Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: -The_Mask-

AMD heeft de adviesprijzen van de Radeon RX 460 met 2GB vram en RX 470 met 4GB vram verlaagd met tien dollar. Mogelijk doet het bedrijf dit om de concurrentie met de aankomende Nvidia GeForce GTX 1050 en 1050 Ti aan te kunnen gaan.

In een e-mail die onder andere naar TechReport en Gamersnexus gestuurd is, laat AMD weten dat de Amerikaanse adviesprijzen van de RX 460 2GB en RX 470 4GB dalen tot respectievelijk 100 en 170 dollar. De adviesprijs van de RX 460 2GB komt daarmee net onder adviesprijs van de GTX 1050 2GB die 109 dollar bedraagt. De GTX 1050 Ti, die 4GB vram zal hebben, heeft een adviesprijs van 139 dollar en zit dus nog wel ruim onder de 170 dollar van de RX 470 4GB. Aan prijzen op Newegg te zien is die prijs echter wel ongeveer gelijk aan de huidige prijzen voor de 4GB-variant van de RX 460, die voor 130 tot 140 dollar verkocht wordt. Van de GTX 1050 zijn echter nog geen onafhankelijke benchmarks bekend, dus de prijs-prestatieverhoudingen van de kaarten kunnen nog niet vergeleken worden.

Het is op dit moment niet duidelijk of deze daling in adviesprijs ook geldt voor Europa. Daarnaast is nog maar de vraag of deze beslissing van AMD in de praktijk enige uitwerking gaat hebben; door voorraadtekorten liggen de prijzen voor de nieuwste videokaarten van AMD en Nvidia momenteel veelal hoger dan de adviesprijzen. Hoe dichter de prijs van een videokaart bij de adviesprijzen in de buurt komt, hoe langer het wachten is op de daadwerkelijke levering.

Videocardz schreef van de week ook over een nieuwe variant van de RX 470 genaamd de RX 470D. Dit zou een uitgeklede variant van deze videokaart zijn die naar verluidt alleen op de Chinese markt verschijnt. De kaart is wat kleiner dan de RX 470 en heeft 1792 streamprocessors in plaats van 2048. Dit model krijgt alleen een variant met 4GB gddr5-geheugen.

AMD Radeon RX 460

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Is het niet gebleken bij de nieuwste generatie van zowel AMD als Nvidia dat adviesprijzen één grote grap zijn?
Lijkt er wel op. Adviesprijzen zijn meestal juist hoger zijn dan verkoopprijzen, tenminste dat is vaak het geval. Nu komt het niet in de buurt nee.
Klopt. En ltt is daarom momenteel op gestopt met de fps>dollar tabellen in zijn benchmarks. puur omdat het momenteel een grote chaos is.
Linus tech tips op youtube :)
Ondanks dat ik regelmatig Linus Tech Tips kijk kon ik die afkorting er ook niet uit halen :p Bedankt voor de toelichting.
Linus Tech Tips. Zie Youtube
Ltt is toch niet verplicht om de adviesprijs in acht te nemen; Ltt kan er ook voor kiezen om gewoon de gemiddelde prijs te pakken. Wat trouwens absurd is dat Ltt dat nog niet gedaan heeft. Vind het nogal gemakzuchtig en ondoordacht van Ltt.
Volgensmij kwam het vooral doordat de prijs wild varieerde over tijd en tussen verkopers, waar nog bij komt dat je bij sommige van de lager geprijsde aanbiedingen misschien wel belachelijk lang moet wachten. Dan is een fps/dollar graph wel erg moeilijk te maken, als je geen standaard prijs kan vastpinnen
Niet moelijk, maar wel tijd gebonden. Zet gewoon de datum van de peiling erbij; klaar.
Op vessel staat nu een GPU buy guide die gebaseerd is op fps per dollar
Oké luke zij laatst dat ze er mee stopte in een van hun video's.
Adviesprijs RX480 is 199 USD.....
Alleen komen daar nog deze dingen bovenop:
  • Verzendkosten (naar NL en naar uw voordeur)
  • Invoerrechten
  • BTW
  • Inklaringskosten
En dan zit je toch al weer aan de 240-250 euro voor een product van '200 dollar'

- hou er wel rekening mee dat die $199 de adviesprijs is van de 4GB versie

[Reactie gewijzigd door kilmanio op 23 oktober 2016 18:48]

De euro advies prijs voor 4gb is 220. De 8gb krijgt 269 euro mee
https://nl.hardware.info/...oor-4gb-269-euro-voor-8gb

Invoer rechten etc. kunnen bedrijven voor 80-90% terug vragen. Of ze worden gewoon vanuit een warenhuis uit euro verstuurt en vervallen al die kosten. Ze moeten immers vanuit China ook gewoon naar de VS verstuurt worden. En China wil dat maar al te graag vergoeden.
"Of ze worden gewoon vanuit een warenhuis uit euro verstuurt en vervallen al die kosten"

Dat is niet hoe invoerheffingen werken.

Als bedrijf kun je inderdaad interne leveringen invoerheffingsvrij het land in krijgen, maar zodra je ze op de markt brengt vanuit dat warenhuis voer je ze alsnog in en moet je invoerheffingen betalen.
En in de VS hoef je dat niet te betalen? Hoe het precies zit weet ik ook niet. Maar het fabeltje wat hij er bij haalt maakt het wel erg gortig. En gaat er vanuit dat alles uit de VS moet komen.
Maar de euro adviesprijs zijn ook hetzelfde. Adviesprijzen in de US zijn namelijk exclusief BTW en in Nederland is dit bijvoorbeeld inclusief BTW, dus:

199.00 USD x 1.21 = 240.79 USD

240 USD is op dit moment een ruime 220 euro. Overige kosten heb je natuurlijk ook, maar die zitten wel bij een adviesprijs bij. Het kan wel eens zijn dat een adviesprijs anders is in Nederland dan in een ander land omdat die bedragen anders uitvallen, maar in dit geval is het niet verschillend. Een warehouse zelf heeft niet niets mee te maken aangezien de kosten naar het warehouse ook geld kost of van het warehouse naar de klant, afhankelijk waar het warehouse zit.
Uiteraard is die 199 zonder btw. En in nederland wel met btw. Maar de prijzen die je ziet bij bv newegg zijn ook allemaal zonder BTW.

Dus theoretisch zou newegg gewoon 199 dollar moeten vragen. Maar bij deze serie gebeurt dat dat(zowel bij AMD als Nvidia) zijn gewoon enkele tientjes boven de advies prijs.

/edit. Het ging er ook meer om dat alles wat hij opnoemde. Eigenlijk alleen effect hebben op de prijs als je het als consument zou bestellen. Maar zover ik weet hebben bedrijven daar zelden last van.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 oktober 2016 11:19]

Bovendien zijn shippingcost is echt super weinig -+1200 tot 1300 dollar kost een zeecontainer van 30ton. Als je die vult met videokaarten is het paar duppies per kaart.

Maar de huidige generatie is wel stuk duurder. En de echte high-end modellen moeten nog komen. Zelfde geldt voor Intel CPU's overigens als je naar x99 platform kijkt. Is voorraad nog een issue? Was vorige week beetje aan het shoppen en zag bij meeste sites grote voorraden voor 1060/1070/470 en 480.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 24 oktober 2016 13:41]

Het is relatief normaal dat de verkoopprijs van de eerste modellen boven de adviesprijzen liggen, omdat kaarten dan moelijker te krijgen zijn enzo. Maar ja, zo lang mensen genoeg kaarten blijven kopen op het huidge prijspeil, waarom zouden winkels dan de verkoopprijs extreem laten zakken?
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat de prijzen een beetje zullen dalen, enig idee? Voorlopig koop ik nog maar niks.
Vraag en aanbod, en als je dat goed kan voorspellen dan heb je een goede carriere voor de boeg. Het is een notoir lastig probleem, maar sommigen zijn daar beter in dan anderen. AMD heeft daar wel een groot probleem mee gehad met de Llano APU's.

Hi-tech is nog moeilijker dan de meeste sectoren - de agrarische industrie heeft het een stuk makkelijker om te voorspellen wat de werelwijde aardappeloogst gaat worden; AMD moet maar gokken wat NVidia kan bereiken,
De reden voor winkels is omdat als je goedkoper bent mensen de kaart bij jou kopen.

Helaas zien we deze marktwerking niet meer in gpu land.
Dit is nou juist een ultiem voorbeeld van marktwerking. Veel vraag, weinig aanbod, hogere prijs.

Het gaat nog niet eens om de prijs, als je er een wil kopen zul je eerst een winkel moeten vinden die überhaupt kan leveren.

Marktwerking betekend niet alleen maar lage prijzen. Tenzij je een VVD'er bent. Die denken dat nog steeds. Hoe ging dat ook al weer met die tandarts prijzen? En nog steeds niet willen erkennen dat marktwerking niet automatisch lagere prijzen betekent.
Klopt; marktwerking betekent realistische prijzen, niet "lager" (lager dan wat?). Een goed voorbeeld was de USSR, waar de overheid de prijzen in supermarkten laag hield - en daarmee de schappen leeg. Hoge prijzen zijn een motivatie voor bedrijven om de productie op te schroeven, via overuren e.d.
Waarom zou je als winkel graag je laatste GPU vandaag verkopen, als je ook kunt wachten op een koper volgende week die er 10 euro meer voor over heeft? Retail draait om het hebben van kleine voorraden. Heb je teveel voorraad, dan waren je prijzen te hoog, heb je geen voorraad dan heb je je marges verpest.
groot inkopen doet ook de prijzen verlagen en marges verhogen ;)
verkoop vs advies? ik wil niet veel zeggen, maar volgensmij is in kamp groen... de prijs in menig winkel hoger als de advies prijs... wat moesten de 1070 ook alweer kosten (zeiden menig tweaker waaronder ikzelf..) 410-420 euro? guess what 337 is de goedkoopste daarna 439 (palit 1070 jetstream bij azerty 23-10-2016)

maar die is een hele lange tijd gewoon 450-475 geweest...
tuurlijk zakt alles na verloop van tijd 'ietsjes' nog.. maar dit is gewoon schandalig kwa prijs hantering.. ongeacht wie je kiest als GPU bouwer.

(om nogmaar over de merk heissa te zwijgen..)
En dat is een van de reden dat ik wacht met upgraden van mijn 970, rond de 450 voor een 1070, nee dankje.
Kom op AMD, breng me een kaart naar waar ik kan upgraden egh,
Wachten op de volgende generatie Vega
480 8gb versie had 170-200 euro moeten zijn, dan heeft amd echt een killer. Op dit moment blijft toch nvidia voor mij

8gb correctie

[Reactie gewijzigd door r.ronald1 op 23 oktober 2016 14:30]

De 6gb 1060 kost ook gemiddeld 300 euro.

In Battlefield 4 steekt de Rx480 met kop en schouders boven deze 1060 uit.(zie digital foundries)

Al heeft de Nvidia een beter stroom verbruik en betere prestaties in DX11 games.

Al met al vind ik het geen no brainer aan beide kanten. Het zijn beide puike kaarten al had ik ze liever wat goedkoper gezien. Dan had ik immers niet de eigenaar van een RX470 4gb geweest
volgens mij zijn de kaarten al een stuk goedkoper dan voorgaande jaren?
RX480 6GB bestaat uberhaupt niet. Ze hebben het laagste model met 4gb wat voor het meeste genoeg is.
De prijzen van zowel het 4gb en 8gb zijn op het moment te hoog. Maar dat is precies hetzelfde voor de GTX1060.
Het zijn maar adviesprijzen. Belangrijker is of de inkoopprijs ook omlaag is gegaan.
Alsof het wat gaat uitmaken? Levertijden zijn dusdanig lang dat je maar beter een paar euro's extra kan neerleggen. Leveranciers die binnen een week kunnen leveren zitten ver boven adviesprijs.
Dat zullen we komende week zien.
Adviesprijzen zijn altijd hoger dan werkelijke retail. Bijvoorbeeld de bekende V&D van/voor kaartjes aan alle producten. De van is in dit geval de adviesprijs en de voor is de normale retailprijs. Maar het ziet er leuker uit voor de consument.
Alleen gaat dat in GPU land momenteel op. Nu zijn de advies prijzen lager als de verkoop prijzen. En in de prijsvechter computer winkels doen ze daar niet echt aan.
Je bedoelt gaat niet op.
Het is ook een beetje oorzaak/gevolg van vraag en aanbod; zodra de prijs nu daalt, wordt de vraag weer groter, dus neemt de schaarste toe, waardoor de prijzen weer stijgen. Pas wanneer er weer meer kaarten leverbaar zijn (verzadigingd/of veranderende vraag door bijvoorbeeld een nieuwe GPU), dalen de prijzen.

Ik zat voor een gast-pc te spinzen op een RX480 omdat ik nu een monitor met Freesync heb, maar blijf nog maar even met de GTX770 doorgaan. De 770 schuift dan weer door naar een systeempje waar een GTX460 in zit. De 460 geef ik weer weg.

GTX770 is IMO een ondergewaardeerde kaart, prima voor FHD (1920x1080) gaming, die qua prestaties maar nét onder de 970 zit. Je kunt hem voor rond de ¤ 100 in de V&A bemachtigen.

[Reactie gewijzigd door slb op 23 oktober 2016 14:03]

Ik vind de nieuwe video kaarten niet heel slecht leverbaar. Ook in bv de vs waar je meer dan genoeg hebben daalt de prijs amper. En een 770 begint nu toch wel wat oud te worden. En zeker niet net onder de 970. Maar er is al vaak genoeg bewezen dat 1 nieuwe versie in die zelfde tier meestal niet zijn geld waard is.
Een gtx 770 zit echt niet vlak onder een gtx 970. Ik zou 50% procent verschil echt significant vinden, kijk maar hier http://www.anandtech.com/bench/product/1768?vs=1743 . Verder was nvidia helaas wat gierig met de vram en is 2gb eigenlijk wat te weinig tegenwoordig. Dat had amd toch wat beter gedaan met de hd 7970.
Voor de prijs van een GTX 770 haal je ook een HD7970GHz / R9 280X, die zit nagenoeg op het niveau van een GTX 780... :Y)

[Reactie gewijzigd door db87 op 23 oktober 2016 23:30]

Ik heb in September een Gigabyte GTX 1070 G1 meegebracht uit de USA. Aangekocht voor $ 410 (incl tax) op Newegg. Ondertussen staat op die site ook een kaart beschikbaar aan $ 379 en zijn er al meer dan een handje vol onder de 400 dollar.

Daar vallen de prijzen dus heel goed mee. Nog geen moment spijt van m'n aankoop.

Kijk je hier in België dan betaal je minimum 480 euro behalve 1 enkele kaart die 449 euro kost.
Als je 21% BTW en importheffing moet betalen omdat de douane je pakketje open heeft gemaakt blijft er weinig voordeel over.
Hij heeft het daar ter plaatse gekocht... dan gelden er geen douanekosten aangezien hij deze gewoon zelf op de vlieger heeft meegenomen in zijn bagage. Naar garantie toe lijkt me dit geen probleem aangezien praktisch alle fabrikanten in de hele wereld support bieden.
als. je in Nederland gestopt wordt en je hebt meer dan een bepaalde waarde meegenomen mag je echt dokken.

Tenzij je vliegt vanuit een ander EU land. Vrij vervoer van goederen/personen.
Tot ¤430,-, waarmee het punt dat m8trix maakt blijft staan aangezien hij spreekt van een $380,- tot $410,- prijsrange.

Echter refereert hij naar een online retailer, waardoor je ook een US postadres moet hebben en normaliter ook een US creditcard. Mocht je dat niet hebben dan loop je tegen freight-forwarders en andere regels aan (zowel BTW als invoerrechten voor bedragen boven ¤150,-).
Hoe vervelend het ook is, dat de daadwerkelijke leverprijs hoger is door de voorraad(tekorten), heeft het wel een positief effect op de prijzen zodra (eigenlijk nu al) Vega en Zen officieel ook in de prijslijsten verschijnen.

Voor wie nu "een" nieuwe kaart wil, zijn de huidige kaarten (R9 en GT9XX of ouder) al aardig aan het dalen. Ik kan er niet echt een grafiekje of lijstje tegenover zetten, maar ik krijg de indruk dat ik nu voor minder een (last-gen) high end kaart kan kopen dan de jaren ervoor.

Hoe bizar is dat? Een budget/low mid end kaart als de RX480 nieuw, die in sommige gevallen duurder is dan een GTX970,980 of een R9 280,390 gebruikt. Ik kan nu voor het eerst sinds de Radeon X300 uitkwam (ik kocht toen 9700 gebruikt voor de prijs van X300 nieuw) weer een gigantische sprong in prestatie maken.

(hoop dat het een beetje begrijpelijk is: door de nieuwe low en mid end wordt high end opeens zeer betaalbaar)
Ik heb een R9 280x en die draait bijna alles op soms ultra of net een paar tikjes minder @ Full HD. Als je deze 2 hands voor ~125 Euro kan krijgen, dan zit je voorlopig goed. Geen reden op dit moment om voor de RX4xx te gaan. Ik wacht nog even af :)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 oktober 2016 21:11]

R9 280x is wel een stuk minder zuinig (100watt in praktijk) dan de rx 480 en bijgevolg ook stiller, zeker als je hel al enkele jaren bebt. , is 40% minder krachtig, heeft geen DX12 voordeel,5Gb minder geheugen en nog wat codecs.

Voor een upgrade wacht je mss beter nog wat af, maar voor nieuwkoop kies je beter de nieuwere RX-serie.

In Battlefield 1 is wordt een oude 280x gewoon van tafel gespeeld. Zelfs door een rx470. Zie maar eens hoe de gtx1060 het serieus moet afleggen tegen de rx480 in volgend artikel. http://www.tweaktown.com/...12-battlefield/index.html
In het artikel presenteert de 1060 op 1080p uitstekend speelbare waarden op sw DX12. Nieuw zul je inderdaad moeilijke keuzes moeten maken tussen last of nextgen (current bij release). Overigens geldt ook voor de BF1@R9 280X en @GTX770, dat die prima speelbaar zijn.

Niet iedereen zal een net zo oud systeem hebben als ik (S775 P5Q met E5450(S771 mod) en HD4870) voor een upgrade, waardoor ik op meer zaken let, maar als DX12 echt mainstream gaat worden binnen het jaar, is het zelfs verstandiger om te wachten op Vega.

Punt is: upgraders en non-high-spec-gamers kunnen nu veel goedkoper op het niveau van high-end gaming komen, dan eerst. We hebben de mid-end RX480(current) op het niveau van high-end GTX970, R9 390 en 280X/HD7970(last).
Voor een upgrade wacht je mss beter nog wat af, maar voor nieuwkoop kies je beter de nieuwere RX-serie.
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens: (legacy) Ugraders kopen beter nu in afwachting van een complete systeemvernieuwing (S/K Lake of Zen, GTX 10xx of Vega). Nieuwkopers wachten zijn zoals altijd de lul: koop nu RX4xx of wacht op de nieuwste (high-end) DX12 hardwarerelease.

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 24 oktober 2016 16:01]

Blijkbaar verkopen ze gewoon een stuk slechter dan nvidia kaarten.
Dus daarom waren de kwartaal cijfers van AMD's gpu divisie eindelijk weer is goed.

En zijn deze polaris GPU's nog steeds slecht leverbaar.
Het is maar wat je goed noemt. Als je keer op keer verlies maakt ben je inderdaad snel tevreden.
Dat ze verlies maken heeft weinig te maken met de polaris gpu.

ze hebben een contract met global foundries moeten opzeggen wat een eenmalige boete clausule had.

Daarnaast loopt hun CPU afdeling nog steeds bagger.

Gpu had een grote groei net als hun custom afdeling verantwoordelijk voor de huidige console APU's.
Daar komt nog bij dat de eerste versies vaak een slechte koeler hebben en dat je moet wachten op een custom kaart. Ik wil graag een upgrade doen naar een nieuwe pc in december.
En ik weet niet of een 480 8gb in staat is om op een 27" @ 2560x1440 144hz monitor een beetje fatsoenlijke fps kan laten zien met bijv bf1. Ik hoopte eigenlijk dat de 490 met de release van BF1 op de makrt zou komen, maar helaas,

Weet iemand wanneer de 490 uit zal komen, ik kan er bar weinig over vinden op internet. En voordat die goed leverbaar zijn met custom koelers....
Heb je al op YouTube gekeken naar gameplay met jouw hardware specificaties?

Er mag nog wel het een en ander geoptimaliseerd worden. Deftige CPU is ook wel belangrijk.
i7 6700k deftig genoeg?:)
Lijkt me wel! recent model toch?
Op dit moment de nieuwste quad core met hyperthreading.
Miss moet je wat reviews lezen, een 480 kan 1440p makkelijk aan..
Dit is een positief effect van concurrentie voor ons consumenten.. Nu alleen nog genoeg produceren zodat de werkelijke prijzen ook in de buurt liggen van deze adviesprijzen, want zoals het er nu aan toe gaat, vooral in het high-end segment gaat natuurlijk nergens over.. Er is te weinig aanbod voor de vraag dus zijn de prijzen (te) hoog..
gerelateerd aan dit 'prijzen spektakel'... ik zie door de bomen het bos niet meer. ik koop een kaart 'eens in de zoveel jaar' en welke neem je dan? waar let je op? benchmarks vergelijken inderdaad kaarten onderling, maar voor alle kaarten geld dan hetzelfde probleem; ook die kan zelf nergens aan relateren. zijn er benchmarken die met 10 tot 20 redelijk recente games worden getest op resp. Low, Medium, High en Ultra? any advise?
Op zich is het niet zo moeilijk als je je er een klein beetje in verdiept.. Je leest wat reviews en benchmarks van games die je speelt (op de resolutie van je monitor) en koopt vervolgens de snelste videokaart van de nieuwste generatie die je je kan veroorloven.. Dan weet je zeker dat je een kaart hebt die de nieuwste grafische technieken goed ondersteunt, genoeg geheugen heeft en snel genoeg is om weer wat jaren mee te gaan..
Zal wel niet zaligmakend zijn, maar zeker een goed beginpunt:

http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

helpt ook erg goed om kaarten van de vorige generatie met kaarten van de huidige generatie te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 23 oktober 2016 13:58]

Zaligmakend is die tabel zeker niet, eigenlijk klopt er helemaal niks van (in het opvallende voordeel van nvidia). Niet teveel conclusies uit trekken dus, want buiten de enorme voorkeur voor nvidia gaat het ook alleen over prestaties en niet de features die een kaart heeft, zo durven ze een GF9800 GX2 tegenover een R7 360 te zetten, yeah right.
Tom's hardware graphics chart vind ik redelijk goed. En altijd zelf verder kijken en uitzoeken.
Precies:
Met Tom's GPU hierachy chart kun je een beetje bepalen welke upgrade zinvol is en Tom's Best Graphics is een prima leidraad.
Een beetje, want in het GTX1050Ti/1060 RX470/480 segment is het lastig kiezen.
Het is vooral afhankelijk van je budget en wensen (Resolutie? Welke kwaliteit?).

In ieder geval kun je referentiemodellen van de RX480 beter links laten liggen. De after market modellen hebben vaak betere koelers, wat bij de RX480 behoorlijk kan schelen in prestaties, geluidsproductie en mogelijkheid tot overklokken.
GTX1060 presteert op dit moment gemiddeld ietsjes beter dan de RX480, maar het is een beetje afhankelijk van de game en uitvoering van de kaart.
Is niets mis mee met het reference-model van de 480X hoor. Ik heb 'm zelf en als ik game dan is dat met een headset op. :+

Enige wat wel jammer is is dat de VRM's op standaard fan-instellingen vrij heet kunnen worden. Daar zijn ze voor gemaakt, klopt, maar het omliggende ram lijkt niet echt lekker om continue op 80 tot 90 graden te moeten zitten ermee.

480X 4 of 8GB maakt in de praktijk net 1 tot 2 FPS verschil uit, of het de meerprijs waard is weet ik niet. Je zal in ieder geval (ook op hogere resoluties / CF) geen problemen meer hebben.
ik heb liever een Nitro+ RX470 dan een reference RX480.

Even snel(hogere clock maar minder shaders) en een heel stuk stiller
Ik heb voor de zekerheid speciaal een Gigabyte G1 Gaming (8 GB) gekocht. Er zitten twee grote fans op en ik hoor de kaart totaal niet. Liever dat dan het risico lopen dat je een stofzuiger koopt :) - de kaart was hier 335¤, maar ja, Denemarken. Daar is alles minimaal 20% duurder (behalve benzine, bouwhout en 'max factor foundation' (blijkbaar :)))
Iedereen vergeet altijd de prestaties per watt te vermelden en die is in de gehele lijn in het voordeel van NVIDIA.
Denk dat de gemiddelde gamer liever een snelle kaart heeft dan een zuinige. Mooi als het allebei gecombineerd kan worden, maar de meeste gamers zijn meer geïnteresseerd in FPS/¤uro ipv FPS/Watt.

Ik zoek een beetje de gulden middenweg en neig op dit moment meer naar het groene kamp. Maar aangezien 1440p tegenwoordig mijn minimum monitor standaard is, heb ik het liefst GTX1070 prestaties voor een GTX1060 prijs. Misschien als de GTX11xx er is.....

[Reactie gewijzigd door slb op 27 oktober 2016 20:38]