Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

D-Link brengt Exo Smart Mesh-routers deze maand uit vanaf 134 euro

D-Link brengt zijn drie nieuwe 802.11ac-meshrouters met mu-mimo in mei en juni op de markt in de Benelux. De adviesprijzen van de routers variëren van 134 tot 186 euro en de maximale gecombineerde snelheden verschillen van 1900Mb/s tot 3000Mb/s.

De D-Link DIR-1960 en DIR-2660 komen deze maand op de markt en de DIR-3060 volgt in juni. De routers hebben meshfunctionaliteit, maar daarvoor moet wel apart nog een meshextender gekocht worden. Als voorbeeld haalt D-Link de DAP-1620 aan, een extender die direct in het stopcontact gestoken wordt en voor vanaf 38 euro in de Pricewatch te vinden is.

De routers ondersteunen 802.11ac Wave 2, wat betekent dat ze mu-mimo-capaciteit hebben. Mu-mimo werkt met beamforming om verschillende streams tegelijk naar verschillende ontvangers te brengen, op een enkel kanaal. Bij su-mimo kon slechts met één client tegelijk gecommuniceerd worden; bij verbindingen met meer clients moest een router snel schakelen, wat een nadelig effect op de snelheid heeft, vooral bij grote hoeveelheden clients. Verder is de maximaal mogelijke doorvoersnelheid bij wave 2 hoger.

D-Link vertelt verder dat deze routers een ingebouwde mogelijkheid hebben om zelfstandig firmware-updates te zoeken en te installeren. Deze controle gebeurt dagelijks. Verder hebben ze ondersteuning voor Amazon Alexa en Google Assistent: gebruikers kunnen via de assistenten audioberichten over updates krijgen en de veiligheid van het netwerk controleren.

De routers hebben vier gigabit-ethernetpoorten, een usb 2.0-poort en een usb 3.0-poort. Ook is een vijfjarig abonnement op McAfee Secure Home en een tweejarig abonnement op McAfee LifeSafe inbegrepen.

De routers verschillen op het gebied van het uiterlijk niet veel, afgezien van de hoeveelheid antennes. Het grootste verschil zit hem in de maximale doorvoersnelheid. Die is bij de DIR-1960 1900Mb/s, bij de DIR-2660 2533Mb/s en bij de DIR-3060 3000Mb/s. Respectievelijk zijn de adviesprijzen van de routers 134,145 en 186 euro.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-05-2019 • 14:19

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Toch vraag ik mij altijd bij dit soort dingen af;

Als de moderne routers allemaal zo overdreven gemonteerde antennes hebben, maar de ontvangende kant (laptop/telefoon/spelcomputer) heeft dat echter nooit. Hoe heeft het dan zin? Ja, je heb een potentieel beter bereik. Maar als de andere kant dat niet ook heeft, heeft het toch geen zin? (wifi gaat immers heen, en weer)
(Simpele uitleg)
De grotere antennes kunnen niet alleen beter zenden, maar ook ontvangen. Dus hoeft het apparaat dat verbindt met de router niet zelf een betere antenne te hebben om er al voordeel van te hebben. Zou je beide kanten voorzien van een grotere antenne heeft dit natuurlijk nog meer voordeel.
Je vergeet alleen even dat de grotere antennes ook meer ruis opvangen. SNR is wat je wilt opkrikken dus je zal een goed filter moeten hebben.

Edit;

Het maximum uitgestraalde vermogen heeft trouwens een maximum. Grotere antenne? Zendvermogen (input) dus omlaag.

[Reactie gewijzigd door Nox op 7 mei 2019 15:46]

Ik zei toch ook simpele uitleg ;)

Er hangen inderdaad een hoop meer haken en ogen aan, maar voor apparaten ontworpen met meer bereik door grotere antennes is met de meeste haken en ogen gelukkig wel rekening gehouden.

Maar om gewoon maar grotere antennes te monteren op een apparaat met kleine antennes werkt niet altijd even lekker.
Vergelijk het met de kroeg: als je heel goed kan horen hoor je ook het geroezemoes van anderen en je gesprekspartner moet er dan wel bovenuit bleren.

Het is beter om meerdere gerichte antennes te hebben zodat je interferentie van een bepaalde hoek kan negeren.
De versterking van een antenne is geacht gerichte versterking te zijn, dus over een beperkte bandbreedte en in een beperkte richting. Je moet het dus niet zien als een normale signaalversterking die het hele signaal, inclusief ruis versterkt.
Ik ben toch wel benieuwd hoe een omnidirectionele antenne signaal kan richten. Dat kan hij niet namelijk...

En met ruisbedoel ik uiteraard het achtergrondruis op 2.4 of 5 Ghz, niet een FM band...

[Reactie gewijzigd door Nox op 8 mei 2019 09:53]

Hebben maximum uitgestraalde vermogens niet altijd een maximum?
Soms niet, in China bijvoorbeeld.
Een antenne is een reciprook element. d.w.z. dat een antenne die geschikt is om gebundeld uit te zenden dat ook is om te ontvangen.
Het totale linkbudget van accespoint naar client en client naar accespoint is identiek.
Het wordt pas problematisch wanneer er een "balance of power" probleemsituatie ontstaat die het signaal onder de ruisvloer van de AP brengt.

Het is bijvoorbeeld totaal onzinnig om een AP met een vemogen ver buiten de legale limieten te gebruiken om een client op afstand te bedienen. De client ziet de AP maar de AP ziet de client niet meer.
Bij een asymmetrische verbinding voor wat betreft de dadastroom zoals bij WIFI kun je een beetje spelen maar er is gewoon een fysieke grens waarbinnen iets nog werkt.
Ondanks alle reacties dat het bereik dan groter is heb je vziw. helemaal gelijk. Leuk zo'n enorm bereik (al zal dat met deze antennetjes wel meevallen) maar terugzenden met je kleine telefoon antenne kan dan niet waardoor je effectief met een halfbakken verbinding zit.

Deze hoeveelheid zal eerder te maken hebben met meerdere streams/gebruikers, richten en meerdere radio's (2,4Ghz en 5Ghz) allemaal tegelijk.
Ontvangen en zenden zijn symmetrisch. Simpel gezegd kan je de versterking van de ontvanger vermenigvuldigen met de verzwakking van het medium en de versterking van de ontvanger. In dB is het nog makkelijker, dan kan je optellen. Er zijn dus drie manieren waarop je de zendkwaliteit kunt verbeteren met hetzelfde zendvermogen: betere zendantenne (bijv. langer of beter gericht), beter medium (kortere afstand, minder muren, wellicht kan je zelfs iets aan de luchtvochtigheid doen) en betere ontvangstantenne (zie zendantenne).
Ja maar je bent door je link budget altijd afhankelijk van de kleinste antenne (minste vermogen) Dus je kan nog zulke grote antennes hebben je telefoon is de bepalende factor voor je bereik en niet de router.

Als je Het bereik wil vergroten moet er een net zo grote antennen tegen overstaan alleen het het echt nut om je gain te verhogen.

Plus dat dit voor WiFi nog steeds mini antennes zijn. Wat zullen ze doen een gain 2 of 3db?

Die zelfde gain en haal je ook met triangel antennes die in dien kleine nette ruckus/Ubnt schotels aan Platfond zitten.

Voor gain die rond 10db komt zit toch snel richting een omni antennen van meter.

Zie hier het formaat een 13 db WiFi antennen.
https://youtu.be/kVlw7xyjSF4
Ja maar je bent door je link budget altijd afhankelijk van de kleinste antenne (minste vermogen)
Ja, je bent ervan afhankelijk, zoals je bij het houden van een collecte afhankelijk bent van de kleinste donor: het eindbedrag wordt er door bepaald. Maar het eindbedrag wordt er geenzins door gelimiteerd, zoals ook je uiteindelijke versterking geenszins wordt gelimiteerd door de zwakste antenne. Als je een zendantenne hebt die 7dB versterkt, en je hebt een ontvangantenne die 20dB versterkt (willekeurige nummers, ik weet niet meer wat realistisch is) dan heb je een antenneversterking van 27dB. Als je dat op wilt schroeven naar 30dB dan kun je je zendantenne verbeteren, maar dat is vaak niet praktisch. Laten we eerlijk zijn, jij wilt ook niet dat je mobiele telefoon groter wordt. Als je daarentegen de ontvangantenne kan verbeteren met 3dB dan zijn de kosten (grotere router, meer rekenkracht benodigd, meerdere antennes in verschillende richtingen) veel acceptabeler. Dus of je nou 7+33 of 10+30 weet te bewerkstelligen, in beide gevallen is de totale versterking toegenomen tot 40dB.
je telefoon is de bepalende factor voor je bereik en niet de router
De telefoon bepaald mee.
Hier kan je leren hoe je een een link budget uitrekent.

https://www.everythingrf....rs/link-budget-calculator
Als het puur om vermogen opschroeven ging, dan maakt het niks uit. Maar net zo goed als een grote tv antenne op het dak beter werkt als een enkel sprietje op je tv, zijn er meer mogelijkheden met 4 externe en 3 interne antennes om meer signaal op te vangen van die telefoon met die minizender.

Daarom werkt puur vermogen opschroeven van je router niet, maar een effectievere antenne soms wel.
"terugzenden" ....
Ik zit op tweakers en laadt/ontvang hele webpagina.
Wat zend ik : 3 zinnetjes tekst. :z
Maar voor elke TCP/IP-pakketje een ACK. En dat is wel belangrijk.
Alleen is de ack velemalen kleiner dan de payload waarop je ack stuurd.

Als je 100mb download kun je rustig een brakke 10kbit upload hebben voor de acks werkt als een trein.
Je wireless verbinding is symmetrisch, maar daar gaat het hier niet om: als je ack’s niet doorkomen heb je packet loss en krijg je hertransmissies. De verbinding wordt dan instabiel. Kun je nog zoveel bandbreedte tot je beschikking hebben, maar dat is geen goeie ervaring.

Het gaat met de antennes niet om bitrates, maar om SNR.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 16:36]

Precies puur marketing voor de thuis gebruiker. Je link budget wordt door deze grote (kleine) antennes door de 16db en max 18db WiFi antenne in je telefoon niet heel veel groter.

Plus waneer de gain (groter antennen ) omhoog haat moet het zend vermogen van de router naar beneden. Deze routers mogen namelijk nooit meer uitzen dan 21db.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 7 mei 2019 15:45]

Maar omdat de atennes zo groot zijn ontvangt de router ook mindere signalen van je telefoon.
Zelf heb ik een router waar er 3 antennes aanhangen van 50cm lang. gevolg is dat het bereik enorm groter is dan de originele van 15cm
Wel aangezien een antenne sectie 12 cm is kan het zijn dat je drie secties hebt en dan win je 6dB maximaal. Als het bereik daarmee enorm veel groter is kan je vorige wifi station niet erg goed geweest zijn of gewoon minder vermogen had.

De lengte van de antenna heeft maar een zeer beperkte invloed. 50 Cm is zeker niet altijd beter dan 15 cm.
Die antenne waar jij steeds naar refereert is omnidirectioneel. Het leuke met meerdere sprietjes is dat je de signalen met vertragingen bij elkaar op kunt tellen waardoor je een directionele antenne creëert: je verhoogt de versterking dus selectief. Ik heb geen idee tot welke versterking je daarmee komt.

edit:
hier wordt gesproken van 12dB

https://www.marvell.com/w...arvell-TX-Beamforming.pdf

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 8 mei 2019 04:05]

De router zend uit, jij maakt met je laptop verbinding van de 'straling' dat deze uitzend, niet met de antenne
Het is 2 weg verkeer he, jij zend ook terug met je laptop. Een laptop gebruikt de achter en zijkant van het scherm als antenne
Meestal zit er gewoon een kleine antenne is hoor. Die kan achter het scherm zitten maar je gebruikt zeker niet een 'kant' als antenne. Iets als dit is normaal: https://www.dhresource.co...internal-ipex-antenna.jpg
een groter kanon schiet verder ;)
Wat hij bedoelt: heeft de overkant niet ook een groter kanon nodig om terug te kunnen schieten? Wifi heeft pas zin als je bi-directioneel kunt schieten. ;)
Wat hij bedoelt: heeft de overkant niet ook een groter kanon nodig om terug te kunnen schieten?
Nee want in dit geval wordt ook dmv het kanon opgevangen; de gain van een antenne werkt zowel bij zenden als bij ontvangst.
Alleen als je 1 gb down haalt omdat je goed kunt ontvangen maar maar 1 mbit uphaalt omdat je signaal zwakker is kun je perfect downlaoden
Nope ...Download /= upload
Maar als de andere kant dat niet ook heeft, heeft het toch geen zin?
Met mesh gaat het ook om onderlinge communicatie tussen de basisstations, dus daar heb je dan wel voordeel.

Daarnaast lijkt het me van vooral de Amerikaanse* merken ook gewoon aesthetiek/marketing, net zoals vroeger van die vinnen op een Cadillac. "bigger = better".

Er is ook geen enkele technische reden waarom de behuizing van die stealth straaljager vlakken heeft. (Bij Netgear is dat nog veel erger)

(*ja, ik weet dat D-Link Taiwanees is)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 15:16]

Wat dacht je van meer dan 1 client?
Wat ik me afvraag is waarom zulke extreme antennes, terwijl Unifi (Ubiquiti) een mooie platte mesh-router heeft met prima ontvangst...
Ik zou op dit moment alleen nog voor een Wi-Fi 5 (802.11ac) router of access point gaan als je er echt nu een nodig hebt en geen budget hebt voor een Wi-Fi 6 (802.11ax) router. Deze standaard maakt je netwerk een stuk efficiënter met technieken als OFDMA en Target Wake Time, en verhoogt de maximale snelheid door complexere modulatie.

Hier is een lijst met alle Wi-Fi 6 routers en access points in de Pricewatch.
Ja, leuk, welke clients ondersteunen er nu dan WiFi 6? Op dit moment twee high-end laptops... op status verwacht. En de Galaxy S10.

Ik zou eerder kijken naar wat je in de komende 5 jaar verwacht aan capaciteit nodig te hebben. 5 jaar lijkt me een redelijke levensduur/afschrijving voor een router.

Huis-, tuin- en keuken kom je in nagenoeg alle gevallen prima uit met 802.11ac. De eerste massa ax-clients komen denk ik pas over een jaar of 2.

Als ik dan zie dat er nu nog maar 1 model voor 200 euro is en daarna loopt het snel op, terwijl je voor de helft van de prijs een heel goeie 802.11ac router kunt kopen, dan weet ik wel wat nu mijn advies zou zijn: hou je geld voorlopig in je zak. Kans is groot dat je vanaf 2021 voor het *prijsverschil* al een 802.11ax router kan kopen.

Tegen die tijd heb je misschien zelfs ook een client in je bezit.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 15:31]

Ik zou op dit moment alleen nog voor een Wi-Fi 5 (802.11ac) router of access point gaan als je er echt nu een nodig hebt en geen budget hebt voor een Wi-Fi 6 (802.11ax) router.
Tweedehands kan je een router met 802.11ac voor 20-40 EUR krijgen. De prijs telt ook mee.

Vergeet ook niet dat om gebruik te maken van 802.11ax ook je client apparaat 802.11ax moet ondersteunen. Anders wordt vanzelf teruggeschakeld naar 802.11ac of 802.11n. Notebooks kunnen soms nog van een upgrade voorzien worden, maar tablets en smartphones moeten doorgaans vervangen worden.

[edit]
Hier is een uitgebreidere lijst met hardware met ondersteuning voor 802.11ax.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2019 05:33]

AX is backwards compatible en zorgt ook voor een verbetering op legacy clients, je hebt dus niet alleen als AX client voordeel van AX, maar ook oudere clients hebben er profijt van.

[Reactie gewijzigd door jesse111 op 7 mei 2019 15:52]

Nee. Die backwards compatibility komt met een klein beetje overhead.
Van Aerohive's 802.11ax FAQ:
802.11ax requires backward compatibility with 802.11a/b/g/n/ac which means that RTS/CTS protection mechanisms must be used. RTS/CTS creates overhead and consumes airtime.
Met als gevolg.
802.11ax APs will not improve the performance or range of any legacy Wi-Fi clients (802.11a/b/g/n/ac). 802.11ax clients will be needed to take full advantage of 802.11ax high-efficiency capabilities such as multi-user OFDMA. While there will be no PHY improvements with legacy clients, there will be performance improvements as a result of newer hardware capabilities of the new 802.11ax APs, such as stronger CPUs, better memory handling, and other normal hardware advancements. However, as we see more 802.11ax clients mixed into the client population, the efficiency improvements gained by 802.11ax client devices will free valuable airtime for those older clients, therefore improving the overall efficiency of the system.
Dus, een nieuwe router heeft een nieuwere CPU, dat is gunstig, maar het levert verder weinig op voor je bestaande clients, totdat je een mooie verzameling -ax clients hebt. Dan is het feit dat je die kunt offloaden gunstig.

Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als de overgang van g naar n, of van n naar ac.

Zodra je moderne clients hebt, heeft het veel zin, zolang je clients nog op de vorige generatie zitten, schiet je met je 'vette router' weinig op.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 15:39]

Pardon, hetgeen waar ik op doelde is inderdaad het 2e stuk wat jij quote, heb het een beetje ongelukkig verwoord :)
Pardon, hetgeen waar ik op doelde is inderdaad het 2e stuk wat jij quote, heb het een beetje ongelukkig verwoord :)
AX is backwards compatible en zorgt ook voor een verbetering op legacy clients,
Dat is niet ongelukkig verwoord, maar exact het tegenovergestelde van wat een feit is.
Nou, als je de zin als twee delen leest (A en B, en niet A->B ), dan is deel B zoiets zeggen als "langere treinen zorgen voor een verbetering van de doorstroom van auto's op snelwegen"

Een langere trein geeft de snelweg niet meer capaciteit. Maar als veel mensen overstappen van auto naar trein, dan rij je op de snelweg een stuk beter door.

Maar, om de analogie helemaal door te trekken, dat werkt dus alleen als er voldoende reizigers zijn die naast een rijbewijs ook een ov-kaart tot de beschikking hebben. :+

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 16:47]

However, as we see more 802.11ax clients mixed into the client population, the efficiency improvements gained by 802.11ax client devices will free valuable airtime for those older clients, therefore improving the overall efficiency of the system.

[Reactie gewijzigd door jesse111 op 7 mei 2019 16:47]

AX is backwards compatible en zorgt er dus ook voor een verbetering op legacy clients,
Bron en verdere technische uitleg hiervan, met name om het deel na 'en' in je zin.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 mei 2019 15:35]

3 modellen waarvan de goedkoopste en de duurste 50 euro verschillen.. ik had mijn energie in max 2 modellen gestopt gok ik.

En ze heten Mesh routers.. maar om Mesh te kunnen gebruiken heb je een uitbreiding nodig.

Ik hoop dat de Router functionaliteit wel gewoon ingebakken zit of dat je daar een licentie voor moet aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door JackSunderlant op 7 mei 2019 14:24]

Prijstechnisch bekeken, lijkt de Deco M4 van Tp-link mij een betere oplossing, als je een eenvoudig Wi-Fi mesh netwerkje aan wilt leggen thuis. Een 3-pack kost namelijk nog geen € 150: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

[Reactie gewijzigd door John Duh op 7 mei 2019 19:10]

Ik wilde zeggen dat de Deco een lagere totale snelheid over wifi heeft dan deze D-Linkjes, maar de Mesh node die ze aanhalen ondersteunt schijnbaar helemaal geen mu-mimo. Dan zou ik ook voor de Deco gaan, methinks.
Ik heb nu een Ziggo modem met wifi ingebouwd, daarmee heb ik prima bereik door het hele huis en de tuin. Laptops, ipads & telefoons verbinden via wifi en mn game pc is bedraad aangesloten.
Stel ik schaf zon ding aan, wat gaat dit mij aan verbetering opleveren? Maw is dit uberhaupt wel interessant voor een ‘doorsnee’ gebruiker?

[Reactie gewijzigd door Meelobee op 7 mei 2019 16:55]

Je hebt "prima bereik" dus waarom zou je dat aanschaffen?
Bedoelde het meer zo van, als ik zon router aanschaf, ga ik dat dan merken? En zo ja in welk opzicht?
Heb even in m'n glazen bol gekeken maar helaas ...de wifi is te traag .... :+

Maar serieus, snap je niet dat dat onmogelijk is daar ook maar iets zinnig over te zeggen zonder je netwerk te kennen en type merk laptop , ... ?
Het is alsof je op een autoforum vraagt : m'n auto(zonder details merk , type, ...) rijdt niet, waaraan zou dat kunnen liggen? |:(
Als ze nu eens ondersteuning zouden hebben als een linux repository principe, ook 3rd party firmware kunnen installeren (tomato bijv) met behulp van onofficial channels selecteren, dat zou pas vooruitgang zijn ;) voor het gebruiksgemak
"D-Link vertelt verder dat deze routers een ingebouwde mogelijkheid hebben om zelfstandig firmware-updates te zoeken en te installeren. Deze controle gebeurt dagelijks."

Ja toch liever niet.. Standaard gewoonte van toch maar even te wachten met het upgraden van firmware. Op gelijk welk toestel. Hopelijk is dit dan ook uit te schakelen.
Hopelijk werken ze met checksums en certificaten, zou niet de eerste router zijn die automatische updates klakkeloos naar binnen trekt zonder te controleren of de server wel legitiem is...
Leuke extra : te bedienen met je stem
"activate pornfilter" , als de kids thuiskomen :)

Amazon Alexa & Google Assistant compatible
https://eu.dlink.com/uk/e...00-smart-mesh-wifi-router
Tja.. zie niet in wat d-link nog te bieden heeft in dit segment. 10 jaar terug hadden ze nog bestaansrecht maar wie koopt dit merk nog nu er zoveel betere alternatieven zijn?
altijd leuk om te lezen dat veel mensen speculaties maken.
als je niet weet hoe het werkt kan je beter even een google doen BV
Maar goed de doorvoer snelheid komt ook voornamelijk uit de chipset die word gebruikt in de router.
en hoeveel geheugen erin zit.

En wat veel mensen nog wel weten is de oude linksys wrt die kon je de Amerikaanse firmware geven waardoor er op een hoger vermogen werd uitgezonden. en je veeeel beter bereik kreeg
dat is iets wat in Europa niet mag omdat we hier te dicht op mekaar wonen en als iedereen te sterk uitzend druk je elkaar weg.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.