Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Laptops met Intel-modems en 5g-verbinding verschijnen eind 2019

Intel verwacht dat laptops met 5g-verbindingen vanaf eind 2019 zullen verschijnen. Intel heeft dan een modem klaar die verbindingen met 5g-netwerken mogelijk maakt. Microsoft, Dell, HP en Lenovo komen met 5g-varianten van laptops, zo is op te maken uit informatie van Intel.

Intel zegt dat het voor zijn XMM8000-serie van modems met 5g-ondersteuning samenwerkt met Microsoft, Dell, HP en Lenovo. Dat lijkt erop te wijzen dat laptops van deze fabrikanten zullen werken met een modem van Intel om verbinding te maken met 5g-netwerken. De laptops verschijnen vanaf de tweede helft van 2019, zo claimt Intel.

De processorontwerper zal volgende week op telecombeurs Mobile World Congress een 2-in-1 laten zien met 5g-ondersteuning en een achtste generatie Core i5-processor. Dat de uiteindelijke producten nog anderhalf jaar op zich moeten laten wachten, ligt voor de hand. Slechts een deel van de 5g-standaard ligt al vast en bovendien zijn er nog geen 5g-netwerken live. De eerste providers beginnen dit jaar met het aanbieden van 5g. Wanneer dat gaat gebeuren in de Benelux, is onbekend.

Tegen die tijd zullen er ook al smartphones zijn met 5g. Processorontwerper Qualcomm zei eerder dat diverse fabrikanten werken aan smartphones met Snapdragon-socs en 5g-modems, en dat die vanaf volgend jaar op de markt moeten komen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-02-2018 • 16:16

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Ik gok dat we over een paar jaar geen wifi meer nodig zullen hebben. Draadloos internet kan dan op al je apparaten standaard worden verbonden via je provider :)
Bijvoorbeeld printen of chromecast vanaf je pc is nog wel handig als dat direct kan ipv via een zendmast.
5G heeft ingebouwde mesh-functionaliteit waardoor dit ook via een directe 5G-verbinding kan zonder tussenkomst van zendmast! :)

Dus echt het beste van beide werelden!
niet alles geloven wat ze schrijven...
Het is maar de vraag of 5G hun dure spectrum kunnen en willen afschuiven naarongeccordineerde rogue users.

[Reactie gewijzigd door springtouwtje op 22 februari 2018 17:54]

5G kan ook draaien op ongelicenseerd spectrum (net als 4G trouwens, LTE-U), maar waarschijnlijk komen hier wel mooie oplossingen/businessmodellen voor hoor, maak je maar geen zorgen ;)
Behalve dat de kwaliteit van die verbinding weg valt omdat het draadloos is. Er is niet voor niks m/s in elke game.
Dit is echt veel te voorbarig. Hoe kun je dat nu al zeggen? Ze willen met 5G richting de 1ms latency, zodat bijvoorbeeld ook 2 auto's op de snelweg met elkaar kunnen communiceren. ( en dus ook bijna gelijktijdig kunnen gaan remmen ) Zo worden treintjes gevormd en de verwachting is dat daardoor de verkeersveiligheid omhoog gaat.
2 autos op de snelweg met elkaar laten praten is wat anders dan een snelweg vol autos allemaal tegelijkertijd met de dichtstbijzijnde zendmast laten praten, dat 5g superduper snel word dat geloven we allemaal wel, maar dat doet niets af aan wat mobiele verbindingen al jaren tegenhoud, het feit dat 1 mast zo 1000-10.000 mensen moet kunnen bedienen is het probleem.

Komt nog bij dat we met iedere iteratie (van 2g naar 3g, van 3 naar 4, en nu binnenkort van 4 naar 5) weer signaal sterkte inleveren voor snelheid, leuk dat iemand die naast de paal staat 1ms latency heeft, maar als je een paar straten verderop 100ms latency hebt en nog een paar straten verderop het signaal kwijt bent heb je er niet zo veel aan.
Draadloos kan het signaal juist sneller dan bekabeld.

Glas haalt maar +/-70% van de snelheid van het licht, radiogolven worden amper afgeremd in de atmosfeer. Grootste vertragingen zitten in het omvormen van het signaal.

De 1ms pings tussen voertuigen is ad hoc, niet via zendmast.
hoi,

Ik moet toch even hierop reageren hierop. De electromagnetsiche golven gaan inderdaad sneller door de lucht dan door een (koper), maar je hebt antennes nodig om uit te zenden. Deze antennes hebben een berperkte bandbreedte B en geven een vertraging tau=1/B. In de ontvanger heb je ook nog filters om andere kanalen te onderdrukken, dus dat geeft een extra vertraging, ook weer omgekeerd evenredig met de bandbreedte van het kanaal. Tenslotte moet het geheel digitaal bewerkt worden, dus reken maar weer een ADC delay en heel veel klokperiodes processing. Aan de zendkat nzijn vergelijkbare delays. In 5G zijn ondanks al deze vertragingen latencies in de orde van milliseconden mogelijk, waardoor quasi-realtinme applicaties zoals VxV (vehicle-to-vehicle) en VxA (vehicle-to-anything) mogelijk worden.

Een belangrijker punt dan latecncy is dat de bandbreedte door alle gebruikers in die cel gedeeld moet worden. De voor jou beschikbare throughput is dus ervan afhankelijk hoe druk het is. Met WiFi thuis heb je daar allemaal veel minder last van.

De echt grote bandbreedte zul je trouwens pas hebben in de millimeterwaves, in de 30 GHz Ka-band.
"Met WiFi thuis heb je daar allemaal veel minder last van."

En zelfs dat is niet echt helemaal waar.. als je in een dichtbevolkte stad woont (en vooral zoiets als een studentenstad of een flat of zo) dan merk je al enorm veel interferentie en problemen met je wifi.
Mijn zusje woont in een woonwijk in een stad met allemaal rijtjeshuizen in de straat (dus niet eens flats) en zelfs daar moest ik al goed zoeken naar een 'niet al te druk kanaal' zodat niet constant haar internet (lees: wifi) wegviel.

Draadloos zal altijd, met als enige uitzondering mobiliteit en gemak van aanleg (immers je hoeft geen kabels te trekken), inferieur zijn aan bekabelde dataoverdracht wat betreft stabiliteit, (potentiŽle) snelheid en latency.
Hij heeft het over de bandbreedte die in een cel gedeeld moet worden. Dat is iets totaal anders dan wifi interferentie..
Niet echt. Je hebt beperkte golflengtes om data in te versturen, dat is net zo valide voor wifi als het is voor 5G.. het is immers beiden radiogolf datatransmissie.
Naast de snelheid van 5G (10 Gbit per seconde) en het feit dat het veel stabieler en betrouwbaarder is dan 4G is een ander groot voordeel vooral de veel veel grotere hoeveelheid gebruikers die het gelijktijdig aan kan.

Moet ook wel als het IOT per jaar honderden miljoenen devices er bij krijgt.
En daarom gaat juist 5G veel gebruik maken van pico cellen. Moet uiteraard wel even neergezet worden, maar dat is waar het uiteindelijk naartoe moet. Elke 100m een pico cell in bewoond gebied en bijvoorbeeld 1KM langs de snelwegen. Dat gaat dan zeker goed komen!

En nogmaals: kijk het even aan. De standaard is pas half af, dus je kunt er nog niks zinnigs overzeggen. We zullen het moeten afwachten, maar die pico cellen gaan komen! Ik heb zelfs al putdeksels gezien met een cell er in. :P
gamen op 4g werkt prima, heb wel eens een weekend lan party gehouden en iedereen laten verbinden via 4g onbeperkt abo.

thuis netwerk is zelf maar 10mbit dusja je kan begrijpen dat, dat niet genoeg was :$

en de ping was ook gewoon goed te noemen, ja okey glasvezel en coax hebben wel wat lagere ping maar het sloop adsl internet volledig. 20-50 ping is toch wel goed te noemen. waarbij ik met adsl altijd boven de 60 ping zit.
Het grote nadeel van draadloze verbindingen is dat ze vaker last van packetloss dan een bekabelde verbinding.
Bovendien maken vrijwel alle 4G providers gebruik van carrier grade NAT, waar veel online games niet (goed) werken.

Daardoor zijn draadloze verbindingen ondanks de tegenwoordige lage latency nog steeds geen goed medium voor online gaming.
Daarom is in de meeste gevallen ADSL, ook met hogere latency beter dan 4G voor online gamen.
Bij draadloos speelt er ook nog meer dan alleen latency. Speel bijvoorbeeld CS:GO en doe net_graph 1 aan zetten in console, die laat ook zien wat je "Loss", "Choke" en "SV"

Voorbeeld: https://i.imgur.com/XMxv8Id.png

Als de loss en choke hoger word dan 0% kan ik je vertellen dat die game prima vervelend word. En daar zal een draadloos CS:GO spelletje niet fijner op gaan spelen. Persoonlijk had ik dit probleem ook bij TeamSpeak 3 waarbij me ping heel goed was maar de quality heel laag waardoor ik als nog niet goed met mensen kon communiceren.

Nou begrijp ik dat wanneer je een MMO speelt dat elke seconden of ms niet zo heel belangrijk is en dan wel toelaatbaar is, of LAN waar iedereen sowieso al op hetzelfde netwerk zou kunnen aansluiten?

[Reactie gewijzigd door Duranor op 22 februari 2018 16:51]

Dat valt tegenwoordig toch wel mee, ik zit nog op ADSL en zit vrijwel altijd <20ms.
Dat valt tegenwoordig ook heel erg mee hoor. Ik game regelmatig via 4G over de hotspot van mij smartphone. De latency van rond de 30ms op 4G is toch echt prima te noemen. 5G is de opvolger welke nog hogere snelheden weet te halen over langere afstanden met een veel lagere latency.

Ik zou er geen moeite mee hebben om alleen nog maar 5G te gebruiken als ze landelijke dekking hebben. Dan gaat de kabel er mooi direct uit. Hangt er natuurlijk wel vanaf of de providers dan niet meer moeilijk lopen te doen met datalimieten. Tele2 bevalt tot nu toe al erg goed voor wat onbeperkt betreft.
Denk dat je je daar een beetje in vergist, uiteindelijk is mobiel internet nog steeds niet gelijk aan bekabeld internet, en met je wifi zit je toch echt 9 van de 10 keer aan een kabel vast.

Komt nog bij dat 5G weer een hogere frequentie krijgt ten behoeve van snelheid, maar ten koste van bereik.
Al met al gaan bekabelde verbindingen voorlopig echt nog helemaal nergens naartoe, leuk dat je ook met een mobiele verbinding tegenwoordig voorbij de 100mbps kan, maar de signaal kwaliteit daarvan komt niet in de buurt van een kabel/glasvezel-kabel.
5G zal op meerdere frequentiegebieden werken. O.a. bestaat (net als bij 4G nu) de mogelijkheid dat het mobieltje op een lage frequentiezendt en op een hoge frequentie ontvangt, tegelijkertijd. Dat voorziet in heel veel situaties waarin het mobieltje de zendmast wel ontvangt maar vice versa niet.

Bij 4G gebeurt dit nu ook al, bijv. als je binnenshuis bent dan zendt je mobieltje op 800 MHz en ontvang je op zowel 800 als 1800 (mits je een 4G+-telefoon hebt). Bij 5G gaat dit nog extremer worden is de verwachting. En zodra je signaalsterkte hoog genoeg is worden de hoge frequenties ipv de lage gebruikt.
Als die provider dan wereldwijd dekking geeft vind ik het prima :)
Dat denk ik ook

En ik zie veel voordelen daaraan.

Eerst ik vermoed dat we een landelijke 5G dekking veel eerder zullen gaan zien dan landelijk FttH uitrol.

Tweede je neemt iets weg bij de consument: de gezeik met modem installeren en wifi instellen...
serious, ga naar een forum/Facebook van een provider, en wanneer je ziet iets van "WiFi werkt niet" kun je zeker zijn dat wifi is prima, probleem is aan de DSL kant. Andersom zie je "Internet doet niet, ga ik ook stoppen met betalen" en kun je zeker zijn dat een wifi probleem is.

En je hebt een abonnemt (die je natuurlijk kunt upgraden om meer devices te gebruiken) die je zowel thuis als onderweg kan gebruiken.

Natuurlijk blijft vaste verbinding voor diegene die het echt nodig heeft.

/On topic
Intel moet wel opletten dat ze niet te laat komen en dat ze een goede product uitbrengen... Als de always connected PC van Microsoft en Qualcomm goed werkt, is wel een dreiging voor hun.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 22 februari 2018 16:49]

Binnenkort ook WLAN-Party's. :+
Ik denk inderdaad dat providers hierop in gaan spelen dat je straks 1 abonnement afneemt voor al je apparaten en werken uit 1 databundel. (of zoals t-mobile unlimited).

Mooi dat intel dit uitbrengt. Het is voor mij een groot gemis dat ik geen ingebouwde 4G in mijn laptop heb. Een dongle lost wel wat op, maar liever heb ik geen enorme toeter in mijn USB poort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True