Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Laptop van Asus heeft 17"-scherm in iets grotere behuizing dan 15"-model

Asus heeft de StudioBook S aangekondigd, een laptop met 17"-scherm in een behuizing die iets groter is dan die van een 15"-laptop. Het scherm geeft volgens de fabrikant dankzij kalibratie in de fabriek kleuren accuraat weer en dankzij het scharnier kan het scherm plat op tafel liggen.

De StudioBook S W700G3P is 38,2x28,6cm groot, tegenover bijvoorbeeld 35,7x23,6cm van de Dell XPS 15. De 17"-lcd heeft een verhouding van 16:10, een matte afwerking en een resolutie van 1920x1200 pixels. Naast het scherm zit een rand van 5,3mm, wat iets meer is dan de 2,5mm van de ZenBook S13, die Asus ook op maandag presenteerde.

De laptop heeft een usb-c-poort met ondersteuning voor Thunderbolt 3, drie usb-a-poorten met usb 3.1 gen2, een hdmi-aansluiting, een sd-kaartlezer en een 3,5mm-jack. Op gebied van draadloze communicatie ondersteunt hij wifi 802.11ax, met 2x2 MiMo en bluetooth 5.0.

De processor is een Intel Xeon E2176M of Core i7-8750H, beide hexacores. De grafische spierballen komen van de Nvidia Quadro P3200 met 6GB gddr5-vram. Het toetsenbord is voorzien van achtergrondverlichting en heeft een travel van 1,4mm. De trackpad heeft de mogelijkheid numerieke toetsen weer te geven voor snelle invoer van cijfers. De accu van de laptop heeft drie cellen en een capaciteit van 57Wh. De laptop weegt in totaal 2,4 kilogram. Asus wil niets kwijt over de prijs. De laptop komt rond het voorjaar uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-01-2019 • 11:00

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Ik vind dit een beetje een vage titel. Wat wordt er bedoeld met "17 inch scherm in behuizing iets groter dan van 15 inch model"? Groter dan welk 15" model? Het is dus gewoon een 17" scherm met weinig bezel? Het is dus wel gewoon een 17" laptop?

Edit: Ik denk dat ik er na wat nadenken uit ben wat er hier wordt bedoeld. Aangezien dit een 16:10 verhouding scherm is, hoeft de laptop minder breed te zijn om een 17" scherm te hebben. Een 16:9 scherm is immers breder bij dezelfde diagonaal dan een 16:10 scherm. Deze laptop zal dus niet veel breder zijn dan een 15" laptop met een 16:9 scherm erin. Ik gok dat dat het idee is.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 7 januari 2019 11:59]

Ik begrijp er ook helemaal niets van; een 17 inch scherm in een 15 inch laptop haal ik eruit?

Vervolgens zijn de afmetingen "De StudioBook S W700G3P is 38,2x28,6cm groot".

17 inch is een diameter van 17 × 2,45=41,65cm

√(38,2^2 + 28,6^2) geeft 47,7 cm

Dat is dus in totaal 47,7-41,65 = +- 6,35 cm schermrand in totaal.

Dat is best veel vind ik.

Edit: inch is natuurlijk 2,54cm en niet 2,45cm

2,54 × 17 = 43,18
47,7-43,18 = 4,52 cm.

Zeg even dat bezel links, rechts, boven ong. gelijk zijn.

Bezel naast rand is 5.3mm volgens artikel.

Dus 0,53*3 = 1,59 cm. Dan zou de bezel onder 4,52 - 1,59 = 2,93 cm zijn

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 7 januari 2019 11:34]

Die berekening is niet helemaal eerlijk. Je gebruikt nu de volledige hoogte (28.6cm) terwijl een groot deel van die hoogte het hele stuk onder het scherm is, en niet als een bezel wordt gerekend.

Om de bezel aan de zijkant goed uit te rekenen moet je uitrekenen hoe breed een 17" scherm is, en dat vergelijken met hoe breed deze laptop is. De bezel aan de bovenkant kan je met de informatie die we hebben niet uitrekenen. Maar goed, rekenen hoeven we ook niet. Het staat gewoon in het artikel:
Naast het scherm zit een rand van 5,3mm
Dat is meer dan een tienvoud verschil vergeleken met de 6.35cm waar je op kwam.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 7 januari 2019 11:28]

Daar heb je gelijk in, het is inderdaad inclusief de onderste rand, maar die reken ik zelf wel onder bezel.

Vermoedelijk moet er dan inderdaad een cm of 2 vanaf halen.
Ik heb net mijn reactie op je geëdit, maar ik was blijkbaar te laat.

Overigens:
maar die reken ik zelf wel onder bezel
De rest van de wereld niet ;)

[Reactie gewijzigd door unilythe op 7 januari 2019 11:26]

Sowieso moet je het nog wel delen door 3 dan. En de rand aan de onderkant er vanaf halen.

Ik zie wel dat ik i.p.v. 2,54 2,45 gebruikt heb.

Juiste berekening zou dan zijn:

2,54 × 17 = 43,18
47,7-43,18 = 4,52 cm.

Zeg even dat bezel links, rechts, boven ong. gelijk zijn.

Dus 0,53*3 = 1,59 cm. Dan zou de bezel onder 4,52 - 1,59 = 2,93 cm zijn
nog steeds is die 4.52cm een diagonaal. Je haalt 47.7 (een diagonaal) van 43.18 (een ander diagonaal) af. Dit betekent ten eerste alleen iets als dit diagonalen zijn van rechthoeken met precies dezelfde verhouding, wat hier niet het geval is. Het scherm is duidelijk rechthoekiger dan de gehele laptop. Ten tweede kan je niet daarna doen alsof dit getal wat hier uit komt alle bezels bij elkaar opgeteld is. Het is het verschil tussen twee diagonalen, dat is iets anders.

Maar goed, je wil graag weten hoe groot dat randje aan de onderkant is:
De bezel aan de bovenkant is 0.53cm als we er vanuit gaan dat deze indardaad hetzelfde is als de zijkant. De laptop zelf is 28.6cm hoog. Trek dus van 28.6cm even die 0.53cm af, en trek daarna de hoogte van een 16:10 17" scherm eraf. De hoogte van een 16:10 17" scherm is 22.8cm. Dat levert op: 28.6cm - 0.53cm - 22.8cm = 5.27cm. Dat is hoe veel ruimte er onder het scherm zit, wel inclusief scharnieren enzo.
Het is een TARDIS! "Bigger on the inside!"
Inderdaad, ik kon er zelf geen knoop van kunnen leggen met wat er nou bedoelt werd in de titel.

"17"-scherm Asus laptop met weinig bezel" O.i.d. zou dan een betere titel kunnen zijn?
De nieuwe laptop van Asus is ontworpen door M.C. Escher.
Naja meestal is het zo dat als je een 15 inch scherm laptop koopt hij normaal ongeveer dezelfde grootte heeft als alle andere 15 inch scherm laptops, dus de 15 inch is een bepaalde form factor, net als 13 inch en 17 inch. Dan kan je dus ook een tas of een hoes kopen, hoef je alleen aan te geven dat 'ie 15 inch is en dan past het ook nog eens. Deze laptop heeft dus bijna de grootte van een "normale" 15 inch laptop, maar een 17 inch scherm, dus inderdaad een 17inch scherm met kleine bezels, of een 15 inch form factor met een 17 inch scherm.
Maar wel een flink stuk dieper. Mijn HP 15" is 25cm diep en deze 17" Asus 28,5cm.
Beide zijn wel even breed: 38 cm.

Als ik weer moest kopen zou ik die Asus in 15" overwegen. 16:10 scherm is geweldig. Nog mooier is natuurlijk 16:10,67 (beeldverhouding1,5:1).
Van mij mag het numeriek toetsenbord gedeelte wel weg.
Heb er geen extra breedte voor over en zou liever indicatieledjes en zijkantinformatie bovenop hebben ipv opzij zoals bij HP :(.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 7 januari 2019 21:17]

Edit: Ik denk dat ik er na wat nadenken uit ben wat er hier wordt bedoeld. Aangezien dit een 16:10 verhouding scherm is, hoeft de laptop minder breed te zijn om een 17" scherm te hebben. Een 16:9 scherm is immers breder bij dezelfde diagonaal dan een 16:10 scherm. Deze laptop zal dus niet veel breder zijn dan een 15" laptop met een 16:9 scherm erin. Ik gok dat dat het idee is.
Mogelijk. Met een 16:10 scherm is het ook hoger vandaar ook dat de resolutie 1920x1200 pixels is ipv de meer gebruikelijke 1920×1080. Voor films kijken is het laatste goed genoeg maar voor het bewerken van andere documenten is die extra ruimte in de hoogte zeer welkom.

Gezien de hexacore en vooral de Nvidia Quadro P3200 zal het echter geen goedkoop apparaat zijn, helaas. Van mij mocht 1920×1200 de minimum resolutie worden voor 17", vaak zijn die nog 900×1600 terwijl steeds meer gelijk geprijsde 15" modellen al op 4K zitten (ook weer een zo'n nutteloze video-resolutie en volkomen zinloos op 15" maar zeer nuttig op 17". 17" met 4K is dan weer zeldzaam en dan zit je al gauw tussen 3 en 4k in geld.)
Klinkt als mijn toekomstige laptop, alleen dan liever een RTX erin gehad.
Jammer dat Dell perse geen XPS17 meer wil maken, anders had ik die graag weer gekocht.
Wellicht dat ASUS ook varianten met RTX gaat uitbrengen, want ik wil graag 17 inch.
Je moet je afvragen of dat wel wenselijk is, zoveel power in zo'n dunne behuizing. Wordt bloedheet en kan zijn warmte niet kwijt door de krap bemeten fan(s). Processoren zijn tegenwoordig dan wel op steeds minder nanometer gemaakt maar het tikt allemaal makkelijk boven de 80 graden aan.
De accu krijgt ook een flinke tik van die warmte en als die erin gelijmd zit kun je die na 2,5 jaar ook wel weggooien. Ik begin er niet aan voor richting de 1,5 a 2000 euro.
Dit is geen gaming laptop dus denk het niet
Dan wordt je op je wenken bedient, zie eerder nieuwsbericht van T.net:
nieuws: Alienware voorziet dunne m15 en nieuwe m17 van mobiele RTX-kaarten

Dunne Alienware's, het moet niet gekker worden :)
Hopelijk kan het 10bit ondersteuning bieden dankzij de Quadro kaart...
Ben toch wel heel erg benieuwd naar de koeling op deze laptop. Er zit toch behoorlijk wat kracht in een vrij dunne behuizing. En dat scherm. Very nice, meer scherm oppervlakte in een relatief kleine body (voor een 17")
Volgens is het nieuws niet dat ze efficient ergensw een beeldscherm instoppen maar dat Asus een poging doet om Dell/HP/Lenovo de beconcurreren op de workstation markt. Dit is een markt waar laptops een vanafprijs van €1200 hebben tot soms 6-7000 euro.

Hier zijn weinig aanbieders dus het is interessant dat een nieuwe partij het probeert. De 17" is erg welkom. Klanten kijken vaak met me mee en dan is 15.4 van mn Thinpad P50 net wat beperkt.

Op zicht prettige verhouding 16:10, maar juist daarmee wordt de laptop duidelijk groter dan de 15.4 concurrenten. Een Dell met een Quadro P3200 zie ik voor 3700 dollar langskomen. Deze zal dus niet goedkoop zijn.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 7 januari 2019 11:22]

Ik vind dat Asus de laatste tijd de goede kant op gaat met het laptop design. Mooi ogende laptop. Ben benieuwd naar de prijs.
Resolutie van 1920x1200? Gezien de afmeting had minimaal WQXGA niet misstaan.
En te bedenken dat er 13" laptops in omloop zijn met een 4k scherm.. :D
Die hoge resoluties zijn alleen leuk voor de marketing. In de praktijk is het vrij zinloos en neem het een grote hap in de batterijduur. Voor een professionele laptop zoals deze is 1920x1200 helemaal geen slechte keus.
Sorry maar dat ben ik met je oneens. Met name in CAD, foto- & video-applicaties is elke extra pixel welkom. Je kunt bijvoorbeeld een 1920x1080 video native als preview weergeven terwijl je links en rechts nog je editing tools, en eronder je timeline hebt.

Edit: Dit is dus mogelijk met een WQXGA resolutie:
https://i.imgur.com/2mx2ftN.jpg

[Reactie gewijzigd door Whis! op 7 januari 2019 12:20]

Dat kan zeker, maar voor veel mensen wordt alles dan te klein. Ik heb er met mijn jonge ogen misschien niet veel moeite mee, maar het lijkt me sterk dat Asus alleen leeftijden van 10 tot 35 jaar als doelgroep heeft.
De mensen die het te klein vinden kunnen schalen. Hebben ze er gratis scherpte bij.
De mensen die alles te 'groot' vinden kunnen niet extra pixels erbij toveren. :D

Wellicht dat Asus nog een versie uitbrengt met een hogere resolutie, zoals de ZenBook lijn.
Daar heb je de keuze tussen FHD(1920x1080) en 4K (3840x2160)
Schalen van 1440p naar 1080p (of 1200p) is niet verstandig voor grafisch werk omdat de pixels niet matchen met de werkelijkheid. Van 4K naar 1080p zou wel kunnen (vier pixels vormen 1 pixel), maar dat zou iedereen dan moeten doen waardoor het nut van het dure scherm weer teniet is gedaan.
Uhm ja leuk, maar dan wordt die 1920x1080 wel heel erg klein, met al die tools er omheen.

Zelf heb ik een 13,5" laptop met een 3000x2000 scherm. Het is superscherp en superhelder. Dus dit een beetje ter verdediging. Je moet wel scalen natuurlijk (standaard staat ie op 250% en dat is goed). Dat zou op die 17" natuurlijk ook kunnen, dus dat de resolutie laag is voor die Asus begrijp ik heus wel. :)
Mee eens, ik heb een surface pro en er is alleen maar gedoe bij het aansluiten op beamers en externe schermen, zeker bij niet standaard software waarbij de fonts en beeld elementen niet lekker schalen.
Eens, met het verschil in batterij duur en kosten lijkt mij 4k voor 13 inch het ook niet waard voor veel mensen.
Ik vraag me eerder af waarom er op een luxe studio model geen OLED scherm zit.
Ben er zelf niet kapot van om op workstations 4k schermen te zetten. Liever een goede framerate
17"-scherm in iets grotere behuizing dan 15"-model
Dit was een terechte statement toen Dell jaren geleden met de extreem dunne bezels kwam in de XPS serie, maar tegenwoordig slaat het nergens meer op. Sinds een paar jaar mag je van een high-end laptop verwachten dat de bezels van een laptop niet veel breder zijn dan een pen. Asus is gewoon een beetje laat.
HP is een van de grootste merken in deze markt. Dit zijn de maten van hun dunne 15". 359.9 x 245.1 x 18.8 . Dat is nog groter dan de genoemde XPS
Ook weer geen ethernet aansluiting. Waarom eigenlijk niet?
Een ethernet-aansluiting is erg dik. Op oude "nieuwe" laptops hebben ze dit opgelost met een soort van klepje voor de ethernetpoort, maar die zijn al gouw 2cm dik
Oke, maar dat dunne koelt dat wel genoeg vraag ik me af?