Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EU-agentschap publiceert niet-bindende veiligheidsrichtlijnen voor kleine drones

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart heeft niet-bindende richtlijnen gepubliceerd voor het veilig opereren met kleine drones die maximaal 25kg wegen. Deze vormen de opmaat naar bindende regels die de Europese Commissie op termijn zal invoeren.

In de 'open'-categorie, waarbij sprake is van een lager risiconiveau en geen vooraf gegeven autorisatie nodig is, komt het vliegplafond te liggen op 120m. De vlieghoogte wordt afhankelijk gemaakt van de afstand tot mensen. Als de drone op een afstand van bijvoorbeeld 100m van mensen omhoog is gegaan, dan bedraagt de maximale vlieghoogte ook 100m. Er is geen afstandslimiet, enkel de verplichting om de drone in het zicht te blijven houden. In het document is de verplichting van een minimumleeftijd weggelaten; dat wordt overgelaten aan de individuele lidstaten.

Er komen wel verschillende eisen voor verschillende gewichtsklassen. Zo hoeft een dronebezitter met een drone van minder dan 250g enkel wat consumenteninformatie tot zich te nemen, terwijl drones in de volgende gewichtsklasse, tot 900g, geïdentificeerd moeten kunnen worden. De bestuurder moet dan een onlinetest en -training doorlopen. Drones in de klasse tot 4kg krijgen met nog meer eisen te maken, net als de bestuurders, die bijvoorbeeld een erkende theorietest en registratie moeten voltooien.

Deze richtlijnen en regels van de EASA zijn vervat in een formeel document, maar zijn nog geen bindende regels. Waarschijnlijk vormen de richtlijnen een basis voor de definitieve regels, die de Europese Commissie misschien later dit jaar zal aannemen en dan begin 2019 zal invoeren.

Patrick Ky, een directeur van de EASA, heeft gezegd dat de uiteindelijke verordening van de Europese Commissie met de gepubliceerde richtlijnen als basis zal leiden tot een vrije verspreiding van drones en een gelijk speelveld voor de hele EU. Daarbij zijn volgens hem ook de privacy en veiligheid van burgers in overweging genomen en houdt de industrie de mogelijkheid om te innoveren en te groeien.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-02-2018 • 16:43

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
Als het goed begrijp moet een drone boven de 250 gram een elektronisch identificatiesignaal uitzenden. Is daar al apperatuur voor beschikbaar die klein en licht genoeg is om op een drone van net iets meer dan 250 gram te monteren?
Daarnaast moet er ook nog een GPS mee de lucht in worden gesleept om aan geofencing te kunnen voldoen?

[Reactie gewijzigd door palexander op 22 februari 2018 19:42]

Nee, met registratie wordt volgens mij de aanwezigheid van een brandwerend plaatje bedoeld die op de drone geschroefd moet worden met daar een registratie in gegraveerd die leidt naar de eigenaar.

Deze maatregel dient dus niet om een ongeval te voorkomen, maar om de veroorzaker te kunnen vinden nadat er een ongeval heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk om 'm aansprakelijk te stellen. Ik hoop dat iedereen die staat te jubelen hierover nog een tweede keer nadenkt.

Het betreft dus niet een of ander uitgezonden signaal. Die apparatuur daarvoor bestaat niet in deze gewichtsklasse (en stroomverbruik!). Ook niet voor drones die nog een stuk groter zijn. Gat in de markt zou ik zeggen.

Maar ook zo'n plaatje brengt praktische problemen met zich mee ben ik al achter gekomen. Een jaar geleden bestonden die nog niet voor drones <1kg. En nu nog steeds niet vermoed ik. Wat er wel is was te groot en te zwaar. Je moet ze van een officiële leverancier afnemen en die hadden niets voor kleine drones. En ga er gerust van uit dat dat plaatje drie keer zo duur is als je extra kwaliteit carbon frame. Dat zijn geen grappen. Reken op 100 euro minstens.

Edit: Je kunt ook een stickertje met je naam, GSM en email op je drone plakken. Niks geen officieel brandwerend plaatje. Die gewoonte hebben modelbouwers al decennia. Al is het maar om je drone terug te krijgen nadat deze zoek is geraakt.

Ook dan, zie mijn vorige tegel, laat je al zien dat je verantwoordelijkheid neemt en zal het altijd helpen.

[Reactie gewijzigd door marijn78 op 22 februari 2018 20:33]

@JoebarRC @marijn78 Vanaf halverwege pagina 13 wordt de e-identification uitgelegd. Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar vandaar mijn reactie over de manier van identificeren.
Ik heb al een sticker met contactgegevens op mijn drones voor het geval dat ik een kwijt raak.
Aha. Dat hele document had ik nog niet gezien. En het is redelijk lijvig, dus ook nu heb ik die niet aandachtig door kunnen nemen. Maar ik begrijp nu wel waar je vraag vandaan komt. Terechte vraag.

Ze reppen daar inderdaad over o.a. elektronische identificatie en prijsgave van positie en hoogte. Voor klassen C1, C2 and C3.

Wat die klassen precies zijn kun je dan lezen op pagina 21.

Het antwoord blijft hetzelfde. De apparatuur daarvoor bestaat niet en gaat er ook echt niet binnen afzienbare tijd komen. En dan weten we nog niet eens over welke afstand dat signaal dan ontvangen moet kunnen worden en door wie met welke apparatuur.

Een transponder is voor klein licht vliegtuig al lastig om achteraf nog in te bouwen. Voor drones zullen gespecialiseerde modellen ontwikkeld moeten worden. Dat gebeurt alleen als daar ook echt een markt voor is.

Een FLARM oplossing komt dichterbij. Maar ook dat zal de nodige ontwikkeltijd kosten. Voor zoiets te koop is zijn we jaren verder. https://flarm.com/

Dus dit geeft wel aanleiding tot meer ongerustheid. Want ze zitten daar regels te bedenken waar niet aan voldaan kan worden.

Edit: Hier nog een directere link naar bestaande UAV producten die m.i. de eisen gaan doorstaan: https://flarm.com/solutio...ions/uav-drone-operators/

En misschien ben ik te snel naar conclusies gesprongen, want er bestaat blijkbaar wel degelijk een zeer interessant DEV bordje (dus geen officiële status), maar wel 3.3V en 9 gram als ik dat in de gauwigheid zo snel zie: http://flarm.com/wp-conte...man/PowerFLARM-OEM-EN.pdf

Absoluut interessant. Het prijskaartje heb ik nog niet gevonden..

[Reactie gewijzigd door marijn78 op 22 februari 2018 21:26]

Dit zag ik een tijdje terug via TBS (Team Blacksheep, grote naam in de FPV wereld).
Hier het filmpje waarbij FLARM wordt uitgelegd zowel aan de UAV (drone) zijde als aan de Luchtvaart-zijde.
https://youtu.be/W65ooyvrktg

-edit- Het is een software-update op de Crossfire Radio Module en kost ¤ 349,-

[Reactie gewijzigd door Kars op 23 februari 2018 11:54]

Hoezo de apparatuur bestaat niet?

Mijn DJI Mavic Air van 430 gram heeft de uitzending van e-identificatie al ingebouwd zitten en staat ook standaard aan. Springt ook automatisch weer aan bij de volgende vlucht als je het toch uit zet voor een vlucht.

Je ziet aan alles aan de Mavic Air dat deze aan de voorgestelde EU wetgeving gaat voldoen, de UAS bouwers zijn geconsulteerd bij het opstellen van de NPA 2017-05, en daarin zijn ook alle technische eisen in overeenstemming met de huidige techniek gebracht.

Lees de volledige risico inventarisaties in de NPA 2017-05 B maar eens door, interessante materie.

[Reactie gewijzigd door LoSBoL op 25 februari 2018 13:50]

Nee, staat er niet. Moet indentificeerbaar zijn, staat niet hoe.
Registratie nummer zoals in usa, U.K. en Duitsland of via de app. Staat (nog) niets over transponders
Opzich goed dat er onderscheid gemaakt gaat worden in gewichtsklasses. Maar vergis je niet, voor 250 gram heb je niks. De nieuwe Mavic Air, de kleinste en lichtste serieuze drone, weegt al bijna het dubbele.

Maar ze moeten ook echt wat doen aan de no-fly zones hier in dit land. Ik begrijp en steun 100% dat 'echt' vliegverkeer geen risico moet lopen, maar het gaat wel een beetje ver nu. Ik zie graag een expert verantwoorden waarom een hele stad een no-fly zone moet zijn omdat er een traumaheli in de buurt staat.
Ik woon in Eindhoven en ik kan dus geen drone aanschaffen tenzij ik er geen problemen mee heb om hem op te laten stijgen op minimaal 30 minuten rijden van mijn woning. Ik snap niet waarom ik een drone niet 20 meter hoog zou mogen laten opstijgen of ben ik enkele remarks vergeten die precies aangeven waarbij een no-fly zone niet voor iedereen een no-fly zone is?
http://www.veiligvliegen.nl/no-fly-zones
Het zijn geen no-fly zones. Dat is een leken-begrip wat je beter niet meer kunt gebruiken als je serieus genomen wilt worden. Die grote rode cirkels zijn CTR's, en dat is gecontroleerd luchtruim. Dat betekent dat je er zou mogen vliegen als je daar toestemming voor hebt gekregen. En om toestemming te mogen vragen dien je over een aantekening radiotelefonie te beschikken. Als je dat hebt mag je de toren oproepen en vragen of je de CTR binnen mag.

Dat is wel een beetje theoretisch. Want je moet eerst een brevet hebben voordat je daar een aantekening op kunt krijgen. En het is maar de vraag of luchtverkeersleiders ooit drones toestemming gaan geven. Maar met het gangbaarder worden van drones is het is m.i. niet wettelijk uitgesloten dat er wat geregeld kan worden.

In sommige CTR's zijn sectoren gedefinieerd waarin onder bepaalde voorwaarden toch ruimere mogelijkheden zijn. En CTR's zijn niet altijd actief. Op weekenddagen zijn de meeste militaire vliegvelden gesloten en bestaat die rode cirkel in feite niet.

De meeste van die kleine rode cirkels zijn ook geen no-fly zones. In de regels staat dat je daar mag vliegen mits de exploitant van het kleine vliegveld daar geen bezwaar tegen heeft. Zo'n exploitant kan natuurlijk niet met iedere individuele drone-vlieger afspraken maken. Maar als ze zich verenigen zodat ze één aanspreekpunt kunnen bieden, dan is het m.i. niet uitgesloten dat er wat geregeld kan worden. Ze zien liever 100 drones waarvan ze zeker weten dat er bilaterale afspraken zijn dan één drone van een oetlul die op het verkeerde moment op de verkeerde plek vliegt zonder dat er communicatie mogelijk is.
Volgens mij is je verhaal gericht aan iemand die ervaring heeft met 1-2 drones en wellicht een brevet/licentie daarvoor heeft.

Ik ben echter een leek, een persoon die geen drone bezit en toevallig weet dat hij middenin een no-fly zone woont en dat kwam o.a. door dit soort nieuwsberichten:
https://www.rtlnieuws.nl/...eft-handen-vol-aan-drones

De kaart op de site uit mijn vorige bericht komt verdacht veel overeen met deze kaart:
https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 februari 2018 19:06]

Je vroeg om remarks. Dus die gaf ik. En ook andere meelezers kunen misschien hun voordeel doen met deze info. Want echte no-fly zones bestaan er maar weinig in Nederland. Dat zijn de zgn. EHP gebieden. De P is van prohibited. Koninklijke residenties zijn het bekendste voorbeeld daarvan.

De rode draad in dat nieuwsbericht is dat gezond verstand een belangrijke(re?) rol speelt dan regelgeving.

Ook die tweede kaart heeft geen enkele officiële status. Er staat ook een disclaimer onder. Er is maar één geldige kaart: De meeste recente ICAO 1:500.000 The Netherlands uitgave. Zelfs de voorgaande officiële kaart (op dit moment die van 2016) is niet geldig.

Mijn advies aan iedere drone vlieger, of het nu een DJI-achtig ding is, een racer of een bakbeest van 25kg, om ieder voorjaar altijd de meest recente offciele kaart aan te schaffen. Die kost ca. 20 euro. Die kun je gewoon online bestellen.

Het gaat er niet om dat je die kaart exact kunt lezen. Vouw 'm op en steek 'm in je binnenzak of leg 'm op de bodem van je vliegkoffertje. Als je ooit met politie te maken krijgt ga je uitgebreid het gesprek aan en intussen trek je die kaart. Je toont daarmee aan op z'n minst van goede wil te zijn en je voorspelbaar te willen gedragen. Ook al sta je misschien op een verkeerde plek. Als je ook nog de URL kunt noemen waarop je NOTAM's kun checken ben je helemaal spekkoper.

Het moet dan wel heel raar lopen als je daadwerkelijk een boete gaat krijgen. Dikke kans dat je er redelijk makkelijk mee gaat wegkomen. Waarschijnlijk na een hartelijk gesprek waarin over en weer belangstelling getoond wordt voor elkaars luchtruimgebruik en interpretatie van regels.

Uiteraard gaat dit niet werken voor mensen die onverantwoorde dingen doen zoals vliegen nabij Schiphol, in drop-zones van parachutisten, het leuk vinden om een ballon te gaan sarren, in de nabijheid van mensenmassa's of andere plekken waarvan iedereen zelf, ook zonder kaart, zou kunnen bedenken dat je daar beter niet kunt vliegen.

Edit: Als je ten oosten van Zwolle woont kun je beter de Duitse kaart bestellen. Want de helft van de NL kaart beslaat de Noorzee en op de Duitse kaart is het oostelijk deel van NL precies hetzelfde afgedrukt als op de NL kaart en heeft dezelfde geldigheid.

typos

[Reactie gewijzigd door marijn78 op 22 februari 2018 22:00]

Dank! Mag ik deze reactie als aanvulling gebruiken in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2 ?
Daar is dit soort informatie altijd handig!
Ga gerust je gang. Als maar duidelijk blijft dat het geen aanmoediging is om regels te negeren.
Juist het tegenovergestelde, om de regels beter na te kunnen leven. Dank!
Bedankt voor de tips/info!
Het probleem is vooral dat wanneer er een drone in de lucht gesignaleerd wordt, die traumaheli voor de veiligheid niet mag vliegen. En dat kan levens kosten.
Gewoon dezelfde regels als in Duitsland voeren. Bij ongevallen mag je niet vliegen, zodat hulpdiensten niet gestoord worden en eventuele traumahelicopters of bijvoorbeeld brandweer camera quodcopters goed kunnen vliegen.
En hoe moet je dat weten? Denk je dat iedere onbenul die straks een drone heeft daarop gaat letten?
ehmm wanneer een trauma helicopter aan komt vliegen hoor je dat prima hoor..
Als je aan het vliegen bent en je hoort een helikopter dan moet je landen? Lijkt me simpel.
Dan zit die helikopter nog aan de grond omdat jij al vloog. Je kan domweg niet het risico maar nemen als helikopterpiloot.
Oh dus de drone is al opgespoord door de magische drone radar? Lijkt me sterk dat het zo werkt.

Alsof mijn drone iets doet met een helikopter. Een gans is gevaarlijker hoor. We slaan weer door wat mij betreft.
Kom op, dat merk je snel genoeg... Als je in de auto zit, ga he ook aan de kant voor een ambulance.

Een trauma heli hoor je van ver aankomen en 100 meter hoog is echt heel laag.

In de auto zoeken we ook niet allemaal beren op de weg, waarom bij drones wel?!

Ja als een ambulance naar een spoedgeval moet eb er staan auto’s in de weg, kan het levens kosten. In de lucht kun je veel meer kanten op dan op de weg...
In de lucht kan je meer kanten op maar heb je ook meer beperkingen kwa manouvreerbaarheid. op de snelweg kan je veel makkelijker uitwijken dan in de lucht, een wegdek met daarop rubbere banden geeft gewoon veel meer grip dan iets als lucht en rotorbladen.
Dat is makkelijk genoeg te doen... Ik denk niet dat dronevliegers er bezwaar tegen zullen hebben om een smartphone bij zich te dragen met GPS en mobiel internet actief en een (officiele) app die ze een waarschuwing geeft wanneer er een traumaheli moet/gaat vliegen binnen een straal van x km van hun positie. Dat moet, vandaag de dag, technisch toch vrij makkelijk te maken zijn zo'n app. Je zet 'm alleen aan wanneer je daadwerkelijk gaat vliegen/aan het vliegen bent en in de remote gevallen dat je daadwerkelijk een melding krijgt dat je moet landen dan land je je drone en druk je op een knop in die app ter bevestiging dat je geland bent en klaar is kees. Iedereen blij, minimale overlast/gevaar en jij kan toch gewoon lekker in/boven een stad dronen.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 22 februari 2018 19:42]

Dat is er al, flightradar24. Heb ik al jaren en via mijn Apple watch krijg ik een melding. Ik heb ingesteld dat al het vliegverkeer tussen de 30 en 300m hoogte, binnen 3km een alert krijg.
Alleen politie heli’s of andere die geen transponeer hebben niet, maar heb ik nog niet meegemaakt.

Toekomstige drones zullen een receiver krijgen zodat dalen zelf zou kunnen, dji had dat vorig jaar al aangekondigd.
Tof! Dus eigenlijk is dat hele 'verstoren van het (trauma) vliegverkeer' gewoon een non-issue dus. :+

Maar, gezien onze overheid, zal het wel zo zijn dat ze gewoon een blanket droneverbod per stad opleggen en geen uitzonderingen gaan maken voor drones/droners die wél fatsoenlijk dit soort functionaliteit hebben en gebruiken. Immers voor elke persoon zoals jij met je DJI drone die dit soort functionalteit hebt is er een 12-14yo jochie met een of andere chinadrone die dat níet heeft en die níet stil staat bij zoiets als helikopter verkeer. :+

(Ik weet dat DJI een chinees bedrijf is.. maar dat maakt niet uit)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 22 februari 2018 20:34]

Traumaheli's vliegen niet op grote hoogte, ik denk dat dat de reden is. Maar kijk maar is naar Eindhoven Airport op de no-fly zone kaart van de overheid. Bizar. Maarja, militair vliegveld. Weinig aan te doen.
Tot 100 meter is echt heel laag, ook voor een trauma heli. Behalve als hij gaat landen natuurlijk. Maar die dingen hoor je eerder aankomen dan een ambulance in het verkeer.

We doen weer moeilijk om niets en proberen alles van te voren op te lossen.

Beetje overdreven...
Hier is een fietsbruggetje over de Eem (tussen Soest en Hoogland) een no-fly zone. Belachelijk....

Ik zie ook geen redden waarom nachtvluchten zo nodig verboden moeten worden. LOS? Man dat ding zie je kilometers ver

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 22 februari 2018 17:19]

Nee, Een drone zie je niet kilometers ver. Sterker nog, Een paar honderd meter en hij is zo klein als een pixel op een 4K beeldscherm.

Onmogelijk om dan ook nog eens op LOS te navigeren en/of je "Bearings" te behouden.

Laat staan 's nachts.. Als er LED's op de drone zitten, Zou je haast zeggen alsof het een lijn-vliegtuig is waarvan je navigatieverlichting ziet knipperen.

edit: typo's :|

[Reactie gewijzigd door NLRP050 op 22 februari 2018 18:32]

Het gaat er om dat andere luchtruim-gebruikers jouw drone kunnen zien. En dat kunnen ze niet, omdat tijdens IFR vluchten niet naar buiten gekeken wordt maar op instrumenten. En dus moet je uiterlijk een kwartier na zonsondergang op de grond staan anders ben je in overtreding.
ja, maar ook 's nachts moeten de vliegtuigen aan hun hoogten houden. Je mag als droner nog steeds niet boven de 120 mtr vliegen of in controlled area's
Voor 250gr heb je aardig wat te kiezen hoor, wel geen DJI maar er zijn zat kleine racers en dergelijke. Het is zelfs een beetje een trend om een zo klein mogelijke quad te bouwen die toch nog performance heeft. Denk aan de tinywhoop/hubsan achtigen en latere brushless varianten (vooral die brushless)
Je zit dan in 2,5 3" prop klasse.
Kleiner en FPV cam en VTX ook al is micro wordt dan te zwaar om zeer reactief vlieg gedrag te krijgen.
Zoals brushed tiny whoops 73mm vind ik te klein en te zwak.
90 mm op 4S met brushles 1105 motoren die gedragen zich meer als racers.
En in garage waar er niet voluit gegaan wordt ivm 2 meter crash hoogte limiet kan met 4" goed meekomen. 3" is dan ook nog wel race met een 110 mm drone.

Er zijn nu ook kleine krachtigere racer te bouwennof bind n fly te kopen met betere race flieg gedrag dan de orginele tinywoop en FPV loze inductrix.

Ben benieuwed waar de grens ligt om onder de 250g te blijven 110 of 130 mm racer.
Ik heb een Dquad137 met drie inch props en die weeg precies 250 gram zonder lipo. Dus die is eigenlijk al te groot.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn zat race quads onder de 250gr. En deze gaan een stuk harder en sneller dan een mavic. Wel andere doelgroep natuurlijk
Je hebt geen expert nodig omdat uit te leggen:

- Omdat helikopter ruiten niet bestand zijn tegen een drone impact. Zie (https://www.popularmechanics.com/flight/drones/a24467/drone-plane-collision/) voor wat filmpjes van tests (voor vliegtuigen trouwens, kan de helikopter link niet zo snel vinden).

Deze link geeft aan dat we wel soms iets tever doorschieten: https://www.theregister.co.uk/2018/01/04/qinetic_drone_collision_study_airliner_windows/

en dat er mee ronderzoek gedaan moet worden: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170919160346.htm

- Een gedeelte van drone gebruikers in de groep valt "Hey deze rode knop heeft een neon knipperlicht bord niet op drukken erbij. Dus... KABOOM!"

Persoonlijk wil ik die combinatie niet in mijn buurt hebben zelfs niet bij een drone van 250 gram. Ik ben bekend met de schade die a squash balletje kan aanrichten dat verschilt dus niet zoveel met zo'n kleine drone.

Edit: Extra link en correcties

[Reactie gewijzigd door Nacht op 23 februari 2018 12:49]

Vijf-en-twintig Kilo??! Is dat een 'kleine drone'? Dat is meer dan een volledige hutkoffer die je mee mag zeulen met met een lijnvlucht naar Mallorca. Ik mag hopen dat daar hele stevige regels voor gaan gelden, zoals een vliegbrevet voor de eigenaar/bestuurder, en systemen waarmee deze nooit boven mensen kunnen komen.
Nou nou nou...ik ben het met je eens dat het een flinke drone zal zijn, maar vergelijk het eens met het besturen van een auto. Daar is de enige "opleiding" ook relatief simpele theorietoets en praktijkexamen en dat is een gevaarte dat meerdere duizenden kilo's kan wegen en makkelijk 130km/u haalt. Dan lijkt die drone van 25kg al een stuk minder gevaarlijk. Niettemin gevaarlijk natuurlijk en ik ben helemaal voorstander van goede wetgeving hiervoor, maar alles wel in perspectief blijven zien :)
Ik vind je vergelijking met een auto wat zwak. Je doet het voorkomen als of een rijbewijs niets voorstelt terwijl daar dagelijks mensen voor dat "simpele" examen zakken.

Daarbij heb je ook nog eens de mogelijkheid om iemand zijn machtiging om een voertuig te besturen in te perken.

Ik vind het niet raar om bij een grotere drone in ook even te checken of iemand capabel is om het ding te besturen.
"Relatief simpel" ;) En daarnaast...ik zeg ook dat ik helemaal voorstander ben van goede wetgeving :) Dus een zelfde soort constructie als we nu voor auto's hebben voor drones instellen.
Auto's mogen alleen rijden op heel specifiek daarvoor aangewezen plaatsen.
Heel specifiek? Met ons uitgebreide wegennet is dat niet zo heel specifiek hoor, zeker in een stad. Ook drones mogen binnen een bepaald gebied vliegen(en dat wordt dus alleen nog maar specifieker blijkt uit de steeds strengere regels die gaan gelden).
In mijn tuin, op het balkon, in het park, op de stoep, op het voetbalveld etc komen geen auto's.
Dat is toch redelijk afhankelijk van je leeftijd... hoe ouder je bent... de meer je hebt kunnen genieten van een gemakkelijk systeem. Tegenwoordig is dat er inderdaad niet meer bij. Maar bijzonder genoeg slaagt uiteindelijk toch iedereen.
In de klasse 900g-4kg moet de bestuurder al een theorietest gedaan hebben en geregistreerd zijn. Ik neem aan dat de eisen daarboven alleen nog maar strikter zijn, inclusief wellicht een praktijkexamen en een soort dronevliegbewijs? We shall see! De regels zien er verder vrij common-sense uit eigenlijk.
Ik denk gewoon een brevet het bestaat al, en je komt in het vaarwater van grotere objecten die door de lucht vliegen (paracopter)
Die zitten veel hoger
Ben benieuwd of ze kijken naar model brevetten, ik sta zelfs als drone instructeur bij de KNVvL geregistreerd, misschien heb je dan al genoeg ervaring :)
een drone is een autonoom apparaat neem ik aan? Of vallen hier ook quadcopters onder die je met je ogen en remotecontrol bestuurt ? Zo'n speelgoed ding zeg maar.

En valt een helicopter hier ook onder? De besturing is immers hetzelfde..

[Reactie gewijzigd door bilbob op 22 februari 2018 17:05]

Quadcopter is geen drone. Drone heeft namelijk de mogelijkheid om tot een bepaalde mate zelfstandig te kunnen vliegen.
Maar dat hebben de meeste -zo niet alle- nieuwe drones, zeker die met GPS.
En zelfs het autonoom vermijden van objecten zou als drone-gedrag kunnen worden gezien.
Dus de meeste moderne quadcopters vallen wel onder drones dunkt mij.
Drone is een ander woord voor onbemand voertuig.

En de meeste quadcopters kunnen over het algemeen wel zelfstandig vliegen, maar dat terzijde.
Volgens mij is het woord drone gewoon een nieuw modewoord voor alle RC-voertuigen waar men voorheen alleen mee op aangewezen "vliegvelden" mocht vliegen: quads, heli's, vliegtuigjes etc. Dit kan met en zonder verschillende vormen van autonomie zijn.

Wij associëren het woord drone met die grote militaire dingen met een hellfire eronder, maar die houden zich toch aan andere regels. :)
Volgens mij is dat ook in lijn met de regelgeving zoals deze nu geldig is in Nederland als ik hier kijk. In ieder geval voor de kleinste klasse.
Ja, echter is die registratie nog niet actief. Bezit zelf ook een drone, en vind een registratieplicht een goed idee. Er zitten genoeg gekken tussen die veel te veel risico's nemen.
same here - de idioten maken t voor de serieuse 'droner' alleen maar lastiger.

registratie is goed en ook verplichte logging van flight data zou goed zijn.
Dat gebeurt nu al bij DJI drones ;)
I know (Phantom4 hier ;-) )
heb dat al nodig gehad om een zeer aggressieve idiote tuinman van kasteel twickel :+ van me af te
houden toen ie mij betichtte van misdrijf 8)7
Ik vloog op toegestane afstand ;)

(en dat terwijl op YouTube meer filmpjes vanuit de openbare tuin te vinden zijn waarbij je wél de bloemen in de vensterbanken van het nog bewoonde gedeelte kan zien ... )

[Reactie gewijzigd door EricJFKleijssen op 24 februari 2018 20:54]

Kun je registeratie afdwingen?
-edit- ik bedoel of het nu mogelijk is, niet of het technisch mogelijk zou kunnen zijn.-

Want volgens mij gaan uw gekken helemaal niets registreren en doen gewoon hun ding.
Tot het mis gaat.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 22 februari 2018 17:28]

Tja, hetzelfde geld voor auto's / motoren / bromfietsen / whatever. Er zijn genoeg mensen die hem niet geregistreerd hebben maar dan heb je toch wat uit te leggen als je gepakt wordt :)
Nou , lijkt mij onmogelijk. Denk eerder dat de lokale shop er aan kapot gaan gezien je bij chinese shop alles wat niet mag gewoon kan bestellen zoals 72ch VTX en Flight controllers die zo basic zijn puur voor zelfbouw racers.
Daarnaast genoeg kennis bij de hardcore droner om registratie hardware er uit te halen of te vervangen.
"Er is geen afstandslimiet, enkel de verplichting om de drone in het zicht te blijven houden."

Dus als je FPV vliegt (first person view, met zo'n bril op je hoofd), dan zou je eigenlijk altijd iemand mee moeten hebben die spotter is?
Er wordt weer niets over FPV gezegd, maar op de meeste locaties in Nederland is een spotter ongeacht de regels wel verstandig voor FPV vliegen.
Dat is inderdaad jammer, maar misschien ook iets goeds. Nu is er nog een kans op beter nieuws later. Nee hebben we al. Ja kunnen we nog krijgen. Want op dit moment is FPV vliegen simpelweg verboden. Je hebt immers geen Line Of Sight (LOS) en de regels stellen dat je die moet hebben. Ook een spotter is, ondanks zeker verstanding, géén geldige uitzondering op die regel.

Terwijl FPV vliegers doorgaans altijd laag blijven vliegen en op ieder moment kunnen ingrijpen. En anders zet je je zender uit en grijpt de fail-safe in. Voordat je de controle hebt overgenomen van een DJI-achtige drone ben je vele belangrijke seconden verder. Besturing is m.i. altijd belangrijker dan een LOS en dat zou ik graag terugzien in de regelgeving.

M.b.t. de spotter: De enige uitzondering is m.i. wanneer er sprake is van dubbelbesturing, dus met een kabel tussen twee zenders waarin de vlieger zonder bril de gezagvoerder is met een LOS en altijd de besturing op ieder moment kan overnemen.

e typos

[Reactie gewijzigd door marijn78 op 22 februari 2018 21:50]

Een race drone gaat ergen over de 100km/u tot rond de 200km/u
Zonder gps of hold position functie of zonder stabilize of horizon mode.
Dus bij problemen is dat disarm en dan heb iets dat met 100++ km/u gaat crashen.

Dus failsave in groot grass veld is daadwerkelijk crash in volgende zone buiten vlieg locatie.
Daarbij race drones zijn tot bepaalde niveau nogal crash bestendig. Dus daar waar grond raakt op high speed houd niet in dat daar het daa ligt, maar net als met alles wat high speed crash jakjerd het nog vele meter door.

Bij flinke crash is ook zoeken naar onderdelen in grote crash zone.

Een mavic met 60km/u top speed en GPS return to home en position hold land functie.
Dat hebben race drones niet.
Ziet er prima uit, registratieplicht was enigszins wel te verwachten. Het enige wat ik nog mis in het artikel is hoe het zit met commerciële vluchten. Want dit wordt op Dronewatch wel toegelicht.

[Reactie gewijzigd door TheRicolaa10 op 22 februari 2018 16:54]

Ik hoop wel dat er voor betreft ROC-light een overgang komt of dat je dat mag inruilen voor het nieuwe certificaat. Eerlijk gezegd geen behoefte om dit jaar (staat in de planning) ROC-light te halen om vervolgens volgend jaar te horen dat papiertje door de versnipperaar mag.
Overigens vind ik de voorwaarden niet al te vervelend. Max 120m alt, prima en line of sight.
Stuk beter dan die draconische berichten van 50m alt en 50m afstand. Die waren te belachelijk voor woorden
Er komen wel verschillende eisen voor verschillende gewichtsklassen. Zo hoeft een dronebezitter met een drone van minder dan 250g enkel wat consumenteninformatie tot zich te nemen, terwijl drones in de volgende gewichtsklasse, tot 900g, geïdentificeerd moeten kunnen worden.
Een drone van 250 gram betekent niet dat het speelgoed is. Die kan potentieel nog steeds kilometers ver rondvliegen met een 4k camera.
Mij interesseert het hoe zwaar de drone is, hoe kleiner/lichter hoe beter. En als dat alle regels omzeilt, dan is dat helemaal prima.
Het interesseert een ander ook niet hoe zwaar het is maar wel welke functionaliteit er is, en meer functionaliteit is meer gewicht of extreem veel meer kosten voor de bleeding edge van technologie.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23 februari 2018 03:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True