'LG blijft smartphones maken omdat andere producten eraan gerelateerd zijn'

De ceo van LG Electronics, Qiao Yujin, heeft laten weten dat zijn bedrijf niet zal stoppen met het maken van smartphones, omdat volgens hem de producten van enkele andere bedrijfsonderdelen van LG aan smartphones gerelateerd zijn.

Volgens Qiao Yujin gaat het dan onder meer om de bedrijfsonderdelen die producten voor auto's en huishoudelijke apparaten maken, schrijft GizChina. Hij meldt dat de producten van deze onderdelen 'gerelateerd zijn aan smartphones'; om die reden heeft LG volgens de ceo niet overwogen om uit te smartphonesector te stappen. Hij stelt dat LG in het tweede jaar zit van een herstructurering van de smartphonetak en dat deze operatie zal doorgaan tot volgend jaar.

Onlangs publiceerde LG de recentste kwartaalcijfers, waaruit bleek dat het bedrijf in het vierde kwartaal van vorig jaar 16 procent minder smartphones leverde. Dat was de belangrijkste reden voor het feit dat het bedrijf een flink lagere winst boekte. De mobiele divisie is al jarenlang een zorgenkindje voor LG, in tegenstelling tot onderdelen die voertuigcomponenten en huishoudelijke apparaten maken. Het gaat dan om infotainmentsystemen voor auto's, wasmachines en koelkasten. De onderdelen die deze producten maken draaien relatief goed, in tegenstelling tot het LG-onderdeel dat smartphones maakt.

Door Joris Jansen

Redacteur

04-02-2019 • 20:00

63 Linkedin

Reacties (63)

63
62
27
4
0
28
Wijzig sortering
Gekomen van een G2, G3 en een Q6 nu een G6. Eerst met stock Android 7, later Android 8 en sinds dit weekend Android 9.

Ben over al deze telefoons zeer tevreden en kijk met een schuin oog naar de V30 en nu V40. Als die net zo hard zakken in prijs word een van deze mijn volgende telefoon.

Mijn stelling: Er is geen betere koop dan een LG van een klein jaar of een jaar oud, maar nieuw op de dag van release moet je geen LG kopen.
Android 9 op je G6 al ja? Dacht dat er laatst berichten waren dat dat Q3 2019 pas zou gaan gebeuren.
Ja, dat heb ik ook gelezen. En dan ging het ook nog eens over de Koreaanse thuismarkt. Ik weet zeker dat er nog geen officiële Android Pie beschikbaar is voor de G6.
Custom rom, idd, Havoc OS 2.1.
Enige wat ik nog mis is de panoramacamera, ik moet nog ff XDA afstruinen naar die google camera mod van Stark voor de panoramacamera. Voor de rest werkt alles prima.
En een OS van 576mb ipv 2,3GB, maar ik moet zeggen dat de stockrom van LG zeker niet slecht is. Ik heb meerdere roms geprobeerd 7.1, 8 en 8.1 (Lineage, AOSPExtended, RR) en nu 9 en alleen Havoc vindt ik beter dan stock.

Update 4/2/19: Intussen cstark27_GCam_5.1.018_24_v4.2t3.apk geinstalleerd en functioneert uitstekend, zowel primaire als wide camera.

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 6 februari 2019 19:45]

Klinkt goed! Ik vind het nog een beetje te vroeg voor een custom ROM, maar het is prettig om te weten dat er minimaal 1 goede ROM in omloop is.
Er is geen betere koop dan een LG van een klein jaar of een jaar oud, maar nieuw op de dag van release moet je geen LG kopen.
Inderdaad. Al hoef je soms nog minder dan een jaar te wachten. Bij de V20 (waarvan ik er inmiddels een aantal bezit) was de prijsdaling al na zo'n 7 maanden. Release was in November 2016 voor zo'n US$ 900. In april 2017 waren prijzen op ebay voor de dualsim-versie H990DS nog zo'n EUR 600. Vanaf mei 2017 zo'n EUR 350. Dus toen al plots een scherpe daling.

Daarna is de dualsim-versie nog iets gedaald, maar niet zo veel: rond de EUR 300 voor nieuw of degelijk refurbished. De amerikaanse carrier versies wel: die zitten 2e hands en refurbished nu zo rond de US$ 150-200.

De "LG-inflatie" kwam hier ook wel eens al aan bod, bijvoorbeeld in dit artikel van Arnoud Wokke

(over prijzen van flagships na 3 maanden)
Gemiddeld zakte een telefoon in 2016 106 euro in prijs ten opzichte van de adviesprijs. Er zijn grote verschillen te zien per merk. Een iPhone daalt in drie maanden gemiddeld 51 euro in prijs, terwijl de prijzen van de LG- en HTC-telefoons rond de 119 euro dalen. Bij Samsung en Sony ligt de daling rond de 130 euro. De grootste daling komt op naam van de LG G5 in 2016, die in de drie maanden na release 210 euro goedkoper werd.
Bron: reviews: Smartphones worden steeds duurder
Mijn stelling: Er is geen betere koop dan een LG van een klein jaar of een jaar oud, maar nieuw op de dag van release moet je geen LG kopen.
Volledig mee eens. Dat geldt trouwens ook voor Samsung, HTC, en de topmodellen van de andere merken (uitgezonderd hooguit Apple). Helaas is het wel zo dat LG het, net zo als de andere merken, vooral moet hebben van de early adopters die graag het nieuwste van het nieuwste willen en daarvoor graag de hoofdprijs betalen.

Helaas kan alleen Samsung het nieuwste van het nieuwste leveren omdat zij de fabs runnen en dus zelf de soc's maken.

Zelf heb ik in november een G6 gekocht, dit vanwege niet meer opstarten van de vorige. Mijn volgende wordt weer een LG van een jaar oud.
Ik heb een tip: android one.
En dat zou een meerwaarde moeten zijn om welke reden?
Android one is ,in tegenstelling tot wat vele beweren, niet altijd een meerwaarde.
Het kan voor LG natuurlijk een 'meerwaarde' zijn in de zin dat ze minder hoeven uit te geven aan het ontwikkelen van hun eigen skin. Ze hebben alsnog een software team nodig, maar ze kunnen dan een aantal mensen op de ontwikkeling van andere software zetten.
Als je het bericht leest zou je denken dat juist in de software specifieke functionaliteit zit die gerelateerd is aan andere LG producten. Dus ik denk niet dat dat de oplossing is. Als het alleen losse apps zouden zijn die belangrijk waren was het niet nodig geweest om zelf telefoons te blijven maken. Anders was android one inderdaad een goede stap geweest.
Dan heb je denk ik nog geen LG telefoon gehad de laatste tig jaar. Het is echt een drama qua software. De hardware doet eigenlijk vaak niet onder voor de concurrent. LG heeft totaal geen oog voor de westerse markt helaas zeker als het op software aankomt.

Edit natuurlijk negatieve votes. Heb zelf een LG g6, updates zijn gewoon slecht duurde bijna 3 kwart jaar in Europa voordat de security updates op gang kwamen. En wat heeft de UI te maken met de updates Jwsa? Ken maar weinig mensen die blij zijn met de UI.

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 5 februari 2019 09:56]

Oh, ik heb een LG. Uitstekende UI. Volgende wordt weer een LG. Zeer functioneel en updates gaan voldoende. En btw, LG is goedkoop in aanschaf
Het is lastig om hier even te bepalen of LG goed is. Als bedrijf schijnen ze hoge standaarden te hebben op het gebied van bedrijfsvoering.

Toch zag ik bij een collega dat de LG geen goed product aflevert. Hij was al snel ontevreden over de stabiliteit van de software en over de batterijduur. Die ervaring weerhoudt mij ervan om een LG telefoon te kopen.
Nog een tip, niet na 6-9 maanden met flagship komen met een verouderde chip....
Ik heb er ook een:

Zorg dat direct vanaf start geen omtwerpfouten of slechte kwaliteit controle aanwezig is.

De oudere LG G2 had bij mij 1.5 jaar problemen, uiteindelijk heb ik mijn geld terug gekregen. Mensen konden me niet horen tijdens bellen, bootloop problemen, inbranden/ gele vlekken in beeld.

Daarna ben ik voor een LG G4 gegaan.
Deze werd helaas wederom geplaagd met bootloop problemen. Maar het bootloop probleem van de G4 bleef niet alleen bij deze serie......

G7 & de V10 , V20 en Nexus 5X hadden of hebben veel last van bootloop problemen en LG is hiervoor aangeklaagd.
Mijn G4 had al binnen 3 maanden last van bootloops. Na reparatie heeft deze het nog 2,5 jaar gedaan en kwam wederom in bootloop terecht.

Na overlijden van G4 ben ik gelijk om een andere telefoon gegaan maar geen LG meer voor mij. Mede ook door slechte (valse) update beleid en voornamelijk slechte kwaliteit.

De G4 heeft letterlijk maar 1 grote Android update gekregen terwijl het toendertijd het vlaggenschip toestel was. Shame on you LG.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 5 februari 2019 00:43]

Het is natuurlijk anekdotisch bewijs, maar ik heb meerdere LG telefoons gehad (w.o. G2, G4 en G5) en nooit bootloop problemen gehad. Is dit een structureel probleem, of heb jij iedere keer pech gehad?
Bij de G2, G3 en G4 waren de aantallen significant, lijkt meer op geluk aan jou kant. :)
Zelf ook een G3 verloren aan bootloop problemen, net als mijn collega. Een G4 bij een andere collega en ook een G4 bij diens vrouw.
Alles net binnen, net buiten de garantie.
Hier zowel een g2 en g3 vlak na release aangeschaft. G2 Wordt nog dagelijks gebruikt als display voor de babycamera. G3 helaas scherm kapot na val naar ruim 3.5 jaar gebruik.
Ik op mijn G5, hij werd witheet en kwam in een bootloop. Zoeken op internet bleek dat ik niet de enige was
Er is al een LG met Android One, al voegt dat weinig toe naar mijn mening.
Ik heb een tip: android one.
Dit zou inderdaad hun grootste probleem oplossen, de software.

Ik vind het zo jammer, de toestellen die LG uitbrengt zijn niet slecht, maar de software maakt ze slecht. Snap ook echt niet dat ze dit al die jaren niet hebben ingezien? Daarnaast zou een wat minder hoge prijs ook zeker kunnen helpen. Volgens mij was het de LG G2 die toen voor een high-end toestel geen slechte prijs had (dacht 599 tegenover minimaal 699).

Vraag me overigens af of er nog wel klanten zijn die LG vertrouwen!
Goede zet van LG. Geen super innovatieve of gedurfde hardware uitbrengen maar rustig meedraaien om relevant te blijven. Net als Sony. Had Microsoft ook moeten doen.
Microsoft had dan wel android toestellen moeten uitbrengen, aangezien windows phone gewoon bijna geen apps meer heeft.
Ik zeg niet dat windows phone slecht is verder, alleen app ontwikkelaars hadden een niet zo zin in.
App ontwikkelaars volgen de markt. Microsoft had de markt niet, dus deden app ontwikkelaars de moeite niet.
Had er volgens mij meer mee te maken dat het voor de meesten simpelweg niet rendabel was om naast Android en iOS óók nog Windows Phone/10 Mobile te ondersteunen. Zo rond Windows Phone 8 leek het even goed te gaan, maar dat hield geen stand. Jammer, want het OS is echt heerlijk om mee te werken en de Lumia's liepen vaak voor op de concurrentie. Optische beeldstabilisatie, meerdere microfoons aan boord, tap to wake, goede camera's, USB Type-C, draadloos opladen, irisscanner en de budgetmodellen waren súper betaalbaar en werkten nog steeds prima.
Microsoft had ook de belofte gemaakt dat IOS/Android app gingen kunnen draaien op de Windows Phone.
Deze heeft ze nooit waar gemaakt.
Met de weinig aan hardware resource draaide Windows Phone wel snel tov Android toen. Op 512MB RAM was Windows Phone aanvaardbaar qua snelheid.
Android werkte, sort of, maar ze liepen tegen teveel issues aan dus dat ging van de baan. Ik heb in ieder geval wel Android-apps kunnen draaien op m'n Lumia 920 al ging dat niet heel erg vlekkeloos. Dat van iOS heeft ook gewerkt volgens mij, maar dat ging om het eenvoudig porten van iOS apps naar Windows 10 Mobile. Daar is wel wat uit voortgekomen, maar het was too little too late denk ik.
Als je in deze markt rustig meedraait ben je al snel niet meer relevant.

Legio merken redden het niet en maken verlies, zoals inderdaad Sony, maar ook HTC.

De toekomst is denk ik AI. Dat vergt grote investeringen, visie en durf. Als de consument straks kan kiezen uit een echte "smart" phone of een stuk hardware met Android, dan is de keuze snel gemaakt.

Het is hollen of er mee ophouden.
Zou echt jammer zijn als ze zouden stoppen. Bezit nu enkele dagen een V40, en mijn beste toestel dat ik ooit heb gehad (kom van een S9+). Super camera, beste geluid dat ik ooit gehoord heb dat uit een smartphone komt, super mooie scherm. Ook de software vind ik persoonlijk beter dan de schil van Samsung. Enigste minpunt is de batterij, hoewel ik een hele dag doorkom, was een grotere batterij leuk geweest.
Zou ook mooi zijn als mensen eens verder durven te kijken dan Apple of Samsung. Héél veel mensen zitten vastgeroest aan die twee merken terwijl er genoeg andere merken zijn die wellicht wat beters bieden voor minder.
Dan is LG niet de underdog die je zoekt. LG is net zo’n titan of industry als Samsung.
LG loopt helaas te vaak achter. Vervolgens komt een een flagship die qua prijs te duur is om de concurrentie aan te gaan met toestellen die een half jaar eerder zijn uitgekomen en daarom al aardig in prijs gedaald zijn. Het zijn juist de fans van LG die vastgeroest zijn.

En natuurlijk gebeurt dat bij Samsung en helemaal Apple ook, maar dat mensen niet op LG overstappen heeft gewoon keihard redenen. Andere concurrenten zijn daar een stuk aantrekkelijker (denk Huawei, Oneplus, Oppo, Xiaomi maar ook Sony bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 4 februari 2019 21:42]

Highend G7 voor 300€. Waar vindt je wat beters. En geen chinese spyware
lg g7 voor 300€ ? ik vind een lg g7 pas voor 400 euro zelfs via import.
De G7 kost nu in de pricewatch ~€360 https://tweakers.net/pric...61/lg-g7-thinq-zwart.html. Maar hij kwam in mei uit voor €850, twee maanden na de Galaxy S9 en de Sony XZ2, die toen nog maar resp. €700 en €750 kostten. Om maar niet te beginnen over de OP 6, die een paar dagen later beschikbaar kwam en slechts €500 kostte toen. Daarbij komt dat de accuduur doorgaans ondermaats is voor een vergelijkbaar grote telefoon en heeft hij een LCD wat toch ook een duidelijke minderwaarde tov van een OLED is.

Dat hij nu zo laag geprijsd is, is gewoon een gevolg daarvan dat men in het begin direct een (verhoudingsgewijs) slechte indruk maakte en hij daardoor nooit echt in trek kwam. Als men toen goed naar de concurrentie had gekeken en de prijs rond of net onder de €700 had gezet was het wellicht heel anders afgelopen. Maar je hebt gelijk, tegenwoordig is de prijs-prestatieverhouding erg goed. Maar als men de Chinese concurrentie meeneemt dan valt het ook wel weer mee hoe scherp hij geprijsd is, want die hebben inmiddels toch betere specs voor dezelfde prijs.
Ik had precies hetzelfde met mijn G4 in het eerste jaar. Helaas waren de updates voor dat toestel dramatisch. Custom roms waren er ook niet aangezien het toestel gewoon niet populair genoeg was én omdat er geen geupdate hal's waren voor de G4. Zo'n verademing nu met de Pocophone.

Ik hoop dat trebble een verschil heeft gemaakt op de v40 wat updates betreft. De telefoons zijn echt goed echter de eeuwige software.
Heb sinds kort een LG V30. Hardware, prima! OS... Kwam met 7, maar zit nu op 8, ondanks dat 9 uit is... Dit is toch wat minder. Dan heb je alle apps die niet echt weg kan gooien en andere vendor specifieke troep. Minder bloatware is beter, maar nog steeds te veel! Ik had voorheen een Pixel met android 9 en geen bloatware, spoiled? :?
LG G2, als ze gewoon die maken, met finger scanner achter, betere camera, exact dezelfde body, iets dunnere bezel/kin, waterdicht, en een open vorm van android erop, voor een zachte prijs...

Noem hem ook gewoon LG G2.1

Man wat hield ik van die telefoon...
Dus ze gaan door omdat auto's en huishoudelijke apparaten de smartphone van hun zouden kunnen ondersteunen? Is dit geen risico gezien ze zelf dan in twee situaties belanden waardoor ze afhankelijk zijn van andere bedrijven (ervanuit gaan dat ze buiten hun eigen koelkasten ook rekenen op medewerking), dit omdat ze hun eigen apps ontwikkelen en die dus ook ondersteunt moeten worden. Want enkel het toestel gebruiken om de hardware zou niet slim zijn gezien het aanbod wat er tegenwoordig is. Then again, I'm just a simple consumer. Maar ben het er wel mee eens dat meer concurrentie niet verkeerd is dus dat ze blijven is hoe dan ook een plus.
...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 4 februari 2019 22:54]

Lg v30 voor 10 maanden gehad. Afgelopen 2 maanden de samsung s9 gebruikt en na verkoop van de s9 een week geleden, zit ik weer op de v30.
Conclusie: Lg kan nog echt niet tippen aan samsung. V30 is geen slechte telefoon maar nog lang niet op Samsungs niveau.
Zit hem in veel verschillende kleine dingetjes. Scherm, camera, interface, allemaal net niet. Ik mis de s9 zelfs terwijl ze op papier eigenlijk niet verschillen.

Maar dan het grootste probleem van LG: de klantenservice.
Mailen kan alleen via het formulier op de site die je elke keer opnieuw moet invullen. Je kan niet reageren op mails die je van hun krijgt dus een normaal gesprek is niet te voeren.
Gevolg is dat je elke keer een medewerker krijgt die niet weet waar het over gaat. Ze lezen uberhaupt niet je mails, gewoon een standaard reactie terug waarna je dus elke keer een boze mail moet sturen voordat ze je mail lezen. En dat gebeurd niet 1 keer, gewoon na elke mail die je stuurt moet je je verhaal 2x typen en eisen dat ze goed lezen......
En ten tweede zijn het LEUGENAARS. Zelfs als je 100% gelijk hebt, meerdere toezeggingen hebt van medewerkers, screenshots, bewijzen, kortom een waterdichte zaak, hebben ze het lef om uiteindelijk aan te geven dat je ongelijk hebt...... (cashback)

En ten derde: geen prijzen van reparaties
Achterzijde glas vervangen? Voor reparatie word je verwezen naar drmobile(dynafix) Die geven geen prijzen vantevoren. Zelfs voor een simpele reparatie als een backcover glas willen ze geen prijsindicatie geven. Zelfs geen schatting.
Kortom opsturen en je weet natuurlijk wat er dan gebeurd..... 40 euro onderzoekskosten wanneer je afziet van reparatie omdat ze met belachelijke prijzen komen. Dus maar niet gedaan en zelf gerepareerd. (15 min werk en voor 12 euro aan onderdelen, helaas niet meer waterproof)

Dus voor iedereen die wilt luisteren, bespaar je de hoofdpijn en neem geen LG

[Reactie gewijzigd door Valinor op 5 februari 2019 00:23]

Ik heb jaaaaren geleden in een gekke bui voor twee jaar een LG Optimus 3D genomen bij mijn abonnement. Zelden had ik zoveel problemen met mijn smartphone, en bovendien was de ondersteuning waardeloos.

Toen heb ik mijzelf beloofd nooit meer een LG te nemen, en daar heb ik mezelf aan gehouden. Nou volg ik de smartphone tech best wel intensief en LG springt er de de afgelopen jaren nou niet echt uit. Laatste die ik mij goed voor de geest kan halen was de G2. Doe zag er toentertijd wel tof uit.

Probleem van deze merken is dat ze eigenlijk al teveel legacy zijn geworden. Net als HTC lukt het ze niet meer bij te benen of te onderscheiden van pak em beet Samsung, en worden ze aan de andere kant door Chinese merken er keihard uit geconcurreerd.

Ik denk dat de grote smartphones crash nog moet gaan komen.
Merken komen en gaan, en ik denk dat LG, Don't en HTC op de nominatie staan om te verdwijnen.

Hoe belangrijk ze de smartphone ook vinden, als je marktaandeel richting de 1% gaat en je als premium merk de bijbehorende ondersteuning moet leveren, dan houdt het een keer op. Je kunt er geen geld in blijven steken.

Dat LG aangeeft dat de smartphone belangrijk is vanwege hun slimme koelkasten, doet daar niets aan af. Elke Android telefoon draait die software.
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn lg g5. Nog steeds prima performance. Verwisselbare accu en heel makkelijk om scherm te vervangen. Kortom blijvertje. Twee in huis hier. Android 8 max.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee