Amazon neemt fabrikant van meshrouters Eero over

Amazon heeft de overname van Eero aangekondigd, een Amerikaanse fabrikant van meshrouters. Door zelf over routertechnologie te beschikken, zal het volgens Amazon voor consumenten straks eenvoudiger worden om hun smarthome-apparaten te verbinden.

Amazon zou de technologie onder meer kunnen gebruiken om de installatie van Alexa-compatibele gadgets te stroomlijnen. Het is niet duidelijk hoeveel geld er met de overname is gemoeid. Eero is een van meerdere fabrikanten van netwerkapparatuur die zich op meshrouters richt. Het bedrijf levert alleen in de VS en Canada en of er plannen zijn ook Europa te bedienen is onbekend.

Meshrouters hebben over het algemeen minder last van dode wifizones waar nauwelijks tot geen signaal komt. In plaats van één enkele router maakt het systeem gebruik van meerdere toegangspunten in de woning. De apparaten zouden daarnaast weinig onderhoud vergen: updates worden automatisch geïnstalleerd en bij storingen probeert de router het probleem zelf op te lossen, met behulp van instructies via internet.

Volgens The Verge zullen bestaande Eero-gebruikers lang niet allemaal gelukkig zijn met de overname door Amazon. De e-commercereus krijgt volgens de site mogelijk zo de beschikking over nóg meer waardevolle data over de gebruiker. Amazon nam eerder ook al Ring over, de fabrikant achter de gelijknamige slimme deurbel.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

12-02-2019 • 10:32

54 Linkedin

Reacties (54)

54
54
17
3
0
35
Wijzig sortering
Amazon is zachtjes aan heeeeeel erg groot te worden ....
Was amazon dan niet al erg groot?
Inderdaad. En echt 'zachtjes' kun je het ook niet noemen want ze komen regelmatig in het nieuws met overnames of het zoveelste (~bizarre imo) idee om de bezorger makkelijker je woning in te krijgen als je niet thuis bent.
Wmb. is dit bedrijf het toonbeeld van hoever mensen willen gaan voor 'gemak' (door er vooral privacy voor in te leveren).
Bij mij gaat het er niet in en ik ben dan ook blij dat Amazon hier lang niet zo groot is.
Dat wordt echt de dood voor de middenstand als zij zich hier ook met bijv. supermarkten gaan bemoeien zoals ze daar aan de andere kant van de grote plas met bijv. "Whole Foods" gedaan hebben.
Vond dit wel een intressant artikel: I Tried to Block Amazon From My Life. It Was Impossible. Ben blij dat Amazon hier nog niet zo groot is. Maar dat zie ik helaas nog wel gebeuren.
Tja de gemiddelde Nederlander bekommert zich dan ook niet zo om de lokale middenstand. We zijn als miniscuul kikkerlandje een van de grootste inkopers van Alibaba, dan kan je nog beter hebben dat je halve land bij het lokale Amazon koopt (vanuit Amerika gezien). Ik doe er net zo goed aan mee, ook omdat de lokale winkels vaak niet daadwerkelijke andere producten meer verkopen, maar het gewoon hetzelfde product is maar dan met 3 x de marge. Dan is de keuze ook gauw gemaakt.
Je vergeet dat heel veel producten uit china namaak zijn.
Denk je dat er tussen een kabel van 50 ct uit china en 20 euro lokaal het verschil alleen maar uit marge bestaat? Ik weet wel zeker van niet, Is niet met alles zo maar heel veel wel. Ben in china geweest en daar is een levendige handel in namaak producten.
Ik heb het over exact dezelfde producten, niet per se de namaak versus een duur origineel. Ik heb het over dit soort zaken: nieuws: Hema roept powerbanks terug wegens mogelijke oververhitting -update bedrijven die ooit een naam hadden en stonden voor kwaliteit, die allemaal op de China-bandwagon zijn gesprongen, waardoor hun meerwaarde in 1 klap verdampt is. Hoe vaak zie je wel niet weer een terugroepactie bij de Action, omdat het geïmporteerde spul blijkbaar toch niet zo getest is. Bijna wekelijks.
Net even gelezen, en dit artikel klinkt als een USA probleem. Ikzelf gebruik sowieso geen enkel product/app/service die erin vermeld worden, dus ik denk dat het in EU nog wel meevalt met Amazon. (Hopelijk blijft dit ook zo)
Ikzelf gebruik sowieso geen enkel product/app/service die erin vermeld worden, dus ik denk dat het in EU nog wel meevalt met Amazon.
Als AWS er voor een week uit zou liggen, zou je dat ongetwijfeld terugzien in de economische cijfers van Nederland van dat kwartaal.

Heel veel Nederlandse bedrijven gebruiken direct of indirect AWS voor het leveren van hun diensten. Is het niet de front-end, dan zijn er vaak belangrijke functies in de back-office die van AWS gebruik maken. Of jouw leveranciers maken er gebruik van.

Kortom, zelfs als je zelf nergens in je bedrijf Amazon gebruikt, dan ben je nog niet safe.
De grootste moeilijkheid was blijkbaar het blokkeren van AWS.
Maar AWS is maar een specifek onderdeel van Amazon en juist een dat wel degelijk stevige concurrentie heeft (van o.a. Google en Microsoft).
AWS een platform waar andere aanbieders op gehost worden, de vraag is maar hoeveel info Amazon daar van krijgt.
Zelf niet meer direct zaken doen met Amazon lijkt me veel haalbaarder.
Er is trouwens een ganse reeks artikelen over het blokkeren van de grootste techreuzen:

https://gizmodo.com/i-cut...ife-it-was-hel-1831304194
Ik weet het heb ze allemaal al gelezen :) @MichelvdV Zou mooi wezen als Tweakers ook eens zo iets zou doen.

[Reactie gewijzigd door aliencowfarm op 13 februari 2019 09:34]

Dit is wel echt de kapitalistische droom. Met kapitaal steeds meer kapitaal genereren en het ultieme doel: monopolist worden en ondertussen alles op je pad vernietigen.
Adam Smith, een van de grondleggers van het kapitalisme, schreef dat de vrije markt alleen goed kan functioneren als de consument kan kiezen uit meerdere aanbieders voor (min of meer) vergelijkbare producten of diensten. Monopolisme is dus geen kenmerk van het kapitalisme, maar juist een ongewenste afwijking daarvan.
Amazon koopt een bedrijf als deze op vanwege patenten. Patenten en auteursrecht zijn een monopolie dat in stand wordt gehouden door de Staat, en zijn daarom anti kapitalistisch
Dat is hoe kapitalisme in theorie zou moeten functioneren. Maar ik beschreef de droom van een kapitalist. Die heeft niks aan concurrenten of het concept van een vrije markt. Die wil al het geld verdienen wat er te verdienen valt en als anderen daarvoor kapot moeten, dan is dat maar zo.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 12 februari 2019 22:33]

Ach, hier is bol.com goed bezig de middenstand aan het vernietigen. En supermarkten maken toch al langere tijd alle kleinere slagers etc kapot, omdat men minder goed eten wilt halen in kortere tijd?
Ja daar zul je mij ook niet positief over horen praten. Die zullen van mij ook nooit een cent krijgen.
Je hebt in de basis wel gelijk, maar als ik hier bijv. in het dorp kijk zie je dat kwaliteitsslagers 'gewoon' nog kunnen bestaan, net zoals dat voor vele andere soorten speciaalzaken gaat.
Punt is dat wij als consument altijd nog 'met de portemonnee' kunnen stemmen en niemand hoeft dus lijdzaam toe te zien dat de boel hier nog verder verslechterd.
Maar ja, 'gemak' he..... Daar leveren vele mensen graag (veel) voor in....
In dorpen wel, in grote steden verdwijnen de meeste. Tevens zie ik bij ons in het dorp ook steeds meer leegstand om dat alleen ouderen nog bij die winkels kopen, de rest online. Maar de rest zeurt wel:"Jammer dat alles weggaat".
Dat is ook deels de schuld van de gemeentes die de parkeertarieven en plekken met betaald parkere steeds uitbreiden.

Dit word niet eens gedaan om parkeerproblemen op te lossen maar gewoon om ordinair geld binnen te harken.

Dat er dan leegstand ontstaat boeit die gemeentes niet.
[...]
Punt is dat wij als consument altijd nog 'met de portemonnee' kunnen stemmen
[...]
Is dat niet net waarom de grote supermarkten er zijn?
Denk niet dat er veel mensen zijn die de supermarkten (of Bol/Amazon/...) zullen gaan boycotten door elders meer te betalen...
Bol.com is qua prijs toch helemaal niet zo gunstig?
Verder: ja daar heb je wel gelijk in, het moet het je in dat geval ook wel wat waard zijn.
Het is dat veel bedrijven nog verzendkosten rekenen waardoor evt. voordeel nog weg kan vallen.
Maar we zien aan bijv. een Zalando wat we daarvoor terug kunnen krijgen. Bezorgers die heel slecht betaald met 10 paketten naar een adres mogen om er vervolgens 9 weer mee terug te mogen nemen. Lekker gemakkelijk zeg maar.... Behalve voor concurrenten die dat niet kunnen.
Bol is - in mijn ervaring - vaak even gunstig als veel andere webshops, en gunstiger dan de winkel om de hoek.
Neem daarbij dan dat je het de dag erna in huis hebt en het gratis verzonden wordt => voordeliger, dus voor de meeste mensen een eenvoudige keuze...

Die prijzen kunnen ze inderdaad enkel halen door 'uitbuiting' van hun personeel...
Zalando staat ook diep in het rood vanwege het hoge retourpercentage, een retour zending kost Zalando 10 tot 25 euro.

Bron: Financieel Dagblad
voor dit soort bedrijven maakt dat niet uit. Ze willen koste wat het kost zoveel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel halen en dan verkopen ze de boel weer.

Zalando is een concept uit de koker van Rocket Internet
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_Internet

Zij hebben deze strategie al vaker toegepast.
Dit komt door de overheid en de EU die de consumente TE veel beschermt.

De reden dat veel winkels gratis verzending doen is eigenlijk omdat door de wetgeving de winkelier de verzendkosten ook terug moet betalen aan de klant bij een retour wat nergens op slaat.

Dan zal de consument daar natuurlijk maximaal misbruik van maken.
O.a. Albert Heijn supermarkten bestaan nog steeds. Nederlanders zijn best honkvast.

Alleen als iets irritant is geworden zullen ze zich elders oriënteren.

Alexa is iets wat snel gewoonte kan worden en als je super markt niet mee gaat ga je die inwisselen.
Mensen hebben inderdaad niet door hoe groot Bol.com is.

Ik heb 2 jaar geleden een tijdje gewerkt als pakketbezorger bij PostNL.
De verhouding van alle pakketten was als volgt:
40% Bol.com
20% Zalando
40% rest (andere webwinkels / zelf ingepakte pakketten)

Ik reed toen 3 wijken. In alle wijken ('rijke' en 'achterstandswijken') was deze trend te merken.
In de 'goedkopere' wijken had je ongeveer nog 10% AliExpress er tussen zitten, maar die pakketten worden veelal door de postbodes (niet pakketbezorgers) van PostNL bezorgd.

Ik denk dat Bol.com nu zelfs boven de 50% zit.

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 12 februari 2019 12:26]

Op bol.com kan je vaak zien welk bedrijf of webshop de verkoper is, dan zoek ik die site zelf op(als die bestaat) en bestel ik daar.
Hoeveel vliegtuigen heeft Bol.com?

Bol.com is niets in vergelijking met amazon.

Wereldwijd. En binnen enkele jaren hier in Nederland ook.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 12 februari 2019 13:52]

Sommige dingen veranderen gewoon. Zie dat als een uitdaging of sluit de tent.

De enige reden dat veel van die winkels bestonden, was het gebrek aan concurrentie. Het is niet zo dat ze nu vernietigd worden. Je moet als ondernemer een meerwaarde bieden. Kan dat niet, sluit dan de tent gewoon.
Een bakker en slager kunnen meerwaarde bieden boven de supermarkt. Maar er zijn zat slagers die niet zelf het slagerswerk doen, maar gewoon bij de groothandel voorverpakt vlees inkopen. Wat mij betreft krijg je dan hetzelfde vlees als bij de supermarkt alleen is het een stuk duurder. Aan de andere kant heb je de vakslagers die actief bezig zijn met hun product. Doen mee met wedstrijden voor de beste worst of gehaktbal. Die hebben de halve varkens klaar hangen om een mooi product van te maken en kennen vaak zelfs de boer waar het varken is grootgebracht.

De electronicawinkel die bijna geen voorraad heeft en het wel voor je kan bestellen (dus een week later kan je het in de winkel ophalen). Waarom zou ik daar naar binnen willen? Daarentegen zit er een specialst voor electrisch gereedschap in onze stad: Je kan het daar uitproberen en je krijgt uitleg. Garantie is nooit een probleem en de uitstraling is super. Bij die eerste zie je geen hond meer, bij de laatste is het altijd druk.

Middenstand is gewoon een verkeerde naam. Ondernemen moet het heten en dat is ook wat je moet doen.
Het verschil zit hem in hoe bol.com en amazon hun concurrentie wegwerken.

Bij een normale winkel kan je een stukje ruimte wegnemen om bijvoorbeeld de nieuwe koffie van merk X te laten proeven of iets te verkopen etc. Kost de winkel weldegelijk ruimte en tijd dus geld.

Bij bol en amazon kan je je spul verkopen. Zien ze dat het verkoopt, nemen zij het ook op in hun assortiment, verkopen het goedkoper of zorgen dat klanten die het willen kopen maar lastige klanten zijn als enige niet het amazon aanbod kunnen zien maar wel die van de concurrent. Ik kan zo even de bron niet vinden van mijn verhaal, die zal ik later nog even erbij zoeken. Maar dat is nasty.

Plus je ziet ook veel mensen die naar een echte winkel gaan, een product bekijken / proberen, en in de winkel op internet uitzoeken en bij de goedkoopste bestellen.

Het klopt gewoon niet helemaal, vraag dan als klant korting, dan blijft je gratis uitprobeerhoekje tenminste bestaan.
Voor het uitprobeer hoekje: De meeste winkels laten zich daarvoor sponsoren door de fabrikant. Als ze in de AH dingen uitdelen om te proeven, dan wordt daarvoor over het algemeen betaald door de leverancier. Zo'n uitprobeer hoekje is ook voornamelijk in het belang van de fabrikant en die zal het uiteindelijk niet veel uitmaken waar de klant het product koopt, zo lang hij het maar koopt. Voor de winkel is het dus alleen aantrekkelijk als de huur betaalt wordt, hetzij door een mega korting en veel omzet, of door daadwerkelijke huur.
Daarnaast is het een beproefde commerciele methode: Als je iets gratis krijgt van een aanbieder, wil je daar ook je aankoop doen. Deze methode zie je bijvoorbeeld ook terug bij de keuken boeren.

Dat uitproberen in de winkel en dan online kopen ben ik mee eens, dat is klantgedrag wat niet in het voordeel werkt van de winkels. Dat kan je wel voorkomen door aanbieden van voorraad en extra services. Bijvoorbeeld door de garantie beter te regelen of uitleg te geven. Daarnaast zie je ook bij veel producten een dubbele productlijn ontstaan. Een lijn voor de fysieke winkels (en specialisten) en een andere voor de groothandel en e-commerce. Vaak is daar ook een kwaliteitsverschil, maar het maakt het onmogelijk voor de klant om 1:1 prijzen van producten te vergelijken.
Bijvoorbeeld de Metabo en Makita producten bij de Gamma en Bol.com zijn een andere product lijn als die van de vakhandel. Miele doet dit ook.
Metabo en Miele (stofzuigers) bieden vaak online producten aan uit China waar deze bij de vakhandel uit Duitsland komen.
Dat uitproberen in de winkel en dan online kopen ben ik mee eens, dat is klantgedrag wat niet in het voordeel werkt van de winkels. Dat kan je wel voorkomen door aanbieden van voorraad en extra services. Bijvoorbeeld door de garantie beter te regelen of uitleg te geven.
Ik weet niet precies hoe dit uit zal werken. Aangezien een winkel al kosten vraagt en als je dan ook nog niet fabrieksgarantie moet bekostigen... Ik heb ook het antwoord niet hoor, ik vind het een moeilijk onderwerp ;)
Het blijft een keuze, he? Als "we" dit niet willen, moeten "we" niet gebruik maken van (potentiële) monopolisten. Net zoals we geen koffie hoeven te drinken bij de Starbucks of een hamburger hoeven te eten bij de McDonalds.
Ja dat bedoel ik ook met 'met de portemonnee stemmen'.
Ben daar zelf bewust mee bezig (en een principe-mannetje) maar ook niet roomser dan de paus. Soms heb ik weinig keuze vooral vanwege prijs.
Maar ja, daar is dat 'gemak' dat voor anderen de drijfveer is nu in de meeste gevallen aan verbonden. Als 'aldi-shopper' heb je (nog) weinig te winnen bij kopen via internet. Aan de andere kant kan geen keten het hier tegen bijv. Aliexpress opnemen vanwege prijs.
Als zo'n bedrijf als Amazon zich in z'n schijnbaar onverzadigbare overnamedrang (hier) ook zo'n belangrijke speler in de supermarkten wordt dan kan dat wel eens anders gaan worden.

Goed eigenlijk allemaal wat off-topic ivgl. met het nieuwsbericht maar het gaat in dit geval wel over het bedrijf an sich en wat de gevolgen kunnen zijn van dit soort overnames.
560.000 medewerkers, vorig jaar zomer. Gehoord van Werner Vogels himself.
Dus wel tamelijk groot.
Zelf wacht ik nog wel even om een spion (zei het Alexa, GoogleHome, SmartTV) in huis te halen, tot ik oud en seniel ben.
Ik kan nog steeds zelf wel het licht en verwarming aan en uit doen, daar heb ik geen domotica voor nodig.
Ieder weldenkend mens zou nooit maar dan ook nooit een microfoon etc in huis halen die 24/7 naar je luistert. We zijn totaal gehersenspoeld.
Ik denk dat @pear7777 gemist heeft dat Jeff Bezos inmiddels de meest vermogende man ter wereld is. En als de groei van zijn vermogen doorgaat, is hij dat ook na zijn scheiding nog.
Ja ik ben er ook bang voor, straks zijn ze ook to big to fail, net als de andere grote 3. we zijn straks totaal afhankelijk, of we zijn het al misschien.
Uhm... ze knijpen hele middenstand uit.

Geen enkele online shop zal overleven na Amazon.

Bedrijven als AH's BOL.COM zal het een tijdje vol houden doordat Nederland best honkvast zijn.

Maar zodra we allemaal een Alexa koelkast hebben en elke kruidenier via Amazon kan leveren zal dat ook snel voorbij zijn.
De apparaten zouden daarnaast weinig onderhoud vergen: updates worden automatisch geïnstalleerd en bij storingen probeert de router het probleem zelf op te lossen, met behulp van instructies via internet.
Kan iemand uitleggen hoe dit zou moeten werken? In mijn ogen als een router een storing heeft kan hij niet op het internet, dus hoe zou hij dan instructies van het internet moeten halen? Of heeft hij die instructies ergens in het geheugen opgeslagen en wordt dat om de zoveel tijd ververst?
Denk dat ze storingen bedoelen in de vorm van een mesh router die wegvalt, de "hoofdrouter" heeft dan nog wel gewoon toegang tot het internet.
Ze gebruike hier te pas en te onpas het woord router. Wat ze eigenlijk bedoelen is wireless access points, die via een meshnetwerk, draadloos met elkaar communiceren.

Eigenlijk is het een soort voortborduren op bestaande technologie als repeaters. In eht beste geval gebruiken ze voor de backhaul verbinding een andere band dan voor het wifi netwerk, maar uiteindelijk blijft het, in mijn ogen, een crappy oplossing. Beter sluit je gewoon je AP's bekabeld aan, dat is eigenlijk altijd de beste oplossing.
Als je die AP bekabeld aansluit, maken ze dan nog steeds een soort van mesh zodat ze een handover kunnen doen als je device buiten de range van één van de AP's gaat?
mesh heeft niets met handover te maken. Het slaat po de netwerk architectuur. Als je AP's bekabeld aansluit, dan heb je per definitie een ster (met de switch in het midden).

Of de AP's iets met roaming/handover doen, staat daar los van.
Ow, ik dacht dat die mesh-AP's altijd onderling communiceerden?
Wat is dan het voordeel van dit soort AP's ten opzichte van een aantal 'gewone' losse AP's?
Dat is een hele goeie vraag :) Ik denk dat ze eigenlijk alleen nut hebben als je geen kabels kunt trekken. Verder is het hele mesh gebeuren een beetje een hype, als je het mij vraagt.
Alexa's door het huis met ingebouwde mesh wifi? :)
Wat een tegenvaller, dit.

Mijn (vege) hoop was dat Apple nog eens Eero zou kopen of in investeren als vervanger voor de uitgefaseerde Airports. Het leek qua aesthetiek en insteek (en prijs, haha) een aardige match.

Met Amazon als baas ga je je toch zeker zorgen maken over wat ze met de data van die dingen gaan doen.

Ik blijf voorlopig dan wel bij AVM Fritz. Die apparaten werken meer dan prima, maar ik moet toch zeggen dat ik hun "gebruiksgemak" soms wat gezocht vind. (En het stopcontact-blokkerende ontwerp van de 1750E AP is ronduit belachelijk)
Dat is dan het eerste gratis service contract voor residentiële routers waar ik van hoor, maarja, aan 700 Eur voor 3 stuks mag je wel iets verwachten. Hopelijk komt Amazon dan ook werkelijk op de proppen met meer dan één update per levensduur, dat is zowat het gemiddeld aantal updates dat mijn thuisrouters van andere merken te bieden kregen.

[Reactie gewijzigd door blackbaby op 12 februari 2019 16:27]

Auw, gevoelig. Denk dat niemand zit te wachten op een router met extra speciaal certificaat om al je internetverkeer te kunnen monitoren. Geen van de FAAG zou je daarmee moeten vertrouwen, want als ze iedere DNS lookup en ieder ip-adres in de pocket hebben is de advertentie oorlog ook wel beslist. Koop verschillende merken, want open standaarden en een divers aanbod zijn een goede bescherming.

[Reactie gewijzigd door paknaald op 12 februari 2019 12:16]

Helaas denken veel mensen er niet zo goed over na. Ze kunnen dat op hun eigen website promoten en dan zal een hillbilly denken dat gezien de prijs het wel een goed product is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee