Huawei wilde r&d-center openen in Nederland

Huawei was van plan een r&d-center te openen in Nederland. Dat blijkt uit een brief die een topman van het bedrijf vorig jaar heeft gestuurd aan minister-president Mark Rutte. Het is nog onbekend wat Huawei wilde doen met het onderzoekscentrum.

Huawei heeft het in de brief, die door Politico online is gezet, over het opzetten van een r&d-center vorig jaar, maar dat is niet gebeurd. Het is onbekend of Huawei het plan nog wil doorvoeren of dat het er niet van zal komen.

Volgens Politico wilde Huawei met het plan Rutte ervan weerhouden om Huawei te blokkeren bij de bouw van 5g-netwerken. Dat lijkt niet volledig te hebben gewerkt; Huawei mag antennes leveren aan providers, maar voor apparatuur in de kern van het netwerk mogen providers zich niet tot het Chinese bedrijf wenden.

Het is niet het enige aanbod dat Huawei heeft gedaan voor investeringen in landen. Zo zou het met een Franse regio in gesprek zijn geweest over het bouwen van een fabriek voor het produceren van hardware in het gebied. Ook kreeg onder meer de Poolse overheid te horen dat er misschien een r&d-center zou komen in Nederland.

De investeringen, waarmee vermoedelijk honderden miljoenen of zelfs miljarden euro's zijn gemoeid, hadden overheden ertoe moeten overhalen om geen blokkade van Huawei-apparatuur af te kondigen. "Hoe kun je miljarden euro's investeren in een locatie waar je verwacht dat de overheid nog steeds een beslissing maakt die discrimanatoir zou kunnen zijn?" zegt een woordvoerder van Huawei tegen Politico.

Update, vrijdag: Huawei bestrijdt de conclusie van Politico. "Dat we wilden investeren in R&D om daarmee zorgen van de Nederlandse overheid weg te nemen, klopt niet. Dat we constant manieren zoeken om waarde toe te voegen in Nederland en een bijdrage willen leveren aan de Nederlandse digitale infrastructuur klopt uiteraard wel; we zijn hier al bijna twintig jaar actief tenslotte."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-02-2020 • 15:48

84

Reacties (84)

84
79
37
4
0
17
Wijzig sortering
Vroeg of laat moeten ze er toch aan geloven, Huawei krijgt gewoon apparatuur voor elkaar die goedkoper is en hetzelfde kan en soms nog wel meer. Alsof apparatuur van andere fabrikanten geen achterdeurtjes hebben. Wil je zekerheid moet je ze zelf ontwikkelen en produceren lijkt me.
De crux zit hem in wie die achterdeurtjes gebruikt.
De crux zit hem er in of er überhaupt wel achterdeurtjes inzitten. ;)

Vooralsnog is dat tot nu onbewezen roddel en achterklap van Trump, wat nu blijkbaar voor waar wordt aangenomen want als het kan dan zit het er natuurlijk vast in.........wat Huawei daar tegenin brengt maakt niet meer uit. Zelfs de code uit handen willen geven helpt niet.
Oh wacht, daar staan die achterdeurtjes toch in dan, waarom dan uit handen willen geven.

We zijn blind geworden en eisen geen bewijs meer, als iemand maar lang genoeg blijft beschuldigen, en dreigen met kortingen en hoge invoertax, worden we slap en zal het wel waar zijn.
Om van het gezeur af te zijn.

En de crux is inmiddels meer verworden tot een discussie van door wie je liever gebeten wordt, door de hond waarvan je weet dat hij bijt en vals is, of door de kat die nog nooit echt gebeten heeft. Maar waarvan de hond zegt dat die kat hele scherpe tanden heeft.

Inderdaad doodeng zulke scherpe tanden. Stel je voor dat.......... ;)
Ik vermoed dat de Amerikanen vooral boos zijn om de dalende omzet en, misschien nog wel belangrijker, dat ze zelf niet meer bij de data kunnen. Een bekend spreekwoord luidt ook zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
De crux zit hem er in dat het bij Cisco wel al is bewezen, en als Amerika het doet dan zal China het ook wel doen volgens Trump ;)
En Trump gebruikt Huawei om China onder druk te zetten.

https://edition.cnn.com/2...ump-huawei-ban/index.html
dat geldt voor alle system !!!!!!
Het gaat er deels ook om wie de achterdeurtjes misbruikt. Bovendien is het politiek/logistiek makkelijker voor China om een achterdeurtje in een Huaweiapparaat te krijgen dan voor de VS in een Ericssonapparaat. Dit komt door de opzet van de economie en chain of command. Bij Ericsson moet het stiekum, bij Huawei heeft de CCP directe zeggenschap over een deel van het personeel.
En laat de VS nu recent verklaard hebben dat ze Ericsson en Nokia willen opkopen.
Net zoals Groenland.
Goedkoper komt vooral omdat er flink wat sponsoring van hun overheid op zit.
We zouden als Europa dezelfde handelsvoorwaarden moeten toepassen als de Chinezen bij buitenlandse bedrijven doen die daar investeren.

Alle Chinese restaurants die voor minimaal 50% in handen zijn van een Nederlands / Europees bedrijf.

Een gelukskoekje van eigen deeg. Dit soort chantage investeringen zijn gewoon niet geloofwaardig.
Maar daar kan je je iig vestigen... Hier kunnen zij dat blijkbaar helemaal niet.

De dag gaat een keer komen dat China besluit helemaal niet meer aan het westen te leveren.

Ze focussen zich al langer op Rusland en Azië. Vraag me af of er een keer moment komt dat ze simpelweg stoppen met leveren aan dat "superieure" westen.

Want je kan wel klagen over hoe het in China werkt, vooral die vreselijke staatssteun maar we zijn in het westen geen haar beter, alleen dan noem je het subsidie of "innovatieve startups funden".

Maar ze zijn weer hetzelfde aan het doen als tijdens de koude oorlog. De politici liggen onder vuur dus moet er weer een "gezamenlijke vijand" gecreëerd worden, dat sluit zo lekker de rijen.

En zijn er weer genoeg die erin trappen.
Wanneer ze ervoor kiezen om het westen gewoon te negeren (marktaandeel India + China is al meer dan de helft van de wereld!), dan zitten wij hier vooral met de gebakken peren. Bijna alles (fashion, tech, ...) komt uit China en we willen ook gewoon voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Wanneer dat wegvalt, stort zo ongeveer de hele economie hier wel in elkaar.

Zouden ze een keer moeten doen, dan gaan we hier de lokale bedrijvigheid ook weer een keer waarderen en dan worden zinloze discussies over zwarte piet, etc mooi geparkeerd.
Wanneer ze ervoor kiezen om het westen gewoon te negeren (marktaandeel India + China is al meer dan de helft van de wereld!),
India mag dan veel inwoners hebben, ze zijn veelal straatarm.
Alleen al Duitsland importeert voor meer geld uit China, dan India. Als ze zouden stoppen met leveren aan "het Westen" dan is het vooral China die met de gebakken peren zit en niet andersom.
Vandaar dat ze allemaal die goedkope smartphones uit China hebben.

Kijk nog eens kritisch wat je allemaal koopt wat in China gemaakt is, dat is echt zo onvoorstelbaar veel. Als dat allemaal weg valt, durf ik veilig te stellen dat vooral wij een probleem hebben. Alle bedrijven die ooit iets produceerden in Europa zijn zo ongeveer wel kapot geconcurreerd of maken van Chinese onderdelen een compleet produkt.
Als de export van China naar de EU wegvalt gaat het om honderden miljarden. Daar krijg ook een Chinese industrie harde klappen door.
Die honderden miljarden aan omzet kunnen ze nergens compenseren, zeker niet in Azie of Rusland. De welvaart in die landen is stukken lager.
Daarnaast India is zelf hard bezig een sterke economie te worden, lees China 2.
China heeft het westen zeker nog nodig en wij hebben ons van China afhankelijk gemaakt.
Er is op dit moment al industrie die verschuift van China naar buurlanden omdat China "te duur" wordt.

Maar inderdaad, heel veel spullen komen van zeer ver. Zolang we transport over lange afstand (zowel schip als vliegtuig) niet of nauwelijks belasten (wat dus ook een vorm van subsidie is) zijn de lageloonlanden zeer interessant.
De vraag is of we dat wel willen blijven doen. De scheepvaart is een van de meest vervuilende spelers in de wereld, maar we zien ze niet en niemand spreekt er over.
Van zodra dit voordeel zou wegvallen worden fabrieken in Europa terug rendabel. Uiteraard worden dingen dan duurder, maar als de kwaliteit ook stijgt waardoor het langer mee gaat, hoeft dat niet zo zwaar negatief te zijn op onze welvaart.
Natuurlijk richting ze zich op Rusland dat doen meer bedrijven. Maar daar ga je oorlog niet winnen. Rusland heeft een economie te grote van Spanje.
Of ter grootte van benelux...
Maar daar kan je je iig vestigen... Hier kunnen zij dat blijkbaar helemaal niet.
Hoe zo ze kunnen niet? Ze doen het niet niet als ze niet krijgen wat ze willen.

De dag dat China stopt met het leveren aan het Westen is de dag dat het regime valt. De economische schade zou gigantisch zijn. Zelfs in een verre toekomst waar de rest van de wereld het westen heeft bijgehaald qua economische ontwikkeling zie ik het nog niet gebeuren.
Chinese restaurants... Really? Nou begin ik een beetje te snappen waarom ze zo moeilijk deden om een carnavalsliedje; dat gaat eigenlijk om de mindset die jij hier nu tentoon spreidt. Dat liedje had een stuk minder met racisme of alles op 1 hoop gooien te maken dan jouw betoog.

Die restaurants worden doorgaans gerund door hard werkende Nederlandse staatsburgers die jaren geleden, soms meer dan 1 generatie geleden, uit Oost Indië, Suriname of Hong Kong gekomen zijn.

Soms nemen ze zelfs een buitenlandse kok in dienst... So what?

Dit is niet vergelijkbaar met de techbranche. Je kunt importheffingen stellen en verplichte joint-ventures met kennisoverdracht. Het is de vraag of dat helemaal gaat lukken, maar het is wel degelijk een feit dat Aziatische bedrijven al gewoon in Europa produceren. Een traditie die ooit begon met Japanse bedrijven die dat deden om importheffingen te omzeilen, maar Chinese bedrijven als TCL hebben hier ook gewoon fabrieken staan. Ook een Taiwanees bedrijf zoals TPV heeft hier fabrieken die ten koste gaan van productiecapaciteit in China.

Waar het in dit nieuwsartikel over gaat, is echter niet economisch maar gaat over politieke invloed en risico's, dus dat ga je niet redden met handelsvoorwaarden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:03]

Hij bedoelt dat je wanneer als westerling een winkel/bedrijf begint in China je 50% procent van je aandeel moet afstaan aan een Chinees. Anders mag je niet ondernemen in in China.
En kennelijk levert dat de westerling nog zoveel op dat ze er maar blijven komen.
Mja, er is een soort zelfde regel Thailand. Als je daar een bedrijf opricht moet minstens 51% van de aandelen in Thaise handen zijn. Bouw je een condominium, dan moet minstens 51% van de appartementen in Thaise handen zijn, etc…

Ergens vindt ik er wel iets voor te zeggen. Het maakt het wel lastiger voor multinationals om de dienst in je land uit te maken. Maar goed, er kleven ook nadelen aan.
Dat snap ik, maar wat heeft dat te maken met Chinese restaurants in Nederland? Ik ben niet zo'n zeurkous die overal racisme van maakt en aan zo'n carnavalsliedje zal ik me niet zo gauw storen want het is carnaval, maar zo'n uitspraak over restaurants (of hij nou wel of niet serieus was) komt toch wel verdraaid dicht in de buurt!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:03]

Anoniem: 1330988 @xbeam27 februari 2020 21:46
Heel veel landen hebben die regel en westerse landen zijn gek dat ze die regels niet hebben. Het merendeel zoniet alle Aziatische landen kennen dit soort protectionistische regels. Het voorkomt dat rijke buitenlanders alle bedrijven kunnen opkopen of de markt volledig in handen kunnen krijgen. Heel begrijpelijk want je wilt als land de lokale markt open en toegankelijk houden voor je eigen burgers. Voor westerse landen ligt dat uiteraard iets anders omdat burgers elkaar prima in elkaars landen kunnen beconcurreren. Maar bijv Chinezen buiten de deur houden zolang de Chinezen westerlingen buiten de deur houden lijkt mij een zeer slimme zet als je geen hele havens en grote bedrijven aan Chinezen kwijt wilt raken. Ik woon zelf met groot plezier in Azie en ik heb deze realiteit hier gewoon geaccepteerd en ik verbaas me er in toenemende mate over dat mensen van hier wel heel makkelijk bedrijven kunnen bezitten in mijn geboorteland dan wel -continent.
So what, je kent de voorwaarden op voorhand en die zijn stabiel, dit kan je van de meeste Europese landen niet zeggen. Die veranderen graag van regering en te voeren beleid, wat nefast is voor investeringen. Blijkbaar is Frankrijk toch overstag gegaan: Huawei gaat 5G fabriek oprichten in Frankrijk , minimum 200 miljoen investering en tewerkstelling voor 500 personen. Bron : https://www.tijd.be/onder...n-frankrijk/10211182.html.
"en doei met je business" ,Graag dan een paar voorbeelden. En vraag dan maar aan Huawei als bedrijf hoe zij nu over Amerika en in het verlengde de rest van de Westerse wereld denken. Enkele grote tech bedrijven (waarvan je de namen wel zal kennen) investeren nochtans vlot in China.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 23 juli 2024 18:03]

Die regel bestaat al een tijdje niet meer, daarom dat Tesla toen is begonnen met hun Fabriek in Shanghai.

https://www.industryweek....na-removes-ownership-caps
Heel specifiek een uitzondering voor bepaalde automakers.

China is trouwens niet het enige land dat die fratsen uithaalt.
Nee, maar wel het enige succesvolle :)
Sinds wanneer zijn wij niet meer het verdienmodel dan? Als je bij dit soort situaties de ballen van NL zoekt staar je in een gat terwijl een VVD vrindje het geld in zn portomonnee telt.
Chinese restaurants zijn allemaal Nederlandse BV (of VoF's) en vaak nog opgezet door Indonesiers met een Nederlands paspoort. Er is weinig Chinees aan Chinese restaurants in Nederland.
Da's ook weer niet helemaal waar. Er zitten ook de nodige migranten uit Hong Kong tussen bijvoorbeeld, ik kende er in elk geval eentje. Alsnog eerlijke Nederlandse zaken zoals je al zegt, vandaar mijn rant hierboven, we zijn het verder helemaal eens!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:03]

Chineze restaurants in NEDERLAND hebben niets maar dan ook niets te maken met de Chineze overheid. Als je dat niet snapt ontbreekt er wat aan IQ bij jou
Goed dat die overheden niet in de val zijn gestapt. Het is wijs om hier kritisch naar te kijken, zodat we ook in de toekomst op onze eigen benen kunnen blijven staan.
Precies. Welk (Nederlands of Europees) alternatief is er voor zulke apparatuur?

Dat Nederland/de EU afhankelijk is van externe partijen is niet erg, zolang dat maar onder eigen voorwaarden is en met de nodige maatregelen wordt gedaan.

Landgrenzen vervagen steeds meer. In China zie je ook hoeveel invloed het Westen heeft, ondanks dat de overheid dit probeert in te perken. Een belangrijke regel is dan ook: controleer waar je niet kan vertrouwen.

[edit]
Als Ericsson en Nokia inderdaad alternatieven zijn en het echt een hot issue is: stel dan hun (volledig binnen de EU ontworpen en gefabriceerde) apparatuur verplicht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:03]

Euhm, Ericsson is de grootste leverancier van mobiele netwerk apparatuur in Europa...
En die zitten toch echt in Zweden...
Ooit van Ericsson of Nokia gehoord ? ...
Zowel Ericsson als Nokia kunnen simpelweg niet leveren wat Huawei levert. Lopen simpelweg achter qua techniek en hebben de schaal niet. Simpel.
Wat een onzin. Vodafone bouwt een 5G netwerk met Europese apparatuur.
Je hebt je mooi laten inpalmen door de Huawei marketing. De eerste live 5G netwerken zijn allemaal geleverd door Ericsson.
Ze hebben zeker de schaal wel, in ieder geval ballpark. Financieel zijn ze maar een kwart van Huawei, qua werknemers ongeveer de helft, maar Ericsson ia gericht op infrastructuur, waar Huawei bij de consumenten markt zit.

5G telefoons van Ericsson, nee, maar zendmasten zeker wel.
PTI heeft de boot inderdaad al jaren geleden gemist en het lijntelefoniedeel is overgedaan aan Lucent voor zover er nog wat was, dus echt Nederlandse benen is al een beetje mislukt. Gelukkig heeft Ericsson nog wel een belangrijke vestiging in Nederland en binnen Europa hebben we zowel Ericsson als Nokia.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:03]

PTI, da's een oude koe
Maar wel op een interessante manier relevant...

Phillips Telecommunicatie Industrie was een tak van Phillips die zich in Huizen en Hilversum bezig hield met de ontwikkeling van (o.a.) telefooncentrales.

PTI had een miljardenorder (guldens, maar die waren toen wel meer waard dan euro's nu) binnengehaald voor levering van telefooncentrales in het midden-Oosten. Hiervoor werd toen door de opdrachtgever vereist dat de werknemers die ter plaatse de telefooncentrales kwamen leveren en installeren beschikten over een "niet Jood verklaring". Van het afgeven hiervan had de Nederlandse overheid tot dan toe nooit een punt gemaakt (je kon gewoon een uittreksel uit het bevolkingsregister krijgen waar dat op stond), maar dit is toen door de NL overheid verboden, en de order werd geannuleerd.

Voor PTI was dit een enorme tegenslag. Later werd de order in samenwerking met een buitenlandse partner alsnog binnengehaald tegen een fors lager bedrag omdat naar verluidt deze buitenlandse partner geen problemen had met het overleggen van "niet Jood verklaringen" voor z'n medewerkers. PTI is toen gaan kwakkelen, in een joint-venture met AT&T gestapt en uiteindelijk "verdampt".

mores: Principes kosten geld. Soms veel geld, en soms vooral geld van iemand anders.
Wil je echt nog meer Chinese invloed?
En jij meer Amerikaanse?
Niemand begon hier over de Amerikanen, waar komen die toch steeds vandaan. We hebben hier de grootste netwerkleveranciers ter wereld: Nokia en Ericsson. Gewoon deze bedrijven steunen en een klimaat vestigen waarin zij optimaal kunnen ontwikkelen, net als China dat doet.
Als alternatief voor de Chinese invloed? Altijd
De keuze voor de een zou niet automatisch moeten zijn dat de ander wordt uitgesloten en vice versa. De EU dient het initiatief te nemen om eigen verantwoordelijkheid te nemen door eigen bedrijven te beschermen en bestaansrecht te geven.

Het toekomstperspectief waarbij Europese bedrijven geen bestaansrecht meer hebben en we speelbal worden van China danwel VS danwel Rusland (etc) is ongewenst.
En daar is het dus waar ze je bij de ballen hebben.

Er is weer een gezamenlijke vijand gecreëerd zodat je bijna blij bent met het alternatief. Werkt goed blijkbaar.

Maar alle chinafoben hier kopen wel al hun technologie en electronica (indirect) uit China. Maar oh wee als ze invloed krijgen. Ik zou zeggen buy European, kost 2x zoveel maar dat heb je er wel voor over neem ik aan?

[Reactie gewijzigd door Flagg op 23 juli 2024 18:03]

Hoezo bij de ballen? Sinds wanneer zijn Ericsson en Nokia Amerikaans? Cisco loopt achter. Verder is het wat kortzichtig om mensen die wat over het regime in China weten, Sinofoob te noemen (want zo heet dat officieel). Je kunt een land, de bevolking en zelfs de producten waarderen zonder het met het regime eens te zijn. Je kunt ook de gebieden waarop het regime extra kwaad kan doen, proberen te identificeren en te dwarsbomen. Zoals algemeen bekend, ook van andere geheime diensten, houden geheime diensten van afluisteren. Ook binnen bondgenootschappen van landen met gezamenlijke belangen (zoals tussen ons en de VS!) wordt over en weer gespioneerd en spionage gedwarsboomd. Denk je niet dat het ernstiger is om door een regime met een overduidelijk publiek uitgedragen zeer apart en niet overlappend eigen belang (zoals de CCP) bespioneerd te worden dan door een bondgenoot met min of meer overlappende belangen?

Het mooiste zou zijn om door niemand bespioneerd te worden. Los van wat je van de VS vindt, betekent dat alsnog dat je geen Chinese overheden in je netwerk wilt tegenkomen!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:03]

Dus als je de keuze hebt tussen een ondemocratishe, communistishe dictatuur of een democratish land waar vuile spelletjes worden gespeelt maakt dat jouw niet uit?

Want ondanks de vuillakerij van de VS is China sowiezo 2x zo erg, hoe je het ook went of keert. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom de invloed vanuit een ondemocratishe, communistishe dictatuur slecht is.

Verder is niemand blij met de VS. Ook de Europeese landen niet. Maar als je moest kiezen tussen een gedood worden aan galg of een kruis dan kiezen de meeste mensen denk ik toch de galg.

Hopelijk worden de Europeese technologieen doorontwikkeld en lhouden we zowel China als de VS uit ons netwerk.
De VS heeft hier helemaal niks mee te maken. Het zijn Nokia en Ericsson die deze belangrijke markt fatsoenlijk bedienen. Alleen de Chinese overheid probeert dit kapot te maken door bizar veel geld richting Huawei te sluizen.
Dat klopt. Maar @Flagg haalt er voor whatever reason de VS weer bij. En daar reageer ik op

Ik snap die US=bad comments hier op Tweakers nooit. Ja de VS is een onbetrouwbare partner, maar China is dit zeker. Waarom zijn hier dan in godsnaam Tweakers die vinden dat China dezelfde vuile spelletjes met ons mogen spelen als de VS (en dat gaat China zeker doen) Maar dan nog vuiler/ondemocratisher. Dat is hetzelfde als je helm weggooien omdat die niet meer veilig is, en vervolgens mar een petje opzet tijdens het motorrijden.

Zolang China een ondemocratish land is met 0 openheid van zaken moet je haar nooit toelaten tot kritieke infrastructuur.
Ongeacht wat China intern doet, ze bemoeien zich NIET met buitenlands politiek.
Kijk naar wat de VS doet, zij bepalen waar ASML (een nederlands bedrijf) hun producten niet aan mag verkopen.
Wij mogen niet meer handelen met Iran terwijl wij die nucleaire deal toch wel in stand willen houden.
Wij mogen geen Russisch gas kopen.
Een NL bedrijf mag niet eens meer pijpleidingen aanleggen.
Wij moeten van de VS ook meer geld uitgeven aan NATO/defensie (meer wapens kopen van de VS) voor wat? USSR?? Nee.. om de wapenindustrie van de VS te spekken.

Het enige wat China wilt is handel, zij bemoeien zich niet met ons land en ze willen niet dat wij met hun bemoeien. Maar dat laatste is blijkbaar te veel gevraagd van deze VS slaven.
"Ik snap die US=bad comments hier op Tweakers nooit."
Dus jij vindt de vuile spelletjes van de VS helemaal niet erg ?
Ze zijn konstant in oorlog, of dingen aan het oppoken,
Ze bedreigen en chanteren landen en de EU financiëel
Ze hebben buitenlandse martelkampen
Ze destabiliseren landen politiek
Ze hongeren de bevolking van landen uit in de hoop dat ze op die manier de regering zullen afzetten
Ze moeien zich konstant in de politieke besluitvorming van democratische landen
Ze verbieden zelfs EU bedrijven om door EU overheden geplande werken in de EU uit te voeren
....
Ah daar is tie dan. De bekende jij-bak. "Ah dus je spreekt je niet schuimbekkend uit tegenover de praktijken van de VS, DUS je vind het niet erg.

Ah ja ik heb niet eens zin om op deze onzin te reageren eigenlijk. Dus ik geef maar een kort antwoord, ja dat vind ik erg. Maar niet zo erg dat ik met een nog onbetrouwbare en "enge"partner (die hetzelfde doet als de VS maar dan nog 900 schepjes er bovenop) in zee wil gaan.
En dat gebeurt hier niet?
Als je maar machtig genoeg bent kan je hier ook afspraken met de belastingdienst maken. Denk aan Shell of Unilever. Of op Europees niveau aan Airbus. Daarnaast biedt Nederland ook uitstekende mogelijkheden om belasting te ontwijken.
Ja, goed bezig dus, beetje tegenwicht. Dat is het spelletje.
Anders dan jij denkt, kan je als burger wel degelijk stemmen in China. China is dus per definitie niet ondemocratisch? Het systeem is echter een indirecte democratie, niet zo anders als in de VS, Canada trouwens. Echter zit er bij China iets meer lagen tussen vergeleken met de VS.
China kent inderdaad iets als "stemrecht" maar in de praktijk is het een eenpartijstaat. Met andere woorden; stemmen heeft niet bijster veel invloed.
Klopt, en daarmee lijkt het heel veel op de VS. Ze kunnen daar tussen 2 partijen kiezen. Echter mocht straks het scenario onstaan dat er gekozen kan worden tussen Trump of Bloomberg dan is het enkel kiezen tussen iemand die alles op Twitter gooit of niet. Kwa standpunten ontlopen ze elkaar niet veel.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 23 juli 2024 18:03]

Bovendien is het in de VS perfect legaal dat grote bedrijven en multinationals, politici mogen omkopen.
Ze geven miljoenen aan de politiek, en in ruil worden er dan wetten gestemd in het voordeel van de gulle sponsor. Dat kan je nu ook niet echt democratisch noemen.

In België was dat jaren geleden ook een gangbare praktijkw weliswaar niet in de zelfde grootteorde, maar nu is dat verboden en krijgen politieke partijen een toelage uit de belastingspot.
Dit doet me een beetje denken aan een aflevering van Reply All over Foxconn die een fabriek in de Verenigde Staten wilde bouwen.

Er werd gestrooit met beloftes over werkgelegenheid en kansen. Alles zodat potentiele locaties/landen aanbiedigen zouden doen op het gebied van o.a. belasting en grondprijzen.

https://gimletmedia.com/shows/reply-all/wbhjwd
Samsung heeft een groot R&D centrum in Warschau Polen zitten. Ze doen daar bijvoorbeeld de linguïstiek voor de volledige Europese markt. Er lopen daar dus behoorlijk wat talenknobbels rond :)
Verder ook wat technische teams die veel met telco's samenwerken.

Zie https://research.samsung.com/srpol

[Reactie gewijzigd door Qwerty-273 op 23 juli 2024 18:03]

Tja, zelf heb ik Huawei leren kennen toen eind vorige eeuw de telecom bubbel barstte en ik bij Alcatel op straat werd gezet met nog veel meer toenmalige collega's. Van een aantal collega's hoorde ik toen dat ze bij Huawei in dienst zijn gekomen, in de toenmalige Nederlandse vestiging. Dat was in de periode 2000 - 2002, dus al zo'n 20 jaar geleden. In 2005 hadden ze zeker al een vestiging in Nederland. En daar zaten toen ook techneuten en er is voor zover ik weet ook geleverd. Waar is dat mis gegaan?
Omdat regeringen oren laten hangen aan United State. Wat is nu belangrijker zeker deze regering geld en nog eens geld verder kunnen ze niet denken. Als de chinezen willen investeren laat ze gaan. en denken dat ons privé nu veilig is, jammer dan het is overal zo lek als een mandje.Kom je niet op de ene manier aan gegevens dan o de andere manier. Dan nog geven ze zelf hier alles vrij en niet een keer maar meerdere keren voor het zelfde, dus wat privé hier in dit land niets dus.
Het vreemde is dat huawei miljarden over heeft om hier maar een netwerk te mogen bouwen. Dat is toch bizar en wekt argwaan op. Goed dat Nederland hier niet mee akkoord gegaan is. Ik zie graag Europese netwerkapparatuur uit Scandinavië in onze netwerken. Dat zijn landen die dicht bij ons staan als het aankomt op cultuur, leefgewoonten en respect voor mens en milieu.
Wat moeten we denken - china kan als staat Huawei meteen nationaliseren - en dan staan we daar. Maar goed - moeten we Trump onze EU-topbedrijven laten overkopen! Nee - verdorie. Daar had de EU meteen maatregelen in alle stilte moeten voor nemen die een gifpil inbouwt in die bedrijven - zodat de EU voor 1eurocent meteen 99,999999% van alle stemgerechtigde aandelen krijgt.
We zijn te laf in de EU - we moeten vechten tegen de UK en tegen de VS. We moeten durven onze tanden tonen, grommen en in één knoep moet het meteen fataal zijn! Staalhard moeten we worden - anders worden wij gegeten - het is eten of gegeten worden!
Misschien iets voor op het High Tech Campus?
Volgens Politico wilde Huawei met het plan Rutte ervan weerhouden om Huawei te blokkeren bij de bouw van 5g-netwerken.
Sowieso vind ik dat soort koehandel helemaal niet de manier waarop dit soort dingen zouden moeten werken. Goed dat dat niet is doorgegaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.