Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse fabrikant presenteert 5-in-1 usb-c-hub

De Nederlandse fabrikant Xtorm heeft een 5-in-1 usb-c-hub aangekondigd. In de hub zitten aansluitingen voor ethernet en hdmi, usb-a en usb-c, en een kaartlezer. De hub is bedoeld voor laptops die zulke aansluitingen ontberen.

De hub heeft een aluminium behuizing van 254x43x15mm en een snoer van enkele centimeters. De ethernetaansluiting kan verbindingen aan tot 1000Mbit/s, terwijl de hdmi-aansluiting beelden kan uitsturen tot 4096x2160 pixels op 30Hz. De usb-a-aansluiting ondersteunt usb 3.0-snelheden. De usb-c-aansluiting heeft bovendien ondersteuning voor laden via usb-pd. Er zijn twee sleuven voor de kaartlezer: een voor micro-sd-kaarten en een voor fullsize sd-kaarten.

De usb-c-hub van Xtorm maakt deel uit van een serie hubs. Zo is er ook een model met enkel vier usb-a-aansluitingen en enkel een hdmi-naar-usb-c-adapter. Xtorm biedt de hubs aan op de eigen website. De variant met vier usb-a-poorten is de goedkoopste en kost 35 euro, de 5-in-1 heeft een prijs van 75 euro meegekregen.

Usb-c-hubs zijn in opkomst, omdat er steeds meer laptops verschijnen met weinig aansluitingen, behalve usb-c. Wie functies als een kaartlezer of hdmi wil gebruiken, is daardoor aangewezen op dongles of hubs.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-02-2018 • 16:07

85 Linkedin Google+

Reacties (85)

Wijzig sortering
Ondersteund de usb c aansluiting ook displayport en 4k60? Jammer dat er geen displayport aansluiting op de hub zelf zit.
Ondersteund de usb c aansluiting ook displayport en 4k60?
Het is niet de aansluiting, maar de protocollen die eroverheen lopen die bepalen wat de beperkingen zijn. In brede lijnen:
• USB videokaart. Volledig in software, mogelijk met compressie. Hetzelfde als gewone (type A) USB videokaarten. Signaal gaat dus over USB. Dit werkt 'altijd', wanneer de computer de USB C aansluiting kan gebruiken om USB apparaten mee te verbinden en je een USB videokaart gebruikt.
• Een Alternate Mode, waarmee een aantal pinnen van de USB Type C aansluiting gebruikt worden voor iets anders dan USB. Dit kan bijvoorbeeld een DisplayPort of HDMI aansluiting ontsluiten van de interne videokaart van een notebook. Een ander voorbeeld is Thunderbolt 3, wat een PCI-express verbinding is.

Bij Alternate Modes ligt het aan het soort apparaat (mogelijk samen met welke USB C poort je gebruikt, als er meerdere zijn) en aan wat aangesloten is welke Alternate Modes ondersteund worden. Op een USB C aansluiting met DisplayPort ('DP' logo) kan je een passieve USB C hub aansluiten met HDMI uitgang.

Je vraag over resolutie en refresh rate is al deels beantwoord door WhatsappHack. Het exacte antwoord is dat je het niet kan weten, tenzij je de specificaties hebt van de hardware dat USB type C heeft. Zo kan je bijvoorbeeld wel via DisplayPort 1.4 (wat als Alternate Mode ondersteund wordt) een scherm met UHD en 60hz aansturen. Met de juiste adapter (mogelijk ingebouwd in een USB C hub, maar ik weet niet of dat al bestaat) zou je hier HDMI 2.0 van kunnen maken. Sowieso kan het 'direct' via Thunderbolt 3, maar dan sluit je eigenlijk een externe PCI-Express videokaart aan. ;)

Over het artikel:
Niet zo spannend. Dit soort 'grabbelwaar' kan je beter in China bestellen. Daar krijg je meer voor minder. Dit is mogelijk wel handig als je zoiets snel nodig hebt, maar dan betaal je wel de hoofdprijs.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 februari 2018 05:32]

4k30. Je gaat er geen 60 overheen pompen met die andere functies er nog bij, dan zou het thunderbolt 3 moeten ondersteunen.
Het zou ook via DisplayPort 1.4 kunnen. Ik weet echter niet of er al apparaten zijn die dit ondersteunen via USB C.

[edit]
De kabel bestaat in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 februari 2018 17:00]

Thunderbolt 3 ondersteunt zelfs 2 4k60 schermen. Daarnaast ondersteunt usb C ook gewoon displayport passthrough waarmee dat gedaan kan worden.
Net gisteren een USB-C hub gekocht met HDMI en displayport dat handig is voor twee monitoren waarvan 1 4K60Hz.

Blijkt bij thuiskomst dat de adapter het volgende ondersteunt:
HDMI 4K 60Hz
OF
Display Port 4K 60Hz
OF
HDMI 1080 30Hz en Display Port 4K 60Hz

Iets zegt me dat ik nog een extra USB-C adapter koop over een paar weken. gelukkig heb ik vier aansluitingen.
Raar nieuwsbericht eerlijk gezegd, lijkt bijna reclame omdat het een Nederlands bedrijf is
Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 22 februari 2018 23:02]

Nederlands bedrijf maar chinese makelij, Xtorm is gewoon een bedrijf dat chinese producten opkoopt en daar zijn eigen merk op plakt.

Zoals hun powerbanken, 2 jaar terug kochte ik in Belgie bij AS Adventure een powerbank, 90 euro betaald voor +/- 10.500 mah

Een week later zie ik hetzelfde model op AliExpress maar een chinees merk, voor $17 ofzo gekocht en na een maandje wachten kon ik ze vergelijken.
En ja plastic casing helemaal hetzelfde behalve de merknaam, dan heb ik het open gedaan en de batterijen en laadcircuit bekeken en ja 100% hetzelfde (circuit board met zelfde layout, kleuren en lettering en interne markering in het casing zelf)
Een product laten fabriceren bij een Chinees is ook vragen om een duplicaat product onder een Chinese naam want zo zijn ze ook. In Europa zijn er genoeg ontwikkelbedrijven die de productie in China uitbesteden.Eens dat veel bedrijven hier in Europa gewoon OEM inkopen met een eigen merknaam maar andersom gebeurt ook. Dus je moet zeker zijn van je claim dat ze gewoon het apparaat ingekocht hebben.
En de klassieke fout van een USB-C hub maken zonder USB-C poorten! Heel leuk dat dit bedrijf een USB-C hub heeft gemaakt waarvan er al 13 in een dozijn bestaan maar verder totaal niet heeft geïnnoveerd. Ik wil een USB-C hub die zich onderverdeeld in 3-4 andere USB-C poorten, de overige poorten zijn redelijk onnodig. Bestaande hubs zijn vooral gericht op het onderverdelen van andere type poorten die over de USB-C bus gaan zoals Ethernet, klassieke USB of HDMI. Helaas kan mijn laptop met maar 1 USB-C poort enkel via die poort laden en kan ik geen andere USB-C randapparatuur tegelijkertijd gebruiken. Gemiste kans, er zijn bestaande varianten van dit product die al veel langer op de markt zijn en er een stuk beter uit zien ook.
De overige poorten zijn redelijk onnodig? Kijk even naar de meest recente Macbook Pro. Daar is deze waarschijnlijk voor bedoeld. Ze komen er laat mee, dat is waar.

Edit;
Verder zit er een USB C aansluiting vlak naast de plek waar de kabel vast zit aan de hub, die opladen support. Kijk maar even naar de meest linker afbeelding. Die "klassieke fout" hebben ze dus niet gemaakt.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 februari 2018 17:48]

Sorcerer wil een Hub met meerdere usb-c uitgangen. Geen charging port.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 februari 2018 18:12]

Dan gaat hij naar de pricewatch en zoekt er een uit, desnoods via aliexpress. Waarom zou toevallig deze ene hub aan al zijn eisen moeten voldoen in plaats van die van een andere misschien wel grotere doelgroep?
Geen idee. Hij maakt het probleem :D
De overige poorten zijn redelijk onnodig? Kijk even naar de meest recente Macbook Pro. Daar is deze waarschijnlijk voor bedoeld. Ze komen er laat mee, dat is waar.
Noem het dan geen USB-C hub maar een ethernet-over-USB-C-adapter of zo iets.
meestal heten ze usb c multiport adapters inderdaad
Yay, 1 usb-c poort op een hub. Dus ik kan hem gebruiken om van 1 usb-c poort op mijn laptop 1 usb-c + usb-a + ethernet + kaartlezer te maken. Heb ik dus nog steeds niets aan als ik 2 usb-c apparaten heb.
Zeker waar, maar deze hub is dan ook ontworpen voor laptops die wel meerdere USB C ports hebben maar niets of weinig anders.
De overige poorten zijn redelijk onnodig? Kijk even naar de meest recente Macbook Pro. Daar is deze waarschijnlijk voor bedoeld. Ze komen er laat mee, dat is waar.
Ik heb een MBPro en heb al mijn USB-A kabels vervangen door USB-C kabels, dus ja, die USB A poorten zijn redelijk onnodig.
Inderdaad, tenzij dit hub iets speciaals heeft, zoals een certificering van kwaliteit voor de USB-PD... Maar ik ziet niks hier.
Aliexpress staat er vol mee... En het is zeker niet allemaal troep.
Inderdaad. 75 euro wat een prijs zeg.. Op Aliexpress al voor 15 euro te krijgen met meer aansluitingen. En werkt perfect!
Kan je een voorbeeld geven? Want volgens mij ben je hier licht aan het overdrijven.
Zit groot verschil in hoeveel apparaten er goed werken tegelijk op dit soort hubs, de snelheid die gehaald kan worden (ook over de SD reader en ethernet poort bijvoorbeeld) en hoeveel Passthrough power ze ook echt aankunnen.

Externe mechanische schijf op usb3 met een SD kaart er in en HDMI connected , en dan bestanden overzetten van de SD naar de HDD. Dan vallen er een hoop door de mand.

Niet dat deze (zogenaamde ?) NL -made dan beter is, maar zomaar de eerste de beste van AliExpress halen lijkt mij vragen om teleurstelling.

Linustechtips had een video die wat dongles vergeleek. Niet voor iedereen relevant (hij beoordeeld aantal devices tegelijk en moest perse ethernet hebben bijvoorbeeld ) maar een goede video om wat te leren is het wel.

Je kan pech hebben voor +/- 15 of geluk. Mensen die meer betalen voor wat zekerheid of support heb ik nooit een slecht idee gevonden:)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 23 februari 2018 09:14]

Mis hierop alleen Ethernet...
Die zijn er natuurlijk ook.

Zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com...1e75a08&priceBeautifyAB=0

Vast nog goedkoper te vinden als je verder dan pagina 1 kijkt.
Komt er op neer dat 75 euro veel te duur is.
Ik vind het opvallend hoeveel die op het ding hier boven lijkt, en het lost direct een van mijn vragen op: waarom alles aan dezelfde kant?

Mijn volgende vraag is dan ook of dat Xtorm ding geen brandend versie van de zelfde producent als dit ding is.
https://nl.aliexpress.com...ece4af6&priceBeautifyAB=0

Deze lijkt er verdacht veel op. Precies hetzelfde design alleen dan iets andere connectors :+
Joh, straks zeg je nog dat dit van Xtorm (¤35) op dit van Vention (¤11,50) lijkt.

Of deze hub van die jongens (¤55) verdacht veel weg heeft van dit dingetje uit het verre oosten (¤24,60)?
Yup, hoogstwaarschijnlijk dus gewoon een ander stickertje.
Nederlandse leveranciers kunnen onmogelijk concureren met Chinezen.
Alleen al omzetbelasting en BTW, garantie, uurloon, verzendkosten en andere factoren spelen een grote rol in prijsstelling.
Nou dan. Dat maakt het artikel toch nog minder nieuwswaardig?
Nu zit je al op $30 en heb je een Realtek 100Mbps ethernet aansluiting.
75 euro is zeker te veel maar waarschijnlijk kan je dat niet vergelijken met het apparaat wat jij nu linked.
Was een snel voorbeeld dat op de eerste pagina stond. Je weet zelf ook wel dat dit veel te veel geld is voor een hub die qua kwaliteit waarschijnlijk niks beter is.
En dan heb je nog de keuze voor de MP Pro 2 USB-C zodat je je MP Pro op kan laden via de HUB.
Het merk uGreen wat te vinden is via Aliexpress heeft zeer degelijk spul met een goeie kwaliteit. Heb er onderhand al meerdere spullen vandaan.

https://ugreen.nl.aliexpr...ch0104.0.0.11f94517icdGH2
Inderdaad, ik kijk altijd eerst naar uGreen voordat ik bij andere merken ga kijken als ik iets wil kopen.
Laatst nog een USB 3 -> ethernet adapter gekocht voor iets van ¤7.
Alles werkt gewoon zoals het hoort en de bouwkaliteit was verassend goed: plastic en kabel voelde juist het tegenovergestelde van goedkoop aan.
Zal misschien in dezelfde fabriek gemaakt worden. Zou niet voor het eerst zijn dat goedkoop spul uit China een ander merknaampje krijgt en dan voor het 5 voudige verkocht word.
Haha, daar dacht ik ook meteen aan.
Ik heb dat gehad met een afstandsbediening voor KODI. Bij AliExpress voor ¤ 4,- en bij een Nederlandse webshop voor ¤ 16,-

Het enige verschil was het logo, maar ze hadden beiden exact hetzelfde mankement.
Je kunt er zelfs 1 van Dell kopen voor $50: https://www.amazon.com/De...&keywords=dell+usb-c+dock

Ik zag dat helaas pas nadat ik een chinees ding via amazon besteld had..
Op zich werkt mijn hub prima maar voor een beetje extra had ik denk ik liever een dell logo op mijn chinese hub;)
die hebben wij hier gehad. het kabeltje gaat onwijs snel stuk helaas. Al 3 stuks retour gestuurd voor reparatie.
Geen USB-pd, dus een ander product....
Aliexpress staat er vol mee... En het is zeker niet allemaal troep.
Nou wel een hele grote hoeveelheid daar van, en ik zou ook niemand een USB hub aanraden van een Chinese website, of je moet er zeker van wezen dat hij van goede kwaliteit is, en raad al helemaal niemand een onbekende goedkope USB lader aan.

Heb vaak gezien vooral op YouTube dat hij door brandde en je spullen vernielde, maar dat kan je ook met de goedkope spul in Nederland hebben, zo als Trust en zo.

https://www.youtube.com/watch?v=3Hdn0MuCK_0
Waarschijnlijk is dit gewoon zo'n ingekochte rebrand.
Vorig jaar kocht ik deze op Amazon (https://www.amazon.de/gp/product/B01MZ0HFDG) met 3 USB's, USB-C, ethernet, HDMI, SD en microSD.

Wat maakt dit artikel zo nieuwswaardig?
Omdat er nu een Nederlands bedrijf is dat een logo’tje op dezelfde Chinese meuk zet? :P
Ik moet ook zeggen dat ik al een aantal andere usbc adapters heb gezien met bijna hetzelfde ontwerp, kennelijk vinden ze het nogal leuk om zo'n soort ellipsvorm te maken
Waarschijnlijk het punt dat het nu door een Nederlandse fabrikant gemaakt is, maar ook dit zegt weer niet heel veel natuurlijk. De fabrikant kan het product net zo goed in dezelfde fabriek laten maken als het exemplaar wat jij op Amazon kocht, dus echt nieuwswaardig is dit niet te noemen inderdaad...
Waarschijnlijk het punt dat het nu door een Nederlandse fabrikant gemaakt is, maar ook dit zegt weer niet heel veel natuurlijk. De fabrikant kan het product net zo goed in dezelfde fabriek laten maken als het exemplaar wat jij op Amazon kocht
Dan het is geen fabrikant. ;)
Hij lijkt wel een beetje op de Satechi USB-C hub met Ethernet die ik hier heb liggen. Niet helemaal, maar komt wel in de buurt.

Al die hubs hebben een beetje hetzelfde uiterlijk, dus echt uniek is het niet.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey87 op 22 februari 2018 16:13]

Juist, daar lijkt ie idd op kon er even niet opkomen.
Die is er volgens mij ook in diverse kleuren ook roze.
Heel leuk, maar het ontwerp is een typische Satechi kloon die je 13-in-een-dozijn op Aliexpress ook ziet. Waar blijven de multi-functie hubs die USB-A en HDMI 4k60 of Displayport 4k60 biedt? HDMI op 4k30, daar heb je in de praktijk niet bijzonder veel aan in mijn ogen, en DisplayPort kom je helaas maar te weinig tegen in dit soort hubs.
Inderdaad, lijkt ook heel erg op deze hub: Tikko USB-c hub. Alleen heeft die nog een aantal extra poorten, verder qua kleur en design is het bijna identiek, een kleiner broertje..

Zelf heb ik die Tikko hub, voor mij voldoet HDMI 1.4 want ik heb een 60Hz 1440p scherm. Had zelf ook liever een hub gehad met Displayport of HDMI 2.0, maar zoals je al noemt, zijn die er gewoon niet?
Tja ik wil toch ook graag bedraad ethernet zodat ik de volle 750/750 snelheid waar ik voor betaal kan halen. De hub die ik nu heb voldoet in ieder geval voor mijn huidige setup!
Kan je bij dit soort adapters meerdere aansluitingen tegelijkertijd gebruiken of is dat niet mogelijk?
Dat vaak wel hoor, daar zijn ze juist voor gemaakt. Dus laden, data transferren en een monitor tegelijk gebruiken is juist waar ze voor bedoelt zijn. :)
Maar dan aan verminderde snelheden vermoed ik? 4k30 en daarbij nog eens volledige USB 3-snelheden zitten er vast niet in? Alsnog best mooi!
Een Thunderbolt 3 aansluiting kan als ik het goed heb 40Gb/s aan, dus dat zit wel snor :)
Werkt dit ook met Displaylink? Want dan kan het dienen als goedkope docking oplossing.
Nee, dit werkt anders dan een DisplayLink dock. Over het algemeen beter, maar niet in alle gevallen gelijkwaardig. Zo was ik gewend dat ik via mijn DisplayLink dock via één kabel twee schermen kon aansluiten, via één zo'n kastje gaat dat niet.

Toch zal het in veel gevallen een goedkopere oplossing zijn welke minimaal net zo goed functioneert. Ik heb nu het dock nog staan voor de oudere laptops, maar gebruik al een tijdje zo'n kastje (zonder ethernet) voor een MacBook Pro op een groter scherm te krijgen. Ik heb minder problemen met het beeld omdat DisplayLink niet perfect was (artefacts in OS delen zoals navigatiebalk en trager met verversen van het beeld) en het beeld is vanaf het begin al aanwezig i.p.v. moeten wachten op de drivers. Nadeel vind ik wel dat de laptop nu enkel werkt als hij ook daadwerkelijk aan het stroom hangt, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan het verloopstukje welke zelf stroom nodig heeft.
Leadzoe 5 in 1 USB 3.1 Type C to 2 USB 3.0 Ports Hub SD TF Card Reader RJ45 10 100 1000 Gigabit Ethernet Network Adapter Cable
http://s.aliexpress.com/UBrquumq?fromSns=Copy to Clipboard
(from AliExpress Android)

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 februari 2018 16:15]

Welke dan weer zonder monitor aansluiting is.

Mijn ervaring met zulke onbekende Chinese merken is vooral voor dit soort producten niet zo geweldig. Neemt niet weg dat deze redelijk aan de prijs is. Voor de helft (en geregeld in de aanbieding) heb je een Aukey (welke dan weer wel de Ethernet aansluiting en SD kaartlezer mist): https://www.amazon.de/gp/product/B071L6GTD2

Maar goed, blijft wel een totaal product welke als hij goed werkt toch het geld waard kan zijn.
Voor een kaartlezer had je 99% van de tijd een losse cardreader nodig. Nu nog tenzij je alleen SD kaarten hebt. Tegenwoordig kun je ook prima kabels bestellen bijv DP -> USB C, wederom geen hub nodig.

Had er een maar gebruik hem al tijden niet meer.