Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus combineert Lyra Voice-meshrouter met Alexa-assistent en bluetooth-speakers

Asus kondigt de Lyra Voice aan. Het gaat om een apparaat dat drie functies combineert: het is een wifi-router voor onder andere meshnetwerken, een smarthome-hub met Alexa en een speaker die via bluetooth kan werken.

De Lyra Voice-router is onderdeel van Asus' AiMesh-reeks en kan zodoende dienst doen als meshrouter of als node in bestaande meshnetwerken in combinatie met compatibele Asus-netwerkapparatuur. Daarnaast kan het apparaat dienst doen als losstaande tri-band-router met ondersteuning voor 802.11ac, oftewel WiFi 5. De router heeft zes geïntegreerde antennes en een wan- en een lan-poort.

Daarnaast is er ondersteuning voor bluetooth 4.2. Het apparaat heeft twee 8W-speakers die functioneren via bluetooth om audio weer te geven. Er is ondersteuning voor dts-surroundweergave. Daarnaast is er een paar microfoons, die de stemcommando's voor de geïntegreerde Amazon Alexa-spraakassistent kunnen opvangen. Volgens Asus is er ondersteuning voor far-field-detectie en is er een Synaptics-chip aanwezig om ruis te filteren. De ondersteuning om smarthomeapparaten te bedienen komt ergens in het eerste kwartaal van dit jaar. De prijs en directe beschikbaarheid maakt Asus nog niet bekend.

Update: Oorspronkelijk stond in dit bericht ook de in de VS aangekondigde RT-AX88U, maar deze 802.11ax-router is al in de Benelux verkrijgbaar en hier al eerder aangekondigd.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-01-2019 • 16:14

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
@Olaf De Asus RT-AX88U is al drie maanden verkrijgbaar. Er is ook een topic op GoT over en meerdere Tweakers hebben hem al.

En de Lyra Voice is op CES 2018 al aangekondigd. Is dit een nieuwe versie? Welke specs heeft deze dan?

Edit: Geen andere nieuwsberichten, geen press release, niks op Twitter. Niet per ongeluk een persbericht uit 2018 gepakt?

[Reactie gewijzigd door Balance op 4 januari 2019 16:37]

Dank voor het opmerken Balance. Het gaat om een persbericht van Asus van vandaag. Ik heb deze toegevoegd met link en ik heb ze nav jou opmerking gevraagd wat er nieuw is. Blijkbaar is het goed opletten bij Asus dit jaar. De ProArt PA90 van gister bleek ook bij de Computex al een eerdere aankondiging te hebben gehad. :(
Asus kondigt sommige producten bizar vroeg aan. De Asus AiMesh AX6100 is op Compytex aangekondigt en nog niet verkrijgbaar, en de Asus ProArt PQ22UC en Asus ProArt 5K zijn uberhaupt nooit op de markt gekomen. Het is jammer want op deze manier is er geen pijl op te trekken.

[Reactie gewijzigd door Balance op 4 januari 2019 17:09]

Ik heb het ook altijd spijtig gevonden dat ASUS de enige fabrikant is die geen IP65 access point heeft, daardoor kan je de mesh niet doortrekken naar je tuin :-(

Ik heb een nieuw huis met speciale ramen, daar komt dus niets meer van wifi signiaal door
Waarom zou je Asus willen als je voor minder geld ontzettend veel beter kunt ? (inclusief outdoor mesh)
Ik volg je niet helemaal. Omdat je niet met een wifi signaal door je ramen kunt is Asus slecht dat ze er geen aanbieden dat je buiten kunt ophangen? Dan koop je toch gewoon een aansluiting van een ander merk en koppel je dat aan je Asus mesh binnen huis?
Of moet je perse alle hardware van hetzelfde merk hebben?
Eerst en vooral heb ik niet gezegt dat ze slecht zijn.
Ik zei gewoon dat ik vind dat er outdoor producten ontbreken in hun portfolio.

Een ander merk aansluiten denk ik dat niet zal werken, het zal namelijk een andere ssid hebben. Zelf als ik dezelfde ssid zou instellen dan zou die niet in mesh werken , de gevolgen daarvan zijn ernstig, want in een mesh is er geen competition tussen ap's, ze werken namelijk samen zo dat het signaal stabiel blijft. Een andere ssid kiezen maakt een single Point of failure.
Asus werkt prima samen met ubi mesh hardware
Bedoel je dat ubi mesh en asus mesh met elkaar kunnen spreken , (compatibel zijn) ?
Dat zou willen zeggen dat een ubi node kan spreken met een asus mesh router ? en misschien ook omgekeerd een asus mesh node met een ubi mesh router?

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 5 januari 2019 10:41]

yup

edit- ik moet er wel bij zeggen met de opensource WRT firmware. Geen idee of stock het ondersteunt

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 5 januari 2019 10:56]

Heeft unifi geen mesh functionaliteit?

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 7 januari 2019 00:01]

Ik denk het wel, maar ik denk niet dat die kan spreken met aimesh nodes voor clients te beheren
Dit soort zware routers zouden juist veel minder geprezen moeten worden. Je kan beter meedere kleine zwakkere APs op de juiste plekken plaatsen. Dan heb je niet alleen overal gelijkmatig bereik maar ook echt bandbreedte.
Maar heb je dan niet meer kans op de volgende problemen?:

1. Als je op een overgangsgebied zit van welke het sterkste signaal geeft, zou je device continu kunnen zitten wisselen van connection, wat denk ik instabiliteit kan geven.
2. De concurrerende signalen zelf zitten elkaar ook dwars, en daarmee wordt het signaal verstoord / verzwakt.

[Reactie gewijzigd door paoper op 4 januari 2019 16:47]

Waar haal jij vandaan dat dit een zware router is. Het is juist een ding dat in een Mesh set-up moet kunnen werken. Het idee is niet om met veel vermogen en antennes te zenden, maar meerdere units over de ruimte te verspreiden. Asus heeft alleen bedacht dat als je dan toch 1 per ruimte moet hebben, dat je dan ook wat meer hardware er bij kunt doen.
Ik heb het over de AX88u, dat is nou niet een apparaatje waar je meerdere van in 1 ruimte zet tenzij je in de RAI woont.
Het feit dat Alexa er in zit is toch al genoeg reden om het niet te prijzen?
Voor het geld van de AX88U koop je een leuke Ubiquite setup met meerdere accespoints weet ik uit ervaring.... Ik ben helemaal voor het kopen van een meer highend router (in het verleden heel wat N66U's geplaatst) , maar >€200 kun je veel beter voor een setup gaat met meerdere AP's.
Als je nieuw koopt wel, die A-C aimesh routers zijn genoeg te vinden op marktplaats voor een stuk minder dan 200 euro (RT-AC5300 vanaf een 125 euro). Zo kun je je bestaande setup goedkoop uitbreiden met een par rt-ac68u’s bijvoorbeeld. Er komen bij asus ook steeds meer modellen bij die deze mesh ondersteunen.

Ax is op dit moment nog niet nuttig, daar zou ik nog even mee wachten als je geen hoofd router nodig hebt.
Zonde alleen dat de 2 antennes van de RT-AX88U aan de zijkanten zitten, geen idee of dat qua bereik beter is maar het neemt wel meer ruimte in beslag.

Just a little nitpick
Serieus wordt er nog iets gemaakt zonder zo stomme assistent erin ?
Meer mensen die bij
Asus' AiMesh
aan Amish moesten denken?

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 4 januari 2019 17:54]

Ik had een AC-68, regelmatig hick-ups, overgestapt op ubiquity, kost wat meer maar wat een verademing!
Hier staat al wat meer info, prijs en releasedatum: CNET