Kamer stemt voor voordracht Ronald Prins als deskundig lid toetsingcommissie Wiv

De Tweede Kamer heeft dinsdag, met uitzondering van de Partij voor de Dieren, gestemd voor de voordracht van de oud-directeur van Fox-IT, Ronald Prins, als deskundig lid van de toetsingscommissie van de nieuwe Wiv, oftewel de 'sleepwet'.

Er werd gestemd over een brief van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, waarin deze afgelopen vrijdag de leden van de toetsingscommissie, oftewel TIB, en de leden van afdeling klachtenbehandeling van de CTIVD voordroeg. Die zijn nodig vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wiv 2017, die ook wel de 'Sleepwet' of de aftapwet wordt genoemd. Daarin noemde de commissie Ronald Prins als eerste kandidaat voor 'deskundig lid' van de toetsingscommissie, die de inzet van bevoegdheden door de inlichtingendiensten moet controleren.

De Kamer is met de voordracht akkoord gegaan en volgens de procedure van artikel 99 van de nieuwe wet moeten nu nog een aantal ministers een keuze maken uit de voorgedragen personen. De TIB hoort uit drie personen te bestaan, van wie twee afkomstig uit de rechterlijke macht. In de voordracht zijn daarvoor rechters Moussault en Mooy voorgedragen, respectievelijk werkzaam bij het hof Den Haag en het hof Den Bosch.

Op de tweede plaats voor deskundig lid staat hoogleraar Bart Jacobs. De vaste commissie schrijft in haar brief dat er veel waarde wordt gehecht aan de volgorde van voordracht en dat er volgens de wet eigenlijk drie kandidaten voorgesteld hadden moeten worden. Verder schrijft de commissie: "Gesteld voor de moeilijke taak ook hier een voordracht te doen, heeft de BC na ampel beraad geoordeeld dat er bij de start van de TIB vooral concrete praktische deskundigheid voorhanden moet zijn en dat dit onverlet laat dat er op termijn (ook) zou moeten worden voorzien in deskundigheid met een meer reflexief karakter."

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom is kritisch over de voordracht en schrijft dat de benoemingscommissie 'via een beter proces voor meer vertrouwen had kunnen zorgen'. Ronald Prins maakte eind vorig jaar bekend te vertrekken bij Fox-IT en heeft zich in het verleden als voorstander van de nieuwe Wiv getoond. Hij was in het verleden kortstondig in dienst bij de AIVD. Op 21 maart vindt er een referendum over die nieuwe wet plaats.

toetsingsproces wiv

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-01-2018 • 18:37

110

Reacties (110)

110
85
44
4
0
16
Wijzig sortering
Het is eigenlijk lachwekkend hoe dit proces is gelopen. Net voor het zomerreces nog even stemmen voor de sleepwet, nu ook uit het niets weer stemmen voor het deskundig lid terwijl er niet eens de normaal benodigde drie aangedragen kandidaten zijn.
Referendums in de toekomst niet meer toelaten, maar deze laatste mag nog één keer meedoen voor spek en bonen.

Het eeuwige gezwam en dat ouwe jongens krentenbrood komt mij mijn strot uit. Ik mag nu welgeteld zeven volledige jaren stemmen in Nederland, maar keer op keer lijkt de politiek niet wat het is en komt men terug op eerder gemaakte en beloofde afspraken. Als ik dit soort dingen naar mijn klanten of naar mijn baas doe kan ik zwaaien naar mijn baan en centen, maar in de politiek kan dit allemaal zonder enige problemen, zelfs de D66 draait volledig bij en zelfs Kees Verhoeven, die graag zieltjes wint op Reddit voor IT en privacy keert ons de rug toe.

Ik begin eindelijk de 'extremisten' te begrijpen en te geloven die er alles aan doen om Nederland een vrij land te houden, terwijl het lijkt dat ze doorslaan in hun drang naar transparantie en openheid zijn zij wellicht de enigen die wel hun best blijven doen, wellicht had ik toch maar PPNL moeten stemmen.
Jij bent erg boos en teleurgesteld en dat snap ik..

Ik weet ook niet hoe een en ander ooit teruggedraaid kan gaan worden. Deze generatie heeft onze privacy uit de handen laten glippen, terwijl een ander deel van diezelfde generatie altijd tevergeefs alarm heeft geslagen, althans het afkalven heeft weten te vertragen hier en daar en maar mondjesmaat.

De vorige generatie heeft voor onze vrijheden gevochten en genieten nu maar van hun oude dag. De nieuwe generatie, degenen die wij hoopvol aankijken om de gedane schade misschien te herstellen, interesseert het geen rooie biet. Echt helemaal niets. Ik ken geen een jongere die privacy belangrijk vindt. Nop.

Dus onder de dubbele streep is het saldo niet erg positief. Zelfs mensen die altijd zich uitspraken voor privacy laten het vermoeid maar varen, want van alle kanten wordt er gevreten aan onze privacy taart. Internet, Mobiel, GPS, Smart TV's, camera's over iedere kilometer van de snelwegen en straathoeken, glurende reclame borden, anoniem reizen wat steeds verder onmogelijk wordt gemaakt en cash wat langzaam uitgefaseerd aan het worden is.. ik kan nog wel een uurtje doorgaan. Feit is dat als deze processen allemaal voltooid zijn wij eigenlijk praten over een totalitaire controle staat.

Petje af dat hebben ze slim gedaan, maar of ik er blij van ben?
Ik denk dat je dit alleen oplost en kan terugdraaien door zelf in de politiek te gaan. Als kiezer kun je het verschil eigenlijk niet meer maken. Helaas is het aanzien van politiek zodanig slecht, dat je weinig goede kandidaten zult zien op de kieslijsten. De meesten zijn onkundig, met name op het gebied van IT, high tech en privacy.

Kortom, ga zelf de politiek in bij een bestaande grote partij. Zorg tevens voor wat medestanders om ook de politiek in te gaan, en dan kun je de politiek van binnenuit veranderen.
Hahaha! </sarcasm>
Nee, wat je moet doen is een volksreferendumpartij (VRP) oprichten en in het partijprogramma onwijzigbaar vastleggen dat geregeerd wordt middels internetreferenda.
Wat de meerderheid kiest, daar wordt in het kabinet voor gestreden.
Moet je opletten hoeveel leden je krijgt...
Zoals GeenPeil dus? Die haalden nog geen 5000 stemmen bij de laatste verkiezingen...
Misschien teveel gelieerd aan het GeenStijl-gehalte?
en vertrouw jij op de bevolking dat zij deskundig genoeg zijn om over alles te gaan stemmen?
Alsof de regerende mensen beslissingen nemen op basis van deskundigheid.
Dat is de elitaire propaganda om ons de mond te snoeren.
De mensen in de regering handelen in het belang van henzelf (carriëre, geld op Zwitserse bankrekeningen, vrienden diensten verlenen die daarna weer een dienst terug verlenen, commissariaten etc.) of van de puppet masters (zoals Angela Merkel gedwongen wordt om het globale immigrantenprogramma van Soros c.s. uit te voeren), maar zeker niet in het belang van het volk wanneer er een afweging gemaakt moet worden. Maak jezelf maar niets wijs wat dat betreft.
Ik denk dus dat we beter af zijn wanneer het volk, het is immers een democratie, een bepalende stem krijgt, en niet de elite (niet dat die dat ooit toe zal staan--zie Fortuyn...).
Als alle tweakers op de Piraten Partij hadden gestemd was de sleepwet waarschijnlijk gestopt. Niet vanwege een meerderheid, maar vanwege het politiek signaal. Vergelijk de Partij voor Dieren: met 2 vrouw in de kamer toch redelijk succesvol op wetgeving m.b.t. dierenwelzijn.
Op het gebied van burgerrechten en privacy doet de PvdD het van de zittende partijen het best. Daar kan je dus ook op stemmen.
Klopt, PvdD stemt het meest privacy vriendelijk in de Tweede Kamer, maar ze zijn vaak niet aanwezig in de debatten rondom dit onderwerp, dan heb ik liever een club die dat als speerpunt heeft. Privacy is voor andere partijen toch vaak inwisselbaar. Maar ik ben biased.
Dat heeft meer met de politieke competentie te maken van de PvdD. Hun programma is gematigd links, en ze hebben genoeg politiek gevoel om coalities te smeden voor hun moties. De PP zijn amateurs. Die waren net zo kansloos geweest in de Kamer als ze nu in de verkiezing bleken.
Bij een bestaande partij kom je er niet in. Word maar lid bij de vvd, d66, pvda, whatever. Het partijkartel bepaalt de agenda, niet mensen zoals jij. Je wordt weggestemd. Er is heel veel geld bij deze veranderingen gemoeid. Er hangen carrieres van af. Mensen hebben al steun toegezegd.

De beste manier om het te veranderen is een nieuwe politieke partij. het is nu wachten tot de volgende opstaat die een alternatief kan bieden aan het volk middels een nieuwe partij zonder zo gek te zijn als wilders of baudet.en dan hopen dat ie lang genoeg blijft leven.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

Ach ja het partij kartel.

We zitten inmiddels al op 13 partijen in de Kamer. Ben benieuwd waar het eindigt.
Ik bedoel het kartel binnen een partij, niet een kartel van partijen.
Kom een keer uit je bubbel, van alle mensen die ik ken maken de jongeren zich nog het vaakste druk om privacy. Een aantal ervan snapt hoeveel je kunt doen met wat data. Oa omdat een nog kleiner aantal dit al aan den lijve heeft ondervonden door doxen delen van naaktfotos slutshaming etc etc.

Het zijn de mensen van boven de 30 die het vaak geen ruk interesseert tenzij ze in de it werken. mensen die de stasi nog hebben meegemaakt en in die tijd een beetje hebben opgelet uitgezonderd. maar dat blijken er minder te zijn dan ik dacht.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

Het is duidelijk dat jouw en mijn bubble niet dezelfde zijn.
Ja dat is zo. Er zijn vast ook genoeg mensen van middelbare leeftijd die zich er wel voor interesseren.
Even voor de duidelijkheid, als jij je geboortedatum hebt verwerkt in je username zijn wij van het zelfde bouwjaar..
Nee, je kan je verzetten door alles te versleutelen, bijvoorbeeld je harddisk, je telefoongesprekken, je chatgesprekken, je email etc. etc.

Maar bepaalde dingen kan je gewoon niet ontlopen, zoals ANPR camera's en dat stoort.
Nou en, je hebt toch niets te verbergen?

Serieus nu, je hebt helemaal gelijk. Met een beetje geluk heeft jouw generatie er niet zo veel last van.
Iedereen heeft voldoende te verbergen.. jij doet je deuren/ramen toch ook op slot? ;-)
Zelfs sarcasme weet ik nagenoeg onopgemerkt te verbergen.
Welkom in de echte wereld, waar beloftes niets betekenen en macht alles. Naast hoe de politiek zo opzichtig helemaal niks op heeft met haar burgers, valt mij ook de apathie van de bevolking zelf op. Hoe vaak lees je bij berichten over privacy wel niet de eeuwige dooddoener dat iemand toch niks te verbergen heeft? Het interesseert mensen blijkbaar niks, als ze hun hypotheekrenteaftrek maar houden en op zomer- en wintervakantie kunnen. Ik val zelf ook onder die apathie; ik ga geen protest ofzo organiseren, maar als iemand het wel doet (en ik ben ervan op de hoogte), zou ik wel meelopen.

Je ziet hetzelfde bij veel andere problemen: gaswinning in Groningen, bevolkingskrimp in alle buitengebieden, leenstelsel voor studiefinanciering. Als het iemand niet direct raakt, is het niet interessant genoeg om iets mee (of voor) te doen, en kan de politiek ongestoord haar gang gaan. Af en toe een adviesje van de Raad van State in de wind gooien en verder.
Zou een protest helpen denk je? Hoe zie je dat voor je? Was het 'nee' tegen het Oekraïneverdrag ook niet een grootschalig protest? Is het succes van Wilders/PVV ook niet een grootschalig protest?
Precies: Ja, je mag protesteren. Je mag klachten indienen en bezwaren maken en als je geld en geduld genoeg hebt kun je een rechtszaak aanspannen, maar bij de echt belangrijke zaken maakt het vaak bar weinig uit, want de overheid keurt zijn eigen vlees.

Voorbeeldje: De overheid zit vuistdiep in Schiphol, KLM en Shell, dus die krijgen vergunningen en belastingdeals waar je met je verstand niet bij kunt als gewone burger of bedrijf. Voor een auto betaal je BPM, BTW, wegenbelasting, assurantieheffing en ook de brandstof is meer accijns dan werkelijke kosten. Je auto moet natuurlijk regelmatig gekeurd qua uitstoot, want 'we' moeten aan de Parijse milieu-akkoorden voldoen. Intussen betaalt de luchtvaart NIETS aan belasting en BESTAAN er niet eens regels qua vervuiling voor vliegtuigen. Die uitstoot wordt gemakshalve ook niet meegeteld bij milieu-akkoorden! Dus Schiphol mag groeien als kool – half miljoen vliegbewegingen in 2017 – terwijl onze gemeente 40 windmolens van het formaat Euromast door de strot gedrukt, want dat is beter voor het milieu.

En als er dan een rechtszaak van komt, wordt dat afgewezen. Ik ben vóór milieu-maatregelen, maar op deze manier is het dweilen met de kraag open.
Je mag inderdaad protesteren maar niet raar opkijken dat de politie je dan komt opzoeken en je dan lastigere baan kan krijgen. En straks met de WiV kunnen ze je helemaal makkelijk opzoeken.

Dat Ronald Prins nu gekozen is, kan die mooie een doof pot creëren dat door zijn adviezen weinig verkeerde beslissing zijn genomen met ICT en overheid. Heeft waarschijnlijk heel veel miljarden gekost. Wat veel mensen hier waarschijnlijk ook blijkbaar niks over geven.

Ik zou graag weer piratenpartij weer stemmen maar met de WiV en etc heb ik volgens mij niet zo veel keus meer en moet ik maar iets extremer stemmen, misschien leren mensen er dat nog iets van.
De echte wereld

https://www.rtvutrecht.nl...xibel-cameratoezicht.html

Henk en Ingrid willen camera's zelfs in het Groen Links bolwerk.
Ja, wekt niet echt veel vertrouwen om meteen bij de eerste stap al de wettelijke procedures te negeren.

Daarom mensen: Stem tegen de WiV in het aanstaande referendum. Hoe meer er tegen zijn, hoe moeilijker ze het kunnen negeren.


Iets anders:
Kan Tweakers een reeks praktische artikelen maken "hoe je privacy te beschermen tegen de WiV?".

Uitleg over zaken als VPN, TOR, je eigen server opzetten en beveiligen voor files. Etc.

Ik schat dat veel mensen hier baat bij zouden hebben.
Ze mogen het dan wel noemen: "hoe je privacy te beschermen tegen een totalitaire en mogelijk kwaadwillende overheid"

Want laten we eerlijk zijn dat is duidelijk waar dit heengaat. Tegen beter weten in je zin doordrijven omdat je meer controle wilt over de maatschappij. Koste wat het kosten gaat.
Anoniem: 857639 @True23 januari 2018 19:39
D66 is al eens eerder dictatoriaal bezig geweest.. normaliter als een kamerlid onderweg is wordt het stemmen voor wetsvoorstellen verzet.. maar bij de nieuwe donorwet 'verbiedde' D66 dit en waarom? Omdat net die kamerlid van Partij voor de Dieren hun wetje naar de shredder zou laten smijten..
Dit is offtopic en ook nog eens niet waar. Bij de stemmingen dient iedereen aanwezig te zijn. Als een kamerlid uitstel aanvraagt voor de stemming over een bepaald agendapunt dan wordt dat normaal gesproken altijd 'gegund'. Een meerderheid van de Kamer kan trouwens altijd een stemming uitstellen. D66 kan dit niet verbieden. De Kamervoorzitter gaat over de orde. Zoals je wellicht weet is dat mevrouw Arib. Zij is geen lid van D66, maar van de PvdA. Dat maakt overigens niet uit, want ze wordt geacht als voorzitter boven de partijen te staan.

Voor zover ik weet is er geen verzoek gedaan de stemming over de initiatiefwet ADR uit te stellen.

Ik snap dat je boos of teleurgesteld bent over de WIV. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Maar je voorbeeld is slecht gekozen en onwaar.
Hou toch eens op over de sleep wet. De helft van alle Nederlanders gooit alles zo op straat via sociale media. Niemand lees de voorwaarden en permissies die apps nodig hebben. Geloof me Google weet meer over jou dan de staat.
Waar jij je meer zorgen over moet maken is dat wij Nederlanders dit allemaal zo maar slikken. Het maakt totaal niet uit wat ze in den haag bedenken de slapende Nederlanders vinden het wel best. Als de accijns op benzine in Frankrijk maar 2 cent omhoog gaat staan alle straten daar vol met mensen die protesteren en Ligt het land een week plat . Ook het schijn proces van democratie on Nederland slaat nergens op. De 2 na grootste partij van Nederland heeft niets te vertellen. Dat zijn 1,4 miljoen Nederlanders . Eigenlijk zou misschien net zo goed een dictatuur kunnen hebben. Nu worden de arme armer de rijken rijker en bedrijven lachen zich rot maken illegale belasting deals en betalen een schijntje... buitenlanders die in Nederland komen werken en belasting betalen. Kunnen 10 jaar lang 30% korting genieten .
Scholen zijn niet meer betaalbaar.
150 euro in de maand zorg premie betalen terwijl er miljarden op de bank als reserve staan... 67+ pas met pensioen mogen en er alles aan gedaan wordt van uit den haag om te zorgen dat je echt niet eerder met pensioen kan gaan .

Kom nou eens van je luie gat mensen in Nederland wordt eens wakker . Of doe net als ik ga lekker in het buitenland wonen :)
Anoniem: 636203 @True24 januari 2018 11:27
Het is door dit soort dingen dat ik er van overtuigd ben geraakt dat de democratie eigenlijk op zijn laatste benen loopt. De politici hebben gewoon niet meer het fingerspitzengefühl om te weten wat nog wel en niet kan in een vrij, democratisch land.

Het opofferen van iedereens privacy en mogelijk misbruik daarvan door de overheid is één zo'n onderdeel. Het censureren van pers onder het mom van 'nepnieuws' is weer een ander voorbeeld.

Dit alles gaat uiteindelijk leiden dat de bevolking zo ontevreden wordt dat iemand op een gegeven moment zijn kans ziet om de macht te grijpen en een pseudo-dictatuur zoals in Hongarije, Polen of Turkije hier gaat opzetten. In het begin kan deze pseuo-dictator nog wel weggestemd worden, maar uiteindelijk zal een pseudo-dicator de wetten zo veranderen dat hij feitelijk permanent aan de macht kan blijven.

Mark my words!!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 30 juli 2024 19:21]

Als het maar uit hun eigen clubje komt he. Fox-IT is al fantastisch, dus waarom niet hé? :X
Het andere gekozen lid is Bart Jacobs (staat zelfs in hetzelfde artikel), hij is onder andere voorzitter van de adviesraad van Bits of Freedom. Kortom, in tegenstelling tot wat de boze reacties hier je zouden doen denken worden er wel degelijk commissieleden uit verschillende groepen gehaald.
Maar Jacobs is dus tweede keuze, terwijl de overheidsgezinde en fel voorstander van de sleepwet Prins als eerste keuze naar voren wordt geschoven. Het is echt ongeloofelijk en zo wordt het nogal een wassen neus. Prins hoort absoluut niet thuis in die commissie. Walgelijke en zeer gevaarlijke vertoning dit.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2024 19:21]

Ah, ik heb het misschien iets te vluchtig gelezen. Ik dacht dat wel meer plaatsen voor deskundige leden zouden zijn, maar het is er blijkbaar maar 1? Dat is inderdaad (onafhankelijk van wie het wordt) niet heel handig. :|
Ronald Prins als eerste kandidaat voor 'deskundig lid' van de toetsingscommissie
[..]
De TIB hoort uit drie personen te bestaan, waarvan twee afkomstig uit de rechterlijke macht. In de voordracht zijn daarvoor rechters Moussault en Mooy voorgedragen
[..]
Op de tweede plaats voor deskundig lid staat hoogleraar Bart Jacobs. De vaste commissie schrijft in zijn brief dat er veel waarde wordt gehecht aan de volgorde van voordracht en dat er volgens de wet eigenlijk drie kandidaten voorgesteld hadden moeten worden.
Als we het erover eens kunnen zijn dat drie min twee gelijk is aan één, dan is er dus slechts plek voor één "deskundig lid".

Wat klopt er allemaal niet:
  • Eigenlijk hadden er volgens de wet drie personen voorgedragen moeten worden, dat zijn er slechts twee geworden. (De wet is nog niet eens van start gegaan en wordt nu al overtreden, goed begin...)
  • Van de twee personen die zijn voorgedragen is er eentje gekozen, met (als ik het commentaar mag geloven) geen enkele andere reden dan "hij was de eerste voordracht". Zelfs een "we staan achter de redenen waarom hij als eerste is voorgedragen" kon er kennelijk niet vanaf? Als de daadwerkelijke benoeming op zo'n manier gaat, waarom doen we dan überhaupt nog de moeite om meerdere kandidaten voor te dragen!?
  • Er moeten twee rechters in de commissie en er zijn er precies twee voorgedragen. Ja lekker dan, wat is op deze manier het nut van een voordracht en een "losse" benoeming? Gooi dan de schijnvertoning helemaal overboord en benoem ze gewoon meteen...
Iedereen die zich nog afvroeg of ie voor gaat stemmen of juist tegen bij het referendum: laat even goed tot je doordringen dat dit de manier is waarop wordt omgegaan met het enige mechanisme om misbruik van het sleepnet te voorkomen...!!
De reden dat Prins is gekozen kunnen ze dan ook niet op papier zetten.

Hij is sowieso voor de wiv. Sterker nog, hij is voor het compleet afschaffen van het begrip privacy. zie https://www.volkskrant.nl...oveel-te-vrezen~a4292111/
Paywall, maar de titel zegt al genoeg.

Je kunt hem met de beste wil van de wereld nog niet als een klein beetje objectief zien. En dat weet de kamer ook wel. Dit is het old boys network in actie. Ze schakelen prins in als expert, dan heeft hij werk, en hij hoeft niet eens veel te doen behalve meeknikken. dan hebben ze allemaal hun zin.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

Van de twee personen die zijn voorgedragen is er eentje gekozen, met (als ik het commentaar mag geloven) geen enkele andere reden dan "hij was de eerste voordracht". Zelfs een "we staan achter de redenen waarom hij als eerste is voorgedragen" kon er kennelijk niet vanaf? Als de daadwerkelijke benoeming op zo'n manier gaat, waarom doen we dan überhaupt nog de moeite om meerdere kandidaten voor te dragen!?

Er moeten twee rechters in de commissie en er zijn er precies twee voorgedragen. Ja lekker dan, wat is op deze manier het nut van een voordracht en een "losse" benoeming? Gooi dan de schijnvertoning helemaal overboord en benoem ze gewoon meteen...
Wie was er verantwoordelijk voor het voordragen van kandidaten? Kon elk Kamerlid dat doen? Als je leest dat de benoeming vrijwel unaniem was (iedereen behalve PvdD), dan zou je kunnen zeggen dat iedereen in de TK het er wel best vond?

Dat vind ik overigens vreemd, want er zijn wel meer partijen die tegen de sleepwet zijn, toch? Dan zou ik zeggen dat die leden ook tegen deze benoeming zouden stemmen.
Ik durf het behalve walgelijk bijna corrupt te noemen. Reken maar dat de kamer en prins erop hopen een mooie relatie op te bouwen waarin ze elkaar de hand boven het hoofd kunnen houden. Als hij ze nu mooi naar hun bekkie zoent krijgt fox it nog meer aanbestedingen

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

Fox-IT is nu toch GCHQ Brits?

[Reactie gewijzigd door bitshape op 30 juli 2024 19:21]

Het is een van oorsprong NL bedrijf in Brits eigendom wat in meerdere landen opereert.
Kijk dit kan twee kanten op werken.
Net zoals in de VS met de vorige FCC chairman Wheeler die ook bij de kabelindustrie gewerkt had maar wel kritisch was en goede besluiten nam omdat hij toch bekend was met de industrie.

Of het gaat zoals met Ajit Paij die het nu is en gewoon een sockpuppet is voor zijn zakelijke vriendjes.

Het heeft natuurlijk ook voordelen ze maken deze meneer niks wijs lijkt mij met zijn ervaring.

Moeten maar kijken wat het gaat worden
Het verschil tussen Wheeler en Prins is dat Prins helemaal niet kritisch was/is en Wheeler wel.. Ik geloof er niets van dat Prins zijn mening 180 graden heeft gedraaid tov de Wiv
Anoniem: 1031525 @Liberteque23 januari 2018 19:14
Het verschil tussen Wheeler en Prins is dat Prins helemaal niet kritisch was/is en Wheeler wel.. Ik geloof er niets van dat Prins zijn mening 180 graden heeft gedraaid tov de Wiv
Waarom niet? Pechtold en Buma zijn toch ook 180 graden gedraaid? ;)
De Staat is vaste klant voor Fox-IT.. dan kraak je de overheid niet af ;-)
Dat hoeft niet per se. Kijk naar Halbe Zijlstra, die zijn standpunten aanpaste aan zijn positie. Juist als je positief bent over de Wiv zou je kritisch willen zijn als toezichthouder, om aan te tonen dat het echt wel positief kan zijn.
Ze maken Ronald Prins idd niets wijs, hij is een van de voorstanders van dit soort wetgeving, hij snapt wel hoe die mensen denken.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

Anoniem: 464382 23 januari 2018 18:51
Wat de fuck. Zijn die mensen echt zo corrupt daar... "Laten we een voorstander gebruiken" Waar gebeurt dat ookalweer ook? Ohja corrupte landen zoals Turkije waar tegenstanders de mond gesnoerd worden en de voorstanders in de politiek worden gelaten en op zulke plekken worden gezet. Het is dat het referendum nog komt maar ik ben woedend.
De kamer had al aangegeven de uitslag van het referendum compleet te gaan negeren. De politiek negeert de burger nu al jaren en het zou mij niets verbazen als er ineens mensen massaal chaos gaan trappen op straat of in den Haag. Het is niet dat ik daar nou zo op zit te wachten maar je kunt er donder op zeggen dat wanneer je de burger BLIJFT negeren dat er een keer opstand komt. Het is niet voor niets dat de PVV de tweede grootste partij van Nederland is, want dat sentiment leeft bij vele mensen.

Maar goed, Helaas werkt de politiek nou eenmaal zo en maakt het eigenlijk geen donder uit waar je nu op stemt, want ze doen toch wel waar ze zelf zin in hebben.
Corruptie ten top!

Edit: Ik gok dat de minners denken dat ik biased ben en een PVV stemmer ben, ik zal jullie uit je droom halen, ik kan me in geen enkele partij vinden in Nederland. Overigens gaat het over de WiV en daar komt een referendum over, dat referendum gaat genegeerd worden door de kamer omdat ze dit zelf al aan hadden gegeven. Lijkt me vrij on topic he :P. Ach ja al die like/dislikers (oftewel subjectieve meningmodders) zouden eens een baantje moeten zoeken als reviewer of iemand die anderen mag beoordelen. Aangezien we hier weinig hebben aan subjectiviteit (want voegt niets toe aan het onderwerp, én wordt ook nog eens nooit onderbouwd met argumenten).

[Reactie gewijzigd door jimzz op 30 juli 2024 19:21]

Anoniem: 857639 @jimzz23 januari 2018 19:33
Ho even.. Ik heb veel op de PVV gestemd.. maar ga dat denk ik niet meer doen omdat Geert wel blert.. maar vaak het tegenovergestelde flikt.
Hier heeft bijvoorbeeld alleen de Partij voor de Dieren tegengestemd.
Uhm de PVV is wel de laatste waar je op moet stemmen als je geen Stasi wilt. Iets met het verbieden van boeken en zo meer.
Anoniem: 686983 @jimzz23 januari 2018 19:19
Toch heeft de PVV hier ook niets gedaan voor je. Alleen PvdD.
Voor mij? Je gaat er dus van uit dat ik een PVV stemmer ben? Ik zal het sterker nog vertellen, er is geen enkele partij waar ik me bij thuis voel. Dus een beetje jammer maar goed.
Anoniem: 686983 @jimzz23 januari 2018 19:38
Sorry, je hebt gelijk. Dat was een verkeerde aanname van me. De PVV-stemmers die dit artikel lezen kunnen hun voordeel ermee doen.
Je weet toch inmiddels wel dat referenda niets voorstellen?
Dat er niets mee wordt gedaan betekend niet dat ze niets voorstellen. Kijk bijvoorbeeld naar de PVV zoals ze nu in de fractie staan. Daar heeft het referendum aan meegeholpen, en politieke partijen zijn wel degelijk afgerekend op het negeren van referenda. En kijk naar de afrekening van de PvdA. Als de cijfers er echt niet om liegen, zullen sommige partijen zich toch achter hun oren krabben als ze Asscher in de hoek zien zitten met minder clubleden dan de Eindhovense Boys.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Hoewel de grote achterban van Buma er blijkbaar geen moeite mee heeft dat hij vantevoren aankondigt het referendum naast zich neer te zullen leggen, als 'ie de kans krijgt.
Anoniem: 464382 @ajolla24 januari 2018 18:12
Daar zal die volgende verkiezingen veel spijt van krijgen als ie dat echt gaat doen. Tuurlijk weet ik dat deze huidige referendum wetten te weinig kracht hebben maar ik heb het over de aandacht die erbij komt. Elke tante en oom weet nu wat de sleepwet is en hierdoor wordt de druk opeens heel hoog om die wet toch maar te schrappen.
Hoe zo'n benoemingscommissie het in het hoofd haalt om iets politieks (van de overheid) dat nog niet eens draait aan te pakken via iets dat gericht is op pragmatisme in plaats van gegronde argumenten??

"de BC na ampel beraad geoordeeld dat er bij de start van de TIB vooral concrete praktische deskundigheid voorhanden moet zijn en dat dit onverlet laat dat er 'op termijn :*) (ook) :+ ' zou moeten worden voorzien in deskundigheid met een meer reflexief karakter."

Kortom: We gaan niet vooruitkijken naar de mogelijke gevolgen van beslissingen die we alléén nu voor de eerste keer kunnen maken; nee: Eerst de boel kortzichtig op de rails zetten en dan nèt doen alsof de zodoende niet-vermeden, fundamentele, fouten achteraf nog "reflexief" gerepareerd gaan kunnen worden.. Yeah - right; maak dat de kat wijs! 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door BStorm op 30 juli 2024 19:21]

Goed idee, laten we deze man, die voor de aivd heeft gewerkt, en letterlijk heeft gezegd in de Volkskrant dat je je geen zorgen hoeft te maken om je privacy als je niets te verbergen hebt, in een commissie plaatsen die de wiv moet beoordelen. We kunnen er volledig op vertrouwen dat hij onpartijdig zal oordelen.

linkje naar het artikel "Onschuldige burgers hebben niet zoveel te vrezen": https://www.volkskrant.nl...oveel-te-vrezen~a4292111/

Zo zout heb ik het nog niet vaak gegeten. Dit soort shit is de reden dat mensen pvv en fvd gaan stemmen om het establishment te fucken.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 30 juli 2024 19:21]

meneer Prins komt zo uit de draaideur van de AIVD geslingerd en kon zich nog net op tijd vastgrijpen aan een tak van de boom die de Toetsingscommissie Wiv heet..

Ra ra hoe dit zal uitpakken

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 30 juli 2024 19:21]

Prins heeft echt maar kort bij de BVD gewerkt, paste daar niet echt en is daarom samen met van Marel voor zichzelf begonnen. Ik ben het dus niet eens met je argument.
Laten we afwachten welke kleur meneer Prins laat zien...
Klopt, maar ik ken hem als kritisch persoon uit die tijd. Aan de andere kant begreep ik dat hij zichzelf ook als minister van IT of technologie zou zien, als dat zou bestaan, dus het is inderdaad maar afwachten.
Of ik hem als minister van IT zou willen hangt heel erg af van zijn standpunt aangaande deze sleepwet. Er is nog steeds geen update of omslag waargenomen over prins die mij zou moeten geloven dat hij is veranderd van mening, Tot die tijd verander ik ook niet van mening..
En die gaan we na dit nieuws ook niet meer horen denk ik. Niet tot na dat referendum tenminste.
En door die afwachtende houding.... Gaan een heleboel belangrijke dingen aan onze neuzen voorbij.
Je kan anno 2018 toch niet meer aankomen zetten met een Godwin?
Baantjescarrousel.
Anoniem: 502454 23 januari 2018 23:27
Dit thema is zo omgeven door allerlei wantrouwen en emoties.
Het loopt zoals het loopt. WEG met al die negatieve conspiracy theory vibes....
Don't worry be happy.
Hij is deskundig vanuit politiek perspectief. Dat is iets anders dan deskundig in objectieve zin.
We moeten er mee leren leven dat een politieke werkelijkheid/waarheid (sterk) afwijkt van de waarheid van een gewone burger.
Niet mee eens. Ronald heeft destijds met Fox een gat gevuld, dat al lang in Nederland open was. Hij was zeker geen typisch ambtenaar, hij paste juist absoluut niet binnen de BVD (nu AIVD) en is precies om die reden met van Van de Marel zelf forensische IT services gaan leveren. Dat de overheid daar uiteindelijk gebruik van is gaan maken zegt vooral iets over de staat van IT kennis bij de overheid, maar niet zo veel over Prins.
Misschien heeft de gewone burger niets te vrezen en maken we ons druk om helemaal niets. Mensen moeten goed de wetten doorlezen. Of doe je soms illegale shit?
Wat een domme reactie. Natuurlijk heb ik iets te verbergen, een heleboel zelfs: m'n privacy.
Jij niet zeker?
Ze zullen zeker te weten niet zomaar de buurt in de gaten houden, want A: dat kost te veel manschappen om dat te doen voor 17 miljoen mensen en B: per wet is dat ook uitgesloten. Ze hielden zich in de tijd dat Ronald Prins nog bij de voorloper van de AIVD werkte zich extreem streng aan de geldende wetten.
Dus je moet iets illegaals doen om iets te mogen verbergen. Die opmerking van jou is nog dommer dan de Tide pods challenge en ook nog eens hardstikke disrespectvol tegenover iedereen die hard heeft moeten vechten zodat jij je zegje kan doen en niet in een gevangenis wegrot om je mening met een dictator aan de macht
Dat is niet wat ik zeg. De wetten staan vooralsnog alleen toe om in gebieden waar vermoedelijk criminele, terroristische, of pedofiele mensen wonen, de buurt te scannen. Ik ben niet bang dat ik daar voor wordt aangezien, aangezien ik niet bang ben voor onze overheid, noch doe ik zulke dingen of heb ik daar de neiging toe. Ik raad aan om voordat je paniekt eerst rustig doorleest wat er gaat gebeuren. Natuurlijk ben ik geen voorstander hiervan, maar andere landen hebben het allemaal nog erger dan hier. We leven in een soort van Walhalla in Nederland.
Sorry nee, ik had dit interview al eerder gelezen maar nee, ik kan er niet uithalen dat hij een marionet is van de overheid.
Vergeet je je alu hoedje niet op te zetten deze ochtend? Voor mij is het al te laat, ik ben al gehersenspoeld door de chemtrails van de boze overheid...

[Reactie gewijzigd door Steenvoorde op 30 juli 2024 19:21]

Waarom moeten we daar mee leven? Politici vertegenwoordigen de gewone burger (ze zijn ook door hen gekozen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.