Huawei investeert 3,5 miljoen euro in ai-lab voor Amsterdamse universiteiten

Huawei investeert 3,5 miljoen euro in een lab voor kunstmatige intelligentie, waar de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek gaan doen naar nieuwe zoektechnologie. Nederlandse inlichtingendiensten hebben geen bezwaar.

De samenwerking tussen de Amsterdamse universiteiten en Huawei gaat om het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie voor zoekmachines, schrijft het Financieel Dagblad. Op 15 mei is het contract tussen de universiteiten en het Chinese techbedrijf getekend. De te ontwikkelen ai zou met gebruikers in gesprek moeten gaan en moet 'beledigende en andere ongepaste teksten' kunnen filteren. Dat staat volgens de krant in een wervingsadvertentie voor promovendi.

De investering van Huawei ligt onder een vergrootglas vanwege de maatregelen die wereldwijd tegen de Chinese technologiegigant worden genomen. Amerikaanse en Britse universiteiten hebben vorig jaar samenwerkingen met Huawei stopgezet. Ook vanuit de Nederlandse overheid zijn er zorgen over de macht die China kan uitoefenen via bedrijven. In de Beleidsnota China waarschuwde het kabinet vorig jaar dat samenwerking tussen Chinese bedrijven en universiteiten kan leiden tot 'ongewilde kennisoverdracht'. Volgens de nota weten Chinese instellingen over het algemeen beter wat zij uit de samenwerking willen 'halen'.

Nederlandse veiligheidsdiensten zouden geen bezwaar hebben tegen de komst van het Huawei-lab. De VU en de UvA hebben hun plan toegelicht tegenover inlichtingendienst AIVD en de coördinator terrorismebeveiliging NCTV. De universiteiten zeggen tegen het FD dat de diensten tevreden waren met garanties tegen mogelijke kennisdiefstal.

De ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap benadrukken tegenover het FD dat ze bij dergelijke deals formeel geen toestemming kunnen geven of bezwaar kunnen maken. Het ministerie van OCW bevestigt eind januari een gesprek gefaciliteerd te hebben tussen de universiteiten en de veiligheidsdiensten.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-08-2020 • 20:54

170

Submitter: smesjz

Reacties (170)

170
145
43
1
0
60
Wijzig sortering
Er zijn genoeg voorbeelden van Chinese studenten die opgeleid zijn in Amerikaanse universiteiten en vervolgens met de opgedane kennis in China vooraanstaande technologieën gekopieerd hebben. Er is dan officieel geen geval van diefstal, maar de opgedane kennis kan zo wel China binnenkomen.

Gezien het filteren op beledigende en ongepaste teksten lijkt HUAWEI mij niet de meest logische partner om mee samen te werken. Maar goed...Google, Facebook en Twitter zullen ook wel iets degelijks aan het ontwikkelen zijn.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat als iemand in het buitenland studeert en de opgedane kennis daar in eigen land gebruikt, dit kopieren is? Dus eigenlijk zeg je dan dat ze voor jan-lul daar studeren want jij vindt dat wat ze geleerd hebben niet mogen gebruiken.

En ik vind filteren op beledigende en ongepaste teksten sowieso niet thuis horen bij een universiteit, wie bepaalt wat beledigend en ongepast is? Dat is sowieso dus gewoon pure censuur. Ongeacht of er een chinees bedrijf in investeert, en dan nog, ook in China is er behoefte aan filteren van beledigende en ongepaste teksten die vergelijkbaar zouden zijn als die bij ons, ook daar zijn het mensen die bepalen wat beledigend en ongepast is, net zoals hier dat gebeurd. Alleen jij bent het niet eens met wat zij beledigend en ongepast noemt, net zoals ik dat niet ben van wat men hier vaak beledigend en ongepast noemt (zwarte piet schijnt tegenwoordig dus beledigend en ongepast te zijn, nou daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, maar dat zullen dus wel teksten zijn die door dit nieuwe AI filter mogelijk gefilterd gaan worden, ofwel eigenlijk gewoon geschiedenisherschrijving).
Als mensen uitsluitend op basis van opgedane kennis technologieën kunnen kopiëren op een manier dat het geen diefstal is, dan zijn het wel knappe koppen! Kun je deze voorbeelden ook delen? Ik zou hier graag iets meer over lezen...
Bijvoorbeeld hoe een Chinese student van Duke University naar China ging en daar een bedrijf startte om zelf een camoflagestof te produceren, iets waar beide legers van beide landen interesse in hebben:
https://youtu.be/jyxgIIQO7eA

Hij heeft inmiddels een miljardenbedrijf, dus hij zal wel een knappe kop zijn. Uiteindelijk is hij niet aangeklaagd door de fbi...ik denk dat het politiek wel gevoelig zal liggen.

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 23 juli 2024 01:43]

'How A Chinese Student Allegedly Stole Duke University Tech To Create A Billion-Dollar Empire'

Zo te zien is niks bewezen en het lijkt erg aangedikt verhaal met van alles weggelaten. Een universiteitsproject zoals dit lijkt erop dat de promovendus student samen met de prof aan een project heeft gewerkt en die student vandoor ging om venture capital te zoeken zonder toestemming van de prof.
Eh, wij hebben dat net zo goed gedaan bij China. Kijk bijv. maar eens naar de herkomst van ons populaire Delfts blauwe servies: hebben we van China gekopieerd.

Nu wil ik niet zeggen dat we hun dan maar vrij spel moeten geven, maar het zou wel sieren als wij ook eens het boetekleed zouden aantrekken en zouden toegeven dat wij jegens hun ook fouten hebben gemaakt op het gebied van kopiëren.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 05:52]

Het is technisch gezien zelfs een slechte kopie: Delfts Blauw is gewoon ordinair aardewerk van klei met een dikke laag glazuur, zodat het ging lijken op het superieure Ming porselein dat veel harder is. Maar het verkocht goed op de Europese markt (veel goedkoper dan echt Chinees porselein), want het geheime procédé van porselein werd pas een paar eeuwen later ontdekt.
Je begrijpt toch wel dat als ze iets gestolen zouden hebben, ze dit alleen in China kunnen verkopen.
Als het namelijk in een ander land geïmporteerd wordt moet het namelijk aan al de regels van dat land voldoen, En dan betekent het dat ze dus royalties moeten gaan betalen over patenten, etc.
‘beledigende en andere ongepaste teksten' kunnen filteren’
lees: censuur

En dan nog iets.
Dat iets als beledigend wordt opgevat betekend niet dat het beledigend is, beledigend is bedoelt, niet waar is of niet gezegd moet/mag worden.

Het hele probleem van de cancel cultuur.

Srry voor de ‘rant’
Hoef je geen sorry voor te zeggen. Cancel cultuur is een groot probleem. Daarom hou ik me op social media okk heel rustig tegenwoordig.

Bekende van mij kon z’n bedrijfje opdoeken toen hij zich positief had uitgelaten over de FVD. Toen ze eenmaal hadden achterhaalt wie die was ging z’n bedrijfje door t stof en raakte hij in een klap volledige klandizie kwijt.

Goeie zaak dat je t aankaart ookal is t off-topic op een tech website.
Zullen we niet eerst even Youtube, Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram aanpakken voor hun censuur van doktoren en andere wetenschappers die notabene een medisch-wetenschappelijke bijdrage ter oplossing van het corona-probleem leveren?
Sorry, maar met hoe vaak ik als autist ermee te maken heb gehad dat mensen mijn uitdaging in een negatieve context gebruiken ("doe toch niet zo autistisch!") vind ik het wel heel makkelijk om te insinueren dat hoe ik het opvat niet zo belangrijk is als de bedoeling. Mijn voorbeeld is gewoon beledigend.

Ik ken je niet en ik weet dus ook niet of je ooit met discriminatie of constante beledigingen op basis van zaken waar jij niets aan kan veranderen hebt meegemaakt, maar ik kan je vertellen dat het geen pretje is.
Maar de wereld kan zich niet aan jouw aanpassen omdat jij iets beledigend vind.
De wereld is geen zacht kussentje waar ieder individueel in de watten word gelegd, de wereld is hard dus zul je ermee moeten leren leven.

Misschien niet leuk om te horen maar het is wel de waarheid.
Er is een verschil tussen iemand onbedoeld beledigen en gewoon iemand onder de noemer van vrijheids van menings uiting doelbewust beledigen. Een onderwep waar heeeeel lang over te discusseren valt. In Nederland is het wel problematisch dat mensen te pas en onpas denken alles t ekunnen zeggen maar zelf nogal snel in de verdediging schieten als zij het ergens niet mee eens zijn.
eerder een mening, maar die mogen we hier gelukkig nog hebben...
Nouwwwww... zolang je alsnog maar binnen de (dikke) lijntjes blijft kleuren.
Ik besef me dan dat ze eigenlijk een stereotype 'kenmerk' bedoelen (dankjewel Hollywood /s) en niet echt een persoon in het spectrum van autisme. Vaak als je vraagt aan die mensen of mensen in het spectrum 'zo zijn' als ze in de context lijken te zeggen, dan weten mensen best dat dit niet het geval is. Men zegt het vaak in een onnadenkend moment.

Het is, vervelend genoeg, een uitdrukking geworden net als 'depressief'. Als iemand zich een keer wat down voelt dan zegt men vaak depri/ depressief, terwijl dat natuurlijk iets heel anders is. Dat weten ze dan wel, maar daar staan ze op zo'n moment niet bij stil.

Mensen er rustig op aanspreken/ bewust van maken helpt vaak is mijn ervaring.

Zomaar vanalles gaan verbieden (censureren) wat mensen mogen zeggen, omdat er mensen zijn die beledigd zijn, werkt niet. Het is beter dat mensen iets bijleren en er zo empathie en een beter bewustzijn wordt gecreëerd, want dat werkt door in meer dingen dan alleen één enkele situatie.
Woorden zijn ook maar een groep letters bij elkaar, ik vind dat we hierin ook veel te ver in doorslaan.
Straks kunnen we net zo goed alle woorden gaan filteren omdat iemand ergens last van heeft, het internet zou vrij moeten zijn dat men hun vrijheid van meningsuiting kan plaatsen en niet beperkt moeten worden door dit soort filters.

[Reactie gewijzigd door GekkeHenk123 op 24 juli 2024 05:52]

Google oid filtert ook en past ook censuur toe. Het hele "normale" internet is bepaalt door censuur.
Het is een bubbel met daarin bubbels. Tenzij je jouw op het Dark web bevindt zit je ook gewoon in 1 van deze internetbubbels.

Ik zie weinig verschil in de toepassing van censuur behalve dat men het één anders ziet dan de ander en daarmee verschillende dingen filtert. Gefilterd wordt er in ieder geval overal.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 juli 2024 05:52]

Ja, en je hebt ook vrije keuze om je tussen bubbels te verplaatsen. China wil graag 1 bubbel.

En waarom er op het Dark web geen bubbels zouden zijn gaat mij echt te boven. Misschien toch beter je reacties uitdenken.
Ik reageer op iemand die klaagt over censuur in China. Jij geeft vervolgens aan dat wij hier kunnen kiezen. Kiezen tussen verschillende bubbels. Verschillende "censuren" dus. What's the difference? Censuur is censuur.

Ideologie is subjectief. Kan je wel vinden dat zij het slecht doen. Dat vinden zij ook mogelijk ook van ons. Ten alle tijde subjectief door een eigen ideologie.

Toch doen wij hetzelfde, maar dan elk op een eigen manier.
Waarschijnlijk ook precies de reden waarom zo'n samenwerken tot stand kan komen. Zo verschillend, maar toch zo veel gelijkenissen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 juli 2024 05:52]

Het begrip “cancel cultuur” is behoorlijk overroepen. Er zijn nu eenmaal dingen waar we echt niet meer moeten over discussiëren in de dagelijkse omgang, omdat we inmiddels een stuk in de 21 eeuw zijn.
Waar moeten we dan niet meer over discussiëren?

Als mensen hun baan, klanten, enzo meer kunnen verliezen puur omdat zij fan zijn van een politieke partij dan vind ik dat toch wel neigen naar fascisme en oppressie. Al helemaal als het niet eens een terroristische partij is, maar simpelweg 'republikein' of 'FvD', of simpelweg zogenaamd 'niet politiek correct

Juist in een multiculturele samenleving moeten concepten bespreekbaar zijn, omdat het alternatief is iemand monddood te maken waardoor hij/zij misschien andere gewelddadige acties zal kiezen. Daarbij door niet monddood te maken is het ook mogelijk om iemand's ideeën te bekritiseren zo niet belachelijk te maken waardoor anderen ook geïnformeerd kunnen worden, al dan niet strafrechtelijke stappen kunnen worden ondernomen indien dat wettelijk bepaald is (bijvoorbeeld dreigen met geweld).
Nou ja, dit wordt een behoorlijk theoretische discusssie vrees ik.

Het punt dat ik wilde maken is dat men tegenwoordig kritiek op onaanvaardbaar gedrag al te makkelijk als “cancel culture” wegzet. Mensen (met verantwoordelijkheid) die in het openbaar statements maken, horen verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze zeggen/schrijven/tweeten/... en bepaalde uitingen zijn gewoonweg niet meer acceptabel in 2020. Het is vaak gewoon een kwestie van respect en empathie. Wie dat niet kan opbrengen, moet niet klagen dat hij/zij zelf niet meer met respect/empathie wordt bejegend...
Iedere (financiële) contributie en/of samenwerking aan de wetenschap lijkt mij een goede zaak. Nu nog hopen dat die kennis niet achter gesloten deuren verdwijnt.
Aangezien het via de nederlandse universiteit gebeurd lijkt mij niet dat dit uberhaupt achter gesloten deuren kan verdwijnen, immers is het ook gefinancieerd door de burger.
Ik ga er vanuit dat de interesse van de universiteit is om het met iedereen te delen en dat de financiering slechts er toe leidt dat er wellicht alleen gespecialiseerde code of ‘first access’ tegenover de financiering staat. Het is echter voor universiteiten wel degelijk toegestaan ‘contract research’ te doen waarbij alleen de opdrachtgever de resultaten krijgt. Dat kan nuttig zijn om vanuit de winst wel vrij eigen onderzoek te financieren.
Er zijn veel instellingen die gefinancierd worden door de burger waarbij de unieke innovaties kosteloos of tegen hele lage kosten in komen van private organisaties die vervolgens veel geld aan verdienen. Gebeurt bij Universiteiten, maar ook bij organisaties zoals TNO.

Universiteiten zijn gedesinteresseerd in kennis en onderzoek en niet in de commerciële mogelijkheden. Commerciële organisaties zien de commerciële mogelijkheden.
tja, helaas is dat zo ja, professor projecten die met geld van de burger tot stand zijn gekomen en dan compleet geprivatiseerd worden, als het aan mij ligt moet dat gewoon tegengegaan worden. Wil de professor zo'n project zelf starten dan moet die maar meteen privaat gaan..
Nog erger is wanneer het volledig onderzoek en ontwikkeling word betaald door de burger, de initiale testen en zelfs het binnen halen van contracten wordt gefinancierd door burgers en vervolgens gaat het gele project (ter waarde van miljoen euro's) gratis over naar een private persoon die er zelf miljoenen aan verdient. In sommige landen valt dat onder corruptie, in Nederland niet.
Yep, dat is nog veel erger ja.
Dat de AI technologie in dit geval wordt gebruikt om 'beledigende en andere ongepaste teksten' te filteren, betekent niet dat het daarmee ook ALLEEN daarvoor gebruikt kan worden. Dezelfde AI technologie kan, met wat aanpassingen alsnog interessant zijn, alsnog voor ons interessant zijn voor andere doeleinden.

Los hiervan, ik vind het jammer dat nu een soort suggestie wordt gewekt dat de Chinezen hier vooral komen 'halen' en weinig tot niks komen brengen.
In de Beleidsnota China waarschuwde het kabinet vorig jaar dat samenwerking tussen Chinese bedrijven en universiteiten kan leiden tot 'ongewilde kennisoverdracht'. Volgens de nota weten Chinese instellingen over het algemeen beter wat zij uit de samenwerking willen 'halen'.
Misschien moeten wij ook scherper gaan krijgen wat we uit die samenwerking willen halen. Een samenwerking is vooral zinvol als beide partijen er profijt van hebben, anders kun je er beter mee stoppen.
Ik vind het erg treurig dat the universiteit van Amsterdam meewerkt aan een systeem dat een dictatuur helpt haar bevolking te onderdrukken.
Je maakt een aanname die nergens op gebaseerd is.
China is een communistische dictatuur de haar bevolking onderdrukt. AI kan daarbij zeker gebruikt worden, maar dat wil nog niet zeggen dat het onderzoek met de Amsterdamse Universiteiten daarop gericht zal zijn, of voor gebruikt zal worden. AI kent nog vele andere toepassingsgebieden.

Op zich wel knap dat de Chinezen er in slagen om de twee Amsterdamse universiteiten eens met elkaar samen te laten werken. Hoewel de onderlinge afstand zeer gering is, zijn samenwerkingsverbanden zeer schaars.
China heeft een overheid die om de bevolking geeft: 500 miljoen mensen boven de armoedegrens brengen in 20 jaar is zeker een goede prestatie. Het regiem in de VS heeft het omgekeerde veroorzaakt: miljoenen zijn dakloos.
China heeft een overheid die om je geeft zo lang je in de pas loopt met die overheid.
Dat China zo gegroeid is, is feitelijk dankzij het westen omdat het westen massaal in China is gaan produceren vanwege de goedkope loonkosten. Kapitalisme dat gebruik maakt van goedkope communisme.

Maar al weer die vergelijking met de USA waarom niet Noord Korea, in vergelijking daarmee doet China en de USA het veel beter.

Maar goed de USA is geen voorbeeld van hoe het nu moet dat is duidelijk. Maar jij doet alsof China het braafste jongetje van de klas is.
Daar waar het westen Afrika koloniseerde, overheerste en misbruikte, doet China dat nu economisch door ze economisch leeg te roven. Er zijn zo veel voorbeelden van maar als je die niet wil zien. En ja het westen USa is niet veel beter, maar stop a.u.b te doen alsof China heilig is. Het enige waar het dan om gaat is is China slechter of de USA. Dat ze beide slecht zijn lijkt me duidelijk wie het slechste zal dan persoonlijke keuze zijn.
Maar jij doet alsof China het braafste jongetje van de klas is.
Nee, dat doe ik juist niet. Ik wijs slechts op de resultaten van een sociaal ingerichte staat t.o.v. een puur kapitalistisch ingerichte staat.
Maar al weer die vergelijking met de USA waarom niet Noord Korea
Waarom China vergelijken met een land dat volledig geboycot wordt en daardoor niet instaat is zich te ontwikkelen? Zelfde verhaal geldt voor Cuba. Beide hebben een aanzienlijk betere gezondheidszorg dan je grote voorbeeld USA.
China heeft een overheid die om je geeft zo lang je in de pas loopt met die overheid.
Dit geldt voor elke overheid, ook de Nederlandse.
Je doet alsof China een soort ideaal land is. De welvaart waar je het over heb is niet iets dat de staat China uit zichzelf bereikt heeft. Het is net als Nederland na de 2de wereldoorlog de bevolking geweest die gewerkt heeft. Ook in China zijn het de burgers zelf die bijgedragen hebben aan de welvaart door te gaan werken. Dat werk is gekomen door westerse bedrijven die gebruik gemaakt hebben van goedkope lonen.
Het is dus heel erg kort door de bocht te stellen dat het de overheid alleen is.

Maar volgens diezelfde redenatie moeten wij ook onze overheid danken voor de opbouw na de 2de wereldoorlog of de USA met hun Marshalplan die verschillende getroffen economieën weer op de rit gezet hebben.

Maar het punt blijft China is een systeem met een overheid die overheerst. De overheid bepaald, de overheid volgt jou tot binnen je privésfeer, alles wat je doet. Afwijkend gedrag c.q tegenstand tegen het systeem worden afgestraft. Je kan dat leuk goedpraten met hoe goed de overheid is voor brave volgzame burgers, het is een blijft een land waar je in de pas moet lopen en geen kritiek mag hebben op het systeem.

In Nederland hoef je qua mening niet in de pas te lopen, er is hier genoeg kritiek op de overheid dat kan en mag. Maar jou reactie doet het overkomen alsof dat niet zo is, jammer.
Maar volgens diezelfde redenatie moeten wij ook onze overheid danken voor de opbouw na de 2de wereldoorlog of de USA met hun Marshalplan die verschillende getroffen economieën weer op de rit gezet hebben.
Natuurlijk moeten wij dankbaar zijn voor een overheid die een goed en sociaal beleid voert (denk je het omgekeerde eens in). De voordelen van het Marshallplan zijn door Amerikaanse propaganda zwaar overdreven:
  • Het Marshallplan kwam als mosterd na de maaltijd
  • Het Marshallplan zorgde voor een soort VS kolonisatie van Nederland met veel bedrijfsovernames door VS bedrijven.
  • Onwelgevallige (communistische) partijen werden verboden
Feit is dat de VS bezetting van Duitsland nooit echt is opgeheven. Nog steeds VS legerbasis in Duitsland en de EU. Ondanks veel gepraat zullen de VS dit nooit opgeven (althans niet op een vriendelijke manier).
Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 10:25
Maar al weer die vergelijking met de USA waarom niet Noord Korea, in vergelijking daarmee doet China en de USA het veel beter.

Maar goed de USA is geen voorbeeld van hoe het nu moet dat is duidelijk. Maar jij doet alsof China het braafste jongetje van de klas is.
Omdat de USA en China de 2 grootste economische machten zijn en hiermee min of meer maatstaven zijn waar alle anderen zich aan afzetten en relateren.
Daar waar het westen Afrika koloniseerde, overheerste en misbruikte, doet China dat nu economisch door ze economisch leeg te roven. Er zijn zo veel voorbeelden van maar als je die niet wil zien. En ja het westen USa is niet veel beter, maar stop a.u.b te doen alsof China heilig is. Het enige waar het dan om gaat is is China slechter of de USA. Dat ze beide slecht zijn lijkt me duidelijk wie het slechste zal dan persoonlijke keuze zijn.
Wat is '"economisch leeg te roven"? Betekent dit dat je betaalt en geleverd krijgt? Ben jij elke keer AH economisch leeg te roven als je boodschappen gaat doen?
Nou waar de Britten en NLer hun voormalige kolonieen leegroofden dus niet hebben betaald hebben Chinese kopers echt voor betaald hoor.
Nou waar de Britten en NLer hun voormalige kolonieen leegroofden dus niet hebben betaald hebben Chinese kopers echt voor betaald hoor.
Aan wie hebben de Chinese kopers betaald. Lees bedenkelijke regimes waar paar corrupte mensen het geld krijgen en de bevolking naast de pot pist. Of landen die nu veel schulden via "geleend"geld hebben. Geld dat ook weer naar corrupte personen gegaan is.
Suriname mooi voorbeeld: https://geografie.nl/artikel/suchiname
Nieuw kolonialisme?

China’s aanwezigheid in Suriname lijkt meer op een geopolitiek spel dan een altruïstisch project om Suriname te helpen. In Suriname krijgt China op allerlei manieren, van onder- en van bovenaf, invloed en macht en wordt ze verrijkt met grond, geld en grondstoffen. Als Suriname doorgaat met geld lezen zonder af te betalen loopt ze gevaar de macht over haar eigen toekomst te verliezen.

In verschillende Afrikaanse landen zoals Ethiopië, Tanzania of Kenia wordt reeds gesproken over nieuw kolonialisme, omdat een buitenlandse overheid bepaalt wat er in het land gebeurt en profiteert van wat het land te bieden heeft. Een inwoner van Paramaribo is bang dat ook Suriname over tien jaar een kolonie van China is.
Je argument er is voor betaald is lachwekkend. Nieuwe kolonialisme. Na het westen worden dezelfde landen door China opnieuw leeggeplukt.
Maar ik weet het USA is erger die haal je er altijd bij, wederom het gaat er over dat China geen lieverdje is en Economisch landen leegplukt. Dat is al aan de gang gaat steeds verder en de burgers van die landen staan erbij kijken ernaar en kunnen niet doen.

https://www.mo.be/analyse...-vooruitgang-of-wurggreep

Kenia ook land dat China economisch van zich afhankelijk maakt.

Het nieuwe kolonialisme.
.

[Reactie gewijzigd door bbob op 24 juli 2024 05:52]

Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 13:21
[...]

Aan wie hebben de Chinese kopers betaald. Lees bedenkelijke regimes waar paar corrupte mensen het geld krijgen en de bevolking naast de pot pist. Of landen die nu veel schulden via "geleend"geld hebben. Geld dat ook weer naar corrupte personen gegaan is.
Suriname mooi voorbeeld: https://geografie.nl/artikel/suchiname
Aan wie: aan de contractpartij met wie is overeengekomen net zoals bij andere transacties in de wereld. Of bedoel je dan dat deals van NL bedrijven direct uitbetaald wordt aan de bevolking?
Je argument er is voor betaald is lachwekkend. Nieuwe kolonialisme. Na het westen worden dezelfde landen door China opnieuw leeggeplukt.
Maar ik weet het USA is erger die haal je er altijd bij, wederom het gaat er over dat China geen lieverdje is en Economisch landen leegplukt. Dat is al aan de gang gaat steeds verder en de burgers van die landen staan erbij kijken ernaar en kunnen niet doen.

https://www.mo.be/analyse...-vooruitgang-of-wurggreep

Kenia ook land dat China economisch van zich afhankelijk maakt.

Het nieuwe kolonialisme.
.
Jouw opmerkingen zijn pas lachwekkend. Zit jij elke dag AH leeg te plukken? Hoop wel dat je voor hebt betaald. Ook in onze rechtstelsel bevrijdt een betaling de schuldenaar van de schuldeiser in onze verbintenissenrecht (afgezien van de bekwaamheid).
Dacht jij dan dat iedereen alles gratis krijgt?
De voorbeelden zeggen genoeg over de economische kolonialisatie van China is diverse landen.
Heel voorspelbaar blijf je China altijd verdedigen dat is ook jou taak in iedere discussie op tweakers.

Maar wederom de USA is Evil ben ik helemaal met je eens.
China is net zo Evil of nog erger, mochten ze dat niet zijn, zijn ze daar heel hard op weg naartoe. China is en blijft de nieuwe economische kolonisator en trekt landen compleet leeg. Eens leeg zit de bevolking met de gebakken peren.
Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 14:00
De voorbeelden zeggen genoeg over de economische kolonialisatie van China is diverse landen.
Heel voorspelbaar blijf je China altijd verdedigen dat is ook jou taak in iedere discussie op tweakers.

Maar wederom de USA is Evil ben ik helemaal met je eens.
China is net zo Evil of nog erger, mochten ze dat niet zijn, zijn ze daar heel hard op weg naartoe. China is en blijft de nieuwe economische kolonisator en trekt landen compleet leeg. Eens leeg zit de bevolking met de gebakken peren.
Welke voorbeelden? Voorbeelden zeggen genoeg over de investeringen en economische voorspoed die China heeft gebracht in diverse landen. En terecht heb ik her meerdere reacties debunked.

Los hiervan ben ook met je eens dat USA en China geen lieverdjes zijn, ik zou alleen geen beladen term als evil gebruiken.
Wat is een economische kolonisator? China betaalt zich scheel aan investeringen diverse landen, voornamelijk ontwikkelingslanden met hardverdiende $
Welke voorbeelden? Voorbeelden zeggen genoeg over de investeringen en economische voorspoed die China heeft gebracht in diverse landen. En terecht heb ik her meerdere reacties debunked.
Heb je hierboven 2 links geven, links = voorbeeld.
Tot slot zijn vooral de Keniaanse zorgen over de scheve handelsbalans gegrond, volgens de expert. In het opgestelde contract heeft Peking namelijk bedongen dat de Keniaanse overheid verplicht is om goederen, technologie en diensten uit China te importeren in ruil voor leningen. ‘Het Keniaanse handelstekort met haar grootste handelspartner, China, is als gevolg enorm. Hierdoor hebben de Aziaten onevenredig veel economische macht in Kenia.’ En dat is precies waar ze volgens Olander op uit zijn.
Nieuw kolonialisme?

China’s aanwezigheid in Suriname lijkt meer op een geopolitiek spel dan een altruïstisch project om Suriname te helpen. In Suriname krijgt China op allerlei manieren, van onder- en van bovenaf, invloed en macht en wordt ze verrijkt met grond, geld en grondstoffen. Als Suriname doorgaat met geld lezen zonder af te betalen loopt ze gevaar de macht over haar eigen toekomst te verliezen.
Niet mijn woorden maar gewoon 2 conclusies uit artikelen over China en wat jij investeringen noemt is het nieuwe kolonialisme door China.

Maar begrip het als verdediger van China en haar politiek wil je dit natuurlijk ontkennen.
China is slim bezig en dat er genoeg "corrupte"landen daarin meegaan ten koste van de lokale bevolking is ook gewoon een feit. China maakt handig gebruik van de hebzucht van lokale machthebbers. Maar uiteindelijk is China in dit alles de winnaar. Knap spel en slim, maar moreel is een ander verhaal.
Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 16:55
[...]

Heb je hierboven 2 links geven, links = voorbeeld.


[...]


[...]

Niet mijn woorden maar gewoon 2 conclusies uit artikelen over China en wat jij investeringen noemt is het nieuwe kolonialisme door China.
http://www.xinhuanet.com/english/2018-12/01/c_137642744.htm
voorbeeld terug en wat jij het nieuwe kolonialisme door China noemt zijn investeringen waar keihard voor is gewerkt en betaald.
Maar begrip het als verdediger van China en haar politiek wil je dit natuurlijk ontkennen.
China is slim bezig en dat er genoeg "corrupte"landen daarin meegaan ten koste van de lokale bevolking is ook gewoon een feit. China maakt handig gebruik van de hebzucht van lokale machthebbers. Maar uiteindelijk is China in dit alles de winnaar. Knap spel en slim, maar moreel is een ander verhaal.
ik debunk gewoon mythes en jij werkt nu toch wel volgens het USA propaganda draaiboek. Investeringen in infrastructuur, energiecentrales, ziekenhuizen, communicatienetwerken daar hebben de lokale bevolking echt wel profijt van. In ieder geval meer profijt dan wapen aankopen, nog grotere winnaars wapenindustrie + lobby.
Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 20:29
Niet zo leuk verhaal als jouw sprookje en wat ook zo voorspelbaar. Precies volgens het draaiboek voor USA propaganda. Je zegt wel dat je kritisch ben over USA maar je praat net zo als Pompeo.

Probleem van alle laster campagne is dat landen door hebben en echt tastbare dingen zien van Chinese investeringen
https://goexplorer.org/li...reen-transit-in-ethiopia/
https://thediplomat.com/2...ion-projects-in-ethiopia/

En investeringen die voor groei zorgen in Afrika
https://qz.com/1550626/ch...0into%20African%20nations.
https://www2.deloitte.com...tructure-development.html

Natuurlijk en heel voorspelbaar noem jij dat Chinese propaganda. Dat is geen propaganda maar gewoon tastbare dingen die het leven veranderen en groei bevorderen. Westerse publicaties maar ja dat is natuurlijk ook weer propaganda voor jou omdat er iets positiefs wordt geschreven.

Voor alles andere tweakers BBob1970 is standaard hier aanwezig om CIA propaganda te strooien. Wie even naar zijn/haar profiel kijkt bij activiteit dan kunnen jullie zien dat BBob1970 precies volens het propaganda draaiboek van CIA.
Deze kerel ja, voormalig chef van CIA -> https://www.youtube.com/w...05ac&list=WL&index=3&t=0s

Je mag je dan ook zeker de vraag stellen of het hier al dan niet om betaalde iemand gaat die op tweakers namens USA zit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 24 juli 2024 05:52]

Anoniem: 143912 @bbob26 augustus 2020 21:53
De feiten zijn nog simpeler

Ik heb nauwelijks wat positieve zaken China gemeld en alleen maar reacties debunked.
BBob1970 strooit structureel negatiefs over China kijk naar zijj/haar profiel en dat spreekt voor zich

BBob1970 ontkent gelijkenis in zijn uitspraken met Pompeo maar feit is toch anders.
bijvoorbeeld hier: de leugens zijn allang debunked toch en toch blijft BBob1970 dit herhalen
http://www.xinhuanet.com/english/2020-08/24/c_139314489.htm

Ik wacht ook met spanning op een volgend thema over China of iemand echt een evenwichtige kijk heeft. Terechte en evenwichtige kritiek is altijd goed. Zo verdient China ook kritiek, evenals elk ander land, vaak niet minder maar nog vaker ook niet meer.
Feiten spreken voor zich dat er mensen hier rond op tweakers, die dezelfde zaken napraten als de link hierboven en als je niet beter weet ziet iemand echt spoken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 24 juli 2024 05:52]

Wederom jou profiel op tweakers > activiteit = uitsluitend reacties op onderwerp China en structureel verdedigen van China en roepen ja maar USA is erger.

Verder hoe ik mij niet eens met iemand te vergelijken zoals jij dat tracht te doen om af te leiden van je eigen missie hier op tweakers.

Grappig China verdient volgens LLee kritiek, heel mooi geschreven maar dat is het in al zijn/haar commentaar blijkt daaruit het tegendeel.

Ach en het Debunk sprookje van Llee, China is volgens hem/haar een vredelievend land, waar burger niet vervolgd worden, geen mensenrechten geschonden worden een echt paradijs op aarde.
Anoniem: 143912 @bbob27 augustus 2020 21:21
Wederom jou profiel op tweakers > activiteit = voornamelijk en structureel China bashing ondanks dat alles allang dubunked is.

Ik hoef mij ook met iemand te vergelijken zoals jij die pas echt alles doet om af te leiden van je eigen missie hier op tweakers met selectief winkelen en napraten van Amerikaans propaganda

No veel grappiger is dat BBob1970 kritisch is tegenover USA maar dat is het in al zijn/haar commentaar blijkt daaruit het tegendeel. USA is volgens hem/haar een vredelievend land,vrij van racisme en geweld en geen mensenrechten geschonden worden een echt paradijs op aarde.

BBob1970 gelooft nog in sprookjes en hij blijft steeds Fabeltjeskrant vertellen over China.
Ik lach me echt dood. Serieus je hebt mijn profiel bekeken ?
Je wekt dus de suggestie dat ik net als jou uitsluitend op onderwerpen die over China gaan reageer ?
Wederom een leugen ik reageer op heel veel meer dan wat jij zegt maar als je naar activiteit kijkt is dat voor iedereen zichtbaar.

Wederom ben ik idd kritisch over China heb ik dat ooit ontkend.
Echter ben ik net zo kritisch over de USA ook dat kan iedereen zo opzoeken.

Maar is papegaai spelen het enigste dat je nu nog kan ?

Ach voor de zoveelste keer check llee profiel uitsluitend verdidigen van China, geen enkele reactie op welk ander thema op tweakers. De echte feiten spreken voor zich.

LLee probeert op zijn trumps de waarheid te verdraaien, leuk maar lukt niet.
Anoniem: 143912 @bbob29 augustus 2020 11:57
Ik lach me echt nog meer dood.. jouw recente reacties bevatten significant aantal China berichten. Al die berichten vertonen inhoudelijk verdacht veel gelijkenissen als de leugens van Pompeo

BBob1970 doet alleen maar aan selectieff winkelen. Hij zegt wel kritisch over de USA te zijn maar dat komt bijna nooit tot uiting.

Ook voor de zoveelste keer check llee profiel en dan merk je dat alleen selectief winkelen wordt blootgesteld en beweringen worden debuked

BBob1970 praat de fake news en CIA propaganda van Pompeo, leuk geprobeerd maar daar trappen we niet in..
Ik lach me echt nog meer dood.. jouw recente reacties bevatten significant aantal China berichten.
Zou zeggen doe je huiswerk bekijk mijn reacties.
Kijk dan naar de onderwerpen dus alle onderwerpen hier op tweakers waarop ik reageer. China is daar een heel klein % van. Als ik mag gokken minder dan 5%.

Kijk ik bij jou profiel en activiteit dan staan daar alleen maar reacties op onderwerpen die China aan gaan.

Dus als je zogenaamd niet liegt. Zou zeggen, post hier mijn activiteiten van de laatste maand met onderwerpen en dan die van jou.
Eens kijken of je dat lef hebt en wat dan de echte waarheid is. Die waarheid kan iedereen heel eenvoudig zien.
Anoniem: 143912 @bbob30 augustus 2020 12:35
Zou ook zeggen ga zelf je huiswerk zoen. Kijk zelf naar hoeveel reacties je hier op tweakers post op je 1e pagina van je reacties zijn al 34 va je 36 reacties China gerelatted, Dat is geen klein % van, dat is bijna 95%

Dus als je zogenaamd niet liegt. Zou zeggen, tel maar zelf het aantal reacties van jou
Eens kijken of je dat lef hebt en wat dan de echte waarheid is. Die waarheid kan iedereen heel eenvoudig zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 24 juli 2024 05:52]

Lat van selectief winkelen, je kijkt naar de laatste 5 activiteiten, laten we hieronder de laatste 50 van jou en mij eens nemen.

hieronder pagina 1 van mijn activiteiten.

Ga nu je huiswerk eens doen op basis van deze 50 en reken dan mijn % over onderwerp china uit en dat van jou. Bij llee kom ik aan 100% of wat het nu 99%.
28-08-2020 Ddos-aanvallen treffen verschillende Nederlandse providers - update 3 1 1
28-08-2020 Walmart wil samen met Microsoft TikTok in de VS overnemen 1 1
27-08-2020 Amazon gaat toegang van Synology-diensten tot Amazon Drive blokkeren 1 1
27-08-2020 Autoriteit Persoonsgegevens geeft goedkeuring aan privacygedragscode ict-branche 1 1
27-08-2020 Facebook: privacyfeatures in iOS 14 kunnen tot grote omzetdaling leiden 1 1
26-08-2020 Burgemeester van Utrecht wil sneller toegang tot privégroepen op sociale media 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10
25-08-2020 Huawei investeert 3,5 miljoen euro in ai-lab voor Amsterdamse universiteiten 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 19
25-08-2020 Gerucht: Foxconn en Pegatron overwegen productie naar Mexico te verschuiven 1 1
25-08-2020 Apple moet Epic toegang geven tot ontwikkelaccounts maar mag Fortnite weren 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9
25-08-2020 Facebook blokkeert populaire Thaise antimonarchiegroep na eis van overheid 1 1
24-08-2020 B&O brengt standaard uit om Beosound Stage-soundbar met televisie te combineren 1 2 3 4 5 6 6
24-08-2020 Ziggo en Xs4all hebben blokkade van honderden Pirate Bay-proxies opgeheven 1 2 3 4 5 6 6
24-08-2020 Microsoft steunt Epics verzoek om Unreal Engine te blijven onderhouden op iOS 1 2 3 3
23-08-2020 Fitbit: trackers identificeren bijna helft coronagevallen een dag voor symptomen 1 1
21-08-2020 Google Play Movies biedt films met hdr10+ aan op smart-tv's van Samsung 1 2 3 4 5 5
21-08-2020 De snelle prijsdaling van 5g-telefoons 1 2 2
21-08-2020 Deel jouw online project en win een jaar lang gratis BladeVPS van TransIP 1 2 3 3
21-08-2020 Tesla wil mmWave-sensoren gebruiken om auto's veiliger te maken voor kinderen 1 1
20-08-2020 Nederlandse politie kreeg nooit goedkeuring voor inzet van hackingtools 1 2 2
20-08-2020 Gerucht: Disney+ krijgt sectie met films en series bedoeld voor volwassenen 1 2 3 4 5 5
19-08-2020 Man van 22 is schuldig aan uitvoeren van ddos-aanvallen, maar krijgt geen straf 1 2 3 4 4
18-08-2020 Schrems dient klacht in tegen Marktplaats en Thuisbezorgd over datatransfers VS 1 2 3 4 5 6 6
18-08-2020 Galaxy S20 Ultra versus P40 Pro+ - Crème de la crème van smartphonecamera's 1 1
18-08-2020 Epic: Apple dreigt onze dev-accounts te beëindigen en dat treft de Unreal Engine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 29
17-08-2020 VS scherpt Huawei-chiprestricties verder aan door deals met derden te blokkeren 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 14
17-08-2020 Belgische provider Base vernieuwt prepaidaanbod 1 2 2
17-08-2020 Google waarschuwt Australiërs voor invloed van overheid op zoekresultaten 1 2 3 3
17-08-2020 Duitse mededingingswaakhond onderzoekt prijsbeleid Amazon tijdens coronacrisis 1 2 2
14-08-2020 Google verwijdert Fortnite uit Play Store 1 2 3 4 5 6 7 8 8
14-08-2020 Stichting dient massaclaim in tegen Salesforce en Oracle wegens overtreden AVG 1 1
13-08-2020 'Apple en Disney praten met Witte Huis over zorgen Amerikaans WeChat-verbod' 1 2 3 4 4
13-08-2020 Techbedrijven werken samen om verkiezingen VS vrij te houden van inmenging 1 2 3 4 5 6 7 8 8
13-08-2020 Europese Commissie keurt gezamenlijke streamingdienst van Telenet en DPG goed 1 1
12-08-2020 'Huawei brengt binnenkort pc met eigen Kunpeng 920-cpu uit in China' 1 2 2
12-08-2020 E-bikeverkoper Amslod waarschuwt klanten voor datalek bij extern callcenter 1 2 2
12-08-2020 Nuvia claimt dat zijn ARM-servercores beter presteren dan mobiele x86-cores 1 1
12-08-2020 OM eist celstraffen voor 'vriend-in-noodfraude' via WhatsApp 1 2 3 3
12-08-2020 TikTok verzamelde mac-adressen van Android-gebruikers 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9
12-08-2020 SoftBank bevestigt dat Arm te koop is 1 1
11-08-2020 Facebook en Instagram gaan afbeeldingen van Zwarte Piet verwijderen bij melding 1 2 3 4 4
11-08-2020 Mozilla ontslaat 250 werknemers en wil zich meer richten op betaalde diensten 1 1
11-08-2020 Google geeft Android-telefoons functie voor herkennen van aardbevingen 1 2 2
11-08-2020 Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte ads - update 1 2 3 4 5 6 7 7
11-08-2020 EU en VS starten gesprekken over 'verbeterde' versie van Privacy Shield 1 2 3 4 5 5
10-08-2020 Chatapp Threema voegt ondersteuning voor versleuteld videobellen toe 1 1
10-08-2020 Apple wil voorkomen dat app-ontwikkelaar handelsmerk op logo met peer krijgt 1 1
10-08-2020 Universiteit Wageningen wilde it-project van 1,4 miljoen euro niet aanbesteden 1 2 3 4 4
10-08-2020 'Chinese staatshackers stalen documenten van Taiwanese chipfabrikanten' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10
08-08-2020 Mark Rutte: overheidscommunicatie staat naast Facebook ook op officiële websites 1 1
07-08-2020 FT: 'Microsoft wil ook Europese activiteiten van TikTok overnemen' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Nu pagina 1 van jou activiteiten:
27-08-2020 Walmart wil samen met Microsoft TikTok in de VS overnemen 1 2 3 3
27-08-2020 Amerikaanse ceo TikTok neemt ontslag na minder dan drie maanden 1 2 2
27-08-2020 Analist: marktaandeel Apple AirPods slinkt door opkomst goedkope Chinese merken 1 2 3 3
26-08-2020 Huawei investeert 3,5 miljoen euro in ai-lab voor Amsterdamse universiteiten 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 19
25-08-2020 llee 1 2 3 4 4
24-08-2020 TikTok gaat Amerikaans verkoopbevel aanvechten in rechtszaal 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 27
19-08-2020 VS scherpt Huawei-chiprestricties verder aan door deals met derden te blokkeren 1 2 3 4 5 6 7 8 8
15-08-2020 VS verplicht ByteDance om Amerikaanse TikTok-divisie binnen 90 dagen te verkopen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 46
14-08-2020 De Zhaoxin KX-U6780A gereviewd: De opmars van Chinese processors 1 2 3 3
13-08-2020 'Apple en Disney praten met Witte Huis over zorgen Amerikaans WeChat-verbod' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 26
12-08-2020 'Ook Twitter heeft interesse in overname TikToks Amerikaanse divisie' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 21
12-08-2020 'Chinese staatshackers stalen documenten van Taiwanese chipfabrikanten' 1 2 2
06-08-2020 FT: 'Microsoft wil ook Europese activiteiten van TikTok overnemen' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 15
06-08-2020 VS wil Chinese apps laten verwijderen uit App Store en Play Store 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 15
06-08-2020 TikTok wil datacentrum bouwen in Ierland voor Europese gebruikers 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9
01-08-2020 VS wil in navolging van India TikTok verbieden 1 2 3 3
31-07-2020 'Nvidia is in vergevorderde gesprekken met SoftBank over overname van Arm' 1 1
30-07-2020 Canalys: Huawei heeft Samsung ingehaald als marktleider op smartphonemarkt 1 2 3 4 5 6 6
29-07-2020 TikTok belooft code van algoritme en moderatie te tonen aan experts 1 2 3 4 5 6 7 8 8
20-07-2020 VS beschuldigt Google, Apple en Microsoft van samenwerken met China 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 71
17-07-2020 TSMC stopt in september chipleveringen aan Huawei 1 2 3 4 4
16-07-2020 Huaweis omzet nam in eerste helft 2020 met 13 procent toe 1 2 3 4 5 6 7 7
16-07-2020 Verenigd Koninkrijk gaat Huawei-apparatuur in 5g-netwerk voor 2027 uitfaseren 1 2 3 4 4
14-07-2020 T-Mobile begint met verspreiden van nieuwe interactieve tv-dienst 1 1
12-07-2020 Amazon verbood TikTok 'per ongeluk' op mobiele apparaten van werknemers 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 25
07-07-2020 WhatsApp, Twitter en Telegram schorten medewerking op aan dataverzoeken Hongkong 1 1
07-07-2020 VS bekijkt weren Chinese apps zoals TikTok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 19
30-06-2020 India verbiedt gebruik van 59 Chinese apps 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 113
08-06-2020 'Chinese ByteDance-medewerkers hebben niet langer toegang tot codebase TikTok' 1 2 3 3
06-06-2020 'Staatshackers proberen in te breken op mail medewerkers Trump en Biden' 1 1
29-05-2020 Verkoop midrange-smartphones in Benelux neemt sterk af 1 1
29-05-2020 Telefoons worden veel duurder - Maar kopen we ze ook? 1 2 3 4 5 6 6
28-05-2020 Oppo lijkt te werken aan ontwikkeling eigen chips 1 1
20-05-2020 Aantal gebruikers Xiaomi's Android-skin Miui groeit met 35 procent in 9 maanden 1 2 3 4 4
18-05-2020 Huawei-ceo: chiprestricties zijn bedoeld om techhegemonie VS in stand te houden 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 46
16-05-2020 VS beperkt levering chips aan Huawei, China dreigt met maatregelen tegen Apple 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 34
12-05-2020 'VS wil dat TSMC ook chips op Amerikaans grondgebied gaat maken' 1 1
08-05-2020 MediaTek kondigt Helio G85-soc aan 1 1
27-04-2020 'TikTok-eigenaar moet zakelijke chat-app offline halen van Chinese overheid' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 42
18-04-2020 Huawei P40 Pro - Een smartphone is meer dan een camera 1 1
15-04-2020 Huawei stapt over op Chinese halfgeleiderfabrikant SMIC voor levering 14nm-chips 1 2 3 4 4
13-04-2020 Waarom zijn er veel dure telefoons? De opkomst van Pro, Plus en Ultra 1 1
12-04-2020 China lijkt verkoop Animal Crossing: New Horizons te hebben verboden 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 74
01-04-2020 Huawei wil Google-apps in zijn appwinkel 1 1
24-03-2020 De smartphone wordt saai - Dus wat wordt 'the next big thing'? 1 1
23-03-2020 Samsung sluit Indiase smartphonefabriek twee dagen 1 1
08-03-2020 Chinese eigenaar Grindr heeft bedrijf van de hand gedaan 1 2 3 4 4
24-02-2020 Huawei-dochtermerk Honor brengt 9X Pro-smartphone uit in Nederland voor 249 euro 1 2 3 3
19-02-2020 Huawei roept Nederlandse developers op: “Ga voor HMS!” 1 2 2
19-02-2020 Reuters: VS overweegt chipleveringen TSMC aan Huawei te dwarsbomen 1 1
De lijst spreekt voor zich llee uitsluitend activiteiten op het onderwerp china.
Anoniem: 143912 @bbob30 augustus 2020 20:57
niks selectief aan, als je klikt op jouw activiteit dan dan kom je al meteen op de pagina zonder iets te selecteren of wat dan ook.
Datum Artikel Reacties Score
30-08-2020 VS scherpt Huawei-chiprestricties verder aan door deals met derden te blokkeren 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 +5
30-08-2020 Huawei investeert 3,5 miljoen euro in ai-lab voor Amsterdamse universiteiten 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 -5
28-08-2020 Ddos-aanvallen treffen verschillende Nederlandse providers - update 3 1 0
28-08-2020 Walmart wil samen met Microsoft TikTok in de VS overnemen 1 +1
27-08-2020 Amazon gaat toegang van Synology-diensten tot Amazon Drive blokkeren 1 +1
Ga jij nu maar je huiswerk doen. Dat is de eerste wat je ziet als je op reacties klikt en reken dan maar zelf het % over het aantal berichten gerelateerd aan China. Dan kom je uit op 34 van de 36 berichten, dat is bijna 95%. Moeite met tellen?.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 24 juli 2024 05:52]

niet janken en verdraaien hierboven staat een lijst eerst 50 maar we kunnen ook wel de eerste 200 nemen, als je voor de laatste kiest waaronder deze discussie en die als maatstaf neemt, zielig.

Maar ben een vent en laten we het hebben over de reacties van begin van het jaar tot nu en dan jou reactie van begin van het jaar tot nu.

Oeps jou 50 reactie vanaf 19-2-2020 tot nu zijn 100% china gerelateerd.
Van 01-01-2020 tot nu heb ik op 536 onderwerpen reactie gegeven en hoeveel % was daarvan china gerelateerd. ?

Llee heeft van 01-01-2019 tot nu op 146 onderwerpen gereageerd. Speciaal voor jou ga ik nog 1 jaar terug en een hele snelle blik over die lijst geeft alleen maar china china china, waardoor dus bewezen is dat llee uitsluitend reageerd op China gerelateerde onderwerpen.

Wederom je kan liegen wat je wil en met % komen over waar ik op reageer, China gerelateerde reacties zijn paar % van de 536 onderwerpen dit jaar en laten we vorig jaar er voor jou maar niet bijhalen, daar wordt het niet beter op.

Tja de waarheid spreekt voor zich maar voor iemand die wil debunken ben je aardig de waarheid, die voor zich spreekt aan het verdraaien. We hebben het hier over reacties op onderwerpen van dit jaar. 2019-2020 llee 100% uitsluiten china gerelateerde onderwerpen, ik ach paar % maar of dat 1 2 3 of 6% is bijzaak tegen 100%

Leef vooral door in je eigen leugens, de waarheid spreekt voor zich en jou activiteiten profiel is het enige van jou dat niet liegt :)
Anoniem: 143912 @bbob31 augustus 2020 21:30
je zit zelf maar te janken en te verdraaien hierboven staat een lijst die je tegen komt op de 1e pagina je bent zelf hartstikke zielig.

Neem dan alles vanaf dag 1 van registratie dan is gewoon alles compleet, wees dan een vent en laten we het hebben over de reacties van begin en dan vergelijken we wel.

Oeps mijn reacties vanaf begin is alles behalve 100% china gerelateerd. Je bent gewoon finaal uitgelult.

Speciaal voor jou ga ik nogmaals herhalen. .Op de 1e pagina van BBob1970 staan al 34 van de 36 berichten met fake news en propaganda over China. Hierdoor dus bewezen is dat bbob1970 voor een significant deel reacties post met fake news en propaganda over China

Wederom je kan liegen wat je wil en met % komen over waar ik op reageer, China gerelateerde reacties vormen een significant deel van jouw recente reacties.
Tja de waarheid spreekt voor iemand die wil tevergeefs probeert om de waarheid te verdraaien. We hebben het hier over recente reacties op onderwerpen en dat is bijna 95% met fake news en propaganda over China,

Leef vooral door in je eigen leugens, de waarheid spreekt voor zich en jou activiteiten profiel is het enige van jou dat niet lieg
jank jank je gaat nu 1 pagina vergelijken en laten we dat over 2 weken weer doen en zie daar dan ziet het er weer anders uit voor mijn profiel. Maar ja slim als ik hier op blijf reageren blijft dat natuurlijk in het lijstje staan, slim bedacht van je maar ach de laatste 5 onderwerpen eruit halen.

Jou reacties op china onderwerpen zijn eind 2018 begonnen daarna uitsluitend reacties over onderwerpen China. Tja je hebt er volgens de reacties zelf nog gewoond. snap niet als het er zo mooi is in die gouden kooi waarom je er niet nog steeds zit, of misschien nog wel.
Voor eind 2018 hele andere type reacties en ver daarvoor alleen op producten. Heel apart als je dan een profiel eens nader gaat bekijken en hoe zich dat door de jaren evolueert en ineens een verandering ziet, heel apart.

Maar leg eens uit waarom is bij jou eind 2018 de omslag gekomen om uitsluiten op china gerelateerde onderwerpen te reageren terwijl je reacties daarvoor heel anders waren. Als je naar profiel gaat kijken en zulke extreme veranderingen ziet dan moet er iets gebeurt zijn. Het kan natuurlijk ook dat er nu iemand anders achter dan profiel zit.

Maar ach die propaganda zoals jij het wil noemen of is het een pijnlijke waarheid over china waar je niet mee kan leven en dat als land waar je gewoond hebt, misschien geboren toch wil verdedigen tegen die boze westerlingen en hun zogenaamde anti china propaganda.
Anoniem: 143912 @bbob1 september 2020 22:51
Alweer huilie huilie ga ergens anders janken manl
Jij pakt nu een volgende pagina, nou wees dan een vent en pak dan alles vanaf dag 1.

Ook sinds sinds een jaar of 3, na opkomst van Trump komen steeds meer fake news en propaganda over China. Het wordt gewoon tijd om eens goed te debunken.
Tja je hebt er volgens de reacties zelf nog gewoond. snap niet als het er zo mooi is in die gouden kooi waarom je er niet nog steeds zit, of misschien nog wel.
Ik vind helemaal niet erg om terug te gaan hoor, als mijn job en opgebouwde rechten geregeld wordt. Met de inkomsten hier heb je in China 3x zoveel koopkracht.

De pijnlijke waarheid is dat jouw propaganda over china keer op keer lekgeschoten wordt.
Als je met % over jou profiel wil komen, je bent zo goed met cijfers, laat maar komen, ik controleer ze wel want we weten ondertussen dat je goed bent in het verdraaien van cijfers. :)

Je hebt het over fake nieuws en propaganda. De acties van China spreken voor zich, inperken van rechten in Hong Kong, tenzij jij dat propaganda noemt.
Werkkampen of heropvoedingskampen.
Systeem om burgers totaal te controleren, camera toezicht met herkenning, alles wat je op internet doet, bonus en strafpunten.
Zijn alle bovenstaande voorbeelden propaganda ?

Het antwoord weet ik weer, je haalt er de USA bij, waar het hier niet om gaat.
Zaken die krom zijn praat je recht, zo voorspelbaar.

Maar ik wacht op de cijfers van je profiel waarbij ik sterk vraagtekens heb of jij dezelfde bent als de profielstarter. Gezien de plotselinge verandering in thema's en sinds eind 2018 alleen maar op 1 thema gericht is het niet ondenkbaar dat er sinds die tijd totaal iemand anders van het profiel gebruik maakt. Een analyse van jou profiel geeft sterk die indruk.
Anoniem: 143912 @bbob2 september 2020 23:34
Kom jij maar met % over mijn profiel, en vanaf dag 1 wel te verstaan. Jij bent goed in het verdraaien van cijfers maar de cijfers liegen er niet om.

Bijna geen berichten op tweakers gaan over China en niet over politiek alleen figuren als jij beginnen met selectief winkelen. En ja met je pot verwijt de ketel reacties dan smeek je natuurlijk dat alles als een boemerang terugkomt. Zeker als je zaken die krom zijn praat je recht, zo voorspelbaar.

Maar ik wacht eerst op jouw cijfers en je mag van alles afvragen. Alleen het doet er niet toe wat jij je afvraagt. En analyseer maar erop los, niet dat het ook maar iets uitmaakt.
ga lekker door een echte wumao ben je. Maar ben maar niet bang er zijn er steeds meer op tweakers die doorhebben dat je een wumao bent en anders zal ik en anderen daar de medetweakers in het voorvolg netjes op wijzen.

Je profiel spreekt voor zich vanaf eind 2018 uitsluitend wumao berichten en geen andere.
Anoniem: 143912 @bbob3 september 2020 23:26
Jij en jouw mede CIA 50cent army en andere trollen kunnen fake new en propaganda blijven posten maar daar trappen we mooi niet in. Er zijn steeds meer op tweakers die jou doorhebben en ik zal medetweakers in het vervolg hier ook op wijzen.

Kijk zelf naar je eigen profiel, ik heb een screendump gemaakt en op de 1e pagina staat al 95% procent anti China propaganda precies die onzin dat Pompeo de hele tijd uitkraamt.
hahhaha beter kun je niet verzinnen ik ben benieuwd naar de mede tweakers die er zoals jij over denken, diegene die ik de afgelopen tijd over jij gesproken heb, waaronder je medelandgenoten zien het toch anders dan jij, maar ja wumao blijft je gewoon je komt er immers vandaan.

[Reactie gewijzigd door bbob op 24 juli 2024 05:52]

Onderhand heb ik van tegen de 10 tweakers berichten over Dhr Lee mogen ontvangen en dan niet met een positieve insteek. Eerst zag ik er nog wel de lol in om de discussie aan te gaan. Maar het is zonde van je tijd uiteindelijk. De discussies worden express door Dhr Lee ontspoord, een goedkope tactiek om de kern uit de discussie te ontlopen en zo ruis te veroorzaken.
Discussie is zoals je zegt zinloos, enige manier is te antwoorden met de feiten, die profiel van llee die uitsluitend op china onderwerpen reageert (hoewel nu ook op 1 of 2 naderen, tja hij/zij leer bij proberen niet op te vallen) om vooral china te verdedigen, klassiek voorbeeld van een china troll.

Maar hoe meer mensen het opvalt des te beter.
De UvA en de VU zijn _niet_ gefuseerd.
Oops, dan loop ik achter.
Maar deze klinkt juist precies als een middel voor censuur.
De te ontwikkelen ai zou met gebruikers in gesprek moeten gaan en moet 'beledigende en andere ongepaste teksten' kunnen filteren
Dat klinkt alsof het voor censuur gebruikt gaat worden, "andere ongepaste teksten" steekt dat niet eens onder stoelen of daken; hoe naïef moet je zijn om te denken dat dit is om "scheldwoorden" uit gesprekken te filteren, als dit echt doorontwikkeld zou worden kunnen ze dus gewoon live gesprekken censureren op, en dit wordt een heel lijstje maar om het punt door te drijven: Tiananmen Square protestbeweging en 8964 massamoord, Tibet, Hong Kong, democratie, onafhankelijke rechtspraak, vrijheid van meningsuiting, scheiding der machten/trias politica, Taiwan, Oost-Turkestan, Mongolië, Cantonia, Nepal, Oeigoeren, concentratie kampen, genocide, corruptie van hogere partijleden, black jails, minderheden doden voor hun organen en zelfs vooral kinderen, de 'Great Leap Forward', welke waarheid over de Culturele Revolutie en de 60M+ vermoorde Chinezen, de naam van elk dorp of stad die in opstand komen zoals Wukan, zelfs Liu Xiaobo, Joshua Wong, Martin Lee, Agnes Chow, Nathan Law, Chan Yin-Lam, Anson Chan, Balram Baniya, en ga zo maar door.

Daar moet je ook bij bedenken dat dit alles past in de "military civil fusion" strategie van PRC om zich te richten op dual-use technologies waarvan dit project dus wel een heel transparant doel heeft; "ongepaste teksten filteren" dus censuur met zoveel woorden, helemaal gezien het feit dat het een totalitaire dictatuur betreft, of liever gezegd dé totalitaire dictatuur, geen regime is meer angstig en paranoïde over hun afbrokkelende wurggreep op oa Chinezen, Hongkongers, Tibetanen, Oeigoeren/Kazakhen en Mongoliers.

https://www.wsj.com/artic...aising-alarms-11569403806
https://www.cnbc.com/2020...-censorship-in-china.html
https://bylinetimes.com/2...ons-more-uyghurs-missing/

Een algo die on-the-fly gesproken tekst kan censureren is zeker een dual-use technologie, het zou me zelfs niets verbazen als dit puur een proefballontje is om te kijken hoezeer NL universiteiten kortzichtig en corrupt genoeg zijn om hierin mee te gaan.
Het blijft een aanname.
Het gaat niet om gesproken teksten. De AI moet "in gesprek gaan met ..." betekend gewoon reageren op.

Gezien het enorme aantal haat reacties op diverse fora en social-media is een dergelijke functie best gewenst. Ik heb ook eens een aantal doodsverwensingen naar me toegeslingerd gekregen omdat ik een achtergrond artikel over het bestaan van slaven in de geschiedenis had geschreven. Zwarte Piet kwam daar toevallig ook in voor. Hoewel er geen enkele mening over werd gegeven kamen uit de hoek van de tegenstanders van Zwarte Piet de meest ernstige scheldkanonnades en moordplannen. In dat soort gevallen zou ik het zeker prettig vinden als daar geautomatiseerd op gereageerd wordt.

De ontwikkeling van AI voor dit soort functies is in de eerste plaats bedoeld voor goede doeleinden, maar kan inderdaad verkeerd gebruikt worden. Vergelijk het met de ontwikkeling van explosieven. Alfred Nobel heeft het voor de mijnbouw ontwikkeld (en is daar stinkend rijk mee geworden), maar ook daar bleek misbruik mogelijk. Zonder explosieven zou de mensheid nooit hebben kunnen bereikt wat we nu kunnen. Een groot deel van de grondstoffen voor onze techniek is afhankelijk van mijnbouw waarbij explosieven worden gebruikt.

De AI die nu ontwikkeld moet worden is er in eerste instantie op gericht om netjes te reageren op "beledigende en andere ongepaste teksten". Om dat taalkundig netjes te doen lijkt me nog een hele toer. Als je de schrijver wilt aanspreken zal de AI zich ook nog eens moeten aanpassen aan het taalgebruik en een discussie moeten kunnen voeren waar een enigszins overredende kracht vanuit gaat.

Net als bij de explosieven is er wel een vraag, maar moeten we oppassen voor misbruik. Het mogelijke misbruik moet niet op voorhand ontwikkelingen tegen gaan houden.
Dan is het uiteindelijk aan de studenten of ze van dit lab gebruik willen maken om hieraan mee te werken. Als die dat massaal niet doen is dat ook een statement.

Zonder studenten zal het niets opleveren.
En zonder medewerking geen studiepunten?
Klopt helemaal. Blijft natuurlijk wel lastig, want werken in een fancy lab van enkele miljoenen is wel aantrekkelijk voor menig student.
Zelfs als het 100% optioneel is voor studenten: dat dit überhaupt wordt aangeboden is al treurig.
Zelfs als het 100% optioneel is voor studenten: dat dit überhaupt wordt aangeboden is al treurig.
Naast studiepunten is het heel erg goed en nuttig dat dit wordt aangeboden Goed voor de vooruitgang en innovatie.
En mogelijk ook dezelfde technologie of "aanpak" weer exporteerd. Stuk leesvoer over hoe dit (mogelijk) niet alleen maar China en haar inwoners raakt: https://www.hrw.org/world-report/2020/country-chapters/global

Ook wel opvallend dat het nieuws de mogelijke export van technologie aanstipt, maar niet de mogelijke gevoeligheid van wat er met de technologie gedaan kan (of zou kunnen) worden.

Ideetje voor de Tweaker redactie om de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam eens te vragen wat zij hier over denken? En of dit is afgewogen?
(Ik hoop ten zeerste dat de afweging niet bestaat uit: de veiligheidsdiensten vonden het geen bezwaar... Maar dat er ook enige ethiek aan te pas is gekomen)
Anoniem: 143912 @Flo26 augustus 2020 10:12
En mogelijk ook dezelfde technologie of "aanpak" weer exporteerd. Stuk leesvoer over hoe dit (mogelijk) niet alleen maar China en haar inwoners raakt: https://www.hrw.org/world-report/2020/country-chapters/global
Citaat
'Elsewhere, autocratic populists gain office by demonizing minorities, and then retain power by attacking the checks and balances on their rule, such as independent journalists, judges, and activists. Some leaders, such as US President Donald Trump, Indian Prime Minister Narendra Modi, and Brazilian President Jair Bolsonaro, bridle at the same body of international human rights law that China undermines, galvanizing their publics by shadow boxing with the “globalists” who dare suggest that governments everywhere should be bound by the same standards.'
En jij werkt daar niet aan mee want alles wat jij koopt is 100% in Nederland geproduceerd?
Er zit een verschil in mondjesmaat koopkracht exporteren of helpen belangrijke kennis te vergaren zodat ze daarmee hun fascistische beleid in een geautomatiseerd systeem kunnen gieten.
Andersom zijn wij daar ook schuldig aan. Delfts blauw bijv. is niet zomaar aan komen waaien: dat hebben wij van Chinees porselein gekopieerd. Waarmee ik maar wil zeggen dat wij dus ook hún kennis ooit eens hebben gekopieerd. En Delfts blauw is heus niet het enige.

Nu wil ik niet zeggen dat we hun dan maar vrij spel moeten geven, maar het zou wel sieren als wij ook eens het boetekleed zouden aantrekken en zouden toegeven dat wij jegens hun ook fouten hebben gemaakt op het gebied van kopiëren.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 05:52]

>Delfts blauw
>robo-hitler

Volgens mij hebben we het over twee totaal verschillende dingen. Als jij het wilt betrekken op de ethiek van het kopiëren dan heb je nog niet echt begrepen wat @Bas.Bas.Bas probeerde te zeggen.
Als wij Delftsblauw servies gaan gebruiken om de massa te onderdrukken heb je helemaal gelijk.
Juist, alles open source maken is wst de mensheid vooruit helpt.
Want alles is zwart of wit, er bestaat niet zoiets als minderen of proberen?
Als ik een smartphone koop gaat er een paar euro naar een fabriek in China. Idem voor andere artikelen. Als de UVA dit project doorzet kan er geautomatiseerde censuur plaatsvinden.

Het een verhoudt zich niet tot het ander, tenzij je graag dwars ligt.
Als ik een smartphone koop gaat er een paar euro naar een fabriek in China. Idem voor andere artikelen. Als de UVA dit project doorzet kan er geautomatiseerde censuur plaatsvinden.

Het een verhoudt zich niet tot het ander, tenzij je graag dwars ligt.
''Als de UVA dit project doorzet kan er geautomatiseerde censuur plaatsvinden"
Kan ook helemaal niks uitkomen en kan ook automatisch scheld cannonades detecteren
heb je ook nog iets inhoudelijks te melden over dit artikel af draadje?
en hoezo verdedigen? heb je wel gelezen ik heb alleen maar reacties debunked helemaal niks verdedigd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 24 juli 2024 05:52]

Tja, er is zoveel treurig in de wereld...

Zo vind ik het bijvoorbeeld treurig dat een land als Nederland zo onvoorwaardelijk achter de VS aanloopt als puntje bij paaltje komt. Gewoon omdat dat land de naam heeft een voorbeeldige democratie te zijn.
Ik vind het treurig dat er in dat land nog steeds negers worden gediscrimineerd en dat je daar als zwarte 7x in je rug wordt geschoten door de politie, of dat je het helemaal niet meer kunt navertellen. Dát is pas treurig.
En ik vind het bijvoorbeeld ook treurig dat wij door onze grootste bondgenoot worden bespioneerd als hen dat zo uitkomt.

Kijk, van Huawei DENKEN we dat ze ons bespioneren. Van de VS weten we het ZEKER! (vraag maar aan Angela Merkel)
...het is treurig dat enkel politiegeweld tegen een zwarte Amerikaan leidt protesten. Tegen blanke Amerikanen is het blijkbaar geen nieuws. Ook geweld van zwarte Amerikanen tegen zwarte Amerikanen interesseert blijkbaar niemand, ook BLM niet. Dichter bij huis: duizenden gewonden, honderden zwaargewonden, een aantal doden als gevolg van Macron's politiegeweld tegen de betogers in Frankrijk. Keihard politiegeweld dus... hoor je hier niemand over..

Wat pas ECHT treurig is is de selectieve verontwaardiging en zo te horen hobbel jij blind achter de mainstream media aan..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 24 juli 2024 05:52]

De meeste mensen doen aan selectieve verontwaardiging, ook hier richting China. Iedereen heeft het alleen over de slechte zaken in China (Oeigoeren, Hong Kong, spionage, censuur, enz je kent het wel rijtje wel) die volop aandacht krijgen in de mainstream media. Hoe vaak hoor je (hier) iemand iets positiefs zeggen over China? Vrijwel niemand toch? Zijn die er dan niet of omdat de mainstream daar gewoon geen aandacht aan besteden?
klopt.. hetzelfde geldt voor Rusland/Putin, Hongarije, Trump.. Enkel negatief nieuws..
Huawei Moet het wel op deze manier doen. Het gaat om zoekfuncties op de telefoon die op Europees grondgebied moeten worden verwerkt. Als er geen Huawei telefoons verkocht zouden worden zouden ze hier niet aan beginnen. Het gaat er ze juist om om aan de Europese privacywetgeving te kunnen voldoen.
Uiteindelijk gaat het om het eindproduct. Als dat er staat en goed functioneert wat heb je aan de dictatuur in een ander land
Als ik het goed lees is het andersom: Huawei betaalt de UvA en VU voor onderzoek. Dus Huawei werkt mee aan de onderdrukking van de bevolking in een democratische dictatuur. De resultaten van dit onderzoek zullen ongetwijfeld door veiligheidsdiensten worden gebruikt (b.v. om Utrechtse vloggers vroegtijdig op te sporen ..)
Ik lees het andersom: Huawei betaalt de UvA en VU voor onderzoek. Dus Huawei koopt mogelijk een feature voor nieuwe zoektechnologie te maken in hun telefoons. De resultaten van dit onderzoek zullen ongetwijfeld door gebruikt om slimme zoektoepassingen voor smartphonegebruikers mogelijk te maken
Aan de andere kant wij kopen ook veel troep wat daar vandaan komt, indirect steunen wij als burgers die dictatuur dan ook.
kan je heel makkelijk zeggen maar waar wil jij dan gaan kopen? zowat alles wordt daar gemaakt.
laatst telefoon hoesje uit italie gekocht (made in italy) maar wel veel duurder en dat zie ik niet iedereen doen.
probeer maar een telefoon toestel te kopen wat daar niet gemaakt is.(samsung buiten gelaten)
Made in Italy...meer dan 90% van alle producten ter wereld heeft op een of andere manier tijdens het productieproces een relatie met China. Dat kan bijv. zijn grondstoffen, halffabricaten, machines, verpakking, transport of afzet.

China - de invloed van - is niet meer weg te denken uit moderne samenlevingen. Het grappige is dat wij dat als het 'vrije' westen de afgelopen 30 jaar mogelijk hebben gemaakt.
Het grappige is dat wij dat als het 'vrije' westen de afgelopen 30 jaar mogelijk hebben gemaakt.
klopt kapitalisme, meer meer meer meer en nog meer winst maken dus daar laten maken waar het goedkoop is. Dat was en is China. Ondertussen groot gemaakt door het westen en nu is er geen weg terug. Het is onze eigen schuld, de hebzucht van ons systeem. China heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.
[...]

klopt kapitalisme, meer meer meer meer en nog meer winst maken dus daar laten maken waar het goedkoop is. Dat was en is China. Ondertussen groot gemaakt door het westen en nu is er geen weg terug. Het is onze eigen schuld, de hebzucht van ons systeem. China heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Exact, met honderden miljoenen werkelozen tot gevolg in m.n het westen en verdwijnen van complete industrieen.
We zouden in het vrije westen niet het repeterende geestdodende werk voor het personeel en de enorme vervuiling van die high tech fabrieken willen hebben.
Als je wilt concurreren op dat vlak sta je al meteen op achterstand.

[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op 24 juli 2024 05:52]

Made in ... wil in veel gevallen niets meer zeggen dan dat het laatste stukje assemblage in dat land is uitgevoerd.
Whataboutism.

Verandering begint bij jezelf.
Inderdaad, that's the spirit! Weg met die iphone....je keyboard, plastic bankpasje..maar ook in (NL) brood zit letterlijk China.
https://www.volkskrant.nl...roodverbeteraar~b6e7bb0b/

Verandering...begin bij je zelf om op die partijen te stemmen die 30 jaar geleden al riepen om strengere maatregelen tegen China ivm mensenrechten. Niet die partijen die nu krijsen china dit en china dat om geopolitieke en geo economische belangen.
Het gelinkte artikel staat achter een paywall ;)

Tevens zou ik niet afgaan op wat partijen 30 jaar geleden riepen. Een partij steunen omdat deze pionier is in anti-china zijn is mijns inziens onzin. Dan ben je beter af met het onderzoeken van de huidige stand van zaken binnen de partijen..
Excuses, er is meer 'gratis' info over.

Nee, partijen die het al riepen - en dit nu dus nog steeds doen vanuit idealistisch oogpunt en niet vanuit geopolitieke belangen. Het gaat daarbij ook niet om het anti-China ansich het gaat om de smerige westerse hypocrisy dat er heerst bij een groot (poltiiek) deel aangaande China, maar ook andere dictatoriale landen als ze zich niet bevinden binnen de westerse invloedsfeer.

Als iemand met redelijk wat Chinese collega's weet ik overigens dat ook in China de anti-westerse retoriek toeneemt.
Dat neemt neit weg dat je het kan verminderen, de werel dis nou eenmaal enorm ingesteld op fabricatie binnen China. Maar waar je zaken kan veranderen, waarom dat niet doen?
Dat neemt neit weg dat je het kan verminderen, de werel dis nou eenmaal enorm ingesteld op fabricatie binnen China. Maar waar je zaken kan veranderen, waarom dat niet doen?
Probleem is kostprijs, je kunt een fairphone kopen, maar dan krijg je veel minder bang for buck, mensen klagen nu al dat een flagship +€1000 kost, stel je voor dat die nog eens €300 duurder zouden zijn omdat ze hier geproduceerd zouden zijn, opzich geen probleem als al die telefoons dan hier gemaakt zouden worden, maar er zullen altijd merken zijn die in China prodiceren en zo goedkoper kunnen leveren, en het doel van een bedrijf is nou eenmaal zo veel mogelijk winst maken.

Een 2de optie zou zijn dat bijvoorbeeld de eu beslist om korting te geven op lokaal geproduceerde producten, maar om de prijs op hetzelfde niveau te krijgen zouden ze meestal moeten afzien van het volledige btw bedrag en dat is dan niet meer rendabel voor de landen.
Fairphone heeft niet de luxe van schaal, Bedrijven als Foxconn, Quanta, Pegatron en vele anderen zijn al een tijdje bezig om hun fabrieken in andere Aziatische landen te openen evenals in Zuid amerika etc. Dit is versneld vanwege Covid19. Hierbij zal de ksotprijs niet veel hoger liggen dan dat eht nu voor ons kost aangezien CHina ook duurder wordt om te produceren en er liggen steeds meer dwarsliggers op het spoor.
Aan de andere kant wij kopen ook veel troep wat daar vandaan komt, indirect steunen wij als burgers die dictatuur dan ook.
Nou ik blijf gewoon spullen kopen uit China en ik steun niet meer of minder direct of indirect dictatuur of populist dan waar ik anders zou kopen.
Getrapte democratie? Leuk bedacht, maar is onzin. China heeft maar 1 partij, de communistische partij. Er zijn geen verkiezingen.
Grapjas... China niet gewelddadig en repressief? Hangt er vanaf waar je kijkt en aan wie je het vraagt. Ze zijn er in elk geval erg goed in om het te ontkennen en stil te houden. Iets met Oeirgoeren, Taiwan, Noord-Korea (laag loon arbeiders voor Chinezen) een spoorweg door Afrika... De VS en China kunnen zich aardig aan elkaar meten hoor!

Dan de dictatuur. De scheidslijn tussen een democratie en dictatuur is vaak heel moeilijk te trekken. Er is geen dictator nodig voor een dictatuur (Argentijnse Junta) en een dictator kan democratisch gekozen zijn (Hitler) of hoofd van een partij zijn (Stalin) en een president (Idi Amin). Er zijn, afhankelijk van de definitie, nog zo'n 26 dictaturen over en 50 landen waar de meningen over verschillen maar die weinig of geen vrijheid kennen op politiek gebied, waaronder China. (en lager op de lijst ook Rusland)

Aangezien een dictatuur geen harde definitie heeft valt China daar wat mij betreft echt onder.
Uit je eigen link, eerste zin:
Een dictatuur of alleenheerschappij is een regeringsvorm waarin alle macht (het machtsmonopolie) bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen, bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie, berust
Hoe is dit niet van toepassing op China?

Xi Jinping is op dit moment zowat onaantastbaar in China en de macht in het land is in handen van 1 enkele partij. Oppositie is niet toegestaan in dat land. Geef wat veel kritiek, en je verdwijnt. Het is geen getrapte democratie waarbij de basis een invloed heeft op wat er bovenaan gebeurd. Het is een getrapte dictatuur.

De VS houdt ook geen miljoenen mensen gevangen zonder eerlijk proces en heeft een beperkte invloed in Afghanistan dat een eigen overheid heeft, eigen ordediensten en een eigen troepenmacht, maar waar nog altijd een oorlog heerst.
Zegt dat China géén dictatuur is, linkt naar een artikel waarin letterlijk staat dat landen waar één partij aan de macht is een dictatuur is. China heeft maar één partij, de CCP, per jouw definitie dus een dictatuur.
Dit komt van wikipedia:

"De machtigste partij van de Volksrepubliek China is de CPC. De partij telde 89 miljoen leden in 2017. De partij domineert en controleert de Chinese maatschappij. De macht van de CPC is vastgelegd in de Chinese grondwet. Kritiek op de partij wordt niet getolereerd. Kranten, boeken, het internet zijn onderhevig aan zelfcensuur."

Gewoon uit interesse... Hoe noem je deze staatsvorm dan?
Ach, de partij vertegenwoordigd een slordige 8% van de bevolking. Dat is al meer dan alle politieke partijen bij elkaar in Nederland. Je zou het zelfs een volksdemocratie kunnen noemen.
Dat je het woord democratie associeert met China... sterk. Een eenpartijstelsel verankerd in de grondwet, waar kritiek op diezelfde partij verboden is.
Je moet niet kijken naar het percentage leden van een partij. Je vertegenwoordigd geen bevolking als de bevolking je niet aan de macht helpt. Je kan niet spreken van een democratie als je geen oppositie kunt voeren. Je hebt geen democratie als er maar 1 partij is.

Onze democratie is niet perfect, maar wij zijn tenminste nog altijd in staat om onze volksvertegenwoordigers ter verantwoording te roepen. Wij kunnen op straat komen tegen onze regering. En als ze het te bont maken, dan geraken ze niet herverkozen. Dat wil ik je in China wel eens zien doen.
Pardon, wat heeft het geloof in sprookjes hier mee te maken? Overigens in China leven veel gristenen, boedisten, moslims in een hoge mate van vrijheid (voor moslims meer vrijheid dan b.v. in Saoedi Arabië).

China is een groot land met heel veel inwoners. Natuurlijk is niet alles pais en vree. Kijk naar de recente rellen in een klein landje als Nederland en probeer dat op te schalen naar 1,4 Miljard (ca 70 x zoveel), dat geeft een veel beter beeld van de situatie.
Of iets een sprookje is of niet heeft er inderdaad niets mee te maken. Dat is een andere discussie waarvoor ik kies om die niet met jou aan te gaan, omdat ik uit de manier waarop je erover spreekt het idee krijg dat je weinig respect hebt voor andermans overtuigingen. Dat mag uiteraard - wij leven gelukkig wel in een vrij land - maar dan heb ik ook de vrijheid om dat gesprek niet aan te gaan :).

Het gaat om de vrijheid om ergens in te geloven, ongeacht wat dat geloof ook is.
Dat het elders wellicht slechter is, wil niet zeggen dat het in China goed is.

Er leven inderdaad veel christenen in China, maar vele onderdrukt. En juist waar onderdrukking is groeit het aantal christenen harder dan elders. Er word dan ook door onderdrukte christenen gebeden voor christenen in het westen die niet onderdrukt zijn.

De toegestane kerken in China hebben aangepaste bijbels, want dat Jezus verlosser is mag niet gepredikt worden. Want Mao is de grote verlosser, alles wat anders beweerd is verboden. Veel christenen komen samen in thuiskerken, die verboden zijn. Bezoek je die toch, dan beland je in (werk)kampen of krijg je minpunten in het puntensysteem dat China tegenwoordig aanhoud.

Dus hoezo hoge mate van vrijheid?
De toegestane kerken in China hebben aangepaste bijbels, want dat Jezus verlosser is mag niet gepredikt worden.
Dat is standaard in het christendom. Ook de officiële NH bijbels zijn aangepaste versies. De Drieeenigheid is b.v. een Romijns begrip met de keizer aan top, ingevoerd door keizer Constantijn. Verder is Jezus pas zoon van god verklaard bij het concilie van Nicea (Ad 325). Daarnaast wordt de betekenis van de tekst voortdurend opnieuw uitgelegd naar de omstandigheden. Als je de koptische versie naast de RK versie legt vallen de significante verschillen meteen op. Vooral het NT is behoorlijk naar de hand van Paulus gezet, voral met het oog op competitie met concurrerende geloven.
Er zijn inderdaad veel verschillende bijbels in omloop. En die worden ook nog eens verschillend geïnterpreteerd. Zeker in Nederland zijn we daar als christenen erg goed in met tientallen verschillende kerkstromingen.

Maar daar gaat in mijn ogen de kern van de discussie niet over. Het gaat erover of je kan zeggen dat er sprake is van vrijheid, als je beperkt word in waar je in mag geloven. En in mijn ogen ben je niet volledig vrij als je daar zelf geen keuze in mag maken, en om die reden kan ik niet zeggen dat men in China vrijheid heeft.
Pas op dat je niet meedoet aan haatzaaien. Beschuldigen, aanklagen, kwaadspreken, laster zijn nu typisch de instrumenten van het grote kwaad.
Er zijn genoeg rapporten en getuigenverklaringen over wat er in China gebeurd. Dus ik roep zeker niet zomaar wat.
Kijk eens goed naar de Amerikaanse leiders.
Wil je daarmee in bed liggen?
Dat Jantje iets slechts doet wil natuurlijk niet zeggen dat Pietje een heilige is.
Dat heeft geen verdere toelichting nodig lijkt mij.
Trump begint met zijn handelsoorlog. De CIA zorgt vervolgens voor de bijhorende propaganda-oorlogsvoering. De rapporten en getuigenverklaringen worden zo in elkaar getimmerd. Dat is al zo vaak bewezen. Daarvoor gebruiken ze tegenwoordig ook humanitaire organisaties en ideële organisaties die ze zelf in het leven roepen.

Je hebt te maken met volstrekt gewetenloze mensen. Je denkt toch niet dat organisaties die grootschalig onschuldige mensen in andere landen ombrengen en mensen martelen in geheime gevangenissen voor een leugen terugschrikken? Het verspreiden van desinformatie is juist een van hoofdactiviteiten.

Maar wil een jij daar mee in bed liggen?
Dat is de vraag die jij zelf moet beantwoorden.
Alles wat je hier zegt geldt zowel voor China als de USA. Dat lijk je echter niet te willen zien, je blijft maar een eenzijdig verhaal ophouden over wat de USA allemaal verkeerd doet. En ja die dingen doen ze. Maar dat wil niet zeggen dat China dan een heilige is. Of andersom.

Omdat je de vraag nu al twee keer stelt en kennelijk niet begrijp wat ik in mijn vorige reactie bedoelde:
Ik wil met geen van beide in bed liggen. We moeten dingen hier weer lekker zelf doen. Het liefst binnen NL, en anders dicht bij binnen europa.
Nee wat voor de VS geldt, geldt niet voor China

Ik zou oppassen met dit soort egaliserend denken, dat wordt graag gebruikt door criminelen, die zoeken hun gelijk in zwart-wit-voorstellingen waarin alle gradaties wegvallen.

Okay ik pleeg moorden, maar jij hebt ook iemand een keer geslagen, dus jij bent net zo goed gewelddadig als ik. Alleen ben jij een grotere hypocriet, want ik kom er ten minste eerlijk voor uit dat ik geweiddadig ben.

Ja alles wat krom is kan je recht praten. Maar dat soort rechtvaardiging is zelfbedrog. Wat ze zo laten zien is dat ze gewetenloos zijn, en moeiteloos alles over één kam scheren. Zo kan je ook alle misdaden van de VS wegwuiven, ook al weet je best wel dat het in geen verhouding staat tot wat China doet. Daarbij is het zo dat de VS de agressor is, en een aangevallene het recht heeft zich te verdedigen. Daar kan de agressor geen rechtvaardiging uit halen.

Je wil realiseren dat je door de VS te verdedigen, je zelf medeplichtig mee maakt, zowel met wat ze gedaan heeft, wat ze doen, als wat ze nog gaat doen. Dat bloed komt ook over jou.

Zoals ik al zei, dat is nu jouw bewuste keus. Ik hoop dat je het goede pad kiest.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik de VS verdedig. Sterker nog: de enige die in deze discussie de VS betrekt, ben jij. Het enige wat ik daarop doe is reageren dat in mijn ogen beide landen zeer slechte dingen doen. En dat ik - om jouw woorden te gebruiken - met geen van beide in bed wil liggen.

Ik praat ook helemaal niets goed. De enige die ik dat zie doen ben jij, door in een discussie over het gedrag van China te wijzen naar wat de VS allemaal wel niet doet. Wat de VS doet is helemaal niet van belang in een discussie over of China een vrij land is als er miljoenen andersdenkenden worden onderdrukt en opgesloten worden in gevangenissen en kampen.
Je wil realiseren dat je door de VS te verdedigen, je zelf medeplichtig mee maakt, zowel met wat ze gedaan heeft, wat ze doen, als wat ze nog gaat doen. Dat bloed komt ook over jou.
Nogmaals, ik verdedig de VS niet. Wat de VS doet is helemaal niet van belang in deze discussie. Maar als je redeneert dat iemand die de VS verdedigd bloed aan zijn handen heeft. Wat heeft iemand die China verdedigd dan aan zijn handen?

Denk daar maar eens goed over na voordat je weer dit soort uitspraken doet.
Pas op voor de westerse propaganda, er zijn veel valse profeten onder ons ( Matteüs 7:15).

OT. Huawei doet gelukkig iets goeds in Nederland. Dit kan ons vooruit helpen en iets meer onafhankelijk van de mammon in het westen.
Huawei doet gelukkig iets goeds in Nederland. Dit kan ons vooruit helpen en iets meer onafhankelijk van de mammon in het westen.
En daarmee weer meer afhankelijk van het oosten. Het lijkt me beter dat we ervoor gaan zorgen dat we helemaal niet afhankelijk zijn van andere laden voor cruciale zaken.
Och, och, alsof alles om geld draait. @icecreamfarmer er bestaat ook nog zoiets als inzicht, eerlijkheid en principes.
Beste Bas
Lees aub 'Jij mag van alles treurig vinden'
Jij mag van alles vinden en niemand komt jou vertellen wat jij wel of niet mag!
En jij werkt zo te zien precies volgens het CIA propaganda draaiboek
Moet goed voelen om derde keuze te zijn. Nu zowel de amerikanen als britten ze niet willen dan maar nederland...
Dit voelt zo geforceerd om maar iets aanwezig te hebben. Als NL ze wat interesseerde dan hadden ze dit een paar jaar geleden al moeten doen. Nu kan ik niks anders als twijfelen aan hun motieven.
Wie zegt dat dit 3e keus is? Dat de amerikaanse en britse universiteiten besloten hebben om de samenwerking op te heffen met Huawei zegt niets over WAT voor projecten ze hadden.. naast dat het eigenlijk juist ook andersom werkt, beetje hypocriet om eerst wel netjes geld aan te nemen en dan later eenzijdig het contract op te zeggen maar dus ook profeit te hebben gehad aan de expertise van huawei.
Ligt eraan als de beloofde
De universiteiten zeggen tegen het FD dat de diensten tevreden waren met garanties tegen mogelijke kennisdiefstal.
niet werden gehonoreerd.
Tja, die garanties waren er ook bij de britse en amerikaanse universiteiten, maar die hebben toch eenzijdig het contract opgezegd.
Uhm dat regeling is dus andersom. Het gaat erom dat ze niet aan de haal gaan met dingen die de studenten ontwikkelen.
Want jij denkt dat Nederland op de derde plaats van meest gewenste klanten stond?
Nee ik denk dat als het doel is om studenten te helpen dan is een rang keuze niet aanwezig en behandel je een ieder gelijk. Dit lijkt meer op een afdankertje.
Je voor 3,5 mijoen inkopen om te kijken hoever ze in het westen zijn is een schijntje natuurlijk.
Ik weet niet wat ik erger vind: universiteiten die zo wanhopig zijn dat ze een lousy paar miljoen nodig hebben, of hen die denken dat er door universiteiten “producten” ontwikkelt worden. Stel dit laatste zou zo zijn, dan is dat een aanfluiting op zich. Universiteiten hebben maar twee doelen; opleiding van jong talent, en opleiding van jong talent (want dat is een AIO ook).

Dan iets heel anders: AI, de I slaat op intelligentie. Nu, zal geen computer of software (wiskunde), systeem ooit Intelligent kunnen zijn. Het is een valse belofte. En neen, plaatjes kunnen herkennen, of een auto kunnen laten rijden heeft niks met intelligentie te maken.

Mijn zorg ligt mijn bij dit Chinese bedrijf. Mijn zorgen liggen eerder bij de punten die ik hierboven beschrijf.
Waar staat intelligentie wel voor volgens jou? Volgens wikipedia:
Intelligentie is een mentale eigenschap met veel verschillende functies zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen en te leren van ervaringen.
Om op jouw twee punten in te gaan:
- Plaatjes herkennen, is het eerste punt: verschillen op te merken in waarnemingen.
- Auto kunnen laten rijden, is het tweede punt: zich in de ruimte te oriënteren.

Ik vind jouw quote dan ook erg kort door de bocht:
Nu, zal geen computer of software (wiskunde), systeem ooit Intelligent kunnen zijn.
Denk dat de technologie een stuk verder is dan je denkt. Met een mooie highlight het taalmodel van google met 175 miljard parameters (neural network weights): GPT-3 (https://towardsdatascienc...-from-openai-a74ff35346fc). Dit model heeft pas nog een blog post geschreven dat op hacker news werd geplaatst. Het werd niet door gebruikers gespot als AI generated.
geek: Blog geschreven door kunstmatige intelligentie haalt toppositie op Hack.... Dit dekt het definitiepunt van intelligentie aardig: ideeën en taal te begrijpen en te produceren.
Dank voor de linkjes. Interessant!

Intelligentie heeft dus te maken met creativiteit, met vooruitdenken, met nieuwe combinaties kunnen maken en met het verrassende verbindingen leggen. Geen computer gaat ooit een nieuwe Mondriaan maken, gaat geen nieuw voedsel-systeem ontwerpen, een modern huis dat uniek is. Software kan straks heus wel autorijden of voorspellen wanneer mijn koelkast leeg is. Maar dat zijn taken die ik absoluut niet onder intelligentie wil scharen. Liefde en relaties onderhouden, ook onderdelen van intelligentie.

Voor de zekerheid, Ik heb een beta achtergrond (TU-Delft), ik ben gek op modellen en wiskunde. Ik kan zelf programmeren (maar doe het niet meer al te vaak). Een oom van me was een van de eerste professoren neurale netwerken. En in mijn werk gebruiken we bayiaanse wiskunde voor voedselveiligheid.

Terug naar Google. Met al hun neurale power, gaan ze wel kunnen voorspellen (op basis van mijn zoekprofielen) wat ik waarschijnlijk nodig heb als zoekfunctie. Maar ze zullen echt geen ‘collectief mensen brein dat creatief is’ kunnen gaan maken.

Lang heb ik gedacht van wel, maar nu op mijn bijna 50ste jaar, ‘weet’ ik dat we die power niet mogen overschatten. Lang heb ik gedacht in reductionisme, maar complexe systemen zijn complex niet omdat we ‘dom’ zijn maar omdat complexiteit gaat over toeval, over interacties die niet binair zijn of gevat kunnen worden in wiskunde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.