Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ZeniMax eist zes miljard dollar van Facebook voor stelen Oculus Rift-code

Door , 43 reacties

ZeniMax Media heeft in de rechtszaak tegen Facebook een schadevergoeding van zes miljard dollar geŽist. Het mediabedrijf stelt dat Facebook voor de ontwikkeling van de Oculus Rift technologie heeft gebruikt waarvan de gamemaker het intellectueel eigendom bezit.

Ook heeft ZeniMax Media volgens de website Law360 tijdens het slotpleidooi honderden miljoenen dollars schadevergoeding geëist van Oculus VR-technologiebaas John Carmack, Oculus VR-oprichter Palmer Luckey en de voormalige Oculus VR-directeur Brendan Iribe.

De rol van John Carmack is cruciaal in deze zaak. Hij was werknemer van id Software, waarvan ZeniMax Media het moederbedrijf is. Facebook kocht in 2014 Oculus VR. Carmack zou volgens ZeniMax Media de code achter de Oculus Rift hebben geschreven en deze hebben meegenomen naar Oculus VR, toen hij daar in 2013 ging werken na zijn vertrek bij id Software.

Facebook en Oculus VR ontkennen dat de Oculus Rift gebruikmaakt van al eerder door Carmack geschreven code, en stellen dat de vr-bril vanaf de grond is opgebouwd. Daardoor kan er volgens de partijen geen intellectueel eigendom van ZeniMax Media gestolen zijn. Volgens Zuckerberg was de technologie achter de Oculus Rift nog niet volledig ontwikkeld toen Facebook Oculus VR kocht.

Vorige week bleek tijdens de getuigenis van Mark Zuckerberg dat de overnameprijs die Facebook heeft betaald voor Oculus VR niet twee miljard dollar maar eigenlijk drie miljard dollar was. De directe overnameprijs bedroeg twee miljard dollar, maar er werd nog een miljard dollar opzij gezet voor de uitbetaling van bonussen en het behoud van werknemers van Oculus VR.

Reacties (43)

Wijzig sortering
Zucht. Het "bron"-artikel zit achter muurtje, maar gelukkig zijn er genoeg andere media met vrije toegang.

Als ik het goed begrijp (met een beetje hulp van Google) heeft ZeniMax nergens iets gepubliceerd, waren er voorheen geen tastbare plannen om VR in games te verwerken, noch hebben ze eigen codestukken overlegd gedurende de 3 weken aan zittingsdagen. Tussen 2012 en 2013-14 heeft Carmack echter wel meegewerkt aan de Rift en in die tijd ook contact gehad met Luckey met betrekking tot de implementatie en verbetering van de toen aanwezige technieken. Beetje dom dat de tijdslijn van ZeniMax de ontvangst van de eerste prototypes van Luckey doorkruisen...

Nou heeft Zuckerberg geen al te beste reputatie met IP, maar Carmack is een techneut in hart-en-nieren waardoor de claim van ZeniMax mij een beetje "wankel" doet overkomen. Bij mijn weten maakt Carmack dingen, en waar hij iets leent, geeft hij ook altijd die erkenning.

Duidelijk is ook dat ZeniMax in zakelijk opzicht geen verdere investeringen zinvol achtte (behalve Carmack een nieuwe hobby gunnen om van de lastpak af te zijn), waarop nu opeens een miljardenclaim komt op gederfde inkomsten (die ze nooit zouden hebben gehad).

Ik ben geen fan van FB, en er zal vast wel meer vuile was naar buiten komen, maar afgaande op Forbes of Bloomberg en het gerechtsstuk denk ik niet dat ZeniMax heel erg sterk staat met die claim van ettelijke miljarden. Ze zullen vast wel compensatie verdienen voor de tijd, die Carmack onder id sw aan de Rift werkte, maar ze verdienen wat mij betreft geen enkele erkenning voor de "cruciale" techniek in de huidige Rift.

kleine aanvulling: de eerste NDA en formele afspraken met betrekking tot het gebruik van ZeniMax hardware en sw lopen van begin 2012 ten tijde van DOOM3:BFG. Ik heb daar geen VR-techniek in gezien of opgemerkt. Iemand anders wel? (Vive, Rift of een andere optimalisatie)

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 27 januari 2017 14:56]

Erg intressante uitleg hier van E3 uit 2012. Het is wel erg duidelijk dat Carmack er veel (hobby) tijd in stak met (bron)code van Zenimax (Doom). Het verhaal gaat ook dat zonder de programmeer kunsten van Carmack er helemaal geen Oculus product zou zijn geweest. De vraag is simpelweg of ook deze code van Zenimax is en of deze code in de definitieve Rift terecht gekomen is die in die periode ontwikkeld is.
De vraag is simpelweg of ook deze code van Zenimax is en of deze code in de definitieve Rift terecht gekomen is die in die periode ontwikkeld is.
Dat is absoluut waar...Maar volgens mij gaat het verder dan dat. Is Carmack/ZeniMax uiteindelijk noodzakelijk/van wezenlijk belang geweest bij de totstandkoming van de Rift? Zo ja, dan heeft dat invloed op de hoogte van de schadevergoeding. Dat Carmack zowel onder diensttijd, als in zijn vrije tijd eraan werkte, staat eigenlijk wel vast.

(broncode kun je laten herschrijven/hacken, helemaal als je programmeur bent. Dat is op zich niet het probleem. De expertise van Carmack/Luckey was echter opgedaan in de ZeniMax-hoedanigheid met spullen/tijd van ZeniMax, volgens ZeniMax. Nu ze een deel van de poet willen, moet er iemand dus bepalen hoe groot hun aandeel is geweest.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_3_BFG_Edition :"The BFG Edition features enhanced graphics, better audio with more horror effects, a checkpoint save system, and support for 3D displays and HMDs."

https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift :"The first rough prototype was hacked together in 2011 by Palmer Luckey (then 18 years old) in his parents’ garage in Long Beach, California. Coincidentally, John Carmack had been doing his own research and happened upon Luckey's developments as a fellow member of MTBS. After sampling an early prototype, Carmack favored Luckey's approach and just before the 2012 Electronic Entertainment Expo, Id Software announced that their future updated version of Doom 3, BFG Edition, would be compatible with head-mounted display units"

Dat was alleszinds de bedoeling... Wil jij zeggen dat de uitgebrachte versie deze ondersteuning niet daadwerkelijk heeft?
... Wil jij zeggen dat de uitgebrachte versie deze ondersteuning niet daadwerkelijk heeft?
Wedervraag: Is het een Rift exclusive of generiek voor VR (HTC Vive)?

In oktober 2012 was er geen sprake van Rift ondersteuning.
VR is er later pas in ge-mod. Volgens mij betekent dat, dat VR dus niet de bedoeling was.
edit: Aangezien de code volgens ZeniMax grotendeels eigendom was, hadden ze dat kunnen doen. VR was echter het speeltje van Carmack. Niet van de bonzen.

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 27 januari 2017 15:48]

Zenimax ziet een kans en grijpt die, logisch, het gaat om geld. Eerst wilden ze een percentage van Oculus, nu willen ze 3x de aanschafwaarde van Oculus. Ik vertrouw echter Zenimax EN Facebook voor geen meter.

John Carmack vertrouw ik veel meer. Wat bedrijven ook beweren of zelfs rechtbanken beslissen.. ik geloof wat Carmack erover zegt. Zijn moreel kompas is beter dan dat van op winst en macht beluste bedrijven.
Well said! Zelfs het 'of zelfs rechtbanken beslissen'. Die man is goudeerlijk volgens mij.
Moreel kompas misschien wel. Juridisch ligt het misschien anders.
Als m'n herinnering me niet in de steek laat is Zenimax best vaak de winnende partij in rechtzaken.

Maar we zullen het gaan zien.
Voor het perspectief: 6 miljard is dus 2 (of 3) keer zoveel als Facebook voor Oculus heeft betaald, welke nog steeds verlies draait overigens.

Het is ook ~3 keer zoveel als Zenimax Media in totaal waard is (~$2 miljard).

Beetje van de pot getrokken dit, dus.
Of juist een passende straf voor een bedrijf dat zoveel te spenderen heeft.
Dat is wel een goeie, eigenlijk. Rechtszaak binnen 3 jaar tussen 2 grote partijen. Ik had wat meer typisch "stalling" verwacht, maar beide partijen hebben er de vaart goed in gezet.

Wat de straf voor FB ook mag zijn, er volgt daarna nog een zaak waar ZeniMax de beklaagde is...
Jesus.... Een miljard aan bonussen en als stok achter de deur zodat de werknemers blijven..... Facebook waardeert zijn werknemers wel heel erg goed.

btw: ZeniMax Media klinkt erg als een patent troll hierzo moet ik zeggen. Ik bedoel, ik begrijp dat het voorbereiden van een rechtzaak tijd kost, maar bijna 3 jaar wachten en dan pas met een rechtzaak komen als de oculus rift lang en breed in de schappen ligt klinkt erg verdacht... En ik dacht dat John Carmack een leiding gevende rol had bij id software? Ik kan me niet voorstellen dat zijn persoonlijke bijdrage voor code erg opzienbarend was en cruciaal voor het totale VR plaatje....

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 27 januari 2017 14:05]

Ik denk dat het wel mee valt. Oculus VR heeft momenteel 168 vacaturen dus ik gok dat ze toen ook wel wat medewerkers hadden.

En het is natuurlijk niet zo dat die 1 miljard in een jaar op moet, dat kan best een plan zijn om voor 10 jaar personeel aan te trekken en te houden. Je zit natuurlijk in een kennis markt en concurentie is er vaak niets vies van om mensen weg te kopen.

Dus ja, dan krijg je die idiote salarisen en bonussen voor bepaalde mensen die kritisch zijn voor je product.
Ik kan me niet voorstellen dat zijn persoonlijke bijdrage voor code erg opzienbarend was
Ouch. Carmack is een legende in 3D land. De maker van Wolfenstein 3D, die het genre heeft gekickstart, heeft de Doom engine bijna single-handedly geschreven. Ook de opvolgers daarvan (tot aan de Tech Level 5 engine) komen allemaal uit de koker van Carmack. Ook nu bij Oculus heeft hij de functie van CTO en bij Carmack betekent dat dat hij bijna de hele dag de debugger heeft open staan :*)
De fase waarin Oculus zich bevond op dat moment maakt het team cruciaal. Het vinden van de juiste mensen is altijd al een uitdaging in deze branch op dit niveau. Als het dan gaat om een product wat nog in ontwikkeling is, is het team ontzettend veel waard.

Bij een overname van bijvoorbeeld WhatsApp draait het allemaal om de gebruikers, maar dat is bij Oculus niet het geval.
Toch kregen alle medewerkers van WhatsApp onder andere een aandelen pakket cadeau dat geloof ik destijds al meer dan 2 miljoen per werknemer waard was. Dat is toch een leuke kerstbonus zullen we maar zeggen. ;) En daar bovenop nog andere bonussen en winstdelingen.

Het team van WhatsApp leunt ook op een handjevol specialisten, er werken in totaal inclusief het meertalige support/localization team minder dan 100 mensen.
't Is een reservering, en bonussen zijn meestal conditioneel op het behalen van doelen. Bovendien zou het kunnen gaan om bonussen over meerdere jaren. Het jaarlijkse bedrag kan dus significant lager uitvallen dan die 1 miljard.
Dan nog blijft dat een bizar hoog bedrag. Bedenkt even het volgende. Stel er werken 1.000 mensen aan het Oculus project. Dan heb je 1 miljoen PER MEDEWERKER te besteden aan randvoorwaarden om hem of haar te behouden. Dat is nogal een bedrag.

Daar kun je een medewerker die 40K per jaar verdien voor 25 jaar aan je bedrijf koppelen. :+

edit: ik vergeet even hoe hoog de salarissen daar in Silicon Valley liggen. Maar dan nog. Het blijft een ziek hoog bedrag.

[Reactie gewijzigd door marapuru op 27 januari 2017 14:20]

Salarissen in Silicon Valley liggen dichterbij de $40K per maand. Huizennprijzen zijn dan ook "in the low millions". 1 miljoen per werknemer is simpelweg niet excessief daar.
Het is dollar en 40k dollar is best laag voor een goede baan in Amerika.

Verder moet je het over meerdere jaren smeren en dan zie je al snel dat het oploopt. met ceo's die 10 miljoen kunnen verdienen.

[Reactie gewijzigd door jimmy-chu op 27 januari 2017 17:10]

Jesus.... Een miljard aan bonussen en als stok achter de deur zodat de werknemers blijven..... Facebook waardeert zijn werknemers wel heel erg goed.
Het probleem is dat zoiets je verbaast. Dat we het in Nederland (en grotendeels in Europa) heel normaal vinden om structureel technisch talent te weinig te betalen en het niet nodig vinden om op pragmatische wijze deze mensen vast te houden via een fatsoenlijke vergoeding, in wat voor for dan ook, betekend niet dat andere landen niet al decennia land doorhebben hoe je succesvol een tech bedrijf runt. Evident aan het feit dat we er zo weinig hebben hier, laat staan succesvol zijn. Een zogeheten "retention bonus" is in Amerika heel normaal en zorgt er primair voor dat als je een bedrijf koopt niet iedereen opstapt tijdens de verkoop. Vaak is er maar een kleine groep zeer talentvolle mensen die zo'n bedrijf een realiteit maken en die kunnen met hun kennis en vaardigheden morgen voor een groter bedrag ergens anders aan de bak.
Wat jij noemt is gewoon gemeengoed in Nederland (en Europa, in eigenlijk alle industrieŽn). Zoals: financiŽle aantrekking in de vorm van aandelen en bonussen. En clausules in contracten die verbieden van het overstappen (of oprichten) van een concurrent, bij voortijdig verbreken van je contract. Daarnaast, is de uitspraak "in Nederland heel normaal vinden om structureel technisch talent te weinig betalen" er een die je ook kan omdraaien naar "in de VS heel normaal vinden om structureel technisch talent teveel te betalen". Hoeveel iemand wordt betaald kan je niet los kan zien van land, werkcultuur, bedrijf etc.

Hoe dan ook als 1/3rde van het aankoop bedrag (1 miljard) voor dat soort dingen wordt uitgetrokken dan kan ik me prima voorstellen dat men dit aanzienlijk vindt. Het is dus ook goed om te bedenken dat dit waarschijnlijk niet voor 1 jaar is, maar om mensen voor langere tijd in het bedrijf te houden om het succesvol te maken.

[Reactie gewijzigd door imdoctorbob op 30 januari 2017 12:40]

Ik snap niet zo goed wat Id Software hier nu mee wil bereiken?
John Carmack is zelf nota bene oprichter van Id Software.

Zou John in zijn laatste uren bij IdS stiekem hebben zitten schrijven aan de Rift, ofzo?
Want volgens mij zijn game development en 3D hardware twee compleet verschillende takken van sport; complementair maar zeker niet gelijk. Hoe zou hij code hebben kunnen meenemen?
Zenimax is niet hetzelfde als id Software he...
Het is het moederbedrijf van o.a. id Software, Bethesda en nog een paar.
Zou John in zijn laatste uren bij IdS stiekem hebben zitten schrijven aan de Rift, ofzo?
Ja, dat is precies wat er dus gebeurd is. Maar Zenimax had geen interesse om dingen te gaan doen met VR hardware, dus vertrok Carmack naar een bedrijf wat dat wel wilde; Oculus. En nu is dus de vraag of hij concrete dingen heeft ontwikkeld toen hij nog bij Zenimax / id Software in dienst was die nu in het ontwerp van de Rift zitten. Vaak zit er in dergelijke contracten ook een clausule dat dingen die men in prive tijd ontwikkeld niet meegenomen mogen worden naar de concurrentie.
Euh...nee, niet dus.

Uit de rechtbankdocumentatie blijkt dat ZeniMax actief meewerkte aan de ontwikkeling van Luckey's Rift. Op zijn minst door hardware, uren en faciliteiten te bieden.
Dat zijn zaken waar Carmack nog niet eens bij ter sprake komt.

(iets verder kijken, dan alleen het Tweakers.net artikel)
Dat is dus precies waar deze rechtszaak over gaat. (is er iets gemaakt in tijd van Zenimax / met medewerking van Zenimax of niet, en zo ja; bevat het product van Oculus delen hiervan of is alles herschreven.)

Jij citeert de beweringen van Zenimax ik citeer de beweringen van Carmack.
Als ik er even op google, kan ik niet de exacte documenten vinden mbt die rechtszaak, dus het klinkt nog steeds een beetje als Zenimax' woord tegen dat van Carmack.

Ik heb in mijn comment hierboven inderdaad de kant van Zenimax weggelaten, excuses !
edit: typo

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 27 januari 2017 15:17]

Ik geef even geen link, maar op Google:
Carmack, Oculus, VR...(filmje waar Carmack en Bethesda mensen zichtbaar Luckey helpen met de opstelling)

Wat betreft beweringen van ZeniMax: Ergens verderop heb ik het "pleidooi" van ZeniMax gelinkt. Het bevat mails en andere correspondentie.
Los van de context, kan ik hier toch vrij weinig subjectiefs in zien. Hoe het uitgelegd wordt is een tweede, maar de correspondentie staat vast.
Dan krijg je dus het effect dat Facebook zich moet zien te verdedigen hiertegen. Aangezien Zuckerberg dit appeltje al vaker heeft geschild, zal het wel uitlopen op een settlement van enkele (tientallen of honderden) miljoenen?

:edit:
Tenzij hij gehaaider is geworden ondertussen en Zedimax "eigen schuld, dikke bult" onder de neus kan wrijven.

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 27 januari 2017 16:21]

In de regel is alles waarvoor je resources van het bedrijf voor hebt gebruikt, intellectueel eigendom van het bedrijf. Dus ook heeft hij maar 1 regel code geschreven met company hardware dan vervalt het intellectueel eigendom aan het bedrijf. Maar op ideeŽn zit natuurlijk geen eigendomsrecht. Als hij alleen had bedacht onder werktijd hoe hij het uit zou werken zonder iets op papier te zetten geldt dat natuurlijk niet.
Dit geldt niet alleen voor company hardware of company time, maar (in NL) ook in je eigen tijd: https://blog.iusmentis.co...an-toch-van-uw-baas-zijn/
Dat ligt er nog maar wat je daar over afspreekt natuurlijk. Ik heb in elk geval altijd gezorgd dat dat soort clausules expliciet beperkt zijn tot dingen die direct te maken hebben met de business van de werkgever. Als ik een idee heb ik mijn vrije tijd naar aanleiding van waar ik aan werk voor de baas: soit, dat is van de baas. Maar als ik een heel ander, niet gerelateerd idee heb: dat is van mij.
Dat kan je inderdaad afspreken met je werkgever, maar dat moet je dan wel expliciet doen ;)
Op een SD-card in een Rubiks Kubus 8-)
Facebook en Oculus VR ontkennen dat de Oculus Rift gebruikmaakt van al eerder door Carmack geschreven code, en stellen dat de vr-bril vanaf de grond is opgebouwd.
Volgens Zuckerberg was de technologie achter de Oculus Rift nog niet volledig ontwikkeld toen Facebook Oculus VR kocht.
Dus toen hij het kocht heeft hij tegen Carmack gezegd: gooi alles maar weg, je moet opnieuw beginnen.

Jahoor ja.

[Reactie gewijzigd door zovty op 27 januari 2017 14:22]

Dat had (in theorie) Palmer Luckey moeten zeggen toen Carmack bij Oculus in dienst kwam. In hoeverre er werkelijk concrete dingen zijn ontwikkeld door Carmack onder Zenimax die hij had kunnen meenemen is even de vraag, aangezien Zenimax niets met VR wilde doen. Sterker nog, dit was de hele reden waarom Carmack weg ging, dus het is niet een beetje hypocriet dat Zenimax nu opeens wel interesse heeft in VR 8)7

Ik ben heel benieuwd hoe dit juridisch gaat lopen...
Dat is anders toch gewoon normale gang van zaken hoor. Code die je ontwikkelt in de tijd van de baas Ūs van de baas. Opgedane kennis een ander verhaal.

Als ik nu bij de concurrentie ga werken mag ik ook echt niet mijn code meenemen.
Dat is anders toch gewoon normale gang van zaken hoor. Code die je ontwikkelt in de tijd van de baas Ūs van de baas.
Tja wat is normaal? Normaal gesproken staat dat expliciet in je contract, juist omdat het niet normaal is...

Auteursrecht geld normaal gesproken voor de persoon die het werk maakt: de auteur. In contracten met developers staat daarom normaal gesproken een clausule dat het auteursrecht over de code die je tijdens je werk maakt (en vaak zelfs tijdens je vrije tijd) aan de werkgever toekomt. Maar die moet dus expliciet in je contract staan anders is de code gewoon van jou,

Maar om weer on topic te gaan: reken maar dat in het contract van Carmack stond dat de code van ID software -> Bethesda -> Zenimax was.
Tja wat is normaal? Normaal gesproken staat dat expliciet in je contract, juist omdat het niet normaal is...
Nonsens, artikel 7 van de auteurswet zegt letterlijk dat rechten van werken die je in dienstverband maakt bij de opdrachtgever liggen, tenzij anders overeengekomen :)
Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.
Maar goed, het heeft natuurlijk niet echt zin om Nederlandse wetgeving hier toe te passen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 januari 2017 03:14]

6 miljard is een gigantisch bedrag en ik denk ook een beetje overdreven. Ik denk alleen wel dat wij vaker van dit soort monsterbedragen gaan zien in de toekomst. Zeker interessant om dit te blijven volgen :)
6 miljard is een gigantisch bedrag en ik denk ook een beetje overdreven.
Natuurlijk is dat overdreven. Dit is gewoon de hoog inzetten en redelijk uitkomen strategie. Als ze 6 of 60 miljoen zouden vragen zou facebook het chequebook pakken en betalen. Als je proberen wilt om 600 miljoen binnen te halen moet je veel meer vragen.
Het is gewoon karma:
Valve: Dude, that technology was shared with you in good faith. Why are you doing this?
Oculus: It's just business.
Much Later...
Oculus: We didn't use anything that made it into the final product, and you weren't even doing anything with VR.
Zenimax: Hey, it's just business.
Of deze zaak merites heeft hangt af van wat er in de arbeidscontracten is vastgelegd.
Normaal is het zo dat als iemand onder werktijd aan iets werkt het eigendom van het bedrijf is.

Als er opdracht wordt gegeven tot het ontwikkelen van software door het bedrijf is er sprake van eigendom (tenzij anders overeengekomen)

Dus die gegevens zijn belangrijk: was er sprake van opdracht tot. was er sprake van werk (arbeid in dienstverband in werktijd)

als er sprake van die twee omstandigheden is,... dan is facebook de sjaak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*