Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei heeft werknemer die verdacht wordt van spionage ontslagen

Huawei heeft een werknemer ontslagen die in Polen is opgepakt wegens verdenkingen van spionage. Volgens Huawei heeft de werknemer het bedrijf in diskrediet gebracht, al zou de spionage geen direct verband houden met activiteiten van het Chinese telecombedrijf.

Het gaat om Weijing Wang, die bij de Poolse tak van Huawei werkte als directeur marketing. Volgens CNN, die een statement van Huawei ontving, is Wang inmiddels ontslagen. In het statement staat dat de werknemer weliswaar voor een slecht imago heeft gezorgd, maar verder wordt ontkend dat de verdachte activiteiten verband houden met het bedrijf zelf. Dat is overigens iets dat Poolse inlichtingendiensten hebben bevestigd tegenover persbureau Reuters.

De voormalige directeur werd afgelopen week gearresteerd, en volgens de Poolse autoriteiten is de operatie het resultaat van langdurig en grondig onderzoek naar spionage-activiteiten van de medewerker. Bij een inval in het kantoor van Huawei in Polen zijn documenten en opslagmedia in beslag genomen, die de inlichtingendienst van Polen gaat analyseren.

Naar aanleiding van de inval en de arrestaties heeft de Poolse Minister van Binnenlandse Zaken Joachim Brudzinski geopperd dat de EU en NAVO met een reactie moeten komen. Brudzinski wil namelijk dat wordt overwogen om Huawei van de Europese markten te weren.

Eerder werd al Huawei-cfo Wangzhou Meng opgepakt in Canada op verzoek van de VS. Zij is inmiddels op borgtocht vrijgelaten, maar de arrestatie zorgde voor boosheid bij de Chinese overheid. Na het oppakken van Meng reageerde China door een aantal Canadezen op te pakken. Er zijn al langer zorgen bij Westerse overheden dat Huawei door de Chinese overheid wordt ingezet als een verlengstuk om te kunnen spioneren.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

13-01-2019 • 11:15

134 Linkedin Google+

Reacties (134)

Wijzig sortering
We moeten ons in met heel veel Huawei infrastrucutuur voor 4G netwerken in Nederland wel wat dingen afvragen:
  • Waarom kiest de Chinese geheime dienst ervoor om een meedewerker een rol te geven bij Huawei?
  • Waarom kiest Huawei ervoor om een directeur aan te stellen met een groot verleden bij de inlichtingendienst op zijn CV?
China heeft een geschiedenis van het kopieren van veel technologie uit de VS en Europa. Willen we onze informatiestructuur voor 4G en 5G echt in handen laten zijn van een Chinees staatsbedrijf?

Ik hoop dat we voor cruciale aanbestedingen van onze digitale infrastructuur primair voor 5G europees gaan kiezen en daar de hoogste eisen aan zullen stellen als het gaat om databescherming. 🇪🇺

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 13 januari 2019 11:27]

  • Waarom kiest de Chinese geheime dienst ervoor om een medewerker een rol te geven bij Huawei?
  • Waarom kiest Huawei ervoor om een directeur aan te stellen met een groot verleden bij de inlichtingendienst op zijn CV?
Kun je dat duidelijk maken waarop deze informatie is gebaseerd? Wellicht is het informatie die je zelf al had, maar wie is de persoon die een groot verleden heeft bij de inlichtingendienst? In het artikel komt dit namelijk niet naar voren. Ik ben benieuwd naar je bronnen waar dit wordt beweerd.

Dit is wat ik namelijk op de links zie staan. Het gaat om 2 personen die zijn opgepakt en niet 1 persoon die zowel bij Huawei werkt(e) en ook bij de inlichtingendienst.
Poland’s internal affairs minister, Joachim Brudzinski, called for the European Union and NATO to work on a joint position over whether to exclude Huawei from their markets following the arrest of the Chinese employee and a former Polish security official on Friday.

The two men have heard the charges and could be held for three months.
Zoals het ook in de eerste reactie staat bij het vorige nieuwsbericht nieuws: Poolse autoriteiten arresteren Huawei-directeur op verdenking van spi... staat gewoon op de linkedin van Weijing Wang dat hij Attache was bij het Chinese consulaat in Gdanks. 6 jaar lang, van 2006 tot 2011.

https://www.reuters.com/a...allegations-idUSKCN1P50RN
A LinkedIn profile for Wang showed he has worked for Huawei’s Polish division since 2011 and previously served as attache to the Chinese General Consul in Gdansk from 2006-2011.
Het verwondert mij dat je twijfel zaait over Wang's banden met de Chinese overheid op het moment van aanstelling. Op het moment dat Huawei koos om deze man aan te stellen als directeur waren die banden namelijk evident.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 13 januari 2019 13:28]

Een Attaché is niet een pers9on van de geheime dienst, maar een medewerker van de ambassade/consulaat.

Kun jij mij dan aangeven welke info je hebt dat een attaché een medewerker is van een geheime dienst.
Dat zou kunnen betekenen dat iedere attaché van welk willekeurig land dan dus een verlengstuk is van een geheime dienst.

attaché
Webdefinities
Een diplomaat of attaché is iemand die aan diplomatie tussen twee landen doet. Onder het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer genieten diplomaten diplomatieke onschendbaarheid, die hen beschermt tegen vervolging tijdens diplomatieke missies.

[Reactie gewijzigd door jqv op 13 januari 2019 13:37]

3x3=9 en 1+1=2.

Niet elke attaché wordt ontmaskerd als een spion, maar bijna elke spion is verbonden aan de diplomatische dienst van een land. Al doet China tegenwoordig ook veel aan (bedrijfs-)spionage met Joint ventures en samenwerkingen tussen bedrijven. Dat consulaat en ambassade-medewerkers inlichtingen verzamelen in het land waar ze gestationeerd zijn komt heel vaak voor niet alleen bij China. Afhankelijk van welke informatie ze waar verzamelen kan het land waar men gestationeerd dat spionage vinden. Eigenschap van spionage is dat het heimelijk gebeurd.
maw, een spion heeft (bijna) altijd een relatie met een ambassade, maar niet elke medewerker van een ambassade is een spion.
De kans dat deze man zich echt met spionage heeft bezig gehouden is groot. Dat kan variëren van doorgeven van nieuwsberichten, tot daadwerkelijke infiltratie in bedrijven of overheidsdiensten. De Polen hebben vermoedelijk ergens een link gevonden die niet helemaal past bij de werkzaamheden die hij namens de Poolse ambassade moest doen, of dat hij verdacht veel werkbezoeken aan bepaalde bedrijven of overheidsinstellingen bracht.
Gezien de (nog steeds niet bewezen) beschuldigingen richting Huawei omtrent spionage via backdoors in hun aperatuur is dat type gedrag al snel verdacht.
Wat voor hoogwaardige (telecom)technologie bezit Polen dat Huawei nog niet bezit? Het is eerder andersom: Huawei bezit 5G technologie die de 'westerse' industrie nog niet heeft. Ergo Huawei moet zijn geavanceerde spullen streng bewaken ...
Ik denk dat Polen best wel wat Huawei servers met Kunpeng 920 processoren kan gebruiken, waarover op deze site tot nu toe volledig is gezwegen en bij de buren van HWI ook. Er zou toch geen opzet in het spel zijn ...
Je wijst op een teer punt: USA is bang dat ARM (o.a. high performance Kunpeng 920) de Intel architectuur gaat vervangen fo, in ieder geval, overvleugelen. Huawei werkt actief aan een rijke ARM omgeving met voldoende spelers om Intel buiten de deur te houden. Hiermee wordt de Amerikaanse hegemonie op computer IP's doorbroken (vervangen door een Brits-Chinese leiding). Dit speelt, naast de telecom infrastructuur, een belangrijke rol in de negatieve houding naar Huawei.
De spionage hoeft niet met (telecom)technologie te maken te hebben en ook niet eens met Polen zelf.
Misschien spioneert men naar weinig kapitaal krachtige bedrijven om die met Chinees geld over te nemen, of gebruikt men Polen als springplank om in de EU te spioneren. Met een beetje fantasie kan je een hele waslijst opsommen.
Oh, je bedoelt de huidige Amerikaanse praktijk, waarbij o.a. veelbelovende Nederlandse start-ups (ontwikkeling vaak betaald met ons belastinggeld) voor een prikje overgenomen worden door USA monopoliebedrijven.
Uit een reactie van het vorige nieuwsbericht, dat nieuwsbericht heb ik niet gelezen.
Ik zie nu dat @Kenzi een van die antwoorden had gegeven in het vorige nieuwsbericht:
Kenzi in 'nieuws: Poolse autoriteiten arresteren Huawei-directeur op verdenki....

Als ik uit dit nieuwsbericht geen informatie zie over de vorige aanstelling, maar de informatie moet halen uit een vorig nieuwsbericht van een reageerder, dan bestaat de kans dat het niet wordt gezien als ""standaard informatie". Een linkje naar Kenzi's reactie was op z'n plaats geweest ;)

Edit: begin van de laatste alinea duidelijker gemaakt.

p.s. die reactie staat niet bij mij bovenaan. Niet iedereen heeft de volgorde op de volgende weergave staan: Kwaliteit - beste threads eerst.
  • Ik heb hem zelf op: Tijd - oudste threads eerst staan.
  • Weer een ander kan hem op de volgende volgorde staan: Tijd - nieuwste threads eerst

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 13 januari 2019 14:05]

Tot op welke niveau bestaat het dan nog dat je een Europese 5G-infrastructuur kunt kopen?
Waar zijn de chips gemaakt, waar vond de assemblage plaats, schreven alleen Europeanen de software?
Hoe weet je zeker of een Duitse werknemer niets iets inbouwt in de software? Zijn alle logs, audits en certificeringatrajecten zo waterdicht dat je exact weet wat er in een mast zit?

Gezien het aantal berichten over bijvoorbeeld gehackte electriciteitscentrales en aftapbare 4g-verbindingen, geloof ik niet dat de beveiliging van onze essentiele infrastructuur (denk ook aan de stroom-, water en gasvoorziening) helemaal op orde is. Huawei is daar maar een stukje van.
Je kan zelfs nog verdergaan. Wie zegt dat die europese bedrijven niet geïnfiltreerd zijn door buitelandse mogendheden? Zowat alle grootmachten proberen mensen te plaatsen bij belangrijke bedrijven in zowel eigen land als in het buitenland.
Je mag aan je lijst ook Amerika, Rusland, en nog vele andere landen toevoegen.
Ja, maar zij doen het ook redenatie van een kind van 3 ik zie dat laatste tijd vaak hier op tweakers. Nee huawei / China zegt zelf niet en kijk eens maar de VS bedrijven. Dus!
Bla bla bla.

Er zit nog een heel groot verschil tussen China en de VS.

1. De vs heeft via de NATO een verantwoording om de veiligheid Nederland te waarborgen.

2. De vs is een van Nederlands grootste en beste bondgenoten.

3. liever dat een goede buurman/beste vriend af toe ziet dat ik in me ondergoed loop of dronken ben met carnaval als dat een vage kennis of concurrent dit ziet en die het tegen mij kan of gaat gebruiken wanneer het hem uitkomt.

Nou China is de vage kennis en de VS die goed vriend.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 13 januari 2019 11:51]

Punt 1 en 2 zijn mij iets te naïef.

Wij denken veel, maar op het hoogste niveau en op de achtergrond wordt heel anders geacteerd.
Ik ben van mening dat er delen van politiek zijn waar wij helemaal geen weet van hebben, ons wordt alleen voorgeschoteld wat ze willen dat wij zien.

Daarnaast zal de VS zodra het in hun belang is ons(Nederland) op dat moment echt niet als beste vriend zien.
Er zijn allerlei zaken zodanig afgesproken qua handel etc. dat de VS ook significante belangen heeft bij de relatie met Nederland (en veel andere Europese lidstaten). Zo naïef zijn die punten dus niet. Hoewel je bij de huidige president ook niet echt weet wat je kan verwachten soms.
Klopt, er is van alles afgesproken, maar dat is dan weer het beeld dat wij krijgen te zien.

In het kader van de nationale veiligheid zal er achter de schermen gewoon alles via omwegen worden gedaan.
En op het hoogste niveau wordt, ga ik vanuit, goed gelobbyd.

Maar ook ik zal nooit achter de exacte waarheid komen.
Naar mijn idee zijn die punten wel degelijk naïef. Natuurlijk heeft de VS belang bij goede relaties, maar ook onder andere presidenten voelde men zich niet te goed voor economische spionage. De verhouding tussen Boeing en Airbus is een heel bekend kat- en muisspel, maar er zijn veel meer voorbeelden.

Een leuk en illustratief verhaal daarover is dit: https://www.mt.nl/managem...tatie-tot-brilcamera/1020

Relevant stukje citaat uit dat stuk:

“De Engelse onderzoeker-journalist Duncan Campbell, die het Europees Parlement in januari op verzoek trakteerde op een vracht gegevens over het onderwerp, schat dat Amerikaanse bedrijven dankzij Echelon en de diensten van inlichtingendiensten tussen 1993 en 2000 voor een slordige 26,7 miljard dollar aan opdrachten hebben afgesnoept van Europese concurrenten. Onder die gevallen noemt hij twee Nederlandse slachtoffers. In 1996 zouden Ballast Nedam en Interbeton door spionage een opdracht voor de bouw van een vliegveld zijn kwijtgeraakt aan het Amerikaanse Calmaquip Engineering. Een ander, niet met name genoemd Nederlands bedrijf zou in dat jaar een waterproject in Malawi ter waarde van 310 miljoen gulden zijn ontfutseld.”
Punt 1 en 2 zijn mij iets te naïef.

Wij denken veel, maar op het hoogste niveau en op de achtergrond wordt heel anders geacteerd.
Ik ben van mening dat er delen van politiek zijn waar wij helemaal geen weet van hebben, ons wordt alleen voorgeschoteld wat ze willen dat wij zien.

Daarnaast zal de VS zodra het in hun belang is ons(Nederland) op dat moment echt niet als beste vriend zien.
Exact, hoe zat dat ook alweer met het niet erkennen van het ICC ?
https://www.volkskrant.nl...-in-afghanistan~baa8fa4c/

En was er ook niet gedreigd door de VS om desnoods met geweld Amerikanen op te komen halen wanneer deze toch zouden worden opgepakt ?
Overal in de politiek en vooral op wereldschaal worden hele vieze spelletjes gespeeld.

En daarin is geen enkel land roomser dan de paus.
Bondgenoot of niet.
lol, enig historisch besef komt misschien van pas. Onze banden met China gaan namelijk heel erg ver terug!

Verder kun je je afvragen hoe betrouwbaard de VS is. Trump heeft al geinsinueerd in een tweet om de verdediging van europa los te laten.

Verder hebben de VS flink gespioneerd binnen Europa. Zelfs regeringsleiders en is het bekend dat Cisco (US apparatuur) backdoor bevatte tbv spionage.

Met vrienden als de VS heb je geen vijanden meer nodig.
Verder kun je je afvragen hoe betrouwbaard de VS is.

Met vrienden als de VS heb je geen vijanden meer nodig.
Je kan je het je afvragen, maar van China weten we dat het een totalitaire dictatuur is. De hele wereld doet natuurlijk zaken met China maar dat betekent niet dat het onze vrienden zijn.
In ieder geval heeft de VS weinig rede voor industriële spionage waar dan ook, en heeft China juist veel rede om dat te doen.

En dan nog: is het westen zo veel beter in (contra)spionage dan China, zodat 'wij' wel Chinese spionnen vangen maar China zeer zelden westerse spionnen vangt (tenzij toevallig direct nadat wij een paar Chinese spionnen hebben gevangen..)?
Heb je enig idee hoeveel westerse bedrijven in China zitten vanwege de goedkope arbeid daar,misschien verklaard dat waarom china in 40 jaar tijd zo een grote inhaal slag heeft gemaakt!, waarom spioneren als ze het zelf komen brengen!? ik zweer je die gasten lachen zich helemaal dood om die westerlingen want waarom zouden ze die oppakken.... misschien dat daarom hun Chendgu J-20 zoveel op de jsf lijkt....,

nogmaals, welke westerse bedrijven produceren in china voor het westen? {clarification needed}
Onze banden met China zijn al sinds de 18e eeuw zo goed als dood. Bovendien hecht ik meer waarde aan onze bondgenoten dan China of Rusland
Welke bondgenoot? Met alles wat de VS de laatste jaren gedaan heeft noem ik dat geen bondgenoot meer. Je kan er niet meer op vertrouwen, je kan er niet meer op bouwen. De Europese Unie staat er de komende jaren alleen voor.
Precies, als er één land onbetrouwbaar is gebleken afgelopen jaren dan is het de VS wel, niet China.
Ze bespioneren ons en zijn uit diverse verdragen gestapt zonder overleg met ons. Iran, klimaatverdrag en nu Syrië. Prima, we weten nu waar we aan toe zijn.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 13 januari 2019 13:54]

Tja, en de Europese Unie bestaat uit landen als Hongarije, wiens Orban, zichzelf een van de beste bondgenoten van bijvoorbeeld Erdogan noemt. Een land dat het ook niet al te nauw neemt met afspraken met haar bondgenoten, democratie, onafhankelijke rechtsspraak, etc.

Maar zelfs dan: Europese bedrijven, organisaties, instituties en instellingen delen een veelvoud van belangrijke, strategische en economische informatie en data met hun Amerikaanse counterparts, in tegenstelling tot China.

Dus alles leuk en wel dat onderdelen van de VS onbetrouwbaar zijn gebleken, nog steeds is VS een veel belangrijkere strategische partner van ons op velerlei terrein dan China.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 13 januari 2019 21:37]

Landen als Hongarije of Bulgarije (beiden ook Europese Unie) zijn geenszins een betere bondgenoot van ons dan de VS. Ook niet in het nakomen van afspraken en al helemaal niet op het gebied van democratie en rechtspraak.

Bedrijven en politiek zullen op deelterreinen hun bondgenoten zoeken en dan zien we nog steeds dat Amerika een van de belangrijke is. De economische verwevenheid is groot, maar ook op cultureel, maatschappelijk en wetenschappelijk niveau. Met China is dat veel minder.
Maar wat is beter? Onbetrouwbaar of vijandig? En als je er ook even bij stilstaat dat juist Rusland een rol speelt in de onbetrouwbaarheid van de VS, dan lijkt me die vergelijking toch in het voordeel van de VS uit te vallen. Bovendien gaat het nu om China en niet om Rusland of de VS. China is zuiver op het eigen belang uit op dit moment, en daar passen wij niet in op de manier die wij zouden willen.
Ja netzo dat Hikvision backdoors bevat/e en heeft toegeven. Omdat de login openbaar is en gewoon online fe vinden is.

Het Sisco verhaal is van 15 jaar terug toen er inderdaad hebben ze backdoor gehad in hardware dat naar het midden oosten ging en inderdaad heeft Nederland daar gebruik van kunnen maken via de vs.

Dat is toch een heel ander verhaal dat dan dat China via huawei mee luistert en via hikvision mee kijkt wat er in ieder huis/bedrijf gebeurt.
Verschil is is dat spionage door de VS via Cisco bewezen is en dat er geen enkel bewijs is dat Huawei spioneert.

Verder zwam je er een eind op los met 15 jaar geleden.https://www.tomshardware....ounts-software,37480.html

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 13 januari 2019 13:57]

lol, enig historisch besef komt misschien van pas. Onze banden met China gaan namelijk heel erg ver terug!
Ach een aantal jaren geleden vierde ons Koningshuis nog de jarenlange vriendschap met Rusland, en nu is Rusland ineens het grote gevaar ?
1.
En dat zegt niets.
Toen er sprake was om een Amerikaans staatsburger te berechten in het Internationaal gerechtshof werd al door de betreffende zittende president dat in dat geval ze het niet zouden schuwen om die staatsburger met geweld te bevrijden op ons grondgebied.
"De vs heeft via de NATO een verantwoording om de veiligheid Nederland te waarborgen. "

We zijn met zijn allen verantwoordelijk om in vrede te leven op deze wereld.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 13 januari 2019 21:13]

tot je goeie buur zijn zoon jouw job plots krijgt en je werkloos thuis zit (zie de Europese braindrain).
Mijn tante zei dan altijd: "as is verbrande turf", oftewel: Je moet werken binnen de huidige omstandigheden. Natuurlijk moet je ook wel rekening houden met toekomstige omstandigheden, maar die zijn op dit moment dus niet aan de orde. Nu zijn de VS onze bondgenoten, en China niet. We hebben ook nog steeds meer gemeenschappelijke belangen met de VS dan met china, zelfs al verschuiven die belangen meer richting Europa.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 januari 2019 22:36]

"Beste" is een subjectieve term in dit geval. Alleen je eerste argument gaat daadwerkelijk op.

Aangezien dat de Nederlandse banden met China ook niet te min zijn vind ik dat je China vanuit ons land gezien niet kan bestempelen als concurrent.

Daarnaast kan je de argumentatie die geleverd wordt niet afschrijven als "bla bla bla". In de huidige geopolitieke strijd is het naar mijn inziens van vitaal belang dat we als Europa onze eigen boontjes gaan doppen.
Welk land heeft gedreigd Nederland binnen te vallen, toen we in volgens mij het Europese hof Amerikanen wilde berechten. Ja dat was America Bondgenoot/ vriend ammehoela.
Wat heeft China gedaan, in Europa helemaal niks behalve economisch zich te integreren in Nederland.

https://doemdenkers.wordp...ar-amerika-om-invasiewet/

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 13 januari 2019 15:02]

Je mag aan je lijst ook Amerika, Rusland, en nog vele andere landen toevoegen.
Met een groot verschil,
de VS gebruikt in beginsel apparatuur en en code die we hier in het westen ook begrijpen.

China heeft nu al gewoontes om “expertise” in te laten vliegen, werkelijkheid is het gewoon goedkoper,
de volgende stap is dat ze de code ook aanpassen op het Chinees.

Moment dat China een aparte programmeercode gaat gebruiken in het Chinees dan worden de rollen in hoog tempo omgedraaid waarbij je niks hebt aan het gros van de westerse ontwikkelaars.

Dan heb je en de hardware waarvan je de kennis niet voldoende in huis hebt, en je wordt compleet afhankelijk van Chinese programma’s die aan de buitenkant een schil hebben.

Voor sommigen totaal onrealistisch,
maar gezien de weg die ze hebben afgelegd is het een kwestie van tijd. Itt wat veel mensen is de hardware minder complex dan wordt gedacht en als je het in grote volumes kunt produceren wordt het een heel stuk goedkoper en daar kennen ze al praktisch geen competitie. Dat fundament hebben ze al binnen.
De volgende logische stap zijn de diensten.


En met name dat laatste stukje is heel riskant. Helemaal als het op Chinese termen gaat gebeuren waarbij je niet meer kunt weten of alles is zoals het moet zijn.
Dan leer je toch Chinees? Het is helemaal niet zo moeilijk en sommige van mijn vrienden leren of studeren het zelfs. Ik zou ook niet weten waarom alles per se in het Engels moet. Als je Chinezen een beetje kent, weet je dat ze vaak al genoeg moeite hebben met Engels. Wij leren gegarandeerd sneller Chinees.

Dit soort bangmakerij van jouw kant lijkt rechtstreeks uit Trumps boek met regels te komen en is gewoonweg te absurd voor woorden.
...
Dit soort bangmakerij van jouw kant lijkt rechtstreeks uit Trumps boek met regels te komen en is gewoonweg te absurd voor woorden.
Tijdens de Griekse tijd was Grieks de voertaal,
Romeinse tijd was dat Romeins,
Arabisch was het Arabisch,
tijdens Ottomaans rijk was het een verbastering van Arabisch die je nog steeds ziet terugkomen,
tijdens de kolonisering zie je dat oa Frans overal is verspreid,
Spaans en Portugees zie je overal in Z-Amerika,
Engels is anno 2019 de norm geworden voor alles wat met ICT te maken heeft met als zwaarte-punt sillicon-valley in de VS,


wat is er zo Trumpiaans aan de gedachte dat China via een achterdeur dat zwaartepunt wil gaan verleggen,

Het grootste risico is NIET dat China software wil gaan produceren,
maar dat zowel hardware en software is geconcentreerd in een land met compleet andere normen en waarden.

Je afkeer tegen een politieke stroming staat je kritisch denkvermogen in de weg.
Ik vind het prima dat het zwaartepunt verlegd wordt. Als Europa daadkrachtiger was, zouden er zomaar een of meerder zwaartepunten in Europa gevormd kunnen worden om tegenwicht te bieden aan zowel Silicon Valley als de centra in het oosten zoals Shenzhen en Zhuhai.

Nee, ik denk dat je teveel de bril van een Amerikaan op hebt in plaats van voor jezelf na te denken wat het beste voor jou en Europa is.
Binair is niet Chinees of Engels. Code is code. De programmeertaal kan verschillen, maar ik moet nog de eerste grote programmeertaal tegenkomen die geschreven is in het Chinees. Maar de output van die taal zal nog altijd richting assembly moeten en dat kan je weer uit elkaar trekken.

En van zodra de basis van de code niet meer ingezien kan worden, dan zullen vele landen hun vertrouwen opzeggen. Je kan vandaag naar Huawei gaan als groot bedrijf en vragen om je experts de broncode in te laten kijken, net zoals je dat bijvoorbeeld bij Microsoft kunt.
Ach ik roep al heel lang dat ze van mij de stekker uit het wereldwijde internet mogen trekken, misschien dat alles dan weer een beetje normaliseert.
Op alle vlakken.
Ja net als electriciteit, milieu ook meteen gered.

Nog meer intelligente opmerkingen? :P
Ookal is het maar voor een paar maanden oid. Heerlijk! Deze wereld heb een harde reset nodig.

"Je mag aan je lijst ook Amerika, Rusland, en nog vele andere landen toevoegen.
"


Welke lijst ??

Ik zie alleen 2 vragen in zijn reactie staan.

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 13 januari 2019 13:35]

Waarom denkt iedereen dat het een Chinees staatsbedrijf is? Het is niet de KPN van China, of zo. Het is een privaat bedrijf, geen staatseigendom. Dat de Chinese overheid in alles van hun onderdanen een vinger in de pap wil hebben is een ander verhaal, dat maakt het nog geen staatsbedrijf. Dan zou je elke grote Chinese speler een staatsbedrijf kunnen noemen.
Elk groot Chinees bedrijf is effectief een staatsbedrijf. Ik kan me soms echt een beetje verbazen over de naïviteit van sommige Tweakers. Dat Amerika en ook de EU zich openlijk zorgen maken over Huawei is echt niet voor niks. Spook therorieën over het de chinezen de mobiele markt niet gunnen staan in nogal een groot contrast met de marktbeheersing van Koreaanse en Japanse firma’s.

De Chinese overheid doet er alles aan om zijn klauwen uit te spreiden over de wereld en Westerse telecommunicatie van afstand kunnen blokkeren is voor de Chinesen een mooie ‘ace in the whole’ als het tot een conflict komt.
Maar dat is een actie die je maar 1x kunt doen. Word je betrapt, dan kan je je bedrijf wel opdoeken. Is wel erg naïef om te denken dat die Chinezen achterlijk genoeg zijn om zich zo hard in de voet te schieten.
Nee natuurlijk. Maar het us ook maar 1 voorbeeld. Telecom kan ook worden gebruikt om te spioneren, staats- of bedrijfgsheimen te stelen, etc. en ook daar is de cruciale toplevel positie van de hardware van Huawei uitermate geschikt voor.
Natuurlijk kan het gebruikt worden om te spioneren. Kijk naar 'vertrouwde' partijen uit de westerse samenleving waar bewezen backdoors zijn gevonden. Ik heb nog steeds niets gelezen over bewijs van backdoors in Huawei apparatuur. Of die gasten zijn verschrikkelijk goed in het verstoppen van code en spionage-communicatie naar China 'piggybacken' op reguliere communicatie, of het zit er gewoon niet in.

Nou snap ik wel de zorgen over het uit handen geven van het netwerkbeheer aan diezelfde partij, maar zolang dat gewoon op Europees grondgebied blijft onder EU-regelgeving zie ik het probleem niet zo. Zolang er geen bewijs voor spionage is, vertrouw ik ze.
Ik heb persoonlijk liever bewezen spionagebackdoors van bondgenoten die je er op aan kan spreken dan vermoedelijke maar zeer waarschijnlijk backdoors door een nieuwe wereldmacht met een zeer repressieve overheid die haar burgers dag en nacht in de gaten houd en technologisch hier zeer ervaren in is. Maar dat is inderdaad een persoonlijke mening.
Qua vertrouwen ben ik standaard "I trust them as far as I can throw them." Vandaar dat ik niet zoveel vertrouwen in Amerikanen heb ;)
Jup, helemaal mee eens!
Dit terwijl de Mossad al jaren, via ik meen Comverse, al ons telefoonverkeer afluistert. Waarom is dat wèl ok? Is al meer dan 10 jaar aan de gang.
Waarom denk je dat Comverse van de markt is gevaagd? Precies om dezelfde reden wat er nu met Huawei is gebeurd. Steeds minder klanten wilde hun spul in huis halen.
Dat is zeker niet ok, en zou ook reden moeten zijn om deze netwerkapparuur te verandern. Maar je moet wel in de gaten houden wie er bespioneerd. Amerika is een bondgenoot (geen vriend zoals hierboven door iemand werd gezegd: vrienden bestaan niet in geopolitiek) waarbij de neuzen voor laten we zeggen 70% dezelfde kant op staan. Bij israel is dat al wat minder misschien, maar bij china zijn de belangen waarschijnlijk op de meeste vlakken echt totaal anders. Ergo: je je hebt als natie meer te vrezen van china dan van amerika of israel.
Over naïef gesproken, hoe kan het dat menig tweaker nog wel vertrouwen heeft in Amerika nadat zo vaak naar buiten is gekomen dat zei al hun bondgenoten lopen te hacken, nog steeds het steeds voor Amerika opneemt? Ik begrijp dat China geen lieverdje is, maar Amerika is minstens net zo erg, maar alle shit die hun andere aandoen lijkt men de volgende dag alweer vergeten te zijn.
De Amerikaanse variant op Stockholmsyndroom? Zullen we het maar Pentagonsyndroom noemen?
'klauwen uit te spreiden', wat een fantastische propaganda-taal. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door ajolla op 13 januari 2019 14:35]

Je zou even moet gaan praten met de landen rond de Zuid-Chineze Zee en de prachtige militaire eilandjes die China daar heeft opgespoten om de zee, grondstoffen en viswateren te kunnen claimen ;)

Ik zie veel stromanargumenten over Amerikaanse spionage: deze is uitgekomen door een INTERN lek van de NSA. Dat gaat in Chine nooit gebeuren omdat zon figuur meteen zonder tussenkomst van rechter word gemarteld en geexecuteerd. Daarom
Zullen we daar ook niet snel iets over horen.

De Amerikaanse spionage van bondgenoten keur ik ook nergens goed, en even voor de duidelijkheid: Amerika heeft al zon 60 jaar zijn klauwen over de wereld verspreid met zeer, zeer negatieve gevolgen. Die fout moeten we niet willen herhalen met een nieuwe wereldmacht die al helemaal geen kaas heeft gegeten van mensenrechten.
Vraag het maar aan de mensen die last hebben van Saudi Arabië hoe het zit met de mensenrechten die Amerika pretendeerd te verspreiden over de wereld. Hypocrisie pur sang. Aan de ene kant democratie verspreiden en aan de andere kant regimes ondersteunen waar vrouwen, homos en ongelovigen geen schijn van kans hebben.

Vraag het maar ook meteen aan alle mensen uit Irak en Afghanistan die vandaag de dag op zoek zijn naar democratie en tegelijkertijd van NUL af aan mogen beginnen.
Volgens mij zijn er nog veel meer en heel belangrijke componenten dan alleen 4g en 5g.
Wat dacht je van de backbone infrastructuur waar de halve wereld op draait; DWDM apparatuur.
Jij denkt werkelijk dat iemand die voor een geheime dienst heeft gewerkt dit uitgebreid op zijn CV beschrijft?
Je moet je ook afvragen waarom de US zo gebrand is om zijn positie te behouden voor ios en android . We kunnen ook beginnen over facebook en whatsapp. De US kan het niet hebben dat een ander merk op dit moment populair gaat worden met hetgeen waar ze de chinesen van beschuldigien. De grap is we geven alles al door aan die overheid en waarom zijn mensen dan bang voor die andere overhied. Is het ok dat locatie niet met die overheid wordt gedeeld en wel met de amerikaanse overheid en apps die daarmee samenwerken. Het is de grote hamvraag.

BlackBerry moest ook kapot van de CIA en NSA die problemen hadden met de "Too Much Encryption" dat BlackBerry dood moest en daarbij weerden bedrijven onder druk gezet door de CIA om de server pin te delen om die informatie te geven. Ditmaal gaat het niet om ecnrypted devices maar om markt en het gevaar dat chinese apps die zkers niet populair mogen worden.

Amerika weet hoe het werkt en informatie is KING.

Zijn mooie publicaties te vinden van snow, NSA lawyer Steward Baker en meer over de cyberwar tussen overheid en bedrijven en hoe ze onder druk worden gezet en hoe deze worden gedwongen mee te werken. Bedrijven die aan de voorkant alles dichtgooien en aan de achterkant opengooien.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 13 januari 2019 17:17]

Je hebt geen idee hoeveel werknemers de CIA op strategische plaatsen bij ons en andere 'bevriende landen' heeft geplaatst.
Ik trouwens ook niet. 8-)
We... afvragen:
  • Waarom kiest de Chinese geheime dienst ervoor om een meedewerker een rol te geven bij Huawei?
  • Waarom kiest Huawei ervoor om een directeur aan te stellen met een groot verleden bij de inlichtingendienst op zijn CV?
China heeft....

Ik hoop.....
Wie zegt dat de beste man "zijn gewerkte geschiedenis" van de Chinezen inlichtingendienst, op zijn CV had staan? Normaliter mag jij op jou CV ook de AIVD in NL niet op jou CV benoemen.
Even voor de duidelijkheid. Huawei is GEEN staatbedrijf zoals je onjuist claimde hiernet.
Het heeft zelfs geen banden meer met de staat al is de oprichter een voormalig generaal in het Chinese leger en zijn er veel opdrachten vanuit de staat. Wat natuurlijk gezien de omvang van het bedrijf en zijn activiteiten, niet zo vreemd is
Dat laatste wijkt niet af van bijv een Cisco in de states en dat noem je vast ook geen staatsbedrijf. Of een Juniper die spionage chips aan boord had van de NSA zonder medeweten.
Huawei gaat mogelijk de vervanger van het C2000 netwerk leveren, je gelooft het niet.
En de verantwoordelijke minister geeft op kritische vragen alleen antwoorden die het goed doen in de BS bingo.
Das mooi,
typisch Nederlands, we kopen massaal alles in bij de Chinezen omdat die het goedkoopste zijn.
De meeste apparatuur die wij in Nederland gebruiken bevatten China-made onderdelen.
En verwacht niet van de politiek dat zij het beter doen.
Nee, zo werken aanbestedingen. Elke bedrijf moet kunnen meedingen naar een bepaalde vraag. Als Huawei op prijs en kwaliteit dit wint, dan krijgt Huawei het project en mag die dat uitvoeren.

Daarom rijdt de politie tegenwoordig Mercedes en gebruik T-Mobile ook alles van Huawei.
Mijn eerste gedachte is ook:
'Geen Chinese bedrijven en hun produkten meer toelaten op gevoelige plaatsen, zoals de modems van Huawei, die sommige providers aan hun klanten in bruikleen geven.'
Mijn tweede gedachte is dan:
'De vermoedens bestaan al langer dan vandaag, maar het is nog niet bewezen dat het zo is.'
Als blijkt dat er ook maar iets van de vermoedens juist zijn dan verwacht ik en hoop ik dat onze overheden maatregelen nemen.

Ik blijf wel het nieuws hieromtrent op de voet volgen, ook het nepnieuws, want je weet tegenwoordig niet meer wie de waarheid en niets als de waarheid spreekt.
'De vermoedens bestaan al langer dan vandaag, maar het is nog niet bewezen dat het zo is.'
Als blijkt dat er ook maar iets van de vermoedens juist zijn dan verwacht ik en hoop ik dat onze overheden maatregelen nemen.
Ik hoop dat jij zo niet in de praktijk te werk gaat. Als er vermoedens zijn, dan wil ik bewijzen hebben voordat iets wordt geboycot. Als maar een gedeelte van de vermoedens klopt, dan wil ik eerst weten hoe groot dat dat deel is, als het slechts 1 woord is van een zin, dan is dat voor mij geen reden om iets direct te boycotten.

Er zijn regeringen die er wel zo overdenken en die volgen de wetten van Amerika, door Chinese producten te boycotten. Moederbord fabrikant voor servers: Supermicro werd verdacht van spionage in hun hardware. Gelukkig kwam uit een onderzoek naar voren dat er niets aan de hand was, maar het merk is uiteraard wel beschadigd door een aanname/verdachtmaking. Als het aan Trump ligt, liegt iedereen en bespioneerd iedereen en is hij zelf de goedheid zelve.
Dan heb je toch niet goed gelezen.
Waar staat dat ik bij een vermoeden iets of iemand boycot?
Boycotten:
'Geen Chinese bedrijven en hun produkten meer toelaten op gevoelige plaatsen
Bij een vermoeden, moet de regering actie ondernemen. Actie ondernemen is: iets aanpassen/veranderen.
Jouw gedachten is dat er iets wordt aangepast als er maar iets waar is van de vermoedens. Hierbij geef je niet aan hoe duidelijk die vermoedens moeten zijn. Een werknemer die bij Huawei werkt en een oom heeft bij de regering, kan eigenlijk al een vermoeden zijn.:
Als blijkt dat er ook maar iets van de vermoedens juist zijn dan verwacht ik en hoop ik dat onze overheden maatregelen nemen
Lees die laatste zin nog eens goed door" "Als blijkt dat er ook maar iets van de vermoedens juist zijn dan verwacht ik..."
Er moet dus eerst blijken dat die vermoedens juist zijn: daarvoor is bewijs noodzaak. Je las dus slecht.
Ik lees letterlijk wat er staat. Ik denk dat Appie3 precies wat wat hij bedoelde. Misschien wordt de zin nog aangepast of lezen we hier vanzelf wat hij er wel echt mee bedoelde.
Geen idee welke wat vreemde interpretatie jij daar leest.. het is helder.
Als blijkt dat geeft weinig interpretatie opties lijkt me zo. En dan geen gezwam over een oom of de melkboer.. het moet blijken. helder Nederlands.

[Reactie gewijzigd door SED op 13 januari 2019 17:12]

Als je dan toch aan het denken bent, vraag je dan ook af wat Huawei te winnen zou hebben bij dergelijke reputatieschade. He-le-maal niets! Dus, hoe stom moet je zijn als één van de grootste netwerk-/telecomspelers om je klanten te gaan bespioneren? Dat betekent het einde van je bedrijf. Kijk wat al die geruchten nu al tot gevolg hebben, laat staan wanneer er daadwerkelijk bewijs voor spionage door China middels Huawei-netwerkapparatuur gevonden wordt.
Het zou inderdaad goed zijn als mensen eerst goed nadenken voordat ze een besluit nemen en niet klakkeloos handelen.
Sommigen hebben blijkbaar nog nooit van een firewall gehoord.
Ach ja, je kind hoeft niet te luisteren want wat hij zit toch altijd hem opgesloten in ze kamer met rubbere tegels!!!

Dus omdat je firewall hebt hoef de product niet veilig en backdoor vrij te zijn. Wat een een klets koek
Nou nee, dat zei ik niet.
Naar aanleiding van de inval en de arrestaties heeft de Poolse Minister van Binnenlandse Zaken Joachim Brudzinski geopperd dat de EU en NAVO met een reactie moeten komen. Brudzinski wil namelijk dat wordt overwogen om Huawei van de Europese markten te weren.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar wat heeft de NAVO daar in hemelsnaam mee te maken!? Wil ie Huawei-apparatuur weren door elk containerschip met Huawei-spul aan boord op te blazen ofzo? De NAVO is niet Europees (de "Noord Atlantisch" verraadt dat al een beetje) en heeft niets te maken met economie of (toegang tot) de handelsmarkt (het is een puur militair verbond), dus die twee hebben werkelijk helemaal niets met elkaar te maken. Klinkt meer als een onhandige poging om indruk te maken...
Ik denk dat de NAVO zelf (inhoudelijk) niet veel te maken heeft met deze affaire, maar dat er meer bedoeld is dat de landen die onder de NAVO vallen een statement zouden moeten vormen tegen deze vorm van spionage. Daarnaast is er op zich nog wel een link te bedenken tussen de NAVO en het onderwerp spionage.

Overigens valt het met die poging om indruk te maken wel mee, denk ik zelf. Dit nieuws kan weinig mensen in Polen schelen en er wordt weinig aandacht aan geschonken in de media daar. Ik ben zelf Pools, lees het Poolse nieuws en spreek redelijk wat Polen. De houding van de Polen tegenover China is al negatief genoeg en dit nieuws is daarom weinig verrassend en/of nieuw daar.
Als de vermoedens zo sterk zijn mag je geen risico's nemen.
Waarom doen we dan nog zaken met de USA. Daar zijn het geen vermoedens maar bevestigde praktijken door de NSA. Het is daar zelfs in de wet geregeld dat bedrijven die een vestiging in de USA hebben, verplicht zijn, alle informatie die inlichtingen diensten vragen, ter beschikking te stellen. Zelfs informatie over klanten die niets doen in de USA, zoals een prive persoon uit europa die een cloud service gebruikt van een amerikaans bedrijf op een server die op europees grondgebied staat.
Omdat je met usa nu eenmaal een beter relatie hebt. China is een dictatuur en gesloten.
In het huidige wereldklimaat weet ik nou niet zo zeker of je wel zo blij moet zijn met die 'betere relatie'. Een beetje alsof je maar beter vriendjes kan zijn met de grootste 'bully' uit de klas dan met de Aziatische studiebol, omdat je hoopt dan minder gepest te worden.
Gezien de beide kan je beter voor Amerika kiezen. De beste van de twee slechtste. Nee liever dat de kans dat Huawei alle interactie van landen kan opslaan. Alle politieke kwesties weet. Alle know how steelt. Alle macht in handen heeft. Als je dat niet erg vind is er geen discussie meer.
Ik snap dat blinde vertrouwen in de USA niet zo, die kan je nl van hetzelfde betichten (en die hebben zo ongeveer de macht in handen op dit moment). Je uitspraak "Als je dat niet erg vind is er geen discussie meer. " heeft wel wat van het Amerikaanse "If you're not with us, you're against us"... Beetje jammer.
Nee. Er is geen blinde vertrouwen in USA. Ik zeg alleen dat USA je beter erop kan aanspreken dan China. En nee ik heb geen vertrouwen in USA facebook MS en al die tech bedrijven.
Het argument maar USA doet het ook. Dan zeg ik China is een klasse erger. Dus dan maar China ons ook maar laten bespioneren?

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 13 januari 2019 15:45]

Omdat je met usa nu eenmaal een beter relatie hebt. China is een dictatuur en gesloten.
Dat kun je van de relatie met hun presidenten niet zeggen.
Xi is heel rustig en Trump is een bullebak.
Zelfs trump kan een democratie niet omver werpen. Xi heeft de wet doorgedrukt dat hij voor eeuwig de president kan blijven. In China bestaan geen checks and balances.
geef Trump nog wat tijd. Volgend jaar komt hij met het verhaal dat hij de beste president aller tijden is, dat niemand de job beter kan doen dan hij en dat hij dus liever heeft dat er geen verkiezingen komen.
Wettelijk gezien kan je maar 1x herkozen worden. Een verandering in deze wet gaat ook niet gebeuren. Xi heeft deze wet snel door heen gedrukt. Niemand protesteerde in chinese parlement.
Ik doe zo weinig mogelijk zaken met Amerikanen. 8-)
Wat zit er in het device waar je dit op schrijft? (zelfs in Linux zit heel veel Amerikaanse software) En door welke netwerk elementen is jouw reactie uiteindelijk op dit forum gekomen?

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 13 januari 2019 16:44]

Koop ik dan straks een Huawai of Honor telefoon, worden daarna deze merken geweerd op de markt in EU, zullen er dan nog updates uitkomen voor het toestel...? Want bv die Honor View 20 ziet er wel erg goed uit!
Snel een nieuwe Huawei bestellen nu het nog kan :)
"Apart dat zo’n iemand ontslagen wordt nog voor hij veroordeeld wordt door een rechter? Of nja ik las dat het in polen sws een corrupte bende aan het worden is... "
Ik snap je opmerking niet. Polen arresteert iemand, het bedrijf waar hij voor werkt, ontslaat hem, en/dus/want/waarschijnlijk is Polen een corrupte bende? Polen heeft hem niet ontslagen. Als een niet-Pools bedrijf hem onstslaat, dan Polen corrupt noemen is wat mij betreft redelijk verknipt.
"Ik vindt het 1 gek dat huawei hem al gelijk ontslaan ookal is hij nog niet veroordeeld en heeft alleen de poolse inlichtingendienst gezegd dat hij hier van verdacht wordt"
Het staat je vrij gek te vinden wat jij wil, maar ook in Nederland kun je iemand ontslaan nog voordat de rechter iemand veroordeeld heeft. Ontslag op staande voet heet dat. Achteraf kan men dan dat ontslag aanvechten. Maar nu ga je misschien zeggen dat Nederland dus ook een ondemocratisch/corrupt of wat dan ook voor land is. Veel plezier met je gelijk.
...
En wat ik bedoek met corrupte zooi: heb je het nieuws niet gelezen? Vgm zijn ze daar masaal rechters aan het vervangen, gaan honderdduizenden polen de straat op om te protesteren hiervoor en bemoeid de eu hier zich mee.
Corrupt of Ondemocratisch?
Rechters vervangen doen ze in de USA ook!

[Reactie gewijzigd door Apppie3 op 13 januari 2019 13:10]

Beetje goedkoop. Tot nu zijn vooral de neocons daar aan de macht geweest--en nog, getuige het feit dat Trump Bolton moest aannemen--die er geen probleem mee hebben Amerika op te offeren in hun poging het imperium in stand te houden, terwijl Trump simpelweg een exponent is van de groep die bereid is het imperium op te offeren om Amerika te redden.
Ik wens die groep, en dus ook Trump, veel succes.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.