Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

John Carmack: rechtszaak tegen ZeniMax om overnamegeld id Software achter de rug

De rechtszaak tussen John Carmack en ZeniMax is ten einde. De medeoprichter van id Software en Oculus-cto tweet dat ZeniMax 'zijn plicht' aan hem volledig heeft voldaan. Carmack spande de zaak aan tegen ZeniMax omdat hij nog 22,5 miljoen dollar zou krijgen voor de overname van id.

Volgens Carmack was er in 2009 overeengekomen dat hij in totaal 45 miljoen dollar zou verdienen aan de overname van id Software door ZeniMax, maar hij zou maar de helft daarvan hebben gekregen. Dat was de helft die aan hem uitbetaald zou worden in de vorm van ZeniMax-aandelen. De cash-helft liet op zich wachten tot nu. Verdere details geeft Carmack niet. Wel vertelt hij verder dat de gerechtelijke strijd tussen Oculus en ZeniMax voortduurt.

Die gerechtelijke strijd draait om het intellectuele eigendom achter de Oculus Rift-headset. ZeniMax beschuldigt Facebook-dochter Oculus ervan dat het intellectueel eigendom van ZeniMax heeft gebruikt bij het ontwikkelen van zijn Rift-headset. Id-medeoprichter Carmack zou die technologie namelijk ontwikkeld hebben in zijn tijd bij id Software en zonder toestemming mee hebben genomen naar Oculus, waar hij tegenwoordig cto is.

Een jury veroordeelde Oculus in 2017 tot het betalen van een boete van 500 miljoen dollar aan ZeniMax, maar in hoger beroep is dat verlaagd tot 250 miljoen dollar. Volgens Carmack gaat het herhaalde hoger beroep tegen die boete van 250 miljoen dollar dus nog altijd door.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

13-10-2018 • 12:14

15 Linkedin Google+

Reacties (15)

Wijzig sortering
Carmack en Romero waren het magische duo waardoor niet alleen de engine belangrijk was maar ook het verhaal en de gameplay. Romero wilde altijd the next big thing doen, Carmack ging die challenge dan aan en bouwde de tech die nodig was. Als hij dan later zag welke magic Romero er mee kon uitspoken werd de drive alleen maar groter. Commander Keen bv. was zijn tijd ver vooruit (op het PC platform dan). Als je kijkt naar de details van dit spel (vanaf Keen4) zou je haast niet verwachten dat dit van scratch gebouwd is door slechts 4 man in minder dan een jaar tijd. Een game bouwen in die tijd was niet evident, maar een game dat je ook aanspreekt en de rest van je leven bijblijft is een kunst die zij beheersten als geen ander.

Met Doom hebben ze niet alleen de lat een paar meter hoger gelegd maar zijn ze ook de grondleggers van het genre an sich en de echte multiplay. id software is ook de grondlegger van het concept "shareware" zoals we dat tot op vandaag nog steeds kennen.

Daarnaast heb ik ook veel respect voor deze 2 personen omdat het zelf echte gamers waren. Ze waren geen manager en zjin nooit managers geworden, itt ander visionairs van die tijd. Carmack is een briljant ontwikkelaar maar above all ook een gamer. Ze ontwikkelden games als gamer voor gamers. Ze deden wat ze zelf goed achten zonder hun te laten leiden door geld of angst voor hun job. Dat vertaald zich ook in het open karakter van hun software, Doom was daardoor enorm moddable en dat is met quake niet verminderd (integendeel). Dit terwijl veel andere game bouwers zoveel mogelijk probeerde af te schermen om op die manier er elke cent uit te persen gooiden zij het over een heel andere boeg.

Voor iedereen die ook maar in de jaren '80 of '90 met grote ogen hun games gespeeld heeft (of zelfs de derivaten van vandaag) kan ik alleen maar aanraden Masters Of Doom eens te lezen

[Reactie gewijzigd door miitjohn op 14 oktober 2018 09:59]

verhaal
Hoezo verhaal? Level design zou ik kunnen begrijpen, maar verhaal is toch nooit een belangrijk punt geweest bij "classic" id ?
Tja, ze hebben anders wel een hele DooM bible en best veel aan lore opgebouwd. Of alleen Quake al en wat ze daarmee allemaal van plan waren. Er is zoveel gescratched.
Over “de lat hoger leggen”; ik kan me herinneren dat we zelf maps maakten voor Doom2 en dan DM op de LAN met je zelfgemaakte maps. Ultiem. Daarna dat zelfde geintje met Quake. Volgens mij had ik vrienden die maps stuurden naar tijdschriften die uiteindelijk op shareware CD-ROMS kwamen, met hun toestemming en vermelding. Ook wonnen ze een aantal competitie hiermee. De interactie was 100% met de games en communitie groot.
Carmack kan dan in ieder geval weer n of meerdere Ferrari's kopen.

Edit:

Hij heeft er al meerdere gehad en hij heeft er in 1997 eentje weggegeven aan de winnaar van een Quake toernooi.
Modereer mij maar naar beneden maar als ik aan Carmack denk, dan denk ik aan id's FPS games en Ferrari's :) (Met name Carmack op de foto met zijn Ferrari).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 oktober 2018 12:59]

Het gaat hier om zijn inspanningen omtrent ontwikkeling van software, hardware en eventueel andere intellectuele eigendommen zoals ideen en dergelijke. Ja, en daar mag de heer Carmack gewoon netjes voor betaald worden. Ze hebben de tegenpartij niet voor niets schuldig bevonden. ;)
Ik vind ook dat de beste man zulke bedragen meer verdiend heeft dan bijvoorbeeld een profvoetballer.
Mijn post was helemaal niet negatief bedoeld :)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 oktober 2018 13:06]

Begrijp ik. ;)

Deze man is heel belangrijk geweest voor de ontwikkeling van allerlei zaken.
Er is een forumtopic om mismoderaties te melden. Is een stuk sympathieker dan een beetje zeuren in je post... Jouw post lijkt me op dat stukje na ook eerder gewoon een 0 voor off-topic.

Hoe dan ook, denk ik dat in een wereld van misstanden (zoals topvoetbal) een topsalaris eerder helpt om misstanden in stand te houden. De belangen zijn dat te groot om er wat aan te proberen te doen. Wat dat betreft lijkt het me daar ongewenster dan in het geval van Carmack. Verder is het krijgen en/of verdienen van een hoog salaris een kwestie van risico's en prestaties vergoeden, daar is in beide gevallen elk op hun eigen manier wel op enige manier sprake van.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 oktober 2018 04:53]

Ik denk aan een versnelde evolutie van gaming (met als eindresultaat een generatie gamers die het maar over engines blijven hebben in plaats van over games), gedeelde broncode, enorm snelle tech talks en een vreemdsoortige spraakgebrek waar hij haast dwangmatig "hmmm" aan het einde van een zin plakt.

Maar nee, wat jij zegt definieert hem als een persoon. Zeker.
Dat hmm was vroeger inderdaad echt overduidelijk maar heeft hij inmiddels aardig afgeleerd.
Ik wist niet van Carmack’s liefde voor Ferrari. Leuk. ID Software, wat een grootheden 8-)
Voor als je meer informatie wilt over John Carmack, zijn prijzen, zijn games, etc...

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Carmack

Virtual Reality 5K
https://developer.oculus....armack-5k-immersive-video

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True