Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: Ars Technica

Ars Technica heeft in dit artikel de nieuwste developer versie van MacOS X, DP4, besproken. Ik moet toch toegeven dat het er best wel leuk uitziet allemaal . DP4 is de eerste MacOS X-versie die ook OpenGL ondersteund. De resultaten waren volgens Ars goed te noemen:

I explored Project Builder by playing around with some of the example projects included in DP4. The most interesting examples turned out to the OpenGL demos. DP4 is the first release of Mac OS X to include OpenGL, and the implementation is impressive. Subjectively, it feels faster than OpenGL in Mac OS 9. The demos include the usual range of OpenGL test apps, many of which were ported from old SGI demos.

All of these (admittedly, not very challenging) demo animations ran as smooth as glass on a G3/400 with slowest Rage128 card ever shipped by Apple. This bodes well for OpenGL game performance in Mac OS X.[break]Over de mogelijke release date wordt het volgende gezegd:[/break]The question is now whether or not Mac OS X will be done by 2001. I think that's a pretty safe bet, give or take a few months for Apple's traditional "it's shipping, we're just not quite ready to send you yours yet" delay. I suspect that Mac OS X will undergo significant UI changes only after its official release (possibly due to public outcry from experienced Mac users regarding the 1.0 version.) In other words, I do not doubt Apple's resolve to ship Mac OS X with an interface feature set that is not a radical departure from that seen in DP4.

Met dank aan BikkelZ voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

GreenSkin:
MacOS X is een voorborduring op OPENSTEP/Mach, waarvan de voorloper weer NeXTSTEP was; die features zaten al in 1989! in de 1e NeXTSTEP 0.9 beta releases. Dus kom nou niet met "dat zijn BeOS 2.0 features..."

OTOH, Het is inderdaad wel erg jammer dat er nauwelijks software voor BeOS is te krijgen want het is zeker een leuk OS :(

Jrz:
MacOS X gebruikt de Mach kernel, en BSD-4.4 als base OS (Darwin).

veelgestelde:
Volgens mij komt er maar 1 man van BeOS bij Apple vandaan.
</div><div class=b4>GreenSkin: MacOS X is een voorborduring op OPENSTEP/Mach, waarvan de voorloper weer NeXTSTEP was; die features zaten al in 1989! in de 1e NeXTSTEP 0.9 beta releases. Dus kom nou niet met "dat zijn BeOS 2.0 features..."</div><div class=b1>

Warp:
MacOS X gebruikt Rhapsody 2.0, wat gebasseerd is op MACH 3.0 en BSD. NextSTEP en OpenSTEP zijn gebasseerd op BSD. NextSTEP en OpenSTEP zijn later vervangen door Rhapsody. BeOS is een compleet van de grond af aan geschreven OS, wat dus NIET op een Unix-variant gebasseerd is, het is alleen wel POSIX compliant.
Enneu, het lijkt me toch zeer sterk dat er in 1989 al filmpjes gedragged en dropped konden worden op OpenGL programma's. Was er toen überhaupt al OpenGL?
o dear...

Mach is een microkernel en wel een met een grote verzameling emulator lagen erboven op die, gebruikmakend van de mach microkernel, doen alsof ze een andere kernel zijn.

Zo is er voor Mach een BSD laag, die net als de andere emulatorlagen die er zijn, net doet alsof het allemaal, in dit geval, BSD is.

That's it! er is geen BSD kernel gebruikt met mach. BSD is geen microkernel concept.

Mac OS X gebruikt mach plus de bsd emulatielayer als basis. Daarbovenop, dus OP die kernellagenset, heeft apple de rest van het OS geplakt, en DIE lagen zijn juist interessant. Die mach kernel met de BSD emulatorlayer was er al een tijdje.

OpenGL is er al een tijdje, vroeger heette het IrisGL, ga maar raden waarom ;)
Het valt me toch op dat iedereen helemaal onder de indruk is bij features in MacOS X die al in BeOS versie 2.0 zaten.

Geweldig, die OpenGL demo waar er gewoon plaatjes uit de filemanager gesleept en gepleurd kunnen worden op een voorwerp! Steve was er wel zoo trots op tijdens z'n presentatie, het publiek ging uit z'n dak. Whooo, latest technology of 1997! BeOS 2.0 deed dit toen ook al, maar ook met filmpjes.
<offtopic>
Zullen WE afspreken dat we in deze thread eerst nadenken en dan pas iets posten ??
</offtopic>

Ik zit met smart te wachten totdat ik OS X mag proberen. Op dit moment is het veel belovend.
Het MacOS is in zijn geheel een stuk mooier dan Wintendo qua uiterlijk. We hebben er op de zaak een heleboel staan, dus ik weet waar ik over praat. En MacOS X ruled helemaal, ik heb een demotje gezien, nou daar word je helemaal stil van. Billy kan hier nog heel wat van leren!
Sorry, ik moest even mijn ei kwijt...
Mensen mensen mensen

MacOSX: filmpie kon allang op de BeBook
Mac heeft een BSD kernel gekozen, omdat ze zelf geen kernel kunnen bakken, geen premptive multithreading en gezeik alles heel primitief, ja leuk mac zit er grappig uit, maar in BeOS doe je gewoon window decor mac en je hebt een mac.. kan zelfs mac apps draaien (als je een ppc hebt) met sheepshaver

windows: bagger troep, speciale hardware maken om binnen 30 seconden te starten, BeOS doet het in 15 seconden, al sinds mensen heugenis..

Probleem van BeOS: slechte marketing
als ze goede marketting hadden, zouden er wel vet veel drivers en spellen komen..

btw, Q3 ligt allang klaar maarja, ze releasen niets :(

en met de next update komt er wel effe hardware support van ati en nog wat troep... 3dfx support BeOS al..

nVidia can go to hell

linux: installatie gaat na jaren eindelijk redelijk simpel.. maar wacht maar tot je X11 gaat upgraden en OpenGL accelerants gaat bakken
We hebben meer goeie dingen van Apple gezien. Deze keer hoop ik voor ze dat ze een betere marketing hebben.

Het zou jammer zijn dat Apple weer verliest omdat ze het grootste deel van de markt niet mee kunnen krijgen. :(

Hopen dat video2000 het deze keer van VHS wint :)
</div><div class=b4>MacOSX: filmpie kon allang op de BeBook Mac heeft een BSD kernel gekozen, omdat ze zelf geen kernel kunnen bakken, geen premptive multithreading en gezeik alles heel primitief, ja leuk mac zit er grappig uit, maar in BeOS doe je gewoon window decor mac en je hebt een mac.. kan zelfs mac apps draaien (als je een ppc hebt) met sheepshaver</div><div class=b1>

BeOS is dan ook een erg goed OS, daar kunnen veel softwaremakers een voorbeeld aan nemen. Apple bijvoorbeeld. Hiermee wordt toch alleen maar bevestigd voor jou dat BeOS zijn tijd vooruit was? Ik geloof dat zoiets verbetering heet, maar jij bent er geloof ik niet zo blij mee.

Maar goed, je kan ook een prompt installeren optioneel, dus we krijgen dadelijk de UNIX gebruikers die gaan roepen dat ze dat in 1968 ofzo al hadden.

</div><div class=b4>Probleem van BeOS: slechte marketing als ze goede marketting hadden, zouden er wel vet veel drivers en spellen komen.</div><div class=b1>

Als ieder OS goed gemarket zou worden dan typte ik dit nu op een Amiga 64000+
Ach de topmensen van BEOS komen bij Apple vandaan, dus hun kennis hebben ze niet van een vreemde, logisch dat Apple dan op hun beurt weer wat van hun kunnen leren, en ook heel verstandig, want nu kunnen ze steeds beter concurreren tegen M$.

Nu hopen dat je iets meer keus krijgt qua hardware, en dat het aanbod van software en spellen groter wordt bij Apple. Dan wil ik niets anders meer! }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True