wezen: hoe zou het toch komen dat juist het Chinese Huawei met zijn telecomapparatuur zo groot heeft kunnen worden? Daar zit hulp van de Chinese overheid achter.

En waarom zou de Chinese overheid overal Huawei communicatieapparatuur willen?
Het schijnt lastig te bewijzen te zijn. Maar laten we wel wezen: hoe zou het toch komen dat juist het Chinese Huawei met zijn telecomapparatuur zo groot heeft kunnen worden? Daar zit hulp van de Chinese overheid achter.