LG levert minder tv's en smartphones door corona-uitbraak

LG heeft afgelopen maanden iets minder tv's en veel minder smartphones geleverd door de uitbraak van het coronavirus. In de eerste maanden bleek de levering van onderdelen een probleem, in maart zakte de vraag in de westerse wereld in.

LG Velvet

LG Electronics verdiende afgelopen maanden 34 procent minder met de levering van smartphones ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt het bedrijf. Volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf komt dat vooral door problemen met leveringen van Chinese toeleveranciers en fabrikanten van goedkope modellen. LG laat enkele van zijn goedkopere modellen ontwikkelen door Chinese bedrijven.

LG denkt de eigen positie in de lente te kunnen verbeteren met de aankomende Velvet-smartphone. Het bedrijf verwacht veel van de 5g-telefoon. Bovendien wil de fabrikant zijn aanbod van midrange-smartphones verbeteren.

De levering van tv's bracht bijna 5 procent minder op dan in dezelfde periode vorig jaar. LG heeft desondanks de marge van zijn tv-divisie omhoog gebracht, waardoor het bedrijf alsnog meer verdiende aan tv's. Vermoedelijk zal het schrappen van grote sportevenementen deze zomer ook impact hebben; dat is traditioneel een moment waarop veel mensen een nieuwe tv aanschaffen.

Het hele bedrijf LG Electronics behaalde een omzet van 14,73 biljoen Koreaanse won, omgerekend ongeveer 11,1 miljard euro en dat is een daling van 1,1 procent. Het operationeel inkomen kwam uit op omgerekend 823 miljoen euro en dat is 21 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

29-04-2020 • 17:39

39 Linkedin

Reacties (39)

39
34
16
2
0
15
Wijzig sortering
Tja ik wacht al maanden op nieuws over de prijs van de nieuwe LG nano 90/91 maar dat er is nog altijd nergens wat bekend. En de 2019 serie was gewoon meh...

Ik heb een nieuwe tv nodig maar heb gewoon bepaalde eisen en een bepaald bedrag dat ik er max voor neer wil leggen.

Een lg smartphone zal ik niet meer kopen. Heb er 3 gehad en alle 3 hadden ze wel problemen.
Welke issues had je met je LG telefoon dan?
Ik ben juist van Samsung naar een LG V30 gegaan en heb nu een V40 en daar voor had ik een G4.
Ik heb dat altijd erg prettige toestellen gevonden. De G4 ging helaas wel dood door het bekende bootloop probleem. Maar de V30 en V40 werken beide nog perfect.
Heb ook even een P30 Pro gehad maar vond het prijs verschil het niet waard. De LG was in sommige opzichten qua gebruik gewoon prettiger (geen edge scherm en bepaalde software dingen)

Ik ben juist naar de V60 aan het kijken omdat die tenminste geen raar gat in het scherm heeft voor de front cam en een normaal plat scherm.
Dat verschilt per telefoon. Van touch problemen en slecht werkende notificaties tot reboots en boot loops en vroegtijdig overlijden.

Ik heb de 4x hd , G2 en G4 gehad.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 29 april 2020 21:35]

Het is vaak als iemand een slechte ervaring heeft gehad in het verleden ze dat merk dan afschrijven.
Nooit meer LG telefoon voor mij vanwege de slechte support. Updates beloven voor Android en vervolgens nooit uitbrengen.
Grote updates zijn wel later maar volgens mij nog wel uitgekomen.
Security updates krijg ik tegenwoordig ook regelmatig. Ik ben zelf niet ontevreden over de updates van de V serie.
Hier loopt de G7 op maart 2020 met android 9 (10 komt nog uit). Tegenwoordig veel beter gelukkig. De G4 was wel helemaal ruk.

LG is vergelijkbaar met midrange Samsungs qua updates tegenwoordig (per kwartaal, soms maandelijks), ontloopt elkaar niet heel veel. Tot nu toe 2 jaar ondersteuning en gaat nog wel door aangezien 10 er nog aankomt
Mwa de tv's zijn beter als die van samsung, sharp, philips, sony en dergelijke als je het mij vraagt.

De wasmachines zijn ook prima en de Amerikaanse koelkast tot nu toe ook. telefoons echter niets dan slechte ervaringen mee.
Techniek in TV wereld gaat niet zo hard helaas, ik ben van een oude LCD tv van 15 jaar overgestapt op een nieuwe OLED, het ziet zeker beter uit maar een echte klapper bleef uit(ja ik speel juiste content incl HDR af).

Zwartwaarden en kleuren zijn beter dat wel.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 29 april 2020 18:54]

Dit is voor het eerst dat ik zo’n reactie lees.. OLED + HDR tov LCD van 15 jaar oud en niet onder de indruk zijn...? Of naar de opticien of je ECO stand uitzetten aub 😉
Moah ik zie het verschil wel hoor het is zeker beter, maar niet dusdanig dat ik van de bank geblazen wordt, daarnaast moet ik daar wel steeds content voor hebben, kijk ik regelmatig liniar tv dan zie je vrijwel geen verschil, bij de streamingdiensten ook doordat de bitrate nogal tegenvalt komt de TV niet helemaal tot zijn waarde.

Ik moet er echt een bluray in gooien, de TV is gekalibreerd btw.
Als je in de winkel kijkt zijn het fantastische plaatsjes maar die demo video,s zijn vaak zwaar bewerkt en allerlei filters toegepast, zou ik dat op mijn oude TV afspelen ziet het er ook beter uit.

Ik geef wel toe dat ik ook regelmatig content erop heb waardoor de TV niet tot zijn waarde komt, ik kijk ook regelmatig 720p uitzendingen, de tv kan wel goed upscalen btw.

Ik heb het gedaan omdat de oude tv naar de slaapkamer ging en in de woonkamer van 40>55inch ben gegaan en ambiligt wel leuk vind, alles bij elkaar is het dan wel een grote verbetering.

En uiteraard omdat je naar een grotere TV gaat wordt dezelfde content wat je vroeger afspeelde automatisch "waziger" omdat het beeld meer uitgerekt wordt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 29 april 2020 19:22]

Tja, ik kan juist wel genieten van bepaalde beelden als ik bij mijn broer kijk. Bij mij zit eind van het jaar een OLED in de planning maar zie toch zeker wel verschil, bij ‘gewone’ uitzendingen maar vooral films/games.. En dan niet eens de resolutie maar gewoon de gehele beeldkwaliteit in vergelijking tot LCD..

Afijn, misschien dat je verwachtingen te hoog zijn?
Ik ben het niet met je eens in de zin dat de perfecte zwartwaarden die een OLED biedt het beeld beter maken ongeacht het type beeldmateriaal wat je kijkt. Of het nu een oude VHS-band is of een moderne HDR-opname, je bent dankzij de zwartwaarden van die irritante grijze gloed af die bij een LCD altijd door je beeld heenstijpelt.

Om van HDR te genieten heb je inderdaad HDR-materiaal nodig en daarom vind ik HDR vooral een gimmick, je kijkt 99% van de tijd SDR. Net zoals je 99% van de tijd geen 4K zult kijken. Ik geniet desondanks ook van mijn OLED als ik dagelijks naar het achtuurjournaal kijk.
Ik denk dat je alleen maar foute hdr gezien hebt dan.

Met goede zwartwaarden en goede hdr is het juist heel realistisch. Ga je zonder contrast niet voor elkaar krijgen. Het dimmen van alles om zwart zwart te krijgen betekent dat je zeer veel detail opgeeft.
Klopt, als ze de HDR achteraf toevoegen is het vaak nep. Maar als het ontwikkelt is met HDR als uitgangspunt dan is het echt erg mooi.
Als je van spetterende kleuren houdt zijn de Samsungs een betere keuzen. Wellicht voor de puristen is het wat minder, maar merk ook bij mensen die thuis een Oled hebben staan dat ze echt impressed zijn van de kleuren en hdr die van het scherm afspatten. En overdag kijkt het ook nog eens prettiger.
De 55nano91 is 1399 adviesprijs, maar bij kamera express kan je hem krijgen voor 1099 als je een mailtje stuurt. Tenminste dat kreeg ik aangeboden.
Yikes dat is best een berg meer als het andere model dat ik op het oog had. Wil de 65 inch en die zal dus nog duurder zijn.
Anoniem: 310408
29 april 2020 17:52
Gaan we nu ditzelfde bericht van elke firma zien met elke keer een andere naam? Zal ik voorspellen dat Sony het zelfde gaat zeggen?
Echt hè? Het was denk ik beter geweest als Tweakers een aantal dagen gewacht had en dan een round-up had gedaan van alle (kwartaal)cijfers van al deze bedrijven.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 29 april 2020 18:15]

Gelukkig voor u: Niet alles haalt Tweakers.

https://www.sammobile.com...id19-crashes-phone-demand

Apple moet morgen nog komen. Ik verwacht best een slachting in de aantallen geleverde iPhones, en vraag-uitval voor komende kwartalen. Maar ja, GS heeft AAPL gedowngrade, en je weet dat ze meestal in hun eigen belang liegen (zodat hun klanten bang worden en goedkoop aan GS verkopen), dus shorten is riskant. Ik verwacht dat AAPL massaal eigen aandelen gaat kopen.

MSFT en FB zijn vanavond aan de beurt; AMZN morgen. Dus u bent er helaas nog niet van af.

@Kiswum Bedankt. En gelukkig, kennelijk mis ik soms toch T.net artikelen, dus ben ik net iets minder verslaafd dan waar ik bang voor was ;)

[Reactie gewijzigd door kidde op 29 april 2020 20:51]

nouw kom maar op met die prijs verlaging van LG's OLED TV van 77 inch. Haal ik hem gelijk. Kan ik alvast voorbereiden voor min PS5
Liever een verlaging van de prijs van de 88":P
De 77"zitten al best goed voor dat formaat en die beeldkwaliteit zeker verleken met 2 jaar terug toen die nog 20K waren. De 88" zijn helaas 30K. Zal nog wel een jaartje of 3 gaan duren voor die betaalbaar worden.
Wanneer komt de lg v60
Je kunt tm 3 mei een pre-order plaatsen met gratis tv er nog bij, dan zou je hem volgende maand gewoon moeten ontvangen (dus in mei)
En waar blijft de LG Oled48cx?
Ik ben aan het wachten tot de 48” oled bewchikbaar komt in NL maar dat laat nog even wachten. Volgens mij zijn er vrij veel mensen op dit model aan het wachten
Ik wacht met name op de cx lijn zodat de c9 in prijs zakt.
48" cx besteld. Komt over ongeveer 3 weken aan. NL model.
Logisch, al weet ik zeker dat dit niet geldt voor Nederland (tv's dan).
Dat weet ik niet, online kunnen mensen makkelijker, rustiger en mogelijk objectiever producten vergelijken en uitkiezen (naast het nog makkelijker weer terugsturen). Mogelijk heeft dit een negatieve impact voor sommige bedrijven die van verkopen afhankelijk zijn die de meeste shelfspace in beslag nemen, het hardste verkocht worden door opdringerige verkopers, etc.

Daarnaast worden veel TVs bv. verkocht op basis van sport (voetbal), aangezien dat ook allemaal op pauze staat, wellicht ook hier een flinke downer...
Je zou juist verwachten dat er meer verkocht wordt doordat mensen thuis zitten, maar aan de andere kant stellen mensen de koop uit met hoog op onzekere tijd.

Een tv blijft een luxe product.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 29 april 2020 19:08]

Alsof LG hier de enige in is. Overigens, met de komst van vele goedkopere smartphones zoals ook in dit artikel staat lijkt het mij vrij logisch dat je percentages inlevert ongeacht de corona.