Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DJI kondigt compacte Mavic Air-drone voor 4k-opnames aan

De Chinese dronefabrikant DJI heeft de Mavic Air aangekondigd. De nieuwe drone wordt door het bedrijf omschreven als een zeer draagbare, opvouwbare drone die de functionaliteit van de Mavic-serie combineert met een camera die 4k-beelden kan schieten.

De Mavic Air heeft vier inklapbare poten en een drieassige gimbal, die is gemaakt om schokken en trillingen te beperken. De camerasensor is een 1/2,3"-exemplaar en is volgens DJI te vergelijken met een 24mm f/2.8-lens op een fullframecamera. De drone kan foto's in twaalfmegapixelresolutie maken, waarbij hdr-algoritmes ervoor moeten zorgen dat er bijvoorbeeld ook nog details zijn te zien in delen met weinig licht.

De camera is ook in staat om video's op te nemen in een resolutie van 3840x2160 pixels, waarbij maximaal dertig beelden per seconde kunnen worden vastgelegd. Dat komt overeen met de mogelijkheden van de oudere Mavic Pro. Die is overigens wel een stuk zwaarder dan de Air, met een gewicht van 743 gram tegenover de 430 gram van de nieuwe drone. Daarnaast is de drone in staat om full-hd-video's in slow motion op te nemen met maximaal 120fps.

Een andere functie van de camera is een panoramamodus. Gebruikers kunnen hiermee automatisch 25 foto's maken die meteen worden samengevoegd tot een 32-megapixelpanoramafoto. Dit proces duurt een minuut, waarbij waarschijnlijk het samenvoegen de meeste tijd in beslag zal nemen. Er zijn verschillende panoramamodi beschikbaar, zodat er horizontale, verticale en 180-gradenafbeeldingen kunnen worden gemaakt.

De drone is in staat om vooraf ingevoerde vliegroutes af te leggen, waarbij het object automatisch in beeld wordt gehouden. Verder is de Mavic Air in staat om diverse objecten te herkennen, waarbij ook snel bewegende objecten nog in beeld zouden moeten blijven. Via handgebaren kunnen uiteenlopende commando's aan de drone worden gegeven.

Volgens DJI is de veiligheid verhoogd door middel van het vergaren van data van zeven camera's en infraroodsensoren, waarmee de drone een 3d-kaart van de omgeving maakt, zodat hij veiliger door de lucht kan manoeuvreren. De naar voren en achteren gerichte dubbele camera's zijn in staat om obstakels te detecteren op een afstand van twintig meter. Het apparaat kan deze vervolgens automatisch omzeilen.

De Mavic Air kan maximaal 21 minuten in de lucht blijven en moet kunnen blijven vliegen bij windsnelheden tot 36km/u. Deze snelheid kan worden opgevoerd naar 68 km/u in de sportmodus. De drone kan niet hoger dan 5.000 meter vliegen en de antennes op het opvouwbare landingsgestel zorgen ervoor dat het bereik van het signaal tot 4km bedraagt, als gebruik wordt gemaakt van de afstandsbediening.

DJI's nieuwste drone heeft 8GB aan opslag aan boord om beeldmateriaal direct op te slaan. Daarnaast kan de opslagcapaciteit worden uitgebreid door middel van een sd-kaart. Verder beschikt de Mavic Air over een usb-c-poort.

De drone gaat 849 euro kosten; hij wordt dan samen met een accu, afstandsbediening, draagzak en twee paar propellerbeschermers en vier paar propellers geleverd. Voor 1049 euro kan de drone ook worden aangeschaft inclusief drie accu's, afstandbediening, reistas, twee paar propellerbeschermers, zes paar propellers, een accu om de adapter van stroom te voorzien en een laadstation. De Mavic Air kan vanaf dinsdag worden vooruitbesteld via de website van DJI, waarna de drone vanaf 28 januari zal worden geleverd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

23-01-2018 • 16:30

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Qua specs klinkt ie leuk, maar ik zou 'm eerder Spark 2 noemen.
Ik krijg bijna spijt van de aankoop van mijn Spark Fly More combo afgelopen juli. Maar dat heb je altijd, als je langer wacht komt er weer wat mooiers uit. Met de Spark heb ik veel plezier, deze Mavic Air zou daar nog een schepje bovenop doen. Jammer dat er geen 1" sensor in is gezet, maar dat zou de verkoop van de Phantom 4 Pro in de weg zitten.

Ik verwacht vanavond of morgen wel een video van Casey Neistat over de drone. Die zal er vast al wel mee gespeeld hebben de afgelopen week. En nu ben ik dan ook wel benieuwd wat DJI ooit met een Spark 2 zou doen qua specs.

edit; ah wacht, iPhonedo heeft al een zeer uitgebreide video online (in 2 delen)
https://youtu.be/39JD6M-5UR0 en https://youtu.be/DYdCpl-ToOI
Grappige kerel om te kijken, maakt veel techreviews.

[Reactie gewijzigd door JK op 23 januari 2018 16:56]

Ik denk ook dat een 1" sensor op zo'n kleine drone technisch niet haalbaar is. Ik blijf voorlopig nog bij mijn Phantom 4 Pro (slechts 2 maanden oud).
dat zeiden wij dronevliegers 2 jaar geleden ook toen de zenmuse x5 uitkwam ;) en nu heeft de Phantom 4 Pro het zelfde. Iets zegt mij dat er binnen nu en 6 maanden een nieuwe mavic pro 2 uitkomt met een 1" sensor van de Phantom 4.
De sensor in de Zenmuse x5 (4/3") is aanzienlijk groter dan de 1" sensor uit de Phantom 4 Pro.

Daarnaast is het technisch gezien een uitdaging om een 1" sensor in de camera behuizing van de huidige Mavic Pro te krijgen. De sensor moet fysiek wel passen.

Afmetingen 1" sensor 12.8 *9.6mm
Huidige Mavic Pro sensor: 6.1 * 4.5 mm
Tenzij je een spiegel techniek toepast waar de geruchten over rond gingen. Dat je de sensor in de body doet en de lens via spiegels het naar binnen stuurt.

Ik doelde trouwens dat we ook niet verwacht hadden dat de X5 z'n grote sensor zou hebben een nu heeft de X7 nog een grotere sensor.
Waarschijnlijk wel, de Mavic Pro is ook bijna 50% groter dan de Air. Het zou in ieder geval een technisch hoogstandje zijn als DJI het lukt!
Gister toevallig dit filmpje van de nieuwe drone van Autel gezien. Deze drone lijkt erg op de Mavic Pro en komt in verschillende versies, waaronder een versie met een 1" camera sensor. Lijkt me dus wel technisch haalbaar.
1' sensor zou iid mooi zijn, maar ze hebben de bitrate al wel opgeschroeft van 60 in de pro naar 100 in de air. Ook nice!

John Olsen zet ze alle 3 trouwens in 5 min even naast elkaar, geeft mooi overzicht: YT link
Die 100mbit wordt uiteraard overgenomen door de Mavic Pro 2. Je kan er vergif op innemen dat;

* de mavic pro 2 naar 60fps 4K 100mbit gaat
* controller update; eveneens afschroefbare pookjes, incl update aan buttonlayout en de klemupdate voor telefoons in hoesjes (zoals mavic air)
* features zoals pano foto worden overgenomen

Het prijsgat tussen pro en air moet gerechtvaardigd blijven. Op dit moment canibaliseert de air de pro (overduidelijk).

Heb mijn mavic pro ongeveer 2 weken geleden verkocht voor een mooie prijs. Zou ik er na deze aankonding niet meer voor krijgen. Ik vermoedde al iets van DJI.

[Reactie gewijzigd door Novah op 24 januari 2018 11:01]

Here you are:
Casey Neistat
Mavic AIR DETAILED REVIEW vs. Mavic Pro
https://www.youtube.com/watch?v=OdUryRvNmgs

[Reactie gewijzigd door Aapie op 23 januari 2018 18:33]

En de video van Casey is live:

https://www.youtube.com/watch?v=OdUryRvNmgs

Owh @Aapie was me voor

[Reactie gewijzigd door Cebasvdh op 23 januari 2018 19:49]

Edit: Dubbele comments aan bovenstaande

[Reactie gewijzigd door DerDee op 23 januari 2018 20:44]

Yep; Casey en Peter hadden idd n video gepost. Lijkt me n ideale drone voor de bovengemiddelde consument.
De review van Casey Neistat geeft een mooi beeld van de Mavic Air en vergelijkt de Air met de Pro en Phantom 4 pro Obsidian.

Review van John Olsson, vergelijkt de Air met de pro en de Spark. https://m.youtube.com/watch?v=ju8Ej3DUdjI

Interessante fitst flight filmpje van de Mavic Air door Drone Nerds met een review https://m.youtube.com/watch?v=3GXkfWbZp34

De Mavic Air heeft precies de verbeteringen/specs wat ik in de Spark mis. Opvouwbaar, 4K video, betere accuduur en 3 assige gimbal zijn voor mij echt de belangrijkste verbeteringen wat het ontbreken daaraan de Spark voor mij een no go maakt. De betere bitrate, uitklapbare pootjes e.d. zijn natuurlijk ook hele mooie verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door Pvt_Ryan op 24 januari 2018 23:29]

"De drone kan niet hoger dan 5.000 meter vliegen en de antennes op het opvouwbare landingsgestel zorgen ervoor dat het bereik van het signaal tot 4km bedraagt, als er gebruik wordt gemaakt van de afstandsbediening."

Dus de laatste 1000 meter verticaal in de lucht is hij onbestuurbaar? of zie ik het verkeerd? |:(
Denk dat ze met 5000 meter bedoelen 5000 meter boven zeeniveau, waarschijnlijk is de lucht dan te ijl om de drone in de lucht te houden.
Ja, ik begreep het ook niet helemaal. 4000 meter horizontaal of verticaal moet denk geen verschil geven qua bereik. Daarnaast denk ik dat het 500 meter moet zijn. 5000 meter kan haast niet.
Kwa bereik verwacht ik dat wel degelijk wat uitmaakt. Als je verticaal omhoog gaat met je drone heb je praktisch nooit obstructies, dat heb je bijna altijd wel als je horizontaal gaat.
Ik zie mezelf al op reis gaan met het vliegtuig dat er plots een drone op 5000m hoogte voorbij vliegt 8)7
Technisch gezien vlieg jij vooral voorbij.

De meeste passagiersvliegtuigen zitten tijdens de vlucht gelukkig boven de 7000 meter, wat niet weg neemt dat een drone in een druk bevlogen (en dan vooral landingen en starts) land als Nederland inderdaad een serieus risico kan vormen.
Vermoedelijk slaat de 5.000 meter hoogte op het verschil tussen de drone en de zeespiegel. Daarboven zal de lucht te ijl zijn om genoeg draagvermogen te kunnen creŽeren. ;)
Volgens mij is er in Nederland niet veel verschil tussen zee-nivo en land-nivo.

Behalve natuurlijk als de dijken doorbreken, dan is het verschil ineens heeeel groot.
Vind ik ook raar, de huidige mavic pro kan 7km ver vliegen, maar omhoog gelimiteerd tot 500 meter.
Ik stond op het punt om een mavic pro te kopen, maar ga nu toch wel twijfelen. Mocht je meer willen zien: Devin Graham (van DevinSupertramp) heeft zojuist een first impressions hands on video online gegooid. Moet zeggen ziet er weer erg vet uit deze drone! Hier een linkje naar de video: https://www.youtube.com/watch?v=OcFyw-DRKA0
je link werkt niet (meer)
Oh shit, haha ik zie het. Zal wel te vroeg geplaatst zijn? Ik heb toevallig wat beelden van het filmpje gemaakt om te versturen. Kan deze wel ergens online gooien als je wil? Zag wel een ander filmpje verschijnen net op YT maar heb deze zelf nog niet gekeken, ken het kanaal wel en het kanaal is wel oke: https://www.youtube.com/watch?v=QV819HEkEd8

EDIT: DJI heeft zelf een live-stream en er zijn verschillende video's die op YT verschijnen. Ik zou daarom gewoon ff naar youtube gaan en "DJI Mavic Air" intypen. Houdt het lekker actueel;).

[Reactie gewijzigd door ikbnRik op 23 januari 2018 17:07]

"Deze snelheid kan worden opgevoerd naar 68 km/u in de sportmodus."

Welke snelheid? Die van de wind of van de drone zelf?

Ik heb mezelf niet verdiept hierin maar is 21 minuten niet wat heel weinig?

-edit- min mij maar hoor. Maar de zinnen kloppen gewoon niet en het hangt helemaal niet samen met elkaar in verband. Wat heb je aan 4 kilometer bereik als hij maar 21 minuten in de lucht kan hangen?
En die snelheid wordt ook ineens in de tekst gebracht zonder enkele aanduiding. Wat is "deze" voor snelheid. Wat is nu de reguliere snelheid en hoelang gaat hij mee in Sportmodus?

[Reactie gewijzigd door Yupiler op 23 januari 2018 16:58]

21 minuten is acceptabel, de oude mavic ging net geen halfuur mee.

OT: Ik ben positief verrast van de prijs! M'n Mavic heb ik de deur uit gedaan in afwachting van de opvolger wellicht dat ik deze aanschaf :D
…cht?
Ik zie juist geen reden deze kleinere variant te verkiezen boven mijn Mavic Pro.
Eerder zou ik de Mavic Pro Platinum overwegen.
De pro's voor de nieuwe Mavic Air zijn USB 3 support, 100 Mbit bitrate voor 4K video, meer/nieuwere sensoren, en nieuwere software.

Best een interessante drone. En ja die ca. 8 minuten minder vliegtijd is best een verschil. En in mijn ogen vind ik het prijsverschil te klein met de Mavic Pro. Flymore Mavic Pro kost 1150 in pricewatch, terwijl de prijs van de Mavic Air 1050 is. En meestal is die prijs de eerste paar maanden niet veel lager dan de aangekondigde prijs, tenzij de verkopen tegenvallen.
"Deze snelheid kan worden opgevoerd naar 68 km/u in de sportmodus."

Welke snelheid? Die van de wind of van de drone zelf?

Ik heb mezelf niet verdiept hierin maar is 21 minuten niet wat heel weinig?
nee voor een drone is dat normaal. Een goedkopere drone van 100 euro gaat maar 8 min mee gemiddeld.
Mijn 'dure' hobby 'drone' voor racen/freestylen gaat maar 4 minuten mee :+
Dat is de snelheid van de drone zelf.
Maar zo is dat in de zinsopbouw niet duidelijk. Ik heb ook het vermoeden dat de windsnelheid hier verwarrend is, want de wind heeft er vrij weinig mee te maken hoe hard die 'normaal' kan vliegen (wind tegen is het trager, wind mee is het sneller).

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 23 januari 2018 16:44]

ik las het dat hij in sportstand kan blijven stil hangen in een wind tot 68km/u
Met dingen die vliegen is de snelheid altijd ten opzichte van de wind. Als de maximaal snelheid van een drone 68 km/u is en het waait (constant) 30 km/h met de drone mee dan zou de drone 98 km/h moeten bereiken.
“De drone kan niet hoger dan 5000 meter vliegen”. Dat is voor mijn gevoel heel hoog.
Lijkt mij ook. De beperking ligt daar waarschijnlijk niet in de batterij of andere intrinsieke kenmerken van de drone, maar gewoon van de te ijle lucht. Denk ik. :)
correct gedacht het limiet vanaf het punt van opstijgen is 500 meter software matig gelimiteerd. In Nederland is het limiet wettelijk trouwens 120 meter.

[Reactie gewijzigd door nivong op 23 januari 2018 17:16]

120 meter.

https://www.rijksoverheid.../regels-drone-particulier

CE model heeft btw max. 2km bereik.

Edit: link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Knetterkaars op 23 januari 2018 17:26]

Jammer dat ie dan weer niet filmt in 4K/60fps. Dat is voor mij dan toch wel een minimum. Het zijn wel mooie handzame apparaatjes.
Erg tof en zeker knappe specs, maar ik vraag me toch af wat we er aan hebben in NL met de huidige wet- en regelgeving. Deze stelt bv dat je de droge te allen tijde in het zicht moet houden en dat je niet boven bebouwing mag vliegen. Heeft het hebben van zo'n drone dan niet alleen nut in het buitenland tijdens vakanties en verre reizen was de regelgeving minder streng is? Hoe gaat de gemiddelde eigenaar met dergelijke Nederlandse regels om?
Vooral erg leuk als je even een testje wilt doen en meteen de politie gebeld wordt en voor je deur staat. Vliegen doe ik hier normaal niet, maar zou wel even willen kunnen testen na een tweak of zo. Ik heb al een waarschuwing gekregen. Nooit iets geks gedaan, maar men lijkt wel hier op de loer te staan.
Hoe gaat de gemiddelde eigenaar met dergelijke Nederlandse regels om?
Soepel, de rotte appels daar gelaten (en dat zijn met name de types die hun capriolen naar de media sturen en dat ongegeneerd op internet plempen en ondertussen 5 regels doorbreken; te hoog, boven bewoond gebied, te ver weg, geen vergunning, in zones vliegen waar dat niet mag)

Ik ben zelf zeker niet roomser dan de paus, maar ik kijk altijd even om mij heen of het veilig is om op te stijgen, kijk even in de lucht of er geen helicopters (trauma heli kan maar zo voorbij schieten) of andere objecten vliegen die last van mij kunnen hebben en voer altijd eerst even een korte test uit boven de grond of de drone nog goed reageert. En vlieg met beleid, een beetje goede drone ben je zo kwijt als je niet oppast.

Ook als je aan alle regeltjes, brevetten en vergunningen voldoet kan een drone nog steeds uit de lucht vallen, maar het is weer een mooie melkkoe voor de overheid om daar allemaal verplichtingen op dat gebied aan te stellen.
Ik vind de prijs wel erg hoog voor een tussen model. Had eerder rond de 700 max verwacht. Dan toch maar de Spark misschien.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 24 januari 2018 06:00]

De spark filmt op 1080p op 30fps.
Trust me. Dat is niet mooie video footage. Heb het zelf mogen aanschouwen en daarom mijn Spark verkocht.
Ik mis testen in het donker... hoe presteert de Air in het donker? De Mavic is daar best slecht in. Ook ben ik benieuwd of de sensoren nu wel functioneren in het donker en of binnen met huiskamerverlichting...

5000m zal wel een typfoutje zijn... ik vermoed 500m.

[Reactie gewijzigd door Stronald op 24 januari 2018 01:17]

Mocht het zo werken (wat het niet doet), dan heb je nog steeds korting ;)
Zo werkt het niet, ik heb afgelopen jaar mijn Phantom 4 Pro toch met een mooie korting kunnen halen tijdens de BTW dagen.