Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard brengt omvangrijke patch uit voor WarCraft III PTR

Blizzard heeft patch 1.29 voor WarCraft III PTR vrijgegeven. De patch brengt onder andere ondersteuning voor breedbeeld en 24 spelers naar het spel, dat volgens geruchten een remaster gaat krijgen.

Naast ondersteuning voor breedbeeldweergave en 24 spelers in gamelobbies, brengt patch 1.29 een groot aantal aanpassingen op het gebied van balans en Map Pools. WarCraft III: Reign of Chaos kwam in 2002 uit en de uitbreiding The Frozen Throne volgde in 2003. Patch 1.26, die in 2011 verscheen, was lang de laatste patch, maar in 2016 verscheen plots patch 1.27, gevolgd door versie 1.28 in augustus vorig jaar, toen WarCraft III zijn eigen public test realm kreeg.

Veel spelers zien in de hernieuwde activiteit een opmaat naar een remaster van het spel. Blizzard heeft nooit ontkend dat zo'n remaster er zou komen, maar zei eind vorig jaar wel dat het spel nog niet klaar was voor die stap, omdat er verbeteringen in de balans nodig waren.

Blizzard heeft tegelijk met de release van de patch een evenement rond WarCraft III aangekondigd. Daarbij strijden op 27 en 28 februari veertien bekende spelers bij diverse onderdelen als free-for-all en 4v4-potjes. Onder de spelers is de Nederlander Manuel 'Grubby' Schenkhuizen. Volgens Blizzard is het evenement ter ere van de vijftiende verjaardag van WarCraft III.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscordinator

22-02-2018 • 17:05

70 Linkedin Google+

Submitter: Craimasjien

Reacties (70)

Wijzig sortering
Warcraft 3 is bij mij het enige spel dat na 15 jaar nooit is gaan vervelen. Het merendeel komt tot een paar uur en sommigen enkele jaren :o . Met afstand een bijzondere klasse. Warcraft 4 of een remastered variant zou inderdaad bovenaan de lijst staan.
Waarom een remaster als je Warcraft4 zou kunnen hebben? Liever dat laatste!
Heb liever een update waardoor WC3 nieuwe engine etc krijgt met HD models.. En daarna een expansion voor het verhaal i.p.v. WC4.... WC4 betekend dat je WC3 niet kan spelen met verbeterde graphics waarschijnlijk.
Probleem is dat de MMO nog steeds veel te veel geld oplevert.

Daarnaast vraag ik mij dan af welk verhaal ze willen vertellen in een nieuwe Warcraft RTS - met alle uitbreidingen die WoW heeft gehad in de laatste13 jaar lijkt mij elk mogelijk onderwerp nu wel geraakt (en opnieuw geraakt). TBC was leuk, WotLK maakte het verhaal van onze blonde prins af, maar MoP was al vage zijsprong. WoD wil ik niet eens noemen. Legion was technisch uitstekend, maar wr de duveltjes met wr een mislukte invasie? En nu gaan we zelfs de ruimte in... 8)7

Dus hoe hier een Warcraft 4 in moet passen... Ik niet weet. Wellicht iets voor de multiplayer-only spelers, zonder verhaal? Aan mij in ieder geval niet besteed.

[Reactie gewijzigd door Zodiac op 23 februari 2018 18:37]

Ik ben in dit specifieke geval met het minste tevreden ;)
Je zou even kunnen kijken op "Widescreen Gaming Forum". De resolutie van Warcraft 3 kan via het register worden aangepast. Met "Renderedge" is de FOV aan te passen. Ik vermoed dat het ook op deze versie werkt: http://www.wsgf.org/mgl?title_op=starts&game_name=W
Ook ultrawide?
Zie patchlink. Wordt gesproken over widescreen support, neem in deze day en age aan dat dat dan ook wel ultrawide zal zijn.
Nee, de patch notes geven expliciet 16:9 aan. Overigens is het wel zo dat de maximale resolutie aanpasbaar is via het register. Hoe dit werkt voor de macOS clint weet ik niet. Zal wel een .plist aanpassing vereisen.
Ik had alleen het linkje in het artikel bekeken. Zag daar zo snel niets staan;). Scherp iig.
Als fan van de game is het heerlijk hoe Blizzard z'n oude games nooit vergeet.

Je mag bij andere partijen al blij zijn als je game nog speelbaar is op het laatste OS. Het verbaasd me nu bij sommige partijen al als de online omgeving nog werkt..., maar Blizzard gooit er nog een serieuse update tegenaan.

Een HD remake hoeft van mij niet persee, maar als ze er zo weer leven in proberen te blazen, hoop ik dat het lukt. Echt een top-game.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 22 februari 2018 17:17]

Sterker nog; blizzard geeft in de patch notes toe dat dit de laatste patch is die Windows XP ondersteunt. Wat hypothetisch gezien 2 dingen zou kunnen betekenen.
1. De tech wordt op de schop gegooid naar nieuwere versies van bv de renderer en engine, waarbij nieuwe technologie gebruikt wordt die Windows XP niet kan waarderen.
2. Dit is niet de laatste patch die er komt voor WC3.
Als ze het aantal spelers uitbreiden is de kans groot dat ze de netcode willen verbeteren. Dan zou het natuurlijk kunnen dat ze functies willen gebruiken die XP nog niet heeft.
die XP nog niet heeft
*die XP niet heeft*

XP is namelijk al jaren EOL en er wordt geen functionaliteit meer toegevoegd sinds SP3 in april 2008 uit kwam ;)
Ik draai Linux en WC3 draait bij mij in XP compatibility modus via Wine.
Hopelijk blijft WC3 onder Wine werken.
Grote kans dat je bij de volgende patch meer succes hebt met Windows 7 compatibility mode, ook als dat nu niet goed werkt.
Ik denk dat hij bedoelt "die Windows XP nog niet heeft, maar windows 7 / 10 wel al". Zo zou het kloppen.
Alweer een remaster? Die dingen zijn wel hip tegenwoordig! :+

Ik vindt het prima hoor, mooi spel! Alleen had ik graag weer een verse RTS gezien in het Warcraft universum, inclusief spannend verhaal en singleplayer campaign.
Absoluut, maar deze kan vandaag de dag volgens mij als RTS game nog prima opgepoetst mee. Maar Warcraft 4 zou ik blind kopen!
Ik vond het ook altijd zeer jammer dat ze nooit een nieuwe RTS game hebben uitgebracht in de Warcaft Universe. Ook ik zou een Warcraft 4 blind kopen. Gelukkig is er nog zoiets als World of Warcraft, maar ook daar is het eventjes wachten op de classic servers :P al moet ik eerlijk zeggen dat ik liever TBC servers zou zien aangezien TBC meer een verlengde van Classic was (nog steeds moeilijk, nog steeds bergen attunement quests doen en nog steeds 1 vd beste uitbreidingen imho, al mocht WotLK er ook wel wezen).

Warcraft 3 was voor mij de eerste echte ervaring met Warcraft, daarvoor had ik wel Warcraft 1 gespeeld, maar daar had ik enkel maar een demo van. En dat was snel uitgespeeld helaas. Warcraft 3 daarintegen was voor die tijd een prachtig spel (grafisch gezien) en het heeft nog steeds een prachtig verhaal die ik zo opnieuw zou willen spelen, al is het alleen maar om mijn geheugen op te frissen tijdens het spelen van WoW. Mijn vrouw is onlangs ook begonnen met Warcraft, maar die snapt uiteraard helemaal niets van het verhaal en ze zou er eigenlijk goed aan doen om eerst Warcraft 3 te spelen. Maar helaas heeft Cataclysm de hele oude wereld kapot gemaakt, en daarmee ook de hele verhaallijn die voor mij de introductie tot Warcraft hebben gevormd. Een RTS versie van de gebeurtenissen van World of Warcraft (begin tot eind) zou helemaal nog niet eens zo'n gekke zet zijn. Ze zorgen daarmee dat de mensen het verhaal beter begrijpen waar het nu precies over gaat en het kan d opstap zijn (mocht het succesvol zijn) voor nieuwe spelers om World of Warcraft te proberen (ondanks dat het spel al bijna 14 jaar oud is).

Het probleem nu met de Warcraft Universe is dat het te veel is voor nieuwe spelers en die worden als het ware in het diepe gegooid. Blizzard zal waarschijnlijk ook geen compleet andere verhaallijn willen kiezen voor een toekomstige RTS, want dat zou een doodsteek zijn aan hun andere games (Hearthstone en World of Warcraft).

Maar van mij mogen ze best een grafisch opgepoetste versie van Warcraft 3 uitbrengen (daarbij mogen de graphics van mij best hetzelfde als WoW graphics zijn, helaas is het nu eerder Classic WoW graphics maar dan minder). Zolang ze het verhaal maar niet durven te wijzigen en geen rare capriolen uithalen zou ik dat best prima vinden en zo raakt de jeugd van nu misschien ook wel in aanraking met n van de meest uitgebreide verhalen in een game ooit.
Er is een Warcraft film he. Misschien een aanrader.


https://m.imdb.com/title/tt0803096/
Klopt, maar de film loopt niet in canon met het spel (ofwel er zijn een hoop zaken aangepast in de film) daarnaast gaat de film over de gebeurtenissen rond Warcraft 1 (om en nabij) hoewel dit een mooi begin van een verhaal zou zijn, is voor mij en waarschijnlijk vele anderen Warcraft III het spel waar ze mee gestart zijn (of in ieder geval het spel dat indruk gemaakt heeft) dat verhaal hadden ze van mij mogen verfilmen. Dat sluit veel beter aan bij World of Warcraft aangezien die deed verder borduren op het verhaal van Arthas en hoe hij de Lich King werd (en werd verslagen). Dat was niet alleen een veel beter verhaal om te vertellen, maar zou ook een boeiendere film zijn geweest.

Mijn vrouw, een warcraft leek, heeft de film gezien en vond m matig en begreep nauwelijks wat van het verhaal. Zo is het voor nieuwe spelers ook lastig uit te leggen wat er nu zo bijzonder is aan Warcraft en WoW. Want eerlijk is eerlijk zowel Warcraft III als WoW zien er dated uit, maar de lore van het spel is ongevenaard imo.
Nee man warcraft orcs and humans ftw
Ik heb meer genoten van Warcraft 2 dan van 3.. Heroes vond ik maar niets.. ieder zijn ding uiteraard.
't is geen game, maar de World of Warcraft Chronicle serie boeken (deel 3 komt binnenkort uit) geven een erg goede samenvatting van de lore van Warcraft. ;-)
Er is helemaal geen remaster hier van, er is een gerucht dat het kan komen:)
Maar goed ik zou het erg leuk vinden, maar inderdaad liever een nieuw spannend single player verhaal.
Mee eens al blijft WC3 voor mijn nog steeds de beste RTS game ooit.
Een remaster kan een goeie test zijn om de populariteit in te schatten.
Er was een tijd dat RTS games zo populair waren dat de markt overspoeld werd door deze games.
De ene al iets meer origineel en met vernieuwing dan de andere maar vaak ook minder geslaagd. Een beetje zoals MOBA games nu.
Als de remake op voldoende interesse kan rekenen zit een WC4 er misschien nog in.
Goed spel als je meerder keren op een unit klikt dan krijg je een korte monoloog met meer character diepgang alleen dit hield me al een uur bezig omdat die erg vermakelijk zijn.

Balans was goed en het verhaal meeslepend vooral dat laatste mist menig RTS game. World of warcraft was dan ook nooit zo'n succes geworden als het is (geweest) zonder het succes van Warcraft 3 al verdient deel 2 ook wat complimenten, maar die mechanics zijn nu wel wat achterhaald.
Goed spel als je meerder keren op een unit klikt dan krijg je een korte monoloog met meer character diepgang alleen dit hield me al een uur bezig omdat die erg vermakelijk zijn.


Haha ja werden ze gerriteerd als je het te vaak deed, ook als je 30 keer op een schaap klikte, ontplofte die.

Good old times...
Als puber zijnde was Alleria mijn favo char op te klikken ;)
You never touch the other elves like that..... _o_
'Stop poking me!'
Volgens de patchnotes op wowhead alleen 16:9, dus geen ultra wide.

http://www.wowhead.com/ne...patch-1-29-ptr-highlights

[Reactie gewijzigd door HOOFDBEWAKER op 22 februari 2018 17:22]

Zie je vaker bij dit soort spellen. (bv ook Starcraft II) Komt omdat bv 21:9 een strategisch voordeel kan geven.
Is niet zo zeer bullshit als gewoon een afweging.
Het is waar dat je in het leven beter kunt zijn/verder kunt komen met betere gear als je daar meer voor betaald.

Als jij maar 1000,- over hebt voor een 3e hands autotje moet je niet verwachten dat jij die andere kerel in een dikke BMW bij het stoplicht eruit trekt wanneer het licht op groen springt.
En als jij geen zin/geld hebt om te betalen voor prio-passen bij de efteling dan zul jij in de rij moeten staan terwijl sommigen die rij kunnen passeren...

Het probleem met ultra-wide, of beter gezegd non-standaard aspect ratio monitoren, is wt doe je ermee?
Iemand die 21:9 vs 16:9 heeft.. geef je die mr horizontaal zichtveld? Of geef je ze een compromis van meer horizontaal maar minder verticaal? Je kunt op elke aspect-ratio in theorie je FOV vergoten, tot het absurde toe, maar dat maakt niet dat je beter kunt richten. Het is zelfs zo dat je met kleinere FOV nauwkeuriger kunt richten (ook al zie je minder van de omgeving op je scherm zelf).

Het grootste probleem dat ik met ultra-wide heb is dat het vaak niet duidelijk is voor welke oplossing er gekozen is/word. Ik speel Overwatch in 21:9, maar er staat nergens vermeldt of ik mr horizontale view heb, mnder verticaal f juist allebei... en dt is jammer.
Bestaan er prio passen voor de Efteling en zo ja, bestaan er mensen die dat kopen? Dit is een mop, right?
offtopic:
Nee, bij de Python kun je wel een 'tijdslot' reserveren voor een rit, maar is geen priopas. Die dingen hebben ze wel bij Walibi dacht ik
Ja, van mensen die naar Walibi gaan verwacht ik dat soort grappen wel.. :) kom maar met die -1, kom maar kom maar kom maar kom maar (Sjors van de “nu even niet..” reclame)
Zonder gein, heb ik ooit een Ferrari F40 er uit getrokken met een Saab 96. Had twee redenen, de gast in de knalrode Ferrari was helemaal weg van mijn knaloranje Saab 96 (we zaten een beetje naar elkaar te gebaren, duimpjes werden uitgewisseld) en ik had haast. Overigens duurde mijn voorsprong vanwege mijn fantastische reactiesnelheid ongeveer 2 seconde. Toen kickte te turbo in van de F40. Maar die eerste meters dat ik de F40 er uit trok, waren geweldig en dat zijn de enige meters die voor mij tellen hahahah

(Ik begrijp dat de gast in de F40 niet eens aan de race in mijn hoofd mee deed...)

[Reactie gewijzigd door BoardsParamount op 23 februari 2018 10:46]

Het is maar waar je blij van wordt...
LOL lekker cynisch :D Een F40 is de shit, al is het alleen maar omdat ik als klein manneke met dat autotje gespeeld heb hahaha.

Maaruh ff offtopic. Kun jij niet genieten van onzinnige blijdschap van anderen? Ik vind het schitterend om te zien! Hopelijk maak jij ook veel onzinnige blijdschapjes mee. Maakt het leven een stuk leuker, ik gun het je van harte!

[Reactie gewijzigd door BoardsParamount op 23 februari 2018 14:18]

Oh zo negatief was het niet eens bedoeld hoor ;)

Ik word blij van andere domme dingen. Iedere z'n ding!
Exact :D Domme dingen kunnen zo leuk zijn! :D
Joh, zou je denken? :+

Mijn post was ter illustratie van 2 problemen (van mensen):
1. Het idee dat mensen die meer betalen geen voordeel zouden mogen hebben (wat dus onzin is, want dat is hoe het leven werkt)
2. Het feit dat dit niet helemaal op gaat voor zoiets als ultrawide monitors vanwege de problemen die ik aangehaald heb (ls devs het al implementeren weet je vaak niet he ze het gemplementeerd hebben en het kan dus ook zijn dat ze enkel je verticale zichtveld verkleinen om zo je beeld te 'stretchen' tot ultrawide.. waardoor je dus uiteindelijk MINDER zou zien dan een 16:9 speler wat absurd is maar toch zijn er spellen die zo werken)

Om nog maar niet eens te spreken over het feit dat je met je 21:9 monitor niks kan met netflix omdat al die content 16:9 is en wanneer je een 21:9 film kijkt op netflix je letterlijk horizontale EN verticale letterboxes voor je kiezen krijgt... wat echt het toppunt van schandalig is.
Vooral dit laatste geeft goed weer waarom je als 21:9-monitor gebruiker vrijwel altijd aan het kortste eind trekt.. ook al heb jij een 'beter' monitor, en dat is als 21:9-monitor gebruiker ZEER frustrerend. :'(
De vergelijking van Ayporos is niet zo gek als je denkt. In vrijwel alle georganiseerde competities van auto's zijn er beperkingen aan de auto die je mee mag nemen om zo een beetje een gelijk speelveld te creeren en het een beetje leuk te houden. Als jij die dikke BMW wilt gaan inschrijven in de MX5 competitie or Clio cup gaan ze dat niet goedvinden.
(Online) gaming, zeker ranked plays enz, zou je prima kunnen zien als een door Blizzard georganiseerd iets waar ze (tot op zekere hoogte) beperkingen stellen aan de gear die je gebruikt, zodat iedereen een beetje gelijke kansen heeft.
Nope. Bij RTS-games geeft een groter blikveld gewoon een ontzettend groot voordeel t.o.v. de tegenstander. Onvergelijkbaar met minimale voordeeltjes als betere randapparatuur zoals muis of toetsenbord. Dat voordeel is ook objectief een oneerlijk voordeel, het speelveld is letterlijk niet gelijk.
In een competitieve omgeving (E-sports) is dat best belangrijk (Ja, dat is een massive understatement.)

Het is dan ook absoluut niet raar dat er geen 21:9 support is (tenzij misschien d.m.v. het stretchen van het beeld). ELKE fatsoenlijke strategy game heeft altijd alleen het standaard beeldformaat ondersteund. Vroeger 4:3, nu 16:9 (waarbij evt. afwijkende beeldformaten beeldvullend in beeld werden gebracht d.m.v. stretchen van het beeld).
Gezien de standaard op dit moment 16:9 is, is het dus logisch dat 21:9 niet ondersteund wordt (buiten evt. stretchinig).
:?
Tuurlijk heb je voordeel van een grotere viewport....

[Reactie gewijzigd door shades op 23 februari 2018 09:46]

Wow, je snapt dat je met 21:9 (dus vaak 2560x1080) ipv 16:9 (vaak 1920x1080) gewoon veel meer van het speelveld kunt zien he?
Bij een strategy game vallen de door jou genoemde voordelen absoluut in het niet tegenover het voordeel dat iemand heeft die gewoon VEEL MEER kan zien. Dat is hoe zo'n game werkt. Camerafuncties worden daar door de ontwikkelaars juist beperkt om de ervaring voor iedereen gelijk te houden.
We found a witch! May we burn her?

Ahhh good old times!
Prachtig spel, ik weet nog dat ik op de dag dat The Frozen Throne uitkwam, ik toen ik wakker werd direct naar de computerwinkel fietste om hem te kopen.
Ik wacht nog steeds op integratie met de huidige Battle.net applicatie. Ik vind het wel zo prettig om zo veel mogelijk vanuit n launcher te kunnen spelen.
Laat ze gelijk D2 ook remasteren!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True