Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 202 reacties

Nvidia lost de problemen met de GTX 1080 Founders Edition-ventilatoren op in de eerstvolgende driver-update. Wanneer die uitkomt is niet bekend, maar dit gaat in ieder geval snel genoeg gebeuren dat Nvidia een hotfix niet nodig acht.

Manuel Guzman van de afdeling kwaliteitscontrole van Nvidia maakt het nieuws bekend op het forum van het bedrijf. Tot dusver is de fix met succes door de interne testprocedure van het bedrijf heen gekomen en Guzman heeft dan ook gesteld dat de eerstvolgende driver deze mee zal krijgen. Gebruikers die overwegen om hun kaarten terug te sturen vanwege het probleem hoeven dit straks dus mogelijk niet meer te doen. Details over de aard van het probleem maakt Nvidia niet bekend. Ook de releasedatum van de driver wordt niet genoemd; Guzman houdt het simpelweg op 'binnenkort'.

In de afgelopen week kwamen klachten naar voren dat de ventilator van de GTX 1080 Founders Edition op willekeurige momenten in games op een zeer hoog toerental zou draaien. Daarbij maakt de ventilator veel geluid. Het constant toe- en afnemen van de snelheid van de fan stond los van de temperatuur van de kaart en werd omschreven als een vervelend, hard geluid dat doet denken aan 'een golvende oceaan', aldus een gebruiker. Een aangepast profiel voor de ventilator instellen, helpt niet.

Grafische weergave van de schommelende ventilatorsnelheid en het gebrek aan een verband met de temperatuur
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (202)

De problemen worden altijd wat erger gebracht dan ze daadwerkelijk zijn.
De GTX970 werd ook helemaal afgebrand terwijl dit toch een prima kaart is, heb er nog dagelijks plezier van!
Nvidia geeft nu, met de GTX1080, zelf ook aan dat het probleem niet zo ernstig is dat er direct een hotfix voor uitgebracht dient te worden.
De GTX 970 is anders wel nog steeds de best verkopende GPU in jaren geweest, de kritieken hebben daar niet veel invloed op gehad.

Tegelijkertijd is de GTX 970 een waardeloze kaart geworden om door te verkopen nu, want de performance is met de tijd echt wel ingezakt ten opzichte van gelijk geprijsde concurrentie en in een specifiek aantal games/engines heeft de asymmetrische bus ook echt wel een nadelig effect op frame times. Met name als je er twee in SLI gaat zetten, wat juist nu, met de release van nieuwe kaarten, natuurlijk bij mensen in het vizier gaat komen - mijn advies: doe het dus niet.

Feit blijft gewoon dat het een minder 'netjes' kapotgemaakte GPU is en dat voorgangers met asymmetrisch geheugen dat veel netter deden qua verdeling van de bandwidth over de shader modules. Maar ook die voorgangers vonden het niet fijn om in SLI te draaien, dat heb ik live meegemaakt met 2x GTX 660 en het was een bekend gegeven dat de 660ti zelfs met een enkele kaart al tegen een VRAM bottleneck aan zat te hikken.

Kortom, de problemen zijn er wel degelijk, en ze gaan pas nu om de hoek komen kijken, nu de GTX 970 hard aan het werk moet voor die 60 fps. Leuke kaart, maar nul komma nul future proof. Wat dat betreft staat de GTX 1070 er honderd keer beter voor, het is een mooi opgeknipte GPU met volledige pipeline per SMX en zonder asymmetrische bus.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juni 2016 15:02]

Mijn kaartjes draaien juist prima in SLI ook al zijn ze kapotgemaakte chips
ik vind de 1070 ook een erg aantrekkelijke kaart en denk dat die goed zal passen bij mn 1440P display, ik denk echter wel dat de kloof weer groot gaat zijn (net als 970 --> 1070) vanwege de upgrade naar HBM2 die er dan op zit.

ik ben alsnog van plan om de 1070 te kopen maar ik ga ervan uit dat de volgende stap ook weer groot word. Ik vertrouw er alleen op dat nvidia NOG een generatie nodig heeft om op 4K te komen, en dan geen 4K promotie crap zoals nu waarbij de 1080 alsnog onder de 60 duikt, misschien kan ik beter zeggen dat hij nauwelijks boven de 60 uitkomt...
Volgende upgrade na de 1070 moet wat mij betreft 4K 90-120 FPS aan kunnen.

en wie weet heeft AMD tegen die tijd wat meer game-devs mee op het gebied om async compute waardoor dat merk weer mijn aandacht gaat krijgen, we zullen het zien.
By the way hier nog even een interessant (opinie???) stukje over AMD vs. Nvidia:
https://www.youtube.com/watch?v=aSYBO1BrB1I

Ik moet zeggen dat ik toch wel erg aan het twijfelen ben of ik nog wel een Nvidia kaart moet gaan kopen, zie het best gebeuren dat dadelijk wanneer 'echte DX12/Vulkan kaarten uitkomen AMD veel beter uit de bus gaat komen.

OT: Raar dat zulke fan problemen uberhaupt kunnen ontstaan.. je zou toch denken dat er wel wat quality control over die kaarten heen is gegaan.. of gaat het hier om een specifieke groep gebruikers met een specifieke hardware/software opstelling waardoor dit probleem optreed?
By the way hier nog even een interessant (opinie???) stukje over AMD vs. Nvidia:
https://www.youtube.com/watch?v=aSYBO1BrB1I
Gezien zijn andere video's is het duidelijk iemand die AMD verkiest boven nVidia, en doet dat met argumenten die er compleet niet toe doen of gewoonweg onwaar zijn. Ik zou de video dus ook nogal met een grote korrel zout nemen.
zie het best gebeuren dat dadelijk wanneer 'echte DX12/Vulkan kaarten uitkomen AMD veel beter uit de bus gaat komen.
Waarom dan precies? Omdat de beste man aankondigt dat AMD heeft gezorgd voor DX12 (compleet onwaar)? Of omdat Vulcan losjes is gebaseerd op de Mantle API (compleet irrelevant, het is een cross platform API en nVidia levert ook Vulcan drivers, zoals ze onlangs lieten zien in hun Doom demo)? Of is het omdat developers zogenaamd voor AMD gaan optimaliseren bij de volgende generatie van consoles, dus dus 1. niet terzake doet voor je beslissing voor de GPU die je op korte termijn wilt aanschaffen, en 2. ronduit onwaar is. Of omdat 80% van zijn verhaal wel interessant klinkt maar eigenlijk weinig met de kern te maken heeft?

Als point in case gebruikt hij dan Quantum Break, wat dan niet goed zou draaien op nVidia hardware wegens gebrek aan async compute. De reden waarom dit een slecht voorbeeld is, is omdat het gewoon een ontzettend brakke gerushte port is, die tŠl van problemen kent, en heus niet louter async compute. Die overigens op Pascal een heel stuk beter werkt dan op Maxwell.

Welke kaart voor jou interessant is? Ik zou zeggen: wacht gewoon de benchmarks af en zoek de kaart die het beste is in jouw pricerange. Maar ga iig niet af op dit oeverloze gewauwel van een duidelijke AMD zealot.

[.edit: typos]

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 juni 2016 10:00]

goede keuze van bron, cheers :P
ik support die gast af en toe via paypal
Je mag ook geld naar mij overmaken, ik doe er wel wat nuttigs mee... Een youtuber moet je per definitie nooit serieus nemen, want de drempel is laag en iedereen wil clicks en views boven alles. Die fout maakte Ayporos en .oisyn zet hem heel netjes op zijn plaats. Alles wat die gast in het filmpje roept heeft geen enkele waarde.

Er is maar een heel klein percentage Youtubers die inhoudelijk iets te melden heeft. Zo klein dat het de moeite van het zoeken eigenlijk bijna niet waard is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juni 2016 09:43]

ik vind adored het meest onpartijdig overkomen, dat alleen is al meer dan je bij 90% van de tech youtubers terug kan vinden.
daarnaast vind ik zn voorspellingen ook wel mooi, 1080 performance heeft hij maanden terug al juist geschat.
Een paar euro per maand kan ik wel missen en als dat hem onpartijdig kan houden vind ik t prima.

vind die referentie naar ayporos en .oisyn wel interessant trouwens, kun je misschien iets linken? Is dat trouwens de .oisyn die ik ook wel eens op wccftech zie posten?

[Reactie gewijzigd door Kenpachi1337 op 6 juni 2016 15:18]

De 1070 zover nu bekend is gebruikt GDDR5, geen GDDR5X en geen HBM2
weet ik, maar de pascal generatie gaat nog wel een broertje krijgen met HBM2, voor AMD gaat de naam van de kaart met HBM2 'Vega' zijn.
1070 heeft 8GB GDDR5.
Die HBM2 is er niet voor 2017 voor consumers.
Ah oke,
"ik vind de 1070 ook een erg aantrekkelijke kaart en denk dat die goed zal passen bij mn 1440P display, ik denk echter wel dat de kloof weer groot gaat zijn (net als 970 --> 1070) vanwege de upgrade naar HBM2 die er dan op zit."

Leest alsof je denkt dat de 1070 gebruikt maakt van HBM2. Miscommunicatie.
ik zie wat je bedoeld ja, mijn fout :P
Ik denk de reden dat de GTX970 zo populair was succesvolle marketing en product planning is van NVIDIA i.c.m. late introductie van AMD's 300 serie. M.i. is de GTX960 al helemaal niet future proof, met name als je vanaf een HD7800 kaart komt. Ik had zelf namelijk een HD7850 2GB (3 jaar terug ~250 euro). Een GTX960 2GB kost 210 euro, met slechts ~30% meer fps. Het is erg vreemd om dan opnieuw 200 euro af te schrijven voor een kaart die feitelijk marginaal beter presteert.

De HD7850 kon nu (2015) nog leuk meekomen op 1080p low-medium; maar ik verwacht zelf over een jaartje of 1-2 dat het echt anders zou zijn. De keuze voor mij om naar de 970 door te gaan was toen vrij snel gemaakt. Voor mij voelde het als 200 euro in potentieel 1 jaar afschrijven voor een GTX960, of 350 euro in potentieel 3 jaar.
En eindelijk van de brakke AMD drivers af (op Ubuntu was het echt om te huilen ;( ). Ik denk dat menig NVIDIA fanboy dit als argument zal aandragen om geen AMD kaart te kopen.

Het is ook opmerkelijk eigenlijk dat de GPU line-up niet echt een sweetspot "fps per buck" had. Tussen de GTX960 en GTX970 zat een vrij groot gat en sinds de launch van de GTX960 werd al gespeculeerd of er een Ti variant zou komen om dat te dichten. Het lijkt er op dat die dus niet meer komt aangezien we al in de duizend serie zitten. M.i. had NVIDIA lange tijd de markt ook in handen omdat AMD erg lang uitbleef met hun 300 serie.

Voor de rest ben ik het met je eens. SLI draait niet erg fraai (NVIDIA raad het nu al zelfs af meen ik te herinneren), en waarschijnlijk is inderdaad een GTX970 voor 1440p gaming nu al niet meer een fijne keus.
De 300 is niks meer dan een rebranding / optimalisatie van de 200 en zelfs 7xxx serie in het geval van de 270/370.
Niet tevergeten de 280x ook dat is een rebranded geval van de 79xx series.
200 e afschrijven op een Gtx 960 das knap. Wanneer heeft die 300 euro gekost? Verkoop je nog makkelijk voor 100 euro plus, dus 200 zul je er niet op afschrijven.
100 euro voor een 2dehands 960? Wat een pure afzetterij... Kan je toch beter even doorsparen en een gpu kopen die EN nieuw is EN presteert...
Dayum! Dit is nog eens een display van kennis!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
290x IS futureproof ooit op de kop geslagen voor 200 euro.. nog steeds heer en meester in 1080p.. dikke shaders.. dik geheugen.. geen FRATSEn geen neppe 500 mbs geen huilie huil met 256bitje aka microlaggerin ;). Een van de redenen dat ik NOOIT meer nvidia koop ben helemaal klaar met die zwendel van ze

[Reactie gewijzigd door A87 op 4 juni 2016 22:17]

Nou heb ook 2 x660 gtx in sli staan (echte "founders editions" ;) en ben er echt tevreden mee, zal deze generatie ook mooi overslaan, ik wacht wel op hbm2 en vega, kijk dan wel weer..
Als de GTX970 waardeloos is om door te verkopen betekent dat dat het juist een goede aankoop is voor kopers (tweedehands)?
Future proof? Jij wil 1 keer een kaart kopen en die blijven gebruiken totdat de fan lagers versleten zijn ofzo? Hop hop, upgraden. De 1070 moet ook verkocht worden. Geld moet rollen. Geen enkele videokaart is future proof. Het beste wat je kan doen is diegene kopen met het meeste bang for buck. En toevallig was de 970 dat.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 juni 2016 16:05]

Dat is als consument het grootste onzin argument wat ik ooit heb gehoord ;). Je wilt graag dat je spullen niet lang meegaan zodat je een nieuw product kan kopen?

Neen, dan heb ik toch liever de concurrent waarbij de prestaties tijdens het verstrijken van de tijd verbeteren en ik minder snel op een nieuwe koop over hoef te gaan en dus als consument beter uit ben, immers ik geef minder geld uit en kan dit bijvoorbeeld besteden in een goede investering aan alcohol :+ .
Zeker geen onzin, dat noemen ze vooruitgang. Een nieuwe serie videokaarten betekent meer performance, hogere resolutie, nieuwe features meer FPS, betere en mooiere games, VR enz. Stilstand is achteruitgang. Het is geen spijkerbroek, die mogen van mij wel wat langer meegaan. Als we jouw principe hanteren dat kunnen we net zo goed een Xbox 360 kopen en die 10 jaar lang gebruiken...

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 5 juni 2016 01:42]

Wat een verbazingwekkende hoeveelheid onzin weet je in zo een rap tempo aaneen te schakelen ;(

Also, de xbox 360 heeft bijna 10 jaar gedraaid.
Also, de xbox 360 heeft bijna 10 jaar gedraaid.
Dat was er in de laatste jaren van zijn leven ook echt wel aan af te zien... die generatie consoles hebben ze veel te lang aangehouden.

Bovendien heb ik nog nooit een xbox gezien die daadwerkelijk 10 jaar oud is geworden. Dat platform is 10 jaar oud maar een naaste van me, wie een redelijk fanatieke console gamer is, heeft er zeker wel 3 of 4 nieuwe units gehad over dat tijdsbestek. Als het er geen 5 zijn. Dat lijkt vrij sterk op de frequentie waarmee ik gemiddeld genomen een videokaart vervang.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 6 juni 2016 10:31]

xpepytonkietje toch, het lijkt er echt op dat je geen flauw benul het waar je 't over hebt. 8)7
Jij hebt zeker een geldboompje in de tuin en kent iemand die op duurzame wijze de grondstoffen schept die nodig zijn voor de productie van zo'n kaart.
Fijn voor jou. zulk soort mensen zijn er ook nodig om de economie te spekken. Maar dat wil niet zeggen dat het gros er ook zo over denkt. De meeste laten makkelijk 2 a 3 generaties liggen. Genoeg die nu nog met een 660 spelen.
Een 660? Kan ook prima, minder hoge settings, lagere resolutie, minder fps. Allemaal zaken die mij niet aanstaan. Je moet iets overhebben voor je hobbie. Die 500-750§ elke anderhalf jaar vind ik niks voor een videokaart. Ik beweer ook nergens dat het gros er zo over moet denken. Feit is dat de ontwikkelingen in GPU land nu eenmaal snel gaan. Future proof GPU's bestaan daarom niet. En das een goeie zaak. Levert alleen maar mooiere games op.
660 is maar 2 generaties, voor de duidelijkheid, de 8** serie is overgeslagen, die was alleen voor laptops
future proof... mijn oude gtx285 doet nog steeds trouw dienst...maar eens kijken of de 1070 de vervanger wordt of wellicht nog een generatie verder :)
Als je geen behoefte hebt aan max settings en een 4k resolutie dan kun je met oude kaarten best goed uit de voeten.

Laatste jaar archeage gespeeld op normal settings met shaduwen uit en Left for Dead 2 gaat ook soepeltjes.
Ik trek af en toe Crysis en Far Cry 1 en 2 nog wel eens uit de kast voor een play through.
Nieuw en tweede hans moet je natuurlijk niet met elkaar vergelijken... tweedehans is prijstechnisch per definitie aantrekkelijker, zo niet doe je het fout, maar daar heeft lang niet iedereen zin in. Zeker niet als je het hebt over meerdere honderden euro's en eventueel afwezigheid van dingen als garantie.
Sorry, ik doe niks met dollars.
De 970 was zeker een prima kaart, maar daar ging die discussie dan ook helemaal niet over. Het ging em over het feit dat je bedrogen werd. Lijkt me toch net iets anders :)

edit 1: typo

[Reactie gewijzigd door white modder op 4 juni 2016 19:36]

Vind ik raar dan, dat mensen een kaart niet willen omdat de fabrikant liegt.
Kan die kaart niks aan doen.
Maar ze willen wel een andere kaart, van diezelfde fabrikant.

Gaat het dan over bedrog, of over prestaties?
Als het over bedrog gaat zou je, in mijn ogen, heel Nvidia links moeten laten liggen.

Maar goed, verder ontopic ;)
Alle grote bedrijven/merken liegen en bedriegen, laten we er niet omheen draaien. We willen het alleen niet weten, en als het dan toch aan het licht komt, schreeuwen we moord en brand en dat doen we in de eerste plaats omdat we gewezen worden op onze eigen naiviteit en hypocrisie.

Leuk voorbeeld is het schandaal dat nu speelt rondom de VW motoren enzo. We procederen mee om er wat geld op terug te krijgen, om vervolgens weer doodleuk opnieuw een Volkswagen te kopen. O-)

Bottom line, we doen precies hetzelfde - het onderste uit de kan halen als het om geld gaat. Hele volksstammen konden hun 'bezwaar met Nvidia's GTX 970 leugen' prima opzij zetten om toch de kaart te kopen met een van de beste perf/dollar van de afgelopen jaren :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juni 2016 15:08]

Ik denk dat er een paar asterisken bij jou betoog horen, maar bottom line is inderdaad, mensen zijn vaak slecht om hun principes aan te houden, zolang het ze niet tijdens dagelijks gebruik schaad verwerpt een groot aantal hun principes zonder schroom.

Bij Volkswagen komt het puur omdat het plat gezegd niemand het percentage meer of minder milieu vervuiling echt bout.( is natuurlijk wel helemaal hot, om je als milieu bewust te profileren).

En bij de 970 komt het omdat waarschijnlijk ruw geschat 95% van de mensen nog niet de 3.5gb grens hebben overschreden. Alleen de mensen die boven de 1440p gamen of zwaar modden hebben daar praktisch last gehad. Het komend jaar zal dit toenemen en zal je ongetwijfeld nog een shitstorm krijgen over de 3.5gb kwestie. Plus duopoly van amd en nvidia zorgt ervoor dat mensen weinig keus hebben qua fabrikanten.
Het komend jaar zal dit toenemen en zal je ongetwijfeld nog een shitstorm krijgen over de 3.5gb kwestie.
Hierin zou je heel goed gelijk kunnen hebben. Mijn 970 heb ik moeten kiezen toen het enige andere alternatief (980) 4k sowieso niet ging trekken. De Ti kaarten moesten toen nog komen. Mijn keuze om toen nog geen hoge resolutie monitor te kopen was een bewuste.

De 1920x1200 resolutie die ik nu heb is goed in balans met wat de 970 aan kan. Eigenlijk een soort opting out. Die 4k of voor mij eigenlijk meer 1440p was gewoon net een brug te ver prijs/prestatie gewijs. Consequentie die ik wel zag was dat ik de hele setup, inclusief monitor moet opwaarderen zodra de beschikbare performance voldoende is opgeschaald.

Bij velen zal die keuze voor een 970 en de consequenties ervan minder bewust zijn gedaan. Zodat een mooie doelgroep is ontstaan voor toekomstige handel. De shitstorm zal vooral van mensen komen die geen benul hebben van de grenzen die aan hun hardware gesteld zijn. In de tijd is die groep een constante factor en niet 970 specifiek. De 970 is wel een goede kandidaat voor teleurgestelde gezichten.

Om op het begrip futureproof terug te komen. Eigenlijk geldt dat criterium alleen voor de mensen die willen uitbreiden naar SLI en resolutievergroting tot doel hebben. Ik verwacht dat die groep niet groot zal zijn. SLI gebruikers zijn al enthousiastelingen en zullen op de hoogte zijn van de beperkingen van de 970 en zullen een SLI 970 opstelling niet met een hoge resolutie gaan combineren.
Dei shitstorm zal uiteindelijk minder groot zijn dan je denkt. Nu je weet hoe het geheugen is ingedeeld, heeft dat enig invloed op *ALLE* benchmarks welke je sinds de release hebt gezien.

Het enige wat je kunt claimen, is dat de 970 sneller had kunnen zijn zonder de 3,5GB/0,5GB geheugen 'drempel'. Echter zelfs met die drempel dat de GTX970 niet ver van de GTX980 af. Het had NVidia overigens wel gesierd als ze naast de GTX980Ti, ook een soort van GTX970Ti editie hadden uitgegeven.

Aan de andere kant is het fps verlies in de praktijk zo klein, dat geen enkele reviewer bij de release dit opmerkte.

Ik had na de bekend making ook even het gevoel te zijn opgelicht. Moet ik gewoon eerlijk toegeven, maar na de bekend making had mijn kaart nog precies dezelfde performance als voor de bekendmaking..

Allereerst was de TX970 nooit primair bedoeld voor 4K gaming, maar voor 1080/1440p gaming en bij die resoluties speelde het probleem dam ook eigenlijk niet. Dan de 4K gaming. Zelfs de originele GTX980 had moeite om een fatsoenlijke FPS neer te zetten. De GTX980Ti videokaart was eigenlijk de eerste videokaart waarmee je fatsoenlijk 4K kunt gamen.

Computer hardware is eigenlijk nooit future proof. Je hebt meer geluk gehad dat de CPU's weinig vooruitgang boeken waardoor je langer je hardware voldoet..

De enige kaart op dit moment welke redelijk future proof is, is de GTX1080. Die kan immers al een goede framerate neerzetten. Je zult misschien over twee jaar bij sommige games alleen van ultra terug moeten naar (very) high settings..
Als VW die auto's zuiniger kon maken, deden ze dat echt wel. Maar de realiteit is dat je dan down-sized blokken met (relatief) te grote turbo's moet inbouwen die binnen 2 weken stukgaan, omdat de gemiddelde bestuurder de motor van z'n auto niet fatsoenlijk opwarmt/afkoelt. Plus, echt zuinige auto's met een degelijke kreukelzone, zijn te duur, want dan moeten alle deuren (en nog meer onderdelen) van carbon, om de auto licht te houden. Of je maakt die deuren wel van staal en dan heb je een goedkopere auto, maar die trekt dan weer zo langzaam op dat niemand 'm koopt...

Oja, wanneer de motor minder CO2 uitstoot, dan meer NOx.

[Reactie gewijzigd door jan22b op 4 juni 2016 19:37]

Bij Volkswagen is het volgens mij het eerst over naar buiten gekomen, andere merken bleken ook niet al te zuiver, maar goed ze moeten een zonde bok hebben die vooral veel geld in kas heeft om de boetes te innen. :+
En verder heb je gelijk, een merk met minder aandeel op de markt kan vaak zeiken en het andere zwartmaken, maar ze zouden zelf precies hetzelfde uitvreten als ze het marktaandeel zouden hebben.
Blijkbaar heb je informatie over wat er in de bovenste regionen van grote autofabrikanten gebeurd, in het bijzonder zaken dit blijkbaar niet overeenstemmen met de wet. Als dit zo is ben je verplicht dit aan de autoriteiten te overhandigen, anders ben je medeplichtig.
Het is puur mijn gok, verder niets concreets.
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Je denkt gewoon goed na. Iedereen voelt dit op z'n klompen aan.
Is al lang vast gesteld bij proeven door TNO in 2012. Alle geteste merken hadden grote verschillen in uitstoot tussen rijden op de weg of proefopstelling. Meen dat ze iets van 6 merken, inclusief VW, hadden getest. De andere 5 wilden ze niet bij naam noemen. Maar je kan er van op aan dat het bij alle merken er zo aan toe gaat.

Dat commotie die vorig jaar ineens ontstond rond VW leek eerder een economische aanval vanuit de VS op Duitsland, samen met de sancties tegen Rusland.(Die Duitsland, en Nederland, ook hard raken) En nu weer Deutsche bank.

[Reactie gewijzigd door The Reeferman op 4 juni 2016 20:33]

Er worden absoluut spelletjes gespeeld op het hoogste mondiale marktniveau. Je kunt prima speculeren dat de VS zijn crisis richting de EU heeft geexporteerd, bewust. Zo is Griekenland de euro ingerommeld...

Zodra het te goed gaat met Europa gebeuren dit soort dingen. Machtspolitiek.

Maar wees blij, ik vraag me af hoe lang we nog bondgenoten zouden zijn als de EU niet een hopeloos verdeeld continent was, maar een machtsblok dat naar buiten toe in eenheid zou handelen... Denk niet dat ze ons dan nog zo leuk zouden vinden.

Overigens weet ik niet of dat met de sjoemelsoftware zo was. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat de oorlog zich met name onderhuids afspeelt en gaat over economische macht en industriele spionage. En dan zijn bodngenoten ineens niet zo lief voor elkaar...

[Reactie gewijzigd door Spanky79 op 4 juni 2016 22:45]

Zie je speciale VW tankstations langs de weg staan? VW-rijders tanken dezelfde benzine/diesel als iedereen. Die VW's waren amper zuiniger dan andere auto's...

Inval bij Renault om fraudeonderzoek naar emissietesten

Disclaimer: ik heb geen VW.

[Reactie gewijzigd door jan22b op 4 juni 2016 20:08]

De link tussen de gebruikte brandstof en het gebruik van software die verkeerde meetwaarde doorgeeft ontgaat me enigszins.

Fraude onderzoek is nog geen veroordeling. Daarnaast kun je zelfs bij een veroordeling nog altijd enkel zeggen dat er bij 2 fabrikanten fraude is gepleegd. Indien je informatie hebt waaruit blijkt dat er zaken mis zijn bij meerdere fabrikanten ben je verplicht te melden bij de autoriteiten.

In alle andere gevallen kun je niet veel meer dan een vermoeden uitspreken, welke overigens best nog wel eens waar zouden kunnen zijn. De stellingen en claims die veel Tweakers echter doen alsof ze weten wat er binnen de directies van dit soort grote bedrijven wel of niet speelt zijn compleet uit de duim gezogen.
VAG auto's en Franse auto's (de meerderheid van het Europese wagenpark) tanken dezelfde brandstof, verbruiken ongeveer hetzelfde, stoten ongeveer evenveel CO2 uit. VAG heeft die sjoemelsoftware. Dan kan je denken: dan maken de Fransen efficiŽntere motoren. Nou, vergeet dat maar. (Misschien degelijker, maar efficiŽnter?) Dan moeten die Fransen toch ook trucjes uithalen om de CO2-uitstoot te beperken?

[Reactie gewijzigd door jan22b op 7 juni 2016 13:55]

Wat denk je nou, dat VW een rotte appel is in een mand vol frisse zoete appeltjes? :D
In elk groot bedrijf wordt op het randje gelopen van wat wel en niet mag en vaak worden er wat stapjes of soms grote stappen er overheen gezet. Net zoals 'gewone' mensen zich niet altijd netjes aan de wet/regels houden.
Er is nogal een verschil tussen op het randje of er ver overheen en grootschalige fraude plegen.

Verder zie boven. Of je zegt dat het om een vermoeden gaat of je komt met bewijzen.
Er was geen bedrog, alleen misleiding.
Bedrog is een synoniem voor misleiding, dus ik weet niet echt wat je wilt bedoelen :). 8)7

mis∑lei∑ding (de; v; meervoud: misleidingen)
1bedrog


be∑drog (het; o)
1het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen

bron: Van Dale.

[Reactie gewijzigd door white modder op 4 juni 2016 19:37]

Was?

Ik denk dat we de 970 in nog heel veel builds gaan zien, het is op het moment nog de perfecte kaart voor 1080p.
Ook proberen mensen de kaart nu snel te verkopen voor de overstap naar de 1070, hierdoor zal de 970 een goed gewilde tweedehands kaart blijven.
Daar heb je een punt, had het eerder over het bedrog verhaal en ben er verder niet op ingegaan. Maar je hebt gelijk :)
Het probleem met de 970 was niet dat de kaart maar 3,5gb had. Het probleem was dat Nvidia aan het liegen was.
Ja en daardoor wilde niemand de 970 hebben, iedereen probeerde voordelig aan een 980 te komen ;)
Denk dat, dat wel meevalt. Het is verreweg de meest gebruikte kaart op steam.
Dat is nu achteraf, toen het bedrog net aan het licht kwam was dat heel anders.
Pas later beseften een hoop mensen dat er eigenlijk niet heel erg veel mis was met de 970.
Begrijp me niet verkeerd, ik bezit ook een 970, vind het een fijne kaart!
Waar haal je die onzin vandaan? Het 3.5Gb verhaal heeft bijna niemand tegengehouden, want de informatie daarover was net zo helder aan het begin van dat relletje als nu.

Anandtech was vrij snel met een uitgebreide analyse.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juni 2016 09:29]

Dit filmpje geeft anders goed weer hoe men iets meer dan een jaar geleden over de 970 dacht.
Misschien dat het je geheugen een beetje opfrist. ..

https://youtu.be/9Y89e4s3clM

Dat dit in de praktijk bleek mee te vallen kwamen een hoop mensen later pas achter.

[Reactie gewijzigd door M!chel op 6 juni 2016 12:15]

De GTX 970 heeft geen 3,5GB aan VRAM.. Hij heeft gewoon 4GB. Alleen is 500MB wat trager.
"Wat trager" is een beetje een understatement.

http://www.extremetech.co...gpu-have-a-memory-problem

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 4 juni 2016 17:31]

Ja, dat is theoretisch gezien. In de praktijk valt het heel erg mee.
Mwoah, hoor genoeg hier en daar van mensen met framedrops problemen, en die komen vaak voort uit dat het spel de 3,5GB overschrijdt, dus het zal niet alleen theoretisch merkbaar zijn helaas.
De twee comments bij het Tweakers artikel leggen het eigenlijk al uit.
Mijn inziens kan de 970 niet als 4GB gamekaart gezien worden, het mag deze wel fysiek bevatten, maar het presteert niet 1:1 op elk geheugen gebied.
En frametimes kunnen zeer opmerkbaar zijn, vooral op schermen met hogere Hz ranges, en kunnen een veel irritantere impact hebben op de speelervaring dan een paar FPS minder.
Maar voor de prijs die min of meer een 780Ti verslaat met 512MB extra sneller geheugen vind ik het nog geen slechte deal.
Harder draaien is ook geen probleem, dat zou het niet draaien van de fan pas zijn. Het kan echter wel vervelend zijn als de fan steeds in toerental schakelt zonder reden
Goed lezen, nvidia zegt niet dat het niet ernstig (genoeg) is, ze zeggen dat de driver-update snel genoeg komt om geen hotfix uit te hoeven brengen tussentijds.
Als dit AMD had geweest had iedereen moord en brand geschreeuwd.
En bij nvidia doen we het niet? Soms het probleem vergeten van de 970?
Afgebrand is erg overdreven.
Tot dusver is de fix met succes door de interne testprocedure
Garantie tot aan de deur, want dit had toch al voor de launch opgemerkt EN opgelost moeten worden.
Zoiets simpels als een temparatuur gestuurde ventilator verneuken. |:( Slechte beurt voor Nvidia wat mij betreft.
Dat verwacht ik niet bij een kaar van richting de 800 euro.
Herinner je je de stock 7970 nog?

Herinner je je de stock 290X nog?

Herinner je je de AIB 280X nog van bijvoorbeeld Gigabyte en Asus waarbij heatpipes niet op de die aansloten?

Herinner je je de AIO op de Fury X nog met het mooie pompgeluidje?

Hoe lang wil je deze lijst hebben? Ik kan rustig een paar A4tjes vullen hoor
Maar AMD heeft die reference koelers nooit als iets bijzonders in de markt gezet, waarbij Nvidia in dit geval doet alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.
En het heeft ook niet echt te maken met Nvidia of AMD, het zou bij geen enkel product mogen, zeker als er meer voor minder gevraagd wordt, wat ontegenzeggelijk bij de fe-editie het geval is.

Edit: de Fury X koeler was misschien wel als bijzonder in de markt gezet, maar als standaard waterkoeling nodig is, is het eigenlijk meer behelpen dan iets om trots op te zijn.

[Reactie gewijzigd door TdoubleU op 4 juni 2016 18:47]

Maar AMD heeft die reference koelers nooit als iets bijzonders in de markt gezet, waarbij Nvidia in dit geval doet alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.
Op zich wel opmerkelijk, want in de referentie ontwerpen van beide merken zit weinig muziek. Om die reden koop ik nooit een stock kaart en wacht altijd even tot de kaartenbouwers met hun eigen, altijd betere, koeloplossingen komen.

Eigenlijk vind ik het fascinerend dat beide merken al decennialang met die mechanisch slechte referentieontwerpen op de proppen kunnen komen, en nog fascinerender, dat ze ook nog steeds gekocht worden. Terwijl toch een hoop geld voor zo'n kaart moet worden neergelegd. Ik kan alleen maar bedenken dat de merken snel op de markt willen zijn en gebruikers in de early adopter groep gezocht moeten worden.
Dat betekent alleen maar dat Nvidia zijn marketing beter op orde heeft, en dat is ook wel een algemeen geaccepteerd gegeven. Die NVTTM koelers zijn niet speciaal, ze werken marginaal beter dan de plastic evenknie maar dat merk je vrijwel nergens aan, ze lopen allemaal tegen de 83C aan en dat is een BIOS limit. Kortom het houdt niet over.
Prima, ga dan nog maar ff verder. Nee maar zonder gekheid, wat was er bijv. met die 280X qua heatpipes? Is dat ooit gefixt of was het ontwerp niet goed en zo gebleven?

Ik heb namelijk zelf twee 280X van Asus gehad (standaard en Top versie), dus ik zit hier van te kijken.... ik heb toentertijd geen problemen opgemerkt, een hele koele kaart voor AMD begrippen en niets noemenswaardigs verkeerd.
Ik denk dat jij het begrip garantie tot aan de deur niet helemaal begrijpt. Dat zou betekenen dat het helemaal niet opgelost zou worden. Of het je heel erg moeilijk gemaakt word.

Nvidia lost het probleem nu toch gewoon op?
Wat ik er mee bedoel is dat dit nog voor de launch opgemerkt had moeten worden.
Toen al niet gebeurd, dus met die uitspraak dat het tot dusver in de interne testprocedure goed is "garantie tot aan de deur".
Bij de vorige keer was het blijkbaar ook al goed voor Nvidia.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik geschreven heb. ;)

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 4 juni 2016 14:09]

Typische kinderziektes in een nieuw product, geen groot issue.. Maar ik snap eigenlijk niet dat mensen een reference videokaart kopen, zeker niet voor zoveel geld.. Of je moet perse een blowerfan willen omdat dat beter koelt in b.v. SLI of een kast zonder goede airflow.. Voor de rest is een custom model altijd beter.. Koelt beter, is stiller en overklokt beter.. En deze keer waarschijnlijk zelfs nog iets goedkoper ook (al betwijfel ik dat dat voorlopig het geval zal zijn)..

Ik blijf zelf rustig wachten op een 1080Ti, die hopelijk ergens 2e helf van dit jaar komt..
We zitten al in het 2e helft van dit jaar (tis al 4 juni)

1080ti wordt volgend jaar pas verwacht als ze hem uitbrengen
We gaan het wel zien.. Upgraden naar een 1080 vanaf mijn huidige 980Ti heeft weinig zin.. Zeker met de (te) hoge prijs voor de 1080.. Hopelijk kan AMD daar later dit jaar wat druk op zetten.. De RX480 is een goede 1e zet, nu de highend nog..
Ik vind 700+ euro voor een non-Ti of Titan Nvidia kaart te hoog ja.. En al helemaal als het een reference kaart betreft.. Het haalt het 'zelfde tot iets meer performance voor veel minder geld' principe wat elke nieuwe generatie videokaarten normaal gesproken brengt ook behoorlijk onderuit deze keer..

Zoals ik al zei, het wordt echt tijd dat AMD eens serieus tegengas gaat geven in het topsegment zodat ook Nvidia weer wat fatsoenlijkere prijzen moet vragen.. Want het begint er nu nu echt op te lijken alsof Nvidia (en de handel) maar kan vragen wat ze willen..
AMD zit niet in een positie waarin ze een prijzenslag kunnen financieren. NVidia en Intel houden AMD in leven doordat zij wel een prijzenslag kunnen financieren, maar dat opzettelijk niet doen. Als monopolist zouden Intel en NVidia onder het vergrootglas liggen, of hun prijzen niet te hoog zijn.

In een andere markt zou snel de verdenking van prijsafspraken tussen de laatste 2 concurrenten ontstaan, maar NVIdia en AMD videokaarten zijn verschillend genoeg. Bovendien is er een constante prijsdaling, gedreven door de Wet van Moore, plus schokken bij de introductie van nieuwe kaarten. Dat maakt prijscoordinatie nog moeilijker en betekent dat de kartelwaakhonden ook niet zo snel aanslaan.
De RX 480 met GTX 970-980 prestaties voor 150 euro minder dan een 970 is een goed begin.. Daardoor zal Nvidia de prijs van b.v. een 1060 straks niet te hoog kunnen maken.. Als AMD dat ook in het topsegment kan gaan doen, graag..

Ik heb zelf een MSI Gaming 980Ti gekocht ongeveer half jaar geleden voor 750 euro.. Als een 'gewone' 1080 dat nu al moet kosten dan vrees ik met grote vrees voor de prijs van een 1080Ti straks (er van uit gaande dat die komt)..

En niet omdat ik het niet kan betalen.. Het gaat me meer om het gevoel wat ik denk dat gerechtvaardigde prijzen zijn voor iets..
1 juli begint de 2e helft pas.
Een hele rel, omdat de fan hoog in zijn RPM zit?
Zou ik totaal geen moeite mee hebben. Het verhaal van de GTX970 vond ik erger, blijkbaar is men dat alweer vergeten.

Waarom, simpel:
1) Houdt je GPU koel
2) Stof heeft iets minder kans
3) verlaagt de temps van je algehele setup

Kan ik prima mee leven ;)
Niet constant hoog in rpm, heel de tijd spikes. Je hoort dus constant de fans op en af spinnen, knetter irritant.
Dit ja, heb zelf nu een MSI GTX 1080 FE en die zit in een Silverstone RVZ02 die rechts van mij staat, dus de fan staat tegenover mijn rechter oor. (Even geen andere plek tot nieuw bureau er is.) Je hoort de fan in een keer optoeren en dan rustig weer afdalen, precies het geluid van een crashende zeegolf. Het lijkt erop dat de fan probeert te anticiperen op toenemende belasting en/of temperatuur, maar dat die dat teveel doet. In de discussie op het Geforce forum was ook een stukje waar men speculeerde dat het aan een soort PID (https://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller) setting zou kunnen liggen waardoor de fan overgevoelig reageert op veranderingen.

Of dit zo is kan alleen nVidia denk ik goed antwoorden, vraag is ook welke rol de video driver hierin speelt en hoe die dat oplost, maar het zou mooi zijn wanneer de update er is en dit fixt, dan is wat mij betreft deze kaart gewoon super.

[Reactie gewijzigd door Nick Boots op 4 juni 2016 16:12]

ik zij het net al voor de GRap een fout ingestelde PID controller.

maar ik denk het niet dat die er in zit,
heb je een target temp ingesteld dan ? ( dan zou het eventueel kunnen)

daarnaast is een PID regelaar al weer achterhaald en meer iets voor de 90's.

tegenwoordig bestaat er mode predicted control
Niemand heeft er problemen mee dat de kaart hoog in RPM draait. Maar met het feit dat de fan continue schommelt in toeren.
100 extra betalen om beta tester te spelen , zo komt het bij mij over .
Dat is het risico van een founders edition kaart ja.
Niet van de founders edition, gewoon altijd als je innovator of early adopter bent.
Maar goed, laten we niet doen alsof het een nieuwe techniek is, Nvidia maakt al tig jaren kaarten, dus ergens heeft CrimInalA wel een punt.
Nieuwe kaart, nieuwe productietechniek. Zelfde geld voor Intel met hun nieuwe cpus. Pas na een aantal maanden zijn de wafers goed, de technieken goed en kunnen ze er veel van maken. De eerste paar dies zijn duurder, daarna worden ze goedkoper
Dat klopt, maar dit fan issue staat daar m.i. los van.