Brein: schikking kost aanbieders illegale mediaspelers veelvoud van 10.000 euro

Stichting Brein waarschuwt dat aanbieders van inbreukmakende mediaspelers in het vervolg rekening moeten houden met een schikking van een veelvoud van tienduizend euro en mogelijke aangifte. Ook de aanbieder van Filmspeler heeft inmiddels geschikt.

Er zijn tweehonderd leveranciers van inbreukmakende mediaspelers ​gestopt met hun handel, claimt Brein. Half mei stond die teller nog op 84. De aanbieders zijn gestopt na sommaties van Brein, dat extra munitie in handen heeft na een oordeel van het EU-Hof. Die zaak draaide om het Nederlandse bedrijf Filmspeler, dat mediaspelers verkocht met daarop vooraf geïnstalleerde add-ons zoals Go Movies, Icefilms, Mashup, Istream, Yify Movies HD. Het EU-Hof oordeelde dat de verkoop van een mediaspeler met links naar beschermde inhoud een 'mededeling aan het publiek' is en daarmee inbreuk kan maken op de auteursrechten van de rechthebbenden.

Filmspeler heeft met Brein geschikt, maar de stichting noemt geen bedrag. De auteursrechtenwaakhond waarschuwt dat wie doorgaat met het 'opzettelijk en bedrijfsmatig inbreuk plegen' een misdrijf pleegt dat tot aangifte en strafrechtelijke vervolging kan leiden. Half juni schikte Brein nog voor 10.000 euro met een echtpaar dat via Marktplaats illegale mediaspelers aanbod. Bij eventuele komende schikkingen zal het bedrag een veelvoud daarvan zijn, waarschuwt de stichting nu.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-06-2017 • 20:35

228 Linkedin

Reacties (228)

228
210
158
6
0
22
Wijzig sortering
Gewoon netjes op ali express kopen. Daar halen de meeste ze ook een stuk goedkoper vandaan om door te verkopen...

Onze koning heeft tijdens zijn staatsbezoek de banden aangehaald en het kopen op ali aangemoedigd ... PostNL werkt tegenwoordig ook nauw samen voor een snelle aflevering.

Heeft brein ook weer een nieuwe afdeling op te zetten voor China.

Update.. Gezien het aantal PM's met thx direct besteld gaat het denk ik ineens heel goed met de kodi box verkopen op Ali 💪
.

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 29 juni 2017 21:17]

wat ik me dan nog afvraag:
https://www.unblocktech.com/en/
is deze box dan wel legaal, hier in nederland/de EU???

de legale manier om asian drama-series te kijken:
https://www.viki.com/?locale=en
-----
hier is de ali-link voor de unblock ubox: (mogelijk onofficiele verkopers {als beweerd door de makers})
https://www.aliexpress.co...&SearchText=UNBLOCK+TECH+
Ik vraag me af wat er gebeurt als je nu in nederland een Kodi box zonder addons gaat verkopen met de volgende reclamezin erbij

Te Koop Kodi box media player, Let op! dit is een legale media box welke niet is voorzien van op het internet downloadbare illegale gratis film addons, zoals Go Movies, Icefilms, Mashup, Istream, Yify Movies HD etc. Installatie handleidingen voor deze addons die ook op internet zijn te vinden, leveren wij er ook NIET bij!

Volgens mij volg je dan de wet exact volgens de letter, sterker nog je voorkomt dat mensen je gaan vragen om de addons ;)
De "letter van de wet" zegt helemaal niets over plugins, laat staan of ze al geïnstalleerd zijn. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat de desbetreffende media-boxen kennelijk bedoeld waren om inbreuk op het Auteursrecht te maken.

De rechter zal exact dezelfde redenatie volgen met jouw advertentie. De herhaalde en expliciete verwijzingen laten geen twijfel over het doel. Daar komt nog bovenop dat je geen legitiem doel benoemt.

Rechters kunnen dit soort transparente pogingen om te wet te ontduiken zelden waarderen. Het maakt overduidelijk dat je weet dat je crimineel bezig bent, en dat is een strafverzwarende omstangigheid.
kennelijk bedoeld, is een heel erg technisch begrip en kodiboxen zijn zeker niet kennelijk bedoeld om illigaal gebruik te stimuleren, reclame zinnen als betaal nooit meer voor films, of nu met gratis 10.000 films maken het dat het kastje kennelijk bedoeld is voor piraterij.
in zijn voorbeeld is dat al heel anders al denk ik dat een rechter in die zaak ook kan aannemen dat ze kennelijk bedoeld zijn voor piracy ook al krijg je er expliciet geen support voor.

pas wanneer je een duidelijk legaal alternatief aanbied, ben je echt bezig om een kennelijk legaal product te verkopen.

Koop nu de kodibox om uit heel veel gratis bronnen media te kunnen streamen, of om betaalde diensten als spotify en netflix aan je tv toe te voegen (zodra netflix eindelijk eens naar kodi komt tenminste). kijk ook eens op een van de vele repositries om te zien welke plugins en allemaal bestaan. (ook als daar warez tussen staat) zou heel goed WEL verkocht kunnen worden, het kennelijke doel is hier verschoven van speciaal voor piracy naar.... voor heel veel content legaal of niet.
gelukkig is het volgens het huidige recht nog geen plicht aan softwaremakers om piracy compleet onmogelijk te maken.
Dat zal door de nodige lobbies en steekpenningen nog wel gaan veranderen, maar voorlopig is het zover nog niet.
Toch raar, op mijn Windows10 heb ik KODI staan en kan ik mee doen wat ik wil.

Op mijn Windows10 (en XP en 7) staat een browser met Usenet en diversen site's waar ik kan downloaden.

Op mijn Tablet dtaat KODI waar ik mee kan doen wat ik wil.

Op mijn mobiel staat KODI waar ik mee kan doen wat ik wil.

Wat is nou het probleem? verkopen nag niet, verkoop ook mijn PC niet :)
Je mag jouw smartphone, tablet en PC best verkopen ondanks dat daar software opstaat waar meerdere gebruiksdoelen heeft. Daar zit zeker geen winstoogmerk op.
Het wordt anders zodra je van ieders enkele tientallen aanbiedt. Dat kan echt niet onder persoonlijk gebruik vallen
Maar er is niks illegaal aan het verkopen van bijv. een Pi met Kodi erop die in een leuk kastje zit.
Die zijn net zo min illegaal of "bedoeld voor inbreuk" als een PC met Windows Media Center of whatever. Dat je dan op die PC zelf kan gaan piraten en illegale dingen kan afspelen in je media center is irrelevant.
Althans, dat zou het moeten zijn. Anders kunnen we straks niks meer kopen wat aan het internet hangt.
Klopt, het probleem is niet de hardware maar de voorgestelde salespitch "zonder illegale software X,Y,Z die U zelf kunt downloaden". Door je product zo aan te prijzen wordt de verkoop alsnog ilelgaal.
Zal er heel erg aan liggen hoe je het verwoord. Zeker nu met het dreigement van Brein zou ik het niet raar vinden om er specifiek bij te zeggen dat het zonder illegale software is.
En met wat moeite kun je dat best op zo'n manier zeggen dat het iemand die die software wél wil hebben de goede kant op wijst.
Je probleem is dat je daar twee tegenstrijdige doeleinden hebt: je wil dat je klanten wél doorhebben dat het ding bedoeld is voor illegaal downloaden, maar dat de rechter het níet doorheeft. Rechters zijn getraind in het nauwkeurig lezen van teksten, die gaan niet in jouw opzetje vallen. Als het voor de beoogde consument duidelijk is, dan is het voor de rechter ook duidelijk.
Je mag best adverteren met een box met Kodi geïnstalleerd (Kodi zelf is bijv. totaal niet illegaal), je mag er voor zover ik kan nagaan ook wel bij zetten wij leveren geen inbreukmakende software mee en bieden geen support op software die inbreuk maakt op het auteursrecht.

Je kan echter waarschijnlijk niet gaan zeggen "Kodi box zonder plugin, x,y,z" en dan alle inbreukmakende plugins expliciet bij naam noemen of zelfs links naar deze plugins noemen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 2 juli 2017 14:27]

Ik verwacht dat als je dit doet er alsnog een stroom aan mails binnen komen "waar vind ik deze addons?" of "ik ben zelf helemaal niet technisch, kunt u de addons installeren, dan betalen we gerust iets extra's".
Kwestie van poot stijf houden of gezeur met Brein riskeren.
Gewoon erbij vermelden"Geen installatie van de volgende add-ons" En dan het hele rijtje, kunnen ze zelf googlen lol
Kans is zeer groot dat dit door een rechter op basis van de uitspraken de laatste tijd ook als inbreuk kan worden geclassificeerd. Ik zou er in ieder geval erg mee oppassen.
hoef je er niet eens bij te vermelden !
kijk maar hoe ze worden aangeboden --> https://www.sossolutions.nl/microsdhc-kaart-met-kodi-2b
Tot een maand of 2 geleden waren die install's 'gewoon' met de full options ( veel repo's en addons )
Het enige wat ze niet mee-installeerden waren roms voor de emulators.

De prijs is nu ook lager, was voorheen meen ik 15€ bovenop de kaartprijs
Dat is Kodi, dat betekend nog niet dat Exodus o.i.d. er op staat.
D'r was laatst toch iets met die exodus repo, heb het hier op Tweakers eigenlijk niet voorbij zien komen maar ik dacht dat die offline was?
Exodus is van repository verplaatst. En de website tvaddons.ag is offline.
Geen idee waarom eigenlijk.
Waarom denk je? De volgens mij Amerikaanse waakhond heeft ze achterna gezeten. Nadat Exodus offline ging, Phoenix en toen de tvaddons report.
In principe zijn de meeste van deze mediaspelers legaal. Het gaat om de software, of de daarbij geleverde addons. Deze voorzien vaak in "gratis streams" van betaalde bronnen.

Als voorbeeld:
Nvidia Shield tv: legaal
Minix Neo U9-H: legaal
Kodi: legaal
Plex: legaal
Addon voor uitzending gemist: legaal
Addon voor gratis films kijken die nu in de bios draaien: illegaal
Is het niet zo dat de addons voor films legaal is, maar het gebruik om films met copyright te kijken illegaal? Net als dat torrents legaal zijn, tenzij je copyright material download.
Dat zou zelfs ook nog kunnen zijn ja. Net zoals dat PopcornTime an sich niet perse illegaal hoeft te zijn, maar 99,99% van het aangeboden materiaal in PT is dat wel. Addons gericht op het gratis kijken van betaalde content, kunnen wellicht ook legale streams laten zien. Ze zijn echter volledig gericht op het gratis kijken en adverteren daar ook mee. Kodi en Plex kunnen ook volledig met gratis illegaal materiaal gevoed worden, maar evengoed met betaalde, legale content die je zelf hebt omgezet, of al op deze manier hebt gekocht. De scheidslijn is dus en het moet dan ook per situatie bekeken worden.
Een addon zelf kan inderdaad best legaal zijn, mits deze maar linkt naar streams die enkel rechtenvrij werk openbaren.
De boxen zelf zijn legaal. Er staat geen illegale software op. Het verkopen van deze apparaatjes met leuzen als "Gratis de nieuwste films kijken!" is illegaal, omdat je daarmee bewust aanspoort tot het overtreden van auteursrecht. Het bezit van die kastjes is niet illegaal.

Net zoals dat een Torrent client niet illegaal is, is een speler verkopen met een module/add-on om illegaal films te kijken ook niet illegaal. De wijze van reclame maken is waar het hier om draait.
De boxen zijn zeker legaal, hoe het met de plugins zit echter durf ik niet te zeggen. Sommige zijn wel heel duidelijk gemaakt voor het doel om niet legale content te kijken. Daarbij zit er soms ook copyrighted software in wat voor de decryptie zorgt. Daarom kunnen die plugins dus wel zeker illegaal zijn.

De mannier van marketing zoals het tot nu toe gedaan is (het gratis kunnen bekijken van betaal zekenders/content) ja dat is duidelijk en nu dus ook verboden.
Dat zal per land verschillen.... Tot een paar jaar geleden waren ze hier ook nog steeds legaal geweest.

Ik denk zelfs dat de plug-ins zelf ook nu nog legaal zijn. Alleen het gebruik ervan niet meer. Net als het verspreiden / voorinstalleren ervan.
H96 PRO is wel goed :)

Heeft de laatste versie van KODI 17
Hoe zit dit qua long term support. Zou een raspberry beter zijn als je +4 jaar in gebruik wil hebben?
Je koopt die boxen al vanaf een paar tientjes, waarom zou je er n-jaar mee willen doen?
Omdat het zonde is om allemaal afval te produceren. Waarom zou je hardware weggooien die nog goed is? De vraag van waterkoker zouden meer mensen moeten stellen. Waarom kan ik er niet veel langer van mijn spullen genieten? Waarom moet ik alles maar weggooien na n jaar?
Touché, niet aan gedacht, maar da's meer omdat ik aan herverdeling doe. oude smartphones bij vaders en smoeders, oude Chromecast bij ene broer en oude kodi box bij andere. Zeker voor de low power Android boxen is altijd wel een doel te vinden, denk aan FTP server Ed.

Het probleem van de boxen zijn wel nieuwe standaarden. Mijn box ondersteunt geen hardware decoding van h265, dus wordt het tijd voor een nieuwe. Nieuwe standaarden 'dwingen' me nu te updaten, net als met mijn vorige box (was pre-kodi en Android 4.1 geloof ik, iig geen kodi ondersteuning).
Soort hobby van mij. Mijn afgelopen twee smartphones waren tweedehands en de laatste (galaxy s1) heb ik 4,5jaar gebruikt totdat de oplaadpoort lam werd en onherstelbaar kapot ging tijdens n reparatie :+
Odroid C2 heeft 4k60fps H265/264 en DTS/HDMI-passthrough, CEC en die gekkigheid.
Zijn dat ook complete boxes of meer een raspberri tegenhanger?
Raspberry pi tegenhanger

Alhoewel de pi gericht is op leren en spelen

Is de odroid C2 meer gericht op mediaspeler. Je kan ze met eMMC modules kopen die Android of OpenELEC (Kodi) draaien.

Maar vooral de hardware h265 support, hdmi-cec, onboard ir en dts-dingen zijn dus de voordelen.
Met de rom van superceleron van freaktab er op zeker.
Onze koning heeft tijdens zijn staatsbezoek de banden aangehaald en het kopen op ali aangemoedigd ... PostNL werkt tegenwoordig ook nauw samen voor een snelle aflevering.
Ah! Is dat de reden dat de verzendkosten naar Nederland tegenwoordig zo absurd hoog zijn op AliExpress.
Nope. dan moet je gewoon naar andere verkopers kijken.
je hebt een knop bij het zoeken. laat alleen gratis verzenden artikelen zien.
Had je die vroeger niet aan en nu ineens uit waardoor je denkt dat er nu veel verzendkosten zijn ?
Nope. Zelfde verkopers waar ik in het verleden al iets heb gekocht, vragen nu de hoofdprijs.
Dan koop je toch bij geekbuying, banggood of gearbest dan worden ze gratis verzonden en de prijzen zijn vrijwel gelijk als bij AliExpress.
Of Amazon.de , staan tientallen op, gewoon levering in Nederland.
Ebay heeft ook vaak gratis verzending (zolang het niet uit UK of USA komt).

Ik snap eigenlijk niet dat eBay zo relatief onbekend/ongebruikt is in Nederland. De kopers bescherming vindt ik wel fijn.
Ik denk dat er veel mensen zijn (zoals ik) die ipv. PayPal gewoon een creditcard gebruiken. Al een paar keer wat gedoe gehad met een verkoper, ik ga niet eens meer de moeite nemen om het op te lossen. Ik betaal niet voor niets mijn voor mijn creditcard, deze lossen het maar netjes op.
Dat gaat met Ali Express nog makkelijker.

De verkoper krijgt zijn geld pas op het moment dat jij in de app hebt aangegeven dat jij de producten goed ontvangen hebt en deze overeenkomstig zijn met jouw bevindingen.

Bij Visa en Mastercard is het een hele klus om je geld terug te krijgen, als de verkopende partij een handtekening van jou kan overleggen dat je het product ontvangen hebt. Hetgeen ook Klopt, je bent er alleen niet tevreden over.
Het grote probleem met Aliexpress is dat de afhandeling van geschillen volledig afhankelijk is van de instelling van de Aliexpress customer service rep die je treft.

Met ongeveer 470 Aliexpress bestellingen de afgelopen jaren heb ik bij 20% van de gevallen problemen gehad. Als je dan maar een deel van je bestelling hebt ontvangen of dat het product niet volledig aan de beschrijving voldoet, dan willen ze nog wel eens een besluit nemen dat niet onderbouwd wordt door jouw bewijsmateriaal of dat zelfs compleet onredelijk is. Dan krijg je bijvoorbeeld de vraag te bewijzen dat je niet alles hebt ontvangen. Hoe doe je dat als je het pakket niet voor openen onder een roentgenapparaat kunt leggen?
Alsof aliexpress zoveel beter is, betalen met ideal .... :|

Ik heb een paar issues gehad op beiden, en moet zeggen dat de ebay/paypal beter opgelost werdm dan de ali-problemen.
Bij paypal kreeg ik mijn geld terug na een dispute, bij ali was ik afhankelijk van ... ali ..
Bij Ali wordt het geld pas vrijgegeven nadat je hebt bevestigd dat het goed is aangekomen en het je bevalt.

Of automatisch na x dagen na verzending.

Ik heb denk ik al 90x iets besteld bij Ali Express (van zonnebrillen, tot led lampen, android systeem voor in de auto etc) en diverse keren de dispute knop ingedrukt. Dan wordt er heel snel actie ondernomen.

Echter heb ik gemerkt dat als je de meeste verkopers een berichtje stuurt vanuit de Ali app en daarin aangeeft dat je voornemens bent een dispute te openen ze zelfs nog bereidwilliger zijn. Want alleen al indrukken van die knop (ook als het goed afgehandeld wordt) heeft een negatieve invloed op de relatie tussen de verkoper en Ali Express.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 30 juni 2017 10:52]

Hmm, dat klinkt wel handig

Bij eBay kun je via PayPal ook je geld terug claimen, dat heeft me eigenlijk ook altijd wel bevallen.

Ze zijn altijd erg behulpzaam omdat ze hun rating willen beschermen en claims willen voorkomen.
Klopt. Ik betaal op Ali Express met PayPal via mn credit card.

3 lagen van extra verzekering waar ik aan kan kloppen als er iets niet geleverd wordt.
Anoniem: 878977
@FreshMaker30 juni 2017 08:55
Creditcard
Heeft en wil niet iedereen gebruiken of hebben.
Anoniem: 896479
@NMN166530 juni 2017 16:59
Die mogen dan lekker gaan winkelen op Bol.com en internationale handel aan de echte mannen overlaten.
Vrij onprofessionele en ononderbouwde reactie.

Kun je dit op een fatsoenlijke manier uitleggen?
Aangezien je de link nu hebt weggehaald, neem ik aan dat het een "fully loaded" Kodi box was?
Let wel, dat je wel rekening moet houden dat er meestal nog BTW/inklaringskosten bij komt, en als er op de verpakking geen verzendkosten zijn vermeldt, dan wordt er vrolijk een fictief bedrag bijgeteld (en ook weet BTW er over).
Een "goede" ali reseller zet bijna altijd waarde van rond de 20 euro op de bon en sample.
Dan komen er geen kosten bij...

en de pm knop naar de reseller zit ook erg in het zicht zeg maar.
Dat gaat niet op. Heb al vaak een bestelling gehad waarvan de douane eenvoudig aan kon nemen dat de waarde hoger lag dan het luttele bedrag dat op de pakbon stond. Moest ik zelf de nodige documenten aanleveren om de producten vrij te krijgen. En bij zo'n procedure zijn er best wat bijkomende kosten.

Duurdere artikelen op Ali worden ook alleen verzonden via DHL. En dan moet je vooral even goed naar de prijzen kijken. Er zijn aanbieders die het product verkopen en los de ongeveer 35 euro voor DHL vermelden. En anderen die het product 35 euro duurder maken en dan zeggen gratis vervoer. Nadeel van die 2e is dat je dan over het hele bedrag invoerrechten moet betalen. Terwijl je dat anders alleen over het product had hoeven betalen...
1000+ bestellingen ... slechts zelfde de inhoud gecontrolleerd
Nu meer en meer mensen spul uit China halen werkt deze truc ook steeds slechter, er is meer en meer controle. Een lage waarde op de bon zetten wil nog steeds wel werken, vooral bij minder bekende artikelen. Maar zaken als "Sample" en "Gift" komen meer en meer onder het vergrootglas te liggen. Neemt niet weg dat nog steeds veel pakketjes er zonder controle door zullen komen want een 100% controle is gewoon weg qua capaciteit niet mogelijk. Maar procentueel gezien wordt het aantal controles wel groter en de "pakkans" dus ook groter en mocht je eenmaal "gepakt" worden is vaak het voordeel dat je gehad hebt over redelijk wat bestellingen direct weg.
Geen enkele probleem mee gehad met de 12 pakketten die de afgelopen 3 dagen zijn binnengekomen.
Daarnaast wordt die eventuele pakkans kleiner en kleiner gezien het aantal pakketten exponentieel toeneemt vanuit Ali.

Het wordt met de dag minder risicovol 😂
Thanks, direct besteld! cc @timkuijk !
Zolang ik gedwongen word om via allerlei constructies overal apart voor te moeten betalen ga ik niet "legaal" kijken. Ik houd van formule1. Dat wil niet zeggen dat ik dan een abonement ga afsluiten bij ziggo. 7euro50 per race vind ik niet normaal. Ik vind house of cards leuk. Moet ik dan een abonement aanschaffen voor HBO, alleen voor dat. Ik betaal voor mijn tv abonement, ik betaal voor mijn internet. Dat alles word nu overspoeld door reclame en 400x herhalingen van alles. Nog even en ik zit archie bunker weer te kijken. Ik wil best wat meer betalen, maar niet voor 1 ding waar ik 16 andere dingen bijkrijg die ik niet wil. Dat is waar illegale aanbieders inspringen op de behoefte die door de reguliere aanbieders niet vervuld word. zolang deze situatie blijft veranderd er nix
Met zo'n instelling is er altijd wel een argument te verzinnen om illegaal te gaan. Prima hoor. Maar geef het dan gewoon toe. Met Netflix en Ziggo Sport kun je alles kijken wat je wilt. En nog meer. Illegale aanbieders zijn er omdat mensen niet willen betalen.
Ik zeg niet dat ik het geheel met Leemeijer eens ben maar met Netflix en ziggo sport kun je net die twee dingen kijken die hij opnoemt maar zijn punt is natuurlijk veel breder.

Ik vind het ook echt geen probleem om te betalen voor legale content....maaar zoals hier in elk artikel over auteursrechten word aangehaald is dat of verdomd duur of simpelweg niet mogelijk.
Iedereen met gezond verstand kan wel begrijpen dat een gemiddeld gezin naast het alles-in-één abbo ook niet nog Netflix, videoland, HBO en bv Spotify gaat nemen én eventueel nog betalen voor aparte sportwedstrijden/zender. Het is gewoon té versplinterd!

Mijn vrouw wilde een paar maanden geleden videoland proberen dus proef abbo genomen van een maand na kijken van het aanbod. In die maand werden de series die ze wilde kijken er af gehaald en wat er nog op stond miste seizoenen van :(
Zelfde met Netflix, stukken beter hoor maar ik wilde en aantal series kijken en missen gewoon hele seizoenen :(
Dan kan ik ze natuurlijk op blueray kopen maar wacht....die zijn (iig niet in NL) uitgebracht of de kosten zijn achterlijk hoog om het in NL te krijgen (zonder subs en die downloaden mag ook niet).

Nogmaals ik ga niet het heilige boontje uithangen en het goedpraten maar klagen dat mensen illegaal dingen bekijken terwijl de legale alternatieven er soms amper tot niet zijn is natuurlijk wel flauw. Ga dan voor de bedrijven die je vertegenwoordigd wat regelen/adviseren/meedenken zodat consumenten het iig kunnen afnemen. Dat lijkt me meer een win-win scenario, behalve voor Brein zelf want die worden dan overbodig.

Ik heb overigens gewoon Netflix op dit moment en ik heb ook Spotify en daar missen ook dingen maar een stuk minder dan bij het video/beeld aanbod.

Edit: zal ik dan ook nog over de kopieerheffing beginnen? Een ordinaire boeten voor iets wat verboden is maar waar we allemaal toch voor moeten betalen. Alleen daarom blijf ik principieel af en toe iets downloaden, ik betaal er immers voor :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 30 juni 2017 00:13]

Wat is duur? Ik zie mensen dat argument altijd aanhalen, maar heel veel content is vandaag goedkoper dan 10 of 20 jaar terug toen we veel minder illegale content consumeerden. Mogen we dan echt zeggen dat het duur is? Of moeten we misschien toch gewoon toegeven dat we in onze hedendaagse consumptiemaatschapij liefst van al alles willen zonder er een goede prijs voor te betalen?
Ligt er aan over welk punt je het hebt. Ja onze maatschappij is ook veranderd en dat speelt ook mee, vroeger was... is ook gewoon flauw toen was je blij dat er savonds om half 9 een film werd uitgezonden op de tv. Nu werkt dat gewoon anders.

Maar duur over de diensten, als je 4~5 diensten van een tientje moet afnemen vind ik dat duur (of iig een hoop geld) zeker naast een vast abbo.

En duur alsin de Bluerays. Ik ben echt niet te beroerd om om geld neer te leggen voor een box van een serie maar als ik het dubbele moet betalen om te importeren én dan geen subs heb vind ik dat ook duur ja :+
Onzin, ik wou het gevecht van Badr tegen Rico kijken oh het wordt niet aangeboden door mijn provider. Ff googlen oh voor 35 kan je hem kopen, voorruit dan maar doe ik dat wel. Oh verkeerde regio mag alleen in Amerika. Alleen illegaal blijft over wat werkte voor mij
Met Netflix is inderdaad vrij veel te kijken en zou het goed werken is dat voor mij nog wel het overwegen waard. Zij het niet dat ze recent hebben doorgevoerd dat je op een geunlocked Adnroid device geen Netflix meer kan installeren. En laten net al mijn mobiele devices Android devices zijn...

Screenies: link1 link2

(Dit is op een device waar ik Magisk manager met Magisk hide op heb draaien, de ABN AMRO app fingerprint functie werkt wel, wat zonder Magisk niet werkt)

Dan is er dus een redelijk alternatief maar dat kan je dus niet (meer) gebruiken omdat je er voor hebt gekozen om je Android device te unlocken om bijvoorbeeld een custom rom te draaien of deze te rooten. Dat zou hetzelfde zijn als Netflix web blokkeren op een exotische Linux distro en omdate de browser onder "root" draai.

Disclaimer: het downloaden doe ik niet omdat ik "gierig" ben, games koop ik gewoon legaal via Steam of andere online distributie diensten en muziek luister ik via Spotify.


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door jerheij op 30 juni 2017 08:44]

Nou, laten we testen. Ik wil Westworld zien. Hoe ga ik die kijken met Netflix en Ziggo Sport? Ik wil de wedstrijden van de Japanse honkbal (NPB) zien. Is dat op Ziggo Sport? Netflix?

Constant maar roepen dat men alleen piraat "omdat je niet wilt betalen" is deel van het probleem zijn en heel eigenwijs de feiten negeren. Aangezien het aantal mensen dat illegaal download steeds meer en meer zakt naarmate er legale streaming alternatieven komen.
Sorry maar met netflix kun je niet alles kijken wat je wilt en ook niet meer.
Illigale aanbieders zijn er om meer content te zien.

Ik betaal zelfs extra, wat illigaal is tegen de content aanbieders, om gewoon meer te kunnen zien, door een VPN aan te schaffen en doen alsof ik uit amerika kom.
En ja bepaalde VPN's werken nog bij Netflix.

Dus ik betaal extra maar toch ben ik illigaal bezig.
Weet ik niet hoor. The Matrix is niet op Netflix te zien. Films die net op Bluray uitkomen al helemaal niet. Ik kan zeker wel wat anders kijken, maar niet wat ik wil. Dat kan echter met enkel en alleen de NPO ook, geen abonnement voor nodig... dus ik geef toe, enkel de NPO is niet meer voldoende ;)
Je kunt kijken wat ze aanbieden en hebben zeker niet elke film dus je kletst uit je nek😉
Waar staat dat ik illegaal ga kijken? Er staat alleen dat ik het raar vind dat als je legaal kijkt, je voor 1 onderdeel net zoveel betaald als voor de hele meuk. House of cards kijk ik dus ook niet meer en F1 op lage resolutie internet streams. En dat ik het raar vind dat iedereen tegenwoordig het normaal vind om op zijn minst 10 euro per maand te betalen om heel veel advertentie bagger voorgeschoteld te krijgen.
Vreemd inderdaad dat men in Hollywood niet beseft dat "Leemeijer" al betaald voor zijn TV en internet, en daardoor recht heeft op gratis films en series.
Zoals ik in mijn post aangaf: Ik geef niet aan dat ik gratis films en series wil. Ik geef aan dat ik best wil betalen voor die films en series. Alleen niet als daarbij 10 andere films en series zitten waar ik niet in geinteresseerd ben. Net zoals ik bij de bakker alleen hoef te betalen voor het brood dat ik kom kopen, en niet daarbij verplicht ben koekjes, baguettes en taarten aan te schaffen
Jee, ik betaal al gas water en licht. O ja ik betaal een hypotheek en ik betaal zorgkosten. Dus omdat ik dat allemaal al betaal ga ik niet betalen voor die audio set en die tv en zo, want ik betaal toch al elektriciteit. O ja, ik betaal gas, dus ik mag gratis eten meenemen uit een restaurant want daar wordt op gas gekookt. O en ik heb een tuin, dus ik mag gratis groente mee nemen bij de supermarkt, want ik betaal toch voor mijn tuin. En in bier zit water, dus ik mag ook kratjes bier gratis meenemen.

O en ik betaal ook voor Internet en een tv aansluiting, dus ik mag ook cd's, Blu-ray en dvd's gratis meenemen bij de mediamarkt. En ik betaal ook wegenbelasting, dus ik mag gratis voor de bios parkeren en omdat ik tv en internet betaal mag ik ook gratis naar de bios.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 30 juni 2017 06:21]

Dit is natuurlijk onzin. Een goed vergelijk zou zijn, ik wil stroom van eneco, maar dat kan alleen als ik daarbij van hen ook gas, water, glasvezel en telefonie afneem. Dan heb je mijn stelling beter begrepen.
De situatie verandert ook niet vanzelf, als je zo ontevreden bent met het televisie aanbod, waarom neem je het dan af?

Hier zit ik ook zonder, NPO via casting en films/series via Netflix dmv app op tv.

Persoonlijk bevalt dat prima, want ook in dit huishouden konden we de reclame beter herinneren dan de film/serie/programma die we eigenlijk keken.

En nu, is er niks op TV? Dan of bordspel op tafel, console aan of de bios/stad in.

En ik denk te merken dat het niet hebben van een tv abonnement een trend aan het worden is. Dit betekent op den duur, of beter TV aanbod of reclame op Netflix... Tijd zal het leren.
Je wordt helemaal nergens toe gedwongen. Kwestie van vraag en aanbod. Als jij de prijs van brood niet normaal meer vind legitimeert dat ook niks, het is gewoon een kwestie van houding en gedrag. Omdat jij iets te duur vindt betekent dat niet dat je je dan maar niet aan de wet hoeft te houden.

Tuurlijk, copying =/= theft maar wil je formule1 of House of cards dan moet je dokken ja. Wil je dat niet, dan dok je lekker niet, maar dan ook niet zeiken.
De constructie van koppelverkoop ligt ook bij het gezag niet goed. Net zoals microsoft zijn windows niet mag verkopen zonder andere browserfabrikanten ook in staat te stellen hun software te kunnen gebruiken samen met windows.
En ik stel voor dat als jij het niet eens bent met andere mensen, je de post ook niet meer moet lezen als je daar niet op kunt reageren zonder respect
Kijk, mooi om te zien dat BREIN nu (na de kritiek?) wel duidelijker actief is om netjes iedereen nog eens te waarschuwen. :) Goed bezig! Dat mag ook wel gezegd worden.
Sowieso deden ze dat al vrij netjes. Ik heb jaren terug een publieke webproxy gedraaid, kreeg al snel een (aangetekende) blafbrief dat ik op die manier toegang bood tot illegale websites. Had volgens mij 24 of 48 uur de tijd om 'm offline te halen.

Ik had er een punt van kunnen maken, want alleen doorgeefluik zonder moderatie, maar was in m'n studententijd (weinig centen, geen rechtsbijstandverzekering, etc)
Rechtsbijstand heb je in een dergelijk geval niks aan. Die kijken naar het risico, zien een hellend vlak en doen niet zoveel voor je. Rechtsbijstand is leuk als er iemand uit een woonerf komt en tegen je aan kleunt en dan volhoudt dat rechts voorrang heeft. En als je baas je wil ontslaan om een butreden. Maar niet in dit soort gevallen, tegenwoordig staan er allerhande uitsluitingen ook nog eens bij ... In de link staat iets van een "onrechtmatige daad", daar kan je een hoop kanten mee op ...
volgens mij is strafrecht in zijn geheel uitgesloten.
Nou in het vorige topic over dit soort praktijken, bleek dat BREIN zonder enig contact met de vermeende overtreder, direct naar de rechtbank was gestapt om een ex-partebevel te krijgen. Dus niet even netjes waarschuwen "Er is een uitpsraak van de rechter waardoor het nu illegaal is": nee, meteen juridisch geweld en knallen maar.

Dat ze nu dan toch wat waarschuwingen versturen, ook in de pers, vind ik een goede ontwikkeling.
We zullen zien in hoeverre ze alsnog nu direct naar ex-parte grijpen of de aanbieders even de tijd geven om hun spullen offline te halen (dus niet morgen opeens alsnog tig ex-parte's de deur uit); maar als dit nu hun aanpak is: zorgen dat mensen gewaarschuwd zijn, en als ze dan alsnog doorgaan: hard aanpakken, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de mensen die het toch blijven aanbieden.
Ik vind maar weinig netjes aan heel BREIN hoor. Ja, ik vind 't netjes hoe ze hun zakken oneindig lang kunnen blijven vullen. Dat hebben ze goed voor elkaar.
Het is ook niet mijn favoriete organisatie, verre van zelfs; ik vind hun gebruik van ex-parte bijvoorbeeld zeer discutabel, nogal onethisch en in nette bewoording: vies.
En in dit geval heeft een hoge rechter besloten dat BREIN gelijk heeft met hun interpretatie van de wet, en daar moeten we ons helaas bij neerleggen; zo werkt dat.

Dan zou ik wel alsnog negatief kunnen gaan doen over BREIN, maar gezien dit een positieve ontwikkeling is (mensen nog eens waarschuwen voordat ze over gaan tot harde actie) mag dat wat mij betreft ook wel gezegd worden. Wel eerlijk blijven he. :)
Dat hele gedoe met die boxjes snap ik niet, Ja kan natuurlijk ook gewoon Raspberry pi kunnen kopen. SD kaartje met openelec of xbian of welke gratis kodi distro dan ook. Of gaan we nu de Pi ook verbieden?
Nee, je mag de Pi ook prima hebben. En je mag zo'n kastje ook prima hebben!
Wat je niet mag doen is het kastje verkopen met daarop allerlei tools waarmee je direct na aansluiten al een compleet illegaal zenderaanbod krijgt. En dat is waar dit omgaat.
Die kastjes zelf: no problemo. Kan je overal kopen. En ja, dan kan je er zelf die software eventueel nog opzetten; dat betwist ook niemand. (Ook dat is illegaal overigens, maar dat is weer een ander verhaal.)
Zelfs het installeren van de software is niet illegaal, maar dat is vooral omdat het zinloos is om het apart strafbaar te stellen.
Uhm, in verhouding is zo'n boxje dan een stuk goedkoper, want die zit al netjes in een mooi doosje met alle aansluitingen en wordt nog kant en klaar geleverd met bv android 7.1.. (of nog goedkoper.. voor 30 euro (om even een goedkope te noemen) ga je geen complete raspberry pi kunnen kopen die oa 4k aan kan).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 29 juni 2017 22:34]

Maar zie je dat tante Truus van 70 doen voor Disney films voor de kleinkinderen?
Nee, want don't shoot the messenger. Het niet afdragen van auteursrechten voor het kijken van een film waar auteursrechten op rust is waar Brein over valt. Dan mag je prima een raspberry hebben,of een mediabox.
Wat er in zit maakt helemaal niks uit. Het gaat er om dat deze boxen verkocht worden als kant en klaar product waarmee films gekeken kunnen worden welke uit illegale bron komen terwijl de aanbieder van de kastjes net doet of het legaal is.

Deze kastjes worden totaal niet verkocht wanneer ze zouden adverteren met: Mediaspeler, vrij configureerbaar voor uw eigen media bronnen

Nu bieden ze ze aan met de tekst: Mediaspeler met alle opties om de meest recente films te bekijken.

En daarnaast maken ze die boxjes dan ook geschikt om illegale films te downloaden.
Correct, als je dat doortrekt dan zou je inderdaad ook de Raspberry Pi, computers in het algemeen, smartphones, Windows, Linux... kunnen verbieden, als je consistent handelt. Een leuke toekomst.
Precies. Idem met moderne Smart Tv's

Ik heb geen eens meer mediaboxen. Mn TV draait op Android en ondersteund zelf Kodi17, Hulde. Idem in de auto, top voor de kids.
Interessant om te zien dat het "schadebedrag" dat BREIN probeert vergoed te krijgen door een schikking te forceren ineens met sprongen omhoog is gegaan door de uitspraak van het EU Hof van Justitie. Je zou bijna denken dat BREIN geld heeft geroken, maar dat is natuurlijk niet waar.

Ook zou je kunnen denken dat BREIN een voorschot neemt op toekomstige rechtszaken zonder daarbij aan te geven dat de hoogte van de schikking nog wel afhankelijk gaat zijn van de omstandigheden van het geval. Ik hoop in ieder geval dat er af en toe een rechter aan te pas komt om de schikkingen te toetsen en BREIN zich zodoende redelijk en billijk laat gedragen.
Bij schadevergoedingen is het niet ongebruikleijk dat rechters kijken naar de mate van verwijtbaarheid. Nu het zo duidelijk illegaal is, gaat de mate van verwijtbaarheid omhoog. En natuurlijk, hoe langer je doorgaat met de verkoop, en hoe meer je dus verkoopt, hoe hoger de schade.

Rechters kunnen schikkingen niet toetsen. Een schikking is nu eenmaal een afspraak tussen twee partijen om hun conflict niet aan de rechter voor te leggen.
Als je wel wilt schikken maar je kunt het niet eens worden over de hoogte van het bedrag heb je natuurlijk de keuze om het voor de rechter te laten komen. Als de rechter dan op een lager bedrag uitkomt, maar vanwege de kosten van de rechtszaak komt het totaal hoger uit, dan ben je alsnog beter af om te schikken. Ergens voelt dat oneerlijk, dat een schikkingsvoorstel de gedaagde eigenlijk meer geld kan afnemen door hier rekening mee te houden.

Misschien is het mogelijk om onder protest van de hoogte van het bedrag te schikken, en daarna BREIN aanklagen vanwege de hoogte van het bedrag. Alleen gaat een rechter dan natuurlijk zeggen dat je dan maar niet had moeten schikken... Nu is niet schikken alleen voordelig als je zeker bent van je onschuld, of als het bedrag zo exorbitant hoog is dat het de proceskosten waard zijn, ook al weet je dat je schuldig bent.
Je hebt letterlijk geen poot om op te staan. Als je naar de rechtbank stapt, moet je wel aangeven op welke wettelijke basis je BREIN wil aanklagen. Zonder dat is er niet eens een begin van een proces.

Overigens ga ik er niet van uit dat BREIN gaat schikken als jij protesteert tegen het bedrag. Ze hebben het recht aan hun zijde, en als zij bij de rechter aantonen dat ze mee hebben gewerkt aan een schikkingsvoorstel dan lijken ze compleet redelijk bezig.
Natuurlijk heb je gelijk, maar als BREIN met een compleet uit de mouw geschud exorbitant hoog bedrag op de proppen komt dan ga ik ervan uit dat een rechter dat niet onder "aantonen dat ze mee hebben gewerkt aan een schikkingsvoorstel" vindt vallen. En uiteraard wil je op dat moment niet schikken want dan loont het om de zaak voor te laten komen en de rechter de schade vast te laten stellen.

Het probleem zit 'm in schikkingsbedragen die hoger liggen dan de schade zoals de rechter deze zal vaststellen maar lager dan de daadwerkelijke schade plus proceskosten. Het loont dan netto niet om de zaak voor te laten komen, maar je betaalt toch meer dan de daadwerkelijke schade. Die situatie geeft een oneerlijk voordeel voor BREIN (daarnaast kunnen ze denk ik vaak gokken dat men toch wel zal schikken en daardoor de bedragen nog net iets hoger kunnen leggen). De voorgestelde schikkingsbedragen zouden dus af en toe getoetst moeten worden aan de werkelijkheid, en in het geval dat dit niet klopt zou BREIN een tik op de vingers moeten kunnen krijgen.

Overigens zeg ik nu BREIN, maar dit geldt natuurlijk voor iedere partij die met een schikkingsvoorstel komt.

Ik denk trouwens dat ik letterlijk best wel poten heb om op te staan, tenzij BREIN zich met wel erg middeleeuwse praktijken bezig houdt (zaag-zaag).
Zelfs op Tweakers zijn er mensen die het verschil in gebruik en mogelijkheden niet kennen tussen normale mediaspelers zoals van WD, Apple, Nvidia, Minix, enz; tegenover Kodi en Plex; versus dingen als Popcorntime en streamen via de gratis-films-kastjes. Zolang mensen daarover onwetend (willen blijven) zijn, kunnen de aanbieders van dit soort kastjes het blijven proberen.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 29 juni 2017 21:26]

Popcorn time is dan ook weer een extreem onduidelijke verwarrende naam. Gezien je ook Popcorn Hour mediaspelers hebt die wel gewoon geheel legaal zijn. Mensen zien het verschil niet snel.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 29 juni 2017 20:49]

Klopt. Dat neemt echter het verschil tussen legaal en illegaal niet weg. ;)
Crowdfund tv en films. We betalen ons groen en geel aan series op tv. Dus vooraf betalen en copyright free. Neem het heft zelf in handen.
Of we ons nou groen en geel betalen? Maar er is niks wat je tegen houdt aan crowdfunding te doen. Eigenlijk werkt de film industrie al min of meer zo. Die eindeloze rij van korte animaties met logo's van bedrijven waar je nog nooit van gehoord hebt voordat de film begint, de meesten daarvan zitten in de financiering.
Maar stel je voor, je gaat met een groep van 1000 mensen een film crowdfunden, elk legt 500 in. Je hebt een half miljoen bij elkaar en 2 jaar laten een film van 2 uur en het half miljoen is op. Dan moet je die film aan bioscopen, TV zenders, netflixen etc gaan verkopen. En dan heb je misschien, maar misschien ook niet, een paar jaar later je 500 terug verdiend. Zou je voor iets met een dusdanig risco voldoende funders kunnen krijgen? Nadeel is ook dat je funders een idee moet geven wat je gaat maken, dan is de verrassing van de film voor de funders ook al weg. Het zou fanstastisch zijn als het zou werken maar het wordt denk ik heel moeilijk.
" Half juni schikte Brein nog met een echtpaar dat via Marktplaats illegale mediaspelers aanbod voor 10.000 euro".

Ik denk dat er weinig verkocht worden voor 10.000 euro :)
zou brein dat ook doen met mensen die oude cassettebandjes en MD's verkopen?
Waarschijnlijk wel als het geen originele cassettes zijn ja.
De markt voor bootleg cassettebandjes lijkt me enigszins klein tegenwoordig. Als het om opnames gaat die anders niet te vinden zijn is het nog te geloven, maar dan vind ik het weer minder rechtvaardig dat BREIN erachteraan zou gaan :P
Ik ben blij dat deze mensen worden beboet. Zo wordt de consument gestimuleerd om zelf met een klein computertje en kodi aan de slag te gaan met die apps. :)
Gewoon willekeur en slap geleuter. Zogenaamde illegale content speelt op alle Android apparaten, en dus alle smartphones verbieden is onhaalbaar. Verbod alle boxen is ook niet aan de orde omdat brein zelf vind dat een nvidia schield wel verkocht mag worden. Ga dan maar eens verklaren waarom de een wel en de ander niet.

Een zielige instantie die met alle macht probeert het oude geld verdien model in stant te houden. Met de huidige internet aanbieders, mogelijk straks ook buitenlandse, een goedkope vpn provider is straks niks meer te achterhalen. Wellicht wil brein straks ook een VPN verbod omdat ze anders het niet met kunnen volgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee