Microsoft stopt mainstream-support Windows 8.1

Microsoft is gestopt met de mainstream-ondersteuning van Windows 8.1. Dat gebeurde volgens planning op dinsdag. Wel is er nog verlengde ondersteuning voor het besturingssysteem tot 2023, zo laat Microsoft weten.

Het stoppen van de mainstream-ondersteuning betekent dat Microsoft in toekomstige updates voor het besturingssysteem geen nieuwe features introduceert; in de extended support-fase, die vijf jaar loopt, zal Microsoft uitsluitend nog beveiligingsupdates voor Windows 8.1 uitbrengen. Dat de mainstream-ondersteuning is gestopt, staat op de Windows Lifecycle-pagina.

Standaard geeft Microsoft een besturingssysteem vijf jaar lang mainstream-ondersteuning, terwijl de extended support geldt tot tien jaar na het verschijnen van een Windows-versie. Voor Windows 7 liep de mainstream-ondersteuning af in 2015.

Het is onbekend hoeveel procent van de Windows-gebruikers momenteel versie 8.1 in gebruik heeft. Op Tweakers is dat rond 4,6 procent. Het aantal gebruikers van Windows 7 ligt daarmee fors hoger dan het aantal gebruikers van het nieuwere 8.1.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-01-2018 • 18:36

210

Reacties (210)

210
202
94
5
0
48
Wijzig sortering
Hier ook nog Windows 8.1, komt ook omdat MSI mij na reparatie aangaf dat ik niet (meer) mag updaten naar Windows 10. Een MSI AIO 2712 schijnt niet compatibel te zijn met Win 10.
Dat is vaak de grootste kul, de meeste laptops die ik heb geüpgradet zijn officieel ook niet compatibel omdat er geen drivers voor Windows 10 zijn uitgebracht. Maar Windows 7 en 8 drivers draaien voor een groot deel prima op Windows 10. Ik heb zelfs een Windows Vista GPU driver werkend gekregen voor een laptop uit 2005, loopt niet bepaald soepel op Windows 10 - I know - maar het werkt verder gewoon nog!

Mijn gok is dat fabrikanten dat doen om last op hun servicedesk te verminderen mocht er toch iets fout gaan bij een nieuwe update van Windows 10 bijvoorbeeld, snap best dat OEMs als MSI het daar druk mee hebben.

[Reactie gewijzigd door Nostalgia_Realm op 22 juli 2024 15:25]

Toch meegemaakt met meen een hp notebook. De Bluetooth driver met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.

Als je geen zin hebt om precies na zoeken welke driver je moet hebben zodat je alleen de wifi draaiende krijgt.
Gewoon lekker op Win8.1 laten lopen.
Zolang je programma's, tools of apps het maar goed en veilig doen ;-)
Ik had hem ook een update gegeven en hij draaide prima tot enkele maanden later hij helemaal niets meer deed. Via MSI naar Polen gegaan voor reparatie en kwam 1,5 week later terug met naast het reparatierapport een expliciete melding dat ik niet nogmaals moest updaten naar Windows 10.
Hmm, dat is dan een specifiek geval. Maar het lijkt mij sterk dat het OS kan veroorzaken dat het apparaat helemaal niets meer doet, is het moederbord niet gewoon vervangen door MSI?
Dat is waar, ik heb alleen nog nooit zoiets gehoord met als oorzaak Windows.
Klopt, omdat computers veelvuldig alleen getest worden met de actuele Windows-versie. Een nieuwe Windows-versie kan ongetest zijn op dat stuk hardware en dan zou het fout kunnen gaan.
En gewoon vers win10 installeren i.p.v. update?
Bij mij ging het updaten ook bij 1/3 van m'n computers fout, sommige pas later.
Maar vers geinstalleerd draait win10 prima.

Image maken zodat terug kan, of effe lege (oude of nieuwe) schijf erin en proberen?
Voorlopig hou ik het gewoon bij Windows 8.1 sinds de update van 2 week geleden start Windows sneller op en ik heb niet het idee dat ik iets mis ten opzichte van Windows 10. Bovendien zit er nu nog verlengde garantie van MSI op het systeem en ik vraag me af hoe ze omgaan met een probleem als ik ondanks de waarschuwing toch weer Windows 10 zou installeren.
Ik heb een tijdje geleden hier twee machines met win10 gedowngraded naar Windows 8.1. Beiden wat oudere machines die simpelweg gewoon problemen hadden met Windows 10.
De een (een medion akoya all1one, een omgebouwde SimPC) was werkelijk met geen enkele mogelijkheid vooruit te branden. Een SSD er in en het geheugen naar 6Gb gebracht. en werkelijk niet vooruit te branden. Tijden wachten voordat je ook maar iets kan doen.
De tweede machine was een gewone desktop. Ook wel een aantal jaren oud maar wel een (vroege intel i7 met 16Gb geheugen en SSD. Langzaam en continue de fan op vol vermogen draaiend.
Ik heb toen van alles zitten zoeken met drivers en instellingen, maar het wilde gewoon niet.

Toen beide systemen opnieuw geinstalleerd met Windows 8.1 en beiden draaien weer als een zonnetje. Sindsdien heb ik me niet meer op die machines aan Win10 gewaagd.
RT 8.1, Server 2012 en Server 2012 R2 verlaten nu natuurlijk ook Mainstream Support.
Dacht ik ook maar volgens de Microsoft site pas later dit jaar, zie: https://support.microsoft...g-end-of-support-for-2018
Lijkt erop dat de meeste mensen toch al op Windows 10 zitten.
Komt dat omdat wij Tweakers zijn of is dit een goed gemiddelde van de doorsnee gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:25]

Ik zie om me heen (ook bij niet-Tweakers) dat er bijna niemand meer op Win7/8.1 zit, vrijwel iesereen is al over op Windows 10.

En waarom ook niet? Stuk gebruiksvriendleijker imho, en ook een stukje soepeler dan Windows 8.1 (en zeker vergeleken met Windows 7).

Ook zakelijk zie ik steeds meer klanten die of al over zijn op Win10, of bezig zijn met migratietrajecten richting Win10. En daar zitten serieus grote klanten tussen.

Lijkt me begrijpelijk dat MS de mainstream support stopt voor een OS van 5 jaar. Je kan nu eenmaal niet blijven doorgaan op oude versies qua nieuwe ontwikkelingen (security is iets andes uiteraard, maar die loopt dus nog 5 jaar door).

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 15:25]

Windows 10 is niets mis mee, wordt steeds beter. Ze moeten alleen de oude en de nieuwe dingen nog wat beter integreren. Was een van de eersten op Windows 8 en ook Windows 10. Weinog tot geen problemen mee gehad.
Met Windows 10 is van alles mis met de privacy bescherming. En wordt steeds erger.
Dat is lang ontkend maar inmiddels ook bevestigd door Justitie: Microsoft overtreedt de wet.

bron: https://autoriteitpersoon...gebruikers-strijd-met-wet

Met Windows 8 was op zich weinig mis na de komst van Windows 8.1 Alleen was de interface enorm wennen. Eigenlijk is er daarna weinig meer gewijzigd, vooral cosmetisch. Alleen dat privacy gebeuren dan wat met de komst van Windows 10 ook deels in W7 en W8 is gestopt.

Tenzij iemand geen enkele waarde hecht aan de eigen privacy kun je beter geen Windows 10 hebben.

Of Microsoft moet dit nu onder druk gaan veranderen maar dat zie ik niet snel gebeuren. Die verzamelde data is immers veel geld waard.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 22 juli 2024 15:25]

Misschien wel aardig om ook de reactie van Microsoft te vermelden: Klikkerdeklik

Dit was trouwens dus voor de Fall-creators update, waarbij Microsoft haar Privacy-opties in W10 wel heeft aangepast.

Edit: Hm, blijkbaar doet de pagina het niet meer. Handig :+. Hij deed het vanmiddag nog wel, maar thanks voor het melden.
Alternatieve site: Klik

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 22 juli 2024 15:25]

Dit rapport van Justitie is anders duidelijk genoeg. Duidelijker dan dit kan toch niet.

" Bijkomend verzamelt Microsoft allerlei unieke apparaat- en gebruikersidentifiers. Deze gegevens, al dan niet in combinatie met elkaar, zijn direct identificerende persoonsgegevens, als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Wbp. Microsoft kan de identiteit van betrokkenen vaststellen zonder dat dat een onevenredige inspanning vergt van Microsoft."

En daar gaat je privacy dus aan diggelen.

bron: https://autoriteitpersoon...t_windows_10_okt_2017.pdf

Ik zou zeggen: lees dit rapport eens rustig na. En bedenk dan of je nog steeds dezelfde mening bent toegedaan van 'met Windows 10 is niets mis mee'.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 22 juli 2024 15:25]

En dat is dus de reden dat ik Windows 10 vermijd. Ik wil best betalen voor Windows 10, maar niet met mijn privacy. Want dan betaal ik waarschijnlijk niet alleen, maar draag waarschijnlijk ook bij aan winstvergroting/maximalisatie.

En ik wil de kas niet spekken van bedrijven die activiteiten ontplooien waar ik op tegen ben (ik had verwacht dat tweakers ook zo kritisch waren, maar uit de cijfers blijkt anders...). Ik blijf lekker bij 8.1 :Y).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 juli 2024 15:25]

Dus in plaats van dat je betaald met je privacy in windows 10 betaal je maar met je privacy in windows 8.1? In win 8 zit ook telematrie in die al je gegevens verzameld en naar MS stuurt. Alleen zien mensen dat niet in ofzo.

Linux gebruiken of niet zaniken :P
In win 8 zit ook telematrie in die al je gegevens verzameld en naar MS stuurt. Alleen zien mensen dat niet in ofzo.
Bron? Is dat ook te voorkomen?
Buiten het feit dat het ook logish is zou ik zeggen, gevruik eens google.

https://blogs.technet.mic...ates-diagnostic-tracking/
https://winaero.com/blog/...dows-7-and-windows-8-too/

https://www.tweakhound.co...king-windows-7-telemetry/

Rest kan je zelf wel wel googelen? (oh ne wacht, die volgen je ook!) Mijn advies is om de netwerk stekker er uit trekken als je privacy oh zo belangrijk is, of update naar win 10 waar je het met simpele programma'tjes het definitief kan uitzetten ipv kloten met patches (want als je niet patchtst is het ook weer gevaarlijk want beveilegingslekken)
Dank je voor de info, ik was me er niet bewust van. :)
Dus jij koopt helemaal niets van commerciële bedrijven? Die zijn (vrijwel) allemaal in business om geld te verdienen en dus om de winst te vergroten...
Dus jij koopt helemaal niets van commerciële bedrijven? Die zijn (vrijwel) allemaal in business om geld te verdienen en dus om de winst te vergroten...
Nee?
... En ik ga geen bedrijven belonen die activiteiten ontplooien waar ik op tegen ben ...

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 juli 2024 15:25]

Zoals je bovenstaande post er nu staat, met die zin direct na de zin over winst vergroting / maximalisatie leest het alsof je met "activiteiten" winstvergroting / maximalisatie bedoeld.
Heb de reactie aangepast.
Dacht je dat het in windows 8.1 anders is..... |:(
Ja, dat denk/dacht ik, zie deze reactie.
Hier heb je je |:( terug ;)
Heb jij misschien een bron en weet je hoe het te voorkomen is?

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 juli 2024 15:25]

Kom op. Google is lastig of zo. Dacht dat we tweakers waren?
https://www.ghacks.net/20...try-in-windows-7-and-8-1/
En met Windows 7/8,1 is niks mis mee? Daar zit net zo goed telemetrie in maar daar blijkt niemand mee op zn achterbenen te staan.

Gebruik linux of download "stop windows 10 spying" maar zit niet te doen alsof 10 de enige boosdoener is. Dat is hetzelfde als zeggen "oh BP is slecht voor het milieu, dus tank ik altijd bij Shell"

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 15:25]

Ach dat zal altijd zo blijven. Als er een nieuwe OS uitkomt is de oude opeens heilig en de nieuwe is altijd kut.
Komt W11 ooit een keer uit dan is W10 helemaal fantastisch.
Er zijn nou eenmaal mensen die denken dat vroeger alles beter was.
Was dat maar de oplossing.
Wi-Fi krack, kernel leaks, Wi-Fi hotspot spoofing, justitie die meekijkt, VPN via de VS, malware, Google en de rest.

Informatie maatschappij is op hol geslagen. Met argusogen zit ik te wachten op het omslagpunt dat de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen. In iedergeval heb ik al een tijdje besloten dat mijn post niet meer langs electronische weg gaat.
De oplossing is niet de andere kant uitkijken of aangeven dat je dan maar iets anders moet gebruiken.

Microsoft moet gewoon stoppen met deze kwalijke privacy schendingen en weer een goed en eerlijk OS maken. Zonder al dat continue meekijken en van alles loggen in wat je doet voor hun eigen voordeel.

Dat doet Microsoft niet vanzelf, dus alleen een miljardenboete zal gaan helpen.
Reactie van de Autoriteit in hun rapport over MS Windows 10:

Specifieke toestemming sinds 11 april 2017 (Creators Update)
Microsoft heeft met de invoering van de Creators Update de 'expresinstellingen' afgeschaft. Zowel
bestaande als nieuwe gebruikers van Windows 10 krijgen in de Creators Update een scherm te zien met
algemene informatie over vijf soorten doeleinden en gegevensverwerkingen. Omdat Microsoft nog maar
twee soorten telemetrie aanbiedt in de Creators Update, en duidelijker onderscheid maakt tussen de
doeleinden waarvoor de telemetriegegevens worden verwerkt, heeft Microsoft ten aanzien van gebruikers die de Creators Update hebben geïnstalleerd deels voldaan aan het vereiste dat toestemming specifiek moet zijn. Omdat Microsoft echter vasthoudt aan het beginsel dat de doeleinden verweven zijn en dat zij de gegevens dus in beginsel voor elk van de doeleinden kan verzamelen, omdat de subdoeleinden niet zijn uitgewerkt, kunnen gebruikers nog steeds niet opmaken welke gegevens voor welk doeleinde worden verwerkt. Ook gelet op het feit dat de feitelijke gegevensverwerking dynamisch is, en afhangt van de vraag of de gebruiker deel uitmaakt van een steekproef, is nog steeds geen sprake van specifieke toestemming en kan Microsoft geen geslaagd beroep doen op de grondslag van artikel 8, onder a, van de Wbp.
Of, met andere woorden, nice try MS bastards, maar jullie overtreden nog steeds de wet. Komt jullie duur te staan als de AVG as. mei van kracht is.
Ik ben wel benieuwd hoe Apple en Google (maar ook bv. Facebook) op dit punt beoordeeld worden.

Wat mensen hier even wel in het achterhoofd moeten houden is dat in "detail uitleggen wat elke privacy setting doet" en "goed omgaan met de privacy van de gebruikers" twee compleet verschillende dingen zijn.

Facebook en Google zijn zonder enige twijfel beter in staat de data die ze hebben te traceren naar een fysieke personen, ook personen die helemaal geen Google of Facebook account hebben. Als Microsoft op dit punt op de vingers getikt wordt, kan het niet anders dan dat Google en Facebook straks ook aangepakt gaan worden.
Privacy?
"When you are signed in with your Microsoft account, you can go to account.microsoft.com/privacy to review and clear data such as browsing history, search history, location activity, and Cortana’s Notebook – all in one place. This is our first step in expanding the tools that give you visibility and control over your data spanning Microsoft products and services, and we will continue to add more functionality and categories of data over time."
Ik krijg een “Whoops, page not found” op op mijn iPad.
Het gene wat ik me nu afvraag ...
Wanneer komen die gasten van de AP dan eens van hun luie reet af en wordt er eens wat aan gedaan!!????!!!!

Echt Dutch film works die gegevens tot 5 jaar mag bewaren is volgens deze club geen probleem en Microsoft die meer de controle over je eigen "Personal Computer" heeft dan jezelf.... moet toch niet gekker worden dit.

Ja met tweaks is alles eruit te halen, mag ik even lachen?

Komt straks de AP met een sanctie waarbij het even "lachen" is voor het schijntje wat het kost en we gaan vrolijk verder.

Wellicht dat de EU hier ook nog iets mee kan, voordat een gemiddelde Amerikaanse pindakaas fabrikant beter weet wat ik op me brood eet dan ik zelf

[Reactie gewijzigd door antimorian op 22 juli 2024 15:25]

Met O&O shutup kun je heel gemakkelijk binnen een minuut alles uitzetten. ;)
Was dat maar waar. O&O is een hele mooie tool maar krijgt continue updates om Microsoft proberen af te vangen met jouw te bespioneren. En geen garantie dat ze alles afdekken.

Voordat de volgende versie van O&O is uitgebracht heeft Microsoft alweer iets nieuws bedacht om je gebruik weer te gaan monitoren.

Het enige wat nu echt helpt is om helemaal geen Windows meer te gebruiken maar over te stappen naar Linux. Voor sommige mensen is dat wel een heel grote stap voor je online veiligheid.
Ik vind één ding vervelend van Windows 10, na een editie update zoals de creators update doet het instellingen of configuratie van programma's wijzigen waardoor de programma niet meer functioneert of opnieuw geconfigureerd moet worden.

Bijvoorbeeld de HP client security programma van mijn HP Probook moet ik iedere keer opnieuw instellen omdat ik een editie update van Windows 10 heb uitgevoerd.

Voor de rest een prima OS!
Dit. De reden dat alle pc’s die ik beheer nog op Windows 8.1 draaien. Ik zit niet te wachten op allerlei support calls omdat Microsoft weer nieuwe features heeft ingebouwd of via allerlei nieuwe schermen om toestemming vraagt. Beveiligingsupdates ok, maar een pc moet elke keer op precies dezelfde manier opstarten, zonder gezeik. En dan heb ik het nog niet over die ‘upgrades’ van Windows 10 die lang duren en fout kunnen gaan.

Voor mezelf heb ik een andere reden om voorlopig bij 8.1 te blijven. Wederom die automatische updates die je niet kunt uitzetten. Ik zit er toch niet op te wachten dat mijn pc spontaan opnieuw opstart ‘s nachts. Wie bedenkt dat soort dingen toch...
Je zou ook bij HP kunnen kijken of ze een geupdate versie hebben. Dat wil namelijk ook nog wel eens de oplossing zijn
Je zou ook bij HP kunnen kijken of ze een geupdate versie hebben. Dat wil namelijk ook nog wel eens de oplossing zijn
Klopt, maar ik heb al de meest recente versie van HP client security.
Dat controleer ik via de HP Softpaq Download Manager.

Nadat ik het al één keer heb meegemaakt, controleer ik eerst of er updates aanwezig zijn voor de applicaties die ik geïnstalleerd heb voordat ik een editie update uitvoer van Windows 10 ;) .
Terwijl het toch deels een duidelijk waarschuwned statement is: Het kan na al meer dan 2 jaar op de markt te zijn geweest, alleen steeds beter worden als het begin ronduit knudde was.
Sprak de onbetwiste koning van het ongefundeerd kankeren op Microsoft zonder enig spoor van ironie of zelfreflectie.... 8)7

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 22 juli 2024 15:25]

Zie bij zakelijke gebruikers die een laptop van de zaak krijgen nog altijd Windows 7, de reden hiervoor word mij verteld is dat de software niet goed genoeg werkt op Windows 8/8.1 en 10.

Gebruik zelf ook nog Windows 7 op al mijn Thinkpads, alleen op mijn desktop welke ik voor gamen gebruik staat Windows 10, en de enige reden hiervoor is het gebrek aan goede drivers voor een aantal componenten.

Vind Windows 7 met classic theme aan trouwens echt vele malen fijner werken, alles is lekker soepel, en geen poes pas met animaties.

Ik kan me aan de andere kant wel voorstellen dat andere juist weer onder de indruk zijn van de animaties en misschien geen zin/tijd hebben om bijv. drivers op te gaan zoeken voor alles.
windows 7 wordt vaak nog gebruikt voor bedrijven die relatief groot zijn en/of bejaarde applicaties gebruiken (soms nog interfaces die lijken op windows 95)
deze willen niet echt lekker draaien op de nieuwe OS'en maar windows 7 doet het vaak nog goed
Windows 7 is toch al meer dan 8 jaar oud en gewoon eigenlijk niet meer van deze tijd, zeker ook qua security. Ik zou als ik jou was toch maar gaan nadenken over een upgrade naar 10, die veel betere security heeft ;)
Kun je uitleggen waar het grote verschil in security zit? Ik zou het zo 123 niet kunnen oplepelen.
Simpel voorbeeld: alle apps draaien in een sandbox en hebben dus geen toegang tot belangrijke onderdelen van het os. Je kan zelfs win32 apps blokkeren en ervoor kiezen alleen uit de store te installeren. Er zit een standaard virus en malware scanner in.
alle apps draaien in een sandbox en hebben dus geen toegang tot belangrijke onderdelen van het os
"Normale" applicaties draaien niet (zonder third party software) in een sandbox, alleen store applicaties draaien standaard in een sandbox. Je zegt apps maar uiteindelijk is app een afkorting voor applicatie.
Je kan zelfs win32 apps blokkeren en ervoor kiezen alleen uit de store te installeren.
Dat dingen alleen uit de store kunnen geinstalleerd worden is hetzelfde als programmas whitelisten. kwa beveiliging is er praktisch 0 verschil, alleen is het een ietsje makkelijker dan het ander. maar ik ken vrij weinig situaties waarin je alle windows 10 store applicaties zomaar wilt laten instaleren, en ik weet niet of deze feature beschikbaar is in alle versies van windows 10. misschien is dit een feature die alleen in business ediiton ofzo zit?
Er zit een standaard virus en malware scanner in.
dit zit ook gewoon in windows 7, vrij bekend ook gewoon en word ook weekelijks/maandelijks geupdate met nieuwe virus en malware definities.

[Reactie gewijzigd door t link op 22 juli 2024 15:25]

dit zit ook gewoon in windows 7, vrij bekend ook gewoon en word ook weekelijks/maandelijks geupdate met nieuwe virus en malware definities.
Lees woordje "standaard". Bij Windows 7 moet je wel handmatig zelf iets installeren, eg het zit er niet standaard in.
Ik heb anders toch net een paar dagen geleden windows 7 geïnstalleerd, en daar zat windows defender toch echt standaard al in hoor.
Dat 10 veel veiliger is dan 7 is quatsch. Microsoft vindt dat, ja. In de praktijk worden alle systemen gelijk gepatcht en hebben daarmee een gelijkwaardige veiligheid.
Ik lees hier wel het verschil tussen W7 en W10 op veiligheidsgebied, maar ik download mijn standaard programma's, en voor de rest maak ik me nergens zorgen om.

Ik heb dan ook alleen SP1 geinstalleerd, de rest erna voeg voor mij niets van waarde toe.

Ben over het algemeen teveel gewent aan Windows 7, en ik ga nog liever alleen maar ¨simpele¨ Linux distro gebruiken ipv Windows 10 welke veel van waarde toevoegt, maar ook veel onzin IMO. Denk aan het heele app-store gebeuren, en volgens mij waren de Defender en Onedrive ook totaal niet uit te schakelen tenzij je waardes aan ging passen in regedit. Teveel gedoe voor mij om een lekker simpel OS te hebben.
Gebruiksvriendelijker? Op sommige punten misschien, op heel wat andere niet.
Steeds weer zoeken waar een setting nu staat: nieuwe settings app of toch control panel.
Start menu is een ramp, gebruik ik niet meer want is verknoeid sinds 8.
Consistentie in de UI is ver te zoeken.

Veiliger is het zeker wel, behalve dat je nu maar alles moet doorgeven aan MS. Maar qua usability vind ik dat we jaren achteruit zijn gegaan.
Start menu? Ik snap niet wie dat nog gebruikt. Gewoon op Windows logo klikken en typen wat je wilt zoeken. Of flaggetje op je toetsenbord en zoeken maar. Op mijn start menu staat geen enkele tegel, alle veel gebruikte apps staan gepind op de taakbalk.
dat ligt dan aan jouw netwerkje want er zijn nog heeel veel mensen die gewoon Windows 7 liever gebruiken.
Is ook niet raar dat bijna iedereen op Windows 10 zit. Microsoft heeft de update bijna door je strot geduwd haha. Maar eerlijk te zeggen, na 7 is 10 echt heel erg vooruit gegaan. 8 heb ik altijd overgeslagen.
En waarom ook niet? Stuk gebruiksvriendleijker imho, en ook een stukje soepeler dan Windows 8.1 (en zeker vergeleken met Windows 7).
Dat valt reuze mee. Ik heb onlangs nog op diverse oudere pc's en laptops W7 geherinstalleerd. Na een upgrade d.m.v. een ssd loopt het gewoon als een tierelier. Het opstarten duurt iets langer (vanaf de post binnen 10 seconden op de desktop; zelfs op een systeem uit 2009) dan bij W10 maar in het verdere gebruik maakt het geen moer uit.

Ik heb zelfs het ernstige vermoeden dat MS (na verloop van wat tijd) met opzet de boel extra vertraagt om gebruikers maar over te halen om over te stappen naar hun "veel snellere" W10.

Overigens is het hele gedoe omtrend de telemetrie en bijbehorende privacy bepaald niet "gebruiksvriendelijker". Integendeel zelfs. Het doet er verder niet toe of het OS op andere vlakken eventueel handiger in het gebruik is. Ook daar kan ik overigens nog wel een aantal puntjes noemen waar dat overduidelijk niet het geval is.

Het hele lyrische gedoe over W10 is voor 99% pure marketing en psychologische oorlogsvoering (met een stukje softwarematige hulp). En jullie trappen er stuk voor stuk in. :)
Blijf jij toch lekker op Windows 7. Ik was inderdaad ook een verstokte W7 fan, maar de afgelopen tijd is veel in positieve zin veranderd. Zoals subsysteem voor Linux.

Ik ben over, en 0 spijt.
Het kan me echt geen reet schelen hoeveel er in positieve zin verandert zolang ze schijt hebben aan mijn privacy en instellingen. Zo simpel is het. :)

Mijn oude pc blijft inderdaad W7. Op mijn "nieuwe" Ryzen-systeem zit ik helaas vast aan W10 omdat MS zo smerig is geweest om de updates van W7 te blokkeren voor de nieuwe generaties cpu's. Ook al zoiets achterbaks.

Zodra de oplossing voor pci-e passthrough vanuit KVM eindelijk eleganter is óf zodra ik een nieuwe videokaart heb gekocht dan ben ik over naar Linux. Heel misschien bedenk ik me nog als ze dat telemetrie/privacy-gebeuren naar mijn zin op orde hebben maar ik heb van het leven geleerd en ben van mening dat MS gewoon niet meer te vertrouwen is. Een vos verliest namelijk wel z'n haren maar niet z'n streken.

En dan behoud ik me trouwens het recht voor om een "gratis" W10 in een KVM te draaien om al mijn duurbetaalde games, die niet native onder Linux draaien, eventueel nog te kunnen spelen. :)
Met DoNotSpy kom je al een heel eind....
Alle OS side fixes zijn niet echt te vertrouwen gezien windows 10 closed source is. het kan zijn dan het werkt, maar zeker weet je het niet.
Zat daar niet OpenCandy in?
Ik heb ook heel lang geweigerd Windows te installeren, uit principe. Vorig jaar weer verplicht windows gaan gebruiken in verband werk. En nu draai ik Win10, SubSystem voor Linux, en een aparte VM met Ubuntu voor taken welke niet in Windows kunnen.

Nog nooit zo'n fijne setup gehad. En kan nu ook weer gamen, wat ik jarenlang niet deed omdat dit gewoon niet (of half) werkte.
De hele ervaring is voor mij niet relevant zolang ze schijt hebben aan mijn privacy en instellingen. :)

Ik doe het dan liever andersom: Windows in een afgesloten KVM. :)
Zo te lezen zit jij op het punt waar ik een jaar geleden was ;)

Ik dacht er dus precies op deze manier open. Eindeloos geklooi met wine, settings aanpassen, kvm met pci-e passtrough. Uren en uren aan besteed, en nooit werkte het echt goed.

Nu kan ik lekker een game aanklikken, en in linux mijn ding doen. Mijn setup is nu zoals ik hem voor ogen had, en beter. En die privacy? Tsja, ik gebruik DoNotSpy, maar ergens heb ik er ook lak aan gekregen, ik vind gebruiksgemak toch wel heel fijn...
Dat snap ik maar alsnog vind ik het een principieel iets. MS maakt er een potje van en dan beloon je ze door hun OS als host te draaien voor hun concurrent. Ik vind het rechtvaardiger om dat andersom te doen. Namelijk door een integer OS te gebruiken als host voor het selectieve gebruik van het achterbakse OS. ;)

Ik heb er nog geen ervaring mee (anders dan er redelijk wat over gelezen te hebben) maar wat ik heb begrepen zijn ze erg hard bezig om de pci-e passthrough een stuk eleganter te maken (zoals het bijvoorbeeld mogelijk maken om dat met slechts 1 videokaart te doen i.p.v. dat je er 2 nodig hebt).

Het is al weer even geleden dat ik er naar gekeken heb dus wellicht is het inmiddels al mogelijk.

En als het echt moet dan zijn mijn principes nog zo sterk dat ik zelfs bereid ben om mijn oudere games op te geven. Ik ben namelijk niet van plan om me door zo'n stelletje datageile psychopaten voor het blok te laten zetten. En als iedereen dat zou doen dan zou het gauw afgelopen zijn met de praktijken van dergelijk bedrijven. :)

Hetzelfde verhaal is het met al die achterlijk apps op phones die overal toegang tot willen hebben. Die troep is er bij mij nooit opgekomen. Dan maar geen "weather app" of "zaklamp" ... Buienradar heeft ook eens geprobeerd om bij een update ineens toegang tot contacten te willen. Die lag er dus ook gelijk af. Doei! :)
In 2020 zal je wel een alternatief moeten zoeken, dan stopt de support voor Windows 7
Zie mijn reactie hierboven: Linux :)
Je veronderstelt kwade wil, maar dat lijkt niet het geval. W10 start inderdaad snel op, maar dat komt omdat er hard aan is gewerkt om zo weinig mogelijk onnodige code te laden tijdens start-up. Daarvoor is achter de schermen een heleboel code verplaatst van de ene DLL naar de andere.

In W7 wordt er tijdens de startup dus veel meer code geladen, en met security patches kan dat alleen maar toenemen.

In het bijzonder heb je historisch wat ongelukkig gedefinieerde API's waarvoor tegenwoordig betere alternatieven zijn. Die APi's worden in W10 geimplementeerd door DLL's die niet standaard geladen worden. Het gevolg is ook dat de complexe security checks niet nodig zijn. (Zo'n ongelukkige definitie is bijvoorbeeld een buffer die de applicatie aanlevert en die in-place door Windows wordt geëdit - dan moet je weten dat die buffer groot genoeg is.)
Ik weet dat er weldegelijk óók verbeteringen zijn doorgevoerd en ik weet ook dat al die patches de boel er niet sneller op maken maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik het ernstige vermoeden heb dan MS er expres een schepje bovenop doet. Of wellicht beter "politiek correct" gezegd: er, in ieder geval, expres totaal geen energie insteekt om code van patches/updates te optimaliseren.

Opzettelijk inefficiënte code lijkt me geen fantasie gezien de bezetenheid van MS om W10 te pushen. Ze doen er werkelijk alles aan om W10 door je strot te drukken en dat gaat bepaald niet netjes. Van de virusgedrag-vertonende updates in het verleden tot het opzettelijk blokkeren van updates op nieuwere hardware, toont aan dat MS zich bedient van ontzettend achterbakse praktijken.

Ik zie ze er inmiddels gewoon voor aan dat ze de boel belazeren en dat hebben ze compleet aan zichzelf te danken.
Eens, zelf vond ik W7 ook een mooi besturingssysteem in 2010, toen ik nog naïef en....... was. 8 jaar verder weten we wel beter en de beerput is naar alle waarschijnlijkheid nog niet uitgeput.
Ik zit voor de fun weer op de XP! pc. Alle serieuze zaken gaan bij ons weer '' analoog''.
W10 is anders bij de lancering al begonnen met een flinke beerput. De kans is groot dat we daarmee ook nog maar het topje van de strontberg hebben gezien.
Als ze de boel extra vertragen kunnen ze claims verwachten, net als Apple met de accu's.
Die Tweakers gebruiken voor 21+% Windows 7. Das best een aantal. Wereldwijd nog veel meer.

Ik zit al sinds begin op W10. Prima mee te werken.

[Reactie gewijzigd door MrMarcie op 22 juli 2024 15:25]

Zo ongeveer 1 op 4 gebruikt nog windows 7. je kunt toch zien dat windows 7 snel terrein aan het verliezen is ten opzichte van Windows 10.
Ik snap niet dat men op 7 of 8.x is blijven zitten. W10 was een gratis upgrade en is voor de meeste hardware een vooruitgang tov 7 en 8.x
In Windows 7 en 8.x heb ik tenminste wel nog controle over bv iets simpels als drivers via Windows Update. Daar kan ik nog instellen via een normaal dialoogvenster dat ze niet automatisch geïnstalleerd worden, zodat ik het zelf manueel kan doen. Jammer dat ze die driver instellingen gesloopt hebben in Windows 10.

Ik heb het getest in Windows 10 Enterprise LTSB 2016 via GPOs (de registry tegenhangers heb ik nog niet getest), en de GPOs met betrekking tot het uitschakelen/voorkomen van automatische driver installaties hebben niet voorkomen dat ze alsnog geïnstalleerd werden.

Ik had dus Windows geïnstalleerd, de nodige GPOs aangepast, reboot for good measure, vervolgens aan het netwerk gehangen voor updates toe te passen, en toch heeft ie de driver van de GPU (en nog een aantal andere) geïnstalleerd.

Ergerlijk dat de GPO instellingen niet gerespecteerd worden door het systeem, waardeloos zelfs.

Oh, en wat ook gebeurde tijdens het testen, het Windows 10 start menu deed soms raar: die wilt dan willekeurig niet meer open gaan wanneer je er op klikt of de Windows-toets indrukt (je kan dan trouwens zelfs niet eens meer rechtsklikken op vastgepinde iconen op de taakbalk als dit probleem zich voordoet, maar wel linksklikken om de toepassingen te starten, dat werkt wel nog), wat wachten of spammen op de Start knop en dan lukt het opeens weer wel. Dit kwam trouwens vooral voor bij het heen en weer klikken tussen de Settings app en het Start menu, erg vaag probleem met eigenlijk geen oplossing (heb er uiteraard voor zitten zoeken op Internet maar die "oplossingen" hebben zoals ik verwachtte toen ik ze zag ("dit gaat niets oplossen" dacht ik) niets uitgehaald, sommige oplossingen waren onzin, anderen gewoon te ver gezocht/buitensporig). Dit rare probleem kwam ik trouwens ook nog tegen op een normale consumenten versie van Windows 10, ook op een laptop die ik voor iemand vers installeerde, deze bug zit er dus al even in en is best wel vervelend als het zich voordoet en je gewoon je ding wilt doen.

Een van de meest belangrijke onderdelen van Windows, het Start menu, dat niet deftig werkt, op een kaal systeem notabene, dat kan niet de bedoeling zijn denk ik.

Dat soort dingen weerhoud sommigen er dus van om over te stappen naar Windows 10. En terecht.

Ik zit zelf nog met Windows 7 en als het in 2020 (wanneer de ondersteuning voor 7 volledig stopt) nog steeds niet beter is met 10 op dit vlak, dan overweeg ik naar 8.1 over te stappen, en dan zien we wel weer verder in 2023.

Nee, ik loop er persoonlijk niet warm van, van dat Windows 10. Ik kan alleen maar hopen dat ze die problemen de komende jaren oplossen, anders zie ik het maar somber in.
Tsja. Ik weet nog dat ik in 1995 warm liep voor Windows 95. Wat een vooruitgang en wat was het allemaal leuk. Tegenwoordig moet je een halve systeembeheerder zijn om de boel draaiend te houden.
Wanneer wordt de automatisering weer geautomatiseerd voor de gebruiker van de '' personal'' computer.
Ik heb het over consumenten, zakelijk heb je inderdaad andere belangen.

Voor een gemiddelde gebruiker is het mischien maar goed dat het lastig is om updates te weren. Ze zijn zo beter up to date tegen diverse lekken/aanvallen.

Ja Tweakers hebben hier en daar last van, en die apps die ongevraagd er op komen zijn mateloos iritant. Maar buiten dat werkt w10 soepeler bij mijn ouders dan Windows 7 (minder maintenance, vroeger was ik per bezoek een uurtje bezig om alles up to date te houden, ik ben nu in 10 minuutjes wel klaar (met name router updaten en iTunes...
Er is massaal FUD de wereld ingegaan over privacy dingen (terwijl mensen constant hun ganse leven op FB plaatsen).
Facebook is echt niet populair bij iedereen die nog Windows 7 gebruikt. Waar haal jij die kennis vandaan?
Met 2 miljard gebruikers acht ik de kans statistisch vrij hoog dat er heel wat Windows 7 gebruikers tussen zitten. r2504 heeft volledig gelijk, klagen over Privacy terwijl ze zelf hun ganse leven op Facebook & Instagram zetten. Terwijl gaan ze lekker met hun Android telefoon rondlopen die een mooie historiek bijhoudt van alle plaatsen waar je geweest bent. Om nog maar te zwijgen van alle searches die Google van iedereen bijhoudt alsook de talloze trackers die elke website bevat. De telemetry die Microsoft van mijn Windows PC heeft is echt het minste van mijn zorgen.
2 miljard, je smijt lekker met grote getallen omdat je bevestiging probeert te creëren van je eigen incomplete gedachtengoed kennelijk. Laten we het maar even dichterbij huis houden en de discussie voeren over het gebruik in ons landje. Lijkt me een stuk realistischer. Even je gedachtengoed zoveel mogelijk purifireren.

Het is een onderbuikgevoel / aanname om Windows 7 gebruikers maar even allemaal te typeren als mensen die achteloos met hun privacy omgaan. Jullie creëren je eigen denkvalkuil. Persoonlijk ken ik veel mensen die nog Win 7 gebruiken en nagenoeg allemaal doen ze niet aan social media.

Bovendien social media is een keuze. Win 10 tracking is iets waar je aan vast zit en op een verborgen manier gaat.

Omdat ze het ene doen moeten ze ook maar andere dingen accepteren want ze zijn zogenaamd allemaal dom.

Denkvalkuilen, verdiep je er eens in . . . .
Naast de kwestie antwoorden en woorden in de mond leggen, verdiep je er eens in. Jij haalt conclusies uit mijn reactie die er met de beste wil van de wereld niet zijn uit te halen.

Helaas leven we in een wereld waar technologie gebruiken privacy opgeven is. Eric Schmidt heeft ooit zelfs gezegd dat privacy niet belangrijk is, maar iedereen bleef vrolijk Google en Android gebruiken.

Mijn punt is dat mensen hypocriet doen over privacy omdat ze een verhaaltje hebben gelezen op internet. Ik heb nooit de woorden domme mensen in de mond genomen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 336445 op 22 juli 2024 15:25]

Even terug naar hoe de discussie ontstond.
Ik begon te reageren op r2504
Hij/Zij gooit alles op één hoop. Jij sluit je aan bij hem. Er zit weinig nuance in je reactie op mijn schrijven.

Je hebt inderdaad het woord dom niet opgeschreven echter je komt met een stelling waar je mensen als dom bestempeld.nl

klagen over Privacy terwijl ze zelf hun ganse leven op Facebook & Instagram zetten.

Dan weer dit, hier zie je dat de nuances ver te zoeken zijn.
Mijn punt is dat mensen hypocriet doen over privacy omdat ze een verhaaltje hebben gelezen op internet.

Waarom kun je niet indenken dat veel Win 7 gebruikers die tegen Win 10 tracking ageren ook gewoon mensen kunnen zijn wel voorzichtig zijn met hun privacy? Het is gewoon kolder om maar te generaliseren dat iedereen achteloos info over zichzelf verspreid met social media.

Misschien zou je beter kunnen stellen dat de huidige groep Win 7 gebruikers misschien wel voorzichtiger zijn dan al die achteloze mensen die direct zonder nadenken naar Win 10 zijn gegaan omdat ze zo "hypocriet" als ze zijn het "gratis" belangrijker vinden dan hun pricvacy . . . .
Of het nu FB is of iets anders... ik wil gewoon aangeven dat mensen totaal niet consistent omgaan met hun privacy en veel van hen roepen ook maar met de massa mee (het was nu eenmaal hip om Windows 10 te bashen om die reden).
In mijn geval laat Windows 10 mijn computer gewoon uitvallen of een bsod zien. Dit telkens binnen 10 minuten na opstarten. Win8.1 werkt wel gewoon goed. Het is niet altijd een keus om achter te blijven helaas.
W10 is echter ook voor mij gratis, terwijl ik nog steeds op Win7 draai. Hoe? Heb een ghost van beide systemen, 10 heb ik er alleen even opgezet om mij gratis aan te melden en daarna weer opzij gezet, als image. Welke ik kan terugzetten wanneer ik daar zin in heb.
je weet dat een eenmalige registratie genoeg is,

je hoeft niks te ghosten, gewoon laatste iso downloaden via creation en online activation doen en klaar.
Exact. Je device heeft tijdens de upgrade naar 10 een digital entitlement gekregen, opgeslagen bij Microsoft. Als je klaar bent om naar Windows 10 te gaan, installeer dan gewoon de laatste versie i.p.v. een ouder image.
Zelfs dat is niet nodig je kan nu nog gratis 10 krijgen, van de week oude pc van mijn werk mee genomen voor me moeder.
Even ssd erin dan van win10 stick booten en installeren die handel, licentie van Windows 7 sticker van de lenovo pc pakken en hoppa geactiveerd.

Terwijl die licentie nog nooit gebruikt is geweest zelfs, aangezien wij op het werk er een eigen installatie overheen gooien.
Het hoeft misschien niet, maar dat weet je dus pas achteraf. Beter safe then to be sorry, zal
ik maar zeggen.
Waarom snap je het niet het wordt hier toch ook gewoon benoemd?
wereldwijd gebruikt 45,48 % Windows 7 en 36,64 % Windows 10 op de desktop

http://gs.statcounter.com...monthly-201612-201712-bar
Dat is van december 2016-december 2017, de grafiek van Tweakers is van december 2017-januari 2018 en dan is het nog maar 41.91% Windows 7 en 41.82% Windows 10: http://gs.statcounter.com...monthly-201712-201801-bar
statcounter is leuk maar;
"In other words we calculate our Global Stats on the basis of more than 10 billion page views per month, by people from all over the world onto our 2 million+ member sites.

By collating our data in this way, we track the activity of third party visitors to our member websites. We do not calculate our stats based on the activity of our members alone. This helps to minimise bias in the data and achieve a random sample."
en
"We base our stats on page views (and not unique visitors)- we feel that this gives the fairest approximation of internet usage."
random sample met dus waarschijnlijk duplicates, en gelimiteerd tot de sites die meedoen.

Als ik naar http://store.steampowered.com/hwsurvey/ ga, waar je wel ongeveer 1 sample per user zou moeten hebben, krijg ik hele andere verhoudingen;
Windows 7 64 bit 68.80% -1.09%
Windows 10 64 bit 24.77% +1.12%
Windows 8.1 64 bit 2.44% -0.03%
Windows 7 1.35% -0.06%
Windows 10 0.28% -0.01%
Windows 8 64 bit 0.26% -0.01%

[Reactie gewijzigd door zahndy op 22 juli 2024 15:25]

Op mijn werk zit ik op Windows 7. We zijn overigens wel begonnen met de migratie naar Windows 10, maar dat hangt samen met de verstrekking van nieuwe hardware dus dat gaat iets langer duren.
Ja, of omdat Microsoft best agressief was met het update-beleid door Windows 10 al voor je te downloaden zonder het te vragen, en je continu te bestoken met pop-ups dat het echt beter was etc? ;)

Iniedergeval: voor de gemiddelde gebruiker is er dan ook geen reden om achter te blijven. Op zakelijk gebied is nog niet iedereen over in mijn omgeving (veel mensen zie ik nog steken op Windows 7, en ik zie ook nog wel XP langsvliegen op PC's zonder netwerk..). Ik gok dat het restant van Windows 7 in 2020 pas over gaat. De laatste gratis upgrademogelijkheden zijn nu echt weg verlopen op 16 januari , dus zal er nu een dip zijn in de hoeveelheid mensen die upgraden.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 22 juli 2024 15:25]

Inderdaad zo, ook ik ;)
1 pc met Windows 10 en 3 pc`s gewoon nog met Windows 7, pas na 2020 zal ik die gaan upgraden
Men kan praten als brugman hoe lekker W10 wel niet is, maar zoals ik in XP en W7 de dingen uit of aan kan schakelen of zelf verwijderen, gaat toch echt niet in W10. En ja, ik heb een alu hoedje, ik vertrouw geen ene instantie die met mijn gegevens aan de haal gaan of gewoon verkopen als bigdata, draai dat plaatje eens om, dan zijn wij ineens gevaren voor de industrie en regeringen, omdat wij hun data delen en verspreiden door lekker door te verkopen.
Er is zo`n mooi spreekwoord; Wat u wil dat u niet geschiedt, doe t ook bij mij dan niet :D Je verwacht respect? Toon t dan ook ;)
Hoop dat je die patch ook niet geinstalleerd hebt microsoft heeft al die extra data gathering ook backward gepatched in w7 en w8.
;)
plus software die veel verwijderd, wat mij tracht in de gaten te houden, maar ssttt da`s tussen jou en mij :X
Erg leuk verhaal, maar waarom kies je dan überhaupt voor Windows als os?
Het gemak ;) Ik ben me al aan t verdiepen in Linux based, maar dit heeft bij mij zijn tijd nodig om goed onder de knie te krijgen. Ik heb t geduld.
Ik zeg doen. Ik draaide de beta's van W10, was zeer enthousiast en toen kwam de privacy ellende. Dat was voor mij de trigger. Ik heb nog een tijdje W10 gebruikt maar draai nu eigenlijk al 2 Jaar naar volle tevredenheid Linux (Mint)
Voor mijzelf ben ik er ook best mee bezig, maar.....van de 50 mensen die ik per jaar over de vloer krijg, kan iedere gelijk met Windows overweg (of Apple :r wat ik niet in huis heb) en 5 met Linux.
Maar ik weet, omdat ik veel met de normale mensen praat en handel, dat men ook luistert en dan ook ziet en voelt hoe dit werkt en men dan ook gaat proeven van iets met Linux.
Je kan t verschil eigenlijk in 2 kampen zetten, de gebruikers die iets moeite voor drivers en zo willen doen en de gebruikers die t gemak willen. Ikzelf zit dus in t eerste kamp :D
Nee hoor je kan nog steeds gratis 10 krijgen, deze week nog gedaan(oude werk pc mee na huis genomen).
Even oude pc ssd ingestoken van het werk, toen win10 via stick erop gezet.

Toen tikte ik licentie in van de win7 lenovo sticker, en hoppa weer een geactiveerde win10.
Licentie van die pc is zelfs nog nooit gebruikt geweest, aangezien we op het werk er een eigen installatie op gooien.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:25]

De laatste gratis upgrade-mogelijkheden zijn -nog- niet weg hoor, pas vanaf 16 januari.
Als je assistive technologies gebruikt mag je -nu- nog gratis updaten (https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade). Hoewel er geen enkele controle op zit, mag je dit natuurlijk niet gebruiken als je geen assistive technologies gebruikt.
I stand corrected. Ik dacht dat juist dat upgradepad op 1 januari was verlopen - zoals ook op Tweakers was aangegeven. nieuws: Microsoft stopt methode voor gratis upgrade naar Windows 10 in 2018
Dit zal een goed gemiddelde van de doorsnee gebruiker zijn, Microsoft heeft een behoorlijke tijd lang een gratis update naar windows 10 geboden (ook vanaf win7 licenses) en daarna (toen het officieel stop gezet was) nog een ruim half jaar.

Uiteindelijk zullen veel mensen dus gewoon een automatische update naar Win10 hebben gekregen, en hoewel Win7 nog steeds een groot deel van de markt is, is Win10 ondertussen wel behoorlijk gegroeid, en dit zal in de komende maanden alleen maar meer worden (aangezien je nu Win10 op je latop/desktop krijgt als je er een koopt)

Kijk bijvoorbeeld in de link die gas0line deelt eens naar de statistieken voor NL (voor ons relevant) en Amerika (Waar Microsoft gevestigd is) in beide heeft Win10 ondertussen het grootste marktaandeel, dat dat wereldwijd nog niet zo is zegt eigenlijk niet zo veel.
Je kan nog steeds gratis naar win10 upgraden vanaf 7 of 8, gewoon media creation tool downloaden(optie kiezen upgrade this pc).
Of herinstalleren even win10 stick maken en je 7 of 8 key opgeven, werkt nog steeds prima.
In Nederland en België lijken Tweakers nummers vrij dicht bij de algemene realiteit te liggen. Windows 8.1 is eigenlijk die enige die relatief veel ondervertegenwoordigd is op Tweakers in verhouding met de rest van de Benelux.

http://gs.statcounter.com...monthly-201712-201712-bar
http://gs.statcounter.com...monthly-201712-201712-bar
Microsoft heeft heel erg zijn best gedaan om Windows 7 en 8 gebruikers naar Windows10 te pushen. het heeft mij in ieder geval nogal wat effort gekost om dit te verhinderen en ik gelukkig nog steeds op Windows 8.1 zit, The best Windows ever i.m.h.o . Geen semi verplichte upgrades naar een nieuwere build met de nodige risico's. en Windows 8.1 vind ik er wat beter uitzien dan het sombere Windows10, zeker na het doorvoeren van de nodige tweaks zoals Aero glas dat Windows8.1 een gelikt uiterlijk geeft.
In 2023 zie ik wel weer verder :-) ,

ps: Wel had ik voor de 1 jaar na de introductie van Windows10 op een extra partitie Windows10 geïnstalleerd om mijn licentie veilig te stellen :+ , In het geval Windows10 echt wat wordt.
Dat heeft vooral te maken met het extreem agressieve en opdringerige beleid van Microsoft.

Je weet wel ... al die pc's en laptops die na een automatische "update" ineens vrolijk W10 opstartte.

Ik zal hier niet de hele (achterbakse) gang van zaken omtrend het opdringen van W10 herhalen maar het heeft in ieder geval geen reet met vrijwillige bereidheid te maken of met het "feit" dat W10 zo'n geweldig OS is ...
het extreem agressieve en opdringerige beleid van Microsoft.
Typische zwartkijker reactie, ja er is een tijdje (letterlijk maar een paar dagen) automatisch een update voor Windows10 gepusht, maar die moest je vervolgens nog steeds zelf goedkeuren, maar een doorsnee gebruiker die een OK knop ziet ramt daar gewoon op, want waarom zou je dingen lezen?

Microsoft heeft hier (terecht, want je moet nou eenmaal rekening houden met domme gebruikers) excuses voor gemaakt, en de upgrade naar Windows10 werd toen een stuk uitgebreider uitgelegd, maar even kort door de bocht, de hele reden dat iedereen op z'n achterpoten ging staan was omdat mensen niet lazen.

En uh, jij zal dat wel niet vinden, maar veel Windows gebruikers zijn blij verrast door de gratis upgrade.
Anoniem: 457607 @43436510 januari 2018 21:43
Je reactie heeft een compleet gebrek aan inlevingsvermogen.

Microsoft heeft historisch, en ook nu nog, een dominante positie op de desktop. Het is nog steeds de norm. Dat betekent dat wereldwijd mensen van "all walks of life" Windows gebruiken. Jong, oud, handig met computers of niet, mensen met beperkingen, arm, rijk, laag opgeleid, hoog opgeleid, een zeer brede doorsnede van de maatschappij.

Deze mensen noem jij dom, of ze lezen niet. Dat is niet alleen respectloos, het is ook minachting van wat in feite de gemiddelde gebruiker is. Het moet toch niet vergezocht zijn om rekening te houden met de kern van de doelgroep.

Je zult vast tech savvy zijn, en dat ben ik ook. Het is allemaal kinderspel voor ons. Voor mijn schoonouders niet. Die snappen niet dat ze ineens een compleet ander systeem hebben, dat hun oude programmas niet werken of dat hun scanner er mee kapt.

Deze mensen worden zowat panisch van al deze veranderingen.

Het is te makkelijk om ze dan maar dom te noemen, of dat ze niet met veranderingen kunnen omgaan. Het is je userbase. Het begint met respect.
Typische zwartkijker reactie
Pleur toch eens op met die standaard dooddoeners joh. :)

Het onbevestigd upgraden was wat er een paar dagen is gebeurd. Daar kwam geen dialoogvenster aan te pas. Het gebeurde dus gewoon en dan heb je het dus wel "ff gauw" voor elkaar als MS want de "domme gebruiker" (zoals jij dat noemt) heeft namelijk de kennis niet om dat ongedaan te maken.

Daarnaast vergeet je blijkbaar ook dat er een aardige tijd is geweest dat het kruisje (van het verster) ineens werd behandeld als een "OK" in plaats van "Annuleren".

Dus ga nou niet doen alsof het de schuld is van de "domme gebruiker". Een gemiddelde gebruiker heeft namelijk de kennis niet om dat te voorkomen en heeft zeker de tijd niet om dat allemaal uit te zoeken als ze hun pc nodig hebben. Ik ben zelf een aardig doorgewinterde tweaker (nog uit de tijd van de autoexec.bat- en config.sys-tijd zeg maar) en ik heb toch meerdere malen de haren uit m'n hoofd zitten trekken omtrend dat hele gedoe.

Het interesseert me geen reet of andere mensen blij verrast waren of zijn. En dat is ook totaal niet relevant. Waar het om gaat is dat MS de keuze van de gebruiker niet respecteert. Ze zijn ronduit achterbaks bezig geweest. PUNT.
Het onbevestigd upgraden was wat er een paar dagen is gebeurd. Daar kwam geen dialoogvenster aan te pas. Het gebeurde dus gewoon en dan heb je het dus wel "ff gauw" voor elkaar als MS want de "domme gebruiker" (zoals jij dat noemt) heeft namelijk de kennis niet om dat ongedaan te maken.
Waarna die gebruikers de EULA voor hun neus kregen en bij letterlijk 1 klik terug op hun vorige Windows installatie konden zitten.
Daarnaast vergeet je blijkbaar ook dat er een aardige tijd is geweest dat het kruisje (van het verster) ineens werd behandeld als een "OK" in plaats van "Annuleren".
Hier is het leuke daaraan: dat het kruisje origineel als "Annuleren" diende was tegen Microsofts eigen richtlijnen voor applicatie design in. Dat venster was sowieso het equivalent van een melding van je agenda dat er een afspraak aankwam, als je zo een melding sluit is die afspraak niet plots weg. Dat venster was een grafischere tegenhanger van "Uw computer moet opnieuw opstarten om updates te installeren", niet "Er zijn nieuwe updates beschikbaar".
Het interesseert me geen reet of andere mensen blij verrast waren of zijn. En dat is ook totaal niet relevant. Waar het om gaat is dat MS de keuze van de gebruiker niet respecteert. Ze zijn ronduit achterbaks bezig geweest. PUNT.
Hebben ze dat dan niet gedaan? Het overgrote deel van de gebruiker heeft Automatische Updates aan staan, jij zegt nu dat een update niet installeren het volgen van de keuze van de gebruiker zou zijn geweest?

Had Microsoft het simpeler moeten maken om die update te annuleren? Ja. Hebben ze het te hard gepushed? Nee. Want je argument van "domme gebruiker" gaat ook gewoon de geheel andere kant op. Had Microsoft niks gedaan dan had niemand geweten van die gratis update en hadden ze aan het eind van die 1 jaar een hoop rechtszaken aan hun broek gehad van mensen die kwaad zijn niet op de hoogte te zijn geweest van die aanbieding.

Het overgrote gedeelte van gebruikers van Windows is niet in staat keuzes te maken over hoe Windows moet omgaan met updates of het ze moeten omgaan met het einde van ondersteuning voor oudere versies en dat is een probleem dat Microsoft al meermaals heeft gebeten. Mensen die onbewust zijn van het maken van keuzes zouden die keuzes nooit moeten maken of überhaupt te zien krijgen. Windows 10 pushen was de juiste keuze om drama's als Windows XP te voorkomen. Als gebruikers wel de kennis hebben van zaken zouden ze die keuzes natuurlijk zelf moeten kunnen maken, maar in ieder ander geval zouden ze dat niet mogen.
Waarna die gebruikers de EULA voor hun neus kregen en bij letterlijk 1 klik terug op hun vorige Windows installatie konden zitten.
Dear user, you didn't ask for it and neither did you approve in advance BUT we fucked up your system. BUT if you are willing to wait another hour, or so, we can restore your pc to its previous state.
Hebben ze dat dan niet gedaan? Het overgrote deel van de gebruiker heeft Automatische Updates aan staan, jij zegt nu dat een update niet installeren het volgen van de keuze van de gebruiker zou zijn geweest?
Volgens mij snap jij het niet helemaal. Er zit een nogal essentieel verschil tussen een update en een upgrade. Overigens heb je (praktisch gezien) met W10 beide keuzes niet meer (lekker belangrijk of het je systeem danwel je software om zeep help).
Hebben ze het te hard gepushed? Nee.
Hmzz. Eens even op een rijtje zetten:

1) Een update om te upgraden die, nadat die gedeselecteerd en verborgen was, gewoon doodleuk bij de volgende updateronde weer verscheen en aangevinkt stond!
2) Een update om te upgraden die, ineens tijdelijk en geheel per ongeluk natuurlijk, gewoon die upgrade automatisch uitvoerde.
3) Een upgradevenster waar de annuleerknop, ineens heel per ongeluk zonder bijzondere bedoelingen, uitgesloopt was.
4) Een upgradevenster waar het kruisje, wat bij punt 3 dus de enige manier was om de upgrade alsnog te annuleren, ineens wordt beschouwd als "OK" i.p.v. "Annuleren".

Nee hoor ... ze hebben totaal niet gepusht. Alles is heel netjes met instemming van de gebruiker gegaan met inachtneming van de wensen van genoemde gebruiker. Hou toch op man.

Als MS er geen teringbende van had gemaakt met de privacy in W10 dan was de motivatie om over te stappen een stuk groter geweest. Maar omdat ze dat dus wél hebben gedaan "moesten" ze zich wel opdringerig en achterbaks opstellen. De gedachte van MS is niet het voorkomen van XP-achtige praktijken maar het zo snel mogelijk alle gebruikers in de houdgreep te krijgen met W10. Op naar het (veel duurdere) abonnementsmodel. Op naar het Big Brother-model en op naar de reclamewaterval in je besturingssysteem.

Op dus naar de totale afhankelijkheid van MS zolang je je spullen wilt gebruiken. Niet netjes iedere maand betalen en je kan fluiten naar het gebruiken van je eigen pc. Dat is waar het naartoe gaat en daarom zijn ze zo opdringerig.

En durf nou niet te zeggen dat dat niet waar is want "Windows as a Service" zegt namelijk exact waar het op staat.

Geld, geld, geld! Meer, meer, meer ... en wel NU!
Het is ook de schuld van Microsoft, zoals ik al aangaf, Microsoft hoort te weten dat ze 'domme gebruikers' hebben, doet verder niets af aan het feit dat dit nog steeds maar een paar dagen een probleem is geweest en Microsoft hier netjes excuses voor heeft gemaakt.

Ik ben ook nog uit de tijd van autoexec.bat (lol? weet niet precies wat je hier nou mee bedoeld, want die bestanden zijn vandaag de dag ook nog steeds relevant, maar ik ben al zon 35 jaar bezig met PC's, dus ook ten tijde dat dos/basic etc was waar je het mee moest doen) maar ik was wel te spreken over de upgrade naar Win10, het staat buiten kijf dat Win10 100x beter is dan Win8.x, en ondertussen is Win10 ook wel op hetzelfde niveau of beter dan Win7.

Dat het je geen reet interesseert of anderen wel of niet blij zijn met Win10 is je goed recht, maar je snapt hopelijk wel dat het anderen wel interesseert of ze blij zijn? En dat Microsoft de keuze van de gebruiker niet respecteert is wel weer erg kort door de bocht, als dat zo was dan werkte alles van voor Win10 al een jaar niet meer, en kwamen er geen updates meer uit voor oude Windows versies?
Anoniem: 291964 @43436511 januari 2018 11:03
Blij!?. Gezeik dat ik had met mijn LAN netwerk kaart bij elke insider update.
W10 doet mij toch wel denken aan Windows ME, more errors. Gratis?, niets is gratis in de commercie.
Privé sinds kort weer op XP en Linux.
Dus eigenlijk is nu alleen Windows 10 nog volledig ondersteund nu? Ben benieuwd of bij bedrijven nu eindelijk het balletje gaat rollen dat ze toch over moeten naar 10...
Dat is ook precies wat Microsoft wil, iedereen op Windows 10. Geen verschillende versies meer met verschillende patches!
Dat gaat helaas niet helemaal op. We hebben nu verschillende versies van Windows 10 met verschillende patches. Op dit moment zijn er vijf Windows 10-versies die ondersteund worden en eigen patches krijgen.

Toegegeven: dit gaat wel meer op voor bedrijven dan voor thuisgebruikers en de verschillen tussen Windows 10-versies zijn waarschijnlijk kleiner dan tussen 7/8/10.
Wij zijn juist aan het kijken naar alternatieven om van het Windows 10 / Server 2016 drama weg te blijven.

Zolang microsoft niet zijn zaakjes op orde heeft gaan wij niet upgraden. Liever een migratie naar 2012R2 en dan over paar jaar richting containerized / isolated delivery (want een antieke .net applicatie voor intern gebruik kan je ook in een docker container runnen) dan vast zitten aan een onbetrouwbaar besturingssysteem :

- Experimentele functies in een server OS....
- De controle kwijtraken over wanneer je wel en niet kan patchen. Ik heb Hyper-V clusters zich niet aan de afspraken zien houden en gewoon doodleuk te rebooten terwijl er een paar 1000 man op de vm's ingelogd zijn. Ondanks dat alles wat dat zou moeten voorkomen volgens de microsoft engineers zelf uitgevoerd was. Ik geloof dat onze support case hierover nu al 4 maanden openstaat en men nog geen antwoord erop heeft.
- Het samen voegen van de patches in windows update zorgt er in bepaalde situaties voor dat we handmatig weer patches moeten verwijderen dmv powershell achteraf.
- Onnodige Telemetry (privacy gooi je gewoon weg).
- Vage problemen met DAS / NAS en andere compellence's, Uitval voor paar seconden zonder logs en noem het maar op. Veel meer schijfactiviteit terwijl het systeem eigenlijk idle en isolated is.
- Het uitfaseren van het configuratiescherm naar settings is echt een gedrocht voor beheerders, Niet alleen werkt het settings menu totaal niet zo efficient als het configuratiescherm (al doen we zoveel mogelijk via PS), het ziet er niet uit (lijkt wel een telefoon/tablet) en de plaatsing van items laat erg te wensen over.

Nee Windows server 2016 is ondanks het nieuwe jasje totaal nog niet klaar voor de business omgeving. Misschien als Windows Server 2016 R2 uitkomt dat het wat gaat worden (immers zal dat vast wel komen gezien microsofts history... Nee we maken geen Server 2008 R2, Nee geen Server 2012 R2 en toch zijn ze er voor een goede reden.

Met betrekking tot Windows 10..... Nee , ik gooi dat echt niet op 1 van mijn eigen computers, hell ik probeer het ook zoveel mogelijk te avoiden op een VM buiten testen. W10 bevat grotendeels dezelfde server flaws maar maakt het dan nog een tikkeltje erger. Het heeft me aardig wat moeite gekost om echt 100% windows defender en malware meuk eruit te slopen zonder dat je na het removen ineens bepaalde panels niet meer kon openen omdat het zo aan elkaar gekoppeld is. Gelukkig was dat wel op te lossen met wat aanpassingen in verschillende dll bestanden maar toch.... het zou niet moeten gebeuren.

Andere vaak voorkomende issues bij W10 wat gewoon in mijn optiek een mooie red flag is :

- Veel meer schijfactiviteit wat grotendeels onverklaarbaar is.
- Het gepush van reclame naar je op afstand
- Het keer op keer ongevraagd installeren van nieuwe features en "suggesties voor spellen of andere windows applicaties".
- Het gepush van Edge over chrome, firefox of opera. Als de browser beter was zouden we hem echt wel kiezen hoor MS.
- Netwerk issues m.b.t. het discoveren van hardware op het netwerk, Vooral printers kan W10 lekker lang over doen
- De 1000 inbreuken op je privacy
- Het gepush naar nieuwe versies van W10 en dan ineens is je W10 laptop van een jaar oud niet meer compatible.....
- Control panel voor mij als tweaker / power user.
- Qua performance minder efficient dan W8.1 door onnodige handelingen op de achtergrond.

W10 ziet er leuk uit en ze proberen duidelijk meer richting de Apple look en feel te gaan, Alleen maken ze van het besturingssysteem net zo'n gedrocht als Apple heeft gedaan. Slechte verandering in mijn optiek.

[Reactie gewijzigd door Aionicus op 22 juli 2024 15:25]

Lijkt me dat je meer een persoonlijke afkeer hebt dan een objectieve beslissing te nemen in het belang van het bedrijf of waar je ook voor aan het kijken bent. Je hele comment getuigt hiervan en dat is erg jammer. Beslissingen maken in het belang van het bedrijf of organisatie wordt vaak te veel beïnvloed door persoonlijke meningen en visies. Objectief de pro's en cons afwegen kan precies niet meer want het draait altijd toevallig wel in het voordeel van nèt jouw voorkeur. En het vervalt vaak in pro-'dit' en anti-'dat'. En dit zowel in de beide kampen (pro-windows, pro-linux)

Echter baat de organisatie er vaak niet bij vanwege zo'n kortzichtige 'visies'. Heb er al veel zien sneuvelen omdat de organisatie er eigenlijk geen voordeel mee deed. Veel geld zien weggegooid worden door zo'n dingen. Ik hoop dat jij wel nog een objectieve beslissing kan nemen in het hele proces.
Zoals ik zijn reactie lees is het een mix van professionele en persoonlijke afkeur. Wanneer professioneel je features inlevert, dingen breken, of minder goed werken dan voorheen, dan is dat een objectieve achteruitgang.

Of dat ook echt zo is, kan ik niet beoordelen, ik ben geen sysadmin. Maar ik proef wel degelijk een trend. Microsoft was altijd het besturingssysteem wat wellicht niet sexy was, maar wel praktisch en produktief. Zeer brede en langdurige ondersteuning in een wirware van configuraties. De hele wereld draait of draaide op dit gegeven.

Er lijkt toch echt wel een kering te zijn in hoe Microsoft hier tegenover staat. Men neemt links en rechts wat controle weg bij de gebruiker, versnelt in updates, en is ook niet bang hier en daar wat dingen te breken.

Vanuit Microsoft gezien is dat allemaal te verklaren gezien hun strategie. Maar dat wil niet zeggen dat gebruikers er in alle gevallen blij mee zijn.
Windows 10 is gewoon een faal van de bovenste plank. Windows 10 bevindt zicht nog steeds in een soort van beta staat en dat wil je echt niet hebben in een professionele omgeving. Ik snap werkelijk de kortzichtigheid en het pro MS gevoel niet bij sommige zichzelf experts noemende want zo'n beta OS moet je voor je gebruikers mijden als de pest zolang MS er nog steeds een klerezooi van maakt met updates. MS is geen partij meer om te vertrouwen en Windows 10 is geen OS dat je (nog) kunt vertrouwen. Ik kan me goed voorstellen dat er experts zijn die dat hele anti-privacy spyware OS niet vertrouwen en daar dus een negatief advies op geven. Er is niets mis met Windows 7 in de zakelijke omgeving en veel grote bedrijven gebruiken toch wel een dichtgetimmerde Citrix of een ander smaakje virtuele desktop waardoor Windows 10 echt nog niet nodig is.
Als je een MS OS al een 'anti-privacy spyware OS' noemt, neem ik maar even aan dat bij jou bedrijf Android devices het netwerk niet op komen.

Verder zit ik al jaren op Windows 10, zowel thuis als op m'n werk en waar jij precies het beta-gevoel vandaan hebt, maar ik kan alleen maar medelijden hebben met m'n collega's die nog op Windows 7 zitten.
Nu lijkt het net alsof je alleen de toon van Aionicus beoordeelt en niet de inhoud van zijn bericht. Is dat objectief? Hoe dan ook, het meeste geld gooi je weg door het aanschaffen van een nieuw systeem dat niet blijkt te voldoen. Gezien de beschrijving van de incidenten zou dat in zijn geval zomaar Windows 2016 kunnen zijn...
Uhm, heeft Microsoft ooit gezegd dat er geen 2008 R2 of 2012 R2 zou komen? Het is altijd al policy geweest dat iedere desktop versie van Windows een tegenhanger in de Server wereld heeft. Dat gezegd hebbende is er voor Server wat updatesnelheid betreft absoluut niks veranderd. Het is nog steeds een major iedere zoveel jaar, Server heeft geen "experimentele functies" (wat bedoel je daar überhaupt mee) en aan wanneer je updates installeert is helemaal niks veranderd. Veel van je andere klachten gaan ook niet op voor of zijn volledig persoonlijk, laat staan dat ze opgaan voor Server.

Om je "vaak voorkomende issues" in volgorde af te gaan:

- Welke schrijfactiviteit?
- Bij een verse onbewerkte installatie zie je 6 extra Store-tegels met iconen van third-party apps, waarvan 2 of 3 geïnstalleerd zijn, dat is niet eens "gepush van reclame of afstand"
- Ongevraagd installeren van nieuwe features? Wat? Suggesties in start kan je uitschakelen met 2 muisklikken.
- Opnieuw gewoon "Tips" uitzetten.
- Nooit echt gezien
- Zoals? Kunnen we stoppen met dit te blijven herhalen zonder enige grondige reden?
- Windows 10 upgrades worden ontzettend traag uitgerold en zeker met Windows 10-certified hardware ga je dit zeker niet tegenkomen tenzij er iets heel exotisch aan de hand is
- Persoonlijke mening, Control Panel was - en is - een rommeltje, het werd hoog tijd dat ze hier wat aan gingen doen
- Onnodig zoals?

Veel van je problemen zijn niet eens problemen en als je ze echt zo wilt noemen kan je ze vaak met 2 klikken gewoon verwijderen/uitschakelen, zoiets noem ik geen "red flag". Heeft Windows 10 problemen? Ja, zeker en vast, maar het is geinig dat iedereen steeds dezelfde clichés blijft herhalen zonder ook maar een gegronde reden te hebben terwijl er andere, belangrijkere problemen mee zijn.
Ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Het cumulatieve update beleid is ons een doorn in het oog. We hebben al zeker 6 flinke bugs gehad in Server 2016, waarvan de ergste is het niet meer kunnen backuppen van Hyper-V guest clusters die op CSV gehost zijn. Dat liep goed, tot de patch van januari 2017. Nog steeds niet opgelost. We kunnen dus al een jaar niet fatsoenlijk backuppen. Vroeger kon je dan de 'rotte' fix eruit halen en de rest evengoed patchen. Nu is het alles of niks.
Nu ook weer met de Meltdown / Spectre patch. Die moeten we installeren, dat is haast geen keuze. Maar die beste patch heeft voor zover we nu in kaart hebben 4 business applicaties gesloopt, + het onmogelijk gemaakt RDP sessies the shadowen op zowel 2012R2 als 2016. Onbekend wanneer dat gefixt gaat worden.

Dus tja... enerzijds zijn we erg tevreden over 2016, zeker als RDS (ten opzichte van 2012R2 althans) maar volwassen is het zeker niet. En het patchmechanisme blijft een crime.
Nu ook weer met de Meltdown / Spectre patch. Die moeten we installeren, dat is haast geen keuze. Maar die beste patch heeft voor zover we nu in kaart hebben 4 business applicaties gesloopt.
Vraag is natuurlijk wel of dat aan MS ligt door bijv. een bug in de patch of dat die applicaties zaken doen die ze eigenlijk niet zouden moeten doen en dat de ontwikkelaar van die applicaties zijn / haar werk beter had moeten doen en bijv. een loopje genomen hebben bij het programmeren van de applicatie en best practises niet gevolgd hebben of dat het een combinatie van verschillende factoren betreft. Daarnaast kun je natuurlijk ook niet altijd verwachten dat alles blijft werken wanneer er bepaalde beveiligingslekken gedicht worden, genoeg situaties gezien in het verleden waar dit ook wel eens gebeurde. Als applicatie ontwikkelaar ben je er natuurlijk altijd zelf voor verantwoordelijk dat je applicaties blijven werken of dat je deze z.s.m. weer werkend maakt bij problemen want MS kan uiteraard niet alles testen qua applicaties, hardware en alle mogelijke combinaties die daarmee mogelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 15:25]

Anoniem: 291964 @Aionicus11 januari 2018 11:13
Juist, wat een uitweiding van jou. Zo herkenbaar.
zeker 2 versies van Windows 10 worden niet meer ondersteund. Alleen de 1703 en 1709 versies worden officieel ondersteunt. de eerste versie van Windows 10 al zeker niet meer!
Jawel, kijk maar op de pagina.
- 1507 wordt nog ondersteund voor Enterprise LTSB-gebruikers
- 1511 heeft verlengde ondersteuning tot april voor Education en Enterprise
- 1607, 1703 en 1709 worden voor iedereen ondersteund.
Dus...2 Windows versies worden voor gewone consumenten al niet meer ondersteunt. Dat zeg ik toch?
Ja daar heb je gelijk in, en ook erg vervelend, ik heb gelukkig de nieuwste.
Dus eigenlijk is nu alleen Windows 10 nog volledig ondersteund nu?

Het is natuurlijk niet zo dat er uberhaupt nog aan nieuwe features ontwikkeld werd voor Windows 8.1

Enkel security fixes is in feite best rustgevend. Geen nieuwe zaken die opeens mijn computer om zeep kunnen helpen O-)
Het zijn juist vaak security fixes die soms hardnekkig kunnen huishouden. :)
Ja ik gebruik zelf win10 LTSB en niets dat ze sinds 1607 hebben geïntroduceerd wil ik hebben. Geef mij maar gewoon een stabiele OS voor 5 jaar.
Veel bedrijven zijn hier allang mee bezig, je ziet er steeds meer die al volledig over zijn (ook daar is het gratis aanbod effectief geweest) of de overgang gefaseerd aan het invoeren zijn of aan het plannen zijn. De zeer betaalbare CSP variant van Windows 10 Enterprise helpt daar bijv. ook bij (en komt nog steeds met een gratis upgrade naar Windows 10 voor bedrijven die deze upgrade nooit uitgevoerd hebben).

Neemt niet weg dat Windows 7 ongetwijfeld zakelijk het nieuwe "Windows XP" gaat worden voor een bepaalde periode bij een redelijk aantal bedrijven al verwacht ik dat dit minder gaat zijn dan met XP zelf. . Windows 8(.1) heb ik echter amper in het "wild" gezien bij bedrijven, dus ik verwacht niet dat deze aankondiging voor veel bedrijven enige impact heeft.
Waarom zouden ze? Wij rollen nu in winkels ook windows 7 & 10 uit (ter vervanging van XP). Zolang er updates zijn is er geen issue.
Dus eigenlijk is nu alleen Windows 10 nog volledig ondersteund nu?
Nee, Windows 7 en Windows 8.1 zitten nu in hun extended support fase. In deze fase van de levenscyclus krijgen ze nog wel security updates, maar geen feature updates meer. Windows 7 heeft nog tot 2020 extended support, Windows 8.1 tot 2023. Tot die data zou je die versies van Windows kunnen blijven gebruiken. Wel zal je merken dat je steeds meer in een Windows XP scenario komt, ik verwacht dat in de komende jaren tot 2020 software ontwikkelaars Windows 7 steeds meer links gaan laten liggen. Na het verlopen van de extended support komen er geen Windows updates meer voor die Windows versies.

Windows 10 heeft ook dit soort fases maar dan voor de builds. De eerste build van Windows 10 (1511) is ook niet meer ondersteund. Je mag nu hooguit twee builds achterlopen. De Enterprise versie van Windows 10 heeft dan een aparte LTSB versie als dit niet te doen is. Toch komt er van elke build een nieuwe LTSB versie uit. De LTSB versies hebben 15 jaar lang support na het uitkomen.

Voor bedrijven werkt het wat anders. De support fases zijn daar ook van toepassing, maar je kan ook buiten die periode support kopen en zelfs patches. Je moet alleen niet vragen wat je moet betalen dan, we het over enorme bedragen. Toch is het natuurlijk beter om tijdig een migratie te plannen.
Ha ha nee nee nee. Alleen de nieuwste versie van windows 10 hè. :Y)
Neuh, grote bedrijven hebben bijna allemaal extended support op Windows 7. Dus deze bedrijven hebben nog iets meer dan 2 jaar om over te stappen op Windows 10.
Bedrijf waar ik nu zit is voorzichtig aan het kijken naar hoe ze willen migreren, de GPO's zijn ondertussen geimporteerd en er wordt gekeken hoe de migratie uitgevoerd moet gaan worden.
Beetje een rare vraag. Maar wil dit ook zeggen dat Microsoft wel nieuwe features introduceert voor Windows in dr mainstream support? Want im heb altijd het idee gehad dat ze dat alleen doen voor de laatste versie en dat er daaro. Eigenlijk geen onderscheid is tussen mainstream en extended support.
Ja, zolang een OS in de mainstream support kan MS er features voor ontwikkelen. Een bekend voorbeeld is SP2 van Windows XP destijds, waar een complete firewall in geintroduceerd werd, plus een hoop andere functionaliteit die in RTM/SP1 nog niet aanwezig waren.

Niet alle features zie jij als gebruiker overigens direct. Het kan bijvoorbeeld ook zijn in de vorm van het inbouwen van support voor nieuwe technieken. Een voorbeeld daarrvan is de support voor AVX dat in SP1 voor Windows 7 en Windows Server 2008 R2 werd ingebouwd. In de RTM-versies van deze OS-en was die support nog niet aanwezig.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van toegevoegde features in diverse ServicePacks uit het verleden.
Windows 8 heeft nog genoeg feature updates gehad, verandering van startmenu (naar Win10 style), de tiles/bureaublad aanpassingen, afgeslankt van hun Win10 variant, maar je kreeg ze nog wel (ik zelfs nog op mijn Surface RT).
Nog ter aanvulling op de rest: ook nieuwe versies van IE en WMP kwamen alleen naar Windows-versies in mainstream support.

En misschien nog wel belangrijker: ook niet-beveiligingsupdates (dus bug fixes die niets met beveiliging te maken hebben) krijg je in principe alleen tijdens mainstream support. Bedrijven kunnen wel een contract afsluiten om ze langer te ontvangen.
Mainstream ondersteuning houd in dat er ook gewone bugs worden opgelost. Overigens heeft Windows 8.1 van april 2014 tot zomer 2015 regelmatig nieuwe features beschikbaar zien komen (pinnen van apps aan de taakbalk, titelbalken in apps, Internet Explorer updates, Store redesign (toen was de Store nog een vast deel van het OS), etc.). Tijdens mainstream ondersteuning kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook upgrades van Internet Explorer verwachten, hoewel dat voor Windows 8.1 nooit echt van toepassing is geweest aangezien IE11 de laatste versie van Internet Explorer was en Edge (of EdgeHTML) nooit naar 8.1 is gekomen (of Windows Media Player, maar dat stopte al na Windows 7). Ook is dat de periode waarin er indertijd nog Service Packs werden uitgebracht (voor Windows 7 en eerder).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 15:25]

Ik denk dat het punt wat men wil maken is dat er sinds dat Windows 10 was gereleased er naar mijn weten al helemaal geen feature updates meer zijn uitgebracht voor Windows 8.1.
Dus dan kun je je afvragen of het überhaupt iets gaat uitmaken dat Windows 8.1 nu naar extended support gaat als het OS bij Microsoft al jaren als een ''Windows in extended support'' werd behandelt.
Windows 8.1 is juist een van de weinige versies van Windows die na de release van een opvolger nog nieuwe features zag buiten IE en WMP om.
Windows 8.1 gebruiker meldt zich. :'(
Ik wordt moe van de nieuwe features en tientallen onaangekonigde updates van Windows 10 home. :(
Iedere keer ziet het een stukje anders uit.
Maar Windows 10 Pro is wel een verbetering ten opzichte van Windows 8.1 :9~
Je kan binnen W10 pro bijv. updates uitstellen. :+

Edit: aangepast na reactie SuperDre en Loller1

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 22 juli 2024 15:25]

Honderden updates? Sinds de release van Windows 10 zijn er letterlijk 29 updates uitgekomen (uitzonderingen daargelaten). Als je iedere versie van Windows 10 apart gaat tellen kom je inderdaad aan meer updates dan 29, maar logischerwijs ga je nooit de (bv.) January 2018 patch van zowel 1507, 1511, 1607, 1703 en 1709 installeren. Dus "honderden" is heftig overdreven. Dat gezegd hebbende is Windows 10 sinds versie 1607 niet echt meer visueel veranderd (app updates daargelaten).
In die 29 updates zijn wel degelijk honderden patches gebundeld. Dat is een van de problemen, er zit nogal een koppeling tussen security updates, feature updates, driver updates, etc. in. Dus een veel grotere kans om dingen stuk te maken.
Ik wordt moe van de nieuwe features en tientallen onaangekonigde updates van Windows 10 home.
Moet je toch beter opletten, bijna alle updates in de insider branch worden toegelicht + er is een samenvatting voor niet insiders bij de echte release. Tussendoor zitten er nauwelijks nieuwe features.
huh? Windows 10 Pro is gewoon gelijk aan Windows 10 home, maar dan met nog wat extra opties voor de zakelijke markt.
You wish, in home kun je windows update niet uitzetten. En ja sommige willen graag zelf bepalen wanneer er geupdate wordt.
En hoeveel is 0.223% (XP) in aantal mensen?
Ik vraag me eigenlijk af wie die held is met die NT4 machine :o
ik schat iemand die even op zn virtual machine probeert of ie de website kan bereiken :)
Inderdaad, al heb ik vorige week nog met mijn Windows 98 Intel Pentium 166 op Tweakers rond gesnuffeld😵
Zo een heb ik ook nog staan. Meer dan 128 MB kan er niet in, dus dat zal niet meevallen.
Klopt, 128MB, Adaptec 2940, Quantum Fireball, USB toetsenbord en muis werkt uitstekend zelfs en Mozilla Firefox 2.0.2 :)
Grappig, die grafiek. Als je de Steam statistieken erbij pakt, dan maakt nog ~70% gebruik van Windows 7. Voor Windows 10 is dat slechts ~26%. Hangt dus sterk van de doelgroep af. Windows 8(.1) gebruikt men niet zo veel (<3%). Dat komt wel redelijk overeen met Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 22 juli 2024 15:25]

Tweakers heeft tegenwoordig ook een wat andere doelgroep die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben ongeacht of het nu beter is of niet, dus tja... 8)7

Dit is waarschijnlijk wel wat betrouwbaarder en niet beïnvloed door een vloedgolf aan Chinese PUBG spelers op Steam waardoor onder anderen Windows 7 een flinke boost kreeg:
https://www.netmarketshar...=platformsDesktopVersions
Windows 10 was misschien tijdelijk de grootste op Steam maar niet in het algemeen, en nu dus ook daar niet meer. :)

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 juli 2024 15:25]

Goed gezien:
Language: Simplified Chinese 63.90% :o
Een andere doelgroep? Ik kijk waarschijnlijk langer op deze site dan een overgroot deel hier en heb thuis nog altijd een Windows 8.1 systeem draaien omdat die mijns inziens gewoon lekkerder draait. Dat ik inmiddels de 40 gepasseerd ben betekent niet dat ik ineens tot een andere doelgroep behoor. Als je bedoelt dat no news zonder enig technische nieuwswaarde de nieuwe standaard is op Tweakers en de technische artikelen een subgroep, dan ja, dan behoor ik misschien wel tot een andere doelgroep.
Na het lezen van (wederom) zoveel domme reacties wordt het misschien toch tijd mijn heil elders te gaan zoeken net nu Tweakers eindelijk weer wat vaker de diepte ingaat in zijn artikelen, maar het lezen van zoveel crap op de vroege ochtend helpt er niet echt bij.

Mvg een Tweaker van het eerste uur
Ik gebruik ook nog win8.1 voor Windows Media Center :+ (de gids via een Python script die de XML data binnenschraapt van de Ziggo site). Vier streams recording, werkt nog steeds als een tierelier...

[Reactie gewijzigd door fv op 22 juli 2024 15:25]

In een virtuele machine niet handiger?
Nu pas? Ik dacht dat dit al lang was gebeurt. Echt serieus ik zit nog met een tablet die op Win8.1 draait (eerder een verplichting want op Win 10 is dat ding niet vooruit te branden en zit Windows update elke maand - ik gebruik het toestel al niet vaak - 500MB aan updates binnen te trekken waardoor het nog trager is) en daar werkt eigenlijk nagenoeg niets meer van de standaard apps.
In de kalender client is geen ondersteuning voor Google, wel op Win 10. De weer app openen zegt dat je de laatste nieuwe versie moet downloaden maar de store zegt dat er geen is. De IE versie is een ramp, EDGE is er nooit op verschenen (en eerlijk, er zijn geen echt touch vriendelijke browsers beschikbaar op Windows buiten IE of EDGE). Onlangs beslist MS te stoppen met ondersteuning voor de Excel / Word viewers en raden ze aan de apps te gebruiken. Welke? Die zijn nooit op Win 8.1 uitgebracht. ...

Windows 8.1 is weer een van de vele projectjes dat MS heeft geprobeerd maar snel zelf heeft verlaten.
Dit is gewoon een bevestiging wat eigenlijk al lang een feit was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.