Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft beŽindigt ondersteuning Windows 10 Anniversary Update

Microsoft stopt de ondersteuning voor versie 1607 van Windows 10, oftewel de versie die verscheen als Windows 10 Anniversary Update. Dit betekent dat gebruikers die vanaf die versie geen update meer hebben doorgevoerd, geen patches meer krijgen.

Microsoft meldt het beŽindigen van de ondersteuning van Windows 10 versie 1607 bij de toelichting op het vrijgeven van patch KB4093119 voor die versie, die onder andere een lek in Internet Explorer dicht. Het stoppen met de ondersteuning betekent dat de Home- en Pro-edities van de Anniversary Update-versie van Windows 10 geen updates meer krijgen, ook niet om beveiligingsgaten te dichten. De Enterprise- en Education-edities zijn uitzonderingen; Microsoft blijft deze nog een half jaar na de end-of-servicedatum ondersteunen. De LTSB- annex LTSC-versie van Enterprise blijft tot 13 oktober 2026 ondersteund worden in het geval van de 2016-editie en tot 14 oktober 2025 wat betreft de 2015-variant.

De stap is onderdeel van Microsofts beleid voor de levenscyclus van Windows 10-releases. Het bedrijf beschouwt het besturingssysteem als een Windows-as-a-Service-dienst, met twee keer per jaar grote updates, die afzonderlijk korter ondersteund blijven dan bij vorige Windows-edities. Microsoft gaat er daarbij van uit dat gebruikers hun systeem steeds updaten naar de laatste versie.

Windows 10 versie Introductiedatum End of service
Windows 10, versie 1709 17 oktober 2017 9 april 2019
Windows 10, versie 1703 5 april  2017 9 oktober 2018
Windows 10, versie 1607 2 augustus 2016 10 april 2018
Windows 10, versie 1511 10 november 2015 10 oktober 2017
Windows 10, versie 1507 29 juli 2015 9 mei 2017

Microsoft bracht dinsdag verder een omvangrijke beveiligingsupdate uit voor Windows 10 Fall Creators Update, oftewel versie 1709. KB4093112 bevat onder andere een patch voor Spectre Variant 2 voor AMD-processors. Ook de insider build 1733, die wellicht als Spring Creators Update gaat verschijnen, al is dat nog niet zeker, kreeg een patch. Deze moet gaten dichten in Internet Explorer, Microsoft Edge en de Windows-kernel. Er waren aanwijzingen dat Microsoft de Spring Creators Update dinsdag wilde uitbrengen, maar om onbekende redenen is dat niet gebeurd. Volgens Windows Central gaat het om een blocking bug die is gevonden.

Door

NieuwscoŲrdinator

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Apparaten met een Clover Trail-cpu krijgen ook langer updates. Deze apparaten kunnen niet geŁpgraded worden naar nieuwere versies (zie dit bericht).

Windows 10 Anniversary Update (v. 1607) devices running the Intel “Clovertrail” shipset will continue to receive updates until January 2023 per the Microsoft Community blog.
Apparaten met een Clover Trail cpu (oud model Atom) zou je sowieso ritueel moeten verbranden :X
Ware het niet dat ze misschien nog gebruikt worden in bepaalde embedded apparatuur, al weet ik niet waarom daar dan een fully-fledged Windows 10 op zou moeten draaien.
Wat een onzin, ik heb zťťr veel tablets van Acer verkocht met deze processor en deze zijn helaas allemaal blijven hangen op 1607, maar blij dat ze ondersteund blijven worden met updates tot 2023!
Deze tablets draaien perfect, niets mis mee, dus het is onzin dat deze verbrand moeten worden... Veel oudere processoren worden ook nog gewoon ondersteund!
Is hier dan nooit een oplossing voor gekomen? Wat missen deze processoren dat ze geen nieuwe versies kunnen draaien?
Is hier dan nooit een oplossing voor gekomen? Wat missen deze processoren dat ze geen nieuwe versies kunnen draaien?
Intel heeft de de CPU End of Interactive Support verklaard en ontvang geen driversupport meer.
Voor de nieuwere updates heeft Windows 10 andere hardware ondersteuning nodig van de CPU. Intel kan/wil deze niet leveren. Microsoft heeft toegezegd de support van Windows 10 Anniversary Update voor Clover Trail gelijk te trekken met Windows 8.1 extended support. (The Verge, 2017)

Je zou zeggen dat het raar is dat Microsoft de support moet onderhouden van 1 versie van hun Windows 10, omdat Intel geen drivers wilt updaten. Echter, gezien de gelijktrekking met Windows 8.1 schat ik dat de patches voor Windows 8.1 "geport" kunnen worden naar Windows 10 AU.
Aha, dat verklaart een hoop. Er is dus een bepaalde CPU feature / instructie niet beschikbaar die wel nodig is in de nieuwere versies van Windows 10. Op zich jammer dat Intel dit niet kan / wil fixen, maar wel goed dat Microsoft dan toch tot 2023 ondersteuning blijft leveren (zodat deze pc's ook rond de 10 jaar mee kunnen gaan)
Inderdaad netjes van Microsoft, maar ik heb gewoon een schone installatie gedaan met de nieuwste versie van Windows 10, 1709 en ik heb tot nu toe nog nooit een probleem ervaren met deze processor.
Dus ja, fijn dat de ondersteuning er is tot 2023, maar ik denk dat het best wel opgelost kan worden omdat alles gewoon goed draait...
Hmm, dat is dan wel weer vreemd. De wizard / setup checker zegt dus dat het upgraden niet kan, terwijl er na afloop dus niet echt een hardwarematige beperking lijkt te zijn (want dan was er wel een fout bij het starten o.i.d. gekomen).
Om eerlijk te zijn die beperking omzeild door er een kant en klare image op te zetten.
Netjes geactiveerd met de key uit de BIOS en draait dus prima...
Zie MadMarky in 'nieuws: Microsoft beŽindigt ondersteuning Windows 10 Anniversary.... Je hebt dus die clover trail? En heb je ook de juiste drivers kunnen installeren? Ofwel hoe is de ŽD support?
Image er op gezet, alles laten updaten en verder niets hoeven doen, alles draait...
Niets bijzonders gedaan!
En Intel op hun beurt heeft de driversupport stopgezet omdat deze Atom serie een mobiele GPU bevat van een andere fabrikant. Zoals je misschien wel weet is men in de mobiele chipindustrie niet echt gewend om jarenlang driversupport te blijven bieden, dus kan Intel zijn drivers ook niet meer bijwerken.
En dan verwacht ik dat er weer veel kritiek gaat komen en druk om toch updates te blijven geven voor alle installaties van 1607. De updates heb je toch al.
Voor de mensen die graag willen weten op welke versie ze zitten:
  • Windows knop
  • Type: "winver"
  • Enter knop
Moet je na de "End of service" een nieuwe versie kopen? Ik heb nog versie 1709.
Gewoon updaten... free
Wat betekent dan "end of service"??
Je krijgt geen beveiligingspatches meer! Als je die wilt hebben, moet je toch een nieuwe versie kopen toch?
nee gewoon updaten naar de nieuwste versie waar wel patches voor gemaakt worden. Dus gewoon windows updates altijd aanlaten.
Okť. Hele geruststelling. Thanks.
Gewoon net zoals vroeger toen het nog servicepacks heetten. Nu gebeurt het wat vaker en heet het wat anders.
Okť. Hele geruststelling. Thanks.
Versie 1709 is de laatste versie. OK, Spring Update (1803) is in principe de laatste versie (reviews: Windows 10 Spring Creators Update), maar die heeft een enkele ontvangen omdat Microsoft dit geleidelijk uitrolt.

Dus je zit helemaal goed en je hebt dus ook geen last van het Clover Trail issue waar eagleview in 'productreview: Cooler Master Elite 110 review door Foritain' het over heeft. Wel komt er ergens deze maand een grote update uit, maar gaat allemaal vanzelf.
Nee je krijgt de nieuwe versie gratis, het blijft ook gewoon Windows 10, maar is een grotere update. Als je gewoon altijd netjes je computer update zal je deze ook meekrijgen aangezien deze best wel gepusht wordt. Snap ook heel goed dat Microsoft niet teveel versies van Windows 10 naast elkaar wil blijven onderhouden. Zeker voor thuisgebruikers is het gewoon prima om altijd de nieuwste versie te gebruiken.
Om het half jaar brengt microsoft een nieuwe grote upgrade van Windows 10 uit met nieuwe features, waardoor Windows op de achtergrond een nieuw nummer (build) krijgt. Deze upgrades zijn gratis. Zo'n build wordt 1.5 jaar ondersteund met security updates en bugfixes. In dit geval vervalt de ondersteuning op een oudere build. Alleen degene die niet kunnen of willen upgraden hebben hier last van.
Nee, Je versie kan je gewoon updaten met Windows Update!
Nee, gewoon updaten...
Nee maar wel voor die tijd updaten naar een nieuwere versie. Erna kan ook, je ontvangt alleen geen beveiligingsupdates meer.
Windows knop + I > Systeem > Info
Windows knop - about your pc - enter ;)
zucht ok. ik doe mee;

mount de windows iso (die je zojuist hebt geinstalleerd :+ ) in verkenner en typ in elevated dos prompt;

dism /Get-WimInfo /WimFile:E:\sources\install.wim /index:1

[Reactie gewijzigd door roT- op 11 april 2018 14:47]

Windows sticker bekijken :+

Edit: strikt genomen staat de versie op de sticker (ik reageer op Ryan_). Niet de build nummer. Was als geintje bedoeld mensen (die clown smiley was zo bedoeld ;-) )

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 11 april 2018 14:39]

jij hebt speciale stickers...het gaat hier over de actuele versiestand van Win10, niet over home/pro of 7 / 8 /10
ja telkens hij een update doet, maakt hij een nieuwe stickers en plakt die op de pas gepatchte machines, zo weet hij welke hij nog moet pachten.
Nope Op de sticker staat niks

[Reactie gewijzigd door Heijmenberg99 op 11 april 2018 14:55]

Vooruit dan maar. In een command prompt:

reg query "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion" /v ReleaseId
Klinkt heel leuk dat Windows 10 de laatste versie van Windows is, maar eigenlijk heb je nog steeds aparte versies van Windows 10 met hun eigen EOL date. Updaten voor thuisgebruikers gaat dan redelijk makkelijk (wel met problemen aangezien de upgrade net zo is als van Windows 7 naar 8 bijvoorbeeld) maar voor bedrijven natuurlijk onhandig.
Er is een speciale versie van Windows 10 genaamd windows 10 ltsb

Daar zit 10 jaar ondersteuning op speciaal voor de enterprise wereld

[Reactie gewijzigd door coolkil op 11 april 2018 13:46]

Weet wel dat LTSB bedoelt is voor 'special purpose devices'. Als een algemene richtlijn, als er op een PC Office geÔnstalleerd wordt en het dus een 'general purpose device' is, dan raden we (ik werk als Technical Account Manager bij Microsoft) aan om niet voor LTSB te gaan. Zo zien we dat de meeste enterprise klanten voor hun medewerkers kiezen voor de semi-annual channel van Windows 10 (en 0365)
Wel harstikke mooi wat jullie aanraden. Maar ik beheer een klein separaat, buiten normale omgeving, netwerk met 400 PC's welke geen Internet hebben (ook niet via een proxy), geen Store mogen hebben en geen UWP Apps want die kunnen niet via WSUS worden bijgewerkt. Dus gewoon Windows 10 Enterprise LTSB er op.

Probleem met Windows 10 is dat het steeds minder dicht te spijkeren is in een secure omgeving. je zou bijna terug willen naar Windows 7 in een dergelijke omgeving. En O365 is bij ons niet eens een optie.

Daarnaast hebben we heel veel problemen met Server 2016 en Windows 10 in SBC (met en zonder XenApp/XenDesktop). Het start menu sloop echt de performance waardoor we op gelijke hardware gewoon 30% minder users kwijt kunnen dan met 2012R2/Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 11 april 2018 15:05]

Je kan je eigen store opzetten waarbij je zelf de apps op bijhoudt of op kan uitbrengen. Net zoals je dat met Win32 applicaties kan.
Je kan je eigen store opzetten waarbij je zelf de apps op bijhoudt of op kan uitbrengen. Net zoals je dat met Win32 applicaties kan.
Met 0 apps. Want iedere PC mag alleen inloggen en uitloggen. Data staat op een USB stick met pincode (DatAsure AIVD goedgekeurd). Na uitloggen zal de PC weer terugkeren in oude staat (Deepfreeze).

Daarnaast kunnen PC's alleen printers in lokale netwerk op TCP/9000 bereiken en expliciet niet met andere devices communiceren in zelfde netwerk. PC's zetten een IPSec tunnel op met RODC's voor inloggen, met Devicelock Enterprise Server en met Deepfreeze server.

Dus een store opzetten.... nee.

En daarnaast is een eigen store weer een aantal extra servers met beheer en software, met het risico dat daar weer een lek is, of dat deze gehacked kan worden. Wanneer het zo eenvoudig was dat je een enkele server zou hebben met eventueel een SQL Database en een eenvoudige webinterface dan zou het misschien een optie zijn. Maar je moet nu een complete SSCM implementatie doen of je moet Intune gebruiken wat op een "unconnected" omgeving geen optie is.

Wanneer je al ziet hoe veel moeite we met Deepfreeze hadden om dit bedrijf speciaal voor ons (inmiddels nu een standaard onderdeel) te regelen dat LicentiŽring van de Client via de Deepfreeze server ging proxiŽn in plaats van rechtstreeks naar Internet.

Alle bedrijven moeten eens uit hun hoofd zetten dat alle devices "connected" zijn want ze vergeten dat er zo veel omgevingen zijn waar "connected" uit den boze is.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 11 april 2018 15:34]

Maar veruit de meeste devices zijn wťl aan het internet geknoopt (en meestal terecht). Zet die maar niet op LTSB, daar is het niet voor bedoeld. Bij jouw use-case, hoe niet-representatief ook kan ik het me trouwens prima voorstellen, maar zodra je (rechtstreeks) internet gebruikt moet je het niet meer willen.
Je zult de tweakers de kost moeten geven die LTSB + een activation hack gebruiken ipv een reguliere Windows 10. De voordelen zijn immens.
  • geen major feature updates elke 6 maanden.
  • geen updates die instellingen veranderen.
  • geen ongeplande herstarts.
  • geen Windows Store, Cortana, Edge browser, Calendar, Camera, Clock, Mail, Money, Music, News, OneNote, Sports, en Weather apps.
  • Standaard geen enkele tile in je startmenu.
  • Meer controle over de telemetry die naar MS gestuurd wordt.
Het is dat Microsoft het alleen aan grote Volume License klanten levert, anders zou je het veel vaker zien. Niet iedereen wil met een hack draaien.
Ongeplande herstarts hoef je geen last van te hebben. Je kan gewoon je active hours instellen.
En als die 24/7 zijn? (Self-service webapplicatie binnen win32 applicatie zoals Cefsharp of IE browser engine). Soms wil je dat die pc niet herstart, wellicht eens in de maand een keer.

Overigens is het niet waar dat je met LTSB geen gezeur hebt, ik heb een workaround gebouwd om musnotification en musnotificationux bij elke start de permissies te deny-en. Het is ongewenste troep, niemand zit te wachten op een notificatie die over alles heen valt/komt. Waarom elke keer opnieuw denyen: 1x denyen - komt doodleuk na security update terug, want in het image hebben wij het disabled en komen dan doodleuk in het veld tegen dat het weer terug komt.


Daarnaast hebben updates vaker dingen verklooid:
- Hardware die in device manager disabled is, doodleuk re-enablen
- Custom logon scherm gereset (niet wat normaal aanpasbaar is, maar op het moment dat hij aan het laden is)
- Soms gaat een update fout en komen er een hoop extra netwerkadapters in dev manager (modules als wan miniport bv.)

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhond op 11 april 2018 16:03]

Waarom draait dat dan op een gewone pc en niet op een server-OS? Bovendien zal je de updates toch moeten doorvoeren op enig moment, ze zijn er niet voor niks.
Omdat een server OS duur is, LTSB licentie bij zo'n AAEON bordje is enkele tientjes. Het gehele apparaat waar het in draait (inclusief touchscreen en pin) is slechts 1500 euro geloof ik bv.

En je gaat mij niet wijs maken dat een update disabled hardware moet re-enablen, of dat er notificaties over je eigen applicatie moeten komen. Het gaat hier om unattended devices zoals ticket automaten, daar mag windows nooit in te zien zijn, behalve bij een eventuele geplande herstart.

Sowieso is het een slecht design dat je per sť moet rebooten om bepaalde updates te installeren, wat is er mis met bepaalde processen en services tijdelijk killen en weer te herstarten?

Ander voorbeeld, je wilt een goedkoop bordje, bv een Up bordje ( https://www.up-board.org/ ) , hebt je voor 75§ een compleet atom based pc'stje met ssd en ram, dan wil je niet 2x zo veel uitgeven voor een OS.

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhond op 11 april 2018 16:21]

Aah, nou snap ik m pas. Ik dacht dat het ging over de backend van een applicatie. Niet om een terminal. Dan is LTSB sowieso de juiste versie, maar dan moet ie wel gewoon up-to-date zijn.
Misschien is de windows 10 IOT branch trouwens ook wel een optie?
Dat opnieuw moeten opstarten zal wel met bepaalde dependencies te maken hebben, geen idee waarvoor het is.
Wat betreft het disabelen van updates: Wat mij betreft niet verstandig, ook niet voor dit soort toepassingen. Werk je met persoonsgegevens op dat ding? Dan helemaal niet. Ik kan me niet voorstellen dat een paar minuten downtijd meer problemen oplevert dan 1x gehackt worden in de hele levensduur van dat ding.
Hoe ga je kernel/driver updates uitvoeren zonder te herstarten? Of wat met systeembestanden die in gebruik zijn? En in een enterprise omgeving kan je redelijk ver gaan met het beheren van je updates zodat deze nooit in de weg moeten zitten van je apps.
Bedoel je niet wat vroeger embedded heette (en nu Windows IoT, al dan niet in de Enterprise LTSB variant), Windows 10 Enterprise LTSB licentie's zijn namelijk alleen verkrijgbaar in volume licentie contracten en mogen niet met apparatuur verkocht worden.
Ongeplande herstarts hoef je geen last van te hebben. Je kan gewoon je active hours instellen.
die dan gewoon doodleuk genegeerd worden :)
bij mij gaat, na alle tips en gezeik (en verloren documenten/werk), gewoon de windows update service permanent op disabled totdat ik vind dat hij mag updaten..

[Reactie gewijzigd door mschol op 11 april 2018 17:49]

Vreemd, nog geen enkele keer last van gehad. Gaat bij mij zelfs de andere kant uit. Windows is nu al weer enkele weken aan het klagen om nog eens te mogen herstarten om te updaten maar doet het niet uit eigen beweging.
Er staat bij de voordelen "geen ongeplande herstarts", dus niet "wel ongeplande herstarts waar je misschien geen last van hebt".
Dan nog.....

Ik heb hier met grote regelmaat pc's een week 24/7 aan staan voor diverse (reken) zaken.
Leuk als er dan een geforceerde update tussendoor komt, kun je uit gaan vogelen wat er wel en niet gedaan is. Of als je pech hebt corrupt geraakt door de geforceerde update/reboot.

No thank you..... ;)

En Win7 heeft ondertussen hetzelfde geintje opgepikt.
Zelfs in sleep mode update WIn7 vrolijk je pc met de laatste update en reboot dan. Thanks MS! :(
Ik draai thuis dan geen windows of nou ja heb 1 laptopje, haal daar af en toe eens wsus offline updates mee op voor de stick.
Maar ik draai toch op die laptop de normale windows 10, om toch te zien waar windows 10 heen gaat met elke update en wat er nieuw is enzo.

Ik zou ook veel liever ltsb/c op draaien zonder al die troep, maar zo leer je ook niet met de nieuwe win10 en settings enzo omgaan.
Ik weet dat het settings menu van windows 10 ltsb heel anders is, er zijn nieuwe dingen of dingen verplaats enzo.
En als ik het heb gezien sloop ik al die nieuwe functies eruit(zoals straks tijdlijn enzo), van mij hoeft het niet maar dan weet ik wel hoe het werkt.
Echter werkt het meer dan prima de LTSB/LTSC windows, en je krijgt al die rotzooi er ook niet bij :).
Net als office draait er ook gewoon op het is en blijft win10, dat eigenlijk bedoel is alleen voor echt speciale dingen is ander verhaal :).

Bij mijn werk zijn wij ook begonnen met LTSB/LTSC versie 1 jaar, we hebben deze versie gewoon wereldwijd geÔnstalleerd in alle vestigingen(Op alle type laptops).
Nu gaan de oude via in place upgrade na de huidige standaard win10, en uiteraard met herinstallatie krijgen ze ook ltsb/ltsc niet meer terug.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 11 april 2018 14:07]

Leuk dat je het zegt want Office wordt helemaal niet ondersteund op LTSC-edities van Windows 10 en zal binnekort wel minder lekker beginnen draaien. Daarbij krijgt LTSC geen volledige ondersteuning. Om nog maar te zwijgen over de legaliteit ervan.
Hier draait Office 2016 prima op deze machines(van hp zbooks tot gewone hp elitebookjes/lenovo thinkpads), maar goed daarom rollen we die ook niet meer uit.
Die gene hebben nu een in place upgrade staan naar Win 10 CBB, en als pc raar doet zeg ik gewoon even die upgrade na de nieuwe windows 10 activeren(Aangezien tijdje duurt wordt die niet gepusht nog).
En alle herinstallaties en nieuwe machines krijgen ook geen ltsb/ltsc meer.
Office wordt prima ondersteund op Windows 10 Enterprise LTSB/LTSC versie's, zelfs gezien het feit dat ze eigenlijk LSTB/LTSB versie's niet supporten als general purpose device. En deze Windows 10 versie's daar ook eigenlijk niet geschikt voor zijn. Het kan echter voorkomen dat ook op een systeem dat niet als general purpose gebruikt wordt een Office installatie nodig heeft voor bepaalde functionaliteit. Die support is er dan ook gewoon.

Waar ze wel mee stoppen is de support van Office 365 op Windows 10 LTSB/LTSC en Windows Server versie's. Voor Office 2019 moet je wel LTSC 2018 of Windows Server 2019 draaien straks om supported te zijn.

Zie bijv. https://blogs.technet.mic...ws-servicing-and-support/
Office 2019 will ship in H2 of 2018. Previews of the new apps and servers will start shipping in the second quarter of 2018.

Office 2019 apps will be supported on:
Any supported Windows 10 SAC release
Windows 10 Enterprise LTSC 2018
The next LTSC release of Windows Server

[Reactie gewijzigd door Dennism op 11 april 2018 18:25]

Ach das gewoon Microsoft die niet wil dat mensen LTSB gebruiken. Je kan raden waarom.

Alles werkt gewoon onder Enterprise LTSB 1607, inclusief Office. Het is een customised win10 versie die gewoon onderhouden wordt door MS.
Windows 10 LTSC bedoel je?

The Long-Term Servicing Channel replaces the Long-Term Servicing Branch [LTSB].

Windows as a service: simplified and aligned: https://blogs.technet.mic...s-simplified-and-aligned/
Windows 10 LTSC bedoel je?
Ja, behalve dat er nog geen LTSC versie is uitgekomen (volgens mij). De laatste versie was LTSB 2016.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 april 2018 14:03]

Die komt pas in 2019 ;)
LTSC is de nieuwe term ja, maar dat maakt de bovenstaande reactie niet direct onjuist. Tot voor kort heette het LTSB (zo heette het vanaf Windows 10 RTM al).
Vanuit de verschillende versies zou je nu al meer dan een jaar hebben gehad om van 1607 naar 1703 te gaan, snap best dat je door zaken niet direct naar 1709 kan gaan, maar tot hoever zou je ze willen laten updaten? Beetje als normale software, die blijven de oude versies ook maar zeer kort ondersteunen en adviseren ook gewoon nieuwe versie te gaan gebruiken.
Genoeg mensen die nog bij Windows XP waren gebleven als het nog beveiligingsupdates zou krijgen en alle moderne software er op zou werken.
Misschien dat Microsoft het niet zo doet lijken maar zo'n versie update is niet een gewone update of vergelijkbaar met een service pack die je had in Windows 7 en daarvoor.
Dit zijn volledige Windows upgrades zoals van 7 naar 8.
Het verschil zit er dan wel in dat deze om de 6 maanden komen, daardoor kleiner zijn en je ze gratis kunt installeren.

Wat een betere vraag zou zijn is: waarom zou je willen upgraden naar een nieuwere windows versie als de huidige goed werkt?
De voornaamste reden zou zijn omdat je anders geen support ( beveiligingsupdates ) meer krijgt.

Met die Windows upgrades loop je gewoon het risico dat je software mogelijk niet werkt, bugs en prestatieverlies ondervind etc.
Dit zijn volledige Windows upgrades zoals van 7 naar 8.
Quatsch. Het verschil is echt minimaal. Hell, het verschil tussen oude service packs is nog groter dan deze updates 8)7. Je moet wel heel exotische software hebben als iets wel werkt in de oude build maar niet in de nieuwe.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 april 2018 15:20]

Dan ben ik vast de enige die na elke Windows versie update/upgrade een melding krijg dat een of meerdere programma's niet meer compatible zijn en Windows deze keurig heeft verwijderd.
Nou waren hiervoor gelukkig elke keer wel nieuwe versies van de software beschikbaar die wel compatible waren, maar als die er niet zijn heb je in bepaalde gevallen toch echt een probleem als eindgebruiker.

Dan heb je ook nog dat bepaalde Windows instellingen gereset zijn, van het lint in de verkenner tot privacy instellingen en telemetrie.
Het verschil is groter dan jij denkt. Op termijn kom je effectief ook op een verschil zoals tussen Windows versies. Als je een jaar of twee tussen upgrades laat dan heb je in essentie een termijn gelijk aan een nieuwe windows release en zijn de verschillen ook echt merkbaar.
Een update van 1607 naar 1703 is een complete build upgrade zoals van Windows 7 naar 8. Op verschillende PC's is er een aanzienlijk verschil in prestaties voor en na de update. Ook ondersteuning voor bepaalde hardware kan wegvallen, en het is gewoon vervelend 2x per jaar zo'n update te hebben, die voor mij persoonlijk niks toevoegt en het alleen maar meer bloated maakt.
Klinkt heel leuk dat Windows 10 de laatste versie van Windows is, maar eigenlijk heb je nog steeds aparte versies van Windows 10 met hun eigen EOL date.

Klopt, maar het principe is anders. Normaal ben je gewoon altijd up-to-date, maar je kunt er zelf handmatig voor kiezen op een langzamer update-programma te komen. Enterprise heeft dat, maar ook Windows Professional. Je krijgt dan wel security updates, maar geen nieuwe features.

In feite dus een service van Microsoft, maar Microsoft wil wel voorkomen dat men eeuwig op een willekeurige oude release blijft, en dus kan dat maar voor een paar maanden. Daarna moet je upgraden naar de volgende feature-release en kun je wederom kiezen om dan een poos geen feature-updates maar enkel security upates te krijgen.

Heel af en toe valt er wat ook wat oude hardware af qua support, en dan moet je ook je PC vervangen/upgraden. Dan geeft dit systeem je dan enkele maanden extra om dat voor te bereiden wat voor MKB (Professional) en Enterprise handig is.
Het is zo jammer dat voor de gemiddelde gebruiker als de update niet werkt en met een 0x08000xxxxx foutmelding eindigt het einde verhaal is. En dat komt nogal eens voor. Die gebruiker denkt, zolang het werkt is het goed. En als het dan niet meer werkt kan ie altijd nog een macbookje kopen.
Aangezien minder dan 5% op een versie ouder dan 1703 zit en een hoop van die 5% bedrijven zullen zijn (die dus alsnog ondersteuning krijgen) zal het totaal aantal mensen dat met zo'n problemen te maken hebben wel heel goed meevallen. Bij Windows 8 en lager was dat aantal mensen dat niet bij bleef nog een stuk groter en in tegenstelling tot wat jij lijkt te insinueren gebeuren dit soort problemen natuurlijk ook gewoon op Macs.
Heb hier 1 (test/prul) device, een Trekstor surftab wintron tablet, die niet wil updaten omdat er te weinig opslagruimte op C vrij is. Het is een 16GB tablet en er moet 8GB vrij zijn, maar dat is zelfs met een kale installatie onmogelijk om voor elkaar te krijgen.

Dit apparaat geeft al een tijdje met grote regelmaat full-screen meldingen dat er geen beveiligingsupdates meer voor deze versie van Windows zullen verschijnen. Daar heeft MS dus goed over nagedacht: ze vallen gebruikers net zo lang lastig totdat ze ervoor kiezen om te updaten.

Maar: ik zag net op een Duitse site (https://www.au-ja.de/guid...-auf-16gb-tablets-1.phtml) staan dat je de nieuwste build zelf opnieuw kunt installeren, en dat je door daarna de drivers te installeren het apparaat weer werkend kunt maken. Dus ik ga dat maar eens proberen.
Kan je niet een USB stick gebruiken als disk cache en op die manier een Windows update doen? Ik vond als een van de eerste hits tijdens het zoeken deze: https://www.windowscentra...ws-10-low-storage-devices
Maar er zijn vast ook andere handleidingen/manieren om het voor elkaar te krijgen...
Wat @jiriw zegt: een externe hdd eraan koppelen en gaan met die banaan. Bij de tablet van mijn dochter ben ik ook eerst vreselijk aan het harken geweest om het voor elkaar te krijgen (Toshiba, 32GB opslag) maar met een externe schijf eraan ging het vlotjes.
Bij mij werd Windows zelfs stilletjes niet geŁpdatet. Daar kwam ik pas achter toen een app mij vertelde dat mijn OS achter liep. Uiteindelijk handmatig geŁpdated via de Windows installer (gewoon nieuwe versie eroverheen installeren).
En als ze daar een foutmelding krijgen? Als je auto stopt met een rood lampje gaan de meeste mensen ook niet zelf sleutelen, kan ook niet meer. Het overgrote gedeelte van de gebruikers WIL niet eens zelf die problemen oplossen maar gewoon naar familie of winkelier stappen.
Edit: verkeerd geklikt

[Reactie gewijzigd door faraga op 11 april 2018 14:08]

Maar waarom twee keer per jaar een update? lijkt me toch zinvoller om 1 keer per jaar of 1 keer per twee jaar zoiets te doen. Ik denk dat dat de betrouwbaarheid ten goede komt ipv nieuwe features waar meer dan 50% van de grebruikers niet op zit te wachten en alle ITers zich aan storen (zoals het weglaten van de control panel-ja, ik weet het, je kan er nog steeds via een omweg bij, maar voor hoe lang?)
"Omweg" = Start -> Control Panel. Het Control Panel zit nog altijd op de plek waar het al zit sinds het begin. Links die vroeger naar Control Panel (zoals taakbalk, bureaublad instellingen, etc.) gaan zijn gewoon vervangen met links naar Settings omdat die panels niet meer bestaan.
Ik hoop dat ze control panel nooit verwijderen.
Die kan is heel klein er verdwijnen steeds meer dingen na de nieuwe settings, maar wellicht komt er dan weer een tooltje net als start8/classic shell etc voor het control panel :P.
Tuurlijk zullen ze dat niet verwijderen. Ze hebben WIN.INI and SYSTEM.INI toch ook niet verwijderd?
Je snapt deze zin niet 100% blijkt:
ja, ik weet het, je kan er nog steeds via een omweg bij, maar voor hoe lang?)
Nieuwe features ('waar ik niet om heb gevraagd') worden altijd een beetje met de neus aangekeken, ondertussen is het stiekem best tof dat Windows nu dingen als 3D Paint, een VR omgeving, een menu voor 3D Printen, etc, etc heeft. Doet wat mij betreft niets af aan Windows, als je het niet wil installeer je het niet/verwijder je het, simpel toch?

De betrouwbaarheid is volgens mij nooit in opspraak geweest bij die grote updates, die dingen testen ze namelijk wel tot in den treures (tegenover een stuk simpelere test voor kleine updates)

Control panel is al helemaal weg afaik (in een up-to-date win10, volgens mij sinds creators update), want het nieuwe control panel kan nu alles wat het oude kon, ja ook ik vond het oude menu 'beter', maar het nieuwe went al. Net zoals dat we allemaal even moesten wennen aan de verschillende aanpassingen aan het start menu, wat stiekem toch wel een stuk beter is geworden dan het oude stijltje. En je kan ze toch eigenlijk niet afrekenen op dat ze na decennia eindelijk eens een beetje nieuwe UI pushen? ze moeten trouwens wel willen ze nog interessant zijn voor nieuwe generaties die niet-ironisch-denken alles met een telefoon te kunnen.
Control Panel zit er nog steeds in , gewoon zoeken via start menu control panel en daar is die.
Of via windows verkenner even op pijltje in de balk klikken, hij is nog steeds niet verdwenen gelukkig.
Ok dus dit geldt niet voor Windows 10 LTSB 1607, of Windows 2016 1607.
Elke LTSB heeft standaard 10 jaar support, zit em ook in de naam :)
"Long-Term Servicing Branch"
Server 2016 niet-core varianten en varianten zonder software assurance zijn sowieso LTSB/LTSC, dus gewoon tot 2026.
ik zit met een systeem op 1607 - upgrade naar 1709 geeft HDMI problemen die niet opgelost worden door drivers etc... is er een manier om enkel 1703 te forceren zonder updates aan te zetten want dan gaat hij rechtstreeks naar 1709 ....
iso van 1703 opzoeken en installeren
Dat kan door ergens een 1703 iso vandaan te halen...

Hiermee bijvoorbeeld: https://www.heidoc.net/jo...-office-iso-download-tool
**Enterprise and Education editions for versions 1511, 1607, 1703 and 1709 will receive an additional 6 months of servicing after the end of service date.
Ben twee weken geleden pas naar 1709 gegaan, vanwege bugs tijdens de release.

Ga hetzelfde doen met 1803, pas updaten als daar weer de opvolger van komt.

Draait nu als een zonnetje.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 11 april 2018 16:54]

Heerlijk,

Mijn PC zit al 1,5 maand in een oneindige NIET TE ONDERBREKEN loop voor een update van 1607 naar 1709. Veel werk verloren ook, want een ongevraagde herstart, daar is Microsoft niet vies van als je 's avonds je PC laat aanstaan om 's morgens weer verder te gaan met je werk.

Enige oplossing, verse installatie. Of toch maar weer Linux, aangezien Microsoft toch wel erg opdringerig en doordrammend is geworden met hun updates (en nog wat andere dingen *kuch.. edge... kuch*
Je zal Linux ook moeten updaten, qua security fixes.
Ja die dwingende herstart zijn gruwelijk irritant! Ipv een optie 'nooit automatisch of gepland herstarten' moet je kiezen voor een tijd en dan nog maximaal 8 uur ook..