Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

In China is een versie van de AMD Radeon RX 460-videokaart verschenen waarbij alle 1024 streamprocessors van de Polaris 11-chip beschikbaar zijn. Normaal gesproken zijn 128 van deze processors uitgeschakeld.

VideoCardz vond de kaart op de Chinese website van Sapphire. Doordat bij deze versie van de RX460 de volledige Polaris 11-chip beschikbaar is, presteert de videokaart in theorie veertien procent beter dan de standaardversie, waarbij slechts 896 van de 1024 streamprocessors zijn geactiveerd.

De fabrikant die de videokaart produceert is Sapphire. Hij is voorzien van de koeler die de fabrikant ook op de andere versies van de RX 460 monteert. Verder heeft hij 4GB gddr5-ram en draait hij op een kloksnelheid van 1250MHz, wat een kleine overklok is ten opzichte van de boostsnelheid van 1200MHz die de standaardversie heeft.

Vorige maand werd ontdekt dat het mogelijk was om bij sommige versies van de RX 460 een biosupdate te flashen die ervoor zorgt dat alle streamprocessors beschikbaar zijn. Het ging hierbij om enkele kaarten van Asus en Sapphire. Vermoedelijk ging het hierbij om de bios van de nieuwe kaart, die voortijdig was uitgelekt. Het feit dat er ook een biosversie voor de Asus-kaarten beschikbaar was, suggereert dat Asus ook werkt aan een RX 460 waarvan de volledige videochip beschikbaar is.

Omdat de videokaart alleen op de Chinese website van Sapphire te zien is, is het niet zeker of de kaart ook buiten China verkrijgbaar komt. Eerder is er in China een goedkopere versie van de RX 470 geïntroduceerd, genaamd de RX 470D. Ook deze kaart is nooit buiten China verschenen.

Sapphire RX 460 met 1024 streamprocessors

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ondanks dat we aan de tweede generatie videochips bezig zijn die 4k@60fps kunnen ondersteunen, is er nog steeds geen betaalbaar model met HDMI 2 dat makkelijk in een mediacenter is in te bouwen. De meeste recente videokaarten beslaan nog steeds meer dan 1 slot en zeker de Low Profile modellen zijn relatief prijzig en te zwaar voor simpele hevc/h.265 decoding.
Het aanbod single slot videokaarten met een beetje perfomance is schaars, laat staan ook nog eens low profile. Ik heb al jaren een single slot low profile HD7750 in mijn mini-itx Streacom kastje die behoorlijk aan vervanging toe is. De beste vervanging die ik kon vinden is een Radeon Pro WX 4100, gebaseerd op de RX460, maar is best pittig aan de prijs....

[Reactie gewijzigd door Barmania op 17 januari 2017 13:29]

Is dit niet een ideale oplossing? XFX RX 460
Het zal niet meevallen die low-profile te maken, alleen.

Verder wel ideaal voor kleine builds, want single-slot en kort.
Dat is wel de oplossing voor single slot. Maar low profile niet. In dat geval moet er gekeken worden naar riser kabels en zien hoe die in de kast passen.
Neem dan een "PCI-Express PCI-E Extension Cable Riser" daarme kun je hem gewoon plat inbouwen ;)
Precies, ja. Als de kast het aan kan dan is een riser kabel prima. Beetje stoeien hoe je de hdmi en zo aansluit maar die moeten wel makkelijk door de gaten heen kunnen.
De Radeon Pro WX 4100 is wel pittig geprijsd inderdaad, maar dat is met een FirePro/Radeon Pro WX ook wel te verwachten helaas. Als toegift krijg je dan natuurlijk ook nog algemene 10-bit kleurondersteuning en wat langere garantie bij registratie meen ik (10 jaar). Alterantief zijn er wellicht ook nog wat Quadro K1200 kaarten die even compact zijn.

De WX 4100 is naturlijk net als de Sapphirekaart genoemd in het nieuwsbericht een Polaris 11 met 1024 geactiveerde streamprocessoren, dus in die zin was al wel lang 'bewezen' dat dergelijke kaarten kunnen bestaan.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 17 januari 2017 23:56]

Ik vroeg mij nu net hetzelfde af. Dit lijkt mij een leuke GraKa maar zal niet passen in mijn (toekomstige) mini-ITX case. Bestaat er een 1-slot Low-Profile kaart met minimaal HDMI 1.4 (het liefst HDMI 2) met een beetje power ?

-edit-

Kom zelf in de Pricewatch dit kaartje tegen (1 slot, 4k, HDMI 2, maar geen low-profile):

XFX RX-460 P4TFG5
pricewatch: XFX RX-460P4TFG5

[Reactie gewijzigd door Neus op 17 januari 2017 13:22]

Ja kan ook gewoon een compacte kast nemen die geen low-profile vereist, zoals de Node 202.

Voordeel is dat je dan helemaal niet meer vast zit aan zeer ongebruikelijke afmetingen. Want je vereiste (low profile en 'een beetje power') zitten elkaar echt behoorlijk in de weg.

[Reactie gewijzigd door kiang op 17 januari 2017 14:08]

lijkt me ook meer gpu'tje voor gamen/media-bewerken - dan voor je mediacenter :+
De 1-slot Low Profile-kaarten worden sowieso amper verkocht, omdat vrijwel iedere CPU die nu verkocht wordt een GPU heeft ingebakken. Volgens mij support de 5000-serie van Intel al HDMI 2.0, toch?
Sowieso is de markt voor HTPC's grotendeels vervangen door de goedkope Android-kastjes die voor vijf tientjes een complete ervaring neerzetten.

Misschien dat AMD's Zen het verschil gaat maken.

[Reactie gewijzigd door Richh op 17 januari 2017 13:24]

Dat soort kaartjes maken ze volgens mij niet meer omdat er haast geen markt voor is doordat moderne processors al een GPU hebben die in dit soort taken kan voorzien.

Vroeger had je nog de low-end en low-power kaartjes die zo'n 20 tot 50 watt verbruikte en vaak nog passief gekoeld waren die voor normaal pc gebruik met een filmpje kijken voldoende waren, maar dat soort kaartjes heb je nu eigenlijk niet meer, omdat de processors van tegenwoordig al een GPU hebben die in dit segment valt.
Ik heb pas mijn oude geforce 9400gt vervangen en wilde ook zo'n videokaartje als jij beschrijf, moderne huidige generatie GPU, laag verbruik en passieve koeling, maar ben uiteindelijk op een geforce 710 uitgekomen omdat wat ik eigenlijk wilde niet beschikbaar was. Maar de geforce 700 serie ondersteund helaas geen hardwarematige h.265 codec.
Ik had graag een geforce 1010 of gelijkwaardige AMD gehad, maar die maken ze niet meer. :)
Kijk eens naar een Intel NUC. Complete PC vanaf ¤200 (meer voor krachtiger model natuurlijk), maar hebben allemaal HDMI 2.0 met HDCP 2.2 en kunnen HEVC en VP9 decoderen (en 4k en 10-bit content).
Is niet een 1-slot.
Deze komt redelijk in de buurt met 1 slot, al neemt de koeler wel 2 slots in beslag:
pricewatch: Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC

Er is wel een kleine variant van AMD met HDMI 2.0b voor slechts 119 piek: pricewatch: XFX RX-460P2TFG5

Het is vooral wachten op moederborden + CPUs die HDMI 2.0 ondersteunen. De moederborden met onboard HDMI 2.0 aansluiting voor 4K@60 content afspelen beginnen nu langzaamaan in de pricewatch te verschijnen. Door een losse GPU achterwegen te laten bespaar je geld, verbruik en ruimte; allemaal zeer wenselijk bij een ITX HTPC.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 17 januari 2017 13:33]

Volgens mij gaan die ook niet komen, zowel AMD als Nvidia hebben niet een dergelijke chip in de planning staan voor zover bekend.
Sowieso zijn de marges op die producten klein (lage verkoopprijs) en bovendien is de afzetmarkt klein (veel Intel-processors hebben een interne GPU die 4K/60 uit kan poepen en de mediacenter-bezitters kiezen steeds vaker voor een ARM-gebaseerde Kodi oplossing van vijf tientjes).
Dus low profile, en 1 slot? Dat is wel lastig :P Dacht dat hij 1 van de 2 (low profile, of 1 slot) bedoelde
koop u laatste generatie AMD APU... heb je geen graka nodig
Die situatie is op dit moment behoorlijk jammer. Op dit moment heb je de volgende keuzes:
  • RX460 of GTX1050 inbouwen: deze zijn meestal te groot/duur/power hungry voor htpc-doeleinden
  • AMD Bristol Ridge apu: deze is niet echt los verkrijgbaar op de Nederlandse markt, noodzaakt vervanging van je huidige mobo en proc, en ondersteunt geen 10-bit HEVC decoding (o.a. Netflix gebruikt dit).
  • Intel Kaby Lake: ondersteunt alle features en heeft relatief stroomverbruik, maar hiervoor dien je een high-end en duur Z270 moederbord te hebben voordat je HDMI 2.0 hebt (correct me if wrong)
  • Intel Apollo Lake: is low power, ondersteunt 10-bit HEVC, is low power, en een standaard-pc. Verbindt je wel aan een cpu met relatief weinig processorkracht.
Dit terwijl er best veel Android tv-boxjes op de markt zijn met een SOC die zonder veel problemen 10-bit HEVC kan decoden, zoals nieuwere SoCs van Amlogic. PC-componenten lopen hier - buiten Intels recente Apollo Lake - echt achter.

Ik wacht zelf even tot AMD Raven Ridge uitkomt voor ik upgrades ga kopen. Deze hebben een gpu op basis van de nieuwe Vega-architectuur, en moeten (volgens geruchten) samen met HBM2 minstens net zo snel presteren als deze RX460. Kun je ook behoorlijk op gamen dus als je op 1080p blijft! Maar dat alles dan wel in een geintegreerd pakketje met de apu in een tdp van 65W.

Maar ja, die komt pas 'in de tweede helft van het jaar'.

Update: Apollo Lake was ik vergeten. Dat is misschien wel de beste optie.

[Reactie gewijzigd door DCK op 17 januari 2017 15:22]

Ik reageer hier even op alle suggesties. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik zal uitleggen waarom er niet echt een oplossing is voor mijn situatie. Ik gebruik nog een Technisat Combostar HD CI TV-kaart op mijn huidige mediacentertje die ik aansluit via usb. Het voordeel is dat ik mijn DVB-C signaal extern kan opslaan in een formaat dat ik op al mijn apparatuur kan afspelen. Ondanks dat Ziggo CI+ heeft ingevoerd op alle door haar ondersteunde apparatuur, werkt mijn CI-Alphacrypt nog altijd op mijn abonnement en kan ik mijn opnames overal bekijken. Deze TV-kaart heeft ondersteuning voor Linux en Windows maar niet voor Android. Hij is derhalve aangesloten op een ASUS S1 kastje waar ik de wifi/bt mini pci-e adapter heb vervangen voor een Broadcom H.264 decoder.

Op zich was mijn oplossing al vrij uniek en misschien een beetje ouderwets met alle streaming oplossingen van tegenwoordig maar een mediacenter vervangt een DVB-decoder zo perfect in mijn geval dat ik daar eigenlijk niet van af wil. Nu gaat Ziggo binnenkort ook UHD uitzenden en zou ik ook graag UHD-discs afspelen op een nieuw mediacenter. Hiervoor had ik een oude server in gedachten met een 35W socket 1155 Xeon op een Z77 ITX-bordje met daarbij de LG BDXL brander die met de juiste software UHD-discs kan afspelen. Het Moederbord heeft een PCI 3.0 aansluiting en derhalve zou een simpel kaartje dat 4k@60fps een goede oplossing zijn voor die basisconfiguratie. HEVC/H.265 decoding zou evt. nog wel door de cpu kunnen worden gedaan.
Maar die videokaarten zijn er dus niet en als ik de hoofdlijn uit de reacties haal, concludeer ik dat die er ook niet komen.

Zoals jullie al lezen, ben ik een beetje een prutser ;) Ik hou niet zo van standaard oplossingen en kies liever iets dat wat meer moeite en geld kost maar waar ik dan ook meer vrijheid mee krijg. De Node 202 die Klang voorstelt hierboven komt nog het meest in mijn oplossingsrichting. Alleen zal ik een versie moeten vinden die een blu ray brander kan behuizen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Ik heb mijn antwoord geupdate met Apollo Lake van Intel. Kijk even of de daar voor beschikbare oplossingen (bijv. Asrock J3455-ITX J3455M) voldoen aan je vereisten qua processorkracht en beschikbare aansluitingen. Weet niet of de PCI-e aansluiting op deze bordjes voldoende is voor je capture-kaart. J3455M heeft een PCI-Ex 16x aansluiting.

[Reactie gewijzigd door DCK op 17 januari 2017 15:50]

Wederom bedankt.

Ik heb de apollo lake oplossing inderdaad al eens bekeken. De TV-kaart werkt via USB dus dat is geen probleem. Je zou dan voor 30 euro meer evt. de J4205 kunnen nemen maar raar of niet: die ondersteunt geen HD-audio via HDMI, las ik in de review. |:( Dan zal dat voor die J3455 ook gelden, vrees ik.

pricewatch: ASRock J4205-ITX

Al met al, denk ik, dat op dit moment Een Cooler master mini 210 met een GTX 1050 LP kaart, de beste en voordelige oplossing is. De Kast bevat een voeding, LP-kaartmogelijkheden en een Optische bay. Met de Blu Ray speler ben ik dan ca 300 euro aan hardware kwijt. Maar de decoding kan dan volledig op de GPU draaien en je hebt upgrademogelijkheden.

Maar al met al zie ik steeds minder opties op de markt verschijnen voor 'custom builds' en ook worden de weinige mogelijkheden die er zijn, duurder. Daarmee wordt het ware prutsen of 'tweaken' steeds minder mogelijk. De out of the box oplossingen zonder veel mogelijkheden, daar zullen we het mee moeten doen in de toekomst.
Ik gebruik al een TV-servertje in de meterkast. Vroeger mediaportal onder windows, maar tegenwoordig al jaren Tvheadend.
Als frontend gebruik ik Kodi(beneden een Shield TV - beste aankoop ooit -, boven m'n "oude" HTPC, en dan nog op wat telefoons en tablets) met de bijbehorende TVR plugin.

Het uit elkaar halen van de front end backend heeft behoorlijke voordelen. Met name een minder complexe situatie, zowel je front als backend hoeft dan niet meer aan alle eisen te voldoen(in één apparaat). Misschien wat om eens over na te denken.
Ook weer bedankt voor je suggestie.

Kodi ondersteund vanaf de komende versie HEVC/H.265. Ik heb een Sony UHD Smart TV met google android tv waarop ik Kodi heb staan.
pricewatch: Sony Bravia KD-49X8307C Zilver

Het vraagt alleen nog al wat rekenkracht om een realtime RAW UHD signaal te decoderen en eerlijk gezegd denk ik niet dat de soc in die TV dat gaat trekken. Mijn inschatting is dat je altijd een redelijk krachtige machine moet hebben om UHD realtime te decoderen. En wanneer je dan toch zo'n krachtig mediacenter hebt staan, kun je net zo goed je backend op dezelfde machine hebben staan.

Je zegt wel dat het minder complex is maar in jouw oplossing heb ik nog steeds een videokaart of ingebouwde gpu nodig die UHD op 60Hz aan de tv geeft via HDMI 2 en moet ik 2 machines neerzetten. Op mijn oude ASUS S1 pricewatch: Asus S1-AT5NM10E met CrystalHD chip, heb ik een tijdje OpenELEC gedraaid. Het nadeel was dat ik mijn opnames in deelbestanden van 2GB kreeg en dat het zeker niet vlekkeloos werkte. Ik gebruikte VDR nadat TVHeadend er te vaak gewoon mee stopte. Toen Kodi vanaf versie 15 de CrystalHD ondersteuning liet vallen, ging dat echter niet meer.

Maar ik ga eerst eens testen of jouw oplossing kan werken met de soc op die tv. Ik weet niet of bijv. youtube dezelfde RAW 4K stream naar de tv stuurt. Dan moet ik de huidige mediacenter RAW UHD signaal naar de tv laten streamen en de soc op de TV dat laten decoderen. Als dat werkt zou het de ideale oplossing zijn, inderdaad. Maar dat moet dan dus werken met de hardware die ik al heb staan want anders heb ik nog steeds die UHD videokaart nodig.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met een RAW UHD signaal. Je hebt normaal altijd te maken met een codec. Zowel TV uitzendingen als content op disks is ge-encode(x264, x265 enz). Sowieso word er nog geen 4k gebroadcast, maar als dat wel zou gebeuren is dat ook niet echt een issue want het idee blijft hetzelfde.

Je TV server doet daar sowieso helemaal niets(dat lieg ik: vrij weinig, want hij moet het wel juist wegschrijven dus moet hij er wel "iets" van weten) mee. Het enige wat hij hoeft te doen is de eventuele ge-encrypte stream te decrypten en daarna de alleen ge-encode(bedoel ik mee: video codec) data voor korte(timeshifting - live stream naar backend) of lange termijn(recording om later terug te kijken) op te nemen(wegschrijven naar disk). Dit is meer disk en latency intensief dan CPU intensief. GPU is hiervoor niet nodig, ik doe het zelf in een Virtuele machine. Als de content ge-encrypt is, is het decrypten natuurlijk wel CPU intensiever, maar nog steeds geld dat de backend/TV server nog steeds niets hoeft te doen met de video codec.

Je backend moet natuurlijk in staat zijn om de gebruikte codec live te decoden.
Maar als dat hardwarematig geaccelereerd wordt is ook dat niet GPU/CPU intensief(codecs worden met een specifiek stukje hardware gedecode, je GPU hoeft daar niet voor te werken).

En het kost als je het goed doet geen rekenkracht om dat de decoderen, b.v. een Shield TV slikt alles met SPMC.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 18 januari 2017 09:37]

Je hebt geen videokaart nodig. Je kan een Kaby Lake processor pakken met een nieuw moederbord. Ik moet wel zeggen dat de meeste borden gebaseerd op de 200 serie chipsets nog een HDMI 1.4 connector hebben, die maar tot 24Hz ondersteunen, maar er zijn er al wel met HDMI 2.0 connector.
Je hebt een GeForce GTX 1050 Ti Low Profile, hij is wel dual slot, maar dat hoort bij een redelijke mediacenter geen probleem te wezen, ik heb een mini media-PC die kleiner is dan een Xbox One en daar past hij in.

Deze kaart bedoel ik pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP

Ik heb de GeForce GTX 950, die precies het zelfde er uit ziet en is qwa grote, pricewatch: KFA2 GeForce GTX 950 2GB OC LP

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 januari 2017 14:31]

De mobiele variant van de op Polaris gebaseerde GPU (Radeon Pro 460), beschikt ook over 1024 steam processors. Deze GPU zit in de nieuwe Macbook Pro.

[Reactie gewijzigd door dbzokphp op 17 januari 2017 13:44]

Die was er al, je moest het alleen ff aanzetten:
http://overclocking.guide...g-1024-stream-processors/

Edit: ik had idd alleen de titel gelezen :)

[Reactie gewijzigd door GebruikerY op 17 januari 2017 13:15]

voor alle geïnteresseerde hier een post van hardware.info.
https://nl.hardware.info/...hip-op-de-gevoelige-plaat
Asus zal de volledige chip hardware matig ondersteunen.
Ik ben benuwd wat prijstechnisch deze chip gaat doen met andere woorden hoe duur of goedkoop zal hij worden ten opzichte van verwante videokaarten.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 17 januari 2017 13:31]

Prima kaart voor wie niet te veel wil betalen, 95% van de games op min. 60 fps at full hd.
Leuke kaart, al zou ik eerder kiezen voor de 1050GTX van Nvidia al is deze wel duurder.
Maar zou deze met de nieuwste optimalisaties niet ongeveer even goed presteren voor een mogelijk lagere prijs gecombineerd met lagere prijs en extra opties monitoren met freesync tov monitoren met g-sync? Ik zou eerder deze kopen, zeker voor gamen gecombineerd met freesync!
Ik heb zelf momenteel ook AMD, maar vind die drivers gewoon wat minder. Volgende keer ga ik voor Nvidia.
Volgende keer kan nog best interessant worden nu vega eraan komt. Ben ten eerste benieuwd of vega kan concurreren met een titan xp/1080 ti of alleen met gtx1080 en lager en ten tweede hoe nvidia hier op gaat reageren! Verder wordt g-sync langzaam populairder en wat goedkoper, dus moet amd wel gaan concurreren qua prijs en prestaties! Persoonlijk wil ik voor vega gaan, omdat de markt in het high-end gpu segment nog volledig in handen is van nvidia, en wat concurrentie voor iedereen, ook nvidia, zou moeten bevoordelen.
Raar dat ze hem dan ook weer RX460 noemen. Je zou toch wel iets van een naamverandering verwachten zodat het verschil duidelijk is. Misschien dat ze de RX465 nog vrij houden voor een nog iets nieuwere versie.

Er is namelijk ook een RX480 voor laptops die +- de specs van de desktop kaart heeft alleen dan een TDP van 35 watt heeft. Wellicht gaat het hier om een iets wat nieuwere stepping van de huidige Polaris chips als die naar de desktop kaarten komen kunnen die ook wat zuiniger worden en of hoger geclockt worden. Dan zou je de RX485 naam wel kunnen gebruiken.

Maar ze zouden die ook kunnen gebruiken voor een rebrand serie zodra Vega uit komt. Mochten ze Vega in de RX5xx range stoppen.

Zo weer genoeg gespeculeerd :)
Hoe zit het met het stroomverbruik van de 'rx460+' ? Deze zal ook omhoog gaan tov de normale rx460 ? Krijg je dan niet hetzelfde als met de RX480 in het begin dat er teveel uit pci-e slot getrokken wordt of heeft deze nog wat ruimte over?
De 4gb kaarten, en een aantal 2gb kaarten zoals de Nitro van Sapphire gebruiken extra 6pin voeding.

Vraag me af of het ook goed mogelijk is om de streamprocessors te unlocken met een 2gb versie zonder extra voeding.
Ah ik zag ergens in specs 150 watt voor de normale staan...dat is dus 75 watt ... dan zal idd de rx460+ met een 6 pins aansluiting geen problemen hebben
Houdt dit in dat je, indien je in het bezit bent van een "Europese versie" van deze kaart ( met officieel 896 streamprocessors), de bios in de toekomst mag flashen met behoud van driver updates? Ik las dat na het flashen ReLive problemen gaf.