Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IFixit: Apple heeft laagje tegen vuil aan MacBook Pro-toetsenbord toegevoegd

Apple heeft aan de nieuwe MacBook Pro een extra laagje plastic toegevoegd, dat volgens iFixit bedoeld is om stof buiten te houden. De toetsenborden van de MacBook Pro-laptops hadden tot op heden een probleem dat vuil ervoor kon zorgen dat ze minder goed werkten.

Het laagje plastic werd ontdekt toen iFixit bezig was met zijn teardown van de nieuwe MacBook Pro. Het bedrijf vond een laagje plastic dat de Butterfly-mechanismes van de toetsen bedekt en suggereert dat dit plastic is bedoeld om te voorkomen dat er vuil en stof onder de toetsen kan ophopen.

Om zijn stelling te onderbouwen, verwijst iFixit naar een patent dat Apple in 2016 heeft ingediend en in maart is gepubliceerd. Het patent beschrijft een toets die is uitgerust van een extra laagje bescherming om verontreinigingen van de toets weg te houden.

Het Butterfly-toetsenbord van de MacBook Pro-modellen van 2016 en nieuwer komt al een tijdje regelmatig terug in het nieuws, omdat veel gebruikers klagen dat hun toetsenborden met problemen kampen. Nadat het tot een rechtszaak kwam, heeft Apple besloten de toetsenborden gratis te gaan repareren.

Apple heeft deze week de nieuwe MacBook Pro aangekondigd. De veranderingen blijven grotendeels beperkt tot specbump naar Intel Core-processors van de achtste generatie en een verbeterd scherm. De laptops zijn ook voorzien van een derde generatie van het Butterfly-toetsenbord, maar Apple vermeldde enkel dat deze stiller typt dan zijn voorganger.

IFixit speculeert dat de extra stilte enkel een bij-effect van het plastic laagje is. Het bedrijf geeft aan dat het gaat onderzoeken of het membraan daadwerkelijk helpt in het weghouden van stof en het daar volgende week, samen met de volledige teardown van de nieuwe MacBook Pro, meer informatie over uitbrengt.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

14-07-2018 • 10:37

248 Linkedin Google+

Reacties (248)

Wijzig sortering
Dit gebeurt bij vrijwel alle toetsenborden. Er komt vuil tussen de toetsen, maar omdat de meeste toetsenborden een grotere travel distance hebben, ondervind je daar meestal geen problemen van. Deze toetsen van Apple hebben een hele korte travel distance, en als daar vuil onder zit (bijvoorbeeld een kruimeltje van een koekje), dan kun je de toets niet meer of in ieder geval slechter indrukken. Kijk maar eens naar een gemiddeld toetsenbord, daar zit een hoop viezigheid onder de toetsen.

De enige echte oplossing zou zijn om het te "sealen", dus een soort laagje over de toetsen dat aan de behuizing vast zit zodat er niets tussen en onder de toetsen kan komen. Maar dat ziet er esthetisch gezien gewoon niet uit. Niet eten boven je toetsenbord (of eigenlijk bij je computer) e.d. helpt ook al heel veel.

Edit: voor de "you're holding it wrong"-opmerkingen. Het is gewoon een probleem bij vrijwel alle toetsenbord dat er vuil tussen de toetsenkomt. En dat is gewoon onhygienisch, want het is in veel gevallen niet fatsoenlijk schoon te krijgen. Het enige verschil is dat doordat de Apple toetsenbord een korte travel distance hebben er een extra probleem optreed.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 14 juli 2018 11:05]

"sealen" of "niet eten boven je toetsenbord"? Wat dacht je van wat meer travel waardoor ook meer mensen de 'feel' van het toetsenbord zouden waarderen?
Wil je het geheel zo plat en licht mogelijk maken dan moeten er vaak consessies gedaan worden. Dus een langere travel distance maakt het geheel weer dikker.
Als hiermee de zaak afdoende is opgelost (we wachten nieuwsgierig het onderzoek van ifixit af) en Apple inmiddels de eigenaren tegemoet komt door gratis te repareren dan is het probleem opgelost.
Nou persoonlijk heb ik liever een millimeter dikkere laptop en een millimeter extra travel. Apple's nieuwe laptops zien er mooi uit maar er is niet op te werken. En dat is toch waar je hem voor koopt.

Die van mijn werk ligt te verstoffen in mijn bureaula om deze reden. Gebruik ik alleen nog maar om uit te lenen voor tests.

Bovendien gebruikt Apple hetzelfde mechanisme op de iMac toetsenborden, en daar is dikte al helemaal niet belangrijk. Gelukkig kan daar gewoon een ander toetsenbord op.

Ik had liever gezien dat ze wat meer produkt segmentatie zouden doen: Een dikker toetsenbord met meer typgevoel op de Pro, en dit ultradunne toetsenbord in de MacBook ultraportable voor de dunheidsfetisjisten. Dan was iedereen blij geweest. Nu heb je geen keus als je een portable wil (in mijn geval werd het gewoon geen portable meer).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2018 11:53]

maar er is niet op te werken
Ik vind het toetsenbord heerlijk, helemaal voor programmeren. Als je eraan gewend bent (wat een dagje of 2 duurt) wil je niet meer terug. Ik in ieder geval, en hoor meer mensen dat zeggen. Smaken verschillen.
Ik heb er een week op gewerkt (iMac bluetooth "magic" model) maar ik kan er echt niet aan wennen. Te lichte aanslag, te weinig beweging, het voelt heel erg vaag aan allemaal. Dat idee van directheid wat veel mensen zeggen heb ik totaal niet.

Toen ik terug ging naar de lenovo was het meteen een verademing.
Ik vind ze vreselijk. Alle keyboards van MacBooks. Mooie apparaten, maar die kb's zijn een drama.
ik heb dezelfde ervaring. Ik snap wel dat vele dit niet een top keyboard vinden.
Maar ik vind het heel aangenaam typen. Ik heb geen travel nodig om vertrouwen te hebben in mijn typwerk.
En vind het net aangenaam voelen.

Hopelijk kiezen ze er bij Apple voor om in de toekomst de vorige generatie keyboards gratis te vervangen door deze 3de generatie versie, want het stofprobleem heb ik wel al regelmatig gehad. En dat zou niet mogen.
Het eerste wat ik deed op m'n iMac, was een Das keyboard erop gooien.
Wint wellicht niet de schoonheidsprijs, maar voor dag in dag uit coden is het toch wel een stuk comfortabeler. Voor mij in ieder geval. (Maar ja, ik heb dan ook met de oude IBM keyboards gewerkt.)
Of je laat ze hem dunner maken. Veel backlash krijgen van dit probleem. En het dan alsnog fixen in die dunnere laptop. Best of both worlds?
Nee, want het typgevoel is nog steeds weg en DAT is juist mijn probleem met de nieuwe toetsenborden. Het typt echt waardeloos. Ik heb de nieuwe gisteren geprobeerd in de Apple store en het is nog steeds hetzelfde, helaas.

Van de stof-problemen heb ik geen last gehad want ik heb mijn nieuwe laptop amper gebruikt :/

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2018 11:59]

De kentering komt, net als telefoons die als maar kleiner en kleiner werden gaan merken zich in de toekomst niet langer alleen proberen te onderscheiden door hem zo dun en licht mogelijk te maken. Ook de 'slurfjes' die je bij sommige laptops nodig hebt en je dus altijd mee moet slepen "Oops vergeten! Ligt nog thuis. Kan geen <vul connector in die niet standaard op de laptop zit> aansluiten. Daar gaan ze ook weer vanaf stappen.
Bedoel je nou gewoon die usb-c break-outs, of de netvoeding? Een “slurfje” zegt me echt helemaal niks.
Ja. Vroeger noemde we dat soort kabeltjes slurfjes.
Toen je nog PCMCIA netwerk kaarten voor laptops nodig had en die te dun waren om een RJ socket te huisvesten. Misschien was het alleen een term binnen ons bedrijf. Altijd bepaalde mensen die ze kwijt raken of vergeten. Was een drama.
Dat hele weglaten van connectoren is sowieso een kansloze bezigheid. Als je na gaat hoe lang er nog vga, serieel en rj10/11/12 aansluitingen op nieuwe hardware geplaats is, terwijl die aansluitingen toch al een stuk meer in onbruik zijn geraakt dan de “normale” usb en hdmi/dp. Bizar dat de consument er in trapt eigenlijk.
Dus een verloopdongle in het Nederlands eigenlijk een slurfje? Wat een prachtig woord. Dat ga ik voortaan gebruiken - mijn dank! :)
Wonderlijk. Ik ben gister ook in de Apple Store geweest, vanwege adapter die kortsluiting in primaire circuit had. Ze hadden de MBP met dit aangepaste toetsenbord nog niet.

Ik heb trouwens een 2015 MBP met het gewone toetsenbord met name omdat ik ook niet kan wennen aan die butterfly keyboards. Op mijn werk gebruik ik een extern Apple alu keyboard, bedraad, met numpad. Dat tikt prima.

[Reactie gewijzigd door Rembert op 15 juli 2018 11:53]

Ik woon in Barcelona. Volgens een medewerker aldaar heb ik op een nieuw model getypt :) Al vraag ik het me ook een beetje af want ik voelde echt totaal geen verschil (misschien wel iets stiller maar dat was daar in de winkel amper te horen, zo druk).

Omdat er optisch geen verschil in zit heb ik het niet nader bekeken maar ik had idd de system identifier kunnen checken in de profiler. Niet aan gedacht :F Zal het van de week nog eens in detail bekijken, ik kom er toch elke dag langs.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 juli 2018 13:19]

Wil je eens uitleggen wat je bedoelt? Ik heb zelf geen mac, maar wel nieuwsgierig ernaar, bedoel je dat je niet merkt dat je de toetsen indrukt?
Dat merk je inderdaad amper, waardoor het voelt als typen op een tafelblad. Daarnaast registreert het toetsenbord soms een bepaalde toets niet (een dag later weer wel). Zo'n enorm groot verschil met typen op een oudere MacBook.
Ik raad je aan om simpelweg naar je lokale Mediamarkt te gaan en een huidige generatie Macbook onderhanden te nemen. Als het goed is zal er niet constant een verkoper om je heen zweven, dus heb je de tijd om op je gemak te testen. Voorstellen hoe het voelt om op een dergelijk toetsenbord te typen aan de hand van beschrijvingen van peers is onmogelijk.

Edit:
Wat @GekkePrutser en @X-GeaR stellen klopt (m.i.), maar je moet het zelf ervaren om echt te kunnen snappen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 14 juli 2018 17:49]

Nou persoonlijk heb ik liever een millimeter dikkere laptop en een millimeter extra travel. Apple's nieuwe laptops zien er mooi uit maar er is niet op te werken. En dat is toch waar je hem voor koopt.
Als dat zou zijn dan is het BIJZONDER knap van Apple dat ze het tot de best verkopende laptops hebben weten te maken. Miljoenen mensen hebben geen probleem om op deze machines te werken, ik ben daar een van. Zeggen dat er niet op te werken is kan niets anders dan een persoonlijke mening zijn.
Wie zegt dat anderen er geen problemen mee hebben? Ze accepteren het misschien, of hebben geen keuze (naast de mensen die het wel prettig vinden werken).
Voor mij was het slechte toetsenbord een van de dealbreakers. De eerste dag op mijn nieuwe Lenovo voelde als een godsgeschenk.
Muah, Apple laptop verkoop stagneert al een paar jaar, op alle andere MacOS producten verliezen ze ieder jaar meer en meer klanten (aantal professionals die hackintosh gebruiken is explodeert afgelopen 2 jaar).

Is niet voor niets dat ze veel meer aandacht hebben voor iOS, dat loopt stukken beter namelijk.

Apple moet het met name hebben van hun vrij trouwe fanbase, maar (buitenom ios) slinkt die ook nog steeds gestaag.

Buitenom dat praktisch iedere review site het keyboard als een nadeel aanhaalt, de vele klachten en problemen (oa. door dit vuil probleem) etc.

Dat Apple nog steeds een hoop dozen met macbooks schuift zegt echt niet zo veel. Ik durf te wedden dat de volgende generatie wel achter hun oren zal krabben voordat ze NOG een macbook kopen met dit toetsenbord erin. We zullen zien.
Alles is gewoonte. Puur rationeel gezien typt een macbook keyboard super accuraat, snel etc.

Als je een tijdje typt op een macbook pro keyboard en je gaat dan terug naar een oudere generatie of traditioneel keybaord dan voelt alles sluggish, traag en enzeker aan en wil je terug uw super snelle butterfly die direct reageert op een input want travel = delay en instabiel.

Alles is pure gewenning.

Binnen 10jaar zijn keybaords travelloos net zoals de tracpad op de macbook pro’s. die klikt al jaren niet meer door een machaniche switch maar door haptic feedback.
Een trackpad is toch wat anders. Die van Apple vind ik fantastisch, en ik vond de modellen met haptic feedback gelijk een enorme verbetering. Vooral omdat je ze nu ook goed aan de bovenkant in kon drukken (vroeger kon dat moeilijk ivm het scharnier daar en hefboomwerking). Maar een touchpad is iets heel anders dan een toetsenbord. Je hebt er continu contact mee terwijl je hem gebruikt. Het enige nadeel vind ik dat als je iets sleept en hem toevallig te hard indrukt, die actie vervalt omdat hij de 3D Touch actie probeert te starten. Maar dat kan je uitzetten.

Voor een toetsenbord echter kan je wat mij betreft niet zonder enige beweging. Ik snap dat Apple er graag naartoe wil maar ik vind het niet ergonomisch werken. Het daadwerkelijk bewegen vind ik gewoon veel fijner voor de vingers. Ook vind ik de tegendruk veel te licht op de nieuwe modellen.

De nieuwe trackpads voelen gelijk goed, veel beter. Die zijn duidelijk gemaakt met menselijk gebruik in het achterhoofd. De toetsenborden voelen juist verrot aan. Ik heb helemaal geen zin om er aan te wennen. Zeker niet omdat ik er ook een Lenovo toetsenbord naast heb dat wel goed aanvoelt (zelfs een stuk beter dan de oude Apple toetsenborden). Dat Apple zich meer op design richt dan op de ergonomie zie je trouwens ook aan de scherpe randen. Ziet er mooi uit als je hem dichtklapt maar het voelt niet prettig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2018 15:56]

Apple kiest al jaren form over function en plakt er een mooi verhaal aan vast. Sommige mensen slikken dat nou eenmaal als zoete koek omdat ze wellicht de capaciteit ontbreekt om zelf na te denken.

Ik ben van Apple producten naar een HP Spectre gegaan en ga nooit meer terug naar die frustrerende macbook toetsenborden en apparaten. Ook de winst op het gebied van touchpads begint te verdwijnen. Het lijkt wel alsof Apple rustig wandelt, terwijl de rest van de wereld ze al rennend 10x ingehaald hebben. Nu moet de consument dat nog even doorkrijgen. Net als die onhandige iphonex gestures, niet mee te werken, maar oh oh oh wat staat het stoer.
Over het algemeen is een kortere travel handig voor snelle burst typ sessies (i.e. de lengte van een alinea), maar ook een algemene waarheid is dat voor lange typ sessies, een langere key travel comfortabelere is om vol te houden. Dit zijn simpelweg ergonomische limitaties waar je niet omheen kunt. Het argument voor een langere key travel is dat de toetsaanslagen minder hard zijn (ze eindigen minder abrupt, en vangen dus beter de druk van je vinger op). Je kan dit vergelijken met de schokdempers tussen een sport en gezinsauto.

Mijn ervaring is dat het niet een kwestie van wennen is als ik het toetsenbord van een iBook, Macbook Pro 2015 en current gen Macbook Pro vergelijk. M.i. typt het iBook toetsenbord over het algemeen veel prettiger dan elk opvolgende generatie. Nou snap ik de trade-off van iBook naar Macbook Pro 2015, maar van Macbook Pro 2015 naar huidige gen Macbook Pro vind ik dat Appel te ver doorschiet. Het voelt alsof Apple denkt dat als ze stoppen met het dunner maken van hun Macbooks, dat de wereld ze niet meer innoverend vinden. Ik vraag mij oprecht af waar dit zal eindigen als Apple niet van strategie/mentaliteit kan veranderen. Misschien wanneer Macbooks net zo dun zijn als twee velletjes papier met alle concessies van dien *rilt*.
Is inderdaad een gewoonte! Ik kan me nog goed herinneren dat ik gek werd van het toetsenbord op mijn eerste smartphone (iPhone, eerste generatie). Het duurde trouwens wel even voordat ik eraan gewend was....
Wat zei de werkgever toen je om een ander systeem vroeg?
Niks, want ik heb er een heleboel :) Maar ik had de MacBook eigenlijk bedoeld als mijn primaire werksysteem omdat dat de enige was met SSD. Omdat die zo tegenviel heb ik die rol maar omgezet naar de iMac en boot ik van een externe SSD. De MacBook is nu lab/test systeem waar de iMac eigenlijk voor bedoeld was.
Nu ik hier aan gewent ben, vind ik de "nieuwe toetsen" van de touch-bar Macbooks eigenlijk fijner dan de modellen hiervoor, die voelen nu nogal "mushy" aan om op te typen of zo.
De oude toetsenborden waren dan ook niet echt goed te noemen. Het was sowieso een verbeterpunt. Jammer alleen dat ze het ene probleem voor een veel groter probleem hebben ingeruild. Maargoed, doen ze de laatste tijd vaker.
Dat is natuurlijk ook een manier. Maar dan houd je alsnog het "probleem" dat er vuil tussen het toetsenbord komt, wat weer een bron is voor bacterien, e.d. Het liefst wil je dus beide: meer travel, en iets tegen vuil in je toetsenbord.
Gaat helemaal niet om eten boven je toetsenbord. Er komen genoeg haren/huidschilfers/stof tussen om een hele hoop troep te veroorzaken. Klop een traditioneel toetsenbord maar eens uit, of haal de knoppen maar los...
Idd Travel gewoon even weg van je toetsenbord als je iets eet }:O
Een andere verschil is dat de Apple butterfly mechanisme erg breekbaar is, dus zelf schoonmaken (wat bij andere toetsenbord mogelijk is) is geen optie want loop je de kans dat je het breekt.

En blijkbaar vervangen van een kapotte toetsenbord betekent de gehele boven onderdeel van de behuizing vervangen volgens ifixt.
En blijkbaar vervangen van een kapotte toetsenbord betekent de gehele boven onderdeel van de behuizing vervangen volgens ifixt.
En de komende vier jaar betaald Apple dat. Prima toch?
Jup, naar lang doordringen van consumenten heeft Apple de probleem erkend en hebben ze een exchange process gestart.

Alleen jammer van de mensen die het daarvoor buiten garantie hebben laten repareren.

Ook jammer voor de mensen die niet in de buurt van een Apple Service Center wonen en de computer dagen/weken kwijt zijn door een stukje zand of kruimeltje in de toetsenbord.

En ik denk dat er zijn mensen die recent z'n computer gekocht hebben en hopen de computer iets langer dan 4 jaar te gebruiken. Die zullen dan best wel verbaast over de reparatie kosten omdat het zo complex is gemaakt.
Krijgt niet iedereen zn geld terug die het heeft laten repareren? Dacht zoiets gelezen te hebben.
Als je via een gecertificeerde Apple center heb gedaan wel dacht ik, maar wie het gedaan heeft via een niet geautomatiseerde weg heeft gewoon pech, of dat was wat ik gelezen heb op ifixit.
Tsja 3rd party repairs worden dan in geen enkel geval vergoed maar goed ook die 3rd party zal je probleem maar tijdelijk gefixxed hebben gezien die gewoon het keyboard plus cover hebben vervangen door nieuw waar nog steeds geen fix in zit voor het probleem
Het is ook maar de vraag als de toetsenborden die vervangen worden ook deze nieuwe bescherming laag krijgen, en het is ook de vraag als deze echt, want anders is de fix van Apple net zo waardenloos op de lange termijn.

Je zou denken dat Apple niet zo stom zou zijn om deze laagje folie niet te gebruiken bij de reparatie van oude modelen, maar ik heb zelf een MacBook White gehad, en op die specifiek model had je snel last van haarschuurtjes in de behuizing in de wirst rest, probleem is opgelost in de volgende model, maar ik heb binnen 4 jaar die computer 5 keer ter reparatie aangeboden door schuurtjes in de behuizing.

Over de 3th party repair, wat we hier in Europa hebben met 2 jaar garantie is niet de norm, en laat staan wat wij in Nederland hebben waar je wel recht tot reparatie kan krijgen als een product niet deugt, ook is deze onder dan 2 jaar.

Je hebt dus een 1,5 naar oude laptop die al erg veel heeft gekost, toetsenbord gaat stuk, klop je bij Apple, zeggen ze dat ze de gehele boven behuizing moeten vervangen (toetsenbord zit daar aan vast, niet makkelijk om los te halen, ze sturen het blijkbaar terug naar China en wordt daar refurbished) met de bijhorende prijskaartje, terwijl een goede reparateur voor 5 tientjes iets kan doen waardoor je toetsenbord wel weer werkt. Tja wat ga je kiezen?
Je krijgt niet alleen dit nieuwe keyboard maar ook de grotere accu als je nu een 2016-2017 laat fixen
Tja, wat zou jij doen als je een 2016/2017 MacBook Pro customer bent en een rekening gepresenteerd krijgt van ik dacht rond de ¤600. ( correct me if I'm wrong ) Dan zou ik ook proberen om het niet gecertificeerd te doen.
en vooral ook jammer dat ze het defecte keyboard vervangen door een ander identiek keyboard met dezelfde flaws!
Ifixt zou nog op terug komen met informatie als de gerepareerde toetsenborden die bescherming laag hebben of niet.

Ik ben benieuwd.
Louis Rossmann heeft in zijn filmpjes meerdere malen aangehaald dat hij mensen in zijn repairzaak heeft gehad die na meerdere reparaties door Apple naar hem toe kwamen om te zien of hij het kon repareren, waarbij hij constateerde dat door Apple "gerepareerde" Macbook Pro's gewoon weer het zelfde toetsenbord erin gezet kregen als er in zat. Mogelijk dat dit nu wel gaan aanpassen.
[...]


En de komende vier jaar betaald Apple dat. Prima toch?
Euh, nee. Het blijft gewoon helemaal kut dat je een laptop waar je veelal beroepsmatig van afhankelijk bent moet inleveren omdat het toetsenbord het niet doet. Dan had ik ook een 500 euro plastic acer kunnen kopen en die steeds inleveren als er weer iets stuk ging door intensief gebruik.

Garantie is leuk, maar liever doe ik er geen aanspraak op en koop liever gewoon een retebetrouwbare laptop. Garantie dekt de frustratie, irritatie, reiskosten en de reserve-laptop niet.
Natuurlijk is dat niet prima omdat je je laptop 2 weken of meer kwijt bent bij Apple.
yep kosten bespaart door het toetsenbord er in te zetten met rivots ipv gewoon schroeven. Nu zitten ze op de blaren van dat idiote idee met hun keyboard replacement program. Ik denk dat eigen schuld dikke bult hier heel goed van toepassing is.

Nu maar hopen dat de normale gebruiker die geen tech nieuws volgt dit ook weet. Het is niet alsof apple het duidelijk laat weten aan hun klanten.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 14 juli 2018 11:41]

Ik denk niet dat kostenbesparing de reden is voor het weglaten van schroeven. Voor zo'n plat ontwerp is verlijmen constructief imho de beste oplossing voor maximale stijfheid (zoals bij sandwichconstructies) en gewichtsbesparing.
Nadeel is dan inderdaad de vervangbaarheid, maar in dit geval zijn de platte looks even belangrijker :P
Op de Apple website staat een gids die toont hoe je met perslucht het toetsenbord kan reinigen: https://support.apple.com/nl-be/ht205662.

Dit is toch een soort eerstelijns oplossing die een gebruiker met problemen kan proberen. Uiteraard weet ik niet wat het slaagpercentage is van die perslucht.
Ik maak hem niet elke dag schoon of zo maar toch al vaak genoeg gedaan zonder problemen dat er wat breekt of iets dergelijks.
Het gaat hier niet om koekjes kruimels, die passen niet eens onder die knoppen. Het gaat hier om 'stofjes'! Hoe zuinig jij ook gaat zijn op je peperdure macbookje, stof gaat op het toetsenbord landen. En van al die stofdeeltjes gaan er sommige tussen de toetsjes komen. Helaas,...jouw toetsenbord werkt nu niet meer...

"Niet eten boven je toetsenbord", laat me niet lachen. Dit is een vreselijke design flaw, waar ze gelukkig nu eindelijk verantwoordelijkheid voor nemen, maar jezus wat gaan die nieuwe generatie pro apparatuur van apple vaak kapot zeg. En dat voor zulke prijzen. Dat mensen hier nog intrappen snap ik dan ook absoluut niet. Het enige "voordeel" is het OS nog, maar dat is een kwestie van smaak. Ik prefereer windows zelf, dus ben dolblij met mijn krachtigere, goedkopere workstations en laptops :) Oh well....de markt draait langzaam bij, dus ze komen er vast een keer achter dat dit onacceptabel is.

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 14 juli 2018 16:17]

Het gaat juist wel om groffere kruimels, van bijvoorbeeld krokante pistoletjes die vast komen te zitten tussen het mechanisme.

Ik heb zelf het 2016 model en heb een goede maand last gehad van een broodje gezond dat ik boven mn laptop heb gegeten. Uiteindelijk verdwijnen de kruimels wel vanzelf, of ze gaan ergens op het moederbord wonen of zo.

Ook heb ik een XPS 15 en daar heb ik nog nooit dit soort problemen mee gehad.
Misschien dat het 'ook' om kruimels gaat, maar ik heb meerdere collegas die hier last van hebben, en als je dan kijkt wat er daadwerkelijk onder de toetsen zit zijn het simpelweg stofjes. Geen kruimels, gewoon stofjes - een beetje van het caliber van stof dat ook in je 3.5mm poort van je telefoon komt als je hem in een goed pluizige broekzak bewaard ;)

Hoe dan ook, ik vind het belachelijk dat het toetsenbord stopt met functioneren, en voorheen gerepareerd diende te worden tegen betaling van 500 euro, maar nu nog steeds gerepareerd dient te worden zodat je dus je macbook lang kwijt bent, omdat er een stofje of kruimeltje tussen zit...
Hoe dan ook, ik vind het belachelijk dat het toetsenbord stopt met functioneren, en voorheen gerepareerd diende te worden tegen betaling van 500 euro
Helemaal mee eens...
Ik heb meerdere collegas die hier last van hebben, en als je dan kijkt wat er daadwerkelijk onder de toetsen zit zijn het simpelweg stofjes
Hoe weet je dat het alleen stofjes zijn? Halen jullie zelf de toetsenborden los?

Wij hebben er zo'n 60 van 2016-2017 op kantoor. Alleen de paar meest ranzig uitziende MacBooks hebben er last van. Nogmaals: Wel heel slecht dat die toetsen daardoor slecht reageren op aanslagen.
Ik heb last met mijne en ik eet niet aan mijn laptop.
En de mac wordt meestal gebruikt met een extern toetsenbord, dicht geklapt.
Dus hetgeen er tussen komt is effectief niet van koekjes of eten en toch is de spacebar de eikel aan het uithangen om de tijd.
Wat blazen helpt meestal wel.
Maar eenmaal dat ik zeker ben dat de nieuwe toetsenborden er in gestoken worden gaat mijne ook eens terug.
Ik begrijp dat eten boven laptops nooit zo goed, want ook als het toetsenbord blijft functioneren, worden ze daar op termijn niet bepaald schoner van, terwijl zeker toetsenborden niet echt honderd procent weer te reinigen zijn zonder je in allerlei bochten te gaan wringen. Dat is niet iets waarop ik zou zitten te wachten bij een duur apparaat dat toch wel even mee moet.
Eens. Heb er een maand lang spijt van gehad ;)

Ik had ook niet verwacht dat het zo'n grote impact zou hebben.
Het gaat hier niet om koekjes kruimels, die passen niet eens onder die knoppen. Het gaat hier om 'stofjes'! Hoe zuinig jij ook gaat zijn op je peperdure macbookje, stof gaat op het toetsenbord landen. En van al die stofdeeltjes gaan er sommige tussen de toetsjes komen. Helaas,...jouw toetsenbord werkt nu niet meer...

"Niet eten boven je toetsenbord", laat me niet lachen. Niet is een vreselijke design flaw, waar ze gelukkig nu eindelijk verantwoordelijkheid voor nemen, maar jezus wat gaan die nieuwe generatie pro apparatuur van apple vaak kapot zeg. En dat voor zulke prijzen. Dat mensen hier nog intrappen snap ik dan ook absoluut niet. Het enige "voordeel" is het OS nog, maar dat is een kwestie van smaak. Ik prefereer windows zelf, dus ben dolblij met mijn krachtigere, goedkopere workstations en laptops :) Oh well....de markt draait langzaam bij, dus ze komen er vast een keer achter dat dit onacceptabel is.
Dat extreem duur "luxe" spul (zonder keyboard travel) vaak stuk gaat is 1 ding. Maar dat ze het vervolgens ook nog eens elke keer weer tot een rechtszaak laten komen voor ze er wat aan doen.

Maar blijkbaar is dit toch echt wat mensen graag hebben.
Mijn oude stijl Apple chicklet toetsenborden gaan anders al vele jaren mee en ik eet er ook al jaren bij in de buurt. Ja ze zitten vol met zooi als ik ze uitschud, maar ze blijven gewoon werken.
Het "oude" Apple keyboard gaf ook geen problemen verder, heeft het jaren probleemloos gedaan in diverse modellen van de originele aluminium MacBooks tot aan de "phat" Retina MacBook Pro's. Enige nadeel is dat de keycaps nogal veel wiebelen, dus hoe dan ook waren ze wel eens toe aan een update.

Er gaat niets boven een ThinkPad keyboard als het op laptops aankomt. :Y)

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 14 juli 2018 13:44]

Heb je in die tijd ooit iemand horen klagen over het wiebelen van de keycaps? Ik niet. En het valt ook heel erg mee. Voordat Apple erover begon toen ze de butterfly modellen aan begonnen te prijzen heb ik het nooit gemerkt. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Maar inderdaad.. Lenovo is zo veel beter <3 Ik heb ook een Thinkpad P51 en dat toetsenbord is fenomenaal.
Ik denk inderdaad niet dat wiebelende keycaps een 'probleem' waren voordat de marketingafdeling van Apple hiermee kwam. Sterker nog: ik kan me zelfs wel voorstellen dat het eerder een voordeel is als een toets een beetje meegeeft als je hem schuin raakt. Het lijkt me een beetje hetzelfde verhaal als bij meer travel: je vinger wordt niet zo abrupt afgeremd.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 14 juli 2018 22:28]

In vergelijking met een ThinkPad? Ja dan wiebelen ze heel erg als je het mij vraagt. Ze klinken er ook 'los' en cheap door. ThinkPad toetsen maken nauwelijks geluid, juist omdat ze zo strak zitten. :) Dus ja, voor mij was het zeker een klacht.

Ik vergelijk het wel eens met mijn Topre toetsenbord. Een normaal rubber dome toetsenbord is prima, niks mis mee. Maar mijn Realforce Topre bord, wat technisch gezien ook een rubber dome is, is veel verfijnder en beter als het op typen aankomt. Het verschil tussen een ok toetsenbord (Apple) en een uitstekend toetsenbord (ThinkPad).

Maar zonder vergelijkingsmateriaal of als je niet te kieskeurig bent was het een prima toetsenbord verder hoor.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 14 juli 2018 22:51]

Het enige verschil is dat doordat de Apple toetsenbord een korte travel distance hebben er een extra probleem optreed.
En dat is dus het grote ontwerp fout, dat er geen rekening van te voren is gehouden dat deze ontzettend korte travel distance niet samengaat met normaal gebruik van een toetsenbord.
Plus, als travel distance überhaupt al een issue zou zijn, dan gebruikt ik wel een tablet.

Wonderlijk om te zien aan de vele -1's en de flauwekul reacties dat veel mensen het hopeloze toetsenbord van de MBP wel acceptabel lijken te vinden.
Ik begrijp het wel, door het butterfly ontwerp kon de body nog dunner worden gemaakt en dit is nou eenmaal de 'trend' in de high end. Maar ze zijn dus duidelijk een stapje te ver gegaan, al was het niet qua travel ( waarvan ik ook al zeg: liever 2mm dikkere body en 2mm meer travel voor een 'lekkerder' type gevoel ) dan wel de implementatie daarvan.

Ik snap de moderaties wel, het zijn nou eenmaal mensen die erg gehecht zijn aan het imago van 'hun merk' en alles wat negatief is daar moet tegen worden geageerd. Houdt niet in dat ze gelijk hebben natuurlijk, maar vanuit de menselijke psyche is het wel ... nou ja, begrijpbaar vind ik wel erg ver gaan, verklaarbaar is een betere term mijns inziens.
[sarcasme]Precies! Mensen moeten zich maar aanpassen aan hun apparaat! Dan kun je wél met een echte Apple werken namelijk!

Stel je voor zeg, dat we ons als Apple zijnde wat gingen aan trekken van hoe mensen hun apparaat willen gebruiken, da's toch de omgekeerde wereld zeker.[/sarcasme]
Prima ontwerp, alleen gebruiken in een cleanroom.
"You're holding it wrong" :9~
* You're typing on it wrong ;)
Bij latops is het in veel gevallen misschien niet zomaar schoon te krijgen, met een fysiek tb lijkt me dat geen probleem... je hebt of mechanisch of dome (zeer waarschijnlijk.. een mechanisch tb trek je zo uit elkaar.. een dome tb ook.. een dome kost trouwens ongeveer 10 euro dus is ook net zo makkelijk te vervangen als die vies wordt.. lijkt me prima voor elkaar.. alleen voor laptops is het wat lastiger.
Dit komt mij meer over als een omweg i.p.v. een geldige oplossing voor het probleem :'( wordt toch wachten tot een nieuwe generatie voor mij
Of je koopt gewoon een ander merk laptop die deze problemen niet heeft? Zomaar een idee he :)
Probleem hier is dat niet alle laptops even gemakkelijk te hackintoshen zijn; ook versterkt omdat er zo veel nvidia chips ipv amd chips hebben. Op dit moment is AMD echt golden kwa hackintosh builds, nvidia drivers zijn behoorlijk slecht.
Of je gebruikt Windows?
Dat kan of wil je niet altijd
En dat is natuurlijk een nadeel als je vast blijft houden aan macOS. Je bent voor al-les afhankelijk van 1 leverancier. Als die iets verkeerd doet en niet herstelt zit je met de problemen. Apple heeft ook servers gehad. Ze trekken de stekker uit xserve en er is niets om die markt op te vangen. Gebruikers kunnen overstappen op Linux/Windows of konden aan de slag met macmini's als server. Toch zie ik dergelijke fratsen bij de concurrenten niet gebeuren. Levert Dell iets niet meer of gaat daar iets gruwelijk mis? Ik bel HP en kan verder...
Als dit werkt lijkt me dit wel een oplossing i.p.v. een workaround? Wat heb je zelf in gedachten dan als oplossing?

Voor mij is het dit:
Probleem: Sticky keys door vuil onder toetsen
Oplossing: Beschermende laag aanbrengen zodat vuil er niet of zeer moeilijk onder kan komen.
En de oude? Wordt het daar ook toegepast bij vervanging van het toetsenbord?
Van wat ik te horen kreeg bij de Apple store toen ze mijn toetsenbord vervingen wel. Het 2017 model had ook al een nieuwer model toetsenbord, 2016 MBPs kregen de 2017 versie van de top-case, dus lijkt mij dat dat nu (met het 2018 model) ook het geval is. Het scheelt hun waarschijnlijk ook toetsenborden vervangen...
bij de vervangende topcases voor de 2016 en 2017 modellen zijn ook al aanpassingen gedaan. Feedback van mensen die merken dat de vervangende toetsenborden anders typen en minder snel problemen hebben.
Dus het patent van het door hunzelf veroorzaakte design fout was van 2016 en het had een class action lawsuit nodig om toe te geven dat ze die fout hadden gemaakt en ook gepatenteerd.

Echt een bedrijf waar je graag iets koopt.
Er zit vaak een tijd tussen het patent dat word ingediend en het uiteindelijke product, dat is niet alleen het geval bij Apple hoor.
Als die logica opgaat wisten ze er dus van voordat ze de verkoop ap ingingen. Dat maakt het alleen maar erger.
Zijn ze hiermee ook van de belachelijke insteek afgestapt om het toetsenbord middels (overdreven) duizend popnagels vast te zetten?
Ik meende gister gelezen te hebben dat kapotkeyboard nog steeds ook het vervangen van de topcase inhoud. En dus weer duur gaan zijn.
Je vraagt je af of dit probleem niet al bekend was bij apple. Ik neem aan dat er bij de ontwikkeling van zo'n nieuw toetsenbord ook wat broodkruimels e.d. over het apparaat worden gegooid om te testen hoe het zich houdt. Maar goed, we weten ondertussen dat ze ook makkelijk buigzame iphone 6 modellen op de markt brachten, terwijl ze wisten van de flaw. Dus het zal mij allemaal niets verbazen.
Dat is tegenwoordig de norm, kijk maar eens na de nieuwe HTC telefoon buig test, de gehele glasplaat van de achterkant gaat los.
Ze wisten dat het meer buigbaar was dan 5s maar nog wel sterk genoeg voor normaal gebruik. Uiteindelijk heeft maar een fractie van fractie hier last van gehad.
De iPhone 6 die in 2018 van de band rolt is steviger dan de iPhone 6 die in 2014 van de band rolde.
De laptops zijn ook voorzien een tweede generatie van het Butterfly-toetsenbord, maar Apple vermeldde enkel dat deze stiller typt dan zijn voorganger.
Als het goed is zou dit de 3e generatie van Apple's Butterfly switches moeten zijn, Macbook was gen 1, Macbook Pro 2016/2017 gen 2 en Macbook Pro 2018 gen 3.
“Now with 8th-generation 6-core processors, up to 32GB of system memory, up to 4TB of super fast SSD storage, new True Tone technology in its Retina display and Touch Bar, the Apple T2 chip for enhanced security and a third-generation quieter keyboard packed into its thin and light aluminum design with all-day battery life, it’s the best notebook for pro users.”

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 14 juli 2018 10:49]

De Designers hebben volgens mij de macht over genomen bij Apple.
En een man die alleen maar in winst en korte termijn geïnteresseerd is aan het roer.

Er was een tijd dat bruikbaarheid en ergonomie bij Apple boven alles gingen.
Laat ze de extreem dunne en lichte dingen lekker in hun Air lijn doen, dan kan de Pro gewoon weer een compromisloos werkpaard zijn.
Met alle poorten, en echte batterij, goed toetsenbord en fatsoenlijke GPU (van Nvidia?).

Ik gebruik al meer dan 20 jaar Macs, en type dit op een 2011 Macbook Pro.
Ik ben erg teleur gesteld in het Apple van na 2013.

Geef mij maar een toestenbord waar ik de keycaps af kan pulken en goed schoon kan maken.

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 14 juli 2018 14:37]

In het forum worden whataboutisms niet getolereerd maar elke keer als ik een apple bericht open zie ik in de reacties mensen helemaal los gaan op de whatabout-tamtam -beide kanten op-. Het is gewoon een slecht keyboard, iedereen weet dat. Dat andere dingen van andere fabrikanten ook slecht zijn of apple andere dingen heel goed maakt doet niet terzake. Dit keyboard is slecht.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 14 juli 2018 12:09]

Of je kan natuurlijk je zooi toegankelijker maken zodat mensen met knoppen met vuil tussen het gewoon zelf kunnen schoonmaken. :)