×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia introduceert Max-Q-versies van GTX 1070 en 1080 voor dunne laptops

Door , 43 reacties

Nvidia heeft tijdens zijn keynote op de Computex de Max-Q-versies van de GTX 1070 en 1080 aangekondigd. Dat zijn aangepaste varianten met een lager verbruik, waardoor ze minder warmte genereren en in dunne laptops geplaatst kunnen worden.

Technische details over de Max-Q-versies heeft Nvidia nog niet gegeven. De gpu-maker zegt alleen dat de varianten zuiniger zijn door aanpassingen aan de chip, drivers en software. Over de prestaties ten opzichte van de reguliere 1080 en 1070 voor laptops geeft Nvidia geen duidelijkheid. In een eigen vergelijking toont de gpu-maker dat de 1080 Max-Q 1,7x sneller is dan de GTX 1060.

Tweakers heeft op de Computex al een MSI GS63VR Stealth Pro-laptop gezien die met een Max-Q-versie van de GTX 1070 is uitgerust. Een blik op de specificaties met GPU-Z leerde dat de gpu over 2048 cudacores beschikt en geklokt is op 1100MHz, met een boost naar 1266MHz. Daarmee heeft de Max-Q-versie hetzelfde aantal cores, maar een flink lagere kloksnelheid.

De reguliere GTX 1070 in laptops loopt op 1442MHz met een boost naar 1655MHz. Overigens is niet bekend of de kloksnelheden van de gpu in de MSI-laptop representatief zijn voor alle modellen. Mogelijk word per laptop de snelheid aangepast.

Update: Inmiddels hebben we ook een Clevo-barebone gespot met GTX 1070 Max-Q. Hierbij is de kloksnelheid 1215MHz en de boost 1379MHz. Daaruit blijkt dat de snelheden per laptop zullen verschillen.

Volgens Nvidia zijn de nieuwe gpu's geschikt voor laptops van zo'n 18mm dun. Vanaf 27 juni zijn de laptops met de aangepaste gpu's te koop. Er komen modellen van Acer, Alienware, Asus, Gigabyte, HP, Lenovo en MSI.

Tijdens de presentatie toonde Nvidia een dunne Asus Republic of Gamers-laptop die met de Max-Q-versie van de GTX 1080 is uitgerust. Asus houdt later op dinsdag zijn RoG-persconferentie waar deze laptop aangekondigd zal worden.

De komst van de zuinigere varianten van de GTX 1080 en 1070 voor laptops is geen verrassing. Acer kondigde in april zijn Triton 700 gamelaptop aan. Officieel maakte de fabrikant niet bekend welke gpu daar in zit, maar dat bleek om een aangepaste versie van de GTX 1080 te gaan, die nog aangekondigd moest worden door Nvidia.

Asus RoG-gamelaptop met Max-Q-gpu

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-05-2017 • 07:28

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
En hoe dicht zou de performance zitten bij een echte 1070 of 1080? Nvidia beloofde nog dat performance voor laptops binnen 10% van de echte zou zitten. Nou vraag ik mij eerder af of de 1070 en 1080 naam gebruikt worden voor marketing in deze modellen of toch wel redelijk in de buurt komen.
Gezien kloksnelheid en specificaties van de 1070 zou ik zeggen dat de beter gekoelde dunne notebooks aardig dicht bij een desktop 1070 systeem zullen komen met gpu boost en ik neem aan dat het voor de 1080 hetzelfde zal zijn. Alles is beter dan een gewone mobile 1070/1080 in een dunne gaming notebook die throttled naar 1000mhz of lager.
Ik denk dat de performance toch nog aardig zal schelen. Het feit blijft dat je met een desktop variant veel meer ruimte hebt en dus hoger kunt klokken. waar een laptop variant meestal juist lager klokt naarmate de stroomtoevoer afneemt en de temperatuur oploopt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 30 mei 2017 10:12]

Met de dunne laptops ga je inderdaad bloeden voor de dunheid, maar dikkere laptops hebben nagenoeg dezelfde kloksnelheden als desktops (echter maar 100Mhz minder in mijn geval) omdat de GTX1080 nou eenmaal echt veel zuniger is dan vroegere architecturen.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:48]

Er zijn al desktop grade 1070s en 1080s in laptops, die komen binnen de 10%, ja.
Mijn BTO 17CL79 (een Clevo P775DM3-g) Heeft een GTX1080 die op 1974MHz boost...
daar kan menig desktop niet aan tippen.
Sneller dus dan standaard desktop 1080's (ok, hun boost gaat hoger, zou wel raar zijn als dat niet zo was)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:46]

Juist wel, een gemiddelde desktop 1080 boost naar 2100 :)
I stand slightly corrected ;). Als ik de pricewatch bekijk en filter op turbo dan komt de max tot 1936MHz boost terwijl de mijne staat op 1847MHz boost standaard.
Met OC kom ik op 1974MHz en dat is sneller dan de standaard boost van desktops, niet wetende hoe hoog die overklokken dus daar was mijn waarheid per ongeluk wat 'subjectief' O-) .

Either way, niet al te langzaam.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:44]

2088mhz het bizarre pascal nummerr Hehe
Nee hoor, de GTX 1070 boost gemiddeld naar 2100, een 1080 gaat eerder naar 2000-2050 gemiddeld - en dan doe je al een OC. Heb je een goeie 1080 te pakken dan is je max 2100, misschien 2150 als je echt de loterij hebt gewonnen. Maar ook dan raak je nog rustig 23-47mhz aan boost bins kwijt doordat je temps boven de 60 graden komen.

Het gaat er niet om wat de maximale boostclock is op een Pascal kaart, waar het om gaat is de boost clock waarop ie stabiliseert op 100% load. En die ligt echt lager.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 mei 2017 13:52]

Is dat belangrijk? Laptops hebben niet zo'n hoge resolutieschermen als desktops dus kunnen de gpu's aan een lagere snelheid draaien. Stroomverbruik en warmte zijn belangrijker.
4k vind ik best hoog
Nou, ik game anders lekker op UHD op mijn BTO laptop :P ... (deze)
Nou, mijn laptop heeft net zoals een desktop een 1080p scherm. En er zijn genoeg 1440p en 4k laptops.
Waar zijn ze mee bezig daar? Eindelijk was de naamgeving van de Nvidia GPU's weer duidelijk en overzichtelijk, komen ze nu met rare toevoegingen in de naam als Max-Q. Eerder deze week dook uit het niets ook de Geforce MX150 op. Dit gaat niet te goede kant op :(

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 30 mei 2017 10:01]

Max-Q = undervolting
Op de screenshot van GPU-z staat toch echt een GP104 zelfs met 2048 cores in plaats van 1920 van een standaard desktop 1070. Alleen de clocks zijn een stuk lager, maar het blijft dezelfde chip ;)
Het gewoon niet het hetzelfde kaart,
Het is dan ook onmogelijk om een desktopkaart in een laptop te stoppen. Ik denk niet dat er iemand is die denkt het dezelfde kaart is.
Sorry, maar je hebt het een beetje fout zegt mijn eigen ervaring.
Mijn BTO laptop heeft een desktop GTX1080 chip (uiteraard niet de hele kaart, dat zou niet passen) met alle toeters en bellen en die boost met lichte OC naar 1974MHz. Dat is sneller dan menig desktop GTX1080 (zonder OC dan).

True, de Ti gaat daar vet overheen, maar zelfs een laptop heeft beperkingen, enkel niet zo erg als je denkt.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:43]

Ietsjes trager, wat zuiniger en daardoor minder throttling? Als je het geld hebt voor een dunne gaming notebook zijn deze zeker het wachten waard!
Tja je zou kunnen zeggen dat dit weer de normale mobile varianten zijn die we altijd al hadden. Op zich goed dat je nu meer keuze hebt, vindt je een dunne laptop niet belangrijk dan kan je wel een snelle videokaart gebruiken.:)
Heb zelf een beetje gemixte gevoelens bij dit, aan de ene kant is het handig om meer prestaties te hebben voor dunne notebooks, maar hoe gaan ze dit aanduiden in productspecificaties? Staat er dan weer "door de snelle 1070" of staat er wel "door de snelle 1070 max q"? Aan de andere kant zijn we weer bij het hele mobile variant verhaal terwijl het hele idee destijds is geweest "geen onderscheid meer, desktop gpu's gewoon in laptops" terwijl deze al ietsjes lager klokte dan de desktop varianten. En deze zijn in princiepe hetzelfde maar gewoon lager geklokt en lager gevolt, goed voor de vooruitgang, maar lichtelijk verwarrend.
De specs van mijn laptop GTX1080 zijn anders exact hetzelfde als die van desktop varianten, maar de kloksnelheden zijn zowaar zelfs hoger...
(met OC dan, maar dat hangt van je pastejob af) true story.

De naam "Max-Q" is wel hevig misleidend omdat Max-Q maximale kracht betekent en het is eerder minimale kracht.
(Max-Q refereerd naar maximaal stuwvermogen van raketmotoren)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:42]

Ik weet dat ze idd op papier hetzelfde zijn maar ze klokken minder hoog door de beperkte hitteafvoer in laptops, daar ging het me meer om. :D
Je kan idd moeilijk dezelfde presaties halen als een desktop die een veel grotere koeling heeft, maar de beperking valt echter enorm mee.
Zo heeft mijn laptop een standaard snelheid van 1657MHz en een boost naar 1847MHz en dat is beduidend hoger dan veel van de desktop 1080's die er zijn.

Als ik overklok kom ik makkelijk op 1777MHz en met boost kom ik dan tot wel 1974MHz, hoger dan de hoogste (standaard) boost van alle desktop 1080's. Als desktop 1080's ook gaan overklokken boosten zij natuurlijk hoger, maar dat zou raar zijn als dat niet zo was :)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 12:39]

Geinig, ik kende die term niet. Q is in de warmteleer ook het teken van warmte-energie, dus ik verwachtte dat ze daar een maximale hoeveelheid warmtegeneratie mee bedoelden 8-)
Haha, stiekem iets negatiefs bedoelen en dan zeggen 'ja maar dat zeiden we toch ook?'
Ik heb zelf nog ergens een MSI GT70 liggen met een 675M (100 watt). Dat ding was enorm maar koelde wel fantastisch. Maar hij vereiste wel ieder half jaar een goede schoonmaak, waar die gelukkig voor ontworpen was. https://tweakers.net/pric...-0nd-247nl/specificaties/

Met dat in het achterhoofd komt bij mij dan weer de vraag: hoe staat het met de koeling van deze kaarten?? Het idee is wel leuk, super dunne game-laptops, maar koelen die goed genoeg om minstens 2 jaar te presteren zonder schoonmaak zoals merendeel van de kopers zal doen? Mensen die dunne gamelaptops halen denken over het algemeen (dus niet iedereen) totaal niet om de koeling tot ze merken ''dat ie best wel heet wordt tijdens het gamen''.
Dat ligt dus aan de laptop fabrikant, die maakt/levert immers de koeling.
In de regel hoe dikker de laptop hoe fancier de koeling en hoe meer ruimte er binnen is voor airlfow. Als je dun wilt betaal je daarvoor in verminderde koeling en dus lagere clocks.
Mensen kopen hun eerste gamelaptop en komen er op een gegeven moment achter dat het ding steeds meer en eerder gaat loeien als een bladblazer en een verdienstelijke bijbaan heeft als heteluchtverwarming. Dan krabben ze zich (hopelijk op tijd - CPU/GPU zullen vast throttlen maar zijn niet onkwetsbaar) achter de oren en raadplegen ze hun expert.

Oh... stof? Nou .... (korte blik op de roosters aan de achterkant) OEI!

En hopelijk, vanaf dat moment, worden het regelmatige schoonmakers. Ook met deze Max-Q's zal je daar zeker niet aan ontkomen. Je hebt wel wat meer foutenmarge, zeker als je er een in een ruimer behuisde laptop stopt met fors uitgevoerde koeling.

Daar zie ik ook wel een plek voor deze Q-max kaarten: in een ruime behuizing met de focus op een relatief stil en koel systeem. Een beest van een laptop waarop je zowat met headset -moet- gamen omdat je anders alleen maar de 50 dB van de ventilators hoort is voor jezelf en je omgeving minder leuk.
Mooie ontwikkeling en niet onnodig ook.

Een tijdje geleden heb ik de GS73VR gekocht (GTX1060 6GB). En voor het eerst vorige week in de tuin (30+ graden) even Mass Effect Andromeda gespeeld... herstel; "proberen" te spelen.

Ik merkte niets van throttling en het spel draaide prima, maar vooral de onderzijde werd zo verschrikkelijk heet dat ik hem ondersteboven kon neerleggen en als teppanyaki plaat kon gebruiken. Krankzinnig gewoon!
Laptops met dergelijke videokaarten zijn te prijzig, kan ik beter voor enkele ¤100 minder een compacte desktop bouwen.
Mensen die deze laptops kopen doen dat niet om ze te gebruiken als desktop.
Desktops zijn stationair, niet (makkelijk) te verplaatsen, terwijl laptops in 5 seconden mobiel zijn.
Zo neem ik de mijne erg veel mee op reis (werk) en ik game dan ook lekker op stopjes met een GTX1080 en een 7700K, maximaal genot op UHD en het doet *niks* onder voor een desktop omdat de snelheden gelijk of hoger zijn :P
Enkel overklokken ben je wat beperkter, maar je kan ook niet alles hebben :)

Edit:
Sterker nog, het gaat mijn desktop vervangen omdat mijn laptop sneller is dan mijn desktop nu)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 30 mei 2017 11:31]

Als het niet puur voor je werk is en je systeem ook niet dagelijks hoeft te verplaatsen zie ik geen reden voor een laptop van ¤1600+. Ik zelf heb er totaal geen problemen mee om een kleine Cube te verplaatsen.
Nou, puur voor werk.. wie weet pendel je wel vaak op en neer tussen je ouders die gescheiden zijn of ben je graag bij je grootouders in Frankrijk ofzo.
Er zijn vele scenario's te bedenken waar mobiliteit handig zijn.
Ja, als je het over ergens in het buitenland gaat hebben word het een heel ander verhaal. Ik doel op een normaal scenario. Om de paar weken mijn Cube mee nemen zou ik zelf geen probleem mee hebben.
En je scherm, neem je die dan ook mee?
[sarcasm] Nee joh, niet zo moeilijk doen. De hele pc gaat inclusief scherm, toetsenbord, muis, headset/speakers en kabels gewoon onder één arm. :+ [/sarcasm]

Iedereen ziet natuurlijk wel het verschil tussen een kleine pc en een laptop. Een laptop kan aan blijven staan tijdens het verplaatsen, kun je op schoot hebben, heb je met 1 minuutje verplaatst en past gewoon compleet in een tas. Dit kan allemaal niet met een kleine PC...
In het vliegtuig heb ik mijn laptop idd op schoot, zie ik jou met je Cube niet doen ;)
Precies, daarom had ik ook een gamelaptop, en nu een dikke game bak. Een kleine pc is voor mij net niks. Te klein voor goede koeling en te groot om mobiel te zijn.