Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Ars Technica

Bij Ars Technica heeft men een uitgebreid artikel geschreven waarin de Mac OS X Public Beta eens onder de loep genomen wordt. Zoals de naam al zegt is deze beta van Apple's nieuwste besturingssysteem beschikbaar voor iedereen die er $29.95 voor over heeft. De software wordt onder andere getest op een G4 Cube met 1.5GB RAM (wt? Juist ja, 1.5GB), maar het systeem lijkt toch nog langzaam te reageren, zeker ten opzichte van MacOS 9:

Beta's UI is generally less responsive than Mac OS 9 on the same hardware. The worst offenders were mentioned in the previous section: opaque scrolling of antialiased text and opaque window resizing. But almost everything suffers some sort of speed hit. The slowdown may be below most users' threshold of perception, but speaking as someone who's very proficient with a mouse and keyboard, I regularly found myself out-pacing the screen redraw during what should be routine activities: band-selecting files, moving files, typing in text fields, selecting text, etc. These things are lightning fast in Mac OS 9, mostly because of reduced visual feedback: gray rectangles vs. transparent fields for band-selecting, gray rectangles vs. opaque window resizing, and so on. It's no fun waiting for an OS to "catch up to you." Bottom line: OS X Beta slowed me down. Your mileage may vary.[break]Dit heeft natuurlijk alles te maken met de wel heel erg gelikte interface van MacOS X. Velen hebben ons al verteld hoe mooi dat allemaal is, maar Ars Technica belicht hier ook de andere zijde: het mag er dan wel zo mooi uitzien, maar is het ook functioneel? Vooral over het centreren van de finder (werkt als de taakbalk in Windows) is de reviewer slecht te spreken. Hierdoor verschuiven programma's steeds van plaats. Ook andere elementen zorgden ervoor dat de werkervaring op MacOS X niet optimaal was:[/break]Each time I've sat down to write a Mac OS X review, from the DP2 article right up to this one, I've attempted to create the entire article while working inside Mac OS X. So far I still haven't made it all the way though.

Initially, this was due to problems in the Classic environment that prevented me from running "legacy" versions of apps like Photoshop and IE. But with Beta, Classic is more than solid enough to run an editor, a browser, and Photoshop. There's even a relatively stable Carbon version of IE. But the problems that I experienced trying to work on this article in OS X Beta were not related to the applications I used, but rather to the way the OS facilitated the interaction between the various parts of my task. The Finder in particular was an incredible thorn in my side, with its schizophrenic window behavior and its always-too-large windows and fonts. Shuffling around tons of raw screenshots, compressed image slices, HTML files, and browser windows was much more work (and much less efficient) than performing the same tasks in Mac OS 9.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Tof, zo'n langzaam systeem doet me gelijk weer denken aan een van mijn eerste compu's. Een 386 of 486 was dat. Je kon gewoon zo snel typen in WordPerfect 5.1 (for Windows) dat WP gewoon errug veel problemen had om jouw bij te houden :)

Ik had niet gedacht dat dat ooit nog zou terugkeren na de introudctie van GIGA-procs, GIGA-geheugen, GIGA-harddisks en GIGA-GFs :)

Tof dat Mac zo'n "oude traditie" wel in stand wil houden :)
Dat is nog niks! Ik ken de Commodore 64 nog met het geweldige "office" pakket GEOS! :)
Daar zat een WYSIWYG tekstverwerker bij, dus met TTF fonts (dubbelop ja). Echter op een resolutie van 320x200 kon je niet genoeg kwijt op de breedte van het scherm om het zowel leesbaar op het scherm te houden als een heel A4tje weer te geven. Dan ging hij dus horizontaal scrollen :D! En dat ging traaaaaaag. Moest je gewoon 3 seconde stoppen met typen. En aan het eind van de regel moest hij weer terug naar links scrollen.
K heb zondag even plaatsgenomen achter een cube met Mac OS X en het zag er zeker gelikt uit.
het appeltje was opeens verdwenen, en die lelijke hdd pictootjes zijn vervangen door high res maxtor plaatjes, het zelfde geld voor meer van dat soort onzin. Ik zei ook tegen degene die het me liet zien dat het leek alsof het alleen maar een interface vernieuwing was, maar dat was dus niet zo. De engine is helemaal vernieuwd, en de drivers zijn dus ook niet backwards compatible. Iedere fabrikant moet opnieuw beginnen met het devven van drivers. Kben benieuwd wat dat wordt. Wat betreft die cube,
da's een geil apparaatje voor de design gefreakte computer liefhebbern. Het ding is niet helemaal vierkant (ahhhh), dat dacht ik dus, maar hij heeft naar beneden nog 10 cm plastic voor de ventilatie of zo...
verder is dat dingetje erg klein ik denk dat de werkelijke cube (dus min dat plastic) iets van 25x25x25cm is.
een soort wekker radio dus. Er stonden ook nieuwe mac speakertjes erbij, ook wel gaaf, met een leuk 17" LCD ding, met een optische mac muis. jaja. met de knop nie tmeer bovenop maar bij je duim.
opzich wel handig. volgens mij had deze muis zelfs links EN rechts een duimmuisknop.
jaja..

al met al een andere kijk op de apple..
:)
In mijn kopie van MacOSX beta staat het appletje er nog wel....als je diegene kan vragen hoe ik het eruitsloop doe ik het gelijk...(het schijnt dat steve himself het appletje en het dock gecentreerd erin wil hebben).

Vervelend vind ik dat de unix laag alleen toegankelijk is vanuit unix tools, graag zou ik met een fatsoenlijke texteditor door de configfiles gaan.

Die optische mac muis vond ik maar niks, geen knop noemen ze dat, nou, volgens mij fungeerde het hele plastic hoesje als knop...liever nog een logitech of MS optische muis...[edit] en volgens mij doen die 'duimknoppen' waar je het over hebt helemaal niks....[edit]
Ik hoop voor de Mac gebruikers dat wanneer de official release komt dit probleem verholpen zal zijn. Tis natuurlijk om te janken dat zo'n mega-snel systeem de gebruiker niet bij kan houden. Als het probleem niet verholpen wordt doen ze de das om voor deze release en zal menig Mac-user nog bij OS 9 blijven lijkt mij.
En dit zal ze dan geld gaan kosten...want ik neem aan dat ze aardig wat geld geinvesteerd hebben in de ontwikkeling van dit nieuwe OS.

Nee, vooralsnog zie ik het wat somber in...afgezien van de vormgeving dan. Deze is wel mooi, maar absoluut niet functioneel dus en das wel jammer.
Ben een groot liefhebber van MACs; bij grafisch productiewerk (QuarkExpress e.d.) kan je er eigenlijk niet onderuit. Ik verbaas me dus nogal dat bij MACos X de vormgeving belangrijker lijkt geacht dan de gebruiksvriendelijkheid; iets waarmee MACs toch altijd voorop hebben gelopen. Wellicht komt het in de final-release toch nog allemaal goed. :Y)
kom je er niet onderuit??....quarkexpress loopt prima op mijn dual PIII 933 met 512mb intern
ennuh...
met mun windowblinds 2.0 met aqua ziet het er precies hetzelfde uit ;)
alleen ik kan ook andere dingen op mun pc en de apple dewds op werk niet }>
zijn er niet veel meer trouwens....uurtje op de mijne en ze gaan overstag :7

RobbyNitroz
Even over de traagheid van OSX, Jullie moeten er wel rekening mee houden dat het BETA Software is. Het valt me eigenlijk ongelovelijk mee dat ze het zo stabiel hebben gekregen, DP3 en DP4 waren dat zeker niet. Voor het echte werk (dus wat niet fout mag gaan) moet je zeker nog niet X gebruiken, als je dat wel doet, schiet je jezelf in je voet.

Persoonlijk wen je wel aan de interface. Er zitten handige dingen in, soms ook hele irritante. Over dat Appletje bovenaan, dat is gewoon sier, als je een App hebt die meer menu's heeft dan verdwijnt hij gewoon. De Icon's zijn te vervangen, Bijna hetzelfde al gewoon on os 9. Oh, en het schrijven van drivers, het is waar je moet opnieuw wat drivers schrijven, maar dat is ook bij w98/2000 transfer zo. De unix/freebsd kernel eronder kan je vrolijk aanklooten, dingen veranderen enz. Dat is beter voor de hobby'st dan met ResEdit klooten.
TIP: voor de UNIX/LINUX gekken onder ons start X op met v ingedrukt dat krijg je verbose mode zie je meteen dat het een BSD kernel is.
Mijn mening over de muis is: HET IS EEN KLOOTE DING, ik gebruik een Logitec Cordless USB muis, heerlijk ding.
Oh ja door de OpenGL struktuur draait Quake3A 19% sneller on X.
Ik hoop dat ze ook een Appearance van de oude Classic erinbouwen.
Oh ja door de OpenGL struktuur draait Quake3A 19% sneller on X.
Da's vreemd, er wordt in het artikel juist gesproken over een slechtere performance. Ik neem aan dat je Quake 3 onder Classic hebt gedraaid tenminste, daar er geen port voor MacOS X is.
Er is wel een "port" naar OS X Quake 3 1.17
gedaan door Omnigroup.
Draait Native onder OS X zonder Classic.
Vooral over het centreren van de finder
De finder bestaat niet meer, het artikel heeft het over het centreren van "the Dock", iets waar ik hem wel groot gelijk in geef. Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat steeds alleen Arstechnica met zo'n diepgravende test komt, als het om de nieuwe Windows versie ging hadden alle computerbladen en alle grote sites paginalange reviews tot in de kleine details.

Verder over die traagheid van Aqua, dat had iedereen wel kunnen voorspellen die met Flash werkt, als je grote lappen tekst met transparantie gaat bewegen of uit laat faden gaat dat zelfs op de snelste machines gepaard met framedrops.

Ik denk dat het tijd wordt dat Apple nu wat meer aan de snelheid en functionaliteit gaat werken, en minder aan de *wow* factor, want uiteindelijk wordt er met de meeste Macs gewoon gewerkt. Maar ik kan Apple ook geen ongelijk geven, probeer maar eens op te vallen tussen al die 'alternatieve' OS'en en natuurlijk Windows (maar de Windows GUI is ook stukken trager geworden!)
>Voor het echte werk (dus wat niet fout mag >gaan) moet je zeker nog niet X gebruiken, als je >dat wel doet, schiet je jezelf in je voet.

Leuk dat je dat zegt, want binnen Apple moeten ze allemaal met X werken...alhoewel enkelen teruggaan naar 9 als ze iets gedaan moeten krijgen. ;)

En er is wel een koka versie van Quake3, zie: www.omnigroup.com/community/freeware/quake3/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True