Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft beŽindigt ondersteuning Windows 7 voor Pentium III-processors

Gebruikers van systemen met processors zonder SSE2, zoals de Pentium III, komen niet langer in aanmerking voor Windows 7-patches, ook al loopt de officiŽle ondersteuning nog tot 14 januari 2020.

Het stoppen met de ondersteuning blijkt uit beveiligingsartikel KB4088875. Daar staat als oplossing voor het niet kunnen updaten van Windows 7 op computers die geen streaming single instructions multiple data extensions 2, of SSE2, ondersteunen, dat gebruikers die machines moeten upgraden met een processor die dit wel ondersteunt. Microsoft lijkt de bug dus niet meer te repareren voor de oudere pc's, constateert PCWorld.

Volgens het overzicht van de levenscyclus van Windows 7 met Service Pack 1, zou dit OS nog tot 14 januari 2020 ondersteuning, en dus patches voor dit soort problemen, moeten krijgen. In de oorspronkelijke weergave van beveiligingsupdate KB4088875 van 13 maart voor Windows 7, maakte Microsoft voor het eerst melding van de updateproblemen van pc's zonder SSE2. Toen bedroeg de tekst nog dat er aan een oplossing gewerkt werd. In latere updates, zoals KB4284826 van juni, werd die claim herhaald.

Dat blijkt echter alleen uit de pagina's zoals ze in de Wayback Machine staan, want in de huidige tekst van de KB4284826-update maakt Microsoft in het geheel geen melding meer van de SSE2-bug en bij die van maart staat nu dus het advies om de hardware te upgraden.

Veel Pentium III's zullen er overigens niet meer in gebruik zijn: Intel introduceerde de processor in 1999 en de laatste werd in 2003 geproduceerd.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

21-06-2018 • 17:55

191 Linkedin Google+

Reacties (191)

Wijzig sortering
Wauw, Pentium III. Dat is lang geleden. Kan een pc met een pentium III uberbaupt lekker Windows 7 draaien?
Ga daar maar niet van uit, een Pentium 4 is eigenlijk al erg ondermaats en zou minimaal een Core 2 Duo voor een beetje redelijk werken gebruiken voor lichte standaard taken.
Heb zelf overigens nog wel een Pentium 3 staan (samen met P1/P2/P4) maar daar zit niets nieuwers op dan een 16-17~ jaar geleden geÔnstalleerd Windows ME. :+ (en het draait nog steeds met dezelfde HDD).
Vergeet niet dat een P3 betere IPC had dan een P4 en zonder HT maken ze elkaar niet veel onder de 2.66GHz qua gevoel. De P3-1.4S op een dual socket bord maakt gehakt van een P4 :)
Klopt. Zelfs een enkele 1.4 GHz Tualatin doet al nauwelijks onder voor een P4 op 2 GHz, pas met de Northwood core/2,4 GHz werd de potentie van de P4 meer benut. Zeker in de eerste periode met de Willamette core was je beter af met je "oude" P3.

Destijds ook in het bezit geweest van 2x een Tualatin op 1,26 GHz; wat een bakbeest was dat :)
Een dual Tuatalin was inderdaad geweldig. Ik weet niet meer welk moederbord ik destijds gebruikte maar het had een VIA chipset die DDR ondersteunde.

Ik durf te wedden dat Windows 7 er heel soepel op had gedraaid.
Heb zelf zo'n willamette op 1.7. Doet het nog steeds! Sinds kort weer als opname"workstation" in gebruik gesteld. Met een op de deadline nog volgepatchte Win XP! :) Zonder netwerk... ;) Maar wťl drivers voor de audiocard! :P
Vroeger nog op 2x 700 MHz PIII gedaan, dus "dual-core" met niet al te dure moederbord. Dat is fijn gamen en kan lang volhouden totdat ik betere CPU moet nemen, maar dat kan al C2D zijn.

Moederbord en beide CPU's nog steeds netjes bewaard, alleen elco's zijn niet meer goed. Bekend kwaaltje helaas. Moet eerst alles vervangen voordat ik weer kan gebruiken.
Vergeet niet dat een P3 betere IPC had dan een P4 en zonder HT maken ze elkaar niet veel onder de 2.66GHz qua gevoel. De P3-1.4S op een dual socket bord maakt gehakt van een P4 :)
Is de Core-architectuur ook niet gebaseerd op de P3 architectuur en niet op de P4 architectuur? Volgens mij is de P4 lijn uiteindelijk gewoon een doodlopend spoor geweest en zijn ze voor de eerste Core Duo's teruggegaan naar de P3 processors omdat die gewoon beter presteerden en zuiniger waren.
De eerste mobiele cpu's (Pentium M) waren volgens mij een afgeleide van de oude P3's. Is daar de Core 2 Duo niet uit ontwikkeld?.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 21 juni 2018 18:59]

Klopt. De P6 microarchitectuur heeft uiteindelijk gewonnen en Netburst is in de kliko geschoven :)
Nee meer op de Pentium M welke p3 als voorganger kan worden beschouwd.

[Reactie gewijzigd door SpamLame op 21 juni 2018 18:58]

Daar was ik niet van op de hoogte, dat is wel een leuk detail.
Maar iets zegt me dat het dual-socket platform dan wel een heel erg klein marktaandeel heeft.
De Cores zijn dan ook om die reden een doorontwikkeling van de P3 en niet de P4.
Klassiek verhaal. De Pentium 4 had een diepe pijplijn wat gecompenseerd zou worden door hoger behaalde kloksnelheden. Omdat ze tegen de kloksnelheid grens zijn aangelopen is Intel weer teruggevallen op de P3 architectuur voor hun Core en Core2 lijn. Dan te bedenken dat Intel ook ooit van plan was om de Pentium 4 de laatste x86 processor te laten zijn.
Sterker nog, de P4 (weet niet of dat op alle generaties slaat) liep gedeeltelijk nog eens op de dubbele klok ook om het een beetje bij te kunnen houden.
Maar zo'n 'simpele' chip was ook nodig om die kloksnelheden(of de procedeverkleining daarvoor) te halen want met de P3 haalden ze maar 1.13 Ghz dacht ik
De snelste P3 liep op 1.4 en die kon nog wat harder met een goed bord, maar dat was voor de tijd al supersnel. We praten hier immers over 2001-2002.
Oja ik zie het, die 1.13 was van de een na laatste core

Zelf had ik toen een AMD Duron waar ik zelf de multiplier hoger had gezet via die lijntjes doorkrassen en herschrijven met potlood :)
Hahaha heerlijk die mods van toen :+

Heb nog ergens een geŁnlockte XPM 3000+ slingeren....
Ja mijn laatste van die niet-64bit gens was een XP2600+ , massief heethoofd wel

Maar je had zo'n speciale tool ervoor, kom niet meer op de naam, als je die enabled'e dan werd ie in idle wel cool

edit: iets gevonden maar het was wel een andere tool dacht ik

http://saf.bio.caltech.edu/saving_power.html#amd_athlon

"These CPUs can respond to an idle state by disconnecting from the front side bus and dropping their CPU frequency. In order to do so two PCR registers in the northbridge must generally be modified. In addition the length of time for a Halt or StopGrant disconnect may be controlled by a clock divisor set in the MSR. In experiments with Athlon XP 2000+ machines this divisor could be set as high as 128 without causing problems, but going to 256 caused various glitches in video and sound playback. The idle temperature decreased by about 2į C for every doubling of this divisor."


Op Linux veel eenvoudiger:
https://linux.die.net/man/8/athcool

[Reactie gewijzigd door killerdemon op 21 juni 2018 22:09]

Maar je had zo'n speciale tool ervoor, kom niet meer op de naam
Dat was CPUidle. Maar de website bestaat niet meer, zie ik. Temperaturen scheelden inderdaad enorm!
1,13GHz slaat op de limiet van de 2e generatie (coppermine) De P!!! 3e generatie (tualatin) liep op 1,4GHz, maar ik heb wel geruchten gelezen dat er al snellere types op stapel stonden die niet zijn uitgebracht om conurrentie met de P4 te voorkomen.
Is dat niet de HT optie?
Sterker nog, de P4 (weet niet of dat op alle generaties slaat) liep gedeeltelijk nog eens op de dubbele klok ook om het een beetje bij te kunnen houden.
Je had vlak voor de introductie van de Core 2 Duo ook P4's die op of tegen de 4GHz draaiden. Die stonden meer bekend om hun warmte-ontwikkeling dan om hun snelheid! Overklokkers gebruikten daarom ook water- of stikstofkoeling bij die CPU's.
P4 was een verkeerde ingeslagen weg met te lange pipelines. Ze hebben het mobiel CPU gepakt, feitenlijk vorige generatie, en daarop verder gebouwd. Toen krabbelde Intel weer terug nadat AMD het erg goed deed.

Hier nog een Core Two Duo laptop staan en draait prima met W10 voor niet al te zwaar office werk.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 21 juni 2018 21:27]

Met de P4 wilde Intel de verwerkingssnelheid verhogen door de klok te verhogen.

Met de Core 2 Duo zijn ze begonnen met het halveren van de kloksnelheid. De verwerkingssnelheid ging omhoog door een herontwerp (oa efficientere microcode, loslaten 20 bits adressen in 32 bits opslag) en meerdere cores.

Een Core 2 Duo uit 2006 kan nog prima Windows 10 (of macOS) draaien, mits voorzien van minimaal 4GB RAM.
Een Core 2 Duo uit 2006 kan nog prima Windows 10 (of macOS) draaien, mits voorzien van minimaal 4GB RAM.
Om de oudere CPU's te compenseren zou ik voor minimaal 8GB gaan. Maar ja, die oude CPU's zullen misschien vaak in moederborden zitten die geen 8GB ondersteunen...
Er is op dit moment enorme restpartij P4 desktops gaande, vooral van HP's uit business. Ze zijn nu erg goedkoop te halen, nog steeds voldoende voor retro-gaming!
Ligt er aan welke retro game. De latere p4 systemen zijn geen w95/98 drivers meer voor en veel mainboarden ga je daar ook niet lekker meer dos op draaien.

Ik zelf ben met een retro pc bezig die tot en met dos game terug kan. En dit alles draait op een p4 3.06 ghz systeem met onder andere 2 voodoo 2 kaarten. Maar het goede mainboard uit zoeken is dan wel super belangrijk.
De klok was een probleem en de neiging van x86 code niet erg lineair te zijn: jump hier jump daar en weer een pipeline flush.
Is dat niet meer door de Itanium-architecture? Waar zelf de nieuwste i-seires ook "vandaan" komen...
Nee, Itanium is een andere doodlopende Intel-weg http://www.cpu-world.com/CPUs/Itanium/index.html

[Reactie gewijzigd door Dirk_P_Broer op 22 juni 2018 00:23]

Wow, uitgebreide site! Da's nog uit de tijd dat ik nog niet veel snapte hier op Tweakers. ;)
Wooow Windows ME! Dat heb ik al lang niet meer gehoord. Het was dan ook een waardeloos os.
In de ogen van velen ja, heb er echter zelf weinig last van gehad en vrijwel altijd stabiel mee kunnen werken.
Dat het 16-17 jaar na dato nog steeds werkt zonder herinstallatie is ook wel een prestatie. :P
Ja ik vind het wel een vlaggetje waard dat het nog draait.. Ik weet nog goed dat installeren van drivers een hele opgaven was voor mijn card reader van een nikon foto toestel
Laatst mijn oude 386@33Mhz met wel 4 MB geheugen uit de kelder gevist. Er stond slackware uit 1994 op. Dat bestond uit wel 7 diskettes. Het stokoude apparaat startte zowaar nog op. Zelfs de monitor deed jet nog. Leuk om te leren destijds en ik gebruik die kennis nog dagelijks
En inmiddels is een 386 geld waard
Voor velen idd een waardeloos OS, voor mij was het een super-OS die mij zeer veel plezier gaf bij het maken van midi-muziek.
Ik had nog jaren een ME draaien met specifieke bestanden uit 95 en 98 SE om hem zo snel mogelijk te houden.
Ding draaide als een tierelier als MP3 DJ Mixer (explorer.exe shell was vervangen met de mp3speler exe).
Vervolgens nog omgezet naar een VM, totdat.... iemand de externe HDD (waar de VM op stond) had laten vallen, want diegene wilde hem gebruiken om te "backuppen" ;w

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 21 juni 2018 20:21]

In Brabant zeiden wij altijd ... Windows Mee Eraf!
Dolle boel daar in Brabant....
ME is ook wat ik toen de tijd op mijn Pentium III had staan. Daar speelde ik dan A2 racer 3 op. :P Goede oude tijd. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat er nu nog iemand is die een Pentium III bak als workstation gebruikt.
ME is ook wat ik toen de tijd op mijn Pentium III had staan. Daar speelde ik dan A2 racer 3 op. :P Goede oude tijd. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat er nu nog iemand is die een Pentium III bak als workstation gebruikt.
A3 racer wat een heerlijke jeugd game was dat.
De wereld kan veranderen. De maker van A2-racer (Davilex) heeft niet lang daarna de toko verkocht en is discotheek de Matrixx begonnen. Die bestaat inmiddels ook niet meer, maar ze doen nog wel grote dancefestivals als Emporium en Dreamfields.
Haha gaaf dat wist ik helemaal niet! :D Dan heb ik in twee fases van m'n leven veel plezier beleefd aan Davilex's producten. :P
Voor die spellen wordt die PC dan ook hoofdzakelijk gebruikt want met virtuele machines is het huilen met de pet op, zelfs onder Windows XP. :)
A2 Racer 2 en 4 zullen er vast nog wel opstaan samen met grachtenracer, vakantieracer en Red Cat (De Reusachtige Letterraket)
En natuurlijk spellen als Need for Speed 4 (Road Challenge), Worms 2, Dionakra, Ricochet Xtreme, Lego racers...

Maar vind het wel knap dat ze deze oude technologie nog steeds ondersteunden, maar inderdaad eigenlijk niemand zal het missen op deze besturingssystemen, en anders updaten ze maar niet meer.
Kan me haast niet voorstellen hoe tergend traag dat wel niet moet zijn qua onderhouden en gebruik.

Edit:
Ook veel Soldat (2D shooter) op gespeeld vroeger trouwens, dat spel bestaat nog steeds en er wordt gewerkt om het spel naar Steam te brengen.
https://forums.soldat.pl/index.php?topic=44966.0

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 21 juni 2018 18:52]

Zal waarschijnlijk wel werkbaar zijn op een P3 1.4Ghz Tualatin. Die is vergelijkbaar met een P4 2Ghz volgens mij, maar is lang geleden.

[Reactie gewijzigd door ELD op 21 juni 2018 18:15]

Windows ME, irritatie-flashback!
Sowieso mod ik mijn Windows altijd flink; als je die irritante tovenaar en een flink stel overbodige processen en 'eye candy' uit zette, was er volgens mij niet zo heel veel verschil qua stabiliteit als van W98SR2.
Ooooooh, die tovernaar, helemaal uit mn geheugen gewist!
Onderdrukking van een trauma.
Windows ME, wat een geknoei daarme vroeger, en mijn vader had onze Windows 2000 weggooit...

Goede oude tijd :)
Of je Windows soepel kunt draaien hangt door de jaren heen vooral af van de hoeveelheid geheugen en daarna pas van je processor en andere onderdelen. Natuurlijk zal het op een onder de 1GHz geklokte processor nooit een snelheidswonder zijn maar met 3 a 4GB geheugen denk ik dat je er nog best wat kantoorwerk op kunt doen zonder het ding meteen uit het raam te willen gooien.
Vooral de harde schijf zou ik zeggen, liefst een ssd dan. Maar of die werken op een P3 bordje...
Of gewoon veel geheugen en een ramdisk.
Een SSD gaat wel werken met een SATA/PATA converter. Reden dat ik geheugen noem, is dat je swappen vermijdt. RAM is alsnog sneller dan een SSD, maar met een harddisk is het helemaal ellende.
Een Pentium 3 is ook niet 64 bits dus kan je niet 4GB RAM of meer gebruiken.

Dus als je al meer RAM nodig hebt zal je sowieso moeten upgraden naar een 64 bits CPU.
In die tijd was 256 of 512 mb meer standaard, dus 4 gb, dan heb je flink geupgrade
Ja maar weet je nog Windows Vista?

Daar kreeg Microsoft en Intel ervan langs omdat ze 512MB in systemen stopten en het Vista ready noemden terwijl die systemen het niet waren.

Je had dus wel 1GB nodig.

En het ligt er ook aan wat de gebruiker de jaren daarna gaat doen met het systeem, je hebt apps en games die steeds meer RAM vragen.
Vista kwam een flinke tijd na de laatste p3, dus die zijn niet samen verkocht. Waarschijnlijk dus upgrade van ram achteraf
Windows FiŽste, wat een feest :/ wel klandizie gehad door dat gedrocht tijdens mn toenmalige baan.

Windows heeft een beetje goed-slecht cyclus..
Kan wel degelijk: PAE.
Probeer maar eens met Windows 2000 Advanced of Datacenter.
Ja, er zijn mensen die geen Windows XP meer kunnen of konden draaien, en Windows 7 als enige alternatief was dat nog redelijk vlot liep t.o.v XP.
Ik denk dat het ook een kwestie is van wat er nog werkbaar is voor je gevoel vandaag de dag. Ik weet dat ik vroeger rustig een kop koffie kon gaan halen als ik mijn pc aan het opstarten was. Nu begin je al te schelden als het langer als 20 seconden duurt. Dus tja. Werkbaar volgens de standaarden van toen, zeker wel. Maar denk dat je het vandaag de dag toch liever niet meer doet.
Het is mij zelfs eens gelukt Windows 7 te draaien op een Pentium 2.
Het zal, net als met de Pentium 3 wel werken, echter is het ontzettend traag en is daardoor het systeem alleen maar bruikbaar voor super simpele taken zoals iets typen en opslaan in notepad.
Uberhaupt? ja. Lekker? Nee.
Het minste waar ik het op aan de praat kreeg was een P3 800Mhz met 768 MB geheugen. Volgens mij kreeg ik met 512MB geheugen een foutmelding tijdens de installatie.
Het was een leuk experiment, maar bruikbaar... nee.
Pentium III is ook wel erg oud inderdaad, toch goed die lange support. Nu klaar er mee :-)

[Reactie gewijzigd door JoowrusZ op 21 juni 2018 20:35]

Dat is dan ook de pentium IV. Voor zover ik kan zien is de laatste Pentium III in januari 2003 uitgekomen. Dat is ruim 15 jaar geleden!

https://en.wikipedia.org/...ntium_III_microprocessors

Ik gebruik zelf al lang geen Windows meer, maar ik vind 15 jaar support op een CPU netjes van Microsoft!

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 21 juni 2018 18:20]

...maar ik vind 15 jaar support op een CPU netjes van Microsoft!
I.i.g. beter dan bij Android. Op mijn Android-mobieltje heb ik misschien 1x een security-update kunnen installeren; verder komt ie niet verder dan Android 4.1. Extreem slechte (korte) support van Samsung.
Dat Windows 7 Łberhaupt nog werkbaar is op een Pentium 3, dacht toch dat je minimaal richting een Pentium 4 moest met z'n hyperthreading om werk aar te zijn
Pentium 4 met of zonder hyperthreading is per thread trager dan een Pentium 3. De P4 moet behoorlijk hoger geklokt worden om voelbaar sneller te werken. Het belangrijkste criterium om Windows goed te laten lopen is de geheugenhoeveelheid. Dat kan bij de chipsets die de P!!! ondersteunen nog wel eens te krap zijn. Met 1GB loopt het niet lekker en met 2GB moet je niet al teveel proberen te doen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 juni 2018 18:06]

Waarom moest P4 hoger geklokt zijn? Ik dacht dat P4 sneller en beter was dan P3 maar na reacties te hebben gelezen blijkt dat P3 betere IPC had dan P4 en dat vind ik wel apart.
De reden dat de P4 hoger geklokt moest zijn, was omdat megahertz koning was in die tijd. Hoe meer megahertz, hoe sneller de CPU was. Althans, dat was wat de consument moest geloven. Intel had zichzelf ook als doel gesteld om de 10 GHz te gaan halen.

Om dit te bewerkstelligen hebben ze de instructie pipeline van hun CPU's veel groter gemaakt. In de eerste generatie P4's (Willamette) bestond de pipline uit 200% meer stages dan een Pentium 3. Dit is met de Prescotts gegroeid tot meer dan 300% meer stages. Door de enorme toename in stages, duurde het langer om instructies te verwerken. Om dit tegen te gaan heeft Intel flink geinvesteerd in branch prediction, wat in feite de uitkomst van een instructie moest voorspellen, in een poging om de hele zooi sneller te maken. Als de branch prediction echter een uitkomst verkeerd voorspelde, duurde alles nog langer. Dit is de reden dat de 1,4 GHz P3 Tualatin lange tijd de snelste CPU van Intel is geweest, ondanks dat er P4's waren.

Intel bleef een beetje aanmodderen met hun Netburst technologie en toen AMD de Athlon 64 CPU's uitbracht, werd het voor Intel toch echt tijd om wat anders te gaan doen. Ze hebben toen het ontwerp van de P3 en de goeie zaken van de Netburst technologie (quad pumped FSB, dual channel RAM, etc) gepakt en hebben op basis hiervan de Pentium M gemaakt. Dit is later doorontwikkeld tot de Intel Core, Intel Core 2 en Intel Core i3/i5/i7.
Niet geheel toevallig zijn een aantal van die branch prediction zaken & SMT nu het grote pijnpunt.
Intel legde het destijds af tegen AMD met hun Athlon en Duron CPU's. De P4 is naar mijn idee te snel op de markt gebracht om maar te "vernieuwen". Ook het Rambus geheugen was geen slimme zet toen.
Indertijd had AMD de betere kaarten waarna Intel iets moest en dat werd de P4.
Alleen bleek dat in eerste instantie nog steeds een fiasco maar die liet zich wel relatief makkelijk sneller klokken (met bijbehorend verbruik).

In een later stadium zijn ze daar ook weer vanaf gestapt omdat het verbruik uit de klauwen liep en verder gegaan met core 2.
Core 2 heeft zijn basis in de Pentium III
De P4 is ontworpen volgens de ontwerpfilosofie dat de beste manier om de snelheid te verhogen van een processor het verhogen van de kloksnelheid is. Alles wat een hoge kloksnelheid in de weg staat, moest wijken. Intel was dus bereid een lagere IPC voor lief te nemen in ruil voor een hogere kloksnelheid. Intel was van plan de P4 door te schalen tot 5GHz, een snelheid waarop vergelijkingen met de P3 niet meer interessant zouden zijn.

Doordat kloksnelheden uiteindelijk op andere manier begrensd werden dan Intel had voorzien ging het plan niet door. Sterker nog, doordat het lastig was de voorziene kloksnelheden te bereiken, kon AMD zijn kaarten perfect uitspelen: De Athlon was juist gemaakt op hoge IPC en rende rondjes om de P4.
De P4-architectuur was een misgreep. De pijplijn was lang en dom en de compilers optimaliseerden onvoldoende dus de uitvoering van instructies nam te vaak een omweg. Om een afgang te voorkomen heeft intel de P!!!-1400 ook direct geschrapt toen de P4 uitkwam, en ze hebben in die tijd ook flink te lijden gehad onder de AMD Athlon XP. De huidige intel-processoren zijn verre tot zeer verre nazaten van de P!!!. Iets dat intel wel aan de P4 heeft overgehouden is hun variant op SMT; de bekende Hyperthreading.
minimale systeem eisen zijn erg laag, zo laag dat Microsoft met Vista zich een beetje in de vingers had gesneden

linkje naar de minimale systeem eisen
Het kan zelfs met een Pentium 2 en 128mb ram geheugen, of je daar echt blij van wordt is weer een ander verhaal maar het '' werkt ''.
Microsoft gaat wel steeds sneller ondersteuning afbouwen merk ik de laatste tijd.

Windows 8 en 8.1 worden ook al helemaal niet meer ondersteund. En veel processoren ook niet meer.

Ze moeten hier echt mee uit kijken, want als ze alleen nog maar de 'latest and greatest' ondersteunen qua hardware en software, dan gaan klanten overlopen.

Linux heeft bijvooorbeeld nog ondersteuning voor 20 jaar oude hardware en software.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 21 juni 2018 18:50]

Ik denk dat 99,9% van de gebruikers (huis, tuin en keuken) gewoon op Windows blijft.
Uhm, wat? Windows 8 wordt inderdaad al sinds 2016 niet meer ondersteund, maar dat was simpelweg het gevolg van een sinds XP bestaande policy dat je na 2 jaar verwacht wordt de laatste grote update te hebben geÔnstalleerd, in 8's geval was dat 8.1. En Windows 8.1 wordt nog gewoon ondersteund tot 2023, net als de Server varianten van zowel 8 als 8.1 (aka 2012 en 2012 R2).
Linux heeft bijvooorbeeld nog ondersteuning voor 20 jaar oude hardware en software.
Hoooo wacht.

Als je alles zelf naar behoren kan compilen: In theorie zeker mogelijk!

In de praktijk kom je hedendaags van een koude kermis thuis omdat de meeste distro's 32-bit x86 gedropt hebben.
Dat het draait, wil niet zeggen dat het ook veilig draait. Windows 7 blijft prima op PIII's draaien, maar met een beveiligingsrisico. Dat is met Linux niet anders: je moet maar net een developer hebben die het leuk vindt om een bug van een relikwie te gaan fixen.
Volgens mij is Windows 7 op een Pentium III (met internetverbinding) een dusdanig zeldzame use case dat het amper een vermelding waard is en er ook niet veel mensen zullen gaan klagen. Geen idee over daadwerkelijke getallen, maar het zal los lopen.
Ik kom ze in Frankrijk nog op regelmatige basis tegen.
Kan me niet voorstellen dat mensen op een Pentium III Windows 7 hebben gedraaid. Op XP was een Pentium III al niet vooruit te schoppen naar mijn mening...
SSD en een hoop geheugen doen wonderen :Y)
En dan steek je je USB-stickje in en zit je op USB1-snelheid...
Niets dat een PCI kaart niet oplost
Zelfs een Pentium 4 was al niet echt een performance monster op Windows XP, je zat al snel aan een Core 2 Duo voor wat redelijker werken. (maar goed HDD/RAM telt ook mee)
De Pentium 4 met netburst was de grootste faal ooit. De latere processors waren volgens mij zelfs gebaseerd op de Pentium 3, en alleen de goede dingen uit de Pentium 4 werden later weer meegenomen.
Dat is heel goed te doen hoor.

Beetje optimaliseren en niet te veel rotzooi op de achtergrond draaien.

En genoeg RAM en SSD, het zal uiteraard geen snelheidsmonster zijn maar dat weet je voordat je eraan begint.
Kan me niet voorstellen dat mensen op een Pentium III Windows 7 hebben gedraaid. Op XP was een Pentium III al niet vooruit te schoppen naar mijn mening...
Windows 7 was lichter dan XP (en vťťl lichter dan Vista).
Ik denk dat het grootste probleem bij een dergelijk oud systeem de drivers zijn. Veel oude randapparatuur kon na de komst van Windows Vista naar de schroothoop omdat Vista een nieuw drivermodel had en niet alle fabrikanten het nut zagen in het maken van nieuwe drivers voor oude hardware. Een exotisch moederbord kon al genoeg zijn om Vista (en Windows 7 en later) niet meer te kunnen installeren.
Dat moet ik tegenspreken, had zelf Windows XP op een Pentium 3 draaien met 512 MB Ram en dat heeft tussen 2004 en 2008 altijd perfect gedraaid. Heb het niet gebruikt voor gaming moet ik toegeven.
Zeldzame P3 Tualatin user hier! (Intel Pentium III 1.33 GHz) Voor het laboratorium hebben we nog een Pentium 3 PC met een ISA slot voor een ISA kaart die bij machine hoort van 100K euries. Gezien deze ook nog eens aan het netwerk hangt heeft ICT er Windows 7 op geknald (32 bit) en dat werkt.

Nu wordt het na de vakantie spannend wat er gaat gebeuren. De machine is nog lang niet afgeschreven dus ze gaan voor deze onzin geen nieuwe kopen. Het is of hopen dat er Linux drivers beschikbaar zijn of we mogen op en neer waggelen met USB sticks (trap op en af)

Persoonlijk vind ik het onzinnig. Mensen gebruiken niet voor de lol een P3 machine. MMX en SSE is genoeg voor Windows 7. En gezien er niks is toegevoegd aan Windows 7 zie ik ook niet in waarom opeens SSE2 een must zou moeten zijn.
Dit zie je vaak, dat er nog verouderde pc's worden gebruikt bij laboratorium- of medische apparatuur. Begrijpelijk, je gaat gee machine van 100k afschrijven omdat de bijbehorende pc niet meer ondersteund wordt.

Maar wat ik niet begrijp: als je als fabrikant machines van 100k verkoopt, hoe moeilijk is het dan om, desnoods tegen kleine betaling, een oplossing aan te bieden die ook weer werkt op moderne pc's? Of via USB?
ISA kaarten zijn makkelijker te maken dan PCI kaarten, je propt er een paar 74xx chips op je goochelt met met een circuitje en klaar is kees.

En hoewel ik de detail verder niet ken weet ik wel dat het bedrijf een monopoly heeft op de desbetreffende machine en die zien het liefst dat we een geheel nieuw systeem kopen. De machine is in 1985 aangeschaft meen ik me te herinneren (was dus 100K gulden) maar gezien hij het doet en we hem eigenlijk niet zo heel vaak nodig hebben is het onzin om nu voor 60K een nieuwe te kopen.

Fun fact, ISA leeft nog steeds voort als een virtuele poort die je temperatuur en klok bijhoud.
Dat is meestal een LPC bus, die software-compatible is met ISA. Er zijn LPC-to-ISA bridges, dus technisch gezien zou een moderne processor van een ISA bus voorzien kunnen worden.
Mag ik vragen wat deze 100k kostenende machine in jullie lab doet?
Er zijn een heleboel industriŽle machines die hier last van hebben, CNC, Spuitgiet, robots. Ze werken nog goed, maar zijn te oud om de besturing te vervangen (iets wat vaak tussen de 20k en 100k kost, of er is Łberhaupt geen upgrade oplossing. Dus dan maar met rs232,, usb of andere niet superhandige communicatie methoden en zo toch een machine die nog productie draait in leven houden. Vorige week nog met een 5 assige cnc machine voor frezen van automodellen (technisch best geavanceerd) gewerkt voorzien van WinNT4. Die gaat geen upgrade krijgen zo lang alles werkt
Ik weet dat dit veel voorkomt. Maar is het dan een kwestie van, niet over nagedacht tijdens de aankoop? Ik bedoel, als je een machine van 100k aanschaft, dan neem ik aan dat je nadenkt over de levensduur. En als je langer dan 5 jaar met een machine gaat doen en er zit een PC bij, dan moet er ook worden nagedacht over het veilig houden daarvan. Maar dat speelde wellicht 10 jaar geleden nog niet zo'n grote rol als nu.

Wat gaat er fout als je tegen de fabrikant zegt: ik koop je appaaat, maar ik wil dat de bijbehorende PC gemoderniseerd kan worden? Wat dus betekent dat je software op nieuwere versies van het OS kan draaien, maar ook dat je hardware moet worden geupdate naar een nieuwe interface? Een fabrikant die zulke dure apparaten verkoopt moet daar toch wel ondersteuning op kunnen leveren?
Als eerste heb je het probleem dat een hardwarebouwer een concept heeft dat werkt en (ook nog voordat beveiliging belangrijk werd) oude windows versies blijft gebruiken. Zo heb ik een touchscreen pc met software onder win 3.11, geleverd in 2006! Verder kun je als fabrikant niet tegen redelijk geld compatibilty beloven met versies waarvan je de implicaties niet kent. Vooral apparatuur met Isa kaarten is beperkt tot win98 vaak. En als alles werkt, waarom zou je dan een grote investering doen in iets dat de winst niet vergroot?

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 22 juni 2018 07:54]

Niet alles is van te voren bekend.

Je kunt onder Windows 3 een apparaat gekocht hebben met bijbehorende software en drivers. Ik meen dat je die dan tot Windows XP hebt kunnen gebruiken. Ik geloof dat onder XP oudere software problemen kon vertonen en dat 16 bits drivers niet meer werden ondersteund, of lastiger aan de praat te krijgen waren. Die ontwikkeling kan de fabrikant onmogelijk aan hebben zien komen, maar het was wel nog relatief eenvoudig om de software en drivers compatible te maken.
Windows Vista kreeg een ander drivermodel en was kritischer voor de software. Ook die ontwikkeling konden fabrikanten bij de oorspronkelijke verkoop niet voorzien. Veel fabrikanten hebben daar geen nieuwe software en drivers voor gemaakt, of maakten een betaalde upgrade met nieuwe software en drivers voor soms tienduizenden euro's. De meeste gebruikers zijn dus blijven hangen op de laatste werkende configuratie, omdat dat probleemloos werkte. De echte problemen komen nu, nu steeds meer OS-versies en hardware niet langer ondersteund worden en geen beveiligingsupdates meer krijgen (en sommige oude hardware de geest begint te geven).
Soms is een betaalde upgrade mogelijk, maar bedrijfseconomisch niet rendabel, maar soms is er geen andere mogelijkheid dan de PC af te koppelen van internet en te bidden dat de hardware het volhoudt tot de machine vervangen wordt.
Wanneer heb je voor het laatst een ISA kaart in handen gehad?
Begrijp je niet wat hij bedoelt?

Er word van Microsoft verwacht dat ze jarenlang support bieden voor deze systemen terwijl de fabrikant van die machine van 100.000 euro eenmalig een oplossing kan maken dat ook werkt op USB.

Dat is dan meteen een oplossing die voor de volgende generatie tientallen jaren kan werken.

Wat heeft dat te maken met of hij een ISA kaart in zijn handen heeft gehad?
Je neemt wel erg makkelijk aan dat de fabrikant zomaar even een USB oplossing uit de mouwen kan schudden. De praktijk is meestal weerbarstiger. Meestal zijn de ontwikkelkosten voor dergelijke oplossingen hoog, terwijl het aantal klanten klein is.

En van Microsoft wordt niets bijzonders verwacht. Er wordt alleen verwacht dat Microsoft de aangegane verplichtingen nakomt. Ze hebben bij de verkoop van Windows behoorlijk exacte beloftes gedaan. Dat 99,99% van de mensen hierdoor niet getroffen wordt mag hier eigenlijk niet aan af doen. Die 0,01% zijn ook klanten die beloftes gedaan zijn.
Maar helaas past het wel in het patroon van de laatste jaren.
Ik kan toch precies het omgekeerde zeggen?

De markt is de laatste 10 jaar enorm veranderd en veiligheid en security updates zijn veel belangrijker geworden.

Microsoft moet dus veel meer updates doorvoeren en hebben waarschijnlijk ook veel meer updates gedaan voor Windows 7 dan ze hadden verwacht.

Er word nu eventjes verwacht van Microsoft dat ze nog een aantal jaar doorgaan met updates uitbrengen voor een CPU die nauwelijks meer word gebruikt.

Terwijl zo een fabrikant een apparaat van 100.000 euro verkoopt er flink op heeft verdiend en ze iedere klant met een dergelijke apparaat enorm kunnen helpen door een USB support te ontwikkelen.

Als je ziet wat de Chinezen allemaal kunnen maken kan ik me echt niet voorstellen dat het zo moeilijk is, we hebben het hier toch niet over quantum mechanica maar over een doodnormale interface.

En ik zeg ook niet dat die fabrikant het gratis moet ontwikkelen maar het voor een bepaald bedrag kan ontwikkelen.
Ik kan toch precies het omgekeerde zeggen?
Nee dat kan niet. Het verschil is dat Microsoft de verplichting is aangegaan hun OS tot 2020 van beveiligingsupdates te voorzien. Voor alle destijds ondersteunde hardware.
Dat dat meer werk is dan verwacht is hun probleem, dat is ondernemers risico.

De fabrikant van het apparaat heeft daarentegen nooit belooft een andere hardware interface (plus alle benodigde software veranderingen) te gaan ondersteunen. Laat staan gratis.
Er word nu eventjes verwacht van Microsoft dat ze nog een aantal jaar doorgaan met updates uitbrengen voor een CPU die nauwelijks meer word gebruikt.

Terwijl zo een fabrikant een apparaat van 100.000 euro verkoopt er flink op heeft verdiend en ze iedere klant met een dergelijke apparaat enorm kunnen helpen door een USB support te ontwikkelen.
Je logica klopt m.i. niet. Als Microsoft de CPU nog wel blijft ondersteunen, hoeven duizenden bedrijven (die nog oude apparatuur moeten ondersteunen) niet allemaal apart nog een USB- of andere complexe oplossing te bedenken. Wat is beter: ťťn bedrijf die nog een fix bedenkt waardoor die oude CPU nog gebruikt kan worden, of duizenden bedrijven die allemaal apart een fix moeten bedenken?
de hardware is minimaal 15 jaar oud (2003) het voorbeeld heeft een usb oplossing, netwerkkabel eruit en een goed slot op de deur en je kan weer jaren verder met je hardware van 100.000 euro. oftewel je moet de opdrachten op usb meenemen naar deze windows 7 pc. het heeft alleen geen veiligheidsupdates meer / waarschijnlijk heeft intel de bugfixes met sse2 instructies gemaakt en gezegd geen bugfixes met sse instructies te maken. denk niet zozeer dat dit een microsoft dingetje is...
Er zijn nog genoeg industriŽle moederborden met ISA sloten te koop. Even snel gegoogeld, en die lijken allemaal een Core2Duo/Quad te hebben. 64 bits met SSE2 dus.
Je kunt zelfs een ISA adapter kopen die je op je internet USB header aan kan sluiten. Ben je ook weer klaar :). http://arstech.com/install/ecom-prodshow/usb2isar.html

(Gaaf dat dit bestaat).

Op zich vind ik het heel netjes dat Microsoft na 10 jaar Windows 7 updates nog steeds een processor uit 1999 ondersteund. Het houd dan nu na bijna 20 jaar op. De normale ondersteuning is ook al drie jaar geleden opgehouden. Dit is alleen nog de extended support die tot 2020 door gaat. Verder zijn er genoeg oplossingen tegenwoordig om een Windows 7 systeem met P3 te isoleren, als je deze echt nog wil gebruiken.
Kijk eens aan, het bestaat nog. :o
Ik weet niet of een 64bits OS voor SSE2 iets met 16 bits ISA aansturing te maken heeft, of bedoel je dat niet ?

Kan me slechts de 10 Mbit Novell eagle ISA kaartjes herinneren. Dan hebben we het wel over 25 jaar geleden..
of bedoel je dat niet ?
Nee. Het ging me om de combinatie van een nog door MS ondersteunde processor met een ISA slot.
Dat 64 bits zal er niet echt toe doen, ik denk dat de meeste ISA kaarten geen 64 bits drivers hebben.
Gaaf, die hebben zeker een aparte klokgenerator voor de ISA-bus.
3 weken geleden toen ik ging verhuizen. Een soundblaster 16.
stoer. Dat is al een behoorlijk oudje. Die heeft z'n geld wel opgebracht.
Ik denk dat je ťn geluk hebt gehad dat het nog zů lang ondersteund is (10~15 jaar schat ik) ťn dat dit een mooi leermoment is: ga je nu iets nieuws kopen, dan zal het waarschijnlijk niet per se 10+ jaar onderhouden worden. Ik denk dat er prima een module te bouwen is met usb, plug&play drivers en eenvoudige software welke goed upgradebaar is. Zo kun je jaren weer vooruit.
Dan kan iedereen met een Pentium III dus Lubuntu installeren.
Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die hem nog gebruiken.
Hou er rekening mee dat de 32 bit ondersteuning van Linux ook op zijn einde loopt, er komen momenteel nog wel 32 bits versies uit van de laatste kernels maar dat zal niet jarenlang het geval meer zijn. Van sommige distributies is al niet eens meer een 32 bits desktop editie te downloaden.
Om maar een grote oa desktop distro te nemen, in de laatste Debian release (jaar geleden), is support voor Pentium 1 en ouder gestopt.
Maar dat ligt ook aan dat de verschillen tussen Pentium 1/2 veel groter zijn dan tussen bijv 2/3 (en later?), dus betekent niet dat ze binnenkort ook Pentium 2 en ouder gaan droppen.

En ja sommige distro's kiezen er idd voor, de 32-bit userbase is te klein dus laat maar zitten, want er is toch Debian dat in hun noden kan voorzien.

Overigens wordt de 486 ook nog ondersteund door upstream Linux en oa de Micro Core distro.
En 386 support is toevallig deze maand pas definitief gestopt, omdat dat een bijzonder vervelende chip zou zijn (Linux 3.2 is de laatste generatie die m ondersteunt, en deze maand is de laatste daarvan uitgebracht).

Dus het kan nog lang duren voordat ze 32-bit support volledig stoppen, vooral omdat n Core Duo nog prima geschikt is voor vanalles, en dat nog wel even zal blijven.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 21 juni 2018 19:23]

Daarnaast is de kwaliteit van de 32-bit ook minder geworden vanwege tekort aan ontwikkelaars, volgens mij was dat de reden.
Als ik een P3 systeem had staan dan ging er juist Windows 98 SE op voor de retro games :P
Ja, maar als je er nu Windows 7 op draait, dan gebruik je hem niet voor retro games, maar waarschijnlijk nog gewoon voor internet/mail (niet dat je dat wil met die snelheid). En daarvoor wil je geen Windows 98 SE hebben.
Aangezien AMD de SSE2 instructies maar ondersteund vanaf K8, neem ik aan dat de Athlon XP dan ook niet meer ondersteund wordt. De "nieuwste" Athlon XP (3200+?) lukt het wellicht wel om Windows7 te draaien. Maar zeer werkbaar zal het wel niet zijn.
Heb er hier zoeentje, wel met 3 RAM sloten die elk gevuld zijn met een 2GByte RAM module en een SATA schijf. Geweldig is het niet meer, maar een zwakkeling zou ik het ook niet noemen. Voor licht kantoorgebruik zou het nog voldoen. De hoeveelheid RAM maakt echt behoorlijk wat uit op zulke ouwe barrels.
Ook m'n Athlon XP heeft geen SSE2, helaas ondervonden bij het installeren van de laatste Call of Duties (CoD4). Maar gelukkig is daar een Patch voor. Doet het trouwens prima. Athlon XP-M (mobiele chip, goede bin met lage voltage) van 2.2GHz naar 2.8 getild. Gemod met potlood methode (c). GFX: Geforce 6200, 3gb ram. Abit NF7 moederbord. Met SSD prima voort te branden.

Alleen geen win7 helaas dan:(
Misschien draaide het nog redelijk als je het alle mooie styling en truukjes uitzette?
Tegen de tijd dat je de update geÔnstalleerd hebt op een pentium III is de ondersteuning voor W7 waarschijnlijk toch allang afgelopen :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3