Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube verwijdert kindonvriendelijke video's met personages uit kinderseries

YouTube heeft in de afgelopen week vijftig kanalen en duizenden video's verwijderd die voor kinderen bedoeld lijken, maar in werkelijkheid kindonvriendelijk zijn. Bij veel andere van dergelijke video's moeten gebruikers minimaal achttien jaar zijn en heeft YouTube advertenties uitgezet.

Na de opschoonactie van deze week gaat YouTube door met het verwijderen van dergelijke video's, schrijft de videodienst. Veel van de video's bevatten voor kinderen bekende personages als Teletubbies of Peppa Big, evenals schokkende beelden. De video's lijken bedoeld voor kinderen, maar de site acht ze alleen geschikt voor volwassenen. Daarbij kan het ook gaan om filmpjes die als satire bedoeld zijn.

Sinds juni heeft de videodienst van Google bij drie miljoen video's met dergelijke inhoud al advertenties uitgezet. Bovendien zijn daar een half miljoen video's bijgekomen die geweld tonen in video's met personages uit kinderseries.

YouTube reageert daarmee op recente ophef over de veelbesproken kindervideo's. Die stonden onder meer op YouTube Kids, een app die bedoeld is om alleen voor kinderen geschikte video's te tonen, zo bleek eerder. Kinderen kwamen of komen die video's tegen door er vanuit een geschikte video via gerelateerde content naar door te klikken.

Er is volgens YouTube wel plek voor dergelijke satire op de site, maar daar is volgens de site een minimumleeftijd aan verbonden. Door de leeftijdsrestrictie kunnen die video's niet langer advertenties tonen, waardoor ze niet meer aantrekkelijk zijn om te worden gemaakt met het doel er geld aan te verdienen.

Door

Redacteur mobile

138 Linkedin Google+

Reacties (138)

Wijzig sortering
Als je wilt weten wat er allemaal afspeelt met die ''kinder'' video's. Kijk dan deze video van h3h3productions. https://www.youtube.com/watch?v=geJ5l331Hfo Dit gaat zo ver als cryptische berichten in de comments over meetings.
What. the. f*ck. Wat ik hier vooral zorgwekkend aan vind, is dat ouders dus blijkbaar zo'n playlist aanzetten met kindervideo's, en het kind vervolgens maar hun gang laten gaan. En de makers van deze video's weten het! Ze maken hier gewoon gebruik van. Toen ik de leeftijd van deze doelgroep had, mocht ik misschien met mazzel op paint kleurplaatjes tekenen. Toen we later internet kregen, mocht ik alleen op de PC waar mijn ouders bij waren.

Ik snap dat het idee van een kind voor de TV zetten, met teletubbies aan, niet zo nieuw is. Maar een computer/tablet met YouTube is geen TV! Dat sommige van deze video's miljoenen (!) views hebben, en er duizenden(!) van dit soort video's zijn is natuurlijk absurd. Maar hoe lang heeft het geduurd voordat ouders in de gaten hadden wat hun kinderen écht te zien kregen? Sommige van die video's zijn blijkbaar maanden oud!

Het is goed dat er melding van gemaakt wordt en dat het eindelijk onder de aandacht komt, maar het onderliggende probleem moet ook eens besproken worden. Kinderen moeten niet alleen gelaten worden met het meest krachtige hersenspoelplatform dat de mensheid tot nu gezien heeft.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 23 november 2017 23:59]

Hoewel je comment tegen de waarheid aan zit, is de praktijk compleet anders.

Het probleem wat hier speelt is bij mij in elk geval iets wat ik de laatste paar maanden pas door had. Dit soort filmpjes komen het laatste half jaar steeds duidelijker in beeld als 'suggestive' video. Kinderen (ook de mijne, alsmede mijn nichtjes) worden click-baity binnen gehaald met leuke thumbnails.

Ook de video beschrijvingen zijn veelal leugens en een 'string' aan top searchable woorden; Mickey Mouse, Fire Truck, Police Car, Monster Truck. Dingen waar kleine kinderen in elk geval geïnteresseerd zijn. De daadwerkelijke video is een mash up van zeer slechte (schuif) animatie, een bekend kinder liedje, maar met agressieve beelden na een paar minuten.

Het moment dat ik ingreep was toen ik een Monster Truck met het hoofd van Pennywise (daadwerkelijke foto) erop zag geplakt, (de scherpe monster tanden versie) die bij een brandend gebouw aan kwam, waar mensen die in de fik stonden, uit renden.

Vanaf dat moment heb ik alles zeer strak gereguleerd en word er strikt naar kind vriendelijke kanalen gekeken (o.a. Super Simple Songs & Pancake Manor) en vind ik dat Youtube hier echt zeer laks in is geweest. Ik heb meerdere keren in een periode van een jaar gewelddadige kanalen gerapporteerd die fungeren als money bots, maar heb er nooit antwoord op gekregen.

Deze kanalen bestaan nog steeds en gaan gewoon rustig verder. Inmiddels heb ik wel door hoe grote bedrijven werken; zolang het hun geld oplevert, interesseert het hun niks, tenzij de media er aandacht aan geeft.

Wat resulteert dat ik (hoe verassend) zelf maatregelen heb getroffen in mijn huishouden om het veilig te maken.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 24 november 2017 07:09]

Interessante reactie. Fijn dat je de tijd neemt om uit te leggen hoe het daadwerkelijk zit. Er ligt dus ook wel degelijk een fout bij YouTube als het gaat om het serieus nemen van klachten over dit soort content. Als ik het zo lees hebben ze een hoop goed te maken.
Interessante reactie. Fijn dat je de tijd neemt om uit te leggen hoe het daadwerkelijk zit. Er ligt dus ook wel degelijk een fout bij YouTube als het gaat om het serieus nemen van klachten over dit soort content. Als ik het zo lees hebben ze een hoop goed te maken.
Probleem van Youtube is dat ze zelf zo groot zijn geworden in een korte tijd. Na de overname door Google is het een groot commercieel platform geworden waar elk willekeurig persoon een kanaal kan starten, puur door een Gmail adres aan te maken.

Door de explosie en wild groei aan kanalen is het voor Youtube bijna niet meer bij te houden wat er word geupload. Ze moeten het echt van reports hebben van bezoekers (waar geen hol mee gedaan word, zo ver dat bezoekers zoals ik het gewoon opgeven) op het automatisch algoritme-bot van audio en double video's na (wat te goed te werk gaat, zo goed, dat het zelfs weer zo slecht word)

Youtube heeft de tijd voor het goed maken allang gepasseerd; als je als ouder nu al niet ingrijpt, dan ben je al te laat.

Het is al tijden geen safe haven meer om je kind zorgeloos naar te laten kijken, ik zet veel eerder de Kids sectie aan van Netflix. Dan weet ik zeker dat kinderen geen absolute rommel naar binnen krijgen.
Zoals jij het schetst hebben wij het hier ook eens ervaren. Ons dochtertje keek soms filmpjes van kids tv met veel kleuren erin. Gelukkig keken wij veel mee om de kleuren uit te spreken en aan te leren. Opeens kwam daar een joker figuur in een scene die een baby ontvoerde en met een joker lachje wegliep terwijl de baby erg huilde. Toen rook ik onraad, wat verder gezocht en kwam erachter dat er inderdaad veel van dit soort stukjes zomaar door sommige filmpjes heenkomen.

Inmiddels maken we vrijwel altijd gebruik van de kids sectie bij Netflix als er televisie/tablet gekeken wordt. Hier is mijn ervaring dat het erg kind vriendelijk is :).
Wow, ik wist niet waar deze hetze vandaan kwam, maar mijn god wat is dit ziek..
Het Youtube gebeuren is al jaren bekend en heb mijn familie vorig jaar hier al voor gewaarschuwd. Meer uitleg op:

https://www.reddit.com/r/..._i_cant_help_but/dojgv7j/

Groot deel van de codetaal is het volgende:
  • LARPers die meestal een ROT13 cipher gebruiken.
  • Non-Latin tekst (vooral Thaïs) geëncodeerd als ASCII.
  • Mensen (veel kinderen) die niet goed Engels kunnen en/of maar wat op het toetsenbord rammen.
  • Mensen die zich aangetrokken voelen tot dit soort materiaal. Vooral uit niet-Westerse landen waar dit blijkbaar meer geaccepteerd wordt.
Dit soort problemen en het niet willen verwijderen van het betreffende en ook extremere materiaal is helaas niet alleen bij Google / Youtube een probleem:

http://www.bbc.com/news/technology-39187929

https://www.reddit.com/r/...is_twittergate_thing_and/
(Sommige van deze accounts waren langer dan 5 jaar actief. Veel langer dus dan "minimaal 1 jaar" zoals AgencyFB zegt.)

Het Facebook en Twitter probleem is nog steeds niet opgelost. Twitter heeft maar ~50% verwijderd en het is alweer in zijn oude proporties teruggegroeid.

[Reactie gewijzigd door deorder op 24 november 2017 00:15]

Kun je uitleggen hoe je denkt dat LARP hier relevant is?
Dat is een term dat wordt gebruikt op o.a. 4chan en Reddit vergelijkbaar met real-life LARPing voor mensen die online een rol spelen. Meestal is het duidelijk dat iemand dit aan het doen is en speelt men het spel mee. Een recente potentiele LARPer is Q:

https://www.reddit.com/r/...said_thats_riled/dpsjezo/ (Nog meer info over Q)

http://metro.co.uk/2017/1...eory-of-all-time-7092659/. (Update: Heb het artikel nu daadwerkelijk ook gelezen. Wat in het artikel staat klopt niet helemaal met hoe men het op 4chan etc. ziet. Het geeft iig. wel een idee van wat ik bedoel.)

In het geval van bijv. de ciphers op Youtube lijken veel mensen te geloven dat er meer achter zit dan gewoon een LARPer.

Een bekende van vroeger is John Titor: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Titor

[Reactie gewijzigd door deorder op 24 november 2017 01:03]

Ben je zeker dat je naar de juiste thread hebt gelinkt? ik zie niets staan van larping, codering of dergelijke. gewoon wat uitleg over contentfarming.
Alle links zijn correct. Ik doelde met "Groot deel van de codetaal is het volgende" op wat Rubixd zei: "Dit gaat zo ver als cryptische berichten in de comments over meetings".

Met LARPen en de ciphers doel ik op dingen zoals: https://beat.10ztalk.com/...-strange-tweet-of-9_3x09/

In mijn eerste link geef ik verdere uitleg over wat ik denk dat er achter deze videos zit.

[Reactie gewijzigd door deorder op 24 november 2017 23:10]

Ik had al gezien dat er echt vreemde, vieze filmpjes met kinderfiguren op YT gezet werden. Nu pas zie ik die comments die in een soort codetaal eronder staan. Echt fucking eng :/
bizar.
We weten niet wie er precies achterzit, veel mensen die anderen op dit fenomeen attent maken geloven dat dit massale verschijnsel op YouTube door pedofielen gebruikt wordt om pedofilie en pedoseksuele handelingen te normaliseren door deze veel terug te laten komen in video-kanalen die op kinderen zijn gericht. Wat zorgwekkend is, is dat veel van de kanalen betaald krijgen door YouTube. Het blijkt in ieder geval dat voorzichtigheid geboden is bij kinderen die op kinderkanalen op YouTube zitten, en als een kind alleen al “Frozen” heeft gezien en zoekt op het hoofdpersonage “Elsa”, blijkt hier aan wat voor soort dingen kinderen blootgesteld kunnen worden.
Voor een goede analyse, inclusief het belang van YouTube om het eea te gedogen raad ik deze post aan https://youtu.be/LKp2gikIkD8
De reden dat ik youtube via de firewall heb geblokkeerd. Geen youtube voor mijn kinderen!!
Weet je wat de onzin is met Elsagate:
https://www.youtube.com/results?search_query=elsagate
Dit.

Elke idioot probeert meteen z'n views te halen met een opsomming van 'disturbing videos', vage podcast gezwam of andere onzin. Die onzin zou gewoon genegeerd en verwijderd moeten worden, nee we willen juist views op onze video's dus laten we elke week een opsomming en top10 van maken, zodat het lekker actief blijft.

Overgrote deel is gewoon een videomaker met een LSD tripje, wat goed gebruik van verschillende clips en 'aparte' humor, zeker recent dat nieuwsbericht op Medium, zo schokkend omschrijven dat mensen nóg meer gaan zoeken naar deze onzin.

Dit is een jaarlijks terugkomend iets, dan weer cartoons, dan weer vage muziek, dan weer rare effecten op videoclips, negeren en het waait weer over.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 november 2017 17:52]

Helaas komt dit soort onzin ook wel eens voorbij als mijn kind in alle onschuld wat filmpjes probeert te kijken. Niet om vrolijk van te worden nee, maar de wereld is niet altijd even mooi.

Ik probeer het aan te grijpen als leermoment. Dat wil zeggen dat ik er met mijn kind over praat en uit tracht te leggen dat het gedrag wat in vele van dit soort filmpjes wordt uitgebeeld totaal onacceptabel en onwenselijk is. Na verloop van tijd merkte ik dat ze zelf die filmpjes gewoon weg begon te klikken.

Dat neemt niet weg dat actie hiertegen gewenst is. Ik ben zelf in elk geval ook wat bewuster geworden en heb van de week daarom dan ook een paar keer de 'report knop' gebruikt.
Helaas komt dit soort onzin ook wel eens voorbij als mijn kind in alle onschuld wat filmpjes probeert te kijken. Niet om vrolijk van te worden nee, maar de wereld is niet altijd even mooi.

Ik probeer het aan te grijpen als leermoment. Dat wil zeggen dat ik er met mijn kind over praat en uit tracht te leggen dat het gedrag wat in vele van dit soort filmpjes wordt uitgebeeld totaal onacceptabel en onwenselijk is. Na verloop van tijd merkte ik dat ze zelf die filmpjes gewoon weg begon te klikken.

Dat neemt niet weg dat actie hiertegen gewenst is. Ik ben zelf in elk geval ook wat bewuster geworden en heb van de week daarom dan ook een paar keer de 'report knop' gebruikt.
Juist, dat is precies wat ik ook heb gedaan. Door mijn kind aan te leren dat bepaalde filmpjes niet wenselijk zijn, klikt hij er ook niet meer op. Daarnaast komt af en toe alsnog de drang naar boven om erop te klikken, waarna hij mij komt vragen of hij erop mag klikken.

Dan leg ik hem weer uit dat dit niet mag, omdat. Dan klikt hij er ook niet meer op. Verder kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat Youtube echt he-le-maal niks doet aan je reports. Ik heb een jaar lang reports verstuurd (in detail) en ik kreeg telkens te horen dat 'dit nog geldig is in de richtlijnen met Youtube'.

Wat werkelijk nergens op sloeg. Ik rapporteerde kanalen die bekende karakters tegenover elkaar zette en ze elkaar liet bevechten. De video kreeg dan als koptitel mee 'Spiderman Police Car Monster Truck Popular Video Songs for Kids'.

De daadwerkelijke inhoud was dat Spiderman onder water vocht tegen King Kong en een haai, waarbij de haai Spiderman aanvalt en doormidden bijt, met een hoop bloed. De filmpjes beginnen de eerste minuut onschuldig met een dansende Spiderman, waardoor ouders denken; 'ok, dit is prima'.

Er zijn recentelijk zelfs video's gemaakt, die dezelfde koptitels gebruiken als mijn eigen video's, puur om mee te liften als click-bots. Deze video's zijn lootbox-micro transactie video's waarmee je de game Pokemon Go kan hacken voor meer geld. Ik heb hier meerdere reports van gemaakt naar Youtube, waarna ik drie(!) keer een gedetailleerde uitleg moest geven waarom dit niet door de beugel kon.

Na meerdere keren heen en weer mailen (het oneigenlijk gebruik van mijn koptitel, mijn user name wat gebruikt word voor shady doeleinden) kreeg ik alleen maar te horen 'dit past in de richtlijnen van Youtube, als u het er niet mee eens bent, kijk dan verder in het support center'. Dat was het moment dat ik alweer teleur gesteld raakte in Youtube.

Ze zijn er echt alleen om geld te verdienen. Die reports doen hun niks. Pas als de media van schande spreekt, worden ze wakker.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 24 november 2017 14:04]

Dat wil zeggen dat ik er met mijn kind over praat en uit tracht te leggen dat het gedrag wat in vele van dit soort filmpjes wordt uitgebeeld totaal onacceptabel en onwenselijk is.
Maar doe je dat ook bij "normale" cartoons zoals Tom & Jerry of Roadrunner? Want ook die vertonen regelmatig totaal onacceptabel en onwenselijk gedrag, alleen met minder zichtbaar bloed/gevolgen.
Jouw specifieke voorbeelden zijn in mijn geval niet van toepassing omdat deze bij mij simpelweg nog nooit voorbij zijn gekomen.
Ik moet zeggen dat tegenover wat ik vroeger op de buis zag de cartoons die tegenwoordig voorbij zie komen veelal bijzonder educatief zijn. Echter in de overige gevallen probeer ik ook daar zeker wel op in te springen. Opvoeden heet dat dacht ik ;o). Televisie wordt al snel uitgezet, maar dit soort zaken op de wat nieuwere media wordt vaak over het hoofd gezien in mijn beleving.
Ach, wat een betutteling. Ik keek hier zelf ook naar toen ik klein was. Geen enkel probleem, ben ook gewoon opgegroeit en heb er niets aan over gehouden. Lach er ook nog net zo hard om als ik deed toen ik een klein kind was. Waar jij over spreekt zijn totaal andere filmpjes dan waar hier over wordt gesproken.

Het is goed dat er wat aan gedaan wordt, sommige filmpjes kunnen gewoon niet. Maar wat youtube nu doet is gewoon een veel te simpele oplossing voor een veel groter probleem. Maarja, echt actie ondernemen kost geld, dus doet youtube maar dit om een beetje good will te kweken.
Dus jij vergelijkt Tom&Jerry die een aambeeld op hun hoofd krijgen en even als een accordeon wat rondstappen met filmpjes over Mickey Mouse die zijn hoofd bloederig geplet wordt
Je kunt je afvragen wat beter is, doen alsof een aambeeld op een hoofd laten vallen eigenlijk geen nadelige effecten heeft, of laten zien dat het niet echt prettig is, je hoofd geplet wordt en je niet meer op staat.
Heb jij vroeger ooit gedacht dat je zonder gevolgen een aambeeld op iemand zijn hoofd kon gooien?
Het is niet omdat het kinderen zijn dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen realiteit en fictie.
En ja, die bloederige Mickey kan je dan ook fictie noemen, maar je moet ergens een lijn trekken.
Anders moeten we ze gewoon wat IS-onthoofdingsfilmpjes tonen, goeie levensles is dat... :P
Voor diegenen die meer willen weten over deze video's, het staat vooral bekend als de Elsagate. Deze uitleg (kan schokkend of verontrustend) zegt er meer over en gaat vrij diep in op de cryptische teksten...

https://medium.com/@Bryon...dig-elsagate-59e6d315b654
Ik heb werkelijks hier helemaal niets van meegekregen. :?
Ik heb heb deze filmpjes nog nooit gezien. Behalve Happy Three Friends.... toen ik 14 jaar oud was. 8)7
Edit: Het stuk over een meisje dat "chocolade" opeet is wel gestoord. De rest ook natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 23 november 2017 17:54]

Het ligt eraan waarnaar je kijkt, als het normale tekenfilms zijn of iets wat met de echte Frozen te maken heeft, dan heb je kans dat je dit in de relevante video's opduikt.
Ik herinner mij dit soort bizarre fragmenten alleen op het vroegere 4chan maar dat het gewoon voor kinderen wordt voorgeschoteld op youtube is pas echt té bizar, niet te verwoorden gewoon..
Zou mij niks verbazen als 4channers zelf achter die vage cryptische shit zitten.
Dit is de reden dat we Youtube van de tablet van ons dochtertje gegooid hebben.
Het begint met een normaal filmpje en 4 'suggesties' later heb je een filmpje waar Elsa word neergestoken door Spiderman.

Het is echt te ziek voor woorden wat er langs komt en jouw link geeft daar goede voorbeelden van.

Dit is nog los van alle "kijk mij eens met klei spelen" of "10 surprise eieren uitpakken" filmpjes.
Wowowow wtf is dat allemaal weerzinwekkende bullshit?? Ik vind het dan helemaal goed dat Youtube zulke video's verwijderd en anders ze 18+ bestempelen en minder onaantrekkelijk maken.
Het is inderdaad een zeer interessant artikel om door te lezen maar het toont ook net aan hoe divers en hoe groot het probleem is. Dat YouTube tijd nodig heeft om dit probleem onder controle te krijgen mag dan ook niet verbazen gegeven de diversiteit van de foutieve content die erin besproken wordt.
is al meer als een yr geleden aangekaart
Natuurlijk wil je kinderen niet blootstellen aan dit soort filmpjes, maar ik vind het wel hypocriet. Op YouTube zijn al tijden (en nog steeds) de meest verschrikkelijke dingen te zien als heftige ongelukken en mishandeling. Goor en schokkend. Nu maken ze hier ineens een probleem van: mijns inziens een populistische actie. Beter laat je je kinderen niet vrij surfen, als je ze niet wil blootstellen aan dit soort dingen, want internet staat sowieso vol zieke shit.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 23 november 2017 19:00]

Eindelijk... soms echt gortige taferelen. Mijn zoontje stoot geregeld op video's waar Frozen of Spiderman personages de meest schunnige dingen doen. Naam van het channel is dan iets al Cartoon TV Channel.

Al tientallen kanalen geblokkeerd, maar het lijkt er op dat ze toch door de blokkage komen :(
Protip: geen YouTube meer, maar gewoon voor de kinderzender.

Heel YouTube censureren gaat simpelweg niet lukken. En anders geef je ze een boekje of kleurpotloden of whatever.
Je kan als ouder de filmpjes downloaden van Youtube en ze dan aan de kids geven in een offline/gesloten mediaplayer. Kost je af en toe wat tijd om zelf die filmpjes te scannen, maar je ziet vrij snel wat normaal is en wat niet.
Er gebeuren dagelijks een massa verkeersongevallen... geen auto's meer op de baan dan ook?
Nah, de kanaalblokkeringsfunctie zou zowel op pc, als tablet, als smartphone moeten werken. Wat dit nu duidelijk niet doet.
"zou moeten werken".

En daar zit nu net het pijnpunt. Ouders schuiven het liefste alles af op anderen. Ik heb als kind vroeger nooit geklaagd over gruwel filmpjes, want die had je niet op Ketnet of dergelijke kanalen.

En anders de Frozen DVD nog maar eens aan.
Ik heb broers die 10 jaar ouder zijn. Zij hadden VHS cassettes van actie en horrorfilms. Heb deze ook gevonden en bekeken... Ik mocht hiet niet, maar oh zo verleidelijk. In mijn ogen de schuld van m'n broers en/of ouders, die de cassettes onzorgvuldig hadden opgeborgen.
Happy tree friends staan dr nog gelukkig (mijn opmerking is niet helemaal on topic zie ik nu, maar ik kan mn post niet deleten)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 23 november 2017 16:38]

de figuurtjes uit Happy Tree friends zijn dan ook nooit in een echte "kinder" serie verschenen. ;)
Gelukkig maar. Ik krijg echt rillingen als ik het zie maar kijk toch stiekem af en toe. Absoluut niet geschikt voor kinderen!
Ik hoop ook dat Youtube binnenkort ook iets gaat doen aan Elsagate.
Wat een bizarre en vaak ook walgelijke dingen zijn dat zeg, jammer dat kleine kinderen dat voorgeschoteld krijgen. Heb Youtube dan ook van de tablet van mijn dochter afgegooid.

Edit:
Daar gaat dit over :)
Dacht dat ik reageerde op: nieuws: Groot YouTube-kinderkanaal verwijderd wegens mogelijk gevaar betrokke...

[Reactie gewijzigd door anandus op 23 november 2017 17:54]

Daar gaat dit juist over..........
Vreemd, dacht ergens anders op te reageren (ouders die hun kinderen in nare situaties plaatsten en op YouTube zetten). Misschien twee tabs door elkaar gehaald?
Het is inderdaad met die vage video's begonnen waarin verklede kinderen als Frozen's Elsa merkwaardige acties doen. Denk aan geweld, ontvoering, bedreiging etc. Nu heb je dit ook een nieuwe lijn aan dergelijke video's met Mickey Mouse die er nog menselijker uitziet, waarbij er ook geweld en angst in voorkomt.
Opsich zou dit al mooi voer zijn voor de juridische dienst van Disney om dat aan te pakken, vooral als die gasten daar moneytizing hebben staan. Een andere bizarre lijn zijn de video's waarin kinderen wordt aangespoord om geweld tegen hun ouders toe te passen, zoals hen vastbinden.
Echt, die video's gaan nergens over, en moeten snel van YT af worden gekickt, want ik vind het al vrij bizar dat het aantal verwijderde video's op drie miljoen staat,

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 23 november 2017 17:57]

Als het goed is zijn de video's nu verwijderd door youtube. ;)
Ik begrijp het! maar waar is de oplossing? Gaat youtube nu wel reclame aanbieden bij content met leeftijd restrictie dan?
Shit - daar gaat mijn filmpje uit 1998 (!)

Teletubbies vs. De Raggende Manne....
Dit nummer draaiden we keihard op een vrijdagmiddag op 't werk.
Bleek dat in de kamer naast ons een sollicitatiegesprek was.
Precies dit. YouTube heeft zo ook een heel genre YTP (youtubepoop) gegenereerd. Daar worden ook vaak bekende personages gebruikt. Mag dat nu ook ineens niet meer?

Censuur van een hele kunstvorm zou dat zijn.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 23 november 2017 19:04]

Het gaat niet over censuur, het gaat over het feit dat deze filmpjes als kindvriendelijk worden voorgeschoteld, wat ze duidelijk niet zijn.
Pas gewoon de titel en thumbnail aan en het probleem is opgelost.
Stel je maakt een YTP met personage van Frozen: Voorbeeld
De titel van die video is "YTP - Melted (Frozen YTP)" en de tumbnail laat beelden van Frozen zien.
Dat is dus geheel correct: "YTP" in de titel en het gaat over Frozen.

Wat wil je dan? Dat ze de titel veranderen in "NOT SUITED FOR CHILDEREN! GROWN_UP STUFF!" en als plaatje een foto van een sigaret oid gebruiken?

Mijn punt is: Youtube is sowieso niet geschikt voor kinderen om vrij te surfen. Nooit geweest. En zelfs na deze imho populistische 'cleaning' staat het nog steeds vol met horror en geweld, redelijk gemakkelijk te bereiken voor kinderen.
1. OMG, die filmpjes zijn echt niet grappig :P